Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JURO - 24.06.2012, 22:23:48
-
Kyseisen Volvon moottorin kampuran takapään stefa vuotaa aikalailla. Ilmeisesti aika yleinen vika kun katsastaja sanoi että "näissä kaikissa on märkää tässä". Miten siitä saa turbiinin irti vetolevystä kun en löytänyt mistään sellaista aukkoa josta näkis pultit. Muutenkin ohjeet ovat tervetulleita kyseiseen hommaan.
-
Lohkon sivulla oikealla puolella on aukko josta saa turbiinin pultit auki. Muistan joskus nähneeni jonkinlaisen peitelevyn siinä, mutta ne ovat olleet harvassa.
Etuputken irroitus pakosarjalta ja katalysaattorin jälkeisestä liitoksesta antaa tarvittavaa lisätilaa koko hommalle. Öljynkierron putket voivat olla hyvinkin tiukassa laatikon kyljessä, joskus on tullut irrotettua linjat syylärin päästä ja ujutettua ne konehuoneen läpi laatikon mukana. Vaihteiston kiinnityspultit lohkoon ovat päällä ja alla takaapäin avattavat, sivuilla edestäpäin joista vasemmalla kaksi ja oikealla kolme. Vasemmanpuoleiset pitää avata lenkillä ja sen kaveriksi räikkälenkki. Kaikki pultit ovat 14mm kannalla.
Stefan saaminen pois vaatii kohtuullisen jämäkkää työkalua kampeamiseen, mikään veltto "kiinaruuvari" ei riitä. Alunperin stefa on normaali, mutta niihin tuli aikanaan vuotamisen takia tilalle sellainen jossa pintapuolella on lisäksi huopa. Riippuen kilometreistä, ei sitä ole vielä välttämättä vaihdettu uudempaan.
Kannattaa tarkastaa myös ettei pakonokan takastefa vuoda.
-
Kiitos nuo olivat hyviä neuvoja. Kannattaako uusi stefa hankkia Volvolta vai saako jostain parempia. Kilometrejä 300 tuh.
-
Volvolta stefan hinta verrattuna tarvikkeeseen ei ole ollut paha. Ja joka kerran kun olen tarviketiskiltä kysynyt, en ole saanut vastausta siihen onko stefassa lisähuopaa vai ei.
-
Tässä yhteydessä varmaan kannattais vaihtaa automaatin öljyt. Miten se onnistuu, voiko turbiinin mitenkä tyhjentää?
-
Tässä yhteydessä varmaan kannattais vaihtaa automaatin öljyt. Miten se onnistuu, voiko turbiinin mitenkä tyhjentää?
http://www.volvoclub.org.uk/faq/TransmissionAutoAW30.html#96090FluidFlush
-
Varmaan hyvät ohjeet, mutta kun ei siitä ymmärtänyt sanaakaan.
-
Varmaan hyvät ohjeet, mutta kun ei siitä ymmärtänyt sanaakaan.
Nukuttu koulussa :nohnoh
http://translate.google.fi/translate?sl=auto&tl=fi&js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.volvoclub.org.uk%2Ffaq%2FTransmissionAutoAW30.html%2396090FluidFlush :2funny:
-
Nukuttu koulussa :nohnoh
http://translate.google.fi/translate?sl=auto&tl=fi&js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.volvoclub.org.uk%2Ffaq%2FTransmissionAutoAW30.html%2396090FluidFlush :2funny:
Ei ole tainnut viettää aikaansa tietokoneella (http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ss-lukiopojat-loistavat-englannissa-videopelien-takia/596969/) ::)
-
Ei tullu nukuttua koulussa mutta 50 v. sitten ei koulussa paljon opetettu englantia, eikä sittemmin kovin paljon ole tullut aikaa vietettyä tietokoneellakaan. Anteeksi ikäni ja maalaisuuteni, mutta Volvosta kuitenkin tykkään.
-
Laatikosta pohjaropun kautta pois sen mikä sieltä tulee(noin 3,3l muitaakseni) ja tikunreiästä täyttö. Syyläristä laatikolta tuleva öljylinja irti(en nyt muista kumpi oli tulolinja), letku päähän klemmarilla ja letkun pää purkkiin. Auto käyntiin ja laskee pari litraa kerrallaan purkkiin, sammuttaa ja täyttää saman verran lisää. Niin pitkään suorittaa, että öljy on puhtaan punaista. 10-12l saa varata öljyä varsinkin jos se on lähtöjään ihan mustaa.
Jos öljystä vielä punaa erottuu, voi vaihtaa myös sen verran joka laatikon pohjaropusta pois tulee. Parempi sekin kuin ei mitään.
-
No mitenkä tässä tapauksessa kun joutuu laatikon irrottamaan moottorin stefan vaihdon takia, voiko turbiinin irrottaa ja kaataa tyhjäksi.
-
Voi irrottaa. Ei sitä kaatamalla täysin tyhjäksi saa, mutta ison osan kumminkin. Kunhan vaan kasausvaiheessa asettaa hyvin paikoilleen jottei jää vain osittain booreille.
-
Sori unohtui kokonaan kiittää neuvoista. Tein sen stefan vaihdon , mutta en kyllä muista vaihdoinko laatikon öljyt. Kävi vaan niin että viikon päästä stefan vaihdosta katkesi jakohihna ja se kiinnitti kokonaan huomion. Ostin toisen samanlaisen ja siitä rupesi kansipahvi vuotamaan takaa. Sitten lainasin entisen autoni 940 2.0 aut. se kun on aina ollut viaton. Nyt justiin rupesin purkamaan sitä jakohihnan katkaissutta. Aika ahtaalta ja työläältä vaikuttaa, kun sitten vielä sais sen kasaan.
-
Sori unohtui kokonaan kiittää neuvoista. Tein sen stefan vaihdon , mutta en kyllä muista vaihdoinko laatikon öljyt. Kävi vaan niin että viikon päästä stefan vaihdosta katkesi jakohihna ja se kiinnitti kokonaan huomion. Ostin toisen samanlaisen ja siitä rupesi kansipahvi vuotamaan takaa. Sitten lainasin entisen autoni 940 2.0 aut. se kun on aina ollut viaton. Nyt justiin rupesin purkamaan sitä jakohihnan katkaissutta. Aika ahtaalta ja työläältä vaikuttaa, kun sitten vielä sais sen kasaan.
Ei se niin paha ole, kuin miltä se ens alkuun näyttää. Onhan siinä ruuvaamista.
Vähän ahdasta on, mutta kuitenkin tehtävissä.
Tuohon saittiin kandee tutustua, vaika ei 6-pyttyseen olekaan, mutta moni asia kannen kanssa on ihan noin:
http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html
tossakin jotain omaa löpinääni:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18821.msg354249#msg354249
-
Nyt kusee massiivisesti. Pientä hikeä tuolla alla oli edellisessä vaihdossakin, mutta viimeisen 15 tkm matkalla on tapahtunut mahtiräjähdys. Tosin nähnyt että merkkaa reviiriään ja öljyä saa lisätä, mutta vasta tänään öljynvaihdon yhteydessä koko kuva kirkastui kertaheitolla. Öljy tulee alhaalta reilusti eli kampuran stefa siis syyllinen. Voi tätä elämää kun on vara-autoksi hätäpäissäni ostama (vääränmerkkinen) takapihalla pukeilla ISOSSA rempassa :'(
-
Onhan se hyvä kun on automaattinen ruostesuojaus.
-
Onko nokka-akselin asentotunnistimen alusta märkä (tulipeltiä vasten), nokkien takastefat maksaa varmaan jotain 30 euroa sinisellä (2010).
-
Kyllä tuo kiuas on ylhäältä kuiva eli ei vuoda tuolta
Kannentiiviste tai lohko halki.
-
Kannentiiviste voi vuotaa öljykanavan kohdalta ulos, ei olisi mikään poikkeus.
Yleensä, huom. yleensä, lohkon halkeaminen alkaa ensin jäähdytysnestevuodolla ja siitä edetessään sotkee nesteet ja sen jälkeen puskee vasta öljyä pihalle asti. Onhan noita tapauksia kuitenkin, että jäähdytysnestevuoto on niin pientä ettei näy reviirin merkkaamisena vaan seuraava selvä merkki on vasta nesteiden sekoittuminen. Ja tämä pätee tähänastisen kokemuksen mukaan vain 3l lohkoihin.
Moottoripesulla ja sen jälkeisellä tarkkailulla tilanne selviää.
-
Ihmeen paljon vaan levinnyt tuo vuoto öljypohjassa eteenpäin, jos olis kampuran stefa. Mun silmissä näyttää kyllä kannentiivisteen vuodolta 4-5syl nurkilta pakopuolelta tai nokka-akselin stefalta. Voi tietenkin olla lohkokin halki, mut yleensä sillon hukkaa tosiaan ekana pakkasnesteitä ja sekoittelee.
Jep, ei joka jätkällä olekaan ;)
Tosin ei taida tuo jäteöljy olla tuohon hommaan sopivaa, parempi olis jos laatikko vuotais :)
Kyllä täällä on omille autoille yli 20v syötetty ihan moottorin jäteöljyä (kesäkuussa 1993 öljyttiin 340DL ekan kerran), eikä se edelleenkään ole syövyttänyt peltejä puhki, kuten kansan syvissä riveissä kulkeva legenda kertoo. ;)
-
Onko nokka-akselin asentotunnistimen alusta märkä (tulipeltiä vasten), nokkien takastefat maksaa varmaan jotain 30 euroa sinisellä (2010).
Palataanpas taas takas tähän "rakkaaseen" aiheeseen. (Hävettää tunnustaa, että ostin vara-autoksi pahamaineisen gallialaisen hydraulijousituksella varustetun kinnerin muutamalla satasella (toimiva ilmastointi ja pieni kulutus, ja kuitenkin vedin kesällä HT-uisteluvenettänikin pariinkin kertaan menestyksellä Pohjois-Karjalaan ja takas)ja olen ajellut vihellellen sillä ja lykännyt ja lykännyt tätä remonttia.)
Nyt on aika kuitenkin taas aktivoitua, koska vaimo vaatii tuon V90:n korjaamista. Eli siis tuosta nokka-akselin asentotunnistimesta. Onko siinä joku kumitiiviste/stefa vai millä se on tiivistetty jos se sattuu olemaan syyllinen tuohon vuotoon ?
-
Pakonokan takastefa on asentotunnistimen alla. Tunnistimen irrottamisen jälkeen täytyy vielä irrottaa tunnistinkehä. Sen jälkeen stefa pois sopivalla koukulla.
-
Ja kannattaa varmaankin katsoa ettei huohotus ole tukossa. Tuleeko öljytikun reiästä höyryä kun kevyesti kaasuttelee vai onko alipainetta?
-
Ja kannattaa varmaankin katsoa ettei huohotus ole tukossa. Tuleeko öljytikun reiästä höyryä kun kevyesti kaasuttelee vai onko alipainetta?
Jep, tuoltakin osin homma menee niin sanotusti selvitystilaan ;)
Liekkilukko ja letkut siltä osin kuin pystyy tarkistamaan ovat auki. Tarkoitus on tsekata myös se imusarjan alla piilossa oleva oil trap.
-
Nyt on aika kuitenkin taas aktivoitua, koska vaimo vaatii tuon V90:n korjaamista.
Laiskuus on pitänyt pois auton alta, ikä painaa ja väsyttää sekä leima meni vanhaksi syyskuun alussa.
Vaimo kuitenkin usutti ulkoruokinnalla uhkaamalla rustaamaan V90:ä ja pakonokan takastefa (hinta huimat 8 €) vaihdettu viime sunnuntaina. Tunnistinkehän irroittamisen jälkeen kumarruin tutkimaan, miten stefan saisi koukattua pois ja se "putos" samantien hyppysiini. Oli siis vain tunnistinkehän pitämänä kevyesti huulilla enää. Tilasin Olarin Biliaan uuden oil trapin ja väsätään se paikoilleen heti kun saapuu, noin viikon toimitusaika. Eli suosittelen massamaahiselle samaa operaatiota, ei se stefa tuolta itsekseen irtoa. Kyllä huohotuksessa on väkisinkin hengenahdistusta jos tuollaista tekee.
-
Tilasin Olarin Biliaan uuden oil trapin ja väsätään se paikoilleen heti kun saapuu, noin viikon toimitusaika.
Olis ehkä sittenkin pitänyt tilata vaikkapa Skandixilta,,,
Bilian verkkokaupan tilausseurannan mukaan tilaus on yhä "Käsiteltävänä" vaikka tuo "noin viikon toimitusaika" on käytännössä jo nyt venynyt tuplaten,,,
Laitoin meiliä Olariin; katsotaan sen perusteella saivatko minusta uuden asiakkaan vaiko ei ::)
-
Ja Bilia Olari vastaa
tarkistelin tilausta, 9135643 öljyloukku on tilattu Ruotsista 7.11, lähtenyt matkaan 10.11 sieltä.
Ja nyt elämme siis päivämäärää 20.11, Volvo käyttää näköjään rahdeissaan etanapostia, vaikka Polestar-touhuillaan yrittää urheilullista imagoa itselleen epätoivoisesti rakentaa ::)
-
Eipä tuolla oil trapilla nyt näköjään niin kiirettä olekaan. Maratonremppa saatu päätökseen ja auto käytetty tiistaiaamusta ensin tuulilasin vaihdossa ja sen jälkeen leimakonttorilla.
Tänään tulin sillä ekan kerran sitten heinäkuun töihin ja parkkikselle saavuttuani tein legendaarisen ilmapallo- ja tutkimuskäsinetestin.
Eipä tuo huohota sen paremmin öljytikun kuin -korkinkaan kautta. Kai tuolla taas sittenkin kehtaa ajella ::)
-
Mitäs luulette tosta minun autosta. 960 -95 2.5 automaatti. Ajettu 350 tkm.
Kampuran stefa ei syyllinen kun alhaalla puhdas, eikä muutenkaan jätä hallin lattialle mitään.
Öljyä se syö noin 0.5L / 1000km.
Onko kellään onnistumistarinoita vastaavan ongelman korjaamiseen? Minulle ensimmäinen ei vinokoneellinen volvo.
-
Mitäs luulette tosta minun autosta. 960 -95 2.5 automaatti. Ajettu 350 tkm.
Kampuran stefa ei syyllinen kun alhaalla puhdas, eikä muutenkaan jätä hallin lattialle mitään.
Öljyä se syö noin 0.5L / 1000km.
Onko kellään onnistumistarinoita vastaavan ongelman korjaamiseen? Minulle ensimmäinen ei vinokoneellinen volvo.
Paljonko puhaltaa öljytikunreiästä? Venttiilivarren tiivistekumit?
Ohivuotomittaus...
-
Öljytikunreiästä tulee pientä savua tai höyryä (just ja just silmällä näkee). :idiot2:
-
Öljyä se syö noin 0.5L / 1000km.
Normaalia kulutusta. Todennäköisesti venttiilinohjurikumit.
-
Eikös tuommoisia öljynkulutukisa ilmoiteta nykyään uusiinkin autoihin? Muistan yhden VAG -konsernin tuotteita käyttävän tutun puhuneen moista.
Itsellänihän tuo vie saman verran öljyä, vaikka kansirempasta on aikaa "vain" ~30tkm :)
-
Kai sitä pitää vaan jatkuvasti lisätä :idiot2:
Kiva olis kyl saada se viemään pikkasen vähemmän, mut eipä kannata ainakaan kantta irrottaa jos venttiilikumien vaihtokaan ei auta :o
ainakin oletan että on uudet venakumit jos on kansiremppa tehty?
-
Alakerta näissä kuluu myös. Pieni öljyn syönti on siis ominaisuus
-
Ei vaan tunnu kovin pieneltä jos viikottain joutuu lisäämään :(
Kyl noi vinokoneet on kovia vehkeitä, on ollut enemmän ajettuja kun tämä eikä ole vaihtovälillä paljon huomannut että olis öljyä häipyny
-
Voin ottaa yli 400tkm ajetun vinokoneen mutta tinakoneet pitäis olla alle 300tkm. 94 tai 95 niitä parannettiin alakerraltaan ja kestävyys parani. Sitä vanhemmissa kuluu sylinterit soikeiksi.
-
Oma on -95 2.5 ajettu 349 tkm
Vois tietty kokeilla eri öljyjä jos olis vaikutusta
Onko näissä joku huohotin joka menee tukkoon tai vastaavaa? Joskus olen kuullut isojen poikien puhetta että semmonen vaikuttais.
Ei tahtois antaa periksi vielä ;D
-
ainakin oletan että on uudet venakumit jos on kansiremppa tehty?
Olettaisin, ainakin muistelisin kuitista tuon kohdan löytyneen. Autoonhan on tehty remppa siis Tammer-Dieselissä ja työstä löytyy ~3,5ke kuitti. Hieman tämän jälkeen laatikko särki ja auto vaihto omistajaa 1300 eurolla :D
Muistan lukeneeni, että joku oli kokeillut tätä (http://www.motonet.fi/fi/tuote/607118/Red-Line-Seal-Saver-oljyvuodon-tiivistysaine-177ml) ainetta. Öljyn vuotaminen väheni/loppui. Katselin, että hieman kallista ainetta, mutta ainakin Pirkkalan Motonetin hyllystä löytyi halvempiakin vastaavia tuotteita. Itse ajattelin tuota kokeilla, voin sitten huudella, että onko huuhaata vai toimiko omalla kohdalla :)
EDIT. Melkein saman verran tuntu tuo B230K kuluttavan öljyä kuin tämä ;)
-
Nostelen vähän vanhaa nyt, pahoittelut. Huomasin, että aikalailla tällainen alue öljystä märkänä B6304F:ssäni. Eli hieman tuosta etummaisen nakutusanturin alapuolelta löytyi selkeä ylin märkä kohta. Jatkuu molempiin suuntiin alaviistoon ja öljypohja taakse asti märkä. Pakosarjan puolella kuivaa, myös öljypohja kuiva siltä puolelta.
(https://i.imgur.com/7DrEaUq.png)
Kuva lainattu intternetistä, maalasin vain havainnot tuohon. Onko tuossa muita tyypillisiä vuotokohtia kuin kampiakselin stefa, joka voisi aiheuttaa tohon alueelle märkää? Ja nousisiko öljy kampiakselin stefan vuodosta noin ylös? Onko itse huohotinpönttö mahdollinen vuotokohta, koska se on juurikin noilla kohdilla mistä ylin vuotokohta löytyi?
-
Huohotuspönttö mikä on kuvassa roikkumassa merkkauksen sisällä tulee tohon lohkon keskivaiheille. Se on tiivisteellä lohkoon ja letkuilla alaspäin ja ylöspäin. Kaikista niistä voi tuhnuttaa tai vuotaa.