Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Volvoman79 - 20.06.2012, 21:09:56
-
Noniin otsikon mukaisen kulkineen asb-jarrut rupes tässä kevääl koiraileen ensin et sytytti abs valon heti käynnistyksen jälkeen eikä sammunut ku uudes strtis ja sit alko venyyn vain et palaa koko ajan.
No nyt tein ton boksin uudelleen tinaamisen foorumin ohjeiden mukaisesti ja vot oli ilo ylimmillään ku sai boksin paikalle ja koeajolle lähdin ni 100m päästyäni taas alkaa abs valo palaan ja eipä sammu enää nytkään uudelleen käynnistyksien jälkeen vaan palaa koko ajan tuo valo.
Eli voisin veikata et tuo boksi on vainaa ja saa ruveta hommaan uutta boksia tilalle.
Mut ajattelin ny eka kuljettaa luetuttaan vikakoodit et ei mee arvailuksi,vaiks hyvin todennäköisesti tuo boksi on entinen.
Tietää taas mukavasti noin 400 ekuu rahanmenoa. :'(
-
jos olet boksin jo juottanut uudestaan, niin lue ne koodit. Oikeaa takapyörän antuia herjaa monesti ja silloin kannattaa vaihtaa molemmat taka-anturit. Tietty voi olla edestä menny ABS:n hammaskehä..Mutta ne koodit nyt ihan aluksi. Missäpäin autosi on?
-
Näin ajattelinkin,että luetutan nuo koodit ensin ja sitten rupean vaihtaan osia.
Vaikutan itse Hesassa,kuten myös autokin.
-
No niin palataan taas asialle.
Nyt on autosta luettu vikakoodit ja löytyhän sieltä vika.
Ilmoitti että abs-pumppu on viallinen.
Kysynkin nyt pystyykö tuota pumppua korjaamaan?
Tosin olen katsellut purkaamoilta kyseisen osan hintaa niin ei ihan hävyttömyyksiä kuitenkaan maksa kyseinen osa.
-
en usko että se pumppu on hajalla...sinisellä maksaa muistaakseni 1300erkkiä.. mulla herjas samaa ja kolvasin boksin niin loppu herjaaminen..juotitko kaikki 42 kohtaa boksista silloin kun teit korjauksen? tietty voit laittaa siihen boksinliittimen ja kotelon väliin kiilan jotta se painaisi niitä liittimiä tiukemmin, siitä tietää onko liittimne tinaukset kehnot..itta ainakin aukaisisin boksin uudestaan ja tutkisin suurennuslasilla..
-
Voisko esim.Pumpun hiilet olla lopussa tai jotain?
Ajattelin ku lueskelin muiden merkkien foorumeita ni sielä luki monessa kohtia et pumppuun oli hiilet uusittu ni loppu abs valo palamasta.
-
Jos en nyt väärin muista niin mulle kerrottiin taannoin että oli tehty siihen pumpun sähköliittimeen jokin hyppylanka kun oli sähköt poikkassu.
Kokeiles irrottaa se liitin ja kato olisko hapettumaa. Jos ei näy kummallisuuksia niin tökkää takasin paikoilleen ja kokeile.
-
Ihan tyypillinen boksivian oire. Vikakoodeja tulee juurikin tuosta pumpun moottorista ja sitten noista jo aiemmin mainituista takapyörien antureista. Boksi auki ja tinakolvi käteen, tai auto jonkun näppärän kaverin hoiviin :)
-
Uutta tietoa tähän väliin(uskaltaa kirjoittaa riskillä)mutta otin boksin uudestaan tarkastelun kohteeksi ja juottelin uudemman kerran boksin ja löysimpä tuosta pumpun liittimen navasta heikon kohdan ku vähä rassasin hammaslääkärin piikillä sen juurta ja laitoin uutta juotosta juureen.
Ja kuis ollakkaan ku sain boksin paikalle niin nyt toimii ainakin vielä kun kävin vetään useimpien km koeajolenkin ni ei valo palanut taulussa,mutta koputetaan puuta. ;)
-
Jätin aikoinaan itse juo(po)ttelun suosiolla ammattilaiselle, joka oli paikallinen tv/radio korjaaja ja joka löysi luupilla katsoen pienimmätkin juotos viat ABS-boxista ja on jo n.7v toiminut hyvin.
-
Juottamisessa on omat taikansa että ne saa toimiviksi ja kestäväksi.
Näistä hydrauliyksiköistä on mennyt myös pumppuja. Yksi tällainen tapaus on hyllyssä odottamassa hiilien vaihtoa tai kokeilua saako ne vaihdettua. Kun vain olisi aikaa...
-
C70 Volvooni vaihdatin viime syksynä uuden (tai siis korjatun) abs-boksin, niin taisi kustantaa töineen reilut 100 euroa. Tämän abs-boksin takia taisi ilmoittaa 4 tai 5 vikakoodia, jotka kaikki siis johtuivat viallisesta laatikosta. Mulla vaihdon teki Multikaara Viialassa.
-
Kiitos hyvistä vinkeistä kanssa kulkijat ja Volvojen omistajat.
Nyt tuntuu ainakin vielä toimivan eilisen uudelleen juottamisen jälkeen. 8)
-
Täällä kans ajeltu pian vuosi juotetulla boksilla eikä ole kertaakaan sen jälkeen temppuillut.
-
Moi,
vähän on kokemusta juottamisesta, uskon kykeneväni. Mutta kertokaapas kokeneemmat, miten tuon boksin saa irti siitä hydrauliyksiköstä? Sitä hydraulipuolta kai ei tarvi irrottaa ohjausboksin korjaamista varten?
-
Tarvii E5 thorxin hylsyn... boxi neljällä pultilla kiinni hydrauliyksikössä.
Itse boxin avaamisessa ei kannata käyttää "lekaa" ;).
http://pp.kpnet.fi/huhtala/abs/
http://www.freewebs.com/dacvolvo/absrepair.htm
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0
Ja kuten aiemmin kirjoitin, niin oman volvon ABS-boxi toiminut n. 7v moitteetta, kun sen ammattilaisella juotatin kuntoon.
-
avaa boksi varovasti mattopuukolla..
-
avaa boksi varovasti mattopuukolla..
Just näin ja ehkä katkaistun rautasahan terän kärjellä.
Otin ensin ne lukkorenkaan tapaiset irti niistä pultin reikien ympäriltä pienellä ruuvarilla kampeemalla muistaakseni.
Liimasin itse boxin kiinni liima sikaflexillä vesitiiviiksi.
-
mattopuukko riittää, ja sillä koukkuterällä. Sitten kampeat leveällä talttapäisellä meisselillä auki varovsti, niin aukeaa kivasti, tosiaan ne lukkorenkaat irti ensin jos lähtee, mutta kyl ne aukee vaik olisikin kiinni kun availet leveällä meisselillä. Kasaukseen eti sopiva tiivistysliima, joka kestää mahdollisimman paljon kuumuutta sekä paljon pakkasta, voi olla hieman elastista. käytä kasauksessa puupaloja sekä pieniä puristimia oilla saat boksiin tasaisen puristuksen, anna kuivua noin vuorokausi. Kun irroitat puristimet, leikkaa ylimennyt tiivisteliima mattopuukolla ta muulla terävällä veitsellä pois. Boksi takaisin autoon, liitin kiinni, vikakoodien nollaus ja sitten koeajo.
-
Kiitos neuvoista,
mainiota, että täällä tiedetään ja tehdään asioita oikeasti!
Pääsin helpolla, kun boksi oli jo kerran avattu ja sikafleksattu. Juotoksille ei ollut tehty mitään, joten kaikki tinarutto oli vieläkin siellä. Ystäväni, elektroniikka-ammattilainen, sai tehdä juottamisen. Hyvät niistä näyttikin tulevan. Nyt on fleksit välissä ja boksi kuivumassa.
Huomenna sitten kasaus, koodien nollaus ja testi. Toivotaan parasta! :)
-
Noniin otsikon mukaisen kulkineen asb-jarrut rupes tässä kevääl koiraileen ensin et sytytti abs valon heti käynnistyksen jälkeen eikä sammunut ku uudes strtis ja sit alko venyyn vain et palaa koko ajan.
No nyt tein ton boksin uudelleen tinaamisen foorumin ohjeiden mukaisesti ja vot oli ilo ylimmillään ku sai boksin paikalle ja koeajolle lähdin ni 100m päästyäni taas alkaa abs valo palaan ja eipä sammu enää nytkään uudelleen käynnistyksien jälkeen vaan palaa koko ajan tuo valo.
Eli voisin veikata et tuo boksi on vainaa ja saa ruveta hommaan uutta boksia tilalle.
Mut ajattelin ny eka kuljettaa luetuttaan vikakoodit et ei mee arvailuksi,vaiks hyvin todennäköisesti tuo boksi on entinen.
Tietää taas mukavasti noin 400 ekuu rahanmenoa. :'(
Vekatronic Oy Vaasa, Haapiniemi Kari
-
Nuo ESE:n vastaukset on ihan pro FAQ- luokkaa ja sinne ne pitäisi siirtää(?). P>
-
Juottamisessa kannattaa käyttää taktiikkaa, että imee ensin ne vanhat tinat pois ja sit uutta tilalle.
Riittävän tehokas kolvi on hyvä olla myös ( ei mikään 100W kuitenkaan).
Luuppi on aivan ykkösapu tuossa hommassa ainakin tämmöselle, jolla alkaa jo ikänäkökin vaivata.
Ite laitoin boksin uudelleen kasaan kuumaliimalla ja päälle vulkaniteippiä ja kunnollista sähköteippiä (Scotch® Super 33+ Vinyl Electrical Tape).
Nittoteipit saa heittää jorpakkoon autosähköhommissam, niillä ei tee yhtään mitään. Liimat sulavat ja aukeevat vaan ajan saatossa.
Kuumaliimalla siksi, että saa sitten uudelleenkin helposti auki.
On tuo viritys kestänyt kasassa jo ainakin 5 vuotta...
-
Juurikin näin Justus.
Kunnolla, kun juottaa, niin ei kylläkään tarvi uudelleen juottaa, vaan vika on jo silloin muu eli vaihtoon boxi... mielestäni.
Lisäksi suosittelen silti luotettavaa ammattilaista tässä asiassa, koska sen piirilevyn pinnassa oleva siliconin tapainen liima kalvo ON saatava kokonaan pois ennen luotettavan juotoksen aikaan saamista... kuultu ammattilaisen suusta juodessa... eiku juotettaessa ;D.
-
Juurikin näin Justus.
Kunnolla, kun juottaa, niin ei kylläkään tarvi uudelleen juottaa, vaan vika on jo silloin muu eli vaihtoon boxi... mielestäni.
Lisäksi suosittelen silti luotettavaa ammattilaista tässä asiassa, koska sen piirilevyn pinnassa oleva siliconin tapainen liima kalvo ON saatava kokonaan pois ennen luotettavan juotoksen aikaan saamista... kuultu ammattilaisen suusta juodessa... eiku juotettaessa ;D.
-99 vuotisessa ei tuollaista kalvoa ollut ollenkaan, mutta aika monessa tuollaisia on kuitenkin näkynyt.
Jaa niin en huomannut sanoa, että kannattaa vetästä piirilevylakkaa juotosten päälle.
esim. SK100 on hyvä tuote, jonka läpi myös pystyy juottamaan.
PRF202 lienee myös hyvä tuote ja ehkä helpommin saatavissa.
-
-99 vuotisessa ei tuollaista kalvoa ollut ollenkaan, mutta aika monessa tuollaisia on kuitenkin näkynyt.
Jaa niin en huomannut sanoa, että kannattaa vetästä piirilevylakkaa juotosten päälle.
esim. SK100 on hyvä tuote, jonka läpi myös pystyy juottamaan.
Asiaa... O0 Jo on kumma jollei boxit ala toimiin... ;D.
Oman 850 boxissa oli piirilevyn päällä paksu kalvo.
-
Hei!
Ennen kuin lähetän poksin tinattavaksi ,olisi huomenna
tarkoitus käydä luetuttamassa vikakoodit.
Anturit oli ehjät ja liittimet puhtaat.
No testeri herjasi oik.taka anturia, eikä anna poistaa eli
pysyvä vika. Täytyy vielä tarkastaa takaliittimen naaraspuoli.
Mitkä boksin pääliittimen pinneistä kuuluu oik.taka anturille?
Itse itselleni vastaten: 17&1