Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: d5man6 - 10.06.2012, 00:41:46

Otsikko: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: d5man6 - 10.06.2012, 00:41:46
Hankin tässä äskettäin D5 (185hp) vm2009:n ja yritin etsiä sellaiseen hyviä iskareita, mutta ei heti napannut.
Tuntui että Monroe Reflexejä (mulla on hyvä kokemus aikanaan Monroe Sensatraceista, tosin kevyemmässä autossa) ei D5/2009 yhdistelmälle ole saatavilla ja Sachseja - jotka kait on uusasennettuna näissä - ei juurikaan kehuta ja monella niitä tuntuisi menevän ripeällä tahdilla. Tämä kummastuttaa, koska edellisessä V70 2.4 bensa (143hp) vm1999:ssä samat iskarit (en tiedä mitkä) jotka siinä olivat asennettuna 150,000km kohdalla toimivat edelleen kelvollisesti 315,000km kohdalla eli niissä ainakin laatu ja toiminta olivat kohdallaan. Renkaat em. vanhuksessa olivat täyskorkeat 15":set.

Sen sijaan pari D3 vm2008 (130tkm) ja tämä D5 vm2009 (70tkm) koeajamaani V70:stä "perusalustoilla" tuntuivat molemmat hieman pomppulaudoilta, puhumattakaan "dynaamisesta ajotavasta" mutkittelevilla epätasaisilla (aaltoilua) asfalttiteillä.  D5:ssäni on sittemmin uudet renkaat (korkean kantavuuden Nokia Hakka Blue 225/16")  ja kulmat säädetty sekä sinisellä tarkistettu että iskarivuotoja ei ole ja muutenkin tehty katsastustarkistus jossa ei ollut ongelmalöydöksiä.

Vetovaunuiskareita ja nivomaatteja en tarvitse, kun pääosa on vain 1 henkilö matkustamossa -ajoa ilman kuormaa.

Antakaas suosituksia, mieluiten käyttäjäkokemuksen kera. Mainittakoon vielä, että mitään kolinoita tai välyksiä ei siis ole havaittavissa ja tavoite olisi saada hieman urheilullisuutta lisää menemättä kuitenkaan sille linjalle, että hampaat tippuu ikenistä liian jäykän alustan vuoksi tai että osa autosta jää joka töyssyyn madallusten vuoksi.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: kaksi70 - 10.06.2012, 07:22:55
Koni FSD:tä voi suositella. Exässä (V70 -07 Classic 2,4D) sellaiset oli ja niillä tuli ajokilometrejä 30 tkm, kunnes ao. auto tuli myytyä . Koni FSD:t myydään 4:n sarjana (kakkoskoriseen maksoi sarja 715 eur + asennus viime vuonna).
Edellinen V70 oli todella hyvä ajaa Konin FSD:llä, jämäkkä mutta ei liian pintakova. Nykyiseen (V70 -09 D5 102 tkm) Konin FSD:t on tarkoitus päivittää
alle, vakioalusta on todellakin aika pomppulautamainen ajaa verrattuna Koni FSD:hen. Halvin ratkaisu tuo Koni FSD ei ole, mutta oman kokemuksen perusteella todella hyvä. Ja Koni FSD iskareita suositellaan käytettäväksi
vakiokorkuisten jousien kanssa.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: -jadi- - 10.06.2012, 09:52:18
Omaani laitatin Bilsteinin B6 iskarit ja Heicon jouset (madallus omassa V70 D5 man. pari senttiä) ja ei ole tarvinnut katua. Maksoi, mutta maistuukin, kaikkine konttorilla käynteineen jotain 1600€. Halvemmat Eibach-jouset suurin piirtein samat kuin nuo Heicot.
Ei ole pintakova, mutta tiukkuutta löytyy, ei tarvitse enää kuoppasissa ja töyssyisissä kurveissa korjailla, routaheitoista suorastaan nauttii verrattuna entiseen. "Mahanpohjasta tuntuu"-paikoissa tietää mihin ja miten laskeutuu ja seuraavalla kerralla uskaltaa laittaa vielä lisää vauhtia. :nohnoh  ...joo, vanhaa papparaista joskus leikittää...
Ainoastaan lisää tuntoa ohjaukseen toivoisi, se taas kuuluisi tehtaan tehdä.
Kait pelkillä iskarien vaihdollakin olisi pärjätty, tiedä häntä.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: volvesteri - 10.06.2012, 19:40:48
Eikös tässä mk3 V70:ssä ole Mondeon alusta? Ainakin se on ajettavuudeltaan parempi mitä mk2 joka meikällä aikaisemmin oli. Eli ts. mahtaisiko Mondeo-miehillä olla enemmän kokemusta?

Vanhaan V70:een laitoin ensin Motonetistä halpispaskat, ja ne olivat rikki jo uutena. Täyttä paskaa. Tilasin sitten netistä Sachsin Advantaget, ja ne tuntuivat olevan ok. Eivät varmasti ole mitään ultra-racing-turbo-tasoa, mutta maksoivat muistaakseni 75e kpl taakse, ja vaihtoon meni 15min kun itse teki.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: d5man6 - 10.06.2012, 23:58:42
Kiitos tähänastisista vinkeistä. Koni FSD:t kuulostaa mielenkiintoiselle tekniikalle, mutta nuo "hintaan sisältyvät" 40mm madallukset joista toinen tulee pakkona taakse (vain Koni FSD etuiskareita voi ymmärtääkseni säätää ulkoapäin vähemmälle madallukselle) ei ole hyväksyttävää mun tapauksessa, koska silmämääräisesti siellä näyttää nyt olevan juuri se 40-50mm väli renkaan ja kotelon välissä.

Bilstein B6 vaikka hinta on aika korkea (hinta ei ole minulle tässä kynnyskysymys, vaan selvästi parempi ajettavuus kunhan pysytään n. alle puolessatoista tuhannessa kaikkineen ja esim. Motonetista en itse osta mitään asentamista vaativia autonosia  - yleensä sinisellä olen kaikki korjauksetkin hoitanut rengastöitä lukuunottamatta) kuulostaa sitä vastoin harkittavissa olevalle ja tällä hetkellä olen kaatumassa sille linjalle. Olis tietysti hyvä jos olisi kylmää vertailufaktaa siitä mitkä on originaalit verrattuna Bilstein B6:siin.  Tai jos edes tietäisi varmasti mitkä on originaalit.

Osaako joku sanoa, että onko noiden asentamisessa jotain jippoja vai meneekö ihan standardityönä peruskorjaamolla ilman yllätyksiä?  Sininen ei taida hoitaa tälläisiä non-Volvo-iskareiden vaihtoja? 

Mondeon alustasta en tiedä, mutta jotenkin toivoisin että ei olisi mitään samaa:). Olen aikanani kaksi Fordia kärsinyt läpi ja niiden kanssa tuli auton eri varaosat ja korjaamojen kahviot liiankin tutuiksi.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: -jadi- - 11.06.2012, 09:00:41
Etupäähän Mondeon järeämpi alusta toi parannuksen nivelien kestoon  O0, takapäässä ei kait mitään eroa kestävyydessä vanhaan. Toki nivelkumeissa, jousissa ja iskareissa erilaiset parametrit kuin emomallissa.

Asentamisessa ei ole mitään erikoisosaamista vaativaa, takaiskarit todella helppo vaihtaa vaikka itsekin. Etupäässä menee vähän enemmän aikaa kuin edellisessä mallissa. "Sen ajan minkä takapäässä voittaa, sen etupäässä menettää." Peruskorjaamo hoitaa siinä missä kalliimpikin.

Omassa oli mittarissa n. 45000km vaihdettaessa ja alkuperäiset iskarit (Sachsin halvimmat?) olivat ihan voikirnuun  :o  verrattavissa.

Ja kun omaa valintaa pitää aina puolustaa, niin topicin aloittaja on "kaatumassa" ihan oikeaan suuntaan.

edit: aloittajan kärryssä siis ihan tavalliset iskarit takana, ei Nivot? Jos tasonsäätö, niin jouset vaihdettava tavanomaisten iskarien mukana.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: d5man6 - 11.06.2012, 10:04:38
Jep, ei nivoja takana. Jostain löytyi Bilstein B6-sarjan hintaluokaksi noin 1000e ja siihen sitten tulee asennustyöt päälle.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: -jadi- - 11.06.2012, 12:17:53
Itse maksoin iskareista pari vuotta sitten Modificarsilta vajaa 800€ ja nyt näytti hinnaksi 860€.
Tarjouksia pyytämällä saanee halvemmalla, vaikka niiden Eibachien kanssa.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: TTS - 11.06.2012, 19:19:36
Löytyykö kokemuksia Nivomattien vaihdosta tavallisiin iskareihin tai uusien Nivojen hinnasta k.o. automallissa.
Itsellä ainakin yksi nivo taitaa olla vaihtokunnossa ja pohdinnassa uuden Nivot tai vaihto "normaali" iskareihin.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: kaksi70 - 11.06.2012, 19:32:04
Siis Koni FSD:t on tarkoitettu nimenomaan vakiojousien kanssa,  itse en edellisessä Volvossa (Koni FSD:t + vakiojouset) kyllä
millään tavoin havainnut että alustaa olisi madallettu 40 mm.

Koni Finderissa Volvo V70 kolmoskoppaiselle on tuo 40 mm madallus mainittu Koni Sport Kitin yhteydessä:
http://www.koni.com/index.php?id=254

Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: d5man6 - 12.06.2012, 00:44:03
Joo, kuittaan että mun moka tuossa ylhäällä liittyen Koni FSD:hen. Tuo 40mm madallus on tosiaankin erikseen tilattava Sport Kit, ei mikään pakollinen madallus.

Täytyy siis yrittää löytää vielä lisää tietoa verkosta että onko Koni FSD:n lupauksilla mitään katetta ja löytyykö siitä mitään faktanäyttöä. Jostain amerikan saitilta pongasin ainakin yhden treadin jossa oli pohdintaa että kumpi näistä kahdesta: Bilstein Bx vai Koni FSD ja siellä lopputulema oli pitkälti niin, että jos tykkää tuunata ja säätää ("jatkuvasti"), niin Konit ja jos haluaa asennuksen jälkeen vain hyvää ajoa, niin sitten Bilsteinit. 
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: VolksWolvo - 17.06.2012, 10:46:34
Onko kenelläkään tietoa V70 RDesing -09 2,4D mallin sport-alustaan (nivo) sopivia iskarita. Kannattaako vaihtaa pelkästään etuiskarit?  Toinen nivo-Volvo jo menossa, eikä viitsisi ajaa "keulivilla" Volvoilla...   :pomo:
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: kaksi70 - 05.09.2012, 10:36:33
113 tkm ,Koni FSD:t alla ja ajettavuus on kohdallaan. Alkuperäiset pomppulautaiskarit jäivät korjaamon romulaariin. Exäänkin (V70 -07 2,4d Classic) laitatin FSD:t ja niistä saatujen hyvien
kokemusten perusteella päädyin päivittämään nykyisen D5:n alkuperäisiskarit Koni FSD:ksi, hinnasta huolimatta.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Taavi.H - 05.09.2012, 10:54:03
Kun noista Konin FSD-iskareista on juttua piisannut, spammataanpa hieman yhteistyökumppanin palvelua:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23639.0
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: -jadi- - 05.09.2012, 15:56:47
113 tkm ,Koni FSD:t alla ja ajettavuus on kohdallaan. Alkuperäiset pomppulautaiskarit jäivät korjaamon romulaariin. Exäänkin (V70 -07 2,4d Classic) laitatin FSD:t ja niistä saatujen hyvien
kokemusten perusteella päädyin päivittämään nykyisen D5:n alkuperäisiskarit Koni FSD:ksi, hinnasta huolimatta.

Kyllä ne alkuperäiset on tosiaan ihan luokattomat, halvimmat tehtaalle ostettu mitkä rahalla saa. "Pomppulautaiskarit"  :D erittäin hyvin keksitty.
Itse ihmettelin vaihdon jälkeen, että mitenkä noinkin kauan kesti (2v/45tkm) sitä huonoa ajettavuutta.

Voisi sanoa kaikille, jotka ajaa viime mallin S80/V70:llä, vaihtakaa jos vaan taloudellisesti mahdollista ne alkuperäiset iskarit parempiin ja tulette hämmästymään.  O0
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: kaksi70 - 06.09.2012, 20:02:45
Kyllä ne alkuperäiset on tosiaan ihan luokattomat, halvimmat tehtaalle ostettu mitkä rahalla saa. "Pomppulautaiskarit"  :D erittäin hyvin keksitty.
Itse ihmettelin vaihdon jälkeen, että mitenkä noinkin kauan kesti (2v/45tkm) sitä huonoa ajettavuutta.

Voisi sanoa kaikille, jotka ajaa viime mallin S80/V70:llä, vaihtakaa jos vaan taloudellisesti mahdollista ne alkuperäiset iskarit parempiin ja tulette hämmästymään.  O0

Tänään tuli kunnolla kilometrejä uusilla iskareilla, kaikinpuolin ajettavuus nyt kunnossa. Enää eivät myöskään pienet kaivonkansi
yms. painaumat kolauta iskaria pohjaan 30-40 kmh:n vauhdissa, niin kuin alkuperäisiskareilla teki.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: vesimies - 01.05.2013, 14:59:37
Uusia tässäkin haetaan -o8 v70 d5:een. Bilstein B 6 lähtee tarvikeliikkeestä tällä hetkellä kierros n.600e. Ilmeisesti hyvät. Oliko tämän aloitusketjun jälkeen tullut kokemuksia Monroe reflx: stä.
Vai onkon parhaat nuo Koni FSD:t alan ammattilaisten asennettuna.
Vielä, että vaatiiko etuiskareitten asennus aina ripustusten säädöt.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Sami K. - 01.05.2013, 15:26:14
Joo, kuittaan että mun moka tuossa ylhäällä liittyen Koni FSD:hen. Tuo 40mm madallus on tosiaankin erikseen tilattava Sport Kit, ei mikään pakollinen madallus.

Täytyy siis yrittää löytää vielä lisää tietoa verkosta että onko Koni FSD:n lupauksilla mitään katetta ja löytyykö siitä mitään faktanäyttöä. Jostain amerikan saitilta pongasin ainakin yhden treadin jossa oli pohdintaa että kumpi näistä kahdesta: Bilstein Bx vai Koni FSD ja siellä lopputulema oli pitkälti niin, että jos tykkää tuunata ja säätää ("jatkuvasti"), niin Konit ja jos haluaa asennuksen jälkeen vain hyvää ajoa, niin sitten Bilsteinit.

Ei FSD:tä tarvitse säätää mitenkään. Iskarihan säätyy itsestään. :idiot2: Parempaa iskaria ei ole tullut vastaan, loistava kompromissi.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: -jadi- - 01.05.2013, 15:51:06
Aurauskulmat on tietysti hyvä säätää vaihdon jälkeen.
Tarkastakaa ennen mitään iskareitten/jousien tilaamisia, että onko takana nivot vai ei, nivoissa 2mm paksumpi alakiinnityspultti.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: V70 D5-07 - 01.05.2013, 18:01:02
http://gripendo.de

Tuolta tilasin omaani V70-07 viimekesänä Bilstein B6 HD ja jousiksi hain ljöförsin(Motonet) vetojouset jotka ovat vahvemmat ja pikkuisen samalla jäykemmät.Ajettavuus parantu huomattavasti ja on ihan hyvät tuossa vetokäytössäkin.

Hintaa rahdin kanssa oli vuosi sitten kotiin tuotuna(DHL) 210€/pari,kun paikallisesta autotarvikeliikkeesta samat iskarit olis saanut tingittynä 550€
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Topelius - 02.05.2013, 21:22:29
http://gripendo.de

Tuolta tilasin omaani V70-07 viimekesänä Bilstein B6 HD ja jousiksi hain ljöförsin(Motonet) vetojouset jotka ovat vahvemmat ja pikkuisen samalla jäykemmät.Ajettavuus parantu huomattavasti ja on ihan hyvät tuossa vetokäytössäkin.

Hintaa rahdin kanssa oli vuosi sitten kotiin tuotuna(DHL) 210€/pari,kun paikallisesta autotarvikeliikkeesta samat iskarit olis saanut tingittynä 550€

Olisko nuo periaateessa tuossa olevat B6 mallit oikeat?

http://gripendo.de/shop/category_705/Volvo-V70-III-Kombi-ab-Baujahr-08_07.html?sessid=WOkTAevdQL0XiKKHOjY4FjW02mJqkncQDUadtnBcOLWzSCUfBbNgXmdqIUKJcu8W&shop_param=cid%3D%26

Olisko postikulut vaan 19€? Tuo Saksa on hieman ruosteessa...
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: V70 D5-07 - 03.05.2013, 18:30:01
Kyllä noi mun mielestä sulle just pitäis käydä ,kun sulla on toi kolmoskoppanen ja ensin hakee tuon Volvon otsikon alta tuon kyseisen mallisarjan vuosimallineen,niin sen perusteella se kyllä näyttäs ole juuri se.Näin itsekin itselleni nuo hankin.
Toimitus oli mullakin muistaakseni tuolla parinkympin korvilla. :)

Mikäli tilaat tuolta,niin älä säikähdä,jos tilauksestasi ei kuulu pieneen aikaan mitään,mutta kun tilaus lähtee eteneen,niin sitten tapahtuu jo ripeemmin.Jos en väärin muista,niin mullakin meni tilauksesta parisen viikkoo,kun alkoi tavara liikennöimään Saksasta tännepäin.Mutta omasta mielestä tuo odottelu kyllä kannatti,kun sen verran olivat halvemmat noi iskarit. :pomo:

Semmoinen vinkiksi,että itsekin käytän googlen kääntäjää,niin saa jotain tolkkua mitä tilaa ja missä mennään. ;)
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: völvöxc60 - 03.05.2013, 19:33:57
http://gripendo.de

Tuolta tilasin omaani V70-07 viimekesänä Bilstein B6 HD ja jousiksi hain ljöförsin(Motonet) vetojouset jotka ovat vahvemmat ja pikkuisen samalla jäykemmät.Ajettavuus parantu huomattavasti ja on ihan hyvät tuossa vetokäytössäkin.

Hintaa rahdin kanssa oli vuosi sitten kotiin tuotuna(DHL) 210€/pari,kun paikallisesta autotarvikeliikkeesta samat iskarit olis saanut tingittynä 550€
Itse hommasin reilut 2v sitten Modificarsista B6 (BE5-6793), niin oli toimitettuna taakse 264€
Eteen oli jonkin verran kalliimmat B6(VE3-5221) 390€ pari
Seuraavana päivänä tulivat tilauksesta ;)
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: vesimies - 03.05.2013, 20:58:20
Kyllä noi mun mielestä sulle just pitäis käydä ,kun sulla on toi kolmoskoppanen ja ensin hakee tuon Volvon otsikon alta tuon kyseisen mallisarjan vuosimallineen,niin sen perusteella se kyllä näyttäs ole juuri se.Näin itsekin itselleni nuo hankin.
Toimitus oli mullakin muistaakseni tuolla parinkympin korvilla. :)

Mikäli tilaat tuolta,niin älä säikähdä,jos tilauksestasi ei kuulu pieneen aikaan mitään,mutta kun tilaus lähtee eteneen,niin sitten tapahtuu jo ripeemmin.Jos en väärin muista,niin mullakin meni tilauksesta parisen viikkoo,kun alkoi tavara liikennöimään Saksasta tännepäin.Mutta omasta mielestä tuo odottelu kyllä kannatti,kun sen verran olivat halvemmat noi iskarit. :pomo:
.

Semmoinen vinkiksi,että itsekin käytän googlen kääntäjää,niin saa jotain tolkkua mitä tilaa ja missä mennään. ;)
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: vesimies - 03.05.2013, 21:04:53
Niin, oliko tuo vaimennustuntuma yhtään jäykempi verrattuna alkuperäisiin. Tietysti vaikea verrata kun on käytetyt vastaan uudet.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: völvöxc60 - 03.05.2013, 21:07:56
Niin, oliko tuo vaimennustuntuma yhtään jäykempi verrattuna alkuperäisiin. Tietysti vaikea verrata kun on käytetyt vastaan uudet.
Oli kuin yöllä ja päivällä eroa, mutta tosiaan sinäänsä vaikea verrata minkälaiset olisi ollut samanlaiset vanhat iskarit uusina versus noi B6 ::)
Luultavastin B6 on jäykemmät, kun sopivat 30mm madallukseenkin ;)
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: V70 D5-07 - 04.05.2013, 09:36:01
Niin, oliko tuo vaimennustuntuma yhtään jäykempi verrattuna alkuperäisiin. Tietysti vaikea verrata kun on käytetyt vastaan uudet.

Eipä tullut irrallaan pahemmin vertailua suoritettua ja alla,kun ovat,niin ei voi sanoa,kun on noi jämäkämmät jouset samalla vaihdettu.Mutta toi paketti toimii ainakin,mun käyttö tarkoituksissa. 8)
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Topelius - 06.05.2013, 11:50:30
http://gripendo.de

Tuolta tilasin omaani V70-07 viimekesänä Bilstein B6 HD ja jousiksi hain ljöförsin(Motonet) vetojouset jotka ovat vahvemmat ja pikkuisen samalla jäykemmät.Ajettavuus parantu huomattavasti ja on ihan hyvät tuossa vetokäytössäkin.

Hintaa rahdin kanssa oli vuosi sitten kotiin tuotuna(DHL) 210€/pari,kun paikallisesta autotarvikeliikkeesta samat iskarit olis saanut tingittynä 550€

Tuolla ei ole noita iskareita vasta kuin kesäkuun lopulla. Olisko muita hyviä kauppoja kellään tiedossa?
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: völvöxc60 - 06.05.2013, 13:29:22
Tuolla ei ole noita iskareita vasta kuin kesäkuun lopulla. Olisko muita hyviä kauppoja kellään tiedossa?
Kysyppä tuolta ;)
http://www.modificars.fi/
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Topelius - 06.05.2013, 13:44:39
Kysyppä tuolta ;)
http://www.modificars.fi/

Hintaa yhteensä 858€ :(
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: völvöxc60 - 06.05.2013, 14:15:00
Hintaa yhteensä 858€ :(
Ilmeisestin koko kierros?
Eteen taitaa maksaa likemmäksi 200€/kpl, kun on jousijalalla olevaa mallia ::)
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: vesimies - 10.05.2013, 21:20:25
Mielelläni laittaisin Monroe refleksit tuohon V70 D 5 vm. -08. Ongelmaksi vain muodostuu kun vähittäismyyjien ja maahantuojan tiedostot ei tunne takapäähän ko iskareita. Kumma juttu kun uus koppaisiin muilla moottoreilla varustettuihin löytyy, mutta juuri tähän d5  ei. Ajattelis että tuo korirakenne tässä versiossa ei poikkea muista.Sattuisko jollakin olla käytännön kokemusta tämmöisestä ongelmasta.  :'(
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: volvesteri - 11.05.2013, 20:31:02
Parjasin tuossa pari sivua sitten Motonettiä, mutta nyt kävin sivuilla taas:

V70-III 07-> Taakse vasen/oikea Bilstein-B4 (myös Sport) (ei AWD/jos sähk.vaim.säätö/tasonsäätö) 79,90€

Onkohan tuo mistään kotoisin? 200tkm tulee kohta täyteen orggisiskareilla ja pientä löysyyttä on havaittavissa. Mitään usean sadan euron iskareita ei ole mitään järkeä autoon laittaa, sillä autoilun kulut ovat jo nyt naurettavat  :'(

Jostain syystä Motonet ei myy noita eteen. Kumma juttu.

edit: tosin Parts For Volvo myy B4 kittiä 217£ hintaan. Sisältää etu- ja takaiskarit...B6 kitti 537£, joten sitä ei kannata edes harkita.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: vesimies - 12.05.2013, 22:10:36
Varsin oudolta tuntuu kun sama Bilsten 4 sopii kaikkiin uuskoppaisiin niin eteen kuin taaksekkin. Kuitenkin Monroe reflex sopii muihin muttei d5 taakse.. Sama joillakin muillakin merkeillä.Nämä tiedot nettisivuilta. En tiedä mikä on käytännössä sopivuus. Maahantuojat ei osaa sanoa. Jokin kummallinen kauppateknillinen juttu (kielto) siinä täytyy olla. Tai sitten täydellinen väärinymmärrys meikäläisellä. ;D
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Andyks - 15.05.2013, 23:03:10
Tarkastakaa ennen mitään iskareitten/jousien tilaamisia, että onko takana nivot vai ei, nivoissa 2mm paksumpi alakiinnityspultti.

Mistä tietää onko tuo alakiinnityspultti paksumpi vai ei kun ei ole vertailukohtaa? :) Eli ts. minkäkokoiset nuo mutterien kannat on nivollisissa/nivottomissa?
Olen ollut kokojan siinä uskossa että omassa ei nivoja ole, mutta tänään kun oli perässä 1000kg sepeliä ei mielestäni perä roikahtanut lainkaan... Se pisti hieman miettimään oiskohan siellä sittenkin nivot...

Parts for Volvo näkyy myyvän Koni FSD hintaan 676e ja Bilstein B6 hintaan 635e, eli hinnassa ei juuri eroa.
Jos haetaan vain toimivampaa mukavaa alustaa vakiojousilla, kummat kannattaisi laittaa? Konin FSD kuulostaa ainakin paperilla hienolta keksinnöltä, mutta Bilstein B6 saa paljon kehuja.
Lisäksi jos joskus innostuu laittamaan jotkin sport-jouset alle, toimiiko ne lainkaan Koni FSD kanssa?
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Sami K. - 15.05.2013, 23:17:19
Konin FSD kuulostaa ainakin paperilla hienolta keksinnöltä, mutta Bilstein B6 saa paljon kehuja.
Lisäksi jos joskus innostuu laittamaan jotkin sport-jouset alle, toimiiko ne lainkaan Koni FSD kanssa?

Konin FSD on hieno keksintö joka toimii myös lyhyempien jousien kanssa.  :)
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: -jadi- - 16.05.2013, 08:17:00
Mistä tietää onko tuo alakiinnityspultti paksumpi vai ei kun ei ole vertailukohtaa? :) Eli ts. minkäkokoiset nuo mutterien kannat on nivollisissa/nivottomissa?
Olen ollut kokojan siinä uskossa että omassa ei nivoja ole, mutta tänään kun oli perässä 1000kg sepeliä ei mielestäni perä roikahtanut lainkaan... Se pisti hieman miettimään oiskohan siellä sittenkin nivot...

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=91633
Tuosta näet kuvat nivoilla ja ilman, nivoissa haitarikumi iskarin alapäässä ja näkyypä yläpäässäkin olevan erilaisuutta.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Gazza - 16.05.2013, 20:56:30
Konin FSD on hieno keksintö joka toimii myös lyhyempien jousien kanssa.  :)

Täältä komppaan. Hyvin toimii -30 mm:n jousien kanssa.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: vesimies - 01.06.2013, 21:29:54
Mielelläni laittaisin Monroe refleksit tuohon V70 D 5 vm. -08. Ongelmaksi vain muodostuu kun vähittäismyyjien ja maahantuojan tiedostot ei tunne takapäähän ko iskareita. Kumma juttu kun uus koppaisiin muilla moottoreilla varustettuihin löytyy, mutta juuri tähän d5  ei. Ajattelis että tuo korirakenne tässä versiossa ei poikkea muista.Sattuisko jollakin olla käytännön kokemusta tämmöisestä ongelmasta.  :'(
Tulipa sitten tilattua nuo Monroe refleksi takaiskarit joita yleisesti uuskoppaisessa esiintyy takana ja loistavasti sopi myöskin tähän vaikka ei rekkarin perusteella pitäisi sopia. Hintakin kohtuullinen 218e pari. Helppo homma vaihtaa, alakautta sujuu koko projekti.
Olettaisin että vaimennustuntuma on lähellä alkuperäisiä, ainakaan ei tullut liian jäykkää. ;)
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: D5GT - 02.02.2014, 11:22:53
Onko tällä saralla tullut mitään uutta?

Jos on orggisnivot niin pitääkö myös jouset vaihtaa kun siitryy tavallisiin iskareihin, vai onko jouset samat? (Siis näissä uudemmissa, vanhoissa jousisa oli eroa)
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Make - 02.02.2014, 11:44:13
Miten kun olette laittaneet madalllus jousia näihin uudempiin niin onko ollut hankaluutta pyörän sivuttaiskallistuman kanssa kulmien säädössä? Säädöt vakio jousillakin melko lähellä "punaista" ja kun madalletaan sivuttaiskallistumaa tulee lisää ja  säätöjä kun ei ole.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: D5GT - 03.02.2014, 10:55:14
Onko tällä saralla tullut mitään uutta?

Jos on orggisnivot niin pitääkö myös jouset vaihtaa kun siitryy tavallisiin iskareihin, vai onko jouset samat? (Siis näissä uudemmissa, vanhoissa jousissa oli eroa)

Noiden lisäksi: Tavallisten ja nivojen alapultit eroaa. Toisessa taisi olla M14 ja toisessa M16 (tai jotain sinne päin) - onko tukivarren kierre / reikä myös erikokoinen? Eli kun vaihtoa tekee nivojen / tavallisten kesken, niin pitää muutakin kuin pultti uusia.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: -jadi- - 03.02.2014, 18:26:30
Miten kun olette laittaneet madalllus jousia näihin uudempiin niin onko ollut hankaluutta pyörän sivuttaiskallistuman kanssa kulmien säädössä? Säädöt vakio jousillakin melko lähellä "punaista" ja kun madalletaan sivuttaiskallistumaa tulee lisää ja  säätöjä kun ei ole.
Näkyy tossa omassa Romussa olevan edessä asteen verran camberia ja takana puolitoista.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Make - 03.02.2014, 19:14:39
Näkyy tossa omassa Romussa olevan edessä asteen verran camberia ja takana puolitoista.
-1,36 näyttä olevan aikalailla etu/taka tuossa omassani.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: D5GT - 04.02.2014, 15:47:10
Noiden lisäksi: Tavallisten ja nivojen alapultit eroaa. Toisessa taisi olla M14 ja toisessa M16 (tai jotain sinne päin) - onko tukivarren kierre / reikä myös erikokoinen? Eli kun vaihtoa tekee nivojen / tavallisten kesken, niin pitää muutakin kuin pultti uusia.

Edit: internetin syövereistä löytynyttä tietoa: Nivon ja tavallisen iskarin pultteihin käynee 21 mm avain. Kuten oli jo tiedossa nivojen pultti on paksumpi. Löytyykö jostain hyviä rajäytyskuvia, joihin kuka tahansa pääsee käsiksi?

En ole purkanut, mutta näyttää siltä ettei nivojen jälkiasennus ole ainakaan helppo bolt on - tyyppinen. "Mutteri" on ilmeisesti kiinteästi tukivarressa?

Kuva alakiinnikkeestä:

(http://www1.garaget.org/gallery/images/7/6492/6492-4c279b4750fbfd2f083407ac653901ae.jpg)
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Alvari - 04.03.2014, 13:42:42
Alkaa olemaan meno huojuvaa alkuperäisillä iskareilla, auto siis 2009 v70 ja mittarissa vajaa 140tkm. Välillä tuntuu siltä että auto voi vaihtua seuraavan vuoden aikana joten merkittäviä investointeja ei viitsisi alustaan tehdä eli  Motonetin iskarit on alkaneet kiinnostamaan hintansa takia. Onkohan nuo jo uutena täyttä kuraa, hintaa takaiskarille 80e/kpl ja etuiskarille satanen. Vai saako jostain halvemmalla?  Toki jos tilaisi gripendosta madallusjouset + bilsteinit ei hinta montaa satasta kauemmas karkaisi.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: volvesteri - 04.03.2014, 15:43:36
Alkaa olemaan meno huojuvaa alkuperäisillä iskareilla, auto siis 2009 v70 ja mittarissa vajaa 140tkm. Välillä tuntuu siltä että auto voi vaihtua seuraavan vuoden aikana joten merkittäviä investointeja ei viitsisi alustaan tehdä eli  Motonetin iskarit on alkaneet kiinnostamaan hintansa takia. Onkohan nuo jo uutena täyttä kuraa, hintaa takaiskarille 80e/kpl ja etuiskarille satanen. Vai saako jostain halvemmalla?  Toki jos tilaisi gripendosta madallusjouset + bilsteinit ei hinta montaa satasta kauemmas karkaisi.

No Bilsteinin perusputket ne minulle Motonetistä viimeksi möivät  taaks :D Varmaan ihan OEM laatua, eli halvinta mitä auton alle kannattaa laittaa.

Mutta jos tarjoavat jotain LipTec yms. niin ei kannata ottaa. Entiseen -01 Volvoon laitoin taakse ja kestivät viikon. Netistä tilasin 20€ kalliimmat Sachsit jotka olivatkin paljon laadukkaammat.

Etuiskari on vähän hankalampi, sillä joudut purkamaan koko hoidon jousineen ja päälle tulee vielä renkaiden suuntaus ym. Taakse vaihtaminen oli suht helppoa.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Stinger - 10.03.2014, 20:21:53
Onko XC70 muuten iskareitten suhteen vaihtoehtoja, ei liene samat käy kuin samanikäiseen V70. Vuosimalli 2012 alla ja minusta vakio iskunvaimennus tuossa ei ole ihan auton muun laadun tasolla?? Tällä on ajettu vasta 80tkm joten iskarit ei ole vaihtokunnossa. Terävät epätasaisuudet tiessä ei minusta pitäisi näin massiivista autoa tärskäyttää kuten tekevät. Body rollin ymmärrän vielä korkeuden piikkiin menevänä ja se on ihan kohtuuden rajoissa näin korkeassa autossa.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 22.08.2014, 00:31:59
Mitenkäs on, mikä on jousien vaikutus tähän Volvon vakioalustan löysyyteen? Olen nyt hankkimassa uusia vaimentimia, jotka todennäkäisesti tulee olemaan Konin FSD:t. Tuntuu vain että täällä jokainen on samalla laittanut madaltavat jouset, ja kommentit on pääosin sellaisesta kombinaatiosta, jossa on vaihdettu sekä pumput että jouset. Itse haluaisin pitää auton kuitenkin vakiokorkuisena, joten mietityttää että tuleeko tuntumasta riittävän topakka pelkillä uusilla FSD-vaimentajilla? Vai olisiko vakiojousien kaveriksi parempi valinta Bilsteinin B6:set? Ainakin entinen 5-bemarini meni vakiojousilla ja B6:illa aivan liian epämukavaksi omaan makuuni.

Heittäkääpäs kommenttia jotka olette jättäneet vakiojouset uusien pumppujen kaveriksi?

Onko muuten kellään kokemuksia Lemförderin vakiojousista? Niitähän saa myös vahvistetuilla takajousilla, mutta pysyykö korkeus samana vai töröttääkö perä pystyssä tyhjällä kuormalla?
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: volvesteri - 23.08.2014, 14:24:42
Onko muuten kaikissa 08-> V70:ssä samat iskarit ja jouset? Autopurkamolla näyttäisi olevan myynnissä "uuden" 19tkm ajetun seitsenkymppisen iskari+jousi yhdistelmät eteen hintaan 70€ kappale. Omassa autossa tulee 230tkm kohta täyteen ja ehkä hieman alkaa kosla jo niiailemaan mutkissa...Näillähän voisi saada käypäiseen hintaan uuden auton fiilistä. Ehkä vielä jos puslat vaihtaisi uusiin...
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Sami K. - 23.08.2014, 18:25:26

Heittäkääpäs kommenttia jotka olette jättäneet vakiojouset uusien pumppujen kaveriksi?

Onko muuten kellään kokemuksia Lemförderin vakiojousista? Niitähän saa myös vahvistetuilla takajousilla, mutta pysyykö korkeus samana vai töröttääkö perä pystyssä tyhjällä kuormalla?

V70 -02:een laitoin em. jouset ja Konin FSD sarjan. Tuli jämäkkyyttä lisää mutta tyhjänä perä oli ylhäällä.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: volvesteri - 28.08.2014, 08:43:15
Onko muuten kaikissa 08-> V70:ssä samat iskarit ja jouset? Autopurkamolla näyttäisi olevan myynnissä "uuden" 19tkm ajetun seitsenkymppisen iskari+jousi yhdistelmät eteen hintaan 70€ kappale. Omassa autossa tulee 230tkm kohta täyteen ja ehkä hieman alkaa kosla jo niiailemaan mutkissa...Näillähän voisi saada käypäiseen hintaan uuden auton fiilistä. Ehkä vielä jos puslat vaihtaisi uusiin...

Uppia! Auto piippaa, että 30pv aikaa huoltoon. Iskarit olisi kiva vetää samassa rytäkässä.

Eli 19tkm ajetun V70 D3:n iskarit ovat purkamolla tarjolla. Kannttaako ostaa vai työnnänkö käden sangolliseen paskaa? Tuleeko noiden osien mukana "kaikki" vai puuttuuko jotain pultteja yms.?

Jos ostan erikseen iskarit + jouset, niin hintn on helposti triplat. Iskarit ehkä 110€ kpl ja jouset ....150€?

Kannattaako jousia edes vaihtaa, elleivät ole poikki? Harva nettikauppa tuntuisi edes myyvän jousia. Pelkkää iskaria tarjotaan. Autoni alusta on nykyään löysä ja niiailee mutkissa, mutta jousitus ei kuitenkaan pohjaa tai muuten kolise.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Taksari - 28.08.2014, 12:35:27
Soitto marmoritiskille ehkä selventää sopivuutta...

Oma arvaus on, että mitään nippeleitä ei purkaamon osista puutu, mutta nelikoissa on erilaiset osat ja etuveto-taksimallissa nelikon takajouset, ehkä tolpatkin? Mutta sun auto tuskin on vanha taksi noin pienillä kilsoilla?

Itse laittaisin joko madallusjouset + iskarit tai pelkät iskarit vanhoihin jousiin. Ei ne noilla metreillä vielä ole mihinkään kuoleentuneet - jos kuoleentuu koskaan...
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: volvesteri - 28.08.2014, 17:27:55
Tietojen mukaan iskarin on ihan tavallisesta 2WD V70:stä ja samanlainenhan itselläkin on. Eikä taksi vaan normaali porvariohjus. Madalluksia en laita, koska ikää kohta 40v ja maavaraa tarttee talvelle ;) Mietin vaan, kun tuossa olisi iskari+jouset halvemmalla mitä pelkät iskarit. Sitä toki ei tiedä, ovatko ottaneet osumaa kolarissa jne.

Jousien vaihto iskareita vaihdettaessa olisi työn osalta ilmaista. Paitsi tietty jos laskuttavat taulukon mukaan ja iskareille on 2h ja jousille 2h eli yhteensä 4h...Ja pientarvikelisät kahteen kertaan - kuten asiaan kuuluu.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: ridgeforrester - 03.09.2014, 23:43:38
Laitatin vuosi takaperin FSD:t, ja tuolloin mietin pääni puhki, arpoen laittaisiko samalla jäykempää jousitusta. Pelkillä iskareilla mentiin.
Heti huomasi tuon FSD:n ajatuksen toimivan; tolpat jämäköityivät jonkin verran, mutta eivät muuttuneet lainkaan kovemman oloisiksi. Iskut pikemminkin pehmenivät. Jämäkkyyden parantumisen huomasi kurveissa, joissa auto tuntui kevyemmältä - kallistelu vähentyi. Hyvät tolpat nuo FSD:t on.

Sellainen outous ilmeni, että keula nousi hieman pelkällä iskarin vaihdolla. En tajua mistä moinen johtuu. Muuttuneen asennon huomasi paitsi ulkoa katseltuna, niin myös perstuntumalla, kun ratin taakse istahti.

Jälkikäteen ajateltuna tuntuu, että olisi sittenkin pitänyt laittaa se Eibachin vieterisetti samalla alle, kun olisi käytännössä jousien hinnalla selvinnyt. Jämäkkyyttä saisi olla vielä lisää. Nyt mietin, että laitanko tuon Eibachin setin vai vaihtaisinko pelkät takajouset. Maavaran puolesta 20...30 mm pudotus näyttäisi vielä ihan vakioalustalta; sen verran tuota maavaraa on nyt.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 04.09.2014, 00:15:34
Kyllä meikäläisestä alkaa nyt tuntumaan että tilaukseen lähtee Bilsteinin B6:set ja taakse Lesjoforsin jäykennetyt takajouset. Eipä ainakaan tarvitte jälkeenpäin itkeä että saisi olla vielä topakampi...
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: volvesteri - 04.09.2014, 09:33:11
Jätin tilaamatta purkuosat ja varasin ajan paikalliselle Fixus korjaamolle. Huoltovalokin prkl syttyi, joten konkurssiin mennään ;) Huolto 300 ja iskareiden kanssa korjaamo puhui about 1000€ molemmin puolin. Ei antanut mitään tarkkaa arviota, kun sanoi kokemuksella, että monesti pitää vaihtaa muutakin osaa. Paja on saanut aikaisemmankin Volvon toimimaan ok, joten miksei nytkin.

Bilsteinia laitetaan alle. En tiedä vielä mitä, kun ei tullut puheeksi. Toivottavasti B4. B6 tuskin menee tuohon hintaan. Googlasin myös Sachseja, KYBeijä ym. ja 50% sanoi niiden olevan parhaita ja 50% ihan paskoja. Eli ts. kukaan ei tiedä mistään mitään ja tuurilla mennään taas :D
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: jv70 - 04.09.2014, 12:00:51
Omassani on alla Bilstein B8 ja Eibach -30mm jouset. Ja olen ollut todella tyytyväinen. Maavara laski sopivasti, ei liikaa koska Volvohan on uusilla vakiojousilla kohtuu korkea. Setin myötä pintakovuus poistui ja samalla pito talvella parani.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 04.09.2014, 18:07:26
Googlasin myös Sachseja, KYBeijä ym. ja 50% sanoi niiden olevan parhaita ja 50% ihan paskoja. Eli ts. kukaan ei tiedä mistään mitään ja tuurilla mennään taas :D

Itsellä ainakin on menneiltä vuosilta paljon erittäin huonoja kokemuksia etenkin Monroen vaimentajista. Ja varsinkin niiden laadusta. Tuntuu että säkäpeliä saako sellaiset mitä kestää yli kaksi vuotta. KYB:it olen muuten vaan todennut huonoiksi toisessa automerkissä. Viallisten vaimentien jälkeen uudet KYB:it tuntui yhtä viallisilta. Toki onhan ne muutenkin ns. halpsivaimentajia, joten vertaaminen Bilsteinin ja Konin parhaisiin ei ole perusteltua. En tässä kyllä hirveästi säästäisi. Ja jos haluaa vältämättä säästää, niin sitten ne Sachsin Super Touringit tai Bilsteinin B4:set. Molemmat on hieman topakammat kuin vakiot ja todettu jotakuinkin laadukkaiksi.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: volvesteri - 04.09.2014, 20:12:15
Eikös se Sachsin supertouring ole halpismalli? Sachsin Advantaget ostin entiseen Volvoon taakse, ja nekin maksoivat jotain 75€ kpl.

Tsekkasin Motonetin sivut, ja itse asiassa Bilsteinin B4:t minä ostinkin taakse enkä mitään B2:ia. Nekin 80€ kpl ja vaihtoon meni 10min per puoli + 1h toisen alapultin kanssa.

Monroe varmaan ratsastaa vanhalla imagollaan. Niillähän oli jotkut "sensotrackit"? takavuosina oikein telkkarimainoksissa.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 04.09.2014, 22:26:35
Eikös se Sachsin supertouring ole halpismalli? Sachsin Advantaget ostin entiseen Volvoon taakse, ja nekin maksoivat jotain 75€ kpl.

Olen käsittänyt että SuperTouring on ns. vakiovaimentajaa vastaava korvausvaimennin. Ja Advantage on taas vastaava vaimennin hieman sporttisemmalla tatsilla. Molemmathan on tavallaan halpismalleja jos Konin FSD -pumpuihin vertaa, mutta siinä sarjassa rahansa mittaisia kamppeita.

Varsinkin Sachsin Advantaget on toimineet Bemuissa erittäin hyvin ns. kohtuuhintaisena kompromissiratkaisuna. Olen niitä asennellut muutamia kierroksia erilaisiin 3-sarjan bemuihin. Ovat toimineet kyllä aina odotetulla tavalla. Harmi vain kun ko. vaimentajaa ei taida saada uusimpiin V70/S80:iin.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: svart - 05.09.2014, 09:12:20
Tuo Sachs advantage on sama pumppu kuin Boge turbo, kandee kysäsästä silläkin nimellä löytyiskö. Noi ovat erittäin hyviä vaimentajia ja tuovat ripauksen topakkuutta vakioon nähden ilman että mukavuus vielä kärsii. Itekkin noita käyttänyt muutamissa autoissa
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 05.09.2014, 20:31:33
Juu ei tunne ZF:n kataloogi kuin Sachsin Advantagen V70 mk3:seen. Ja siitäkin vain etuvaimentajat. Todella kummallista. Yleensä aina kun on Sachsin pumppu tarjolla, löytyy ko. kataloogista myös vastaava Bogen osanumero. Ja näinhän se menee, että:
Sachs Super Touring = Boge Automatic
Sachs Advantage = Boge Turbo
Kyse on täsmälleen samasta pumpusta, joka on tullut ulos samalta hihnalta. En ymmärrä miksi myyvät sitä kahdella eri brändillä?
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: volvesteri - 05.09.2014, 23:22:15
Kyse on täsmälleen samasta pumpusta, joka on tullut ulos samalta hihnalta. En ymmärrä miksi myyvät sitä kahdella eri brändillä?

Ettei olisi eri nimet eri markkina-alueille? Sachs koetaan täällä hyväksi ja jossain muualla Boge?
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 12.09.2014, 20:55:27
Juuri kun saavutin mielenrauhan tehdessäni päätöksen pelkistä Bilsteinin B6:sista vakiojousien kaveriksi, huomasin kilpailevalla Volvo-foorumilla keskustelun liittyen jousien vaikutukseen (anteeksi jos ko. linkkiä ei saa laittaa tälle fooorumille):
http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=4274.0

Eli onkohan se kuitenkin nyt niin, että lullamaisuudesta ei pääse eroon pelkillä tiukemmilla vaimentajilla. Tosin B6:set on ilmeisesti jonkin verran jäpäkämmät kuin FSD:t, mutta alkoi nyt kuitenkin arveluttamaan tämän asian kanssa. Eihän tämä niistä jousista muuten kiinni ole, mutta käytännön syistä en haluaisi pudottaa autoa yhtään matalammaksi.

Te ketkä täällä olette päivittäneet pelkät vaimentajat FSD:hen tai B6:seen, oletteko kertaakaan ajatelleet että jouset saisivat olla vakiota jäykemmät? Ja pudottaako se Eibachin peruskitti sen 40mm vai vähemmän?

Löytyykös Volvolta omia vakiojousia matalammalla, mutta maltillisemmalla setupilla? Onko esim. R-Designissa matalammat jouset? Jos on niin mitähän sellaiset maksaa? Voisin vielä suostua johonkin -20mm pudotukseen.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: jv70 - 12.09.2014, 23:30:41
Jos haluat hyvän auton ajaa niin laita eibach jouset. Ne pudottaa sen 30mm ja se on ihan oikeasti sopiva. Voit kuitenkin huoletta ajella vielä huonommillakin teillä pelkäämättä pohjakosketusta. Voin sanoa, että et tule katumaan meinaan loppuu mutkissa kallistelu.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 13.09.2014, 20:38:36
Jos haluat hyvän auton ajaa niin laita eibach jouset. Ne pudottaa sen 30mm ja se on ihan oikeasti sopiva. Voit kuitenkin huoletta ajella vielä huonommillakin teillä pelkäämättä pohjakosketusta. Voin sanoa, että et tule katumaan meinaan loppuu mutkissa kallistelu.

Jaksaisiko joku Eibach-setin omistaja mitata alustan korkeuden? Vaikka vanteen alareunasta lokasuojan kaareen? Tai navan keskikohdasta. Ihan kuinka vain.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: -jadi- - 13.09.2014, 21:07:11
Edessä 37 senttiä keskeltä kaareen ja takana 38 senttiä. Heicot eli siis kuin Eibach.

Tässä V70:ssä tuli R-designissa Nivot taakse, niiden jouset ei käy sulle tavallisten iskareitten pariksi.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: J2K - 13.09.2014, 22:20:01
Jos haluaa pitää auton vakio korkuisena, niin kannattaa vaihtaa samalla muiden hilujen kanssa kallistuksen vakaajat jäykempiin.
Todella iso ero vakioihin nähden. Puhun nyt omasta kokemuksesta, joka on mk 2 mallista, ja on vielä normaalia korkeampi.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 14.09.2014, 19:25:13
Jos haluaa pitää auton vakio korkuisena, niin kannattaa vaihtaa samalla muiden hilujen kanssa kallistuksen vakaajat jäykempiin.
Todella iso ero vakioihin nähden. Puhun nyt omasta kokemuksesta, joka on mk 2 mallista, ja on vielä normaalia korkeampi.

Tämä pitää varmasti paikkansa. Asiaa vaan vaikeuttaa kun uudempaan 3-koppaiseen ei ole hirveästi saatavilla tuollaisia päivitysosia. Edes Powerflexiltä ei taida olla tarjolla vielä tuotteita uudempaan korimalliin.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: J2K - 14.09.2014, 20:59:18
Ainakin takapäähän löytyy. Omaan laitoin ekaks takapään kun oli helpompi. Jo sillä tuli huomattavan paljon jämäkämmäksi. Tilasin Alankomaiden IPD:ltä, ei tarvitse maksaa tullia. http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/product&path=1663_1675_1792&product_id=15206
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Niclashki - 14.09.2014, 22:58:46
Juuri kun saavutin mielenrauhan tehdessäni päätöksen pelkistä Bilsteinin B6:sista vakiojousien kaveriksi, huomasin kilpailevalla Volvo-foorumilla keskustelun liittyen jousien vaikutukseen (anteeksi jos ko. linkkiä ei saa laittaa tälle fooorumille):
http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=4274.0

Eli onkohan se kuitenkin nyt niin, että lullamaisuudesta ei pääse eroon pelkillä tiukemmilla vaimentajilla. Tosin B6:set on ilmeisesti jonkin verran jäpäkämmät kuin FSD:t, mutta alkoi nyt kuitenkin arveluttamaan tämän asian kanssa. Eihän tämä niistä jousista muuten kiinni ole, mutta käytännön syistä en haluaisi pudottaa autoa yhtään matalammaksi.

Te ketkä täällä olette päivittäneet pelkät vaimentajat FSD:hen tai B6:seen, oletteko kertaakaan ajatelleet että jouset saisivat olla vakiota jäykemmät? Ja pudottaako se Eibachin peruskitti sen 40mm vai vähemmän?

Löytyykös Volvolta omia vakiojousia matalammalla, mutta maltillisemmalla setupilla? Onko esim. R-Designissa matalammat jouset? Jos on niin mitähän sellaiset maksaa? Voisin vielä suostua johonkin -20mm pudotukseen.



Itselläni on kokemusta tosta bilsteinin B6 mallista eteen. Tuli himpun jämäkämpi keula, mutta kesto ei kyllä ollut sitä mitä odotin. Alkuperäiset ensimmäiset iskarit kesti sen 130tkm ennenkuin tuli lulla keulasta. Nämä Bilsteinit ei kyllä vuotaneet yms missään vaiheessa, mutta aloittivat kolinan noin 50-60tkm kohdalla jo. Auto muistutti enemmän titanicia jo siinä vaiheessa. Vaihdoin nyt kokeeksi vuorostaan Sacshin super tourinit ja toistaiseksi ollut tyytyväinen näihinkin. (hinta kolmasosa verrattuna Bistein). Autona vm 2007 s80, eli pitkälle sama alustaltaan kuin V70 vm 2009.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Taksari - 15.09.2014, 10:35:19
Automyyjän mukaan R-Designissa olisi jäykemmät vakaajat. Ja -15 mm lyhyemmät jouset.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 15.09.2014, 21:31:58
Ainakin takapäähän löytyy. Omaan laitoin ekaks takapään kun oli helpompi. Jo sillä tuli huomattavan paljon jämäkämmäksi. Tilasin Alankomaiden IPD:ltä, ei tarvitse maksaa tullia. http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/product&path=1663_1675_1792&product_id=15206

Voisin kuvitella että autosi muuttui jonkin verran yliohjaavampaan suuntaan? Eikös se niin mene, että takapään jousituksen/vakaajien jäykennys lisää yliohjaavuutta? Tosin se ei etuvetoisen Volvon tapauksessa ole välttämättä huono asia... Mutta varmasti ihan perusteltu muutos jokatapauksessa.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: J2K - 16.09.2014, 06:57:24
Omasta mielestä ei sen lyhyen kokemuksen mukaan ollut. Laitoin melko pian kun oli aikaa sen etupäänkin. Satsissa oli molemmat.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 16.09.2014, 11:10:55
Omasta mielestä ei sen lyhyen kokemuksen mukaan ollut. Laitoin melko pian kun oli aikaa sen etupäänkin. Satsissa oli molemmat.

Kattelin noita tankoja. Taitaa olla niin että etuvetoiseen III-koppaiseen on saatavilla ainoastaan takapäähän päivitettävää vakaajatankoa. Se sinä vähän arveluttaakin, kun ne pitäisi mielestäni vaihtaa pareittain, jotta säilyisi jonkinlainen balanssi etu-ja takapään välillä. AWD-malleihin saa vissiin setin, joka pitää sisällää molemmat tangot. Aikoinaan päivitin 3-sarjalaisen bemuun H&R:n vakaajatankopaketin, ja sillä oli uskomaton vaikutus ajettavuuteen.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 17.09.2014, 16:43:51
Kysyin etuvakaajaan liittyvää puutetta suoraan IPD:ltä, ja vastaus oli tällainen:

"Hello!
 
We’ve done a lot of testing with these bars, and we found that the front bar offered on these models of Volvo was already adequate enough!  We could make a front bar, but it wouldn’t be much different that the original bar.
 
I think you’ll be in good shape with the front OEM bar and the IPD bar in the rear!"



Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 21.09.2014, 23:21:19
Yksinpuheluksi menee mutta menköön...

Nyt on pähkäilyn tuloksena tilattu Eibachin Pro-Kit + Konin FSD-Kit.

Ajattelin vain kysäistä, jotta mitähän roippeita sitä muuta tilaisi asennusta varten? Valmiina on vain yläpäiden kääntölaakerit, eli tällaiset:
http://www.micksgarage.com/img/td/101/l/31448-0.jpg

Kävin miettimään että kuuluisiko samalla vaihtaa myös tämä osa:
http://www.autodoc.ru/images/detail/FEBI/101/art/38778/FEBI_38778.jpeg

Onko asennuksessa mitään normaalista poikkeavaa vääntöä tiedossa? Takapää vaikuttaa perussimppeliltä jutulta. Etupäässä tarvitsee varmaan irroittaa raidetangon nupit ennenkuin napa putoaa tolpasta irti? Ja tietysti vakaajan luut, jotka ajattelin vaihtaa samalla uusiin.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Sami K. - 21.09.2014, 23:27:21
Tutustu ennalta FSD-sarjan asennusohjeeseen.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: svart - 22.09.2014, 00:21:11
Ei tartte raidetankoja irrotellairrotella.

Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 01.10.2014, 19:37:19
Tänään ruuvasin Eibachit ja FSD:t auton alle. Siitähän tuli lopulta ihan mukava ajettava. Ei missään nimessä ainakaan liian jäykkä, vaan pikemminkin sellainen kuten mikä tahansa paremman pään saksalainen on vakioalustalla tehtaalta ulos tullessaan. Sellainenhan tämänkin olisi pitänyt olla tehdaslähtöisenä.

Yksi kysymys kuitenkin; Takapää näyttäisi jäävän 5-10mm alemmaksi kuin etupää? Tämähän ei sinällään ole mikään suuri ongelma, mutta onko teillä muilla Eibach-alustaisilla käynyt näin? Luulen että yksi syy saattaa olla se, että samat jouset on myös tarkoitettu D5:siin ja muihin viisipyttyisiin, joissa keula on varmaan vähän raskaampi kuin tässä PSA-koneisessa. Ja niissä se sitten asettuisi samalle tasolle takapään kanssa? Vai voisiko tuo laskeutua hieman lähimpien päivien aikana, kuten joskus olen havainnut alustasarjojen asennuksen yhteydessä käyvän. Jos ei laskeudu, saatanpa käydä ostoksilla Etolassa ja leikata takajousien yläpäähän 10mm kumimatosta korotuspalat.

Jokatapauksessa tässä vaiheessa, 40km ajon jälkeen pudotusta tuli 20mm keulaan ja 28mm takapäähän.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: ridgeforrester - 01.10.2014, 21:43:24
Voisiko tuo keuluminen johtua FSD:istä, eikä jousista...? Kummaltahan se kuulostaa, mutta kuten viime kuussa tähänkin ketjuun kuvailin, niin vaihdettuani pelkät FSD iskarit bensa V70 alle auton keula nousi selvästi. Vietereitä ei siis vaihdettu.

Tuota oon miettinyt pääni puhki, ja kyselimpä Koniltakin asiaa. Saamani tolpat kyllä vastasivat piirustuksia, ja myös orggis tolpat mittasin samanpituisiksi.

Mielessä kävi sekin, että etutolpat on samat painavampikeulaisille D5-malleille, joten oisko paineet sitä vasten mitoitettu tms...
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: JKK74 - 01.10.2014, 23:18:12
Mielessä kävi sekin, että etutolpat on samat painavampikeulaisille D5-malleille, joten oisko paineet sitä vasten mitoitettu tms...

Ma luulen että juuri tuossa on selitys. FSD:t ja Eibachit on molemmat mitoitettu raskaampikeulaiselle D5:lle, joten luonnollisesti muutaman kymmenen kilon puuttuminen keulasta aiheuttaa ylimääräisen 10mm kohotuksen. Vai mikä lie on massaero esim. D5:sen ja 2,0D:n välillä keulan suhteen? Kun taas takapäässä massat on jotakuinkin samat kaikissa etuvetoisissa malleissa.

Mutta asiahan ratkeaa lisäämällä takajousien yläpäähän sentin paksuiset kumilevyt. Mulle kun tuo madallus ei muutenkaan ollut kovin tärkeä juttu....
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: volvesteri - 02.10.2014, 08:49:46
Nyt on uudet iskarit olleet alla pari viikkoa. Paikallisessa pajassa laitettiinkin Sachsin "jokumalli" alle. Sachsin sivuilta löysin yhdet sopivat mutta niissä ei lukenut ovat Touringia vai Advantagea...No joka tapauksessa auto niiailee nyt paljon vähemmän mutkissa. Edes parkkikiekko ei mene edes takaisin kojelaudalla. Toki puslat ym. ovat edelleen 230tkm ajettuja, joten ei se auto ihan uuden veroinen ole.

Samalla tehtiin perus "öljynvaihtohuolto". 700€ maksoi yhteensä. 250€ huolto ja iskarit näköjään 120€ kpl, eli saman verran mitä about itse maksaisi jos hakee perus motonetistä. Sinisellä Tiskillä toki hinta tuplat.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: mheguli - 18.10.2015, 21:12:14
Nostellaan vanhaa... Miten olette etuiskareita vaihdelleet? Tuntui, että pyörännapaa ei saa menemään tarpeeksi alaspäin, jotta iskarin alapää mahtuisi luiskahtamaan hahlostaan. Auttaako vetarin tai raidetangon pään irroitus? Vai onko jousi saatava vain tosi kasaan?
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Niclashki - 19.10.2015, 08:20:51
Käsittääkseni kulma on samanlainen, kuin oli S80 2007 mallissa. En itse tarvinnut ainakaan raidentangonpäätä tai vetaria irroittaa. Jatkovarrella vähän painoin alatukivartta alaspäin ja hyvinhän se sieltä välistä sopi tulemaan, ilman että joustakaan painoin kasaan.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: mheguli - 19.10.2015, 10:08:29
Joo, näin minäkin olettaisin.

Itsekin jatkovarrella painoin reippaasti tukivartta alaspäin, mutta se toppaa vähän liian aikaisin. Iskarin alapää jää noin kaksi senttiä sinne navan sisään siinä vaiheessa, kun tukivarsi ei enää taitu alaspäin. Tiedä sitten, olisiko auttanut, jos olisi pitänyt koiranluun pultin kiinni ja antanut koiranluun painaa iskaria ylöspäin.

Alfamerin suomenkielinen ohjekirja tiesi kertoa (lähes täsmälliseen tapaansa ;)), että joissain malleissa iskunvaimentimen irroittaminen alapalloa irroittamatta saattaa olla mahdotonta. En vaan ymmärrä, miksi tämän ihan tavallisen 2wd 2,0d:n kohdalla näin olisi. Jos olisi four-c tai jotain muuta eksoottisempaa ratkaisua, niin sitten voisi epäillä, että vikaa on muuallakin kuin sepässä (ja ohjeissa).

Offtopicina kerrottakoon, että saman kirjan mukaan _kaikki_ ko. mallisarjan diesel-autot on varustettu itseilmautuvalla polttoainejärjestelmällä. Tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa nelisylinteristen moottoreiden osalta.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: svart - 19.10.2015, 21:35:50
Awd:ssä sain ainakin iskarin alapään irti ihan ilman mitään muuta purkamista. Sopivasti kääntelee napaa ja vetää yläpään ulos niin muljahtamaan mahtui hyvin. Toki kangella kaikki liikerata alas mitä tukivarresta vaan löytyy.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: BrahesoundS - 24.02.2016, 08:42:19
Ei ihan sama auto, mutta iskari hommia pitänyt pähkäillä, eli saako nivojen tilalle vaihdettua vakio iskareita/jousia kuinka helpolla? Auto siis tuo S80 D5 -07->

Bilstein, Koni..? -30mm, -40mm? Sais olla jämäkkä mutta ei missään tilanteessa kova. Jos Koni FSD, niin H&R -40mm vai Eibach -30mm?

Tämmönen?
http://www.slamit.net/product/5139/heico-s80-ii--30mm-alustasarja-24d-d5-25t-32
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: ridgeforrester - 25.02.2016, 13:28:17
Ei ihan sama auto, mutta iskari hommia pitänyt pähkäillä, eli saako nivojen tilalle vaihdettua vakio iskareita/jousia kuinka helpolla? Auto siis tuo S80 D5 -07->

Bilstein, Koni..? -30mm, -40mm? Sais olla jämäkkä mutta ei missään tilanteessa kova. Jos Koni FSD, niin H&R -40mm vai Eibach -30mm?

Tämmönen?
http://www.slamit.net/product/5139/heico-s80-ii--30mm-alustasarja-24d-d5-25t-32
Tällä on juttua mm. meikäläisen Eibach-kokeiluista FSD iskarien kanssa. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9414.0 Eivät toimineet yksiin.

Koni FSD:t on loistavat vakiojousilla, mutta madallusjousten kanssa en suosittele. Eibachin kanssa varsinkin perän progressiiviset jouset jäivät pompottaviksi, kun FSD:t eivät vaimentaneet liikettä oikein.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Keke - 09.07.2016, 15:54:49
Lainataanpa tätä topikkia. Oma V70 hylättiin katsastuksessa etuiskareiden takia (liian suuri ero oikean ja vasemman välillä). Eli etuiskarit menee ainakin vaihtoon. Mitäs mieltä raati on, kannattaako samalla vaihtaa myös jouset? Mietin vaan, että heikentääkö vanhat jouset uusien iskareiden toimintaa? Autolla on ajettu 350 tkm, enkä tiedä onko jousia/iskareita uusittu aiemmin. Auto on tarkoitus säilyttää vakiokorkuisena eli ei mitään madalluksia.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: janne81 - 09.07.2016, 22:47:26
Laittaisin vaan iskarit.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Taksari - 10.07.2016, 10:03:52
Jos budjettikorjaus niin laittaisin vanhat jouset (ei ne miksikään mene). Jos ei niin tonnin alustasarja ympäri auton.

PS. Mun auto katsastettiin 350tkm kohdalla eikä iskareista sanottu mitään. Ne on kyllä jo aika veltot, mutta jos kaikki ovat yhtä veltot niin läpi menee. Katsastuksen iskaritesti on siis vähän niin ja näin. Hylsy tulee vain poikkeamasta, ei tasaisesti huonosta suorituksesta.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Keke - 10.07.2016, 20:11:09
Jep. Taidetaan vaihtaa pelkät iskarit. Onko muuten tietoa minkä valmistajan iskarit näissä on alkuperäisenä? Soittelin yhdelle korjaamolle ja siellä tarjottiin Sachsia ja Monroeta. Sama hinta molemmilla. Onkos noista merkeistä kokemusta?
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: janne81 - 10.07.2016, 21:56:28
Sachs on orig.
Vaihtoehdot taitaa olla Sachs, Monroe ja Bilstein. Aika samoissa hinnoissa näyttää olevan.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: volvana - 18.06.2020, 13:01:07
Nostellaanpa vanhaa ketjua, josko vaikka langassa mainituilla olisi antaa tilannepäivitystä miten alustat on toiminu? Oman Volvon etupäähän kaivattaisiin jämäkkyyttä, mutta maavarasta en halua tinkiä, koska Suomen tiet...

Jämymmistä iskareista ja madallusjousista on paljonkin puhetta, mutta maavaran säilyttävistä ratkaisuista ei löydy mistään tietoa. Ilmeisesti Bilstein B6 tai Koni FSD olisi etuiskariksi OK valinta, mutta entä jousi? Voisi kuvitella, että vakio ei olisi paras ratkaisu jäykemmän iskarin kaveriksi? Kokemuksia, kommentteja?

Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: janne81 - 19.06.2020, 08:46:47
Omaan edelliseen eli 2010 V70 laitoin B6 Bilsteinit vakio jousien kaveriks, tuli ihan älyttömän hyvä ja jämäkkä ajaa. Hidastetöissyihinkään ei tarvinnut enää hiljentää samanlailla kuin ennen.
Taidan tohon nykyiseen XC60:n tehdä saman homman sen verran hyvä fiilis jäi B6:sista.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: volvana - 22.06.2020, 17:08:57
Omaan edelliseen eli 2010 V70 laitoin B6 Bilsteinit vakio jousien kaveriks, tuli ihan älyttömän hyvä ja jämäkkä ajaa. Hidastetöissyihinkään ei tarvinnut enää hiljentää samanlailla kuin ennen.
Taidan tohon nykyiseen XC60:n tehdä saman homman sen verran hyvä fiilis jäi B6:sista.

Ok, kuulostaa oikein hyvältä, etenkin tuo "hidastekäyttäytyminen"  -H-
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: ridgeforrester - 06.08.2020, 15:18:02
Nostellaanpa vanhaa ketjua, josko vaikka langassa mainituilla olisi antaa tilannepäivitystä miten alustat on toiminu? Oman Volvon etupäähän kaivattaisiin jämäkkyyttä, mutta maavarasta en halua tinkiä, koska Suomen tiet...

Jämymmistä iskareista ja madallusjousista on paljonkin puhetta, mutta maavaran säilyttävistä ratkaisuista ei löydy mistään tietoa. Ilmeisesti Bilstein B6 tai Koni FSD olisi etuiskariksi OK valinta, mutta entä jousi? Voisi kuvitella, että vakio ei olisi paras ratkaisu jäykemmän iskarin kaveriksi? Kokemuksia, kommentteja?
Vakiojousien kanssa vahva suositus Koni FSD:lle (nykyään Special Active). Toimii todella mainospuheiden mukaisesti: kallistelut vaimenee, mutta pintakovuus pehmenee. Auto tuntuu mukavammalta ja kevyemmältä, mutta kaarteissa kestää kanttausta ja painonsiirtoja selvästi vakiota paremmin. Itse kokeilin Konien kanssa myös lievää madallusta, mutta madallusjousien kanssa ei iskarit enää toimineet oikein. Vaihdoin takaisin vakiojousiin ja on hyvä.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Ochmo - 24.05.2021, 14:08:39
Nostellaan vanhaa aihetta V70 (2008 D5) hankinnan myötä. Ajontuntuma on tosiaan keinahtelevaa. Iskareita on tässä jo katsottu sillä silmällä, että jossain kohtaa vaihtoon menevät joka nurkkaan. Takaiskareissa on saatavilla kahta eri pituutta 472mm tai 515mm. Mitä käytännön eroa näillä on? Pidempi vetokäyttöön?
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Kojontti - 24.05.2021, 19:17:39
Nostellaan vanhaa aihetta V70 (2008 D5) hankinnan myötä. Ajontuntuma on tosiaan keinahtelevaa. Iskareita on tässä jo katsottu sillä silmällä, että jossain kohtaa vaihtoon menevät joka nurkkaan. Takaiskareissa on saatavilla kahta eri pituutta 472mm tai 515mm. Mitä käytännön eroa näillä on? Pidempi vetokäyttöön?

Pidempi jos XC.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: Ochmo - 24.05.2021, 20:35:49
Pidempi jos XC.

No niinpä tietenkin. Kiitos :)
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: janne81 - 25.05.2021, 06:38:42
Mulla oli ihan tavan V70 ,mutta taxi-alustalla tehtaalta ja siinä oli nuo pidemmät iskarit takana.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: asentaja1 - 04.06.2025, 14:53:04
-09 v70 d5. Pitäisikö etuiskarin mahtua pois paikaltaan mitään muuta purkamatta ja ilman nosturia, auto pukkien päällä? Joku tuolla aikaisemmin kirjoitti, että ehkä joo mutta saattoi olla nosturilla auto? Meinaa usko loppua itsellä, sentti-pari jää vielä tolpasta sinne olka-akselin sisälle. Oikein ei huvittaisi sitä alapalloa irroittaa, kun sekin on aika ilkeä saada takaisin. Nosturi helpottaisi asiaa huomattavasti kun saa paremmin väännettyä sitä tukivartta alas. Vai kannattaako ottaa koko alatukivarsi pois?
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: j_m_k - 04.06.2025, 21:15:02
Mahtuu, ainakin -15 mallisessa. Kulma pitää tunkata aika ylös ja sitten vaan painaa alatukivarren alas. Tein siihen kakkosnelosesta T-mallisen vääntötyökalun, missä T-osa on siellä puslien alla ja varsi sidottu tukivarren päähän.
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: laatikkovika - 04.06.2025, 22:45:36
Nuo etuiskarien kiinnitykset näissä kolmoskoppasissa on ihan perseestä.
Ei vissiin käyny sama systeemi kuin p2 kun voortti tuli sekottaan pakkaa.
Kiristyspultti olkatuessa loistava keksintö. Ei oo kerta eikä kaks kun sitä saa keplotella lämmön kanssa auki. Katkasta sitä ei kannata, hommat vaan lisääntyy. P>
Otsikko: Vs: Mitkä uudet iskarit V70 D5 vm2009:ään ?
Kirjoitti: asentaja1 - 05.06.2025, 22:09:51
-09 v70 d5. Pitäisikö etuiskarin mahtua pois paikaltaan mitään muuta purkamatta ja ilman nosturia, auto pukkien päällä? Joku tuolla aikaisemmin kirjoitti, että ehkä joo mutta saattoi olla nosturilla auto? Meinaa usko loppua itsellä, sentti-pari jää vielä tolpasta sinne olka-akselin sisälle. Oikein ei huvittaisi sitä alapalloa irroittaa, kun sekin on aika ilkeä saada takaisin. Nosturi helpottaisi asiaa huomattavasti kun saa paremmin väännettyä sitä tukivartta alas. Vai kannattaako ottaa koko alatukivarsi pois?

Vastaan itselleni. Tässä yksilössä ei ainakaan toivoakaan saada paikallaan nostettua tolppaa irti vaikka missä asennossa yrittää. Suosiolla vaan siitä tolpasta koiranluu, raidetangonpää, jarrusatula ja vetari irti ja sitten koko tolppa alatukivarsineen kokonaisena ulos. Maassa on sitten helppo ottaa alapallo ja iskari irti olka-akselista. Kasatessa se tyhjä alatukivarsi on helppo laitta paikalleen ja sitten vaan nostaa siihen päälle valmiiksi kasatun olka-akseli-iskari yhdistelmän. Ei tarvitse punnertaa missään kohtaa yhtään. Tämä on ehdottomasti se tapa jolla tämä kannattaa mielestäni tehdä, vaikka olisi nosturikin käytössä.