Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Volvoman79 - 30.06.2012, 11:21:16
-
Elikkäs otsikon mukaisen kulkimen hihnankiristin pitäisi vaihtaa ja kysyisinkin ohjeita operaatiota varten.
Onko paha homma?
Rupes vanha kiristin elää omiaan ja pitään mukavaa ääntä täs toissa päivänä,tuntuis et on kulahtanut loppuun ku sormin painaa kiristintä hyvin ylös ja alas.
Kuuluu sellainen mukava räpinä siitä ku auto käy,olen rauhoittanut kulkinetta sen verran että odotan et saa uuden osan vaihdettua,ettei tapahdu mitään isoa vahinkoa tuon kiristimen takia. :-[
-
Moi lukaise tuo linkki.Osta sitten uusi moniurahihna kanssa ja tarkista että se kulkee suoraan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=173.msg549#msg549
-
Kiristimeen saa irtopyöriä, jos laakeri on mennyt entisestä. Kiristimen saa myös tarvikkeena ja vaihdossa ei ole sen ihmeempiä kuin kaksi ruuvia auki ja uusi tilalle. Ruuvit ovat eri pituisia, joten katso, että tulee oikeisiin reikiin muuten korkkaa kierteet lyhyemmästä kun ei tule kun muutamalle kierteelle.
-
Moi lukaise tuo linkki.Osta sitten uusi moniurahihna kanssa ja tarkista että se kulkee suoraan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=173.msg549#msg549
Noo, eipä ainakaan ittellä aukea tämä linkki. ::)
-
Tuossa ohjeessa sanotaan,että kiristin on kahdella 12 mm pultilla kiinni.
Minun 97 v70 tdi:ssä ainakin on 14 mm pultit.
Tiedän siitä kun tänään piti vaihtaa kiristin uuteen,vaan kuis kävikään ku olin varannut vain 12 mm hylsyn työtä varten ni eipä hän sopinutkaan ku oli pieni. >:(
-
Noilla mitoilla tarkoitetaan kierteen halkaisijaa, ei kannan.
-
Kävipä niin hienosti,että menee Bilian hommiksi tuonkin osan vaihto,ei ole sellaista avainta itsellä jolla saa tuon alemman 17mm naulan auki.
Rakentaisivat vielä ahtaampia autoja niin olis todella hauskempaa vielä.
No tulee samalla kertaa tuokin vaihdettua ku menee jakopää remppaan Bilialle Hertsikkaan. >:(
-
Kävipä niin hienosti,että menee Bilian hommiksi tuonkin osan vaihto,ei ole sellaista avainta itsellä jolla saa tuon alemman 17mm naulan auki.
Rakentaisivat vielä ahtaampia autoja niin olis todella hauskempaa vielä.
No tulee samalla kertaa tuokin vaihdettua ku menee jakopää remppaan Bilialle Hertsikkaan. >:(
Volvoilijalla täytyy tallista löytyä monenlaista avainta ja työkalua, että pääsee matkaa jatkamaan :pomo:
-
Volvoilijalla täytyy tallista löytyä monenlaista avainta ja työkalua, että pääsee matkaa jatkamaan :pomo:
Ja juurikin kaikki ne välikoot mitä muut ei tarvi...
-
Niimpä,mutta kun ei satu tääl kaupungissa oleen mitään.
Kaikki on maaseudulla missä onkin sitten kaikki avaimet,saa vaikka koko auton paloiteltua.
-
Noniin uutta tietoa asiaan.
Moniurahihnan kiristin vaihdettu onnistuneeti kotosalla,vaan eipä ollut siinä vika.
Ikävä ääni on koneessa tai jostakin tulee,tuntuu silti,että ääni vois johtua koneesta jonkun vian ilmaantuessa.
Tämä vika ilmeni yllättäen ja sen jälkeen on ollut päällä,todella ikävä ääni kuunnella,ei kehtaa edes pikkasta aikaa käyttää tyhjäkäyntiä ku sellanen metallinen ääni tulee. :'(
-
Kuuluuko sama ääni, kun moottoria käyttää ilman moniurahihnaa, jolloin eliminoituu vikamahdollisuus tehostimen pumpussa, kompressorissa ja laturissa sekä taittopyörässä? Jos kuuluu, niin seuraava arvaus on viallinen vesipumpun laakeri. Vesipumppua pyörittää jakohihna, joten jos vika on pumpussa, ei sitten paljoa kannata moottoria pyörittää ennen pumpun uusimista. Vesipumpun laakerivika saattaa näkyä, kun irrottaa jakohihnakotelon: hihna saattaa kulkea hivenen vinossa, kun väljä pumpun laakeri kampeaa hihnaa sivuun pyöriltänsä. Hihna saattaa jopa hangata hihnakotelon sisäpintaa. Vastaavasti pumpun siipipyörä saattaa jyrsiä lohkossa olevan pesänsä reunaa.
-
otappas hihna irti ja kokeile onko laturin laakereissa välystä tai pitääkö ääntä kädellä pyörättäessä. jos taaempi laakeri on väljä on hieman hankalampi huomata. meiltä meni pari viikkoa sitten tuo taaempi laakeri ja meteli tyhjäkäynnillä oli melkoinen.kaasulla peittyi moottorin äänen taakse. kaikkia pyöriviä osia käsin pyöräyttämällä kyllä vian löytää jos moniurahihnan käyttämä apulaite kyseessä ;)
-
Noniin uutta tietoa asiaan.
Moniurahihnan kiristin vaihdettu onnistuneeti kotosalla,vaan eipä ollut siinä vika.
Ikävä ääni on koneessa tai jostakin tulee,tuntuu silti,että ääni vois johtua koneesta jonkun vian ilmaantuessa.
Tämä vika ilmeni yllättäen ja sen jälkeen on ollut päällä,todella ikävä ääni kuunnella,ei kehtaa edes pikkasta aikaa käyttää tyhjäkäyntiä ku sellanen metallinen ääni tulee. :'(
Olisit vaihtanut taittopyörän samalla ;) yleensä se sieltä on antautunut, jos kiristinkin on lopussa.
Nythän se vasta tuo taittopyörä ääntääkin, kun kiristin toimii kunnolla.
-
Moi lukaise tuo linkki.Osta sitten uusi moniurahihna kanssa ja tarkista että se kulkee suoraan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=173.msg549#msg549
toi on jakohihnan vaihto ohje 8) ja nyt oli kyseessä vain apulaitehihnan kiristimen vaihto. :o
-
Sehän tästä riemusta vielä puuttuukin et uudehko vesipumppu leipois.
Edellä mainituissa apulaitteissa ei ollut väljää,sen huomasin tarkistaa ku taistelin ton kiristimen kanssa.
Kampuran ison siivapyörän on edellinen uusinut noin 50 tkm sitten.
Alkaa ny pelottaan et onko konees jokin pahempi vika.
Voisko kenties olla alipainepumppu?
Tuli vaan mieleen et ollut jos toinenkin vanhan kansan 740 td mulla ja useammas oli ton pumpun kanssa kiva kolona ku oli loppu. :'(
-
Voisiko joku ystävällisesti minulle laittaa kuvia tästä taittopyörästä?
Pyydän suuresti sorin kun en tajua mikä tuo laite on ja missä kohtaa sijaitsee? :-[
-
Hyvää huomenta arvon kanssa kulkijat ja Volvojen omistajat.
Nyt tässä aamusella tutkiessani lisää ja otin pois jakopään suoja muovin,siinä ei ole mitään jälkiä kiinni otosta ja jakohihna kulkee suorassa hyvin.
Mutta se alimmainen suojapelti sielä siivapyärän alla oleva,se mielestäni aiheuttaa ainakin suurimmalta osin nyt tämän metallisen ilkeän äänen.
Mikä tätä suojaa olisi voinut siirtää ja tämä ääni tosiaan tuli ihan yhtä äkkiä autooni.
Vesipumppu oli hyvässä kunnossa myöskin.
Onko tuon siivapyärän takana mitään rikkoutuvaa osaa?
Tuo myöskin kumastuttaa vaikka uusinkin tuon hihnankiristäjän niin se elää omaa elämäänsä eli hyppii kuin jänis ylös alas liikettä. :idiot2:
-
Mikä tätä suojaa olisi voinut siirtää
Tuo myöskin kumastuttaa vaikka uusinkin tuon hihnankiristäjän niin se elää omaa elämäänsä eli hyppii kuin jänis ylös alas liikettä. :idiot2:
no jos tarkoitat sitä kampiakselin alapuolella olevaa suojapeltiä, niin ainakin itsellä oli joku sankari saanut sen toisen kiinnituskorvallisen halkemaan ja oli täten vain yhdellä pultilla kiinni ja senhän nyt arvaa että tärinä sitä voi liikutella. eli kannattaa tarkistaa onko molemmat pultit oikeasti kiinni jossain vai ihan näytiksi sinne laitettu kuten mulla.
-
Täytyypä katsella ku pääsee vaan johki sellaseen paikkaan mis voi päästä käsiksi alta päin autoa.
Vaikuttaa niin kivasti täytetyltä tuo pellin ympärystä sielä.
Ja juurikin tätä peltiä tarkoitan joka on kampuran juuressa.
Sitä ku sain pikkasen liikutettua ni hiljeni ääni jonkin verran,mut sellanen ihme räpinä kuuluu lisäksi ja nää äänet katoaa ku kierroksia nostaa 1300 rpm. :idiot2:
-
No niin uusinta faktaa asiassa ja tutkimuksien myötä löytyikin antautunut kampuran isohihna pyörä joka hakkaa lovessaan siksakkia auton käydessä ja se johtaa tähän ikävään lisä ääneen.
Pitänee sanoa et on huonoa laatua ku edellisen omistajan toimesta vaihdettu 504718 km kohdilla uusi pyörä ja nyt antautui 576425 km eli näin ollen kesti vain 71707 km. :'(
-
Niin onko se ulkokehä irronnut vulkanoinnista vai heiluuko se koko möltti?? Tuli vaan mieleen se asennus jos heiluu kokonaan, meillä on ohuen ohut shimmilevy siellä kampuran ja limpun välissä.
-
Koko limppu heiluu niin paljon et se heiluu siinä liikkuma halossaan sen mitä pystyy ja pitää sen maan metelin että hävettää oikeen.
Eli ymmärsinkö niin,että siinä pitäs olla jonkinmoiset jarrut tossa limpussa?
-
Ei kannata kyllä sitten enää yhtään käyttää moottoria, ennen kun vika on korjattu. Jos se keskipultti on löystynyt ja mitään ei ole vielä mennyt rikki, niin tapaus on verrattavissa lottovoittoon.
-
Voihan vitura sentään ku teki tempun ny sitten.
Kiva homma ku ei pääse duuniin sitten,perkele ku tuli myytyä kakkos autokin pois. >:(
-
toi on jakohihnan vaihto ohje 8) ja nyt oli kyseessä vain apulaitehihnan kiristimen vaihto. :o
Laitoin tarkoituksella kun tuo meiikäläisen kyky nähdä tulevaisuuteen käski linkkittää hänellee tämän ja laitoin yksityisesti ihan tdi jakohihna vaihdon ulkomainen linkki siksi en laittanut julki.
-
Eli pitää vielä tarkentaakseni kysyä tätä kampuranhihna pyörän sielunelämää.
Eli kun sitä katsoo ku auto käy niin siinä näkyy ikään kuin ne kasi nastaa joille on siinä ulkokuoressa tälläiset lovet missä ne liikkuu edestakaisin eli kuuluuko tässä olla noin iso välys?
Tämä ääni on nyt pahimmillaan kun auton käynnistää eli silloin se on noin 10 sekunttia ihan järkyttävä ja sitten hiljenee todella paljon,mutta elää tuo värinän vaimennin todella paljon noissa koloissaan ja lyö päissä metallia vasten ku liike rata loppuu.
Sori jos tämä teksti on vaikea selkoista,mutta ehkä ymmärrätte mitä tarkoitan. :-[
-
Ei sen kuulu liikkua käsivoimin ollenkaan, vaikka sitä vääntäisi kuinka lujaa. Tarkasta nyt ekana se ison keskipultin kireys! Jos se on löysällä, niin älä missään nimessä käytä moottoria. Jos se pultti on tiukalla, niin sitten siitä hihnapyörästä on pettänyt se aiemmin mainittu kumivulkanointi, jolloin vika ei ole yhtä dramaattinen, mutta pitää kuitenkin korjata sekin viipymättä.
-
Kampuran pultti on kiinni kuin perhana eli vain tuo kumivulkanointi pettänyt siitä. :-\
-
Kerrankin voisin sanoa,että on se hyvä et auto on huollettu ammattipajalla edellisen omistajan toimesta.
Nyt lauennut hihnapyörä Gatessin valmistama ja näin ollen korjaus firma on sen tilannut Kahalta ja Kahalla on 3 vuoden takuu varaosiin jotka teetetään työnsä osaavalla korjaamolla.
Eli tässä tapauksessa mitä ilmeisemmin tulee uusi osa Autoasi ketjun kautta joka rikkoutuneen osan on autooni laittanut. ::)
-
Nyt on Volle hiljainen kulkine taas ku tuli takuuna uusi hihnapyörä ja samal uusittiin jakopää/vesi pumppu.
Ihan kiitettävä lasku siitä silti muodostui.
-
Paljonko maksoi?
-
Paikallisella sinisellä täällä Itä-Hesassa(Bilia) kertyi tuollainen 700 egen summa jakopää/vesipumppu ja apulaitehihna ja pumpun dynaaminen säätö.