Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: akema - 09.08.2012, 08:35:23

Otsikko: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 09.08.2012, 08:35:23
Eilen työmatkoilla auto pätkäisi pari kertaa vetoa kesken ohituksen mutta pelasi muuten ok.
Nyt aamulla syttyi vikavalo ja koodithan oli:

P0090 Fuel Pressure Regulator 1 Control Circuit
P0088 Fuel Rail/System Pressure - Too High

FPS on vaihdettu 3.10.2011 joten sen kyllä pitäis olla ok.
Koitin ettiä netistä että missä ton polttaineen painesäätimen sijanti on mutten vielä löytänyt.
Olisko tähän kellään vinkkiä? Vettähän tuli eilen aikalailla joten pitää käydä konehuoneen liittimiä vähän läpi
josko sieltä löytyis jottain.

EDIT: Fuel Pressure Sensorilla on ajettu vasta 26 kkm joten ei kyllä uskoisi sen hajonneen.
Missähän tässä autossa on polttoaineen painesäädin  eli Fuel Pressure Regulator kun ei sellaisesta löydy edes kuvaa?
MUTUni mukaan ECM pyytää polttoainepumpulta painetta, koneen polttoainerailin päässä oleva FPS sitten mittaa painetta ja antaa feedbackkia
ECM:lle jotta onko paine oikea/riittävä. Ja ellei ole niin katkotaan sytkää tai tehään jotain muuta.
Onkohan sitten menossa polttoainepumppu tahi sen ohjausmoduuli PEM ???

edit: korjattu kirjoitusvirheitä
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: Masked Jackal - 10.08.2012, 05:43:20
Auto "lastutettu"?
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 11.08.2012, 10:00:20
Normisoftalla on, ei ole tehokkaammaksi ohjelmoitu. Näkee max. ahtopaineista.
Mutta ajatusketju on nyt hieman jalostunut. Hokasin että aamun ekastartissa kuuluu polttoainepumpun ääni
mielestäni kovemmalla kuin ennen joten päätelmänä olis se että polttoainepumppu tulossa tiensä päähän.

<mutu>
Aamustartissa väljä pumppu huutaa täysillä kehittääkseen halutun paineen linjalle.
Sitten välys/värinä/tjms. katoaa (eli pumpun ääni muuttuu "normaaliksi"), pumppu tyrkkääkin hetkellisen
ylipaineen linjaan jonka paineanturi havaitsee ja vot, DTC:t & merkkivalo palaa.
</mutu>

Normiajossa tosiaan kestää vetää lämä tiskissä pitkiä vetoja eikä mitään hämminkiä.

Pitää käydä kattelemassa pumpun sijainti ja tutkia vielä tarkemmin.
Onhan tuo pummpu tieten jo 220 kkm ajettu eli hajoaa ennen 300 kkm kuitenkin.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: kawa15 - 11.08.2012, 10:40:26
minulla vaihdettiin muutama vuosi sitten polttoaineen paineensäädin, en ollut vaihtoa katsomassa
mutta käsittääkseni se olisi ollut jakopään puolella , kuitenkin aika ylhäällä, n. tulitikkuaskin kokoinen
vaihtotöineen n. 300€, samat oireet oli, ajettu silloin n. 100000 km.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: VäLKKy - 11.08.2012, 11:59:45
Pitää käydä kattelemassa pumpun sijainti ja tutkia vielä tarkemmin.
Onhan tuo pummpu tieten jo 220 kkm ajettu eli hajoaa ennen 300 kkm kuitenkin.

Muistankohan mä taas yhtään oikein että pumpun ohjausboxi on tankin vieressä. Niitä vaihdettiin parempaan paikkaan kamppanjana joku vuosi sitten...

Sulla voi tietty olla vaan muuten tullu pumppu tiensä päähän. :)
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 12.08.2012, 09:57:53
Laitan tähän löytämiäni nettipaloja, josko olis apua itselle tahi muille.
Taisin olla oikeassa sen pa-paineen säädön suhteen.
--
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?167502-How-do-I-get-Volvo-to-help&highlight=v50+t5+fuel+pump
Diagnostic trouble code (DTC) information ECM-291D

Condition
The engine control module (ECM) controls the fuel pressure via the fuel pump (FP) control module using a pulse width modulation (PWM) signal. The fuel pump (FP) control module then controls the fuel pump (FP) depending on the pressure requested by the engine control module (ECM). The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the PWM signal between the engine control module (ECM) and the fuel pump (FP) control module is too low.
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the engine is running.
For information about fuel pressure regulation, see VIDA Design and Function.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 12.08.2012, 10:10:08
minulla vaihdettiin muutama vuosi sitten polttoaineen paineensäädin, en ollut vaihtoa katsomassa
mutta käsittääkseni se olisi ollut jakopään puolella , kuitenkin aika ylhäällä, n. tulitikkuaskin kokoinen
vaihtotöineen n. 300€, samat oireet oli, ajettu silloin n. 100000 km.

Hei olisko kuittia tjms. tallella josta näkisi varaosanumeron sille vaihdetulle osalle?
Minä kun en löydä millään tietoa erillisestä painesäätimestä.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: kawa15 - 13.08.2012, 07:35:54
numerosarjoja askista (1026 12121, 30756097,  part name TRYCKGIVARE),1090,1931,4299022-001,60561,4283,922
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: Risto H - 13.08.2012, 15:07:04
Tuo varaosanumero on juurikin FPS (Fuel Pressure Sensor = Tryckgivare). Kannattaa tsekata onko sen johto vaihdon jäljiltä kunnolla kiinni. Seuraavaksi sitten tarkistamaan onko se pumpun ohjausyksikkö vielä alustassa vai siirretty takapenkin alle.

Niin juu, pumppua ei siirretty mihinkään, ainoastaan sen ohjausboksi. Väliin tuli uusi johtosarja jonka avulla ohjausboksi saatiin tuotua takapenkin alle.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: VäLKKy - 13.08.2012, 15:29:08
Niin juu, pumppua ei siirretty mihinkään, ainoastaan sen ohjausboksi. Väliin tuli uusi johtosarja jonka avulla ohjausboksi saatiin tuotua takapenkin alle.

No niin olikin! -H-
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 13.08.2012, 18:27:55
PEM on takapenkin alla.
FPS:n liittimen käytin irti ja laitoin kunnolla kiinni.
Vikavaloa polttaa edelleen mutta muuten ei ajoa hidasta.
Jos nollaa DTC:t ja sitten käynnistää & ajelee menemään, ei tule vikavaloa ennenkuin seuraavalla tai sitä seuraavalla startilla.

Soittelin Oulun Wetterille ja kyselin osanumeroita & hintoja mutta eipäleipä.
Edes huoltohemmo ei löytänyt oikeaa polttoainepumppua useiden vaihtoehtojen joukosta, oliko
niitä 7 erilaista ja hintaluokkaa 462,14 eur.

PEMmiäkin kyselin ja sille annettiin hinnaksi 267,15 eur Varaosanumero: 31261312 mutta tuo ei mielestäni ole PEM,
joku muu "Electronic unit".
Käsitykseni mukaan oikea PEM olis numerolla 8602839 eli nettikaupassa $976.08

Että sekavaa on. Pumppu kuiten pyörii ja bensaa riittää joten ooteltava kai tässä on sitä hajoamista.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: (Miksu) - 13.08.2012, 19:51:08
PEMmiäkin kyselin ja sille annettiin hinnaksi 267,15 eur Varaosanumero: 31261312 mutta tuo ei mielestäni ole PEM,
joku muu "Electronic unit".
Käsitykseni mukaan oikea PEM olis numerolla 8602839 eli nettikaupassa $976.08

Kyllä PEM:n osanumero oikein on.
Tuo 8602839 on moottorin ohjausyksikkö, eli ECM
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 13.08.2012, 21:57:53
Kyllä PEM:n osanumero oikein on.
Tuo 8602839 on moottorin ohjausyksikkö, eli ECM

Kiitokset Miksulle tästä tiedosta.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 14.08.2012, 08:16:57
Semmonen ajatusketju viimeyönä tuli että jospa se vikapaikka olis toi PEM.
Ajattelisin tuon DTC:n "P0090 Fuel Pressure Regulator 1 Control Circuit" liittyvän siihen.
Eihän se polttoainepumppu muuten vedä linjoja ylipaineelle ellei PEM sitä siihen käske.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: Taavi.H - 14.08.2012, 08:24:32
Ennen kalliin ohjausyksikön vaihtamista saattaisi ehkä olla apua jos vikakoodit luetuttaisi VIDAlla jossain tai sitten BSR:llä? Jospa sieltä löytyisi jotain mitä ei yleismallin OBD-lukijalla löydy?

Ei tosin välttämättä, joten riippuu siitä paljonko siitä joutuu maksamaan...
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: Poikarukka - 14.08.2012, 09:37:09
Muutenkin tuo vian tulkinta on oma juttunsa. Onko oire viasta se koodi vai itse vika. Voiko aiheutua jostain muusta. Oikeilla vehkeillä ja ohjeistuksella voidaan tehdä vika seulontaa luomalla tilanteita. Olisiko kuitenkin paras viedä liikkeeseen. Nuilla tee-se-itse testereillä saa valon pois satunnaisilta häröiltä, mutta tosipaikan tullen on tuuria jos löytää vian sieltä minne näyttää.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: kawa15 - 14.08.2012, 16:43:13
joo näin on, minun kuvaillut ongelmat ainakin poistui,hienoja nuo merkkiliikkeen ohjelmat, siinä se näytti että
paineet nousee hetkellisesti liian isoksi, ja vielä näytti mikä osa on viallinen ja missä se on, oli kylläkin osittain
piilevä vika, mutta silloin vika ilmeni kun tietokone oli n. 5 min.ollut päällä, llian helppoa asentajille
mutta ainahan se asikas maksaa.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 14.08.2012, 19:38:53
Pitäis kysäistä Oulun Wetteriltä että mitä se VIDAlla luku maksais.
Jos se olis jotain 50 eur niin sehän on jo ~20% uuden PEM:n hinnasta.

Enivei, käytin PEM:n liittimet irti, suihkuttelin öljyt liittimiin ja takasin paikoilleen.
Johtosarja on numeroltaan 30724963 ja PEM 3076225
Käytin käynnissä ja 561 kPa näytti PCMSCAN bensanpaineeksi, pitää ettiskellä että mikä olis se normaalipaine.

Eikä ole pätkinyt muuten kertaakaan, vetää ja vetää niin pirusti.

Ja sitä vianetsintää tässä harjoitellaan nyt tämän kanssa. Täytyyhän näissä jotain logiikkaa olla.
Taustojahan mulla ei autopuolelta ole (tietotekniikasta kylläkin) muuta kuin se
että omat autot on korjattu itte aina ja Corveten sähköjärjestelmä & mottorinohjaus on aika
takaraivossa jo.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 14.08.2012, 20:53:18
joo näin on, minun kuvaillut ongelmat ainakin poistui,hienoja nuo merkkiliikkeen ohjelmat, siinä se näytti että
paineet nousee hetkellisesti liian isoksi, ja vielä näytti mikä osa on viallinen ja missä se on, oli kylläkin osittain
piilevä vika, mutta silloin vika ilmeni kun tietokone oli n. 5 min.ollut päällä, llian helppoa asentajille
mutta ainahan se asikas maksaa.
<lainaus>
vaihtotöineen n. 300€
</lainaus>

Itse vaihdoin juurikin saman osan viime syksynä ja hintaa tuli vain osan verran 124,57 eur.
Vaihtotyöhön meni 10 minuuttia. Säästö 300 - 124,57 = 175,43 eur josta saa laskea ittelleen tuntipalkan.
Tottakai aikaa menee pähkäilyyn ja nettisurffaukseen mutta sehän on osa tätä vianetsinnän "viehätystä" :-)

Mutta joo, tutkimukset jatkuu ja viimeisenä oljenkortena on sitten Wetterin vikakoodinluku.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 15.08.2012, 10:40:11
Eilisiltaisen vikakoodinollauksen jäliltä tänä aamuna töihin lähtiessä ei MIL-valoa ruudussa eikä syttynyt matkalla.
Lähdin työkeikalle, ei MIL-valoa.
Työkeikalta takaisinpäin, syttyi MIL-valo. En katsonut vielä onko samat koodit mutta eiköhän ne ole.

Semmonen jännä sattui aamulla alkukilometreillä että iso keltainen huutomerkki vilahteli mittaristossa ja tekstikenttään tuli jotain
mitä ei ehtinyt lukemaan kun vilahti niin nopeasti. Useamman kerran vilahteli ja sammui samantien.
Oikein kun tekstinäyttöä kyttäsin niin näin siinä lukevan "Polttimovika, perävaunu". Ei ollut kärryä perässä :-)
Mielestäni aika jännä 8-)
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: Risto H - 15.08.2012, 16:58:58
Nuo oireet saattavat tietysto liittyä toisiinsa. Jos joku auton takaosassa oleva johtosarja on vahingoittunut ja samassa nipussa menee sekä polttainepumpun säätöyksikön että peräkärryn liitännän piuhoja, näin saattaisi käydä. Onko autossasi peräkoukku?

Pitäisi katsoa auton kytkentäkaaviosta, onko em. skenaario ollenkaan mahdollinen vai onko kysymys kahdesta riippumattomasta oireesta.

Huono maadoitus voisi olla syypää myös. Polttoainepumpun ja sen ohjausyksikön maadoitus on pisteessä 31/116 joka on oikeassa A-pilarissa ylimpänä kolmesta siellä olevasta maadoituspisteestä. Samassa pisteessä on ovimodulin maadoitus joten jos etuoven lasinnostin tai keskuslukko tökkii, se viittaisi tähän. Peräkärryn liittimen maadoitus on ihan eri paikassa auton takaosassa joten se lamppuherja ei johdu ainakaan tästä.

Lisäys: Hmmm... Bensapumpulla on näköjään oma rele R15 2/23 CEM:in yhteydessä hanskalokeron alla. Kai tuokin kannattaisi tarkistaa.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 15.08.2012, 18:45:46
Irrotettava vetokoukku löytyy.
Pitää käydä tarkistamassa takapenkin alta että tulinko eilen iltasella tönäisseeksi jonkun liitoksen löysälle.
...
Ei siellä vetokoukulle meneviä ole joten en ole tönäissyt mitään irti sieltä.
Olisko vähän kosteutta kertynyt jonnekkin tjms.

Ovimodulit toimivat hyvin ja kaikki pelaa.

Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 16.08.2012, 08:36:12
Dodiin, auto pimeni töimatkalla rekan ohituksessa eli sammui kesken menon.
Olis voinu käydä pahasti mutta onneksi oli senverran vauhtia että sain rekan keulan edestä vedettyä penkalle ja pois tieltä.
Perässätulijoitakin oli. Kiitokset vaan sinne rekan kuskille jolla oli hoksottimet kohillaan,
vedin varmaan aikasta läheltä keulaa sinne penkalle, hätävilkut päällä.

Sattui vielä niin kivasti että kuvasin mittaristoa siinä samalla kun auto luuli
että kärry olis perässä. Vilkutteli polttimovikaa ruudussa ja ohitusvilkutuksen aikana vilkutti
myös peräkärryn vilkkuvaloa mittariston oikeassa laidassa.

Nooh, hengissä selvittiin. Maavialta / johtosarjavialta tuntuis tommonen eli pitäis löytää sähkökaaviot jostain.
--
EDIT: Rekka oli näköjään "Börjes Logistik & Spedition" eli naapurimaan rekkakuskille kiitokset.
Tuskin tätä palstaa lukee mutta kuitenkin.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: VäLKKy - 16.08.2012, 08:45:37
...eli pitäis löytää sähkökaaviot jostain.

No mutta tuosta... ;)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=67.0
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 16.08.2012, 17:37:50
No siitäpä  :D
Kiitokset taasen.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: Risto H - 16.08.2012, 18:39:47
Voihan se olla bensapumppukin jos pätkii niin autokin sammuu vai esiintyikö samalla muitakin sähköongelmiin viittaavia oireita? Niin juu, juurihan tuossa mainitsit että peräkärryn valot kummittelivat samalla... Seuraa kaaviota takaa eteenpäin ja tarkista meneekö peräkärryn liittimelle johdot samassa nipussa bensapumpulle/ohjausyksikölle menevien kanssa. Jos näin on niin johtosarjan ja sen liitosten tarkistus. Jos se johtosarja on vaikka lipsahtanut lattiamaton alla väärään kohtaan ja joku on päässyt hankaamaan tai liitin on löystynyt. Yleensä eristerikko käräyttelee sulakkeita tosin.

Maadoitusvika on todennäköinen jos on paljon epämääräisiä oireita. Siinä A-pilarissa on kolme maadoituspistettä vieri vieressä ja niissä kahdessa muussa on enemmän kamaa kuin siinä josta bensapumpun maadoitus lähtee. Jos CEM-modulin maa on löysällä niin auto sekoilee vuorenvarmasti.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 18.08.2012, 11:47:28
Tehdyt tsekkaukset:
- 31/116 maapiste, OK
- Fuse 74 4/83 Fuel Pump Control module, OK
- R15 Fuel pump relay, OK
- PEM-piuhat, jännitettä tulee sisään ja lähtee testilampun mukaan uloskin pumppua kohti, samoin johtosarjan maa OK

Seuraavaksi pitää löytää se polttoainepumppu ja mitata sieltä piuhoista että tuleeko mitä pitääkin.

Tällä hetkellä pitäisin tota peräkärryjuttua erillisenä vikana, ei mielestäni enää liity tähän bensapumppuvikaan.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 18.08.2012, 14:11:02
Yhden piuhavian jo löysinkin, siellä vänkärin takarenkaan etupuolella on paikka jossa PEM-on alunperin ollut ja sitämyöten PEM:n liitinkin.
Ko. liittimessä on liitin joka kääntää 2 johtoa takaisin siihen johtosettiin, musta ja oranssimusta.
Oranssimusta oli hinkkautunut runkoa vasten niin että sisukset näkyi ja jälkeä oli myös mustassa johdossa.
Otin pätkät poies, tinalla kiinni ja kutistesukkaa päälle.

PEM-johtojen mittaus menikin uusiksi. Johtosarjoissa näkyy johtojen värit vaihtuvan ja nuo sähkökuvat kuvaa varmastikin tilannetta ennen PEM-mokkulan siirtoa tankin vierestä penkin alle.
Mittailin nyt suoraan PEM:ltä lähteviä GN-OG (vihreä-oranssi) ja BK-RD (musta-punainen) johtoja digitaalisella yleismittarilla.
Kun työnsi avaimen lukkoon, johdoissa vilahti 12V joka katosi samantien.
PWM-jännitettä tuolta ilmeisesti pitäis tulla joten en tiedä onko tämä mittausmetodi ihan validi.
Pumpulle menevästä setistä samoihin johtoihin (GN-WH & WH-BK) testaamalla ohmipuolella näkyy vastusta jonkin verran.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 19.08.2012, 10:46:26
Muutama kuva:

http://ake.oulunkaari.net/PEM/
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 20.08.2012, 17:15:44
Loppukaneetin aika. Vika tuli kuntoon PEM:n vaihdolla eli olin oikeassa vikapaikasta.
Toimivalla PEM:lla tyhjäkäynnin polttoainepaine 294 kPa.
Oulun Wetteriltä hain ja hintaa 267,15 eur.
Paketin numero 31261312, paketissa piuhasetti 30724963 & PEM 30769225
Mukana myös se entisen PEM:n sijoituspaikan "jumpperipistoke" jonka mainitsin tinailemalla korjanneeni.
Laitan ton uuden pistokkeen sinne paikoilleen.

Auto vielä kasaan ja se on siinä!
Case closed (for now).
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: Risto H - 22.08.2012, 00:30:55
Erittäin hyvää infoa vastaisuuden varalle. Pitääpä itsekin koittaa tarkistaa tuo liitin tuolta alustasta ettei pääse käymään samoin. Todennäköinen syy PEMin vikaantumiselle on oikosulku runkoon eristeen hankauduttua rikki.

Ilmeisesti avatusta PEM-modulista ei pystynyt paikallistamaan vikaa tarkemmin? Ainakaan siinä ei näy mitään selkeästi palaneita komponentteja. Arvaus: Tehotransistori tai fetti joka syöttää PWM:ää pumpulle on oikarissa ja siksi pumppu kehittää ylipaineet. Tuurilla PEMin voisi saada kuntoon 2 € osan vaihtamalla...
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 22.08.2012, 15:22:19
Kannattaa tarkistaa se liitin tosiaan.
Ei pystynyt paikallistamaan vikaa mutta se FETti siinä olis mullakin mielessä vaihtokohteeksi.
Ajattelin "loogisesti " niin että alkuun se FET paloi oikoseen jolloin pumppu jäi täysille ja jonkin ajan kuluttua
paloi poikki jolloin pumppu sammui kokonaan.

Koitin löytää sille FETille toimittajaa mutta löysin vaan 80 päivän toimitusajalla olevaa joten jäi vielä tilaamatta.

Semmonen havainto että terveestä PEMstä kuuluu semmonen kiva "ininä" kun se toimii.
Rikkinäisestä ei lähde mitään ääntä.
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: akema - 22.08.2012, 17:24:07
Tässä vielä komponenteista luntatut merkinnät jos sattuu ettei niistä kuvista saa selvää:

STPS1645G
GK1LE VM
CHN 726

BUK9606
55A
PEm0732 D1
8615
Otsikko: Vs: T5 pätkii satunnaisesti & vikavalo. P0090 & P0088 vikakoodit
Kirjoitti: Risto H - 22.08.2012, 17:45:44
BUK9606 on N-kanavafetti ja melko yleinen. Varastoakin näyttäisi löytyvän:
http://octopart.com/partsearch#search/requestData&q=buk9606

Hätätilassa tilalle voi laittaa 75V version vaikka alkuperäinen on 55V. Heikompikestoiseen ei kannata mennä.

Tuo toinen on schottky-diodi jonka korvaaminen jollain toisella tyypillä on helppoa. Virtakesto pitää olla vähintään sama, samoin jännitekesto. Tietenkin kotelokin pitää olla sama mutta muuten tämä ei ole kovin kriittinen.

Molempien osien kunto on melko helppo selvittää yleismittarilla jotta ei tarvitse turhaan vaihtaa.