Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: intelops - 06.06.2012, 17:08:23

Otsikko: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: intelops - 06.06.2012, 17:08:23
hei, uusi jäsen ja tyhmiä kysymyksiä...

tuli ostettua heräteostoksena tuollainen, ja pari (pikku)vikaa on pistänyt silmiin.
tuuletin lähtee päälle joskus kun auton starttaa,mutta sammuu muutaman sekunnin päästä. muuten se ei toimi ollenkaan... ilmastoinnin vikavalo palaa (kierrätys ja ac off vilkkuu) ei vissiin kuulosta boksivialta mitä itse olen lukenut...

toinen asia mikä kummastuttaa, on puuttuvat mukintelineet edessä, ei niitä tunnu siinä käsinojassa olevan, ainakaan en saa auki niitä mistään....onko olemassa malleja jossa ei ole yhtään mukinpidikettä?

oikea etusumuvalo on pimeänä, onkohan paha homma vaihtaa ja mikä polttimo sinne menisi...?

moottoritekniikka on itselle suht tuntematon asia, onko tuossa jotain mitä kannattaa tarkistaa hetimiten ennen kovempaa kenkimistä, huoltohistoria kun on hieman kysymysmerkki.
öljyt, jarrunesteet , jäähdytysnesteet olen tarkastanut jo...
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: Justus - 06.06.2012, 19:26:35
Tervetuloa joukkoon tummaan.

Vikamuistin luku olis melkein ensimmäinen toimenpide, jonka tekisin.
Sieltä vois selvitä, esim. mikä ilmastointia vaivaa.

Ei ton puhaltimen kait pitäis pärähtää, kun auton käynnistää.
Mites lämmöt muuten, pysyykö normaalissa, eli mittarin viisari ihan vaakatasossa?
Tos on vähän juttua sen puhaltimen sielunelämästä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19665.0

Mukinpidin pitäis olla ton näköinen
(https://www.ipdusa.com/uploads/images_newsletters/995.jpg)
Siitä edestä kun klipsua nostaa ylöspäin ja vetää samalla pitäis tuon tulla ihan helposti ulos.

Sumuvalo H3 55W
Vaihto sieltä takapuolelta kierretään pidintä vastapäivään, pitäis olla kai helppo homma.
En tiiä, kun ite disabloin koko paskat, kun ei niillä yhtään mitään oikeasti tee.
joskus vois laittaa päivävalot niiden tilalle.
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: TMOS - 06.06.2012, 19:56:39
Hyvä autovalinta.  :)

Tuuletin? Siis sisätilapuhallin vain jäähdyttimen puhallin? Jos sisätila, niin veikkaisin virtalukonpohjaa, kannattaa hakea käyttöautolta, koska on siellä halvempi kuin esim. motonetissä.

Ilmastoinnin vika johtuu erittäin todennäköisesti siitä sisälämpötilan anturin imurista, joka löytyy siitä ratin oikealta puolelta nappirivistön päästä. On vain täynnä pölyä. Joskus puhaltelu sinne auttaa, itse otin irti ja puhdistin kunnolla. Tai sitten voi olla jotain puhallinkanavien läppiä jumissa... Vikakoodit kyllä sitten kertoo kaiken.

Minullakaan ei ollut tuota mukitelinettä.... Mutta kävelin lähimpään purkaamoon ja hain sieltä 5€:llä tuon telineen. Tuo keskikyynärnoja on aika helppo irroittaa ja purkaa.  :)

Minulla oli vasen sumari pimeänä, niin kevyt potku kantapäällä puskuriin ja taas palaa.  ;D
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: Justus - 06.06.2012, 19:59:41
Minulla oli vasen sumari pimeänä, niin kevyt potku kantapäällä puskuriin ja taas palaa.  ;D
Vaan eipä pala kauaa  ;D
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: TMOS - 06.06.2012, 20:01:37
Vaan eipä pala kauaa  ;D

Meinaatko, että pitäis uudet polttimot joskus laittaa....  ;D Aina ennen katsastusta antaa vaan vähän monoa.  ;D
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: Justus - 06.06.2012, 20:06:25
No se hehkulanka siellä vaan välillä yhdistää, kun saa täräyksen. Se on todennäköisesti palanut lanka poikki. Tai sit on vaan kannassa kosketushäikkää.


intelop tais tosiaan tarkoittaa sitä ilmastoinnin puhallinta. Pyöriikö se edes säädin täysillä tai, kun laittaa puhalluksen tuulilasille?
Voi tosiaan jotua, tuosta sisätilan anturista, kuten TMOS jo sanoikin. Imurillakin voi kokeilla imeä pölyjä pois, mutta sitten kannattaa tunkea jokin sukkapuikko ja estää sen ropelin pyörintä, toimii nääs generaattorinakin, ja se ei välttämättä tee hyvää ohjauselektroniikalle.
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: intelops - 06.06.2012, 21:13:26
onpahan sitten aktiivinen ja hienon jäsenpohjan omaava foorumi kun noin nopeasti tuli vastauksia.

joo, tosiaan tarkoitin ilmastoinnin /tuulettimen puhallinta...
toi vikakoodi täytyy käydä lukemassa, pihinä miehenä ajattelin että saattaisi olla helppo diagnosoida jonkun kokemuksen pohjalta.

potku ei auttanut sumariin, haenpa sitten huomenna polttimon ja koitan räpeltää sen paikalleen.

tmos, vaihdoitko siis koko käsinojan yläosan? aka saranoista ylöspäin?

justus: ei pyöri starttauksen jälkeen vaikka mitä tekisi, paitsi sen 1-2 sek.


Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: Justus - 06.06.2012, 21:24:24
onpahan sitten aktiivinen ja hienon jäsenpohjan omaava foorumi kun noin nopeasti tuli vastauksia.

joo, tosiaan tarkoitin ilmastoinnin /tuulettimen puhallinta...
toi vikakoodi täytyy käydä lukemassa, pihinä miehenä ajattelin että saattaisi olla helppo diagnosoida jonkun kokemuksen pohjalta.

potku ei auttanut sumariin, haenpa sitten huomenna polttimon ja koitan räpeltää sen paikalleen.

tmos, vaihdoitko siis koko käsinojan yläosan? aka saranoista ylöspäin?

justus: ei pyöri starttauksen jälkeen vaikka mitä tekisi, paitsi sen 1-2 sek.

Puhdista se anturi ensin, jos ei tokene, niin sit vikakoodinlukuun.

Suositteln hommaamaan oman lukijan. Ne ei ebaysssa paljon maksa.
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: intelops - 06.06.2012, 21:29:46
Puhdista se anturi ensin, jos ei tokene, niin sit vikakoodinlukuun.

Suositteln hommaamaan oman lukijan. Ne ei ebaysssa paljon maksa.

miten tuon pitäisi irrota, ruuvimeiselillä taivuttamalla? tuntui olevan tiukassa, ei sormilla lähtenyt ..
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: TMOS - 06.06.2012, 21:31:49

joo, tosiaan tarkoitin ilmastoinnin /tuulettimen puhallinta...
toi vikakoodi täytyy käydä lukemassa, pihinä miehenä ajattelin että saattaisi olla helppo diagnosoida jonkun kokemuksen pohjalta.

tmos, vaihdoitko siis koko käsinojan yläosan? aka saranoista ylöspäin?


Kuten Justus jo sanoi, niin ilmaiset korjaukset ensin, eli se anturin puhdistus.  ;)

Ei tarvitse vaihtaa kokonaa, vain se "etulevy" mistä se teline vedetään ulos, sekä sinne pitää asentaa se itse teline. Ota se vaan rohkeasti irti ja pura osiksi. :)

miten tuon pitäisi irrota, ruuvimeiselillä taivuttamalla? tuntui olevan tiukassa, ei sormilla lähtenyt ..

Muistaakseni irtosi vain takakautta....  :-\
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: intelops - 06.06.2012, 21:42:21


Muistaakseni irtosi vain takakautta....  :-\

eli revi koko kojelauta irti? taitaa mennä siniselle, ei osaa/jaksa/pysty
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: TMOS - 06.06.2012, 21:47:12
as in revi koko kojelauta irti?

Vain se ratin alla (mikä sen nimi nyt onkaan, kickpanel tai jotain, mun showroomin sisätilakuvissa puuttuu se paneeli) oleva paneeli. Yksi ruuvi keskellä ratin alapuolella. Sitten se onkin vain kahdella koulukka etureunassa, sekä muovisilla "kiskoilla" polkimien tasolla. Sekä se jalkatilavalo liittimellä.
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: intelops - 06.06.2012, 21:50:08
Vain se ratin alla (mikä sen nimi nyt onkaan, kickpanel tai jotain, mun showroomin sisätilakuvissa puuttuu se paneeli) oleva paneeli. Yksi ruuvi keskellä ratin alapuolella. Sitten se onkin vain kahdella koulukka etureunassa, sekä muovisilla "kiskoilla" polkimien tasolla. Sekä se jalkatilavalo liittimellä.

ok, suuret kiitokset neuvoista, koitan huomenna töissä ruuvata kun on valoa enemmän, tulen sitten itkemään tänne epäonnistumista.
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: TMOS - 06.06.2012, 22:02:01
ok, suuret kiitokset neuvoista, koitan huomenna töissä ruuvata kun on valoa enemmän, tulen sitten itkemään tänne epäonnistumista.

Kyllä se sitten yhdessä itkemällä saadaan takaisin paikoileen.  ;D

Samalla kun makoilet siellä polkimien seassa, niin on hyvä suihkauttaa rasvaa sinne rattiakselin konehuoneen puolelle vievän läpivientikumin sisään. Se alkaa jossain vaiheessa narista kun rattia käänteleen, varskin pakkasilla.

Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: sheiggi - 06.06.2012, 22:24:06
Tervetuloa CEEn omistajii.  O0 Hyvä että tulee uusia omistajia kun itsellä paineita vaihtaa pois.  :'(
En tiennykkää että näitä on ilman mukitelineellä varustettua kantta tehty.  :o Vaihdoin jo vanhaa kasipätkää 70 sarjalaisen kannen missä telineet.  :)
Itsellä oli se sisäilman lämpötila antura ihan pölyssä, ostin semmosta kalikali pullossa olevaa elektroniikan putsauksee tarkotettua paineilmaa ja puhaltelin sillä.
Mulla taitaa olla ainoot kerrat vuodessa ku etusumareita käytetää tsekkaus ennen katsastusta ja katsastuksessa. On kosteutta kummassaki ollu aina ku auto mulla ollu, en oo pois ottanu käytöstä ku menny katsurilla läpi.

On muuten tää vuosimalli jo sähkösellä kaasulla, paljon ajettu ja onko jo kaasuläppäkotelo jouduttu vaihtamaa jos saa kysyä? Nii ja onko muuten ovien kohalla helmoissa lakka kulunu pois eturenkaiden kivisuihkun seurauksena? Tuosta tais olla juttua C30/C70 kuvatopicissa.
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: intelops - 07.06.2012, 00:05:23
Tervetuloa CEEn omistajii.  O0 Hyvä että tulee uusia omistajia kun itsellä paineita vaihtaa pois.  :'(
En tiennykkää että näitä on ilman mukitelineellä varustettua kantta tehty.  :o Vaihdoin jo vanhaa kasipätkää 70 sarjalaisen kannen missä telineet.  :)
Itsellä oli se sisäilman lämpötila antura ihan pölyssä, ostin semmosta kalikali pullossa olevaa elektroniikan putsauksee tarkotettua paineilmaa ja puhaltelin sillä.
Mulla taitaa olla ainoot kerrat vuodessa ku etusumareita käytetää tsekkaus ennen katsastusta ja katsastuksessa. On kosteutta kummassaki ollu aina ku auto mulla ollu, en oo pois ottanu käytöstä ku menny katsurilla läpi.

On muuten tää vuosimalli jo sähkösellä kaasulla, paljon ajettu ja onko jo kaasuläppäkotelo jouduttu vaihtamaa jos saa kysyä? Nii ja onko muuten ovien kohalla helmoissa lakka kulunu pois eturenkaiden kivisuihkun seurauksena? Tuosta tais olla juttua C30/C70 kuvatopicissa.

koneella ajettu 145 tkm , helmat ovat kunnossa.
ei ole varmaan vaihdettu koteloa kun tyhjäkäynti seilaa 950-1000 väliä, tuo nyt ei haittaa kunhan ei mene kokonaan, taitaa tulla kalliiksi...
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: sheiggi - 07.06.2012, 00:12:12
Kunnossahan ne muillakin mutta kun auton pesee nii kiilto vaan puuttuu sieltä helmasta.  ::) Taitaa olla jotain 800 luokkaa uus kotelo jos joutuu uusimaan. Mutta en haluu mitenkää pelotella, itellä ajettu enemmän ja pelittää.  :)
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: Justus - 07.06.2012, 14:54:27
Kunnossahan ne muillakin mutta kun auton pesee nii kiilto vaan puuttuu sieltä helmasta.  ::) Taitaa olla jotain 800 luokkaa uus kotelo jos joutuu uusimaan. Mutta en haluu mitenkää pelotella, itellä ajettu enemmän ja pelittää.  :)

Volvolta ETM vähintään 650€ + ohjelmointi 130€ + vaihtotyö xx €
Englännistä ETM 354£ + 24,5£ vakuutettu postilähetys + ohjelmointi 130€ + vaihtotyö xx €

Tommosen boksin asentopotentiometrit kestää n. 150tkm, omassa menossa jo kolmas boksi. Tästä keskimmäisestä hajos boksin sisältä jotain muuta, kuin potentiometrit.
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: intelops - 07.06.2012, 18:23:13
miten ihmeessä se anturi on tarkoitus irrottaa sieltä, sain käden mankan reiästä sinne, ja irrotettua sen piuhan anturin päästä, mutta itse anturi ei liku mihinkään suuntaan , onko tuossa joku kikka mitä en tajua?

edit, vai  olenkohan väännellyt runkoa mihin anturi tulee, joku iso muovipotikka siellä oli
(http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/Volvo-IAT-Sensor-9524841.jpg)
tuollainen siellä tuntuisi olevan
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: TMOS - 07.06.2012, 20:20:44
miten ihmeessä se anturi on tarkoitus irrottaa sieltä, sain käden mankan reiästä sinne, ja irrotettua sen piuhan anturin päästä, mutta itse anturi ei liku mihinkään suuntaan , onko tuossa joku kikka mitä en tajua?

edit, vai  olenkohan väännellyt runkoa mihin anturi tulee, joku iso muovipotikka siellä oli
(http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/Volvo-IAT-Sensor-9524841.jpg)
tuollainen siellä tuntuisi olevan

Tuollainen siellä on. Eikös tuossa päällä, ja varmaan allakin näy tuollainen klipsi, että kun niistä painaa,  niin pitäis vetämällä lähteä. Itse irroitin se kaksi vuotta sitten, enkä kyllä enää muista...  :(
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: intelops - 07.06.2012, 21:04:34

noh, sain sen irti, ja puhdistelin ja anturin tuuletin pyöri kyllä komiasti kun sen löin tulille, mutta alkuperäseen vaivaan se ei auttanu. eli kai se tarvii korjaamolle viedä lukuun ja miettii sitten mitä tehdä. kiitos avusta kuitenkin...
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: intelops - 25.06.2012, 17:06:46
noniin, sain vihdoin elmin ja luin koodit joita ei yllätys ollut yhtään.
obd autodoctorilla ja touchscanilla kokeilin mutta molemmat väittivät samaa.
huollon muistutusvaloakaan en saanut nollattua jostain syytä, vaikka vehje sanoi tehneensä niin.olipahan taas niin turhaa hommaa...

edit: sain sen servicevalon sammumaan painamalla trippi pohjaan ja kääntämällä avain niin pitkälle kuin menee käynnistämättä, pitäen trippiä pohjassa kunnes servicevalo alkaa välkkymään.

ps:
http://www.youtube.com/watch?v=8Zaxtm-hdyo
tuossa on video s80 läpän putsaamisesta, näytti melko helpolta, jos kokeilisi huomenissa jos on nätti keli...auto sammunut pari kertaa idlaamisen aikana.
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: sheiggi - 25.06.2012, 17:20:22
Tämäkin on näitä ensimmäisiä CAN-väyläsiä nii ei välttämättä pääse sisää auton koneelle millää muulla ku tiskin laitteilla.
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: intelops - 25.06.2012, 17:35:29
jahas.no tämäpä oli uutta tietoa.käydään sitten sinisellä. :'(
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: Justus - 25.06.2012, 20:14:05
Tämäkin on näitä ensimmäisiä CAN-väyläsiä nii ei välttämättä pääse sisää auton koneelle millää muulla ku tiskin laitteilla.

Pääsee sinne:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16862.msg312801#msg312801
mut tuo elm(street) ei vissiin tossa sit toimi.
Oikso tuosta mitään apua:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=246.msg236815#msg236815

Saattaa olla, että ei vaan pääse noihin ilmastoinnin koodeihin kiinni.
Helppo kokeilla toimiiko mottorin vikakoodien kanssakaan, kun repii vaikka ilmamassamittarin liittimen irti koneen käydessä.
Pitäis vikakoodi tulla ja sit vaan nollaamaan.


ps. en halua pelotella, mutta 80:n läpän puhdistus on lasten leikkiä 70- sarjalasiiiin verrattuna.
Tossa näytetään läpän vaihto vaikeimman mukaan:
http://xemodex.com/technologyimproved/uk/video-8644347
helpompiakin tapoja on.


Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: intelops - 26.06.2012, 17:33:38
onpahan ollut tiivis päivä.ekaksi kävin vaasan automaalla lukemassa vikakoodit, johon meni puolen tuntia.sitten näin lapun missä oli koodit ruotsiksi ja sanoivat että on nollattu. kysyin että löytyikö mitään ilmastointiin liittyvää, sanoivat että sisäilman anturi on saanut liian korkeaa signaalia, mutta on tosiaan nyt nollattu.ja että systeemissä ei oo paineita.en saanut koodeja itselleni enkä tajunnut pyytää ennenkuin lähdin. tästä huvista 25e.

menin sitten ilmastointihuoltoon käymään että tarkastavat kierron ja täyttävät jos ei vuotoja. heti löytyi iso vuoto joka paikallistui pienen kannen löystymisellä, joka kiristettiin. sitten paineet pysyivät ja voitiin alkaa huuhtelen ja täyttään. joku puolen tuntia myöhemmin kone sanoi että valmis ja tsekkaa toimiiko, ja kompura toimi ja putket oli kylminä, mutta puhallin puhaltaa vain pari sekuntia.

sitten huoltomies luki ilmastoinnin koodit uudestaan ja sieltä löytyi että tuulettimen moottori saa liikaa virtaa, huolto neuvoi hakemaan uuden tuulettimen moottorin jonka kipaisin äsken motonetista, hyllyssä oli ainoastaan siivetöntä mallia joten toivottavasti saavat irti vanhasta flektin. uusi moottori 75e, ilmastointihuolto 100e, koodien luku 50 e ja tosiaan vaan toi yksi koodi tarkistettiin.ja uusi moottori 75e.
huomenna katsoon jos ehtisivät vaihtaan moottorin.

huoh

sitten audiopuoleen

kuva etukaiuttimien? liittimestä, eli tuohon tarvisi nähtävästi etsiä oikea liitin.
http://imageshack.us/f/225/p1050086n.jpg

http://imageshack.us/f/526/p1050087b.jpg

yleiskuvaa virityksistä

http://imageshack.us/f/213/p1050089t.jpg
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: intelops - 27.06.2012, 18:43:25
no eihän se oikea moottori ollut, mutta nyt on puhaltimen moottori vaihdettu ja kaikki toimii niinkuinpitää. 300e tuli maksaan kaikkineensa mut pakkohan tuo oli korjata. Hain myös uuden etuvasemman koiranluun sekä etuoikean alatukivarren, kun molemmissa löytyi aamusti klappia.

vielä tarvisi etsiä etuoikean iskunvaimentimen yläosaan tuleva kuppi ja muovit, olivat päässeet hajoamaan, mutta en uskaltanut ostaa osia vielä kun oli eri vaihtoehtoja, tarvii soittaa korjaamolle ja kysyä.

tuli myös vaihdettua 16 tuumaset vanteet 18 tuumasiin kun foorumilainen sellaisia tarvis,
joten tuli just oikeaan saumaan kun halusin antaa vanhat vahdossa.
tällaiset atlantikset :
(http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/Volvo-Atlantis-Rim-30748784.jpg)


 nyt kelpaa körötellä taas.tarkoitus olisi maalauttaa nuo tämän näköisiksi:

(http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/Volvo-Atlantis-Rim.jpg)
Otsikko: Vs: c70 2000 2.4T vikoja
Kirjoitti: intelops - 27.06.2012, 22:10:20


Minulla oli vasen sumari pimeänä, niin kevyt potku kantapäällä puskuriin ja taas palaa.  ;D
n
kenkäsin vähän lujempaa ja sehän pärähti käyntiin  :2funny:

yritän ottaa alustasta vähän kuvia kun vaihdatan nuo tukivarren osat tai kun  rekisteröintikatsastan tuon, mikä nyt tuleekaan ekana.tuntuu että siellä oli vähän öljyvuotoa, siinä jossain keskivaiheilla, mutta kuvista selviää enemmän.

alusta on kuulemma massattu, mitä massaa niin ei osaa sanoa.ehkä ruotsissa joku ehti ruostesuojaamaan,en ehtinyt paljon pälyilemään pohjaa.

koneen ripustukset ovvat hapertuneet myös ja rikkinäiset , ainakin se mikä on koneen päällä, vaikkei sitä tärinänä huomaakaan.