Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JoonasH - 24.07.2012, 13:42:22

Otsikko: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: JoonasH - 24.07.2012, 13:42:22
ässäarpa-nimimerkin puolesta jo tiedustelen että miten tuollainen 850:n kaksinopeusflekti kytketään kiinni että molemmat nopeudet toimii esim siten että normaalisti toimii ns. puoli-nopeus ja sitten jos intoutuu polkemaan vähän enemmän niin saa kabiinin pakkokytkimestä täysnopeuden päälle. eli täysnopeus ei menisi päälle kuin pakkokytkimestä?

(http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6693.jpg)

tässä on jo siis ihan hyvä alku tolle liittämiselle mutta näyttää olevan vaan yhdelle nopeudelle  :P
mitenkäs tuota kaaviota pitää muokata että saisi tuon toisenkin nopeuden toimimaan kuten kuvailin tai jollakin muulla tavalla  ???

niin ja tässä kuvia siitä flektistä:

(http://i1067.photobucket.com/albums/u421/JoonasHalinen/IMG_0150.jpg)
(http://i1067.photobucket.com/albums/u421/JoonasHalinen/IMG_0146.jpg)
(http://i1067.photobucket.com/albums/u421/JoonasHalinen/IMG_0145.jpg)
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: Jahre - 24.07.2012, 14:26:29
Siinä keskellä oleva liitin johon tulee ne 2 keltaista johtoa määrittää sen kumpaa nopeutta käytetään. Itsellä on tuo sama laatikko käytössä mutta täysin manuaalisella nopeuden vaihdolla eli vaihdan käsipelillä sitä kumpaa napaa käytän ;D Toimiskohan niin että vetää siitä toisesta navasta (1 tai 2, en muista kumpi on kumpi :idiot2:) kabiiniin johdon ja siitä sitten kytkimen kautta maadoittaa sen runkoon.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: JoonasH - 24.07.2012, 15:42:30
Siinä keskellä oleva liitin johon tulee ne 2 keltaista johtoa määrittää sen kumpaa nopeutta käytetään. Itsellä on tuo sama laatikko käytössä mutta täysin manuaalisella nopeuden vaihdolla eli vaihdan käsipelillä sitä kumpaa napaa käytän ;D Toimiskohan niin että vetää siitä toisesta navasta (1 tai 2, en muista kumpi on kumpi :idiot2:) kabiiniin johdon ja siitä sitten kytkimen kautta maadoittaa sen runkoon.

Jaa että vetää toisen noista keltasista johdoista kojelaudan kytkimen kautta maihin ??? vai miten tarkotit?
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: Juniku - 24.07.2012, 16:41:50
ässäarpa-nimimerkin puolesta jo tiedustelen että miten tuollainen 850:n kaksinopeusflekti kytketään kiinni että molemmat nopeudet toimii esim siten että normaalisti toimii ns. puoli-nopeus ja sitten jos intoutuu polkemaan vähän enemmän niin saa kabiinin pakkokytkimestä täysnopeuden päälle. eli täysnopeus ei menisi päälle kuin pakkokytkimestä?

Minä en kyllä käsitä, että minkä ihmeen takia auto ei saa itse päättää milloin pitää jäähdyttää täysillä ja milloin ei?  :idiot2:
Moottorin lämpötilan kuuluu olla tasainen, sen takia siellä on mm. termostaatti ja lämpötilan mukaan ohjattu flekti ym...
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: Jahre - 24.07.2012, 16:43:01
Jaa että vetää toisen noista keltasista johdoista kojelaudan kytkimen kautta maihin ??? vai miten tarkotit?

Juurikin näin ;) Mutta suosittelen ensin kokeileen toimiiko se edes noin ennen kuin menee kiskoon johtoja kabiiniin.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: JoonasH - 24.07.2012, 19:02:51
Juurikin näin ;) Mutta suosittelen ensin kokeileen toimiiko se edes noin ennen kuin menee kiskoon johtoja kabiiniin.
Meidän pitää ässäarvan kanssa testailla  :P flektin luulisi toimivan sillä se on otettu suoraan ajosta (850:stä mistäjakohihna katkes  :2funny: )
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: 745insports - 24.07.2012, 19:10:36
ottaa ohjauksen tolle Volvon omalle releelle Lh2.4 boksista? itellä ainakin seiskassa toimii just sellanen setuppi.

Boksissa nasta 10 ohjaa hitaampaa nopeutta ja nasta 11 nopeaa. ne kun kytkee ton kuvissa näkyvän ison releen keskelä oleviin napoihin 1 ja 2 ( 1=10napa, 2=11napa) niin pitäisi pelittää. tietty releestä muut johdot paikoilleen akkuun ja maihin sekä flektille.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: HembalanD - 24.07.2012, 21:37:56
Kappas tätähän täytyy hyödyntää kun löytyy samanlainen flekti tallista.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: hevonen - 24.07.2012, 22:39:40
Onko tosta paljon iloa jos on olemassa yksinopeuksinen joka vastaa suurinta nopeutta... Jää turha kikkailu pois.
Joo, rakennella saa, hyöty nyt vähän on ehkä niin ja näin.
Eihän se noissa mihin tuo flekti on tarkoitettu pyöri miltei koskaan kakkosella. Äärimmäisiä tapauksia.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: ässäarpa - 24.07.2012, 22:42:32
JoonasHoolle kiitoksia! O0 ja HembalanD saa tulla meidän kanssa ihmettelemään miten saadaan toimimaan :hello:
Sitten ei muuta kuin FAQ pystyyn ;)

Eihän se noissa mihin tuo flekti on tarkoitettu pyöri miltei koskaan kakkosella. Äärimmäisiä tapauksia.

Kesähelteellä neljän ruuhkassa pyörii usein täysillä :o
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: JoonasH - 24.07.2012, 23:57:35
nyt saatiin keltaisille johdoille sijoituspaikka niin nyt voidaan tehdä semmoiset kytkennät että palaa koko auto  :2funny: eiku  :-[
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: ässäarpa - 25.07.2012, 00:23:40
Aamulla käymään vakuutusyhtiössä eiku?  ;D  Eiköhän me tehdä tämä ihan kunnolla kera riittävä määrä sulakkeita  ;)
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: mikan - 02.08.2012, 13:55:14
Sitten ei muuta kuin FAQ pystyyn ;)

Kesähelteellä neljän ruuhkassa pyörii usein täysillä :o

Täältä löytyy monta kytkistä yms. sähköflektistä ja sen kytkennästä. Jokusen olen itsekkin piirtänyt tänne. Joten hakutoimintoa käyttämään.

Ja jos vinokoneessa flekti pyörii isommalla nopeudella ruuhkassa, niin jotain on pahasti vialla jäähdytyskyvyssä!

Normaalinopeuden käynnistys tapahtuu lämpötilassa 105C ja suurnopeus käynnistyy 115C lämpötilassa. Tuolloin flekti ei tottele enää virta-avainta tms. kuten normaalinopeudella ja sammuu vasta sitten kun LH niin päättää.

Itse olen kokonut pari kertaa tuon flektin kakkosnopeuden ja silloin kone on ollut vedetön ja kansipoka edessä!
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: HembalanD - 02.09.2012, 21:35:07
Tällasta täällä.

Puretaan esimerkiksi 850:stä flekti + johtosarja ehjänä.

(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/IMG_1588.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/IMG_1589.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/IMG_1590.jpg)


Otetaan romukasasta vaparimallin tuulitunneli (alkuperäistä ei saa tärvellä :nohnoh ), leikataan siitä n. puolet pois ja passataan siihen flektin kanssa metrin verran sopivaa lattarautaa kera lukkomuttereiden. Passauksessa saa olla tarkkana että a) flekti eikä raudat osu syyläriin b) flekti ei osu lattoihin c) flekti ei osu vesipumppuun

(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/IMG_1604.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/IMG_1605.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/IMG_1606.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/IMG_1607.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/IMG_1608.jpg)



Ruuvataan paketti kiinni

(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/IMG_1610.jpg)

Otetaan johtosarja käsittelyyn. Ittellä oli syylärissä valmiina anturi, joten en jaksanut (vielä) ruveta kaivamaan ohjauksia LH:lta. Nehän saattaa olla jopa konehuoneessa valmiina kun asiaa vähän tutkii. Anturilta releen toiselle navalle ohjaus ja pakkokytkin konttoriin myös. Releellä ei ole paljoa vaihtoehtoja sijoittaa joten nipparilla flektin kehykseen vain. Samalla siistitään 850 puretuilla johtokuorilla koko johtosarja nätisti piiloon.

(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/IMG_1612.jpg)


Jostain syystä omassa on vissiin rele hieman sökö, kun molemmat navat pyörittää flektiä samalla nopeudella?
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: ässäarpa - 30.10.2012, 06:32:57
Kiitti HembalanD, Itsellä on nyt flekti kiinni kongreettisesti, johdottaa pitää vielä. " Tärvelin" alkuperäisen tuulitunnelin poraamalla siihen kolme reikää.  Mulla ei ole valmiina syylärissä anturia, vaan se muovitulppa. Mietin jos kuitenkin asentaisin sen tuollei ei helpolla tavalla vaan miehekkäällä kaksinopeus tavalla?

Omasta mielestä näissä on aika hyvin johtosarjat valmiina eri varusteille, luulisi nyt, että sähköflektillekkin tulee valmiina johdot?  ELK



Mites hemmo, kun karsit näköjää joitain johtoja pois tosta nipusta?


(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/940%20Turbo/IMG_1590.jpg)



Mitä nuo ylimääräiset on? Mm. vihreä lila, ym?


(http://i1067.photobucket.com/albums/u421/JoonasHalinen/IMG_0150.jpg)
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: HembalanD - 30.10.2012, 06:48:15
Ei mitään käryä, 850 sähkökaavelistahan se löytyis. Eivät liity sähköflektiin kuitennaa.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: ässäarpa - 30.10.2012, 06:56:46
Voipi olla, elikkä karsitaan pois ne.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: Kulmamies - 31.10.2012, 16:59:22
Mitä nuo ylimääräiset on? Mm. vihreä lila, ym?

Juurikin niitä, ylimääräisiä :) Tarvitaan siis vain ne releelle ja flektille menevät johdot.

850:ssä ja uudemmassa 940:ssä flektin toimintaperiaate, ja kytkentä on täysin samoja, joten herää kysymys, että olisiko vanhemmassakin LH:n boksissa liittimet noille kahdelle keltaiselle ohuelle johdolle, jotka siis ohjaavat flektin toimintaa ja pyörimisnopeutta?
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: HembalanD - 31.10.2012, 17:30:13
Juurikin niitä, ylimääräisiä :) Tarvitaan siis vain ne releelle ja flektille menevät johdot.

850:ssä ja uudemmassa 940:ssä flektin toimintaperiaate, ja kytkentä on täysin samoja, joten herää kysymys, että olisiko vanhemmassakin LH:n boksissa liittimet noille kahdelle keltaiselle ohuelle johdolle, jotka siis ohjaavat flektin toimintaa ja pyörimisnopeutta?
Tutkittiin eilen illalla kohdeauton (ässäarvan -97 B230FK) johtosarjoja.

LH boksilta tulee suoraan pinnistä 10 ja 11 johdot konehuoneeseen. Ensin tulipellin läpi apparin puolelle liittimeen ja jatkuu siitä johtosarjassa kuljettajan puolen iskaritolpan taakse liittimeen ja päättyy siihen.

Väri löytyy nasta 10 = SIN/MUSTA 11= VALK/MUSTA


Onko jollain ideaa/toimintaperiaatetta tuosta flektin releestä? Sisällä kaksi samanlaista erillistä relettä jotka kytkee toisensa pois eli yhtäaikaa niitä ei saa vetämään. Vastusta ei myöskään ole rele-flekti välin johdoissa. Miten tuo 2-nopeuksinen toimii? Onko kaikissa 850/v70 flekteissä ylipäänsä 2 nopeutta? Meinaan omassa, eikä ässäarvan releessä lue tuota "2-spd" mitä googlen kuvissa näyttäisi lukevan. Myös flektille lähtevät johdot ovat molemmat punaisia, eikä toinen vihreä kuten google näyttää.

Tuli myös sellainen idea tuolla mieleen, releissä on kahdet kärjet, toiset ovat pienempiä ja toisessa on lisäksi paksu punottu "kaapeli" viemässä virtaa, hankala selittää ilman kuvia.. Liekö hiljasempi nopeus kytketään herätevirtaa rajoittamalla  ??? Tutkiskellaan..
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: Kulmamies - 31.10.2012, 19:46:02
Eikö flektille mene kuitenkin kolme johtoa? Yksi maa ja kaksi virtapiuhaa? Sen flektin sähkömoottorin pitäisi olla kaksinopeuksinen tai jossain malleissa toisessa virtajohdossa on sellainen pitkulainen etuvastus, joka rajaa pyörimisnopeutta matalammaksi.

Vertailkaa 850:n ja 940:n flektien kytkentöjä, niin uskoisin, että ne ovat ihan identtiset.

Tuossa kuvassakin näkyvään releeseen tulee siis tuo yksittäinen punainen paksu johto, niin siihen tulee jännite akulta. Se kaksiosainen iso liitin menee flektin moottorille ja siihen pienempään kaksiosaiseen tulee ne johdot boksilta. Flektille on oma yksittäinen iso liitin maadoitusta varten, joka myöskin näkyy noissa kuvissa.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: HembalanD - 31.10.2012, 19:56:14
Seuraavat sepustukset koskevat omaa ja ässäarvalta löytyvää 850 rele+flekti pakettia.

Eikö flektille mene kuitenkin kolme johtoa? Yksi maa ja kaksi virtapiuhaa? Sen flektin sähkömoottorin pitäisi olla kaksinopeuksinen tai jossain malleissa toisessa virtajohdossa on sellainen pitkulainen etuvastus, joka rajaa pyörimisnopeutta matalammaksi.
Itse moottorille ei mene kuin kaksi paksua piuhaa, musta ja punainen. Punaisia tulee releeltä moottorille kaksi, jotka yhdistyvät. Missään tässä välissä rele - piuhojen yhdistymä, ei ole vastusta.

Eli tässä on nyt kolme vaihtoehtoa..

a) on olemassa erilaiset rele/flekti joissa toisissa on moottorille menevissä johdoissa toisessa vastus ja toisessa ei
b) on olemassa erilainen rele missä toisessa linjassa on vastus ja toisessa ei
c) tämä meillä oleva mallin rele kuuluu kytkeä siten että toisen piirin ohjauksen virtaa/jännitettä rajoitetaan  ??? Miksi noissa releen sisällä olevissa releissä muuten on kahdet kärjet  ???
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: Kulmamies - 31.10.2012, 20:01:09
Okei! Kokeilkaas syöttää jännitettä niihin kahteen punaiseen johtoon. Pyöriikö flekti toisella johdolla hitaammin ja toisella johdolla täysillä? Siinä voi ihan hyvin olla joku vastusjohto, kuten arvelitkin.

Releessä on varmaan kahdet kärjet siksi, että se kestäisi enenmmän virtaa.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: HembalanD - 31.10.2012, 20:06:05
Okei! Kokeilkaas syöttää jännitettä niihin kahteen punaiseen johtoon. Pyöriikö flekti toisella johdolla hitaammin ja toisella johdolla täysillä? Siinä voi ihan hyvin olla joku vastusjohto, kuten arvelitkin.

Releessä on varmaan kahdet kärjet siksi, että se kestäisi enenmmän virtaa.
Ei ole kokeiltu syöttää suoraan johtoihin virtaa mutta moottorille menevien johtojen kuoret on purettu ja siellä ei vastusta ole.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: HembalanD - 31.10.2012, 20:21:59
Jassoo nyt kun googlettelee vähän tuota flektiäkin eikä vain relettä, huomaa selvästi että omasta roottorista JOTAIN PUUTTUU.

(http://image.nettix.fi/extra/partimg/1416301_1416400/1416380_l_1397e858d945e50b.jpg)

http://www.joetlc.com/images/9141249.jpg

Siinähän se vastus ihan selvästi on.

Todettakoon siis että 2 nopeusflekti on noissa missä on toinen piuha vihreä ja tuo vastus tuossa flektin takana. Olisko vuosimalli riippuvainen juttu? Oma on vm. 92 ja ei vastusta. Vai olisko ilmastointiriippuvainen? Moottoririippuvainen?
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: EVO8 - 31.10.2012, 21:21:45
Kaksi nopeutta liittynee ilmastointiin koska ilmastoinnin kennollehan ole ole omaa puhallinta.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: mikan - 31.10.2012, 23:43:37
Kaksi nopeutta liittynee ilmastointiin koska ilmastoinnin kennollehan ole ole omaa puhallinta.

Tai sitten sen flektin tehontarpeeseen.  Nimittäin tukka hulmuaa kontin flektin kakkosnopeudella ja sähköä menee runsaasti myös.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: JoonasH - 01.11.2012, 00:38:57
Nimittäin tukka hulmuaa kontin flektin kakkosnopeudella ja sähköä menee runsaasti myös.
joo kerran oon saanu kakkosnopeuden huutamaan ärrässä ja sillon olin vetäny kesämiitissä botniaringiä ympäri eli sitä kakkosnopeutta sai odottaa vähän että flekti vaihtoi sen päälle :D
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: mikan - 01.11.2012, 02:30:25
joo kerran oon saanu kakkosnopeuden huutamaan ärrässä ja sillon olin vetäny kesämiitissä botniaringiä ympäri eli sitä kakkosnopeutta sai odottaa vähän että flekti vaihtoi sen päälle :D

Tarkoittaa tuo 2-nopeus sitä, että tennaritm on astunut sinne huolella oikeanpuolimmaiselle polkimelle!   :2funny:

Ihan vakavasti, tuo 2-nopeus on sähkökulutuksen vuoksi ja siksi, että se on tarpeettoman tehokas normaali-oloissa.  Nimittäin voipi olla (ja onkin), ettei laturi jaksa puskea tehoa kaikelle kulutukselle tyhjäkäynnillä ja ladata vielä akkua kun flekti on 2-nopeudella.

LH kytkee flektin 105C 1-nopeudelle ja 2-nopeudelle 115C lämpötilassa.
Tietysti ilmastoinnin painerajat ohjaavat flektiä myös samoilla tavoilla.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: HembalanD - 01.11.2012, 10:54:36
Tai sitten sen flektin tehontarpeeseen.  Nimittäin tukka hulmuaa kontin flektin kakkosnopeudella ja sähköä menee runsaasti myös.
Tässä nyt koitettiinkin selvittää miksi näissä käsissämme olevissa 850 flekteissä ei ole kuin yksi nopeus käytössä. Tai jos onkin, niin miten helkkarissa sen saa päälle?

Se on selvä juttu että 2 nopeutta noisa on ollut ja max speed harvoin käytössä, vai onko sittenkään, jossei näitä saa pyörimään kuin yhdellä?
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: vippe - 01.11.2012, 12:11:59
Siinähän se vastus ihan selvästi on.

Todettakoon siis että 2 nopeusflekti on noissa missä on toinen piuha vihreä ja tuo vastus tuossa flektin takana. Olisko vuosimalli riippuvainen juttu? Oma on vm. 92 ja ei vastusta. Vai olisko ilmastointiriippuvainen? Moottoririippuvainen?
)
mulla ainaki 850 flekti jossa menee moottorille musta(maa),punane ja vihree(toinen ykkösnopeus ja toinen kakkosnopeus eikä vastusta näkyvissä

edit. omien tutkimusten perusteella vinoilla/käyrillä lavoilla=7-lapanen on ollu 1-nopeuksinen.
 ja suorilla lavoilla=8-lapanen on 2-nopeuksinen, tietty tolla etuvastus hässäkällä voi rajottaa nopeutta...
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: mikan - 01.11.2012, 12:14:37
Olisko näistä apuja?

(http://i7.aijaa.com/t/00892/11202988.t.jpg) (http://aijaa.com/YUCI9b)(http://i10.aijaa.com/t/00039/11202996.t.jpg) (http://aijaa.com/ijFQEU)


Kyseessä ysikantin flektin ohjaus ja yksityiskohta releestä.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: The_OttoB - 01.11.2012, 12:49:39
Lisää vinkkejä american maalta

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=1572
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: HembalanD - 01.11.2012, 14:51:14
Olisko näistä apuja?

(http://i7.aijaa.com/t/00892/11202988.t.jpg) (http://aijaa.com/YUCI9b)[IMG]http://i10.aijaa.com/t/00039/11202996.t.jpg[/img (http://aijaa.com/ijFQEU)


Kyseessä ysikantin flektin ohjaus ja yksityiskohta releestä.
Onko tuossa 13/98 = vastus?

Kyllä musta nyt tuntuis siltä että nää meidän värkit on 1 nopeuksisia ja niitäkin siis löytyy, eikä edes kovin harvoin. 2 nopeuksisessa se vastus jossain välissä piilee, joko releessä tai flektin johdoissa?
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: mikan - 01.11.2012, 15:10:18
Onko tuossa 13/98 = vastus?

Kyllä musta nyt tuntuis siltä että nää meidän värkit on 1 nopeuksisia ja niitäkin siis löytyy, eikä edes kovin harvoin. 2 nopeuksisessa se vastus jossain välissä piilee, joko releessä tai flektin johdoissa?

Piste 13/98 on liitos akulta tulevasta piuhassa.
Merikontissa tuo flekti itsessään on kaksinopeuksinen.

Voihan tuon yksinopeus flektin laittaa myös siten, että releen lähtöjen jälkeen lyö piuhat yhteen ja ohjaus releelle tulee LH:lta pinneistä 10&11.  Jolloin LH ohjaa sitä oikein mutta nopeus ei vain vaihdu.

Taitaa olla pinni 11, joka pakottaa sen flektin täysteholle ja silloin se ei tottele edes virta-avainta, ellen väärin tuota skemaa lukenut.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: HembalanD - 01.11.2012, 16:18:39
Piste 13/98 on liitos akulta tulevasta piuhassa.
Merikontissa tuo flekti itsessään on kaksinopeuksinen.

Voihan tuon yksinopeus flektin laittaa myös siten, että releen lähtöjen jälkeen lyö piuhat yhteen ja ohjaus releelle tulee LH:lta pinneistä 10&11.  Jolloin LH ohjaa sitä oikein mutta nopeus ei vain vaihdu.

Taitaa olla pinni 11, joka pakottaa sen flektin täysteholle ja silloin se ei tottele edes virta-avainta, ellen väärin tuota skemaa lukenut.
Niin siis miksi tehdä noin vaikeasti kun voi suoraan laittaa pinniltä 10 ja 11 noihin kahteen yksinopeusflektin pinniin. Molemmista pinneistä tuossa 850 releessä flekti pyörii samaa nopeutta  :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: ässäarpa - 02.11.2012, 14:20:21
11 (valkomusta) Pinnissä on nyt, releeltä tulevat kaksi keltaista ohjaus johtoa vedetty yhteen.  Pelittää!
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: mikan - 02.11.2012, 14:34:16
11 (valkomusta) Pinnissä on nyt, releeltä tulevat kaksi keltaista ohjaus johtoa vedetty yhteen.  Pelittää!

Molemmat LH:n pinnit on syytä kytkeä ohjaamaan sitä relettä, sillä toinen ohjaa normaalitilanteessa ja toinen vasta sitten, kun on todella kuuma (eli ylikuumentuminen) !

Ja tiedossani ei ole, onko tuossa tilanteessa siinä toisessa (10) pinnissa ohjausta tuossa ylikuumentumistilanteessa.

Joten molemmat ohjaus-pinnit käyttöön, ettei satu vahinkoja!
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: ässäarpa - 03.11.2012, 02:36:55
Yritin tänään saada sitä keittämään muttei millään.. Kunnolla happea 10 km ajan ja sitte seisomaan tyhjäkäynnille.. Lämmöt pysyi normissa koko suorituksen ajan.. Mielestäni onnistunut muutos, koska auto lämpeää huomattavasti nopeammin..
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: HembalanD - 03.11.2012, 11:41:48
Molemmat LH:n pinnit on syytä kytkeä ohjaamaan sitä relettä, sillä toinen ohjaa normaalitilanteessa ja toinen vasta sitten, kun on todella kuuma (eli ylikuumentuminen) !

Ja tiedossani ei ole, onko tuossa tilanteessa siinä toisessa (10) pinnissa ohjausta tuossa ylikuumentumistilanteessa.

Joten molemmat ohjaus-pinnit käyttöön, ettei satu vahinkoja!
Tässä tapauksessa ei tuosta ole mitään hyötyä kun molemmista releen navoista flekti pyörii max speedillä.

Tosin sitä en ymmärrä miksi ässis kytkit nuo johdot yhteen  ;D

Btw löysitkö liittimen vai otikko rosvolla?
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: sekokupu - 03.11.2012, 13:36:25
Yritin tänään saada sitä keittämään muttei millään.. Kunnolla happea 10 km ajan ja sitte seisomaan tyhjäkäynnille.. Lämmöt pysyi normissa koko suorituksen ajan.. Mielestäni onnistunut muutos, koska auto lämpeää huomattavasti nopeammin..

Satuitko huomaamaan kuinka lämmintä tällä hetkellä pihalla on?  :facepalm:
Plus mittariston lämpömittari ei ole mikään luotettava vekotin loppupeleissä.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: mikan - 03.11.2012, 15:57:29
Yritin tänään saada sitä keittämään muttei millään..
Voiman puutetta!     :2funny:


Tai oikeammin  :facepalm:

Tietenkään se ei keitä, jos syyläri toimii edes sinnepäin...
Ja jos ei meinaa lämmetä, niin syyläriä peittämään!

Kunnolla happea 10 km ajan ja sitte seisomaan tyhjäkäynnille.. Lämmöt pysyi normissa koko suorituksen ajan.. Mielestäni onnistunut muutos, koska auto lämpeää huomattavasti nopeammin..

Kokeileppas peitetyllä syylärillä ja pienillä nopeuksilla.

Nopeampi lämpeneminen on luonnollinen ilmiö ja näin pitääkin käydä, jos kaikki on tehty oikein.

Tässä tapauksessa ei tuosta ole mitään hyötyä kun molemmista releen navoista flekti pyörii max speedillä.

Jos kone lämpeää siihen 115C lämpötilaan ja flekti pysähtyy tuossa tilanteessa, niin se on toivottavaako?   :facepalm:

Tietysti perun kaikki puheeni, jos joku selvittää (mittaa) luotettavasti, miten LH käyttäytyy flektin ohjauksen osalta siinä tilanteessa kun tuo 115C lämpötila saavutetaan ja LH on kytkenyt flektin II-nopeuden ja molemmissa nastoissa on ohjauspäällä.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: HembalanD - 03.11.2012, 17:29:21
Jos kone lämpeää siihen 115C lämpötilaan ja flekti pysähtyy tuossa tilanteessa, niin se on toivottavaako?   :facepalm:

Tietysti perun kaikki puheeni, jos joku selvittää (mittaa) luotettavasti, miten LH käyttäytyy flektin ohjauksen osalta siinä tilanteessa kun tuo 115C lämpötila saavutetaan ja LH on kytkenyt flektin II-nopeuden ja molemmissa nastoissa on ohjauspäällä.
No tuo on kyllä totta jos se katkaisee toisen maadoituksen? Tiedä häntä.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: ässäarpa - 04.11.2012, 21:21:17
Tiedähäntä.. Pahvi oli syylärin edessä ja hiljaisella nopeudella ajettiin, pienillä vaihteilla keskustassa.. Flekti piti lämmöt aisoissa.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: mikan - 04.11.2012, 21:29:26
Tiedähäntä.. Pahvi oli syylärin edessä ja hiljaisella nopeudella ajettiin, pienillä vaihteilla keskustassa.. Flekti piti lämmöt aisoissa.

Siis paffi kiinni syylärissä ja peittäen koko syylärin?  Kyllä sillä lämmöt nousee ihan varmasti!

Mutta jos haluat tarkistaa sen, toimiiko se ota flektin piuha irti ja anna koneen näydä tyhjäkäyntiä, niin taatusti lämmöt alkaa nousta.  Sinulla olisi tuossa tilanteessa syytä olla jokin lämpömittari, jolla voisi kannen lämpötilaa mitata.

Ja tietysti konepelti kiinni, paitsi lämpötilaa mitatessa!
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: ässäarpa - 04.11.2012, 21:30:50
(http://www.suomenlampomittari.fi/wp-content/uploads/2012/06/3116-360x490.jpg)

Käykö tämmöinen?
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: mikan - 04.11.2012, 21:33:59
Käykö tämmöinen?

Oikein loistavasti!

Tarkasta myös se, missä flekti käynnistyy ensimmäisen kerran.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: ässäarpa - 04.11.2012, 21:39:20
Tutkitaan asiaa, kerron tuloksia.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: vippe - 17.08.2013, 17:52:51
mites ko haluaisin saada flektin päälle myös ilmastoinnin(mcc) mennessä päälle (niinkuin alkuperäis asennuksissa). voiko niitä mcc:n painekytkimiä käyttää?
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: mikan - 18.08.2013, 13:28:30
Voi, koska näin se on alunperinkin kytketty. Eli painekytkimet ohjaavat flektin releitä...
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: vippe - 18.08.2013, 15:55:36
joo, ko kattelin -94 sähkökaavioita, nii näyttäs olevan erilliset painekytkimet flektille ja ilmastoinnille.

mutta laitellaanpa niihin kiinni.

edit. niin ja vissii vaan kakkosnopeus tuohon korkeepainekytkimeen? vaai riittääkö ykkösnopeus?
matalapainekytkimeen varmaan turha laittaa mitään...
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: mikan - 18.08.2013, 21:34:23
joo, ko kattelin -94 sähkökaavioita, nii näyttäs olevan erilliset painekytkimet flektille ja ilmastoinnille.

mutta laitellaanpa niihin kiinni.

edit. niin ja vissii vaan kakkosnopeus tuohon korkeepainekytkimeen? vaai riittääkö ykkösnopeus?
matalapainekytkimeen varmaan turha laittaa mitään...

Meikäläisen merikontissa täysinopeus on käynnistynyt vain silloin, kun kone kadotti vedet ja saavutti sen +115C lämpötilan. Joten luulen, että se kasipätkän flektin 1-nopeus on riittävä sinullekkin.
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: vippe - 28.08.2013, 12:03:04
pistämpä tänne miten mulla on 850 2-nopeuksinen asennettuna näin 940 -91 (b230ft):
volvon 2-nopeuksisen flektin rele, josta
1-nopeutta ohjaa vw transporter(t4) flektin anturin "kylmä" puoli  TAI  ilmastoinnin(mcc) ylipainekytkin.
nämä on vielä vedetty yhden releen kautta, jolloin 1-nopeus ei mene päälle muulloin kuin parkit päällä(muutan vielä että parkkien sijasta virtalukon II-asento ohjaa tämän releen).
2-nopeus sitten on ohjattu tuon vw:n anturin "kuumalla" puolella  TAI  kojelautaan tulee kytkimelle pakko-ohjaus. ja 2-nopeus toimii vaikkei virrat olisikaan päällä.

volvon releessä 2-nopeuden kytkeytyessä, katkeaa ykkösnopeuden ohjaus. joten yhtäaikaisesta kytkeytymisestä ei tarvitse huolehtia

anturi on se valkoinen/harmaa/"kuumin"-versio ja toi anturi on laitettu alavesiletkuun. jos vielä parantelis, niin tuon käsiohjauksen laittais toimimaan ainoastaan virrat päällä...
syy volvon releen käyttöön on, että lueskelin lontooksi jostain että tää flekti imasee jopa 50A virtaa joten tuli halvemmaks(ja nätimmäks :smitten:) ko väsätä vaihtokytkentä yleismallisilla 70A releillä...

transportterin anturista (mitattu kattilassa):
kuuma-puoli menee päälle 87oC ja sammuu 75oC
kylmä-puoli menee päälle 79oC ja sammuu 73oC

A/C ylipainekytkin volvon sähkökaaviossa positiolla 7/41

ykkösnopeutta kerenny vasta kokeileen. se lähti päälle, kun vakio lämpömittari ollu puolessa välissä muutaman minuutin paikallaan seistessä.(ulkoilma 17-22oC, ei tuulta juurikaan)

ja tässä lomalta palailevan insinööriopiskelijan tuherrus(pahoittelen kaikkia laatuja):  :D
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa364/volvisti/auto%20juttuja/skannaaminen0003_zps29fb101b.jpg)
Otsikko: Vs: 940 b230Fk lh2.4 viskoflektin tilalle 850 2-nopeuksinen sähköflekti?
Kirjoitti: mikan - 28.08.2013, 12:40:26
Vaihtoehtoinen tapa tehdä ohjaus, lienee orkkista mukaillen.

Tässä kytkennässä tarvitaan kaksi vaihtorelettä tai yksi vaihto- ja yksi kytkevä-rele.

Ja kun kakkos-nopeus kytketään päälle, niin ykkösnopeus tippuu pois pelistä, vaikka ykkös-nopeus olisikin ohjattuna.
Kun täysnopeuden ohjaus loppuu, astuu ykkösnopeuden ohjaus takaisin normaaliksi.

Releet ohjataan maadoittamalla.

(http://i8.aijaa.com/t/00774/12607357.t.jpg) (http://aijaa.com/vAijt0)