Joo eli tuli tuommonen -83 vuoden turbo lankku ostettua b21et myllyllä. Tarkotus olisi tehdä autosta kaikinpuolin vastaavaa mikä se oli aikanaan jöötteporista lähtiessään, tietysti pienellä pirityksellä ja voimansiirron parannuksilla ja ehkä joissain asioissa siirrytään tähän päivään, mutta pintapuolisesti originaali kumminkin!
Kuvia mulla on jo aika pirusti mutta täytyy joku päivä joku kuvablogi laittaa pystyy niin pääsee lisäileen!
Purin auton tossa parina iltana hylsyksi ja ensimäinen rasti on tehdä koppa kuntoon. Eli homma lähtee siitä että takajalkatilat kokonaan uusiksi, etujalkatilan peruskohta uusiksi, helmat uusiksi, takaluukun varapyörä"pussit" pois ja tasanen levy tilalle, parin oven alareunat ja sitten joittenkin pienien rupien fiksaus.
Toinen rasti on sitten alusta. Sinne tulee kokonaisuudessaan melkein kaikki uutta (puslaa/tukivartta) jarrusatulat,levyt,palat,jarruputket kaikki tulee uutta. ja tietysti osat puhalletaan ja maalataan. Lesjöforssin jouset ja konin tolpit tulee myös.
Kolmas rasti on sitten maalaus ja volvo saa ylleen alkuperäisen metallihohto hopean värin. Konehuone ja takaluukku myös luonnollisesti maalataan.
Neljäs rasti on moottorin perushuolto eli öljyt suodattimet ja jakopään osat sekä vesipumppu. Tulpat tulee kanssa vaihdettua ja jotain pikkunippeliä.Vaihdelootaan ja perään nykäsen kanssa uudet litkut. Myös lohko ja jotain pisteosaa tulee varmaan entrattua ja maalattua. Koneeseen on n.10 000km sitten vaihdettu männät ja kaikki laakerit ja tietysti tiivisteet.
Viides rasti on sitten se mukavin vaihe kun pääsee kasaamaan silkkihanskat kädessä kaikki uudet ja maalatut/puhdistetut osat maalattuun ja massattuun koppaan!

Sitten sitä hipistelyä uutta letkua ja lemmaria ja pulttia ja mutteria joka paikkaan. Sisusta on musta nahkasisusta ja se pitäisi kanssa entrata jossain välissä uuteen uskoon, toki on se nytkin todella hyvä että pienellä varmasti pääsee.
Niiin ja sitten se viritys puoli.. voimaa en lähe tähän projektiin hakeemaan yhtään, että varmaan tehot asettuu siiheen 200hp/350nm tietämille. Kytkin tulee saschin race engineer ja perään tulee joku hyvin pitävä lukko, ei kuitenkaan mallia kemppi

Niin ja deadlainina on lokakuun 1. päivä kun silloin voi hakea kortin kuivumasta. Eli silloin pitäisi volvon olla liikenteessä! Saas nähä miten äijjän käy!