Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: caddy - 19.07.2012, 21:54:31
-
Pikkumurheet vain jatkuvat tämän laitoksen kanssa... Eli, kun painan kaasua ja kone on lämmin; kuuluu kierrosten mukaan nopeutuvaa/hidastuvaa "kilkutusta". Enemmän ehkä jakopään puolelta kuin vaihteiston.
Alipainepumppu on vaihdettu käyttötapin kanssa eikä jakopäässäkään näytä oleva mitään irti.. Voiko tuo alahihnapyörä/dampperi pitää tuon äänen? Se kyllä näyttää pyörivän ihan suorassa eikä moniurahihnassa näy ruostepölyä.
Ihan kylmänä tuota ei kuulu, vain vasta kun kone on lämmin.
Samoin tuo moniurahihna rääkäisee kun koneen käynnistää tai sammuttaa, lieneekö tällä jotain yhteyttä kilkutuksen kanssa? Kiristin on uusittu samalla kuin hihnakin 10tkm sitten.
-
Pikkumurheet vain jatkuvat tämän laitoksen kanssa... Eli, kun painan kaasua ja kone on lämmin; kuuluu kierrosten mukaan nopeutuvaa/hidastuvaa "kilkutusta". Enemmän ehkä jakopään puolelta kuin vaihteiston.
Alipainepumppu on vaihdettu käyttötapin kanssa eikä jakopäässäkään näytä oleva mitään irti.. Voiko tuo alahihnapyörä/dampperi pitää tuon äänen? Se kyllä näyttää pyörivän ihan suorassa eikä moniurahihnassa näy ruostepölyä.
Ihan kylmänä tuota ei kuulu, vain vasta kun kone on lämmin.
Samoin tuo moniurahihna rääkäisee kun koneen käynnistää tai sammuttaa, lieneekö tällä jotain yhteyttä kilkutuksen kanssa? Kiristin on uusittu samalla kuin hihnakin 10tkm sitten.
Moniurahihnan rääkäisyhän johtuu laturin kiinteästä hihnapyörästä, olen miettinyt josko vaihtaisi vapaakytkimellä olevan kiinteän tilalle kun kävin ajamassa sellaisella tdi:llä jossa tällainen oli. Ei kirsku käynnistäessä eikä sammuttaessa. Kilkutuksen syyksi veikkaisin ilmastoinnin kompressoria, kannattaa katsella sen kytkimen käyttäytymistä. Tosin voihan se dampperikin ääntä antaa osuessaan jakohihnakotelon suojapeltiin, eli sekin kannattaa tarkistaa. Missäs kunnossa taittopyörä on apulaitehihnalla, jos kerran kiristin on vaihdettu niin varmaankin kyllä tarkistit taittopyörän kunnon samalla??
-
Pikkumurheet vain jatkuvat tämän laitoksen kanssa... Eli, kun painan kaasua ja kone on lämmin; kuuluu kierrosten mukaan nopeutuvaa/hidastuvaa "kilkutusta". Enemmän ehkä jakopään puolelta kuin vaihteiston.
Alipainepumppu on vaihdettu käyttötapin kanssa eikä jakopäässäkään näytä oleva mitään irti.. Voiko tuo alahihnapyörä/dampperi pitää tuon äänen? Se kyllä näyttää pyörivän ihan suorassa eikä moniurahihnassa näy ruostepölyä.
Ihan kylmänä tuota ei kuulu, vain vasta kun kone on lämmin.
Samoin tuo moniurahihna rääkäisee kun koneen käynnistää tai sammuttaa, lieneekö tällä jotain yhteyttä kilkutuksen kanssa? Kiristin on uusittu samalla kuin hihnakin 10tkm sitten.
Vaihdettiinko myös taittopyörä samalla, kun tuo moniurahihna, ja kiristin ? jos ei, niin syynä voi sekin olla.
-
Eipä ole taittopyörää vaihdettu.
Se tuntui hihnaa vaihtaessa oikein "jämäkältä" eikä kädellä reilusti vauhti antaessa rohissut/kolissut ollenkaan. Oletan siis olevan kunnossa...
Tuo laturin kiinteä hihnapyörä kävi hetkellisesti itsellänikin mielessä, siinähän on tosiaan aika suuri pyörivä massa käynnistettävän /pysäytettävänä. Täytyypä ihan kunnon fikkarilla katsoa josko se pyörisi eritahtiin muiden kanssa.
Kilkutuksen määrään ei mielestäni vaikuta onko ilmastointi päällä vai ei.
Huomasin tänään jotta kilinä kuuluu hetkisen aikaa myös kun kierrokset laskevat sen jälkeen kun on tehnyt täyskaasukiihdytyksen ja pääsänyt kaasun ylös. Tarkistan myös tuon kompuran kytkimen välyksen ja yleisen kunnon.
-
Noniin, kylläpäs se sittenkin hieman vaikuttaa kilinän määrään tuo ilmastoinnin päälläolo. Jostain moniurahihna tienoilta kuuluu myös hienoinen naputus, mutta vaikka otin hihnan irti ja pyörittelin pikaisesti käsin kaikki hihnapyörät läpi, ei yksikään tuntunut erityisen väljältä/rohisevalta. Täytynee vielä jatkaa tutkimista..
-
Eipä ole taittopyörää vaihdettu.
Se tuntui hihnaa vaihtaessa oikein "jämäkältä" eikä kädellä reilusti vauhti antaessa rohissut/kolissut ollenkaan. Oletan siis olevan kunnossa...
Mikään ei rohise silloin kun siinä ei ole kuormaa/painetta takana 8)
-
-01 mallinen 2.5D kilisee kun laittaa käymään ilmastointi päällä. Ilmastointi pois niin loppuu kuin seinään.
Kilinä(metallinen) loppuu muutenkin jonkin ajan kuluttua ja vähenee kun antaa kierroksia. Ainoastaan siis tyhjäkäynnillä ja todella pienillä kierroksilla.
Onko tietoo mitä mahdollisesti, vai ilmastoinnin kompuran magneetti kytkin? Auto menee huomenna arviointiin jotta saatais joku kustannus arvio. Vaikka myyjä sano ettei mitään takuuta tälläsissä ole, niin tuskin siitä tappeleen aletaan. :pomo:
Laturi muistaakseni vaihdettu jo joskus, mutta apulaitehihnan kiristimistä yms ei nyt tietoa/muistikuvaa.
Ostin ehjän auton ja paskan möi. :D
-
Eka veikkaus kohdistukoon kampiakselin hihnapyörään.
-
Eka veikkaus kohdistukoon kampiakselin hihnapyörään.
Sekin kävi mielessä mutta, latailempa videon kun pääsin ite näkemään tilanteet omin silmin.
-
Eli tällästä siellä tapahtuu.
http://vid750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/V70%20-01/WP_20150507_20_00_09_Pro_zpsmuxtruza.mp4
-
Näkevätkö vanhentuneet silmäni oikein, vai onko hihnankiristin ihan "tapissaan"? Onko siis hihna liian pitkä ja ilmastoinnin kuormittaessa hihnaa lisää se venyy entisestään ja kiristin alkaa kolkuttamaan pohjaan? Siinä kiristimen rungossa näkyy se viiva ja sellainen noin 1,5cm pitkä vastamerkki, jonka alueella viivan tulisi olla.
Voi myös olla, että kiristimen korvake on murtunut ja se on päässyt kääntymään vähäsen väärään asentoon, jolloin ei ole enää riittävästi pännissä.
-
Näkevätkö vanhentuneet silmäni oikein, vai onko hihnankiristin ihan "tapissaan"? Onko siis hihna liian pitkä ja ilmastoinnin kuormittaessa hihnaa lisää se venyy entisestään ja kiristin alkaa kolkuttamaan pohjaan? Siinä kiristimen rungossa näkyy se viiva ja sellainen noin 1,5cm pitkä vastamerkki, jonka alueella viivan tulisi olla.
Siltä tuo minusta näyttäis.Kiristin heiluu ihan sikana kun ilastointi päällä ja ihan vakaa kun se on pois.
No viimenen tuomio tulee haveriselta huomenna.
Mutta kerroppa mitä sä tuosta saat selvää?
(http://s8.postimg.org/hsriebs7l/WP_20150507_20_37_34_Pro.jpg) (http://postimg.org/image/hsriebs7l/)
-
Hämärästi näyttäisi olevan melkein löysimmässä asennossa. Mielestäni sen kuuluisi olla melkein samassa paikassa, mutta toisessa päässä noiden kahden huonosti näkyvän merkin välillä.
Kampiakselin hihnapyörä näyttää olevan jo uudempaa mallia, eli on se ainakin kertaalleen jo vaihdettu.
-
Hämärästi näyttäisi olevan melkein löysimmässä asennossa. Mielestäni sen kuuluisi olla melkein samassa paikassa, mutta toisessa päässä noiden kahden huonosti näkyvän merkin välillä.
Kampiakselin hihnapyörä näyttää olevan jo uudempaa mallia, eli on se ainakin kertaalleen jo vaihdettu.
Saman näyttäs mun silmä. Kestäis ny tovin vielä että Haverinen kerkiäis vaihtaan noi. Turha jättää arvailujen varaan tollasta.
Tämä on mukava kuulla. Ja ilmankos se näyttikin oudolta, aina nähny vaan vanhoja. :D
Kiitos Kulmis. :hello:
-
Asiaa tutkittu ammattilaisen silmin. Laurin vapaakykinkin tarkistettu, kun oli asentajan omassa D5:ssa aiheuttanu samanlaisen äänen. Tässä mulla tarkistettiin kiristin, ja siinä ei näyttäny olevan havaittavaa vikaa. :idiot2:
Voisiko liian pitkä ja venunut hihna nyt olla syynä tälläiseen elämöintiin? Hihnaa en nyt alkanu vielä metsästään kun Palinilla ei ollu oikeeta hyllyssä, mutta vaihtoon menee. Kiristinkin mahdollisesti, mutta kun kyseessä pikkasen kalliimpi osa niin en heti ala "ehjää" osaa vaihtamaan. ::)
-
Venynyt/liian pitkä hihna voi aiheuttaa jos kiristin on löysimmässä asennossa kuten Kulmamies sanoi. Videon perusteella vähän kuulostaisi siltä.
Kampiakselinhihnapyörästä kannattaa tarkastaa liikkuuko hihnan kehä omia aikojaan. Kehä on kumivulkanoitu kiinni hihnapyörän runkoon ja irtoaa ajastaan. Kun kumi pettää, kehässä olevat topparitapit hakkaavat aukkojensa reunoihin ja pitävät ääntä. Tarpeeksi pitkään kun antaa hakata, kumi murenee ja voi mennä jakohihnan väliin. Useampia loppuun ajettuja hihnapyöriä on vastaan tullut, joissa on selvitty ilman isompaa remonttia, mutta nytkin töissä yksi on pihassa jossa kuminpalat ovat sekoittaneet jaon.
-
Ei näyttäis olevan siellä vikaa vaan kaikki äänet yms viittaa tuohon kiristimeen. Kampuranpyärähän jo vaihdettu jossakin vaiheessa.
-
Jos jotain on joskus vaihdettu, ei sano sitä että se ois vielä ehjää ::) Mutta(kuten muokkasin edelliseen viestiin aiemmin) videossa tosiaan on aivan sen kuuloinen, että kiristin hakkaa pohjaan.
-
Väärän mittainen hihan väärää reittiä on tullut tämmösessä vastaan. Piti ääntä.
-
Reitti on oikea mutta kiristimen asento ei ole nyt ihan oikea.
-
Hihna vaihdettu, ei vaikutusta. Ja jos olis väärää reittiä, kiristin ei riitä lainkaan. Kiristimessä paukkuja kyllä hoitamaan tehtävänsä.
Voisiko tuo kampiakselin hihnapyörä olla halkaisijaltaan eri kokoinen mitä alkuperäinen? Nyt hihna 1795 mittanen. Paljonko mahtas vaikuttaa vaihto 1790 tai jopa 1785? Sillon kiristin olisi oikeemmassa asennossa, nimittäin nyt tuo vaikuttaa siltä että se pohjaa kuten Kulmis oli näkevinään.
-
Mä taistelin joskus vastaavan ongelman kanssa. Kiristin hakkas pohjille ja kiristimen runko halki.Uus hihna ja kiristin ja kilkatus jatku edelleen. Rengasraudalla kun väänteli kampuran hihnapyörää ni tuntuki jo selvä klappi joten se vaihtoo ja rupes pelittää. Etupyörän ku otti irti ja raotti vähän sisälokarii ni sen näki jo silmälläki,että vulkanointi oli pettäny.
-
No näin tässä nyt sit kävi kuitenkin. :( Myyjä saa kyllä tulla kuluissa vastaan pentele. Mä ostin ehjän auton. :tickedoff:
(http://s24.postimg.org/4wvyclw8h/image.jpg) (http://postimg.org/image/4wvyclw8h/)
-
No näin tässä nyt sit kävi kuitenkin. :( Myyjä saa kyllä tulla kuluissa vastaan pentele. Mä ostin ehjän auton. :tickedoff:
(http://s24.postimg.org/4wvyclw8h/image.jpg) (http://postimg.org/image/4wvyclw8h/)
Onko tuo vain revennyt vai kävikö pahemmin ? Eikä kilissyt kaupanteon hetkellä ?
-
Onko tuo vain revennyt vai kävikö pahemmin ? Eikä kilissyt kaupanteon hetkellä ?
Ei vielä ole vahinkoo tapahtunu. Koeajollakaan en huomannu ääntä kun loppuu lämpimänä. Nyt kun ilmat lämpis ja käytin ilmastointia niin tuli esiin joka startilla. Pikkasen kierroksia ja ei mitään ääntä.
-
Olikohan sinisellä n.160e. :hello:
-
Olikohan sinisellä n.160e. :hello:
Se ei oli paha ja suhteilla vois saada halvemmallakin. ::) Mutta nyt on periaate että kaikkee en ite maksa. :)
-
Ostitko auton liikkeestä vai yksityiseltä? Mikäli ostit liikkeestä voit taistella kuluista myyjän kanssa. Jos yksityiseltä ei tarvitse taistella, omasta taskusta menee korjaus
-
Ostitko auton liikkeestä vai yksityiseltä? Mikäli ostit liikkeestä voit taistella kuluista myyjän kanssa. Jos yksityiseltä ei tarvitse taistella, omasta taskusta menee korjaus
Liikkeestähän tuon ostin. Keskustelut on vielä käymättä. :pomo:
-
Olikohan sinisellä n.160e. :hello:
Ei varmasti. Kampuran hihnapyörä sinisellä on jotain 300-400e tätä nykyä. Volkkarilla vissiin 250e ja motonetista 140e. Noin karkeesti.
-
Ok, luulin kiristinpyöräksi, :idiot2: :hello:
-
Ei varmasti. Kampuran hihnapyörä sinisellä on jotain 300-400e tätä nykyä. Volkkarilla vissiin 250e ja motonetista 140e. Noin karkeesti.
Reilu 300€ alkuperäinen ja tuolla oli tarvike 150€. Sellasen laitoin tilauseen.
-
Gatesin hihnapyörä kannattaa sitten kiertää kaukaa. Omassa tdi:ssä tuhoutui kaksi sellaista yhdellä hihnanvaihtovälillä, eikä kuulemma ole harvinaista >:( Ei ollut enää varaa tehdä kokeiluja, joten annoin korjaamon tilata orkkisosan ja ihan hyvään hintaan sen lopulta saivatkin. Ensimmäisen Gatesin sain takuuseen korjauskulujen kanssa, mutta eihän takuu enää uudestaan hajonnutta vaihto-osaa kattanut.
Oli kanssa vaikea löytää (ja uskoa) kilinän lähdettä, olihan hihnapyörä juuri 30tkm sitten vaihdettu ja kilinä aika satunnaista, vaikka vulkanointi oli kokonaan irti.
Parilla ekalla kerralla jakopäähän päässyt kumi aiheutti lisätöitä, viimeisellä kerralla sentään selvisin vähemmällä, kun huomasin vian ajoissa.
-
Täytyypä tarkkailla mikä sieltä tulee.