Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Maraa - 08.08.2012, 20:46:10
-
Hejsan alla mina turbobrick vänner! :DDD
Moro! Tota tollanen Volvo V70 Mk1 Tdi löytyy multa, tullu noita poppijuttuja säädettyy aika paljon jne, ja nytten sitten alkais toi tehon laittaminen :)
Suunnitelmissa olis 3" rosteri putki, lastu, suuttimet, nokka ja EVRY-moodi jos tällanen talitintti ymmärtää miten se toimii :D Ulkonäköä tulen vielä vahtelemaan , että tulee mustat ajovalon linssit ja vilkkulinssit mustaksi, merkitön grilli ja luultavasti maalaan konepellin mattamustaksi :) Yritän olla niin aktiivinen tässä projektissa vaan ku pystyn :D Ja kysyä saa niin paljon kuin laki sallii :)
(http://desmond.imageshack.us/Himg837/scaled.php?server=837&filename=imag0025hc.jpg&res=landing)
(http://desmond.imageshack.us/Himg692/scaled.php?server=692&filename=imag0024mt.jpg&res=landing)
(http://desmond.imageshack.us/Himg39/scaled.php?server=39&filename=imag0021hm.jpg&res=landing)
-
Hejsan och välkommen! (siihen suunnilleen loppui mun sujuva ruotsinkielen taito, mutta yritin ainakin! ) :)
Sen verran kommentoin heti, että samaan autoon ei "lastua" (=ECU:n uudelleenohjelmointia) ja EVRY-modia kannata laittaa. Mieluiten kunnollinen uudelleenohjelmointi siis. Ja jos noita edullisia viritysbokseja ajattelit, ne tekevät saman kuin EVRY mutta ovat valmiiksi paketoituja ja johdotettuja.
Eli yritän sanoa, että laita joko EVRY tai lastuta mutta älä tee molempia, ei ole hyötyä ja voi olla haittaa.
-
Tervetuloa diesel jengiin. :hello:
Mä oon keskittyny vasta tuohon ulkokuoreen. Seurailempas mitä saat aikaan. :)
-
Tervetuloa miunkin puolesta :) Mikä tuo soitin on, mukavan laaja egu ainakin... Vissiin pakuks rekisteröity?
-
AJJAA? :O Kumpi olisi sitten parempi? chippi vai EVRY?
Toi on alpinen touch 1-din soitin? en muista tarkkaa versiota mutta voin tarkistaa...
JA KYLLÄ! se on pakettiauto! :)
-
AJJAA? :O Kumpi olisi sitten parempi? chippi vai EVRY?
Uudelleenohjelmointi. Toki jos pelkkää savua ja raskaan tyhjäkäynnin haluat niin EVRY. ;)
-
Uudelleenohjelmointi. Toki jos pelkkää savua ja raskaan tyhjäkäynnin haluat niin EVRY. ;)
Juuri näin. Täsmennetään tosiaan näitä käsitteitä, että näihin autoihin ei enää laiteta lastua perinteiseen malliin kolvailemalla tai muuten piiriä vaihtamalla vaan tosiaan uudelleenohjelmoidaan ECU kuten uudemmissakin. Käytännössä kuitenkin puhutaan "lastutuksesta" vaikka oikea termi olisi uudelleenohjelmointi tai moottorin optimointi.
Elkin puheista huolimatta kyllä sillä EVRYllä vähän voimaakin saa ja hinta-laatusuhdehan siinä on mainio. Mutta EVRY silti on sellainen köyhän miehen viritys, johon liittyy myös mahdollisia ongelmia.
Moottorin optimointia / uudelleenohjelmointia saat esim. foorumin/yhdistyksen yhteistyökumppaneilta. Debil, Sercap, Moonlight Motorsport, Motorbit, Nurmon Autopiste, optimoiautosi.fi. Jos joku yhteistyökumppani unohtui joka näitä tekee, korjatkaa ihmeessä mun tiedot! :)
Edit: omat höpöhöpö-juttuni yliviivattu, näihin siis uudelleenohjelmointi tehdään perinteisesti lastulla.
-
Vissiin taitaa tuo Voimaa.com tehdä noita ohjelmonti muunnoksia, mutta olen kattonu findieseliltä noita ultima 2 suuttimia ja olisi vissiin ihan järkevä sijoitus?...
Mutta viikonloppuna tai tämän viikon aikana teen tuon putken ja laitan kuvia sitten :)
-
Tuli uus pumppu hankittua ku tossa vanhassa luultavastin syötön ajastin tai jokin muu paskana ku Ei halua oikein kylmänä halua lähteä käyntiin Mutta löysiun 300tk ajetun pumpun 200e :) onkos kellään kokemusta tollasen pumpun viriättämisestä? Hehkut korjattu niin Ei oo hehkut ainaakin Syu miksi Ei lähe kylmänä käyntiin, pumpussa luultavasti juuri tuo syötön ajastin paskana :)
Vielä pitäis sorvata Tollanen pakoputkenlaippaliitos niin että pääsee hitsaamaan tuon 3" putken katalysaattorista eteenpäin :) Putkihan Tulee loppumaan niin että se Tulee vasemman takarenkaan eteen, sillei vinoittain ulos :p laitan kyllä kuvia sitten, no worries :p
-
Kylmänä käyntiin lähdön ongelmat useimmiten liittyvät mekaaniseen ajoitukseen, nämä mokomat kun ovat aivan pirun tarkkoja siitä että pumppu on ajoitettu just eikä melkein kohdalleen. Suutinhuolto tai uudet suuuttimet (tai kärjet...) voisi olla myös paikallaan.
Tuon pumpun virittely ei vielä maltillisella viritysasteella liene mitenkään tarpeellista, vasta sitten kun alkaa olla reippaasti päivitetty ahdinta suurempaan ja muutenkin ollaan tehoa hakemassa. Nestepäätä ne näihinkin suurempaan vaihtavat sitten kun sellainen tilanne tulee. Mutta ei tuo vakiopumppu heti ensimmäisenä ole ahdistamassa, tietty riippuu millaisia tehoja olet hakemassa.
Joka tapauksessa lienee hyvä että on kaksi pumppua, toinen pajan pöydällä ja toinen autossa kiinni! :tykkää:
-
Vielä pitäis sorvata Tollanen pakoputkenlaippaliitos niin että pääsee hitsaamaan tuon 3" putken katalysaattorista eteenpäin :) Putkihan Tulee loppumaan niin että se Tulee vasemman takarenkaan eteen, sillei vinoittain ulos :p laitan kyllä kuvia sitten, no worries :p
Aijai, ei kai vain matkita mun kylkiulostuloa :nohnoh
-
Dodiin nytten tuli tuo putki tehtyä :) ei kyllä äänet paljon vaihtunu niin ajattelin että vissiin pitäis toi ensimmäinen äänenvaimennin tai katalysaattori tai mikä onkaan ottaa pois :D , mutta tuleekohan liian härskit äänet? tietääkö kukaan? :) ja häviikö paineet? :O
3" putki ja sitten ton kulman jälkeen toi neliskanttinen on 50x100 :) , ihan siisti mun mielestä :P
Terveiset Makru:lle : en ole lukenut projektiasi niin en kyllä ole kopioinnut mitään ja mielestäni putkemme eivät ole yhtään samannäköisiä... 8)
(http://desmond.imageshack.us/Himg814/scaled.php?server=814&filename=imag0269p.jpg&res=landing)
(http://desmond.imageshack.us/Himg850/scaled.php?server=850&filename=imag0027zq.jpg&res=landing)
(http://desmond.imageshack.us/Himg705/scaled.php?server=705&filename=imag0029ix.jpg&res=landing)
(http://desmond.imageshack.us/Himg43/scaled.php?server=43&filename=imag0026ly.jpg&res=landing)
(http://desmond.imageshack.us/Himg266/scaled.php?server=266&filename=imag0030qa.jpg&res=landing)
(http://desmond.imageshack.us/Himg155/scaled.php?server=155&filename=imag0033zf.jpg&res=landing)
OLKAA HYVÄ :)
-
Vitsillänihän mä :P no sen verran samaa on että samasta kohtaa tulee ulos :D
-
HAHA, juu ymmärsin kyllä, mutta pakko oli antaa pikkaisen takaisin ;)
-
Jos otat katin pois niin tarviit ehdottomasti vaimentimen, nimim. testattu aikoinaan.
-
Ehdottomasti katti pois!
-
Juuri näin. Täsmennetään tosiaan näitä käsitteitä, että näihin autoihin ei enää laiteta lastua perinteiseen malliin kolvailemalla tai muuten piiriä vaihtamalla vaan tosiaan uudelleenohjelmoidaan ECU kuten uudemmissakin. Käytännössä kuitenkin puhutaan "lastutuksesta" vaikka oikea termi olisi uudelleenohjelmointi tai moottorin optimointi.
Eikös näihin tdi-moottoreihin kuitenkin vielä vaihdeta se lastu ihan kolvailemalla ;) MSA 15.7 ainakin 100% varmasti ja 15.8 mitä suuremmalla todennäköisyydellä.
Mitä tulee katin poistoon, niin sinne pitää sitten laittaa suora putki katin sisälle. Kaverilla oli joskus suora putki katin tilalla, jonka myöhemmin vaihtoi tyhjennettyyn kattiin, jossa ei ollut suoraa putkea sisällä ja autosta tuli huomattavasti nuhaisempi alakierroksilla, mitä sillä pelkällä putkella.
-
Eikös näihin tdi-moottoreihin kuitenkin vielä vaihdeta se lastu ihan kolvailemalla ;) MSA 15.7 ainakin 100% varmasti ja 15.8 mitä suuremmalla todennäköisyydellä.
Sinä olet sen ehkä tehnyt / teettänyt, joten en nyt lähde inttämään. :)
jotenkin vaan muistelen, että näihin olisi ollut tarjolla ohjelmoimalla tehtävää muutosta, mutta ei olisi eka kerta kun muistan väärin. :)
Edit: joskus vuosia sitten asiaa selvittelin tohon omaani, mutta totesin homman kustannuksen hyötyyn nähden sen verran suureksi, ettei asia edennyt. Joten muistikuvani ovat vanhoja ja siksi varmaankin vääriä.
-
Hmmm mitäköhän ton lastun suhteen pitäisi sitten tehdä :O ja ton katiskan :O en osaa päättää :P :P
-
Maskussa sijaitseva foorumin yhteistyökumppani Moonlight Motorsport teki mulle ihan oikean lastun -97 tdi moottoriin ja hetkeäkään en ole katunut. Kulku on todellakin kohdallaan ja savutus vielä ihan siedettävissä rajoissa.
-
Noh nytten on se katalysaattori poissa ja suora putki koko matkan tehty :) nytten pitäis vaan pähkäillä ton lastun kanssa ja turbon ja suuttimien ja pumpun ja bla bla bla :D
Mutta yksi asia kerrallaan :)
-
Jälleen yksi Tdi, asiaa. P>
Lisää kuvia vaatis kyllä, ja ääninäytettä tuolla putkella. ;)
Maskussa sijaitseva foorumin yhteistyökumppani Moonlight Motorsport teki mulle ihan oikean lastun -97 tdi moottoriin ja hetkeäkään en ole katunut. Kulku on todellakin kohdallaan ja savutus vielä ihan siedettävissä rajoissa.
Offia hiukan, mut kehtaisitko jotain arvoja postailla tähän? EVRY-palikat hommattu ja softaus haaveissa tulevaisuudessa.
-
Voin toki laitella lisää kuvia kunhan saan peukalon ulos perseestä :D ja ääninäytteen voin myöskin laittaa kunhan jaksan :P Kuullostaa pikkasen ku laitais Scanian käyntiin ku on tuo suora putki , sen voin sanoa :D
Jos kellään sattuisi olemaan Holsetin HX40 Super turboa niin ilmoittele :) olisin hyvin kiinnostunut, tai jos joku tietää mistä saisi halvalla :P
-
EI oo taas miljonaan vuoteen tullu kirjoitettuu tänne mutta kaikkea volvolle kyllä tehti, laittelen kuvia ja inffoa kun ehdin, mutta sellasta ihmettelin että millä kaikella tavalla dieselikonetta viritätte? ultimaten suuttimilla? isompi turbo? lastu? ja jääkö se sitten siihen vai mitäs te vielä laittelette sinne? :) haluaisin tietää koska olisi tarkoitus alkaa virittää kunnolla :) ja mites pakoputkisarjat jne? dumpit ja tollaset :) ? :P
-
Oletko tätät ketjua mahdollisesti jo kahlannut lävitse? http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1798.0
Tuolla jokseenkin keskitytty just tähän virittelyyn... eerop taitaa viritellyt pisimmälle volvoa vai erehdyinköhän nimimerkistä...
-
Ja oliks se Valonviejä kuka portterin koneen viilas? eerop tais sit olla se joka volvoo laitteli.
Mutta kuitenkin molemmat osaa antaa hyvin tietoa kestävyyksistä ja muista.
-
Valonviejä tosiaan teki portterille temput ja hänen edesottamuksiaan voi seurata ffp:n foorumilla ei ole rantautunut tänne .
-
Tossa ois tolla antsalla tollanen ----> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23074.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23074.0) myynissä, niin ajattelin että auttaiskohan tollanen tohon 2.5tdi? :O ja mites noi ultima2 suuttimet? miksi niin kalliit :O ja kannattaisko laittaa ne + lastu = 1000€ ? :O olen vähä urpo näitten mottori juttujen kanssa vielä :D
-
Ei sovi dieseliin noi hilut.
-
Eli downpipe Ei toimi diesselikoneeseen yhtään? Vai meinasitko turboa :o
Meinasin kyllä vissiin käydä kuopiossa finndieselillä laittamassa ton lastun ja suuttimet...
-
Downpipe toimii mutta nuovhilut mitä linkitit ei oikein käy diiseliin.
Kun meet Finn-dieselille niin arttu kertoo kyllä sinnulle millä se alkaa liikkumaan. sen sanon tässä suoraan että niitä ultimate suuttimia ei kannata vakioturbon kanssa kauheasti säädellä... jos olet Kuopion matkalla niin ota ensin yhteyttä finturbon poikiin he kertovat mikä ahdin soveltuu tarkoituksiisi ja sitten ne suuttimet ja ohjelma siihen koneeseen.
pakoputkiston merkitys diiselissä on ihan samanlainen kuin bensassakin sen pitää virrata. catteja et kaipaa autoosi 3" putkea auton alle niin ei ahista ehkä koskaan.
ahtimeen menee joku 900-1200€ riippuu miten paljon alkaa kaulimaan teho unelmat.
-
No kattia mulla Ei oo vaan suora 3" .... Mites tollasen vaparin vaihto tohon koneeseen, auttaako mitään?
Tuli laitettu ahtopaine mittari tohon volvoon ja se ahtaa johonkin 1.2 ja sitten se tippuu 0.8 ja pysyy siinä sen jälkeen joskasun pitää pohjassa ? Voisiko kaasuläpäntakia tai jotakin blabla
-
Normaalit ahdot.
-
Mites tollasen vaparin vaihto tohon koneeseen, auttaako mitään?
Auttaa se saamaan respectiä essonbaarissa ja siinä että kone menee väljäksi nopeammin kun sisuksiin menee enemmän pskaa. :D
Eli ei kyllä ole oikein mitään järkeä näihin koneisiin laittaa.
Tuli laitettu ahtopaine mittari tohon volvoon ja se ahtaa johonkin 1.2 ja sitten se tippuu 0.8 ja pysyy siinä sen jälkeen joskasun pitää pohjassa ? Voisiko kaasuläpäntakia tai jotakin blabla
Eipä ole kaasuläppää lainkaan TDI-koneessa. Ja kuten pomo tossa edellä sanoi, aivan normaalit TDI-koneen ahdot noi on.
-
Okej kiitoksia, hyvä tietää :) Finndieseliltä ei ole vielä vastattu :( mutta eiköhän ne vastaa :)
Mites on tällaset? :O ---> http://www.nettivaraosa.com/tuning-osat/1015316 (http://www.nettivaraosa.com/tuning-osat/1015316) tai http://www.nettivaraosa.com/elektroniikka/1390747 (http://www.nettivaraosa.com/elektroniikka/1390747)
-
Mites on tällaset? :O ---> http://www.nettivaraosa.com/tuning-osat/1015316 (http://www.nettivaraosa.com/tuning-osat/1015316) tai http://www.nettivaraosa.com/elektroniikka/1390747 (http://www.nettivaraosa.com/elektroniikka/1390747)
Hienosti koteloituja EVRY-modeja? Toi 349€ hintainen laite haiskahtaa ainakin kalliilta, mielummin se lastu. Ja taitaa noita halvimmillaan saada alle sataseenkin, käsittääkseni kuitenkin kaikki nuo liittimien väliin tulevat tehoboksit tekevät sitä samaa kuin evrykin, parhaat ehkä hivenen sivistyneemmin.
-
onko siis ton evrymoodin tarkoitus suhtkoht sama kuin lastussa? vai eikö voi olla molemmat :O?
-
onko siis ton evrymoodin tarkoitus suhtkoht sama kuin lastussa? vai eikö voi olla molemmat :O?
Siinä mielessä molempien tarkoitus on sama, että yritetään saada tuotettua enemmän tehoa. :)
Evrymodin idea on huijata moottorinohjausta vääristämällä anturidataa ja saada näin moottorinohjaus käskemään lisää soppaa koneeseen. Usein tähän lisätään ahtomodi, jolla tehdään sama ahtopaineelle. Homma perustuu siis antureiden arvojen vääristämiselle.
Lastulla muutetaan moottorinohjauksen parametrejä siten, että syötetään lisää soppaa ja nostetaan ahtoja. Mutta tämä voidaan tehdä vähän sivistyneemmin ja ottaen huomioon, että joka tilanteessa ei syötetä enemmän soppaa.
-
Kuullostaa pikkasen ku laitais Scanian käyntiin ku on tuo suora putki , sen voin sanoa :D
Scania. S* Vaikken V-moottoreista välitäkkään niin Scanian V8. S*
-
Okej kiitoksia, hyvä tietää :) Finndieseliltä ei ole vielä vastattu :( mutta eiköhän ne vastaa :)
Mites on tällaset? :O ---> http://www.nettivaraosa.com/tuning-osat/1015316 (http://www.nettivaraosa.com/tuning-osat/1015316) tai http://www.nettivaraosa.com/elektroniikka/1390747 (http://www.nettivaraosa.com/elektroniikka/1390747)
Juu nuo ovatkin luultavasti juuri 5 € edestä evrymodin osia hienossa kotelossa :)
-
Mmm harmi että Ei molemmat toimu, Mutta Kai se lastu pitää finndieselillä ja suuttimet käydä laittaa :)
3" downpipe pitäisi löytää noin että saa 3" koko matkan vedettyä :)
-
Downpipe toimii mutta nuovhilut mitä linkitit ei oikein käy diiseliin.
Kun meet Finn-dieselille niin arttu kertoo kyllä sinnulle millä se alkaa liikkumaan. sen sanon tässä suoraan että niitä ultimate suuttimia ei kannata vakioturbon kanssa kauheasti säädellä... jos olet Kuopion matkalla niin ota ensin yhteyttä finturbon poikiin he kertovat mikä ahdin soveltuu tarkoituksiisi ja sitten ne suuttimet ja ohjelma siihen koneeseen.
pakoputkiston merkitys diiselissä on ihan samanlainen kuin bensassakin sen pitää virrata. catteja et kaipaa autoosi 3" putkea auton alle niin ei ahista ehkä koskaan.
ahtimeen menee joku 900-1200€ riippuu miten paljon alkaa kaulimaan teho unelmat.
Tätä kompaten, unohda kaikki EVRYT yms. yms ja soita Artulle.Maksaa n500€ ja ompi kaikki kohdillaan sen jälkeen. Sanoi ainakin mulle, että 2,5 Tdi:ssä riittää vakioputki 200HV asti, sen jälkeen alkaa ahistaa, katti toki hyvä tyhjentää. Vakiossakin loppu nypytys ja vetää alempaa.
-
Moro siitä on taas aikaa ku on tullu jotakin kirjoitettua tänne :D Eli kävin just tossa jopa katsastaakki ton, ilman kattia ja äänenvaimenninta tolla 3" putkella ja eikä sanonut mitään :O Nytten olis vähän kahen vailla että käykö jossakin teettämässä lastun vai tilaisko ---> http://dieselkraft.se/Produkt/Volvo/V70/4331/ (http://dieselkraft.se/Produkt/Volvo/V70/4331/) tollasen... Sitten tietääkö kukaan että mites tollanen Garrettin H4 passaisi tohon 2.5TDi koneeseen? :) Sunnuntaina tulee pikkasen ulkonäkö muutoksia ja laittelen lisää kuvia sitten :)
ELK
-
Kyllä minun valinta olisi uudelleen ohjelmointi, kuitenkin saa kestävemmän ja paremmin itselle soveltuvan.
-
Niin .... Tuolta findieseliltä Ei mulle vastata ku haluaisin ne suuttimet myöskin :/ jotakin tässä pitäis alkaa keksiä >:(