Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volvorane - 04.08.2012, 01:06:20
-
Eli olen ostamassa kyseistä autoa. Oikein siisti ja kaikki pelaa, mutta lambdan merkkivalo palaa lähes koko ajan. Vikakoodit 1-1-1. Auto sammui kerran ajossa mutta lähti heti käymään uudestaan ja kerran meinasi sammua tyhjäkäynnillä. Käynti muuten on melko sievää, pientä aaltoilua tyhjäkäynnillä joskus.
Minkälaisesta viasta voisi olla kysymys, eli kannattaako jättää tuon takia ostamatta?
Terv. Rane
-
Eli olen ostamassa kyseistä autoa. Oikein siisti ja kaikki pelaa, mutta lambdan merkkivalo palaa lähes koko ajan. Vikakoodit 1-1-1. Auto sammui kerran ajossa mutta lähti heti käymään uudestaan ja kerran meinasi sammua tyhjäkäynnillä. Käynti muuten on melko sievää, pientä aaltoilua tyhjäkäynnillä joskus.
Minkälaisesta viasta voisi olla kysymys, eli kannattaako jättää tuon takia ostamatta?
Terv. Rane
Lue myös sytkäboxin vikakoodit (napa 6).
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Koska kumpi tahansa boxi voi sytyttää vikavalon.
-
Jos vika sytytyksessä, onko kallis? Kun auto meinasi sammua tyhjäkäynnillä se tuntuikin sytytyshäiriötä. Näitä koodeja en pääse katsomaan kuin ensi viikolla.
Mitä mieltä tästä b230fb koneestä muuten ollaan, verrattuna muihin volvon vinokoneisiin?
Rane
-
Ja tarkista imuvuodot starttispraylla, josko ilmaa menee immun ohi jostain.
-
Jos vika sytytyksessä, onko kallis? Kun auto meinasi sammua tyhjäkäynnillä se tuntuikin sytytyshäiriötä. Näitä koodeja en pääse katsomaan kuin ensi viikolla.
Vaikea sanoa vian hinnasta mitään, jos ei tiedä mikä vikana on. Yleensä joku anturi vika, joka voi olla kympistä satasiin.
Ja jos imuvuoto on, niin se kehittää kyllä vikakoodin sinne LH:lle varsinkin jos se on käyntihäiriöiden syy.
-
Mitä mieltä tästä b230fb koneestä muuten ollaan, verrattuna muihin volvon vinokoneisiin?
Rane
Soppelimmasta päästä vapari-vinokoneskaalaa.
-531 kansi, VX3-nokka, vahvat kanget, ei saastelaitteita muuta kuin katalysaattori.
Jos hinta on kohdillaan niin osta pois. Jos ei yhteinen taival kirkastu niin osina myymällä saa hyvin rahoja takaisin.
-
740 vm 90 B230F, laitoin huohotuksen töhöttämään suoraan ulkoilmaan ja kaasuttamalla sain pakokaasuvalon palamaan. Eli veti ilmaa ohi sen pöntön kautta imusarjalle. Ei vikakoodin vikakoodia. Onko 940:ssä parannettu tuota boksia? No, tuo kuitenkin toimi ihan yhtä hyvin ( ::)) kuin muulloinkin.
-
LH 2.2 vaiko LH2.4 eli jos se diaknostiikka pömpeli löytyy, niin se on LH2.4 ja varmasti jos lambdan valo syttyy, niin vika koodikin löytyy!
Katso molemmat nastat (2&6) niin saat EZK:n aj LH:n vikakoodit.
-
B230FB on varustettu LH 2.4:llä,
eli kyl sieltä ne boksit löytyy.
-
B230FB on varustettu LH 2.4:llä,
eli kyl sieltä ne boksit löytyy.
Eli silloin vikakoodikin (tai koodit) löytyvät, kunhan tarkastaa sekä LH:n ja EZK:n itse diaknostiikan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0 O0
-
Ahaa, kiitos näistä tiedoista. Huomenna siis testaamaan vikakoodi 6 töpselistä vielä. Se vika selvinnnee sillä?
Toinen vika oli heikkotehoinen sisäilman puhallin. Onko kova homma vaihtaa ja onko vika puhaltimen moottorissa. Se ainakin näyttäisi olevan kallis osa...
Onko 1900e kova tällaisesta autosta, 300t ajettu, ruosteeton, ja muuten ok?
Rane
-
LH 2.2 vaiko LH2.4 eli jos se diaknostiikka pömpeli löytyy, niin se on LH2.4 ja varmasti jos lambdan valo syttyy, niin vika koodikin löytyy!
Katso molemmat nastat (2&6) niin saat EZK:n aj LH:n vikakoodit.
On tuo diagnostiikkapömpeli, tosin nastaa 6 en mitannut (jostain syystä tuonkin sytkävikakoodien olemassaolon opin vasta nyt :) ). Nastasta 2 tuli pelkkä 1-1-1 ja valo jäi palamaan auton sammuttamisen jälkeen. Hävisi pois, kun otti akusta kengän irti.
-
Oliko auto käynnissä kun noita testailitte?
Ohje sanoo että virrat vain päälle ja sitten testailemaan.
-
Oliko auto käynnissä kun noita testailitte?
Ohje sanoo että virrat vain päälle ja sitten testailemaan.
Eikä koodit katoo pelkästään lukemalla ne
-
Oliko auto käynnissä kun noita testailitte?
Ohje sanoo että virrat vain päälle ja sitten testailemaan.
Ainakin meikäläisen kontti lukee vikakoodit, kunhan virrat on päällä ja aivan sama käykö auto.
Ja se FAQ:n resetointi ohje toimii, jos ei, niin silloin olet liian hätäinen (liian lyhyt aika painetaan nappia).
-
Minula lambdan merkkivalo paloi ja syynä oli moottorin lämpöanturi, se kannessa keskellä imusarjan alla oleva.
Ilmeisesti se anturi, joka kertoi moottorinohjaukselle moottorin lämmön.
Sen vaihtaminen sammutti lambdan merkkivalon.
-
Eli vikakoodi tuli 6-navasta: 1-4-4? Eli mikähän osa tämä nyt olisi..?
-
1-4-4* Viallinen johdotus LH ->EZK välillä tai viallinen LH-yksikkö; Moottori ei käynnisty, tehoton, sammuu
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0 <- Koodit sieltä
Noi oli 2 navan koodit, mikan pisti oikean.
-
Eli vikakoodi tuli 6-navasta: 1-4-4? Eli mikähän osa tämä nyt olisi..?
1-4-4* Ei kuormitustietoa polttoaineen ohjaimelta (IMM-tieto)
-
1-4-4* Ei kuormitustietoa polttoaineen ohjaimelta (IMM-tieto)
...eli suomeksi..? ???
-
...eli suomeksi..? ???
Ilmamassamittarin (ilmanputsarin päällä) johto irti tai viittaisi sen pimenemiseen.
Onko 1900e kova tällaisesta autosta, 300t ajettu, ruosteeton, ja muuten ok?
Rane
Ruosteeton se ei ole sen voin sanoa jo näkemättäkin. Kyllähän tuo hinta kovalta kuulostaa, kaikki on tietysti suhteelista. Karvalakki varusteilla, leimattuna, tuosta voi tiputtaa ykkösen edestä pois.
-
Voiko tämä nyt olla se pensapumpun rele mistä on paljon paasattu?
-
...eli suomeksi..? ???
EZK ei saa LH:ta tietoa IMM:stä. Eli piuhoituksessa vikaa LH ja EZK välissä, jos LH ei anna vikakoodia.
Todennäköisesti vettä on vuotanut kojelaudan alle. Koska EZK on liitin ylöspäin ratti-akselin putken vieressä.
Voiko tämä nyt olla se pensapumpun rele mistä on paljon paasattu?
Juu ei, koska se ei ole tekemisissä EZK:n kanssa mitenkään.
-
Voiko tämä nyt olla se pensapumpun rele mistä on paljon paasattu?
vois olla suutinrele.. luitko kaikki koodit ja välillä käytit virtoja pois?
omassa teki viallinen suutinrele (yleisrele) sellasta että anto vaikka mitä koodeja. ja sit ku luki uusiks ne vanhat katos.
-
EZK ei saa LH:ta tietoa IMM:stä. Eli piuhoituksessa vikaa LH ja EZK välissä, jos LH ei anna vikakoodia.
Todennäköisesti vettä on vuotanut kojelaudan alle. Koska EZK on liitin ylöspäin ratti-akselin putken vieressä.
Mikä on IMM? :-[ ...elikkä crc:tä johonki liittimeen?
Tuo on nyt pelannu aivan normaalisti pari päivää, sen oon huomannu että ku paikallaan vähän marnautin niin putkessa paukku pensat ja joku ihme surina kuuluu suunnilleen etuoven kohalta pohjasta? Toissa päivänä sitä piti startata vaikka kuinka paljon eikä yrittänykkää käyntiin, kohta kokkeilin uusiksi ja lähti normaalisti.. kyllä se joltain sähköhäiriöltä vaikuttaa..
-
Se kuskin penkin alla suriseva on bensapumppu. IMM=IlmaMassaMIttari
-
IMM = IlmaMassaMittari. http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_flow_sensor. Volvoissa se on kuumalanka tyyppinen.
Löytyy ilmanputsarin ja imusarjan välistä vapareissa ja turboissa ilmanputsarikotelosta ennen turbolle menevää putkea.
EZK = sytytyksen ohjausyksikkö (rattiputken oikealla puolella kick-paneelin yläpuolella.
LH = polttoaineen suihkutuksen ohjausyksikkö. Löytyy apukuskin puolelta A-pilarin juuresta.
Vikakoodi 1-4-4 tarkoittaa sitä, ettei LH anna EZK:lle tietoa ilmamäärästä, jolloin vika voi olla se, että LH on rikki tai johtosarjassa on vikaa.
Eli kuskin puolelta alamuovit auki jalkatilasta ja kaivele se rattiputken oikealta löytyvä boxi esille ja tarkista liittimien kunto. Jos niissä ei ole vikaa, niin sitten tutkimaan johtosarjaa LH:n ja EZK:n välistä. Jos sekin on mittausten mukaan ehyt, niin sitten LH:ta vaihtamaan.
Koska jos LH ei saa IMM-tietoa, niin kone käy todella huonosti "nilkuta himaan" suojamoodissa ja generoi takuulla vikakoodin.
-
Ahaa kiitos mikan :) tarkistetaanpas...
Tuossa kuitenkin löysin tämän: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6585.msg131724#msg131724?
Mitä sanot?
Ja se surina on siis normaalia? ::)
-
Ahaa kiitos mikan :) tarkistetaanpas...
Tuossa kuitenkin löysin tämän: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6585.msg131724#msg131724?
Mitä sanot?
Ja se surina on siis normaalia? ::)
Voi järjestelmäreleessäkin olla vikaa, eikä ole haittaa, vaikka vaihtaisit sen "varmuuden" vuoksi, sillä se on jo iäkäs.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-8238
Surina on normaalia bensapumpun ääntä. Huolesi alkavat vasta sitten, kun sitä ei kuulu! :D
Ja ei tuon bensapumpun releen vaihtokaan haitaksi ole. ;)
-
Surina on normaalia kun se on melko hiljaista. Jos pumppu kovin kovaa mekkalaa pitää niin on syytä epäillä tankkipumppu vikaa tai pääpumpun viimeisiä metrejä. Eihän käynti ongelmat satu olemaan tyhjällä tankilla ajettaessa?
-
Surina on normaalia kun se on melko hiljaista. Jos pumppu kovin kovaa mekkalaa pitää niin on syytä epäillä tankkipumppu vikaa tai pääpumpun viimeisiä metrejä. Eihän käynti ongelmat satu olemaan tyhjällä tankilla ajettaessa?
Ei sitä autoon sisälle kuule, mutta kyllä sen surinan selkeästi kuulee kun auton ulkopuolella tepastelee...
Taitaapa nimenomaan olla juuri näin että ongelmia on vain tyhjällä tankilla, tänään ajoin 600km matka-ajoa täydellä tankilla ilman mitään ongelmia, kulutus alle 9! Pitäskö kuitenki vaihtaa releet?
-
Jep, releet vaihtaen ja taitaa olla bensapumppu tiensä päässä, jos oireet tulevat vain tyhjällä tankilla.
Taitaa vuosimallissasi olla kaksi pumppua, siirtopumppu tankissa ja painepumppu siinä kuskin pukin alla.
Mutta silti tuo vikakoodi on käsittämätön jos pumpuissa olisi vikaa...
Edelleen epäilisin huonoa kontaktia jossakin.
-
Vahvistan mikan:n olettamuksen.
Siirtopumppu on tankissa ja ns. pääpumppu about kuskin penkin alla auton pohjassa.
Siirtopumppuun pääsee käsiksi tavaratilan lattiassa olevan luukun kautta nostamalla koko paketin tankista ylös.
Siirtopumpun toiminnan voi tarkistaa kuuntelemalla tankin täyttöputkesta. Pitäisi kuulua ihan selvä surina auton käydessä.
-
Vika tosiaan oli vain pensapumpun rele, onneksi selvisi näinki helpolla ja halvalla.
Nyt pitäisi seuraavana alkaa tutkimaan lämppäriä. Puhallusteho on heikko, 1-ja 2 tehoilla ei ole puhallusta juuri ollenkaan ja täysilläkin on vielä aika vaisu. Muuten kyllä auto lämpeää nopeasti eikä ikkunat huurru. Kuljettajan jalkatilassa on myös melkolailla jäähdytysnestettä....
-
Todnäk. hana vuotaa. Ota ratin alta suojalärpäke pois ja kato näkyykö hanan alla vaalea vana tai peräti märkä.
-
Ok, mutta mikä lie sitten syynä lämppärin heikkoon puhallustehoon? ???
-
Ok, mutta mikä lie sitten syynä lämppärin heikkoon puhallustehoon? ???
tarvike tuuletin.
alipainevuoto konehuoneessa tai kojetaulun sisällä, jos on alipainesäätyvät läpät niin ne on väärissä asennoissa.
paskanen ilmastoinnin kylmäkenno ennen lämmityslaitteen kennoa tai paskanen lämppärin kenno.
-
Tai sitten wammainen puhaltimen etuvastus... :o
-
Niin ja on vaijeritoiminen. Mites tuota vikaa pitäis alkaa tutkimaan?