Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: kridersson - 05.07.2012, 23:31:27

Otsikko: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: kridersson - 05.07.2012, 23:31:27
Joo eli tuli tuommonen -83 vuoden turbo lankku ostettua b21et myllyllä. Tarkotus olisi tehdä autosta kaikinpuolin vastaavaa mikä se oli aikanaan jöötteporista lähtiessään, tietysti pienellä pirityksellä ja voimansiirron parannuksilla ja ehkä joissain asioissa siirrytään tähän päivään, mutta pintapuolisesti originaali kumminkin!

Kuvia mulla on jo aika pirusti mutta täytyy joku päivä joku kuvablogi laittaa pystyy niin pääsee lisäileen!

Purin auton tossa parina iltana hylsyksi ja ensimäinen rasti on tehdä koppa kuntoon. Eli homma lähtee siitä että takajalkatilat kokonaan uusiksi, etujalkatilan peruskohta uusiksi, helmat uusiksi, takaluukun varapyörä"pussit" pois ja tasanen levy tilalle, parin oven alareunat ja sitten joittenkin pienien rupien fiksaus.

Toinen rasti on sitten alusta. Sinne tulee kokonaisuudessaan melkein kaikki uutta (puslaa/tukivartta) jarrusatulat,levyt,palat,jarruputket kaikki tulee uutta. ja tietysti osat puhalletaan ja maalataan. Lesjöforssin jouset ja konin tolpit tulee myös.

Kolmas rasti on sitten maalaus ja volvo saa ylleen alkuperäisen metallihohto hopean värin. Konehuone ja takaluukku myös luonnollisesti maalataan.

Neljäs rasti on moottorin perushuolto eli öljyt suodattimet ja jakopään osat sekä vesipumppu. Tulpat tulee kanssa vaihdettua ja jotain pikkunippeliä.Vaihdelootaan ja perään nykäsen kanssa uudet litkut. Myös lohko ja jotain pisteosaa tulee varmaan entrattua ja maalattua. Koneeseen on n.10 000km sitten vaihdettu männät ja kaikki laakerit ja tietysti tiivisteet.

Viides rasti on sitten se mukavin vaihe kun pääsee kasaamaan silkkihanskat kädessä kaikki uudet ja maalatut/puhdistetut osat maalattuun ja massattuun koppaan!  :) Sitten sitä hipistelyä uutta letkua ja lemmaria ja pulttia ja mutteria joka paikkaan. Sisusta on musta nahkasisusta ja se pitäisi kanssa entrata jossain välissä uuteen uskoon, toki on se nytkin todella hyvä että pienellä varmasti pääsee.

Niiin ja sitten se viritys puoli.. voimaa en lähe tähän projektiin hakeemaan yhtään, että varmaan tehot asettuu siiheen 200hp/350nm tietämille. Kytkin tulee saschin race engineer ja perään tulee joku hyvin pitävä lukko, ei kuitenkaan mallia kemppi  ;D

Niin ja deadlainina on lokakuun 1. päivä kun silloin voi hakea kortin kuivumasta. Eli silloin pitäisi volvon olla liikenteessä! Saas nähä miten äijjän käy!
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: Helttuska - 06.07.2012, 19:39:25
Kuulostaa hyvältä. Aika tiukka aikataulu. Seuraava postaus sulta on ilmeisesti, kun laitat kuvia valmiista autosta ;)
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: kridersson - 10.07.2012, 13:56:31
Noniiin! Nyt on tallille hankittu peltiä mallia riittävästi... ja rälläkänlaikkaa repullinen. Uusi lankarulla ja kaasupullo täynnä  ;D Huomenna alkaa lentävä laulamaan! niin ja kuvia tulossa lähiaikoina  8)
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: kridersson - 15.07.2012, 09:33:29
Tuolla jotain kuvia lähtökohdista.http://kridersson.kuvat.fi/kuvat/Kriderssonin+-83+240+turbo/ Laittelen lisää kun saan kameran ja muistikortin tallilta haettua.

Repsikan puolen lattia valmis. Tänään ajattelin käydä päräyttään vielä repsikan puolen helman läjään.
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: TPK1980 - 15.07.2012, 12:06:10
 O0

http://kridersson.kuvat.fi/kuvat/Kriderssonin+-83+240+turbo/CIMG2481.JPG Onks tossa K4J vai K4M?  ???
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 15.07.2012, 12:32:47
Tollanen 240 turbo olis kyllä kiva  :P   P>

Paljonko nuo antaa tehoja ja vääntöä vakiona? Löytyykö esim lukollista murikkaa vakiona?
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: Kisko - 15.07.2012, 16:27:50
Asiaa! Alkuperäiskuntoinen Turbo on aina näyttävän näköinen S*

Paljonko nuo antaa tehoja ja vääntöä vakiona? Löytyykö esim lukollista murikkaa vakiona?
155 hv ja noin 240 Nm. Ei ole lukkoperää vakiona.
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: mista - 15.07.2012, 19:22:05
Näyttävä peli.

Onkos Lensot myynnissä :)
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: kridersson - 15.07.2012, 19:41:05
O0

http://kridersson.kuvat.fi/kuvat/Kriderssonin+-83+240+turbo/CIMG2481.JPG Onks tossa K4J vai K4M?  ???

Jos tota rellun myllyä tarkotat niin ei mitään hajua  ;D Kaverin vanhaan postiautoon vaihoin koko tekniikan kun vaihdelaatikko päätti antautua 60 000km jälkeen! hyvä renault  :D
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: kridersson - 15.07.2012, 19:45:07
Tollanen 240 turbo olis kyllä kiva  :P   P>

Paljonko nuo antaa tehoja ja vääntöä vakiona? Löytyykö esim lukollista murikkaa vakiona?

186,3hv/297nm tuossa oli penkintyksen jälkeen. aika vakiohan tuo on, jotain pientä joku sinne joskus tehny. Joo 1031 perähän siellä on ihan originelli ilman lukkoa. Verstaalle kun sen ajoin sen 3km mitä oon tolla koko autolla ajanu niin eipä toi kiva ole ilman lukkoa... noillakin hevosilla ykspyörä jauhaa koko ajan tyhjää. MUTTA lukko kyllä tulee  8)
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: kridersson - 15.07.2012, 19:47:31
Näyttävä peli.

Onkos Lensot myynnissä :)

Kiitos! Toivottavasti olisi vielä vähän näyttävämpi kun on valmis.

Eeei ole lensot myynnissä  ::)
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: kridersson - 15.07.2012, 19:56:33
Tänään oli aika löysä päivä verstaalla... Repsikan puolen lattiaa muotoilin vielä vähän ja saumoja vielä parista kohtaa parantelin ja suihkin sinkkispreitä perään. Vähän tommosia maatalouslomittajan saumoja pariin kohtaan tuli, mutta se on vaan ammattitaidon puutetta noihin hitsaushommiin... Mutta kyllä se tatsi sieltä alko jo löytyä!

Huomenna sitten ajattelin raapasta sen helman läjään. Ja jos alottais sitten toisen puolen. Sen jälkeen sitä pääsiskin jo takakonttiin ähertään.

Vähän ruvennu kiinnostamaan että jos sitä alkaisi pikkuhiljaa rakenteleen pimeinä talli-iltoina jotain mörkö moottoria tuohon sittenkin... mutta täytyy nyt katsoa mitä sitä keksii.
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: kridersson - 16.07.2012, 17:19:34
Repsikan puolen helma läjässä. Oli kyllä aika talkoo  :o

Ja hei jos jollain ois virgot ylimääräsenä niin voi tarjota meikäläiselle!  :hello:
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: Niko_S - 16.07.2012, 17:53:52
Maukkaat nuo kullanväriset Lensot...  :o
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 16.07.2012, 18:28:08
186,3hv/297nm tuossa oli penkintyksen jälkeen. aika vakiohan tuo on, jotain pientä joku sinne joskus tehny. Joo 1031 perähän siellä on ihan originelli ilman lukkoa. Verstaalle kun sen ajoin sen 3km mitä oon tolla koko autolla ajanu niin eipä toi kiva ole ilman lukkoa... noillakin hevosilla ykspyörä jauhaa koko ajan tyhjää. MUTTA lukko kyllä tulee  8)

Eli jos nuo on about vakiotehot niin sehän on ihan hyvä lähtökohta..paljos tollanen painaa vakiona? Joutuukohan tollasen vielä hankkii joku päivä  :P
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: Elk - 16.07.2012, 18:30:48
Eli jos nuo on about vakiotehot niin sehän on ihan hyvä lähtökohta..paljos tollanen painaa vakiona? Joutuukohan tollasen vielä hankkii joku päivä  :P
Ei ole vakiotehot ja rontti 1300kg painaa vakiona.
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 16.07.2012, 18:32:27
Paljonko hönkää vakiona? Tuo 1300kg ei oo katupirssille paha lähtökohta.
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: Elk - 16.07.2012, 18:59:19
Paljonko hönkää vakiona? Tuo 1300kg ei oo katupirssille paha lähtökohta.
Olikohan 155hp/240Nm. Toi oli RaHi-arvio, karvalakki-244DL:n omapaino on 1270kg.
Otsikko: Vs: Kriderssonin 240 turbo
Kirjoitti: kridersson - 01.08.2012, 03:12:47
Osia viety peräkärryllinen puhallukseen ja pohjamaalaukseen! Wurttilaista ruosteenestopohjamaalia paripurkkia haaettu niin pääsee suojaileen sitä repsikan puolta. Punasta miranoolia tuli kanssa yks purkki hommattua niin pääsee restauroimaan moottorin takasi rödblokiks  8)

Toimivaa pakettia tonne perään lukoksi saa tarjota kun se alkaa olemaan kohta ajankohtaista!  :hello: