Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jpajula - 23.06.2012, 13:05:43

Otsikko: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 23.06.2012, 13:05:43
Jottei juhannus olis menny ilman itkua ja hammasten kiristelyä, niin nyt on tuo pönttö työntäny nokan stefan pihalle. Ihan sattumalta huomasin ja vinossakin on koko stefa vielä. Ei oo tullu öljyä pihalle tuota kautta. Tossa on enempi vähempi koko ajan hengitelly toi öljykorkki, mutta olen veikannu sen tiivisteen olevan huono vaikkei se sille näytäkään.

- onko kyse asennusvirheestä (öljysin stefaa molemmin puolin pyyhkäsemällä öljysellä sormella)?
- onko kyseessä jokin vika, joka tuottaa painetta venttiilikoppaan niin paljon, että stefa irtoaa?

Mä meen nyt vielä tarkistamaan huohotukset, mutta on siis pönttöä myöden kaikki putsattu ja kunnolla tässä muutama viikko sitten, joten siitä ei pitäs olla kiinni.

Muuten auto tuntuisi pelaavan ihan samoin kuin ennenkin.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: hevonen - 23.06.2012, 14:46:14
Ootko mitannu puristuksia tai tehnyt ohivuotomittausta? Jotenkin tuntuu että tuo sun vekotin puhaltaa ohi liikaa kun on ollut noita stefaongelmia... :P
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: TVS - 23.06.2012, 15:01:42
Yksi asia kannattaa tarkistaa kun tää nyt haiskahtaa huohotusongelmalta, jos otat sen huohotuspurkin taas irti niin sovitapa joku letku sen purkin alta lähtevän muoviputken suulle tiiviisti ja puhalla kevyesti sinne, pystyykö siihen putkeen puhaltamaan ilman että öljypohjasta kuuluu pulputus? Ei kuuluisi pystyä...
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 23.06.2012, 16:06:39
Puristukset on mittaamatta, eikä ohivuotojakaan ole tullu mitattua. Huohotuksen testasin siten, että otin sen letkun irti imuilmaputkesta ja puhalsin siihen. Öljynkorkki kun on kiinni, niin hönkäsee takasin ja öljykorkin kun aukasee, niin ei hönkäse takasin. Pulputusta minä en kuullu, enkä kuullu silloin aiemminkaan ennenkuin irrotin sen purkin ja putsasin sen.

Huomasin, että tuo on syöny öljyä jonkun verran, kun oli painunu sen minimimerkin alle. Mistään ei kuitenkaan mun mielestä ole tullut öljyä niin paljoa pihalle, että olis tän säätämisen ja remppaamisen aikasia vuotoja lukuunottamatta ehtiny noin paljoa vuotaa. Ja mähän tuuppasin tonne vielä sitä engine leak stop tms. tököttiä, jota meni reilu puolen litran tölkki (joka tietty voinu tukkia jotakin). Jäähdytysnesteet oli/on siistit ja tosiaan ei jätä minkäänmoista lätäkköä. No, mulla oli öljyt ja suodatin kotona, joten vaihdoinpa ne samalla. Nyt meni Motoxia 5W40 ja aiemmat oli sitten 10W40 Valvolinen vähän kypsemmille yksilöille tarkoitetut.

Kait se on sitten seuraavana mitattava puristukset.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: 745insports - 23.06.2012, 16:24:24
Se huohotuspömpeli oli itelleni todella tukossa, ja aiheutti tollasta vikaa vanhassa B200F:ässä.

Tilasin UUDEN pömpelin Auto-Killan kautta, ja hintaa tuli sen 50€… Se tosi meni vasta tuohon kunnostettuun B230F:ään…

Vertasin uuden pömpelin saapuessa uutta ja vanhaa. Ulkoisesti ja osanumerolta sama osa, ensimmäinen ero minkä huomasin oli suuri paino ero, jonka huomas ihan kädessä.

Punnitsin pöntöt, vanha painoi yli puoli kiloa enemmän kuin uusi. Että oli siellä varmasti aikalailla törkyä.

Kannattaa tilailla suosiolla se uusi jos tuntuu että siinä vika.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 23.06.2012, 16:49:51
Otin sen pöntön tuossa taannoin irti, pistin liuotinta ja laskin painepesurilla läpi ja helistelin sieltä kaikki ne hiilenpalat (semmosille ne näytti) ulos. Eli jos se ei oo just menny tukkoon, niin ei siellä mitään pitäs olla. Onko kellään koskaan ollu tukossa se kampikammoon johtava putki? Toisaalta, kun mietin, että jos ei kuulu pulputusta, niin mistäs se ilma sitten menee sinne venttiilikoppaan, kun puhaltaa siihen imuilmaputkeen menevään letkuun?
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: hevonen - 23.06.2012, 16:58:36
Jos se puhaltaa liikaa kampikammioon ja se huohotus sen pömpelin kautta ei riitä, paine pääsee kanavia pitkin venttiilikoppaan ja jostain se pyrkii ulos...
Pitäis laittaa vanhemman mallin moottorin öljyntäyttökorkki missä on huohotusletkun lähtö... Tokihan tommosen voi itekin turata mutta ei se poista syytä vaan pelkän oireen.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: TVS - 23.06.2012, 18:22:28
Tarkoitin juuri tuota kampikammioon öljyn palauttavaa putkea, että testaat puhaltamalla sen tiiveyden. Jos se vuotaa, huohotinpömpelissä höyryistä erottuva öljy ei niin hyvin palaudukaan öljytilaan ja täten öljy voi tukkia tuon purkin, jollonka se puhaltaa paineet jostakin ulos, mutta pömpeli ei silti ole tukossa.

Stefan ulkoreunaa ei pitäisi mennä voitelemaan, mutta toisaalta ainakin eilen asentamani goetze oli todella tiukka painaa paikalleen vaikka siihen ohuelti öljyä hipasinkin...
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 23.06.2012, 21:39:32
Mutta siis vielä siitä putkesta. Sehän on se jota ei pidä mennä irrottelemaan, jos nyt olen samassa kohteessa. Mä sitä ronkin nippusiteellä (sopivan kokonen, taipuisa ja muovinen, jolla ei kuvittelisi saavan tuhoa aikaan) silloin samalla kun putsasin pöntön. Kunhan siis kokeilin, että siellä ei ole mitään tukosta ja kyllä se nippuside sinne tosin stoppas, ihan kuin olis tullu joku mutka vastaan.

Olenko mä nyt sitten saanut sieltä jotain rikki tuolla operaatiolla?
Eli siinä yhdessä ja samassa putkessa kulkee kaasut toiseen suuntaan ja öljy valuu sitten toiseen suuntaan.

Silloin ekalla kerralla, kun joku neuvoi minulle tuota puhallustestiä, että ottaa siitä imuilmaletkulta sen liekkilukolta tulevan letkun irti, niin siellä tuntui enemmän painetta vastaan. Ja silloin öljykorkin avattuani se pisti alkuunsa hanttiin ja sitten tuntui kuin olis puhallusputkella ampunu. Eli ihan kun jotain olis irronnu jostain. Mutta tarttee nyt testailla vielä puhaltamalla.

Stefa laittaessa joutu ihan kunnolla painamaan (semmosella sopivan kokosella muoviputkella), että sai sen sinne paikoilleen. Oli paljon tiukempi kuin apuakseli, jonne sain parikin stefaa hupsseonpohjassataas-tyyppisesti turattua. No, saahan sitä taas avata tuon jakopään ja homma menee pikkuhiljaa jo rutiinilla...

En ole muuten saanu aikaseksi vielä mitata venttiilinvälyksiä, kun olen ajatellu, että tolla vois ajaakin välillä. Eli jos niissä on heittoa, niin saako sillä painetta tonne venttiilikoppaan? Ekana ny mittaan noi puristukset, kunhan saan mittarin käsiini jostain.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: TVS - 24.06.2012, 00:00:26
Samasta putkesta kyse. Mikäli en ole rakenteesta jotakin väärin ymmärtänyt, sen putken pään kuuluu mennä öljynpinnan alapuolelle, jolloinka siihen putkeen puhaltaminen ei pitäisi olla mahdollista ellei öljypohjasta kuulu kuplintaa öljynpinnan alta. Tällä saadaan aikaan paineetomuus tosa putkessa, jolloinka huohotuspöntön sisällä huohtuskaasuista erkaantuva neste pääsee vapaasti valumaan takaisin öljypohjaan. Huohotuskaasun tulohan pöntölle on se toinen reikä sen pohjassa, taas kerran mikäli olen oikein ymmärtänyt.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 24.06.2012, 11:44:57
Taas löi ratas tyhjää. Tulin ottaneeksi tuosta pöntöstä kuvankin (https://lh6.googleusercontent.com/-F41d0ST_6-I/T-bR0QJ5daI/AAAAAAAAAQE/H9L50TpzfsQ/s669/22052012449.jpg) kun sitä viimeksi rassailin. Eli tuosta isommasta tulee huurut sisään ja pienemmästä menee sitten öljyt, jos nyt oikein muistan sen "älä koske tähän"-osan paikan. Eli puhalluskoe ilman pöntön irrotusta ei voikaan kertoa tuon öljypohjaan menevän putken kunnosta, kun hönkä menee kerran suoraan kampikammioon.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: hevonen - 24.06.2012, 16:26:08
Taas löi ratas tyhjää. Tulin ottaneeksi tuosta pöntöstä kuvankin (https://lh6.googleusercontent.com/-F41d0ST_6-I/T-bR0QJ5daI/AAAAAAAAAQE/H9L50TpzfsQ/s669/22052012449.jpg) kun sitä viimeksi rassailin. Eli tuosta isommasta tulee huurut sisään ja pienemmästä menee sitten öljyt, jos nyt oikein muistan sen "älä koske tähän"-osan paikan. Eli puhalluskoe ilman pöntön irrotusta ei voikaan kertoa tuon öljypohjaan menevän putken kunnosta, kun hönkä menee kerran suoraan kampikammioon.
O0 Piti oiken keskittyä... :D Pömpeli irti ja laita joku soppeli letku siihen "ei saa koskea" reikään. Puhalla letkuun. Jos kuplii öljypohjassa kaikki on ok, jos ei kupli tai tulee seinä vastaan puhaltaessa, jotakin on pielessä.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 24.06.2012, 22:15:55
Kysytääs sitten ihan valmiiksi tämäkin, eli jos ei kupli tai tulee seinä vastaan, niin mitäs sitten tehdään? Jos ei mee jollain ronklaamalla auki, niin sitten vaatis ilmeisesti öljypohjan avaamisen? Onko se siis jokin kuminen letku vai metallinen putki? Ja sen pöntön putsaamisen jälkeen tuolla on ajettu alle 1000km, joten ehtiikö se edes mennä tukkoon?

Toisin sanottuna jää tekemäti minulta tuo öljypohjan avaaminen ja vaikka mieluummin teen erillisen öljynerotusastian ja lisäilen öljyä sitä mukaa, kun sitä tulee ulos. Eikös kyse nyt kuitenkin ole siitä, että sieltä pitää vaan saada paine ulos ja sen paineen mukana tulee sitten öljyä, joka normaalisti menee tuon erotinpöntön kautta sinne takasin.

Josko sitä huomenna keli sallisi tuon irroittelun, niin vois puhallella sinne pohjaan. Ja se kuplinta kuuluu vissiin ihan selkeästi sitten? Ja jos se on tukossa, niin tuostahan pitäs valua öljyä - ainakin sieltä öljynpaluutökkelin puolelta, koska muutenhan öljy ei aiheuttais ongelmaa?
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: s73 - 24.06.2012, 22:48:07
letku kumia ja ehkä on hapan, saattaa hajota koskettelusta. Ei ole kokemusta, viisaat kertonut.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: 745insports - 25.06.2012, 06:47:34
Itse purin tuon "ei saa koskea" letkun nykyisestä -89 B230F koneesta puhistusta varten ja ihan joustava ja hyvää kumia/muovia ainakin omalla kohalla.

Aika surutta sitä sai käsitellä eikä se rikki mennyt.

Eli ristiriitaisia kokemuksia siis. Tietty sen irrottaminen vaatii öljypohjan ja öljypumpun toisen kiinnistys pultin irrotuksen, koska siinä on kannake joka ohjaa putken oikeaan asentoon.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: Live - 25.06.2012, 10:16:02
Onhan stefat orggista kamaa ?
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: 745insports - 25.06.2012, 10:25:44
Ja stefan mitta pitää katsoa vanhasta stefasta, ei tönärillä nokasta ja lohkosta.

Stefoissa lukee se koko molemmilla puolilla. jos mittaa tönärillä -> ei tarpeeksi puriste sovitusta, ja ei varmasti pysy/pidä.

Ulkoo en se stefan kokoa tai puristusta muista ulkoa, mut löytyy täältäki
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jose - 25.06.2012, 10:49:08
Minä laitoin kerran sen siten että venttilikopan korkin vaihdoin vanhan volvon korkkiin
jossa oli huohotinletkun paikka. Vedin letkun siitä astiaan jossa oli pohjalla öljyä.
Toimi silleen.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 25.06.2012, 12:16:34
Ekat kaks mä hain siniseltä tiskiltä 35x47x6 ja sitten kun ne ei pitäny, niin Motonetista 35x47x7 (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=27-9074) tuon kun oli saman kokoinen kuin tämä Volvoihin tarkoitettu (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=27-1712). Voiko noissa tosiaan samassa stefassa samoilla kokoasetuksilla olla noin paljon eroa? Ero Biliasta haettuun oli lähinnä siinä, että Motonetin stefalla nokalta ei tullu öljyä pihalle.
Eikö noi mitat siis riitä siihen, että stefa on oikea? Se puristus siihen akselillehan on ymmärtääkseni siitä lähtien, kun sitä rupeaa sinne paikoilleen laittamaan ja vasta kun ulkokehää asetellaan paikoilleen, niin sitten se rupeaa laittamaan vastaan. Eli voiko se puristaa liikaa varresta ja lähteä siksi mukaan sieltä?
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 25.06.2012, 12:20:01
Ja skruvatista tarjotaan tuohon paikalle 5,6mm leveetä http://www.skruvat.fi/Tiivistepesa-nokka-akseli-P10206.aspx Muuten on sama mitta. Eikös leveemmän pitäs pysyä paremmin?
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: TVS - 25.06.2012, 12:58:52
Kunhan se on jonkunmerkkinen se stefa ja ulko/sisämitta kohdillaan niin ei tee suurta eroa tuo leveys, lähinnä se vaikuttaa tiivistehuulen osumakohtaan nokkakepissä. Toisaalta se kyllä vaikuttaa herkästikin vuotoon, itse en ole asentanut niitä yleensä pohjaan asti vaan ulkoreuna juurikin kannen koneistetun etupinnan kanssa tasaan, näin se tiivistehuuli ei osu siihen vanhaan uraan ja tiivistävä pinta olisi näin ollen ehjä. Payen, goetze tai volvolainen niin aina on pitänyt jos vaan stefa on suorassa, yhtään pitävää stefaa en ole onnistunut motonetista saamaan. En mihinkään autoon, en mihinkään kohteeseen.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 25.06.2012, 14:40:15
Osanumerolla 27-9074 Motonetista olen saanut mm. Payenin. Maksaa enemmän kuin se Volvoon tarkotettu saman kokonen - tiedä sitten onko niissä muissa eroja ja minkä merkkisiä.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: estate - 25.06.2012, 15:11:08
Ilmeisesti se stefa ei kuitenkaan ole irti pullahtanut ole jos ei ole öljyä vuotanut. Minä naputtelisin suoraan ja jatkaisin ajoa tarkkaillen stefan paikallaan pysymistä. Sitten ryhtyisin toimenpiteisiin jos uudestaan lähtee pois paikoiltaan.

Tuleeko öljynerotinpömpelistä kuinka paljon höyryä jos ottaa imuletkuun menevän letkun irti öljynerottimesta ja laittaa lämpimän koneen käyntiin? Jos puhaltaa reilusti on alakerta väljä, jonkin verran sieltä kuuluukin tulla höyryä mutta jos tulee öljyistä sumua karkaa puristuspaineet alakertaan. Jos haluaa vähän tarkemmin tutkia huohotusta niin huohottimen letku irti öljynerottimesta ja tukkoon, vedetään öljynerottimesta letku tyhjään kanisteriin ja kanisterista toinen letku ulkoilmaan. Kumpikaan letku ei saa ulottua kanisterin pohjalle ja kanisterista ulkoilmaan tulevan letkun pitää olla vähintään yhtä isoa kuin moottorilta tuleva. Sitten vaan ajelemaan ja seurataan kertyykö kanisteriin öljyä, mitä nopeammin kertyy niin sen väljempi kone, terveessä moottorissa kertyy lusikallinen vuodessa, jos sitäkään.

Motonetin Payen stefat on laatukamaa, kymmeniä asentanut ja yksikään ei ole vuotanut.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 25.06.2012, 16:22:14
Ei se kokonaan ole sieltä ulkona, mutta en saanu sitä paineltua paikolleen - ainakaan toistaiseksi. Ja kyllä mä sain sen vuotamaankin sieltä, kun kävin moottoritiellä ajelemassa. Pitää arvioida sitä puhallusta näin ekana. Jos laittaa ilmapallon siihen letkun päähän ja kokeilee vaikka silleen arvioida puhalluksen voimaa :) Se imuilmaputkeen menevä letku ei ole juurikaan öljyinen.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: estate - 25.06.2012, 19:34:49
Tuskin se sitten isommin huohottaa jos letku ja imuilmaputki ei ole öljyisiä.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 25.06.2012, 21:42:43
Totanoin, kävin nyt kaupassa tuolla ja kauppareissulta palatessani annoin auton käydä ja raotin öljykorkkia ja sieltä pöhähti kunnolla semmonen Volvon henki pihalle. Kuuluuko sen tehdä noin?

Sitten otin sen imuilmaputkelle menevän letkun pelkästään irti ja ilmapallo päähän ja pallo imeytyy sinne putkeen, kuten kuuluukin. Sitten se imusarjaan menevä pikkuletku irti ja imusarjasta nippa tukkoon. Onnistuu pallojen puhaltaminen kaasuilla siitä imuputkelle menevästä letkusta ja vähän kaasuttelemalla sanoo vielä poks. Ja ne huurut erottuu sieltä putkesta silmällä ja vähän niinkun pakoputkee kattelis.

Mä kun olen rämpänny tuon jakopään kanssa, niin voisko olla jako sekasin, vaikka olen koittanu pitää huolta, että pysyy kohdillaan ja mun pyörittelyillä se tuntuis olevan? Käyntiääni on sama kuin ennenkin, eli kylmänä lotkottaa kuin diisseli ja lämpösenä kaasuttaen pikku lentokone.

Puristukset ja ajotukset on mittaamatta, kun en omaa kumpaakaan laitetta ja ajattelin alottaa näistä ilmasista testeistä ekana.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: TOK - 25.06.2012, 22:47:37
Mä kun olen rämpänny tuon jakopään kanssa, niin voisko olla jako sekasin,

Jaon hyppääminen ei aiheuta painetta venttiilikoppaan.

annoin auton käydä ja raotin öljykorkkia ja sieltä pöhähti kunnolla semmonen Volvon henki pihalle. Kuuluuko sen tehdä noin?

Ei sieltä merkittävää puhallusta pitäisi tulla.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 26.06.2012, 08:48:00
Eli toteanko minä nyt vaan, että kone on väljä ja seuraavana odottaa paali? Onko se nyt niin, että nimenomaan se pikkuletku, joka tulee sinne imusarjaan, on se josta imetään ne huurut ja sitten tuo paksumpi imuputkeen tuleva letku on vaan imuilman syöttö sinne sekaan? No kuitenkinhan tuolla letkuissa tuntuu olevan alipaine, jonka luulis ulottuvan sinne huohotuspöntölle asti. Ja ilmeisesti se ei vaan riitä, vai voiko tuonne venttiilikoppaan kertyä painetta muulla tavoin?
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: estate - 26.06.2012, 09:04:57
En nyt aivan paaliin vielä lähtis viemään :D Jos öljynkulutus pysyy vielä siedettävänä (alle litra tuhannella kilometrillä) niin kovaa ajoa vaan. Sitten voi huolestua kun sininen savupilvi seuraa ja pakokaasut rupeavat haisemaan palaneelta öljyltä :D. Puhaltaako öljytikun putkesta jos nostaa tikun pois koneen käydessä? Ei pitäisi puhaltaa.
En tiedä helpottaako erilliseen kanisteriin vedetty letku koneen huohotusta, mutta ainakaan kilpurissa ei ole sylkenyt stefoja pihalle, vaikka kone huohottaa lähdön aikana litran öljyä kanisteriin (ei ilmeisesti ehdi valu öljynerottimesta takaisin öljypohjaan) ja kanisterista ulkoilmaan tulevasta letkusta tulee kokoajan usvaa enemmän kuin pakoputkesta ;D.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 26.06.2012, 11:37:00
No viritellään tuohon lisähuohotusta seuraavana. Pitää juoda joku muovinen viinapullo tyhjäksi, niin siitä tulee näppärä säiliö.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: hevonen - 26.06.2012, 11:38:07
Jos et halua mittauttaa puhalluksia, tee reikä venttiilikoppaan mihin kierrät nipan ja laitat ylim. huohotusletkun johonkin pönttöön. Pönttö sinne suunnilleen runkopalkin korkeudelle. Joku kannu mihin korkkiin reikä ja siitä letku kannuun+ lisäksi korkkiin toinen reikä mistä paine pääsee ulos...

Jos et nippaa jaksa laitelle, semmonen reikä vaan mihin saat tungettua letkun tiiviisti ja vielä vaikka sikaa ulkopuolelle tiivisteeksi.
Reikä vois olla vaikka heti siinä korkin alapuolella tai sitten tosiaan tuo vanhemman mallin korkki mitä ehdottelin jo tuolla aiemmin ja siitä huohotus.
Tai jotain kaikkien näiden väliltä. :D

Tuota estaten tässä yhteydessä mainitsemaa keinoa tarkistaa koneen kunto vetämällä käyvästä koneesta öljytikku ylös, olen koittanut toitottaa kaikille jotka menevät vanhaa autoa katsomaan... Jos vaikka tinakone turbo puhaltaa kunnolla tikunreiästä, olen ainakin itse jättänyt seuraavalle... :D Tahtoo esim. nuo lähes kaikki 850 T5:t olla loppuunpoljettuja, jos ei ole remppaa tehty. :P
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: TVS - 26.06.2012, 11:59:06
Jos huohotuspönttö ja sille tulevat kanavat vaan on auki, riittävä huohotuksen toimivuuden testi on tyhjäkäynnillä ottaa irti imuputkesta/letkusta se liekkilukon t-haaralta tuleva paksu letku (ja tukkia nopeasti se imuputken/letkun reikä!) ja kokeilla, mihin suuntaan tuossa paksussa letkussa on virtaus. Itsellä on hieman sohlossakin B230 koneessa niinpäin, että tyhjäkäynnillä se ohut letku imee kaiken huohotuksen ja vielä lisäilmaa siitä paksun letkun kautta, eli paksussa letkussa on alipaine kun kone lompsottelee tyhjäkäyntiä.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 26.06.2012, 12:58:20
No, tuon TVS:n mainitseman testin olen tehny ja tosiaan se imee kuin hampaaton pubiruusu. Öljytikku sitte irti seuraavana.

Mutta jos tuo vuotaa ohitte, niin eikös se ole about konerempan paikka, mikäli haluaa korjata? Taidan vaan nilkuttaa tämän loppuun, kunhan saan pysymään suurimmat mölyt mahassa. Ja ees noi stefat paikoillaan ;D
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: TVS - 26.06.2012, 13:12:01
Jos tuon testin tulos on, että imee siitä paksusta letkusta, ja imu muuttuu puhallukseksi kun sen imusarjaan menevän aivan ohkosen letkun kääntää mutkalle(=tukkoon), niin ongelma ei kyllä ole huohotuksessa.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 26.06.2012, 15:08:17
Meinaat jotta huohotus on auki ja sen pitäs riittää ja painetta ei pitäs olla liikaa? Vaiko että painetta kertyy enemmän kuin mitä tuo pystyy käsittelemään? Voiko se pikkuletku mennä siitä luttuun kierroksilla, jolloin stoppaa tuon alipaineen huohotukselta? Ei se kyllä tuntunu semmoselle, että menis.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: TVS - 26.06.2012, 15:30:28
Meinaat jotta huohotus on auki ja sen pitäs riittää ja painetta ei pitäs olla liikaa? Vaiko että painetta kertyy enemmän kuin mitä tuo pystyy käsittelemään? Voiko se pikkuletku mennä siitä luttuun kierroksilla, jolloin stoppaa tuon alipaineen huohotukselta? Ei se kyllä tuntunu semmoselle, että menis.
Joo, siis tuolla pikkuletkun taittamisella voi vaan varmistaa, ettei se höngi jostakin mualta huohotuksia mäjelle (risa letku jne), kyllä kuormittaessa painetta kertyykin enempi kun siitä pikkusesta letkusta menee, siksi siellä on se imuputkeen menevä iso letku. Mutta voit todeta huohotusongelman poissuljetuksi mikäli se tosiaan tekee alipainetta siihen imuputkeen tulevaan letkuun, ja pieni letku tukkimalla siihen samaan isoon letkuun tulee hento puhallus. Melkein voisit jo todeta nytkin huohotuksen olevan kunnossa...
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: estate - 26.06.2012, 15:46:52
No, tuon TVS:n mainitseman testin olen tehny ja tosiaan se imee kuin hampaaton pubiruusu. Öljytikku sitte irti seuraavana.

Mutta jos tuo vuotaa ohitte, niin eikös se ole about konerempan paikka, mikäli haluaa korjata? Taidan vaan nilkuttaa tämän loppuun, kunhan saan pysymään suurimmat mölyt mahassa. Ja ees noi stefat paikoillaan ;D
Ei sen rempan kans kannata hötkyillä, sinuna käyttäisin jakopään auki ja vaihtaisin vielä sen nokan stefan uuteen ja seuraisin sen jälkeen tilannetta.
Jos öljynpainevalo ei pala käynnistyksen jälkeen paria sekuntia kauempaa, ei kuulu ylimääräistä kalinaa ja öljyä ei kulu litraa enempää tuhannella kilometrillä (vuotoja ei lasketa) niin ei kannata aukaista ehjää konetta.

Melkein voisit jo todeta nytkin huohotuksen olevan kunnossa...
Yhtyisin tähän näkemykseen hyvin pitkälti.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 26.06.2012, 16:07:52
Mutta siis venttiilikopasta pölähti semmonen kaasupilvi suhahtaen pihalle eilen. Onko se normaalia? Öljynpainevalo ei pala paria sekuntia kauempaa, eikä ole palanu yhtä ainutta kertaa. Testaan nyt vielä tänään, että hönkiikö se sieltä öljytikusta pihalle. Eli sillonhan siellä ilmeisesti on liikaa painetta? Mites noi paluukanavat, eli mitä kautta niiden kaasujen pitäs mennä takasin? Voiko jotain semmosta olla tukossa niin, että paine jää sinne venttiilikoppaan? Mä meen ny hakee uuden payenin tohon.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: estate - 26.06.2012, 19:25:14
Kannen öljynpaluu reijistä hengittää yläpää öljypohjaan, ne tuskin ovat tukossa. Kyllähän se vähän puhaltaa öljykorkin aukosta kun aukaisee, taitaa olla väljemmät reitit kaasuilla nousta ylös venttiilikopan kautta ulkoilmaan kuin matkata letkuja pitkin imupuolelle.  Mittatikun putkestakin saattaa tulla hivenen haikua, mutta jos nousee kunnon usva niin kone puhaltaa öljypohjaan, pahimman tapauksen mitä olen nähnyt niin öljytikku nousi itsekseen ylös kun kaasutteli ja putkesta roiskui öljyä :D. Jos tuntuu siltä, että venttiilikopan alla on liikaa painetta niin etsi se jo aikaisemmin mainittu vanhemman B18/B20 koneen öljyntäyttökorkki, jossa on lähtö huohotinletkulle ja virittele siitä letku T-haaralla kiinni siihen paksumpaan letkuun, joka menee imuputkeen. Jotkut autot lakkaavat käymästä jos öljyntäyttökorkki on auki, koska moottorin kaasujenvaihto menee sekaisin.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 26.06.2012, 22:16:06
No, nyt on payen paikoillaan ja ainoastaan sisäpinnalla on öljyä, ulkokehä on bräkleenin puhdas ja stefa semmosenaan siihen. Laitoin sen ny niin pitkälle, kun se reiällisellä jääkiekolla sai painettua, joten se on ny siinä. Kattelen vuotaako, mutta taidan kuitenkin laittaa sen öljykorkin hakuun. Se on muuten joku viritelmäletkunpätkä siinä imusarjalla se pieni.  Leikkauspinta on epätasanen eikä se mee siihen nippaan kunnolla pohjaan, joten voipi imeä ilmaa sieltä kierroksilla. Pitää tiivistää se jotenkin.

Edittiä vielä, eli imusarjan alla siellä nakutustunnistimen ja onko se yks sitte lämpöanturi, vieressä on kovin tuoreen näköstä öljyä. Kuitenkin se huohotuspöntön ympäristö on kuiva, myös alhaalta, eikä näy virranneen nokalta asti. Mistähän tuo vois vuotaa, kun mun mielestä kohtuu ylhäältä, mutteu venttiilikopalta asti?
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 27.06.2012, 14:41:40
Nyt löytys semmonen korkki, mutta ennenkun ostan sen, niin se menee nyt sitten noin niinkun varmasti tuohon? Siis onko ne röörit about joka koneessa samat?
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: estate - 27.06.2012, 15:25:00
Sopii sopii.
Öljyntäyttökorkit sopii ristiin 60-luvun vehkeistä tämän vuosituhannen laitteisiin, sopii myös kuorma-autoista, traktoreista, kauhakuormaajista ja muista härveleistä, joissa lukee Volvo ;D

Siellä imusarjan alla ei oikein ole vuotopaikkoja kuin venttiilikopan tai kannentiivisteen välistä. Minä pyyhkisin puhtaaksi (tai sitten antaisin olla) ja jatkaisin ajoa. Harvoin vanhat moottorit aivan kuivia ovat, tahtovat jostakin aina vähän tihuuttaa öljyä.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 03.07.2012, 00:09:02
Tarkoitin juuri tuota kampikammioon öljyn palauttavaa putkea, että testaat puhaltamalla sen tiiveyden. Jos se vuotaa, huohotinpömpelissä höyryistä erottuva öljy ei niin hyvin palaudukaan öljytilaan ja täten öljy voi tukkia tuon purkin, jollonka se puhaltaa paineet jostakin ulos, mutta pömpeli ei silti ole tukossa.
Kyllä pulputtaa, eli huohotukset on kaikin puolin auki. Pitää vissiin tiivistellä vielä noita imupuolen letkuja, kun otin ne tieltä pois, niin voisin sanoa, että ilmaa menee ohi. No, toisaalta, eipä ole tuntunu haittaavan, paitsi tyhjäkäynnissä on semmonen pieni röpötys hetkittäin. Öljykorkkikin siis löyty ja pitää nyt sitten viritellä semmonen sopiva liitos tuonne.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 06.07.2012, 13:47:53
Nyt on vanhan mallin korkki paikoillaan ja väliaikasella letkulla tosin, joka töhöttää suoraan ulkoilmaan. Laittelin tommosen, jotta pääsin biltemasta hakemaan sopivan askartelukitin, jolla saadaan höngät menemään tuonne imupuolelle. No, letkeä lambada-valohan se sieltä sitten syttyi kiihdyttäessä. Tyhmä kysymys, johtuuko se tuosta korkista ja siitä, että sieltä kautta on yhteys ulkoilmaan? Nyt ei ainakaan noin äkkiseltään töhötä samalla tavoin öljytikun reiästä enää. Ja nokan stefakin on paikoillaan, eikä sieltä tule öljyä. Tosin pikkulenkki on vasta takana.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: estate - 06.07.2012, 14:47:27
Kyllähän se hyvin suurella todennäköisyydellä johtuu siitä korkista, nyt imee ilmaa ilmamäärämittarin ohi (imee siitä korkin reijästä öljypohjaan ja sieltä alkuperäisen huohottimen kautta imusarjaan).
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 06.07.2012, 20:19:21
vikakoodi 1-1-1 eli ei mitään ja silti valo jäi palamaan kunnes irrotti akun. No, ny on huohotukset fiksattu ja pelaa, eikä lampada syty.

Edit: ja vielä laitoin tuon nakutustunnistimen johdon kiinni... Oli jääny epähuomiossa irti sekin.
Otsikko: Vs: 740 b230f työntänyt nokan stefan ulos
Kirjoitti: jpajula - 09.07.2012, 11:36:11
Pitääkin oikein laittaa kuva tuosta viritelmästä (https://lh5.googleusercontent.com/-aTezagAQHZc/T_qUJtgdmOI/AAAAAAAAARQ/7zrVleWlSuY/s1075/06072012485.jpg230963944104690). Ainoo miinushan on nyt se, että venttiilikopalta tulevat öljyhuurut menee suoraan imupuolelle. Olettaisin kuitenkin, ettei sieltä tuon öljykorkin rakenteesta johtuen tule pahemmin öljyä tuonne putkeen. Mutta sen näkee sitten kun katsoo. Tarvikkeet tuon rakenteluun:

- 13 mm lämppäriletkua
- haaroitusliitin 3-tie (http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Kasteleminen-ja-Pumput/Haaroitusliitin-14033/), jolla niputetaan nuo letkut yhteen
- haaroitusliitin 2-tie (http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Kasteleminen-ja-Pumput/Haaroitusliitin-14033/)öljykorkilta tulevan mutkan ja pitkän letkun väliin
- kolmen mutkan esitaivutettu lämppäriletku (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jaahdytysjarjestelmatuuletus/Letkut/Muut-letkut/Lammittimen-letku-esitaivutettu-52421/)
- klemmareita

Varsinkin toi normiletku on aika napakkaa noihin liittimiin, joten kuumailmapuhaltimella lämpimäksi ja sitten murjoo paikoilleen. Ja tosiaan mutka tuolta öljykorkilta eteenpäin ja sitten toinen mutka tuolta imuletkulta ylöspäin. Ja vielä jää ylimääränen mutka muuhun käyttöön.

Ja koska nuo haaroitusliittimet on puutarhaosastolta, niin onpa minullakin nyt puutarhatraktori  :)