Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: LK - 31.07.2012, 09:40:42
-
Kävin joku vuosi sitten Vantaan Vianor Airportissa nelipyöräsuuntauksessa.
No ratti jäi vinoon ja kurvasin takaisin. Pahoittelivat ja laittoivat suoraan.
Ajattelin että semmoista sattuu jne..
Nyt kävin uudelleen kun etupäästä meni taas rojuja vaihtoon.
Taas jäi ratti vinoon. Koukkaus takaisin ja uusi suuntaus. No se oli päivän vika aika ja lähdin sieltä sitten iloisesti kotia kohti.
Motarille ja rattihan on edelleen vinossa. Seuraavana päivänä soitto takaisin puljuun ja kovaa vänkäystä siitä että onko se vinossa vai ei.
Eivät millään olisi enää ottaneet työn alle, mutta suostuivat kuitenkin.
No tällä kertaa vaadin olla mukana vaikka asiakkailta on kielto olla korjaamotiloissa.
Nyt kun syynäsin joka vaiheen vierestä ja laitatin "rattilukon" kahteen kertaan uudelleen, niin tuli ratti suoraan ja menee kuin kiskoilla.
En tiedä mitä siellä sössivät, mutta en voi mitenkään suositella tuota mestaa kenellekään.
-
Sama ketju möi aivan tyynesti 3,5 vuotta vanhat talvirenkaat uusina merkkirenkaina, oikein viikon toimitusajalla tonkivat jostain varastonpohjalta. Periaatteessa kai 5 v. on uutenamyymisen raja, mutta kohtuu törkeetä tilaamalla tilata vanhoja myllynkiviä ja pitohan noista oli jo karissut varaston lattialle, entisissä 3 talvea ajetuissa kitkoissa oli yhtä hyvä pito. En osta Vianorilta enää koskaan mitään. Muualta saanut aina tuoreet kumit, pienistäkin liikkeistä.
-
Nelipyöräsuuntauksessa ratin 'suoraan' saaminen on yllättävän 'haasteellista'. Yleensä asentaja katsoo vierestä, ratti näyttäisi olevan suorassa, ohjauslukitus penkissä kiinni niin mutta eihän ratti ole suorassa. Pieni 'klappi' siinä aina on tuossa tilanteessa.
Itsekkin monta kertaa käynyt rattia suoristuttamassa. Monesti ollut mukana paikan päällä, kun on voinut mennä.
Sanonut asentajalle, ennen ohjauslukkoa "pyöritä rattia hieman vasemmalle-oikealle muutaman kerran ja sitten vasta ratti keskelle "istunut myös autossa, kun ohjauslukkoa on laitettu". Tällä pienellä vasen-oikea liikuttelulla, ratti keskelle ennen ohjauslukkoa on aina osunut kohdalleen.
Kumpi olikaan aihe tuo tai Vianor. Sama ketju täällä turussa onnistui renkaiden laitossa vääntämään 3 vanteesta helmat 'pilalle'. Kesti yli 0.5v saada uudet tilalle. Itse taistelu ketjun tai liikkeen kanssa ja ikuisuudelta kestävä odotus, kun valmistaja ei ks. vannetta uunista tuonut pihalle..
Ei siis Vianorille ikinä ja tarkistakaa ratti itse, jos mahdollista. Pieni heilautus, ratti keskelle ja sitten vasta lukitus.
-
Tuo ratin suoraan saaminen on oikeasti yllättävän vaikea homma, vähän helpottaa nykyään kun hommattiin sellanen vatupassi jonka saa ratin puoliin kiinni.
-
On se kyllä yhtä hittoa. Näitä palstoja kun lukee, niin menee luotto kaikkiin ammattilaisiin.
Näköjään pitäisi itse olla paikalla kyttäämässä, mutta
a) Yleensä kiellettyä
b) Kyttääminen on peestä
c) Pitäisi silloin itsekin olla aika hiton pätevä
Ei koske vaan suuntaamista, vaan esim. renkaan asentaminenkin vanteelle: paineistaako ne renkaan neljään baariin vai suoraan käyttöpaineeseen. Eihän sitä edes kehtaa sällille sanoa, että muista sitten tehdä niin ja näin.
Aina on minulle sanottu silmät kirkkaina että nyt on kaikki kunnossa ja hienosti meni korjailut, vaikka kuinka hölmösti olis tehty.
Ja kuka tykkää vängätä jos huomaa että liikkeessä on sössitty...
Noh, saahan täällä myös tietoa siitä, mihin kannattaa autonsa viedä, eikä vain siitä että mihin ei kandee.
-
Viimeksi kun teetätin nelipyöräsuuntauksen (ei Vianor) niin sain itse laittaa ratin mieleiseeni asentoon ja sen jälkeen se lukittiin siihen.
Ja oli suuntauksen jälkeenkin mieleisessäni asennossa.
Tuo vatupassi lienee hyvä ja yksiselitteinen keino saada ratti suoraan.
-
Ei tainnu mullakaan sattua tässä joku aika sitten Vianorin suuntaus,viime kesänä käytin AvainVaunulla ja pyysin ratin laittamaan suoraan samalla ja näin myös kävi.
-
En mainosta missä olen töissä, mutta PALJON noita suuntauksia teen. Itseltäni ei vissiin ole kun pari kertaa tullut auto takaisin. Nämä tapaukset olivat, niin että pyydettiin ja maksettiin vain etu auraus. Takapään kulku kulma oli väärä mikä aiheutti auton ns vinossa kulkemisen, mikä taas aiheuttaa, että rattia joutuu kääntämään vasten koko ajan.
Tuon nytkytysliikkeen komppaan. Otan rattilukon irti ja nytkytän välykset keskelle joka kerta kun muutan raidetangon pitutta. Tämä siksi, ettei välykset vain jää toiseen kulmaan. Tuo nytkytys on avain onnistuneeseen säätöön, olettaen perusasioiden olevan kunnossa.
Johonkin autoihin missä ohjauksessa tolkuttomasti klappia on aivan helvettiä saada se suoraan. Rattilukitus kun tässä tapauksessa, kertoo vain että on sinnepäin.
-
Takapään kulku kulma oli väärä mikä aiheutti auton ns vinossa kulkemisen, mikä taas aiheuttaa, että rattia joutuu kääntämään vasten koko ajan.
Näinhän se on.
Tuon selittäminen asiakkalle niin että se menee perille asti onkin sitten haastavampi juttu.
Kun ei tuo asia tunnu olevan selvää edes kaikille "ammattimiehille"... :o :o :o
Mun mielestä voit ihan hyvin kertoa missä olet töissä!
Ei tarvitsisi lukea tällaisia topikkeja... ;)
-
En mainosta missä olen töissä, mutta PALJON noita suuntauksia teen. Itseltäni ei vissiin ole kun pari kertaa tullut auto takaisin. Nämä tapaukset olivat, niin että pyydettiin ja maksettiin vain etu auraus. Takapään kulku kulma oli väärä mikä aiheutti auton ns vinossa kulkemisen, mikä taas aiheuttaa, että rattia joutuu kääntämään vasten koko ajan.
Tuosta syystä me ei edes kaupata pelkkää etupään säätöä... kuitenkin lähes jokaisesta autosta pitää takaa aurausta säätää, kun ei osoite oikeaan suuntaan... Vähä sama, kuin vaihtaas vaan öljynsuodattimen, eikä öljyjä ollenkaan :D
-
Tuosta syystä me ei edes kaupata pelkkää etupään säätöä... kuitenkin lähes jokaisesta autosta pitää takaa aurausta säätää, kun ei osoite oikeaan suuntaan... Vähä sama, kuin vaihtaas vaan öljynsuodattimen, eikä öljyjä ollenkaan :D
Totta tämäkin!
-
Itsekkin monta kertaa käynyt rattia suoristuttamassa. Monesti ollut mukana paikan päällä, kun on voinut mennä.
Sanonut asentajalle, ennen ohjauslukkoa "pyöritä rattia hieman vasemmalle-oikealle muutaman kerran ja sitten vasta ratti keskelle "istunut myös autossa, kun ohjauslukkoa on laitettu". Tällä pienellä vasen-oikea liikuttelulla, ratti keskelle ennen ohjauslukkoa on aina osunut kohdalleen.
Siis... Haloo... :o
Kun se ratti lukitaan keskiasentoon niin se ON keskiasennossa. MUTTA jos asentaja ei viitsi tai taito ei riitä että joka kerta kun raidetangoista säädetään niin sen jälkeen omalla painollaan auton rungosta heilutellaan jousitusta että nähdään mihin suuntaan kulmat muuttuvat viimeisen säädön jälkeen. Joskus sitä joutuu jopa kymmenenkin kertaa säätäämään uudelleen että heilutuksen jälkeen vapaa-asento näyttää että pyörät ovat ohjearvoissa.
Usein nuo nopeasti tehdyt (halvat) suuntaukset jättävät jälkeensä juuri sen että ratti on vinossa. Kun hommaan viitsii paneutua niin ratin saa kyllä kerrallakin suoraan. Nimim.. satoja ellen tuhansiakin suuntauksia tehnyt. ::)
-
Tuo ratin suoraan saaminen on oikeasti yllättävän vaikea homma
???
Ei meille tullu amikselle yhtään autoa meidän vuosiluokalle takaisin, mihin oli tehty nelipyöräsuuntaus, itsekkin taisin ehtiä toistakymmentä tekemään. Ja me oltiin sentään vasta harjottelemassa, ja laitekkin on kivikautinen(90luvun alkupuolelta) verrattuna nykypäivän vehkeisiin.
Kyllä se on ammattitaidon puutetta jos ratti jää vinoon.
Sitä paitsi auto kuuluu koeajaa ennen kuin sen antaa takaisin asiakkaalle.
-
Siis... Haloo... :o
Kun se ratti lukitaan keskiasentoon niin se ON keskiasennossa.
Tuo ratin lukitseminen keskiasentoon kiinnostaa.
Koulusta löytyvä ratin "lukitsin" on kyllä niin rimpula että en kyllä usko että se lukitsee mitään.
Se siis laitetaan penkin etureunan ja ratin väliin, ja silloin pitäisi pitää ratti paikoillaan. Mutta sekin mitä istuinkin antaa pehmusteineen periksi niin tuskin tuo toimii juurikaan. :-\
Tuosta kyllä varmaan löytyy parempiakin versioita?
t:innokas oppimaan
-
Tuo ratin lukitseminen keskiasentoon kiinnostaa.
Koulusta löytyvä ratin "lukitsin" on kyllä niin rimpula että en kyllä usko että se lukitsee mitään.
Se siis laitetaan penkin etureunan ja ratin väliin, ja silloin pitäisi pitää ratti paikoillaan. Mutta sekin mitä istuinkin antaa pehmusteineen periksi niin tuskin tuo toimii juurikaan. :-\
Tuosta kyllä varmaan löytyy parempiakin versioita?
t:innokas oppimaan
Se lukitsin laitetaan siihen ratin ja penkin väliin tiukalle, eli istuinpehmuste painuu kireäksi, eikä anna periksi ja ratti pysyy paikalla...
Pyörien alla on liukulevyt, jotka kulmia säädettäessä pienentää/poistaa voiman, joka välittyy rattiakseliin, kun esim. aurausta muuttaa. Jos tuntuu, että on käyttänyt voimaa esim. raidetangon mutterin avaukseen niin, että on voinut rattiakseli kääntyä, niin kannattaa tarkastaa se ratin suoruus.
Meillä on rattiin asennnettava vatupassi, jonka avulla on helppo ihan vilkaisemalla katsoa, että ratti on suorassa, ei tarvi yrittää itseään änkeä sinne penkille, että näkee ratin suoraan edestä päin.
-
Se lukitsin laitetaan siihen ratin ja penkin väliin tiukalle, eli istuinpehmuste painuu kireäksi, eikä anna periksi ja ratti pysyy paikalla...
Pyörien alla on liukulevyt, jotka kulmia säädettäessä pienentää/poistaa voiman, joka välittyy rattiakseliin, kun esim. aurausta muuttaa. Jos tuntuu, että on käyttänyt voimaa esim. raidetangon mutterin avaukseen niin, että on voinut rattiakseli kääntyä, niin kannattaa tarkastaa se ratin suoruus.
Joka kertahan ne on ollu tosi tiukassa, että varmaan aina ratti pyörähtänyt.
Meillä on rattiin asennnettava vatupassi, jonka avulla on helppo ihan vilkaisemalla katsoa, että ratti on suorassa, ei tarvi yrittää itseään änkeä sinne penkille, että näkee ratin suoraan edestä päin.
Tuo vatupassi olisikin hyvä, täytyy ehdottaa sellasen hankkimista. :)
-
Siis... Haloo... :o
Kun se ratti lukitaan keskiasentoon niin se ON keskiasennossa.
Usein nuo nopeasti tehdyt (halvat) suuntaukset jättävät jälkeensä juuri sen että ratti on vinossa. Kun hommaan viitsii paneutua niin ratin saa kyllä kerrallakin suoraan. Nimim.. satoja ellen tuhansiakin suuntauksia tehnyt. ::)
Haloo, kuka siellä? :)
Siis nimenomaan tuo on asian ydin. Monesti, kun asentaja persepitkällä, korppa ja pää vinossa oviaukossa roikkuu. Katsoo, että nyt ratti on suorassa laittaa lukituksen niin eihän se oikeasti täysin suorassa / keskellä ole. Se siis ei ole keskiasennossa lähtötilanteessakaan ja sitten kulmat säädetään vinon ratin mukaan.
Tämä on siis tapahtanut itselläni noin 4/5 kerrasta ettei kovin hyvä prosentti ole, eri konttoreilla ja eri asentajan kanssa. Uusinta kierroksella sitten itse roikkuu ratissa.
En tiedä mikä on halpa ja kallis suuntaus? Eikös ne melkein kaikki ~100e nurkilla ole, yli tai alle.
Kyllä. Asentaja joka hoitaa homman oikein ja tietää mitä tekee niin homma menee nappiin. Tiedä sitten miksi se ei aina onnistu?
Hienoa, jos sinulta onnistuu. :tykkää:
Onhan se asentajastakin hieman noloa, kun asiakas joutuu palaamaan ja kertoo "ei ole ratti suorassa ja ratin ollessa suorassa auto menee vinoon". Sitten vielä neuvoo / näyttää, eikä tarvitse tämän jälkeen tulla.
Asentajasta tietysti voi tuntua, että asiakas on hieman (http://wurzeltod.ch/wurzelforum/Smileys/phpbb/diktator.gif) mutta asiakkaana tietysti suunnattomasti ärsyttää, kun hommaa ei kerralla saada kuntoon.
Montako prosenttia asiakkaista ajaa 40 tai pienemmän profiilin kumeilla ja jäykällä alustalla? Tietää tai kiinnostaa miten sen alla olevan kottero kuuluisi mennä suoraa tai halutulla tavalla. Varmaan aika pieni?
Itsekkin olen ajanut autoja joissa ratti on hieman vinossa ja niistä sanonut omistajalle "ihan suoraan se menee" on aika tyypillinen vastaus. Tämän tyyppisiä ihmisiä se ei tietysti haittaa. Hyvä, jos 3 pyörää on kiinni ja matkaa voi jatkaa tjs.
Itse Vianor -ketjua boikotoin edelleen ja välitän todella huonoja kokemuksia myös muille.
-
Meillä on rattiin asennnettava vatupassi, jonka avulla on helppo ihan vilkaisemalla katsoa, että ratti on suorassa, ei tarvi yrittää itseään änkeä sinne penkille, että näkee ratin suoraan edestä päin.
Voisitko laittaa kuvan tuosta vatupassista?
-
Voisitko laittaa kuvan tuosta vatupassista?
Jos vaan joskus satun muistamaan ottaa siitä kuvan, niin kyllä, jos en muista, niin sitten se on mahdotonta :)
-
Jos vaan joskus satun muistamaan ottaa siitä kuvan, niin kyllä, jos en muista, niin sitten se on mahdotonta :)
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta! :)
-
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta! :)
Tommonen, hyvin yksinkertainen vehje.
Kun sen vaan asettaa symmetrisesti paikalleen, niin ei se muuta vaadi.
(http://miksu.fi/autot/vrcf/muuta/passi.jpg)
-
Itse olen saanut aina ratin suoraan, kun ensin ajaa ja sitten säätää vähän "oikeaan suuntaan". Aurauskulman taas olen tutkinut säädettävän hakasen muotoisen kepin avulla vanteen reunasta mittaamalla. Renkaan tasaisen kulumisen voi tarkastaa kulutuspintaan liimatun teipin avulla. Olipa kulmat oikein tai väärin, suurempia ongelmia ei ole ollut ja myös renkaan kulumisen saa säädettyä. Nämä sopii kotininikkarille jos kiinnostaa värkätä mutta voi olla tietty vähän hitaita maksullisessa palvelussa kun se homma pitää vissiinkin saada jossakin etukäteen arvioitavassa ajassa tehtyä kerralla kuntooon. :D
(http://i1287.photobucket.com/albums/a625/Menopaussi/IMG_3303150kb_zps0c97f95d.jpg)