Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Arponen - 20.06.2012, 20:34:00
-
Auto hankittiin 2011 Savonlinnasta jostain autoliikkeestä, johonkii vehkeeseen piti saada opetuspoljin joten tämmönen -88 740 hankittiin.
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/_MG_8266.jpg)
Tuollasena traktorina tuotiin kotiin, kesä ja alku"talvi" meni polkimen kanssa kiesiessä ja marraskuun lopun koittaessa lähti poljin ja kilometrejä alko tulla ja bensaa kulua enemmän ku laki sallii. (vähä aikaa sitte tuli 400tkm mittariin :idiot2: )
Lopputalven mittaa alko lähtemää laikalla uusista etu- ja takakuormajousista kierroksia pois, muutama viikko sitte tasottettiin keulasta balanssia alaspäi vielä kierroksella, seuraavaks oikeeta madallusjousta kun budjetti antaa periks.
Kytkin levis viikonloppuna ja minä fiksuna lähin suorittamaan projektia pitemmän kaavan kautta:
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/_MG_9372.jpg)
Kone ja laatikko koitetaan ottaa pakettina traktorilla ulos ja siitä sitten kytkintä vaihtamaan ::)
----------------------------------------------------------------------------------------------
Autosta perustietoa:
vm. 1988
B200e
M47
Kovin karvalakki, missä ei juurikaan ylimääräsiä sähkövimpaimia ole
Penkinlämmittimet, jotka eivät toimi
Alipaine -toiminen lämmitysjärjestelmä (varaosasesta toki sais ilmastoinnin)
Myöskään tässä ei ole muistettu raksia lisävarustelistalta toimivaa bensamittaria
Autolle tehtyä:
Uudet iskarit joka nurkassa
Laikkajouset :facepalm:
Takalasit tummennettu
Takavalot ja sivuvilkut tummennettu
Hirvitarrat
Ruutumaski
"Ralli"ratti
Spartan locker perässä
Tupakkimuovit joka ovessa
Kirkkaat etuvilkut huonosti tummennettuina bilteman kalvolla
Joskus harmaassa tulevaisuudessa to do -lista:
Maata läheisemmäks oikeilla palikoilla, eikä mitään laikkajousia
Megan kasaaminen ja alkuun vaparin pyörittäminen
Ahtaminen
Kääntölevi peltivanteet Check
Addon keulapalat
Talmut keulalle (oottaa peräkontissa)
Vetokoukku pois
Sähkölasit varaosa-autosta ainakin eteen
Mustat nahkapenkit varaosasesta (nykynen kuskin penkki niin epäryhdikäs, että pitemmässä ajossa meinaa selkä tulla kipeeksi)
Nopeusmittari kaikkineen olis kiva saada taas täysin toimikas, ei tarviis aina nyrkkiä näyttää kun haluaa tietää nopeuden Kilometrit rullaa jo, nopeus ei heti
Toimiva Bensamittari olis myös hieno varuste Näillä näkymin toimii
-
Kytkinprojekti seisoo, mutta biltema on kaveri putkituksessa. 2,5" putki melkei alusta loppuun raptorin ja bilteman läpivirtausvaimentimella varustettuna. Äänimaailma on edelleen hirvee mut parempi kun katkenneella vakioputkistolla eikä ahista. Uutta etuvilkkua tulossa ja tummenniskalvoa pitäis takalaseihin väkertää (ei se halkinaine takalasi haittaa :) )
-
Miksi et vaihtanut kytkintä alakautta?
-
Miksi et vaihtanut kytkintä alakautta?
Koska aivan hanurista. Kun kuitenkaan ei kertaakaan ole avattu kytkinkopan pultteja.
-
Koska aivan hanurista. Kun kuitenkaan ei kertaakaan ole avattu kytkinkopan pultteja.
Siltikin helpompi ottaa pelkkä laatikko irti kuin purkaa keula ja nostaa koko tekniikka ulkoilmaan. Seiskas on vielä hyvin tilaakin ottaa pultit auki. Hankalin homma on kuitenkin se laatikon takasin punnaaminen.
-
Koska aivan hanurista. Kun kuitenkaan ei kertaakaan ole avattu kytkinkopan pultteja.
Ei se ole iso homma ;)
Helposti pultit meillä ainakin aukesi, kun lankoni 945 kytkin vaihdettiin.
Isoin homma tosiaan oli laatikon takaisin nosto!
-
laatikon nostoa ja laskua helpottaa kun toinen keventää laatikkoa narulla kepin reiästä. :)
-
Miksi et vaihtanut kytkintä alakautta?
Helpompi olis ollu ottaa alakautta jos olis halli tai muuten tasanen piha, ei innostanu lähteä ostamaan autopukkeja tai ettimään sopivia pölkkyjä kotonta että olis niillä auton nostanu sen verta ylös et alle mahtuis ja ei tuossa soramaassa oikei tunkki liiku jos sen päälle laatikkoa ois laskenu.
Kerran mahollisuus nostaa helposti (lue=traktorilla) koko paketti pois niin menkööt noin, saapahan putsailtua joskus konetilaa ja moottoriakii kunnolla ja ehkä vilkastua ite koneesta muutakii, jos sille päälle sattuu.
Toiset tekee helpommin, minä vaikeemmin :D
-
Vihdoi löyty motivaatiota suorittaa hankalin vaihe ohi
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/_MG_9505.jpg)
Tästä se sitte lähtee, koneen ja auton putsailua seuraavaks ja sitte purkamaa laatikkoa kytkintä irti
-
Tän päivän aikaansaannoksia: koneesta ja laatikosta öljyt pois, laatikko irti ja kytkin irti ja laatikon päästä kardaanin laippa, että pääsee vaihtamaan vihdoin sen vuotavan stefan. Pitihän sen vaihteiston öljyntäyttöpropunkin kulmat tietysti pyöristyä joten hitsaamiseks meni tääkin.
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/_MG_9518.jpg)
Pitänee siivoilla autokatosta kun jatkaa, meinaa olla vähän ahasta ku kaikki levällään :D
Laitetaan verrokkina vanha kytkin+asetelma vs. uudet, ihme ettei pahemmin luistanu tuo vanha :o
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/_MG_9511.jpg)
Sitten näitä muita hankintoja, uudet siistimmät käytetyt etuvilkut ja vähän enemmän käytetyt tupakkimuovit etuoviin.
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/_MG_9521.jpg)
Luvassa vaiheittain oikeen takapyöränlaakerin vaihtoa, etujarrulevyt + palat, etujarrukilvet... Kaikkea pientä riittää ::)
-
Etujarrupalat---CHECK
Takapyörän laakeri---CHECK (saattaa toimia käsijarrukii nyt paremmin, kun ei vuoda öljyt kengille :D )
Kytkimen vaihto---CHECK
Kone ja laatikko meni myös paikoilleen, kunhan muisti ottaa tunkin pois kanittamasta moottorin ja vaihteiston väliä ::)
Paljon kaikkia johtoja ja letkuja sai paikoilleen, mutta sitte tuli seuraava ongelma eli virtaa ei tule kun sillon tällön vaan vähän aikaa :o, poppikoneen sai hetkiseksi päälle ja pyyhkijät, mutta sitte hävis taas virrat ja enää ei käynnisty. Pitää tarkistella ja puhistella maadotukset kaikkialta ja katella et kaikki virtapiuhat on kanssa kunnolla paikoillaan, yleismittarin ja paremman sähkökynän hajoamine ei paljoa tilannetta helpottanu.
Paria mutteria ja pulttia sai arvuutella, mut tällä hetkellä suurin ongelma on nuo muoviämpärin virrat. Tavotteena olis ollu et tänään ois saanu ajokuntoon, huomenna leimalle ja perjantaina omalla autolla Helsinkiin, mut täytyy se haave työntää romukoppaan ja lainata toista autoa pihasta, jos sieltä ens viikolla nyt sitte löytyis virrat.
Joku fiksumpi saa kertoa ehotuksia myös noitten virtojen katoamisen suhteen, sen jälkee kun kone ja laatikko oli otettu ylös laitoin uuden maadotuksen akulta samaan paikkaan ja lainakengällä plussaan kytkin mitä oli ennenkii, sillon toimi poppikoneet ja kaikki, sitte kerran ei enää virkannu mitään kun virrat kääns päälle, ei toimi puhaltimetkaa eikä mittaristoon tule valoja, ajovaloille tosin tulee virta kun mittasin suoraa pistokkeesta ja katkasijasta oli valot käännetty päälle.
-
onks kannen takapään maadotusjohdot kii.
-
Ne laitoin melkein heit kun kone laskettiin paikoillee ja tarkistinkii vielä, tosin hyvä et mainitsit koska koitin yhtä varmaa virtajohtoa (tulee akulta ja koneen kohilla liitin) ja ei kynään tullu valoa, pitää vilkasta niitä huomenna.
-
Moottorin etupuolella alla maadoitusjohto. Itsellä meni kyseinen johto poikki kun auto oli pari vuotias ja ei millään käyntiin ja muutenkin mittaristossa palo merkkivalot oudosti. Maajohdon vaihto ja kaikki OK.
edit: siis ei pyörittänyt starttia oollenkaan.
-
Siis mitään virtaeloa ei ole koko autossa, ainut mikä palaa on hanskalokeron valo kun sen avaa ja valojen pistokkeille menee virta kun kääntää katkasijasta, avaimesta kun kääntää ni mittaristoon ei tuu mitään valoja, puhallin ei pyöri ja soitin ei käynnisty.
-
En ymmärrä tuon auton sielunelämää enää ollenkaan, viikonlopun yli seiso pihassa koskemattomana reissaamisen takia, eilen sitte aattelin käydä kattomaan mihin jää virrat, noh huvikseni kokeilin kääntää avaimesta mitä se sanoo ja heti lähti tulemaan poppikoneelle ja kaikelle muulle virta, eikä hävinny mihinkään enää :idiot2:
Noh parempi niin, pääs kasaamaan keulaa ja laittamaan johtoja menemään oikeita reittejä akulle ja löysin samalla vahingossa oikeen paikan yhelle maajoholle laturin alta moottorista ::) , sitte mietittii vielä miksei kuitenkaan starttaa, mut sekii vika oli yksinkertane kun oli kaveri viime kasauskerralla laittanu vaa startin herätejohon väärää pistokkeeseen, sen paikan vaihto, kääntö avaimesta ja kerrasta käymään (latausta toki kaipas, kun oli toista tuntia soiteltu musiikkia keulan kasaamisen ohella)
Kasaamisen kannalta näytti hyvältä ettei jääny ruuveja puuttumaan tai ylimääräsiä (tai no oli niitä pari, mut ihan tietosesti ylimääräsiä ku jätin pari turhaa muovilärpätintä pois)
Nyt jää vaan pyyhkijät suihkimaan joka asennossa!? Tänään sitte sen selvittelyä samalla kun kytkimen vaijerin vielä säätää silleen et voi sitäkii voi käyttää ja pääsee pitkästä aikaa koeajamaan.
Jossain välissä pitäis nuo tupakkimuovitkii heittää etuoviin kiinni.
Etujarrulevyt pitäis kanssa vaihtaa samalla ja johan tässä huomenna vois uskaltaa lähteä uutta leimaa hakemaan, kunha moottori rupeaa käymään tasasemmin, ekalla käynnistyksellä kävi vähän heikosti mut tasaantu huomattavasti kaasuttelun jälkeen.
Outoo ku auto näyttää keulastakii katottuna taas autolta ja seisoo omilla jaloilla maassa :D
Huomenna jos on hyvä ilma vois pestä auton kunnolla ja imuroija ja muutenkii siistiä sisältä, ikkunat pessä yms, kehtaa ehkä kuvaakii laittaa miltä se nyt näyttää (vaikkei paljoa oo muuttunukkaan ekasta kuvasta)
Nii ja hirvitarrat laittaa kanssa! :)
-
Nyt on uutta, kytkin + asetelma + painelaakeri, kytkinvaijeri, oikeen takapyöränlaakeri, etujarrulevyt + palat ja etuvilkut.
Melkein outoo et kytkinpoljin on kevytliikkeine ja irrottaa jo aika alhaalla :D
Pienen näpertelyn jälkee valotkii sai pelaamaan oikein.
Huomenna auto mukaa töihi, viimoset tutkailut ja jarrujen tarkastus jarrudynossa ja ei muutakon leimalle kokeilemaan töitte jälkeen. Innolla ootan jo, jos vaikka pääsis pitkästä aikaa ajamaan omalla autolla :)
-
Ja näin! Saa taas vuoden ajella näistä huolehtimatta, eikä mistään löytyny vikaa vaikka aluks muuta pelkäsin, tai no tuo pyyhkijäjuttu oli ainut minkä kehotti korjjaamaan ja sekii muuttunu ajoittaiseks ongelmaks, ei suihki enää mitensattuu vaikka mitä rituaaleja tekis
Seuraavaks sitten hiljalleen keräämään noita "lisähapen" palikoita
-
Tiensä autoon on löytäny myös ruutumaski, snowcap ja hirvitarratkin
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/2012-08-21113308.jpg)
Korkeutta hämää nurmikko ja muutenkii ikivanhan ajosillan muotoilu, ei tällä kuitenkaa joka hidastetta pysty raapimaan :)
Tosin keskivaimennin on kerenny ottamaa vähän osumaa raapiessaan, uus sellane ois kontissa mut sekii menee varmaan perään, jos nuo äänet vähä rauhottuis vielä sen jälkee.
Isompaa vannetta kaipais, suunnitelmana ois 16" käännetyt ja/tai levitetyt pellit.
Lisävalotkii pitäis asentaa takasi ku ei pimeellä aina nää kunnolla eteesä.
Ja muuta asiaa, viime perjantaina tuli haettua varaosa-auto minkä vanhus jakso hyvi vetää kärrissä kotia :)
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/2012-08-21113936.jpg)
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/2012-08-21114008.jpg)
Tästä ois tarkotus ensi kattoa kone käyntikuntoon (ei kuulemma saa bensaa?) ja sitte, jos käy, niin kone ylös ja rakentelun kohteeksi.
Nuo nahkapenkit pitäis käyttää verhoilijalla ja siirtää käyttikseen, tulis mukavampi istua ku ei selkä uppoa takamatkustajan polviin asti :D
Sähköikkunat suunnittelin kanssa siirtäväni ja pitää myös tutkia toimisko tuo ilmastointi tuossa, olis aika luksus varuste ::)
Myös muita sisustan mustia muoviosia pitäis tuosta ottaa Oriin
-
Kukkuluuruu!
Ja kyllä tiedän ettei ole yli 60 päivään kirjoteltu mitään, aika on mennyt muiden pienten projektien kanssa ja kotitilan töissä ym. mutta eipä tässä mitään ihmeellistä kirjoteltavaa oo ollut kun auto toimii! Bensaa tankkiin ja kovaa ajoa :)
Nyt tosin on alkanut vaivaamaan toimimattomat pakkivalot, ei vaan kehtais lumessa ja kylmässä ettiä vikaa, joten täytynee odotella että sedän hallista lähtee massikka taas klapikoneen eteen ja vallata tila volvolle, samallla voisi sitten nuo tupakkimuovitkin asennella jos lämpimään pääsisi (lue=lämpimämpään kuin pihalla, ei se pieni masterikaan ihmeisiin kykene).
Toinen mikä samaisessa hallissa vie tilaa on kesällä alotettu peräkärriprojekti, kun teki mieli saada oma pienempi peräkärri mitä ois kivempi vejellä volvolla ja kun raato-aihio on sattunu olemaan monta vuotta aitan takana mätänemässä lisää, meinaa nimittäin olla tuskaa näillä tehoilla vetää meidän kuomukärriä varsinkii jos sinne sattuu vähän sementtiä ja muuta rakennuskamaa heittämään kyytiin, ja kärrikin noin kaks kertaa pikkuvolvon korukunen joten alkaa olla aerodynamiikat entistä enemmän hukassa :D
Esitelläänpä nyt kuitenkii tuota aikaansaannosta:
Tämä oli suunnilleen lähtökohta, akseli näkyy taustalla
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2012-09-04202321.jpg)
Uutta runkoa..
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2012-10-10125634.jpg)
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2012-10-10134602.jpg)
Pohja kiinni..
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2012-11-24143846.jpg)
Ja menossa hallille maalausta odottelemaan
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2012-12-04113922.jpg)
Lokasuojat kaipaa vähän fiksiä ennenku ne voi kiinni laittaa ja maalien jälkeen valojen ja vaneripohjan asentamista, toivottavasti ei vaan menny kaikki aika hukkaan ja saan tän kilpiin :D voi olla että pitää kääntöpellit vaihtaa kuitenkii pois.
Se peräkärristä ja vielä volvosta..
Eilen illalla välähti muutaman päivän vaivanneeseen korkeeseen tyhjäkäyntiin aiheuttaja, joka tietysti oli perinteinen kylmäkäyntisuuttimen (?) kytkimen jatkuva auki olo, vähän säätöä tankoon ja nyt käy taas normaalia tyhjää ja ei työnnä savua koko 2,5" täydeltä ::)
Lisäilmaprojekti seisoo valuuttapuutteen takia, suurin osa osista alkaa olla kuitenkii jo hankittuna, mutta siitä tuonnempana tulevaisuudessa koska tammikuun intin alku ei auta asiaan.
Tulipas pitkää postia vaikkei näitä muuut lue kuin mie ite ;)
-
Meil on viel hauskempaa ku ukol on kakkonen :arkkupakastin: ja iso asuntovaunu ja volvolle jää 50kg hyvää papereiden mukaa :pomo:
-
Tänää pääsin hallille tuulelta suojaan kattomaan autoa ja tunkkaamaan ylös.
Pari päivää tässä ehtiny miettimään että jokos se vasta kesällä uusittu kytkin on menossa kun ravistaa siihen malliin neloselta kolmoselle tiputtaessa ettei mitään rajaa, noh tunkkailin siinä autoa ja koitin kattella löytyskö jotai yksinkertasta vikaa pakkivalojen toimimattomuudelle, ja vian kohteeksi lopulta totesin pakkivalokytkimen laatikossa, joka tapauksessa, auton alla ootti yllätys nimeltä puuttuva pultti, oli lähteny kardaanista samalta sivulta yks pultti kokonaan karkuteille, toisesta pelkkä mutteri ja kolmannessa oli mutterikii tallessa, mutta oli kierteet syöny pultista ja mutterikii vaan enää pultin päässä, ajan kysymys olis ollu millo ois kardaani tippunu maahan ja matka tyssänny ikävästi.
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2012-12-17113616_zps017342c9.jpg)
Ei muutakun kyytiä soittamaan kotia ja pultteja hakemaan, hallilta joku vieny kaikki sopivat pultit mennessään.
Kohta pitäis mennä takasin kylmään ja laittaa kardaani takasin että saa auton ajoon.
Pariin oveen voisin samalla vaihtaa vihdoin nuo kesällä hankitut "äärivalot"
-
Ennen jouluu kävin vaihtelemassa pakkivalokatkasijan, muttei vieläkään pelaa, pitää siis
seuraavaks tutkii johtoja jos siellä ois vika, kesällä nuo kuitekii palo ja kerra kotona peruutellessa totesin etteihän täällä nää peruuttaa ku ei valot pala.
Toine ihmehomma on tuo lämpömittarin anturi, vanha alkaa olla tiensä päässä ja uutta
ei meinaa löytää mistään, paikallisesta varaosaliikkeestä hain kaks anturii ja molemmat
vääriä, toisen kattovat ite koneelta ja toine oli siniseltä saadulla varaosanumerolla otettu
oli pien hintaero, varaosakeskukselta sain kyseisen anturin 20.50e ja sain seuraavaks
päiväks, sinisellä ois maksanu 66e ja risat ja olis saanu vast uudenvuoden jälkeen,
anyways molemmat anturit oli vääriä, ekassa oli vaan yks lattaliitin, se vaihdettiin
tuohon mikä oli sinisenvaraosanumerolla, ei vieläkään tärpänny ja joulu puski päälle
joten ei päässy enää palauttamaan samana päivänä joten joutu laittamaan vanhan takasi
ihme homma muute kun oli väärällä kierteellä se "oikee" anturi ja liitinkii oli kahella
pyöreellä ku alkuperäne kahella pienellä latalla. Mistä tuollasen oikeenlaisen sais B200e
koneesee jossei siniseltäkään saa oikeeta :idiot2:
ps. on muuten hanurista kirjottaa xcoverilla näi pitkää tekstiä :D
-
Nyt on sitten aika laittaa jäihin ainakii puoleks vuotee kaikki muut paitsi pakolliset huollot (poislukien pakkivalot mitkä pitäis saada toimimaan että ihmiset tietää mitä teen), alkukesästä siis ei vielä(kään) turboilla, armeijan harmaat kutsuu.
Tänään kuitekii tuli pakoputkesta hitsattua etummaine vaimennin taas vähän tiiviimmäks, oli vähä raapiutunu reikää hidasteista, ja oli siitä etupuolen sisäänmenoputkikii ottanu siipeensä jossai vaiheessa, kun pysty pyörittämään ja pituussuunnassa liikuttamaan putkea.
Samalla auton alla silmäilin et on näköjään kardaanin kannatinlaakerin palkki ottanu pari kertaa pohjakosketusta, pikkasen alkaa olla etulaita rullalla
Näillä eväillä kevääseen ja kesään! :arkkupakastin: -H-
-
Sorruinpa sitte kuitenkii tilaisuuden tullen ostelemaan :D
Toisenlaista rattia on tulossa kokeiluun, paketti oottelis ilmeisesti jo matkahuollossa.
Toisena tulossa jossain vaiheessa, kunhan tuo kimppatilaus sen kotiin asti suopi, vihdoin
perään se kauan kaivattu lukko, tekemistä riittää kun kotia pääsee :)
-
Hetkinen, tää autohan seisoo Imatralla aika useasti Lempeenlietteentiellä? Vai onko se toinen samanlainen tapaus, muistaakseni rekkari täsmää siihen?
-
Juu samainen auto tämä on :) Sattuneesta syystä majailen aika useesti, kuten tälläkin hetkellä ::) jos siis suunnilleen tuota kenttää vastapäätä on
Asiaakin, tänään kotiuduttu harmaista ja kotona ootti uus käytetty ratti ja saapumisilmotus postiin, missä odottaa lukko perään :)
-
Juu samainen auto tämä on :) Sattuneesta syystä majailen aika useesti, kuten tälläkin hetkellä ::) jos siis suunnilleen tuota kenttää vastapäätä on
Asiaakin, tänään kotiuduttu harmaista ja kotona ootti uus käytetty ratti ja saapumisilmotus postiin, missä odottaa lukko perään :)
Jep, just siinä kohti. Monesti ajanu siitä ohi kun siinä kadun päässä oli sukulaisen talo myynnissä. ;)
-
Viime perjantaina oli tullut joulu etukäteen
Rattia
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-02-11085039.jpg)
Perään hilpettä :)
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-02-08174746.jpg)
Lopuksi vielä talvista kuvaa, josta näkyy myös "hienot" ite väsätyt lisävalojen telineet :D harmiksi puhelimella ei saa kunnollista kuvaa
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-02-11085143.jpg)
-
Hei taas minä! Ja muut :)
Torstainen bensapumpun vaihto ei menny taas ihan putkeen, tai ite pumpun vaihto kyllä meni, mutta oli tannkilaitehärdellin bensapumpun läpiviennin putkeen tullu pienen pieni reikä, mistä se sitten iloseen bensaa ruikki ulos aina ku on auto käynnissä :tickedoff:
Tulikin ihmeteltyä pumpun vaihon jälkeen epätavallisen voimakasta bensan hajua. Tänään sitte vaihtoon varaosa-autosta tankkilaite, minkä luulin olevan bolt-on, väärin jälleen kerran... (seuraa kuva)
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-02-16133228.jpg)
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-02-16133449.jpg)
Vasemmalla vanha, oikealla "uusi", jossa läpiviennit tulikin suoraan ja johdon liitin oli erilainen, sorruin leikkaamaan johtoja ja liittämään vanhan liittimen uuteen palikkaan, jonka jälkeen alko kiva operaatio lumihangessa kaivaa varaosasesta bensaletkuja irti, helpompaa olis ollu jos ne renkaat olis syksyllä laittanu takasi alle ja olis autoo voinu tunkata, kerrankii ku olis ystävämme korroosio syyä bensalinjoja ni tottakai ne on hyvin suojattu ja ei käsinee huonosta asennosta saanu mitenkää väänneltyä et olis katkennu.
Kiroomisen jälkee irtos varasta letkut ja hetken päästä oli Orista kanssa letkut irti ja toiset paikallaan, innoissani siinä kasasin kaikki hilppeet kiinni ja toki muistin laittaa sen kiristys"korkin" paikalleen ::) ei muutakon kerra vielä letkut ja johto irti. Vieläkään ei saanu bensamittaria toimimaan, seuraavaks pitää jälleen kerra tutkia mittaristoa mikä siellä mättää.
Hox viisaammat! Kuuluuko tuossa tankkilaitteessa siellä putkilon sisällä liikkua joku palikka mikä mittaa bensan pinnan tasoa?
-
Hox viisaammat! Kuuluuko tuossa tankkilaitteessa siellä putkilon sisällä liikkua joku palikka mikä mittaa bensan pinnan tasoa?
Kyllä. Sitä palikkaa sanotaan kohoksi :)
-
Aivan, herätys taas :D ei jotekii räkäpäissään välähtäny ja tilannetta hämmens viel
ku vanhassa koho ei ees liikkunu, jotekii tuli vaan ajatus et jokos se meni rikki :idiot2:
-
Tänään pitäis saada ensiaputarvikkeita vaihteistoon siniseltä, lähinnä vaihekepin niitä muovipalikoita, kepin ja siirtotangon väliin pienet holkit ja kepin juureen uudet maljat, jos vaikka sattuis vahingossa vaihteet löytymää paremmi. Nuo jos ei auta niin sitte on käytävä uutta lootaa metsästämään..
ELLEI! Onkos tälläsellä numerolla (220 0 0 225 94) oleva Getrag nyt sitten 220 vai 225 ja saakos sellasta/onko järkeä laittaa tuonne jos joutuu laatikkoa vaihtamaan? Sattuis vaan kivasti löytymään tuolta autokatoksesta kaverin bemarin moottorin perästä ::)
Siniseltä pitäis tulla myös peräkopan tiiviste eli pääsee vihdoin, tänään tai huomenna, asentamaan räikän raksuttamaan tuonne perään
-
Tänään pitäis saada ensiaputarvikkeita vaihteistoon siniseltä, lähinnä vaihekepin niitä muovipalikoita, kepin ja siirtotangon väliin pienet holkit ja kepin juureen uudet maljat, jos vaikka sattuis vahingossa vaihteet löytymää paremmi. Nuo jos ei auta niin sitte on käytävä uutta lootaa metsästämään..
ELLEI! Onkos tälläsellä numerolla (220 0 0 225 94) oleva Getrag nyt sitten 220 vai 225 ja saakos sellasta/onko järkeä laittaa tuonne jos joutuu laatikkoa vaihtamaan? Sattuis vaan kivasti löytymään tuolta autokatoksesta kaverin bemarin moottorin perästä ::)
Siniseltä pitäis tulla myös peräkopan tiiviste eli pääsee vihdoin, tänään tai huomenna, asentamaan räikän raksuttamaan tuonne perään
getragin 220 vissiin vähintään yhtä heikko mitä volvon m47
-
Eli se lasketaan vapaille markkinoille koneen mukana ja mennään alkuperäsen
suunnitelman mukaa, kesän saavuttua täytyy tutkia mitä laatikko on syöny, jossei nyt
yhtään ala toiminta paranemaan öljyjen vaihon ja muun pienen näpertelyn jälkeen
-
Nyt pyörii vihdoin liukkaammallakii kaks rengasta kerralla, seuraavaks tulee vaan vastaan renkaiden noin kahenkymmenen nastan pito
Pientä ongelmaa oli murikan kasaamisessa, kun en tienny pitääkö vetarin rattaiden shimmit jättää paikalleen vai ei, onneks apu löyty nopeesti täältä itse lukkojen kimppatilauksen hoitajalta :) ja jos ei lasketa sitä etten muistanu kaikkii työkaluja ottaa kotonta hallille mukaa (ja siinä vaiheessa oli perä auki ja murikka pöydällä :D ) meni lukon asennus kohtuu kivuttomasti.
Tavan operaatio olikii sitte peräöljyjen laitto, kun ei oo mitään pumppukannua tai vastaavaa, eikä mitään sopivia letkuja meinannu löytyä, vanha löpösäiliön letkunpätkä, hylsy (patruunan) ja bilteman jesari kuitekii pelasti tilanteen ja sai sen verran pois auton alta täyttöaukon ettei koko päivää tarvinnu lirutella puol millilitraa kerrallaa.
Jarruja tuli kanssa herkisteltyä, enää ei vingu, käsijarru tosin kaipaa edellee säätöä ku ei meinaa pitää kunnolla.
-
Mieki muistan sen ajan, kun piti patentoida noita värkkejä, et sai peräöljyt vaihettua tmv. :2funny:
Mikäs bemari se kaverillas sitten on, googlesta löytyi heti englantilainen keskustelupalsta missä käsiteltiin Getrag 220 vs. Getrag 240 kestävyyksiä.
-
on tullu kans itekki laitettua peräöljyä tippakannul ja 100ml injektioruiskul ja mitähä kaikenlaisia keinoja tullu keksittyä :D
suht siisti seiska sul :P
-
Mieki muistan sen ajan, kun piti patentoida noita värkkejä, et sai peräöljyt vaihettua tmv. :2funny:
Mikäs bemari se kaverillas sitten on, googlesta löytyi heti englantilainen keskustelupalsta missä käsiteltiin Getrag 220 vs. Getrag 240 kestävyyksiä.
Viiskaksvitone, luonnollisesti kutoskoneen perästä vaihteisto, mutten ottanu noista lohkon merkinnöistä selvää et mikä moottori, ei koulusta joskus saadut tunnukset enää toimikkaan et pääsis kattomaan tarkemmi auton tietoja, saatoit jopa ehtii näkemään kyseisen auton, MOY-xxx, ei siitä sen enempää.
Tuli tuossa äsken tarkasteltuna vastaan lisää merkintöjä laatikosta, meinaakos tuo 225 tuossa 4.1 alla mitään?
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-02-27093404.jpg)
on tullu kans itekki laitettua peräöljyä tippakannul ja 100ml injektioruiskul ja mitähä kaikenlaisia keinoja tullu keksittyä :D
suht siisti seiska sul :P
Kiitoksia :) kuvissa nää saa aina näyttämää hyvältä :D
Tippakannu kävi kanssa mielessä kun sellasen pöydällä näki, se olis ollu varmaa seuraava vaihtoehto jos tuo letkupatentti ei ois sopinukkaa, koulussa "onneks" joutu aina keksii kaikkii patentteja vaihteistoöljyn täyttöö ku ei siellä sillo ollu pumppukannuja tai mitää, tottakai sinnekkii nytte on niitä hankittu kesän jälkee ku ite ei enää vaikuta rakennuksessa :idiot2:
-
Tänää tuli vaihettua kaikki iskarit uusiin, eteen tuli kaasut ja taakse luultavasti tavalliset,
ihme ja kumma ettei ollu mitää suurempii ongelmia, etuiskarit on varmaan joskus
vaihettu ku olivat monroet?
Seuraavaks pitäis enne kesää (katsastusta) vaihtaa molemmat raidetangonpäät, alkaa
olla vähän molemmissa väljää, ja oikeen puoleisesta tuli vähän vettäkii ulos takasin
tolppaan taistellessa
Illalla pitää koneella vielä laittaa kuvaa miltä kesällä uusitut etujarrulevyt näyttää,
okei yli kymppitonni rullattu jo, mutta silti vasurissa ei oo mitään uria ja oikeessa on,
jotai paskaa tainnu talvella olla välissä, vinkuminekii hiljennetty taas toistaseks kyseiseltä
puolelta herkistelyllä ja palojen hiomisella
Vasen
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-03-21121034.jpg)
Oikea
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-03-21121104.jpg)
Ihme urat jättäny joku roju tuonne :idiot2:
Lauantaina saa autoon pitkään kaivatut ikkunatummennukset takalaseihin :)
Edulliseen hintaan, halvempi olis ollu tehä ite, ovien laseihi olis sinällää helppo, koska
kuitekii tarkotuksena purkaa ovipahvit kesän tullen, mutta takalasi oliskii sitte ihan
eri asia väkertää siellä suuressa tilassa, tässä kohtaa loivemmassa kulmassa olevien
takalasien omistajat voi olla hiljaa :D
Vaihelaatikon vaihto oottaa kanssa kesää, uusvanha m47 oottaa paketoituna tallissa,
josko sillo kävis pakkivalot toimimaa, jos ei, sitte pitää lähtee purkamaa johtoja näkyville
-
Ah kaikkien rakastama savolainen supermies, Vituiks Män!, päätti vierailla yömyöhän pakoputken ehjäys operaation tiimellyksessä, ei sitte tullu päivällä muistettua ostaa uutta pakoputkimassaa ja lisää klemmareita :nuhtelu hyvä ettei alaspäin menny äänimaailma, kun vuotaa klemmari liitoksista
Anyways, tältä näyttää putkisto auton alla
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-03-22234407.jpg)
Ja tältä taka-akselin ylitys nykyään, vähä paremmi vois senkii vielä totetuttaa joskus, sen alla myös takimmainen vaimentaja
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-03-22234249.jpg)
Alkaa olla etummainen raptori parhaat päivänsä nähny, raapii tiettyihin hidasteisiin aina ja kerran jo paikkailtu hitsaamalla reikää umpeen
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-03-22234310.jpg)
Miksei nää putkitukset vois joskus mennä niiku on suunnitellu :idiot2:
Huomenna tummentamaan auton lasit ja ostamaan puuttuvat tarvikkeet oottamaan jatkotoimenpiteitä
-
Nyt on mustaa laseissa :) 5% (valon läpäsy) kalvot ja omaa silmää hyvältä näyttää, tekijä ehotti lopuks viel et laitetaako etuikkunoihi 50% tummennukset :D piti kieltäytyy, ei saata virkavalta tykätä niistä
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/2013-03-23153425.jpg)
Joku kaunis aurinkoine päivä pesasis autoo ja muistais ottaa kunnon kameralla uusia kuvia, xcover ei yllättäen oo paras jos oikeesti hyvää haluaa
Hirvee hinku iski saaha levipeltii alle ja saaha aikasiks vihdoi tummentaa takavaloja pikkasen
-
Taas tuli kasista vaille kahtee häärättyä hallilla, aluks piti jatkaa massikan sähköjen rakentamista, mutta sekii keskeyty ku saa startin ja uuen virtalukon vasta maanantaina,
seuraavaks oli volvon vuoro tulla hallii ja jälleen väsätä pakoputkea, tällä kertaa oli
pakoputkitahnaa hankittuna :D poistin vikan vaimentimen ja siirsin tuon kärsineen
heti taka-akselin etupuolelle, tottahan tuollasella sätöksellä tyhjäkäyntiäänet on hirveet,
mut positiivisena yllärinä satasen vauhissa voi nykyää kommunikoia normaalisti ja ei
tarvia kauppareissulla peltoradioita päähän :D ja ensimmäistä kertaa tän auton
putkistoa rakentaessa äänet on sellaset mihi oon koko aja yrittäny tähtäillä, enää ei
oo ärsyttävä pörinä, vaan äänet mataloitu miltei murinaksi :)
Tai huomennaha sen näkee (tai kuulee) kohan korvat vähä lepii yön yli
Huomenna jos koittais illasta tummennella nuo takavalot ja suunnitella tarkemmi
muita muutoksia
-
tekijä ehotti lopuks viel et laitetaako etuikkunoihi 50% tummennukset :D piti kieltäytyy, ei saata virkavalta tykätä niistä
mulla on muuten käyttiksessä etulasit tummennettu, eikä oo sanonut katsastuksessa mitään :hello:
-
mulla on muuten käyttiksessä etulasit tummennettu, eikä oo sanonut katsastuksessa mitään :hello:
Voi kyllä olla ettei vienoa 5% tummennusta huomaa jossei keskellä kirkasta päivää leimalle vie ja inssisetä kattoo et onpas autossa pimeetä :D
Mutta mutta, tuli tuossa tummennettua takavaloja ja samoilla vauheilla sivuvilkkujakii, jos olis ollu kuumailmapuhallin ja liimaa ni olis varmaa etuvilkkujen/parkkien heijastinpinnat tummentunu
Pakkivalotkin toimii nyt! Oli pientä connection failurea siinä liittimen pienessä välikössä. Liitin auki ja vähän muovin veistämistä ja kontaktipintojen hiomista niin johan pelaa :)
Tästä vielä osa eilisen aikaansaannosta
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-04-06001918.jpg)
Tuohon suorempaan osaan laitoin vaan n. 25cm ylijääneen pätkän, jossa onneks oli muhvi niin meni heittämällä ja siihe hitsasin poikittai kierretangon pätkän kannakekumeja varten, vaimennin ei mitekää olis mahtunu kun nii lähellä pohjaa ja seuraavaks tulee vastaan vetokoukun raudat, varmaan siitäkii olis luovuttava jossai vaiheessa jos alkaa auto mennä enemmän maata kohti.
Eihän tuo putkisto nykyään kaunis oo (koostuu 12 eri palasta :D ), mutta eihän siellä auton alla muut möyri kun mie ite ja katsuri kerran vuoteen :)
-
En ymmärrä vaiheeks auton sielunelämää :idiot2:
Alkaa vissiin olla k-jetti sitä mieltä että pitäis saada taas uus bensapumppu, ruvennu pitämään vähä rahisevaa ääntä pumppu, kun auto on käynnissä, tainnu kuitekii olla tankinpumppu entinen liia kauan kun sen tuossa alkuvoudesta vaihtelin uuteen.
Välillä ollu aamuselta varsinkii käyntiinlähtö ongelmaa ja tänään, perinteisen aamusahauksen lisäks, tuossa ajellessa yhtäkkiä auto vaan sammu, onneks oli alamäki niin sai rullailtua alta pois. Ei kuitenkaa lähteny sillo mitenkää peri vaihteella käyntiin, siinä sitte tiensivussa pari kertaa starttailin, ei mitään, mutta vähän aikaa kun anto olla niin johan taas lähti, vähän rötäs taas aluks mut kyllä se siitä asettu v-päissään kenkää antaessa.
Pitäis sitä megaa kenties vihdoi alkaa kasailemaa, jos kesällä sais sen asennettua hoitamaan ruokapuolta ja valmiuteen paineistetulle ilmalle.
-
Käynnistymättömyydellekkii löyty eilen syy, meinasin jo alottaa sisustan purun ja lähtee johtoja seuraamaan, mut onneks muistinettä bensapumpun relehän voi olla myös syy toimimattomuuteen.
Varaosa-autosta päätin ottaa releen ja kokeilla sen kanssa, kas kummaa auto lähti taas käyntiin! :)
Myöhemmin avasin vanhan releen ja sen "ison mötikän" juotokset oli murtuneet
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-04-121814571.jpg)
Äsken kolvailin ne takasin kiinni, että on vararele sitten kun taas sanoo sopimuksen irti.
Onko noilla vihreillä releillä kenties eroja? Eri numerot oli releissä, mutta silti pelaa.
-
Laitetaan taas kuvasaatetta omaksi ilokseni, kun ei tälle muuta erikoista oo tapahtunu, tupakkimuovit on kiinni mut edes ne ei näy kuvassa :D
Kesä saapuu ja aurinko paistelee, ikinä ei oo kameraa ajossa mukana et vois jossain ottaa kunnollisiakii kuvia, sentää joskus pihoissa muistaa vähän kuvata muullakii kun xcoverilla.
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/_MG_00861.jpg)
Varaosa-auton peräkontissa oottaa etuvedon vanteet sopivaa hetkeä lähettää ne vannepajalle rakennettavaksi et sais vihdoin edes ne levipellit alle
-
Ite vasta etsin niitä vanne-aihioita.. Mikset maalaa noita valojen alla olevia listanpätkiä korinväriin?
-
mun mielipide että älä maalaa korinväriin noita listoja, parempi noin ;)
-
Ite vasta etsin niitä vanne-aihioita.. Mikset maalaa noita valojen alla olevia listanpätkiä korinväriin?
Monesti tullu mietittyä maalatakko vai eikö maalata, mut niin se vaan on et tulee liian faceliftin näkönen jos maalaa nuo, ite tykkään enemmän tiilikeulasta :) (jenkkivalot tietty erikseen S* )
-
Mihinkäs se tää oli taas hukkunu, no tottakai hukkuu kun ei mitää erikoista oo tapahtunu :D
Mutta joo, tänää tuli töitten jälkeen käytyä vaihtamassa raidetangonpäät, kun oli vähän väljää ja 1.7 viimone katsastuspäivä. Oli nimittäin kiva avata kiristysmutterit ja raidetangonpäät irti ku ei tarvinnu ees väkivaltaa käyttää, toisin ku kymmenkunta vuotta uuemmissa tojotissa, kertaakaa ei oo volvossa oikeestaa tiukassa ollu mutterit ja pultit ku tarvinnu avata :)
Ratti taitaa olla suoremmassa ku vanhoilla päillä :D
Heitinpä kokeilumielessä bilteman 5mm spacerit välii joka nurkkaa :D ois pitäny samalla vähä mittailla vanteita et olis saanu mittoja millaset haluun noista etuvedon vanteista sitte ku tilipäivä koittaa.
Käyttämättömat talmutkii oottaa inspiraatiota asentaa omassa laatikossaan. Kirkkaat etuvilkutkii tuli hankittua, pitäs auki saaha toine vielä ja vähä putsailla et voi laittaa kiinni ja kokeilla miltä näyttää (siis et miten onnistuu :D ) kaikki etuvalot vähä tummempina.
Taakse pitäis vaihtaa katsastuksen jälkee joku päivä jarrulevyt, -palat ja käsijarrukengät.
edit: Ainiin! Postissa on tulossa ipd:ltä säädettävä panhardi ja eteen uretaanipuslasarja
-
Tänään leimalla käytetty puhtain paperein :) ainut mistä ees mainitsi oli kun töötti piippailee miten sattuu käännettäessä, sekii johtuu siitä et tuosta ratista hajos se kosketinrullan vastakappale (keskiön puoleine) ja piti leiman ajaks nopsaa vetästä vaa suoralla joholla.
Kotii ajaessa ei kuitekaa tööttäilly ku vasta ääriasennossa, mut äsken se sitte tööttäili koko aja joten repäsin rattii vejetyn korjauspiuhan irti.
Eikös sitä tööttiä olis heti tarvinnu liikennevaloissa nukkujille :D vähän ku noilla hiljasilla äänillä kaasutteli ni lähti peräkärripapparaine liikkeelle :D
Nyt oottaa etupään puslat ja säädettävä panhardi asennusta takajalkatilassa :)
-
Osaiskos joku sanoo miten nuo etuvilkut sais ehjänä auki? Ja millä fiksusti kiinni?
Tarkotus ois koittaa saaha noita käytettyjä kirkkaita vilkkuja vähä puhtaammaks sisältäkii, muttei oo mitään hajua mite ne sais ehjänä auki, toisen liimat anto periks vetämällä, mut toisessa ne on vielä tiukassa
-
Ootko kokeillu nitkuttaa niitä auki, esim. talttapäämeisselillä tai mattoveitsellä varovasti? Sillä konstilla ite oon muutamat vilkkujen muovit aukonu.
-
Ootko kokeillu nitkuttaa niitä auki, esim. talttapäämeisselillä tai mattoveitsellä varovasti? Sillä konstilla ite oon muutamat vilkkujen muovit aukonu.
Eipä käyny tuo mielessä, tosin se kiinni ollu olikii sen verta parempi kuntone ettei tarvinnu ku ulkoa puhistaa.
Kalvot tuli heitettyä vilkkujen päälle töissä (ei ne lähempää tarkastelua kestä, mut eihä tää mikää show peli ookkaa), mut vaihtamine ei mennykkä ku elokuvissa, ensi laitoin vanhan vilkkupolttimon väärää valoo jollai ajatuskatkoksella, pyyhkijät lähtee suihkimaa ja poltti ajovalopolttimon, uus vilkkupoltin oli väärällä kannalla ja lopulta hävis parkista kokonaa virrat :tickedoff:
Siinä vaiheessa totesin et en toiselle puolelle ees vaiha ja vanha kulmavalo takasi paikoillee.
Positiivisena se et katsastuksessa on jo käyty ettei oo sen puolesta kiire selvittää missä virrat ja mikä lyö välillä yhtee. Viime kesänä oli keulaa kasatessa iha sama juttu et virrat ei ensi tullu valoille kunnolla mut sitte ne taas tuli :idiot2:
Täytyy tarkastella johtoja sitte samalla ku hallille menee vaihtamaa takajarruhilppeitä
-
Mulla lähti vilkuttaessa pyyhkimet pyyhkimään kun oli maadoituksessa häikkää joten tarkastappas ne valojen vieressä olevat maadoituspisteet konetilasta.
-
Eipä taas tuon episodin jälkee oo ollu häikkää pyyhkijöissä, mut täytyy kattoo läpi ne koha hallille asti eksyy taas. Vasemman puoleiste valojen toimimattomuus löyty sillo pari iltaa eteepäi ku sattu olee sen verra hämärää et huomas et hei, meillähä ei pala mittarivalotkaa, vika löyty yllättäen palaneesta sulakkeesta.
Lähes kontilline "roinaa" oottaa edelleen asentamista :D
Tänää tuli postissa uus mittaristo siinä toivossa et nopeusmittari kävis toimimaa, mut eihä se vieläkää pelitä suurinta osaa ajasta. Kysymys kuuluukin: voikos tuota perän anturia mitata suoraa pistokkeista toimivaks? Varmaan tullu johtoa sohastuu sillo ku lukkoo asentelin, tosin silti se et nopeus tulee mukaa välillä ku nyrkkii mittarille eli vois myös olla mittarin päässä?
-
Tässä on nyt jonkun aikaa pohdittu pientä pätkimistä ja kovaa pauketta 1-2 ja 2-3 vaihoissa, ja varsinkii kolmoselta kakkoselle moottorijarrussa, pätkimisten uskon häviävän kun vaihtaa sytkäosat, kaikki on uutta ja oottaa vaan asennusta (niiku moni muukin osa :nuhtelu ), mutta sitte tuo pauke, kaverin kanssa tuli puhetta ku se oli yks ilta kuunnellu pihasta poistumista ja vaihtoja, sano että kävis laihalla. Oon koko aja luullu et se kävis rikkaalla ??? kaverikii oli aluks luullu samaa, mut joku viisaampi oli sanonu et just päinvastoin, eli pitääkös tämä paikkansa?
Kääntyykö taas pienen mielen ajatusmaailma ympäri :D
-
Eilen löyty töitten jälkeen matkahuollosta jotai kummallisia leveitä rinkuloita ::)
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/20130819_181844.jpg)
Seuraavaks pitäis puhaltaa nuo, siisitä vähä saumoja ja sikaa sisäpuolelle ja maalia päälle. Joutuu kyllä taas sijottamaan renkaisii ku voi olla 195/60 / 15 renkaat vähä turhan kaposet noille et otteeseen sais kirjattua. Vanteet siis 8" ja 9" leveet. Toivottavasti ei tartu ooppeleitten ruosteet ja viat autoo ku piti kehät vaihtaa vanteisii :facepalm:
Ei vaan tullu eile testattua alle et miten päi mettää meni backspace mittaus :D toivottavasti sopii.
Tummemmaks kalvotetut kirkkaat etuvilkut tuli toissapäivänä vaihettuu kanssa, kuten jo aikasemmi mainittua, ei ne kovi läheltä tarkastelua kestä, mut kaukaa näyttää siedettävältä. Jostai syystä oikeen puoleine vilkku ei asettunu täysin kunnolla paikalleen, mut välttää nyt tähän hätään.
Uutta lisävaloa pitäis kanssa hankkia ku nuo omavalmiste telineet siriuksille (?) on vähän hanurista ja valokuvio turhan kapee keila, näyttää ne pitkälle, mut tarkkaa saa suunnata et valokuviot on vierekkäi.
-
Motonetistä tarttu mukaan Hella rallye 1000FF valot ja niille rele ja netistä tilasin h1 xenon muutossarjan noille valoille, kohan se tulee ni pääsee asentelemaa.
Sitten tän päivän aikaansaannosta
Vanteita soviteltu alle:
Eestä
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/20130824_195513.jpg)
Näkyy myös vähän miltä ne kalvotetut vilkut näyttää
Ja takaa
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/20130824_195445.jpg)
Maalattuna
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/20130824_210237.jpg)
Maanantaina tai tiistaina täytyy ottaa töihin mukaan ja pyöräyttää renkaat päälle et pääsee ruuvaamaan alle :)
Tuosta takavanteen sijainnista ei oikeen pysty mitää sanomaa mite todelline kun oli koko kylki ilmassa ja suuntaa antavasti tunkilla ja pukeilla akselit kohilleen, panhardin säätö (siis ensi sen säädettävän pakkauksen avaus ja autoon asennuksen jälkeen) vois auttaa vähän asiaan.
-
Kun vanne on kaaresta ulkona, ja rengas sisällä niin elämä hymyilee ;)
Ps. Itse kun vaihdoin vanhaan 240:seen b200e:llä ruiskusuuttimien o-renkaat, niin loppui pauke vaihtaessa kuin seinään. Ja tyhjäkäynti parani 8)
-
Kun vanne on kaaresta ulkona, ja rengas sisällä niin elämä hymyilee ;)
Ps. Itse kun vaihdoin vanhaan 240:seen b200e:llä ruiskusuuttimien o-renkaat, niin loppui pauke vaihtaessa kuin seinään. Ja tyhjäkäynti parani 8)
Ei tässä enää oikeestaan tyhjäkäynnissä ollu häikkää, lämpimällä koneella vaan paukutteli, mut säädin joku aika sitte vähä seosta ja ei pauku enää :)
Suuttimien o-renkaat vaihoin jo viime kesänä ku niistä löyty selvä imuvuoto, nyt enne seos säätöä koitin urakalla ettiä imuvuotoa, mut sellasta ei löytyny, joten päätin ottaa kuusiokoloavaimen käteen ja tehä pientä säätöä
-
Töissä pyöräytin renkaat vanteille ja auton alle :)
Etee sujahtaa nätisti
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/_MG_0987.jpg)
Takanta sitte tulee "pikkase" ulos
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/_MG_09861.jpg)
Hämystä ku sivupeilistä voi tiirailla takavannetta
Kävinpä tässä illasta ottamassa jotai kokonaiskuvaa autosta nykyhetkenä
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/_MG_11531.jpg)
-
Melkoset suokumit pyöräytit päälle :-\ mutta ei sen puoleen livenä varmaan fiksumman näkönen ja tietysti kohti maanpintaa ku vetää nii alkaa näyttämään vielä paremmalta ;)
-
Joo renkaat on vielä vähän mitä on ku otin vaa entisiltä vanteilta ne 195/65 kumit, täytyy vähä fiksumman kokoset ostaa kuhan lähtee tuota traktoria madaltamaa lisää.
Vasta nuo pyörät alla tajusin mite paljo se edellee keulii :idiot2:
E: Ja takakaarista pitää ehdottomasti tän viikon aikana näyttää vasaraa pokkaukselle, kerkes jo vähä raapia renkaan sivuu
-
Niin vähän autolle taas tapahtunu ettei oo ollu mitään päivittämisen arvosta hetkeen.
Eilen kuitenkiin siivottiin emännän kanssa auto sisältä ja asensin nuo hellan lisävalot (rallye 1000ff), kun kyllästyin oottamaan xenonsarjaa kiinasta, laitoin sitte normi h1 halogeeneillä.
Huomenna saa volvoon uuden tuulilasin ni näkee taas aurinkoisellakii kelillä ajella :D toivottavasti ei vaan kukaan heti ammu nastaa tuulilasiin tai kiroon sen alimpaan h*lvettiin.
Pokkauksetkin vedetty takakaarista sen verran pois ettei enää renkaat raavi ja säädettävällä panhardilla vielä vähän lisää avitettiin asiaa.
Seuraavaks varmaan talmujen asennusta ja öljynvaihtoa ohjelmassa
-
Tuulilasin joutu käyttämää viikon päästä vaihdosta (5.11) uudellee laitettavana, kun jäi kahesta kohtaa vuotamaan, olivat laittanu jollain toisella aineella kun liimalla, tähän hätään en enää muista mitä se oli nimeltään. Lasiliikkeen pihassa oli just yks asentaja tupakalla ja huikkas heti et "vuotaako lasi? taisin lyyä jätkien kanssa xx€ vetoa et volvo tulee vielä takasin". Uudella kiinnityksellä liimasivat kiinni ja nyt ei enää vuoda :)
Nyt on parina päivänä tullu tutkailtua mittaristoa ja kolvailtua nopeus- ja bensamittarista pari murtunutta juotosta, kilometrit rullaa taas ja ainakaan toistaseks bensamittari ei oo käyny vetämää omaa showta, luksus "lisä"varusteita :pupu:
Nopeusmittarin neulanvarsi kävi kuitekii jotai jumittamaan ja ei lähe ite enää liikkeelle, mutta kevyesti kun koputtaa mittaristoa niin alkaa näyttämään. Täytyykin seurailla seuraavan tankkauksen jälkeen kilometreistä bensamittarin toimintaa.
-
Vieläkin näyttää bensamittari liikkuvan loogisesti alaspäin ilman seilaamista, joten vielä näyttää onnistuneelta se fiksaus.
Eilen tuli töitten jälkeen vaihettua öljyt ja suodatin (419tkm), termostaatti 92 °c, keskikonsoli laitettua n. vuoden jälkeen takasin paikalleen ja vaihekeppiin ne kaikki muoviholkit (kepin juureen ja siihen "keskimurkulaan), nyt pääsee menee kovaa lintassa ku ei tarvii arpoa vaihteita, eiku :D siistiä ajoa ilman pienintäkään sutimisen merkkiä.
Meinas pientä ongelmaa olla saaha sieltä kepin juuresta se kuusiokolo auki, ei varmaan oo koko auton ikään avattu, tai siltä se ainakii tuntu, välitappi oli kanssa vähä tiukassa, mut vasaraa ja knipexejä ni hyvi lähti loppuje lopuks ku sai vähä liikkeelle.
Vielä ku joskus muistais kuvia ottaa asennuksen yhteydessä eikä vauhilla vaan kasais, eikä tällä puhelimella kyllä mitää kovi hyviä kuvia pienistä paikoista saakkaan.
-
Kukkuluuruu vaan, kesäpyörät pyörähti alle, olis vaan pitäny aikasemmi mennä vaihtamaan ni olis saanu otettua ulkona parempia kuvia
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/_MG_16031.jpg)
Vanteissa on vaan ruostepohjamaali päällä, kun plast dipit ei tuu saapumaan vielä vähään aikaan, kuulemma edelleen kovin loppu, niillä olis kuitenkii tarkotus vetästä sitte gunmetal grey päälle. Ne suokumit on edelleen :D budjetin antaessa periks pitää hankkia 205/50 ja 215/50 (tai lähelle) kumit.
Vähän hiljaiseloa ollu, kun tullu kerättyä osia ja koitettu kaupata ylimääräsiä pois. Kunhan saa työn alle niin pitää ottaa koneesta kuvia jo purkuvaiheessa ja 1031 perästä, mutta niistä lisää projektori puolella.
Pikkuhiljaa pitää alkaa kattomaan jarruja ja valoja katsastus kuosiin ja lähteä leimasetälle näyttämään pitkästä aikaa autoa.
-
Pitkästä aikaa tännekkin jotain, auto tosiaan tuli käytettyä kesäkuun lopussa leimalla puhtain paperein (yllätyskö?) ja sitä ennen talmut vihdoin asennettua.
Jarru-/pakoputkihuollon alottelua
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/20140623_202737.jpg)
Dipeistä vieläkään mitään tietoa ja firmalla ongelmia :tickedoff:
Etujarrusatuloiden raudat sekä kaikki satulat tuli maalattua, niistä vaan ei oo enempää kuvia
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/20140623_223921.jpg)
Konttiin piti saada tilaa, joten tein vähän matalamman subbarikotelon, että se mahtuu tuohon väliin ja samalla vahvistimille jonkinnäkönen teline. Tää kun ei ole esittelyauto niin ulkonäkö välttää omassa käytössä toistaseksi
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/_MG_1832.jpg)
Talmuskat :)
(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/Volvo%20740/_MG_18301.jpg)
Palaillaan taas, kun jotain tapahtuu :D