Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volvo96 - 16.08.2012, 12:52:59

Otsikko: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: volvo96 - 16.08.2012, 12:52:59
Elikkäs,onko alapallonivelen vaihto iso homma,ajattelin jos itse vaihtas sen niin ei tarviis mihinkään pajalle viemään sitä..ja onko mk1:sen ja mk2 v70ssä eri alustat...
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: C70 - 16.08.2012, 19:17:39
Ei ole kauhean paha, tarvii jonkun taltan/ruuvarin että saa sen alapallon kammettua ulos/irti.
On eri alustat, MK1 on kiinteä pallo, eli koko alatukivarsi menee vaihtoon.
MK2 on erillinen pallo. Se on kahdella pultilla kiinni ja tietenkin yksi iso mutteri siinä pallon tapissa.
Mk2 on siis se pulla, samanlainen kuin S80 ja S60. MK1 sama kuin 850.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: volvo96 - 17.08.2012, 07:48:57
Oukei,niin hieman arvelinkin että on eri alustat,kun työkaveri sanoi,että pitää jotain muutakin vaihtaa nivelen lisäksi ja itse katsoin katsastuskonttorilla,että ei tarvitsis kuin pelkkä nivel vaihtaa...työkaverilla on samaa vuosmallia oleva v70 mut mk1,itsellä mk2.....
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Ticsa - 17.08.2012, 19:18:29
Muistat vaan ottaa vetonivelen pultin auki ja tyrkätä vähä niveltä sisäänpäin. Muuten käy hullusti, nimimerkillä kokemusta  :idiot2:
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: hapsu - 17.08.2012, 20:45:02
Ja varo, että ei pääse vetoakseli tippumaan... Omaani kun vaihdoin alapalloa, niin aika helposti tuntui liikkuvan koko vetari. Taitaa edellinen kirjoittaja viitata tähän :)
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: volvo96 - 18.08.2012, 07:12:58
Jos hieman kertoisitte miten se vaihdetaan  :idiot2:,kun ei ole tullut noita autoja rassattua,niin vois edes jotain pieniä korjauksia tehdä itsekin....
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Ticsa - 18.08.2012, 10:43:59
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=791.0 tuosta kun teet kuvien 1,2 ja 3 vaiheet. Sitten vaan vanha alapallo irti. On kahdella pultilla kiinni ja uutta tilalle. Uusi voi olla tiukka menemään paikalleen. Itse otin pätkän pakoputkee jolla sai hakattua tasaisesti niveltä.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: volvo96 - 19.08.2012, 14:14:04
Juu,jäi vaihtamatta osa,kun ei ollut kunnon työkaluja eikä ollut nosturia,mille olis voinut nostaa auton...sain kuitenkin sen tukivarresta irti,mut kun oli niin perkuleen tiukassa,annoin olla ja laitoin pultit takas kiinni...
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: bensalenkkari - 19.08.2012, 15:18:49
Voin kertoa että ei paljoa naurattanut kun oli vetarin kuulat+rasvat kourassa kun vaihdoin "nopeasti" alapalloa   ;D Oli just sellanen olo että en tee perkele enää ainuttakaan remonttia itse..nyt olis tietenki helpompi kun on kerran tehnyt.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Ticsa - 19.08.2012, 19:57:00
Voin kertoa että ei paljoa naurattanut kun oli vetarin kuulat+rasvat kourassa kun vaihdoin "nopeasti" alapalloa   ;D Oli just sellanen olo että en tee perkele enää ainuttakaan remonttia itse..nyt olis tietenki helpompi kun on kerran tehnyt.

Sama homma täällä, pähkäiltiin jonkun aikaa, että miten vitussa ne kuulat saa takas paikalleen.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Grimmy - 20.08.2012, 00:27:46
Vaihdoin tuossa kesällä pyörän navan. Alapallo ei lähteny ehjänä irti, tosin ei sen onneksi tarvi lähtenä nytkään.

Tunkkaat siitä navasta iskarin ja jousen kasaan ja sitten irrotat sen alapallon. Jos ei oo kovassa niin vaatii vähän naputtelua ja sitten väännät alatukivartta alas.

Jos ei meinaa irtoo niin irrotat sen alapallon siitä olka tjs varresta irroittamalla ne kaksi pulttia ja naputtelet sen pois siitä kolosta. Sen jälkeen on helpompi miettiä sitä pallon irroitusta siitä tukivarresta.

Ihan vaan että se voi olla aika "tiukassa".
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: LK - 20.08.2012, 10:46:18
Alapallon vaihto nyrkkipajalla tunnin homma. 50€/h. Sen jos haluaa säästää niin kannattaa tehdä itse. Jos ei halua katsella kun se vetari pötköttää siinä hiekalla niin voi viedä nyrkkipajalle. On kuitenkin semmoinen homma josta ainakin itse maksan mielelläni sen 50€, kun en omaa nosturia, prässiä enkä hitsipilliä.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: volvo96 - 27.08.2012, 10:43:37
Dodii,nivel vaihettu :) tai siis vaihdatettu....
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Toni - 10.10.2013, 15:28:13
Huomenna sama juttu. Bilialla ja Autoservialla molempien vaihto 110e. Ei tuohon hintaan jaksa itse alkaa kikkailemaan.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: mara h - 10.10.2013, 19:24:15
Miten alapallossa voi mennä tunti,äsken just vaihettiin alatukivarret molemmille puolille ja jarrupalat taakse,vajaa 2h meni aikaa 8)
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Nortti - 10.10.2013, 22:36:47
Miten alapallossa voi mennä tunti,

Helposti, kun on hyvää seuraa ja tarpeeksi asennusjuomaa :).

Muuten ei siihen varttia enempää mene jos on sopivat työkalut ja on joskus aikaisemminkin sellaisen vaihtanut. Paikalleenkoputtelussa on tarvikenivel joskus ahdistanut.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: remes - 11.10.2013, 04:14:05


Muuten ei siihen varttia enempää mene jos on sopivat työkalut ja on joskus aikaisemminkin sellaisen vaihtanut. Paikalleenkoputtelussa on tarvikenivel joskus ahdistanut.
Juu kyllä yllätys oli suuri kun edellisen kerran Motonettiläisen kanssa tarvittiin isoa mailaa + toisen pultin reijän suurentamista, Siniseltä haettu lumpsahti paikalle kuin itsestään. Siinä ei edes asennusjuomaa ehtinyt ajatella.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: LK - 11.10.2013, 07:33:33
Miten alapallossa voi mennä tunti,äsken just vaihettiin alatukivarret molemmille puolille ja jarrupalat taakse,vajaa 2h meni aikaa 8)

Ei siihen itse hommaan tuntia menekään. Mutta yrittäjä kun joutuu kuitenkin siihen sen tunnin varamaan aikaa, niin on siitä kiva saada sen tunnin palkkakin.
Muuten alkaa yrittäjän päivät venymään aika pitkiksi kun joka tunnista voit laskuttaa vain puolikkaan.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: kempula - 12.10.2013, 21:22:31
Miten te, jotka varttituntiin vaihdatte sen nivelen niin muljautatte tukivarren takaisin siihen alapalloon? P*rkele, että sai tänään taistella kun vaihtelin puslat alatukivarteen vänkärin puolelle. Muuten meni melkeen kuin tanssi, mutta siinä vaiheessa tappelutti oikeen huolella kun piti saada se alapallonivel siihen tukivarren koloon <Kippis> Huomenna toinen puoli pitäsi alkaa värkkäämään...
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: mara h - 13.10.2013, 07:23:17
Auto kun on nosturilla,niin laitat telineen joustintuen alapään ja lattian väliin ja lasket nosturia alas niin jousi painuu kasaan ja saat tapin tukivarren reikään -H-
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Beagle - 14.11.2015, 21:21:01
Tänään tuli vaihettua kuskin puolen alapallo, ongelmana ei ollut nivelen takaisin saaminen alatukivarteen. Sopivalla putkella vääntämällä, suorastaan muljahti paikalleen.

Ongelma oli tuo uuden nivelen saaminen boorilleen siihen koloonsa. Ei millään meinannut lähteä uppoamaan. Ajoin smirkelillä uudesta nivelestä booreja hieman pois ja heti upposi. Tosin edelleen tuntuu väljää samalla tavalla kun heiluttaa rengasta. Liekö särkynyt tuo uusi tarvike nivel vai onko iskarin yläpäässä välys. Raidetangosta tuntuu myös lenkkasua, mutta ei ota selvää tuleeko hammastangosta vai raidetangon päästä.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: venttiili - 14.11.2015, 22:39:37
Ongelma oli tuo uuden nivelen saaminen boorilleen siihen koloonsa. Ei millään meinannut lähteä uppoamaan. Ajoin smirkelillä uudesta nivelestä booreja hieman pois ja heti upposi. Tosin edelleen tuntuu väljää samalla tavalla kun heiluttaa rengasta. Liekö särkynyt tuo uusi tarvike nivel vai onko iskarin yläpäässä välys. Raidetangosta tuntuu myös lenkkasua, mutta ei ota selvää tuleeko hammastangosta vai raidetangon päästä.

Ostin aikoinaan halvan (n. 27e) tarvikealapalleron joka oli niin heikkoa työnjälkeä että ei sitten todellakaan mennyt booreilleen koloonsa, vaikka mitä teki. En lähtenyt smirkelöimään vaan hain siniseltä osan, koska foorumilta löytyi useampi ketju jossa todettiin että se menee varmasti paikoillensa. Näin kävi - sinne se humpsahti ja kohta auto rullattiin takaisin baanalle.

Ei varmaan vastannut suoraan kysymykseen, mutta nostanpa nyt ohimennen esille sen että varaosia on monenlaisia, halvin ei ole paras.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: remes - 16.11.2015, 04:00:20
Ostin aikoinaan halvan (n. 27e) tarvikealapalleron joka oli niin heikkoa työnjälkeä että ei sitten todellakaan mennyt booreilleen koloonsa, vaikka mitä teki. En lähtenyt smirkelöimään vaan hain siniseltä osan, koska foorumilta löytyi useampi ketju jossa todettiin että se menee varmasti paikoillensa. Näin kävi - sinne se humpsahti ja kohta auto rullattiin takaisin baanalle.

Ei varmaan vastannut suoraan kysymykseen, mutta nostanpa nyt ohimennen esille sen että varaosia on monenlaisia, halvin ei ole paras.
Täysin samat kokemukset itselläkin. Motonetin tuote ei meinannut istua millään, alkuperäinen ilman mitään väkivaltaa.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Beagle - 16.11.2015, 15:12:04
Jes, tämäpä selvä. Noh nyt on oppirahat maksettu, kun tuota ei voi enää palauttaakaan. Jatkossa laitellaan pelkkiä TRW:n niveliä.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: suden silmät - 16.11.2015, 16:28:10
Motonetin alapallo kesti alle vuoden. Antoivat hyllystä uuden tilalle ilmaiseksi. En tiedä onko siinä joku takuu sitten, kohta on taas katsastus.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: o_j - 17.11.2015, 09:38:42
Ai sen pitäis jotenkin lumpsahtaa paikoilleen. Olen aina vaan painanut alkuun ja kirinyt niillä pulteilla paikoilleen. ;D
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Pezku - 22.03.2019, 20:38:29
Pahoittelen vanhan topicin nostamista, mutta aihe on sama, joten turha uuttakaan aloittaa.

Tänään tuli -01 S60:lle hylky väljien etupään alatukivarsien pallonivelten takia. Ajattelin vaihtaa nuo itse, mutta aloin vähän miettiä sitä, jos vetoakselin vetonivelen vetäisee siinä vahingossa auki ja hommasta tulee isompi urakka.

Onko tuo vetoakseli ensinnäkin pakko irrottaa navasta vai voiko alapallonivelet vaihtaa vetari kiinni navassa? Entä voiko sen vetonivelen vetää auki vahingossa, jos vetari on kiinni navassa? Jos taas vetarin irrottaa navasta, niin purkuuko se heti, jos vähänkin siihen tulee vetoa? Tässä tapauksessa vetari varmaan pitäisi sitoa jollain, ettei se leviä, kun alapalloa yrittää saada irti.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: sami_k - 22.03.2019, 20:48:14
Minä olen vaihtanut alapallot aina ilman vetarin pultin irroitusta, toki varovainen täytyy olla ettei sisempi nivel tule liikaa ulos. Nosturilla nätti ottaa vanha alapallo irti vetovasaralla.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Pezku - 22.03.2019, 20:51:50
Minä olen vaihtanut alapallot aina ilman vetarin pultin irroitusta, toki varovainen täytyy olla ettei sisempi nivel tule liikaa ulos. Nosturilla nätti ottaa vanha alapallo irti vetovasaralla.

Mistä tuon käytännössä näkee, että paljonko tuota vetaria uskaltaa vetää ilman, että sisempi nivel tulee liikaa ulos?
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: sami_k - 22.03.2019, 21:55:47
Eipä oikeastaan mistään jos ei suojakumia raota, näissäkin muistaakseni kahden laisia niveliä joista toinen ei tule ulos vetämällä.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: vikki - 22.03.2019, 22:10:34
Se napapultti kannattaa ottaa pois ja varmistaa vaikka narunpätkällä, että vetari ei tule ulos. Käytännössä sitä tulee liikuteltua senverran, että helposti luiskahaa pihalle. Näin itse olen tehnyt. (kerran lipsahti ulos ja pikkusen siitä tuli lisähommaa). Parempi varmistaa ja pääsee vähemmällä.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Pezku - 23.03.2019, 07:54:29
Se napapultti kannattaa ottaa pois ja varmistaa vaikka narunpätkällä, että vetari ei tule ulos. Käytännössä sitä tulee liikuteltua senverran, että helposti luiskahaa pihalle. Näin itse olen tehnyt. (kerran lipsahti ulos ja pikkusen siitä tuli lisähommaa). Parempi varmistaa ja pääsee vähemmällä.

Kiitokset vinkistä. Eiköhän sen näillä ohjeilla saa vaihdettua.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: paku97 - 23.03.2019, 08:01:52
....ja, jos irroittaa vetoakselin, niin alapalloniveltä ei tarvi irroittaa.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Pezku - 23.03.2019, 08:34:59
....ja, jos irroittaa vetoakselin, niin alapalloniveltä ei tarvi irroittaa.
Perusteletko tätä vähän? Ei kai vetoakselin irrottaminen vaikuta asiaan mitenkään muuten kuin siten, että vetonivel ei leviä, jos vähän vahingossa vetää vetoakselin päätä ulospäin.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: paku97 - 23.03.2019, 09:41:28
Perusteletko tätä vähän? Ei kai vetoakselin irrottaminen vaikuta asiaan mitenkään muuten kuin siten, että vetonivel ei leviä, jos vähän vahingossa vetää vetoakselin päätä ulospäin.
Nivelet pysyny aina kasassa, apukuskin akseli lähtee varovasti vetämällä irti, kuskin akseli vääntämällä vaihdelaatikon puolelta jollain vääntöraudalla. Toissa päivänä vaihdoin kuskin puolen.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: modsman - 19.06.2019, 14:02:57
Mulla on juuttunut alapallo molemmista päistään.
Turnauskestävyys alkaa hiipua.

Ilmeisesti alkuperäinen vieläkin paikoillaan jolla ajettu 270tkm.

Onko olemassa ulosvedintä? Riittäisi pelkkä alapallon irroitus poterostaan kun on uusi tukivarsi odottelemassa.

V70 2.4d aut -07.

Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: paku97 - 20.06.2019, 06:36:42
Puukko ja vasara, puukko vasaralla sinne rakoon. Irtoaa.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: modsman - 20.06.2019, 15:23:41
Puukko ja vasara, puukko vasaralla sinne rakoon. Irtoaa.

Kiitos, kuulostaa lupaavalta.  :)
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Exa - 24.06.2019, 22:42:33
Omat kokemukset noista kirotuista alapalloista ovat seuraavanlaisia:

- Älä osta tarviketta, ne ei sovi oikein ja niistä saa boorit madaltaa rälläkällä.
- Ovat yleensä hiton tiukasti kiinni navassa.
- Vetarin kuulat lentää herkästi hiiteen, onneksi tämä ongelma on vain manuaalivaihteisissa.
- Nosturi tuo lähinnä vain mukavuutta ja ergonomiaa työntekoon, onnistuu pihalla tunkilla ihan yhtälailla, on vain enemmän perseestä.
- Ei vaadi erikoistyökaluja tai prässejä tms.

Ja en osaa kertoa vinkkejä että miten ne vetarin kuulat saa pysymään paikoillaan, kerran olen vaihtanut manuaaliaskilliseen autoon kyseisen alapallon ja niin ne kuulat pyöri lattialla minullakin. Joten ei muutakun iloista asennusta myös minunkin puolestani.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: modsman - 25.06.2019, 11:57:28
Vanha alapallo irtosi kun tarjosi järeää umpirautaputkea ja isolla lekalla napautteli alapallon hiukan näkyvillä olevaan reunaan. Tätä ennen CRC-kylpyä ja kokeilu puukolla.
Mulla ei ole nosturia vaan auto oli tunkattuna ja tuettuna tallissa. Monttu löytyy joskin siellä ei tarvinnut käydä.

Vetoakseli oli irti. Ei ongelmia sen suhteen.

Uuden tarvikepallin laitto kävi äärimmäisen helposti kun pallo oli pakastimessa päivän.  :D

Jokin linkki jossa näyttää irtoavan helposti. Veikkaan että Suomessa teiden suolaus voi jumittaa alustan osia.

https://www.youtube.com/watch?v=fApDmxZi534

Tällainen huomio vielä.. Alapallossa ei ole enää alapuolella kartiota niinkuin oli alkupään V70 mkII:ssa. Alatukivarrestakin puuttuu kartion mentävä paikka. Pelkkä reikä tukivarressa.
Aiheutti itsellä ihmetystä kun kartiot puuttuivat. MkIII on ilmeisesti jo kokonaan erillainen alapallo joka on kiinni kolmella pultilla.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Turbo 242 - 25.06.2019, 13:18:59
Vanha alapallo irtosi kun tarjosi järeää umpirautaputkea ja isolla lekalla napautteli alapallon hiukan näkyvillä olevaan reunaan. Tätä ennen CRC-kylpyä ja kokeilu puukolla.
Mulla ei ole nosturia vaan auto oli tunkattuna ja tuettuna tallissa. Monttu löytyy joskin siellä ei tarvinnut käydä.

Vetoakseli oli irti. Ei ongelmia sen suhteen.

Uuden tarvikepallin laitto kävi äärimmäisen helposti kun pallo oli pakastimessa päivän.  :D

Jokin linkki jossa näyttää irtoavan helposti. Veikkaan että Suomessa teiden suolaus voi jumittaa alustan osia.

https://www.youtube.com/watch?v=fApDmxZi534

Tällainen huomio vielä.. Alapallossa ei ole enää alapuolella kartiota niinkuin oli alkupään V70 mkII:ssa. Alatukivarrestakin puuttuu kartion mentävä paikka. Pelkkä reikä tukivarressa.
Aiheutti itsellä ihmetystä kun kartiot puuttuivat. MkIII on ilmeisesti jo kokonaan erillainen alapallo joka on kiinni kolmella pultilla.

2005 V70 AWD:ssa on kartio alapallossa ja tukivarressa molemmin puolin.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: modsman - 25.06.2019, 14:02:50
2005 V70 AWD:ssa on kartio alapallossa ja tukivarressa molemmin puolin.

2007 V70 2,4d aut ja mulle myytiin alapallo ja alatukivarsi joissa ei ole kartiota. Nyt paikallaan uusi tukivarsi ja alapallo joissa ei kartiota.

Itseasiassa en pääse aivan heti näkemään onko vanhassa tukivarressa kartio kun alapallo on juuttunut kiinni tukivarteen. Varmaankin pitäisi rälläkällä irroittaa niin voisin varmaksi sanoa onko alkuperäisissä kartiot vai ei.

Kävin just äsken testiajolla uusilla osilla joissa ei kartioita molemmin puolin... Hyvä ajaa mut ratti vinksottaa... Jospa johtuisi vanhan ja uuden tukivarsien puslien erosta ja korjaantuisi pyörien suuntauksella.



 
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Lankku - 25.06.2019, 14:14:57
Loppupään autoissa ei ole enää isoja kartioita alapallossa vaan pitkä ja kapea kartio sekä rautatukivarret. Taisi olla sama pallo kuin XC90:ssä.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: modsman - 25.06.2019, 14:18:28
Loppupään autoissa ei ole enää isoja kartioita alapallossa vaan pitkä ja kapea kartio sekä rautatukivarret. Taisi olla sama pallo kuin XC90:ssä.

Jeps, tässä sama osa jonka liikkeestä antoivat. Joskin maksoin paljon enemmän.

https://www.topautoosat.fi/ruville-7852887.html

Tämä on paljon hankalampi vaihdettava rautakanki menetelmällä.

Ei ole enää kartiota minne alapallon saa hollille. Kokeilin irroittamalla etummaiset tukivarren pultit ja laitoin tukivarren tästä kohti liinalla kiinni apurunkoon. Alapallo muljahtaa helposti kun toisen puslan jännite on poissa. Toisen puslan pystypultti kannattaa vaihtaa vaikkapa ohueen ruuvimeisseliin toimenpiteen ajaksi.

Laiton renkaan ja tunkkasin varovasti alas. Liinan pitää olla tiukalla ettei rengas lähde liikenteeseen.
Ratista voi hienosäätää niin että tukivarsi on just pulttien reikien kohdalla. Kaverin kanssa helppo...

Sama homma toiselle puolelle ei sujunut yhtä helposti..
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: VolvoV70TDI - 11.11.2023, 19:52:28
Itse kanssa tänään tuon alapallonivelen vaihdoin. Autona vm. -02 d5 manuaalilaatikolla. Alapallon vaihto onnistui hyvin ilman napapultin irrotusta. Irrotin ensin alapalloa pitelevät kolme pulttia (2 ylempää oli 15 mm kannalla ja se alapultti 19 mm, uudessa motonetin tarvikealapallossa nämä olivat 13 mm ja 18 mm). Kampesin alatukivartta rautakangella alaspäin (sai istua sen varren päällä, että sai tarpeeksi alas :D) ja käänsin varovasti pyörän napaa sivulle niin alapallo mahtui hyvin pois. Vähän oli siitä navan puolelta jumissa, mutta meisselin ja vasaran avulla hakaten lähti irti suht helposti. Uuden laittaminen oli sitten vähän hankalampaa, kun ei meinannut booreille millään mennä :'( Tarpeeksi kun sitä pyöritteli ja vasaralla naputteli niin meni lopulta koloonsa. Aikaa koko operaatioon meni 2 tuntia ulkona taivasalla tunkin avulla laittaessa  ;) ps. Ei se vetari ihan itsekseen irtoa, ainakaan jos ei kaksin käsin sitä voimalla ulospäin vedä  8)
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Lankku - 12.11.2023, 00:23:25
Uuden laittaminen oli sitten vähän hankalampaa, kun ei meinannut booreille millään mennä :'(
Monissa halvemmissa tarvikepalloissa booriosa on hieman isompi kuin alkuperäisessä, eikä sen takia halua mennä nätisti paikalleen. Pikkaisen hiottava booreja matalammaksi.
Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: laatikkovika - 12.11.2023, 08:26:13
"Mainos" :D
Oon käyttänyt FAG palloniveliä, ei oo ollu mitään asennusongelmia.

Otsikko: Vs: Alapallonivelen vaihto
Kirjoitti: Markku Salminen - 12.11.2023, 08:52:22
Itse oon käyttänyt vaan sinisessä laatikossa olevia alapalloja sekä alatukivarren puslia ei tarvi ihan jatkuvaan vaihdella kolmannet on menossa ja mittarissa on vasta 528000 että voi olla että tarvii vielä joskus vaihtaa.