Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: hessua - 08.07.2012, 19:25:52
-
Eli taas on tehot kateissa :'(
Alipainevuotoa tuskin enää on, koska kulutus on normaali ja lähes kaikki letkut uusittu.
Yksi mikä itseä epäilyttää, on se syylärin oikeassa ylälaidassa oleva venttiili vai mikä lie? Se oli tuuvattu alunpitäen sellaiseen vaahtomuovin tapaisen pehmusteen sisään. Se on sellainen "pyöreä" osa johon menee letku imusarjalta ja sähköliitin. Osan toisesta päästä letku menee jonnekkin?? Tämä osa pitää toisinaan naputusta, joka ei varmaan ole kovinkaan normaalia. Osaisko joku sanoa mikä tuo osa on ja mitä se tekee?
Auto toimii muuten aika normaalisti paitsi tehoa ei ole. Ahdot jää 0.6-0.7 bar hujakoille, normaalisti 1.1bar.
-
Eli nyt on hiukan lisää selvitetty vikaa. Tehoa tuntuu välillä olevan enemmän ja välillä vähemmän. Tuo venttiili mitä kyselin, lienee se bensahöyryjenkierrätysventtiili? Eli enpä tiedä voisiko tuo temppuilu johtua siitä, merkitystä kun ei tuntunut olevan vaikka irrotin johdon siitä venttiilistä ja tulppasin imusarjaan menevän letkun.
Mitään vikakoodeja auto ei anna. Aiemmin herjasi etummaista nakutuksen tunnistinta, mutta sitäkään herjaa ei nyt ole näkynyt pitkään aikaan, eli tuskin liittyy tähän.
Myös sellaisen huomasin että auto alkaa pikkasen kakistella kun kierrokset nousevat viiden tonnin hujakoille, ihan kuin ei saisi ainetta kylliksi.
-
Voisin hyvän veikkauksen heittää bensapumpusta. Hommaa jostain mittari ja mittaa paineet. Myös ajossa. Tuo bensahöry venttiilin nakutus on ihan normaalia.
-
No nyt tuli vikakoodeja. 5-3-5, eli ahtopaineensäädin ja 1-4-3, eli etummainen nakutuksen tunnistin, jota on herjannut jo aiemmin.
En vaan usko että ahtopaineensäätimessä olisi vika, kun irrotin hukkaportin kellolle menevän letkun ja tukin sen->eikös tällöin ole säädin ohitettu ja ahdot pitäs olla maksimissa? Mutta ahdot vaan ei noussu sen enempää kuin aiemminkaan.
Kumma kun se välillä nostaa ahdot lähelle normaalia, mutta välillä saattaa jäädä puoleenkin baariin. Laitoin merkille että pöläyttää välillä aika mustat savut, eli rikkaalla kävis kovien kiihdytysten aikana.
Edit. Tuon bensapaineen vois tietysti mitata, mistähän sais edullisesti mittarin? Ainakaan motonetin sivuilta ei löytynyt.
-
Ettei nyt ahtoputki vuoda mistään? Ja etenki kato viimenen mutka mikä tulee imusarjaan kiinni, yleensä halakeaa siitä tyhjäkäyntimoottorin letkus haarotuksesta. Mulla halkes se viimenen mutka niin vedot oli hukassa tottakait ja mustaa pöllyytti ku diisseli :D Ja se uus mutka maksaa vetteriltä n. 83e. Ite sain 75e tinkaamalla...
-
No nyt tuli vikakoodeja. 5-3-5, eli ahtopaineensäädin ja 1-4-3, eli etummainen nakutuksen tunnistin, jota on herjannut jo aiemmin.
En vaan usko että ahtopaineensäätimessä olisi vika, kun irrotin hukkaportin kellolle menevän letkun ja tukin sen->eikös tällöin ole säädin ohitettu ja ahdot pitäs olla maksimissa? Mutta ahdot vaan ei noussu sen enempää kuin aiemminkaan.
Kokeileppa laittaa se hukkaportin letku siihen kompurakoteloon, sillon pitäs muistaakseni olla jotain 0,4 bar. Jos nyppäät pelkästään tuon hukkiksen letkun irti, niin silloin hukkaporttia pidättää pelkästään hukkaportinkellon jousi. Kun pakopaine kasvaa tarpeeksi ei jousi jaksa pitää porttia kiinni -> ahdot ei nouse.
Ja kuten tuossa edellä mainittiin kannattaa katella myös ahtoletkut läpi.
-
Joo, ahtoputket on kateltu jo kertaalleen, tuloksetta. Samaten lähes kaikki letkut käyty läpi tai vaihdettu.
Ensimmäisellä kerralla kun tehot katos, vika löytyi noista hapertuneista alipaineletkuista, auto pelas pari viikkoa ongelmitta. Sitten tehot katosi taas ja vika löytyi kaasuläppäkotelon tiivisteestä. No sitten toimi taas näihin päiviin. Erona kahteen edelliseen kertaan on nyt se, että kulutus ei ole noussut, mikä tietysti on sinällään positiivista että tuolla kehtaa ajella.
Kokeileppa laittaa se hukkaportin letku siihen kompurakoteloon, sillon pitäs muistaakseni olla jotain 0,4 bar. Jos nyppäät pelkästään tuon hukkiksen letkun irti, niin silloin hukkaporttia pidättää pelkästään hukkaportinkellon jousi. Kun pakopaine kasvaa tarpeeksi ei jousi jaksa pitää porttia kiinni -> ahdot ei nouse.
Ja kuten tuossa edellä mainittiin kannattaa katella myös ahtoletkut läpi.
Aivan, täytyy kokeilla tuota. Paljonko muuten pitäisi alipaineen olla tyhjäkäynnillä ja onko merkitystä sillä, onko auto vakio vai lastutettu?
-
Tulivaan mieleen, että itselläki rupes herjaamaan tuo ahtopaineensäädin, välillä painetta oli 0,4-0,7bar, välillä mentiin 1,5bar, ja vian sait kuitattua hetkeks pois ku käytit virtoja pois päältä... Korvasin mutikan turbo smartin ruuvvilla...
-
Siis korvasit sen ahtopaineensäätimen jollain? Kerroppa tarkemmin!
Auto taas tänäaamuna toimi hetkisen niinkuin pitääkin. Kauan ei kuitenkaan iloa kestäny kun tehot taas katos.
-
Joo, elikkä korvasin ahtopainesäätimen Turbo Smartin "turbo ruuvvilla", elikkäs se jousikuulaventtiilillä. http://www.futurez.fi/fi/shop/turboahtimet-oheislaitteet/ahtopaineensaatimet/show_pr/16315/turbosmart-ahtopaineensaadin
Alkuperäisen säätimen lähdöt tulppasin ja vedin uusillä silikoniletkuilla tuon väliin. Ja ruuvvista säädin paineen haluamaani. Itsellä vika hävisi tuolla konstilla.
-
Tuo vaikuttas ihan hyvältä. Mutta mitä eroa on tällä turbosmartin säätimellä verrattuna semmoseen missä on se rajapainekytkin(kö?) erikseen? Tai paremminkin, onko jotain etua?
-
Turbosmartissa on kiinteä rajapaineventtiili plus säädettävä bleedi.
-
kaverilla oli lähes vastaava tapaus, tehot hukassa teukka volvosta.. no ite yritti ja ei löytyny syytä, vei volvolle jossa kolmepäivää oli ja kokeilivat uutta turboa jne mutta edelleenkään vikaa ei löytyny.. noh taas pariviikkoa ajoa laiskalla autolla kunnes eräs kapakassa tajuttomuuden rajamailla sanoi että otappa katti irti ja kokeile.. johan alko tulemaan vetoja
-
Tästähän opimme että usein lähes tajuttomat :crazy2: ihmiset ovat pätevämpiä henkilöitä korjaamaan autoasi kuin merkkikorjaamon ylikoulutetut hemmot, joilla ei ole aina sitä käytännön tuomaa pätevyyttä. Useimmiten kylläkään eivät ole... :D
Monasti vaikkapa vain se vaatimaton 30 vuotta volvojen kimpussa tuottaa jonkinlaista perstuntumaa.
Tämä ei koske kaikkia merkkikorjaamon hemmoja mutta monasti käy näin.
-
tuo ylempi tarina on ihan taivahan tosi.. katti oli ollu niin tukossa ettei happi kulkenu enää läpi.. 3päivää oli auto volvolla ja laskukin oli Huomattavan iso vaikka kuntoon eivät saaneet..auto oli 850 t5.. olivat kokeillu vaihella uusia osia, turboa , bokseja yms yms.. tiiä sit onko kokemuksen puutetta vai mitä mut eivät kuitenkaan ollu osannu aatella ettei koneesta pääse kaasut läpi...
-
voiko ahtimen letkun ruttuun meno aiheuttaa tuon vian? :buck2:
-
Itellä kanssa tuo katti käyny mielessä, muunmuassa! Mutta, miksi se sitten välillä "aukeaisi"? Koska välillä, satunnaisesti tuossa on potkua ihan vanhaan hyvään malliin... Eli luulisi että jos katti olis tukossa, se olis tukossa... No tietysti tuo tulee kokeiltavaksi jossain vaiheessa, nyt kuitenkin odotan sen turboruuvin tuloa ja toivon että se olisi ratkasu ongelmaan.
Eilen tuossa taas testailtiin ja ihmeteltiin kun kylmänä auton bypass toimi hyvin, päästi ilmat nätisti kun kaasun nosti ahdoilta ylös. Mutta lämpimänä turbosta alkoi kuulua sakkaava ääni aina ahdoilta pudotettaessa, ihan niinkuin bypass ei olisi enää toiminut. Miten tuossa yleensä toimii koko bypass?
Tämä turbojen maailma on mulle ihan uutta, joten kertokaa kun en ymmärrä. :idiot2:
-
Siellä on kuminen kalvo, joka käyttää semmosta mäntää. Siitä menee letku suoraan imusarjaan.
Eli kun kaasun päästää, kaasuläppä menee kiinni: imusarjaan tulee alipainetta ja vetää bypass venttiilin auki. Bypass venttiilli päästää turbon tuottaman paineen takaisin turbon impupuolelle. Tämän tarkoitus on mm. suojata turbon siipiä.
Ja tietenkin jos toi kalvo vuotaa, vuotaa se myös ahtopaineet takaisin turbon imuputkeen ja silloin ei ole ahtoja/tehoja.
Se on se kolmion mallinen metallikansi siinä turbossa. Voi ottaa auki ja katsoa, rikkomatta mitään.
-
Ettei nyt ahtoputki vuoda mistään? Ja etenki kato viimenen mutka mikä tulee imusarjaan kiinni, yleensä halakeaa siitä tyhjäkäyntimoottorin letkus haarotuksesta. Mulla halkes se viimenen mutka niin vedot oli hukassa tottakait ja mustaa pöllyytti ku diisseli :D Ja se uus mutka maksaa vetteriltä n. 83e. Ite sain 75e tinkaamalla...
Just viimeviikkolla jouduin itekkin vaihtamaan tuoon osan. seilaili ahdot täyskaasukiihdytyksessä 0.5-0.7 barin väliä. Helppo homma ja suht halpa osa.
-
Noniin, nyt on turboruuvi asennettu ja ahtaa kyllä, MUTTA, tehoa ei vain ole. Mistä tämä nyt johtuu, onko tosiaan joku paikka tukossa. Vai eikö saa polttoainetta nyt sitten. Onko muuten tietoa paljonko t5 vakioahdin kykenee ylipäätään ahtamaan?
Ensin tuntuu että nyt lähtis, mutta ei sitten kuitenkaan... Mystistä
-
Voisko pakosarja olla halki. itellä ainaki oli aivan tehoton ku pakosarja halkesi.
-
Ainakaan äänimaailmassa ei ole tapahtunu muutosta, en tiedä. Mut miten kummassa ei ole tehoa vaikka ahtoja on, ei ymmärrä.
-
käytä sitä kattia irti ja kokeile.. ei oo iso homma
-
käytä sitä kattia irti ja kokeile.. ei oo iso homma
En väitä etteikö tuo katti vois olla tukossa, mutta minusta sen irrottaminen ei ole pikku homma. Näkyy olevan yhtenäinen tuo putki jostain ahtimelta auton puoliväliin asti.
Enpä kässää miksi katalysaattori ei voi olla kiinni vaikka klemmareilla?
-
joo no ei sitä turhan helpoksi oo sitte tehtykkään, mut kokeile kuitenkin.. on meinaan niin samanlainen taudin kuva mitä kaverin teukassa ja siinä oli tosiaa katti tukossa ja ei meinannu rekan edelle päästä..
-
Tietysti jos rälläkällä vetäs poikki putken silleen että virittelis katalysaattorin(tai sen tilalle suoran putken) uudestaan klemmareilla, kun ei tuota paikoillaan ollessa oikein ympäri pääse hitsaamaan takas. Tai sitten jos tekis luukun katin pohjaan ja rojut kylmästi ulos ja sitten hitsais luukun umpeen...
Joo, pitää suunnitella ;D
-
Mulle ilmenny nyt samanlaista vikaa, välillä vetää ok, mut sit taas välillä tuntuu että ei ahda ollenkaan. Kaasua kun remppaa, ni tuntuu putkessa polttavan, ja alkaa katti haisemaan, kun pikkasen aikaa remppaa. Vuotoja en ole löytänny mistään.
-
Noniin, nyt on turboruuvi asennettu ja ahtaa kyllä, MUTTA, tehoa ei vain ole. Mistä tämä nyt johtuu, onko tosiaan joku paikka tukossa. Vai eikö saa polttoainetta nyt sitten. Onko muuten tietoa paljonko t5 vakioahdin kykenee ylipäätään ahtamaan?
Ensin tuntuu että nyt lähtis, mutta ei sitten kuitenkaan... Mystistä
otitko jo sen bypassin kannen auki ja katoit sen kalvon?
Toinen tapa on ottaa sen letku imusarjasta irti ja puhaltaa siihen, meneekö ilma läpi?
-
Tehot löytyi, mutta tuo bypass pitäs tarkistaa kyllä, koska kuuluu sakkaava ääni kun höllää kaasun kovemmasta kiihdytyksestä.
"Vika" miksi tehot oli kateissa, oli loppujen lopuksi nolon yksinkertainen. Syynä oli yksinkertaisesti liian matalaoktaaninen polttoaine. Näköjään jo nuissa tehoissa vaatii korkeampaa oktaania, vakiossa kun ei huomaa mitään eroa vaikka mitä olis tankissa, silläpä en oikein jaksanut uskoa ennenkuin nyt.
-
Mulla vika helpottui kun vaihtelin tulpat, seuraavaksi pyörijän ja jakajan kannen, mutta nyt vielä ilmenee nykimistä toisinaan, juurikin, kun lähtee kiihdyttämään yli 80 vauhdista. Pitänee vielä tulpanjohdot vaihdella. Automaatin kanssa tää ettiminen on hankalampaa kuin manuaalin. Takana ajannut kaveri kyllä kertoili että kun ohittamaan läksin, ni raan bensan haju oli voimakas. Oiskos jollain ideaa tähän, tulpanjohdot tai ruiskut? Nii mulla tosiaankin v70 t5, mut eipä taida paljoo olla eroja.
-
No itsellä kun teki tuota pätkimistä ja hörskytteli 4:llä nii vian paikansin ku oli suutintukin suojapellit irti nii nostelin suuttimien töpseleitä irti ku moottori kävi tyhjäkäyntiä... Se sylinteri mikä ei kunnolla pelaa nii tyhjäkäynti muutu miksikään ku nosti töpselin irti. Tosin mulla sillon yks sylinteri ei sytyttäny nii tuli kauhia valakonen utu ja haisi bensa nii että silimiä kirveli.
Itse vaihdoin kaikki tulpanjohdot, pyöriän ja virranjakajan kannen ja tulpat, lopulliseksi viaksi ilmeni suuttimen johtovika.
Mutta voithan sä kattoo tuleeko kipinää jos ylimääräsellä tulpalla kokeilee kaikki johdot...
-
Mistähän kannattas ruveta vikaa metsästämään kun urku auki vedättäessä puuttuu vetoja todella paljon, mutta 1/4 kaasulla tulee parhaat vedot.
reilu 4000rpm niin lähtee vasta vetämään mutta pikku kaasulla vetää läpi kierros alueen.
Kaasun painamisella ei ole muuta hyötyä kuin että vaihde tipahtaa pienemmällä.
Ahdot normaalit eikä pätki. Sytytys osat ja b-suodatin vaihdettu.
kyseessä t5 aut
-
Lisäillääs uusia havaintoja.
3000-4000rpm väli menee todella hitaasti ja saattaa välillä pysähtyä ja sitten meno jatkuu loppuun asti.
Lambda ilmeisesti rikki on juminut 1.2V arvoon, silloin tällöin laskee vähän.
-
Lambdalla ei kait pitäs olla merkitystä kun vedetään urku auki.
Jos ahdot normaalit, niin sillon vian luulis olevan polttoaineen saannissa tai sytkässä.
-
Lambdalla ei kait pitäs olla merkitystä kun vedetään urku auki.
Jos ahdot normaalit, niin sillon vian luulis olevan polttoaineen saannissa tai sytkässä.
Joo ei pitäs olla, mutta lambdan pitää näyttää arvoja vaikka ecu ei niitä käyttäiskään.
Tällä hetkellä uudella lambdalla arvot ok ilman ahtopainetta, ahdoilla menee laihalle heti.
Bensapumppu vaihdettu eli tällä hetkellä taitaa paineensäädin näyttää syylliseltä.