Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Nortti - 04.02.2011, 15:04:42
-
Autooni V70 MY2005 D5 tulee eteen lähiaikoina suuttimien vaihto.
Nykyiset suuttimet ovat numerolla 8658352 ja vastaavalla Bosch numerolla 0445110 078.
2006 ja uudemmissa on suuttimina mm.
30777526 / Bosch 0445110 298 (esim. MY2008 XC70)
30750283 / Bosch 0445110 283 (esim. MY2007 V70)
Alkuperäiset lienevät ainakin 5-reikäiset ja uudemmat 7-reikäiset. Mekaanisesti nuo tietääkseni ovat vaihtokelpoisia.
Onko mitään estettä tai hyötyä tai peräti haittaa laittaa tuollaiseen RICA:lla terästettyyn mutta muuten vakioautoon uudempien mallien suuttimia? Netistä en löytänyt mitään tutkimusta mahdollisista käytännön eroista.
-
Kyllä niillä 7-reikäisillä saadaan enemmän tehoa irti, mutta toimiiko auto enää ne laittamalla ennenkuin softa optiomidaan uudestaan...
-
Kyllä niillä 7-reikäisillä saadaan enemmän tehoa irti, mutta toimiiko auto enää ne laittamalla ennenkuin softa optiomidaan uudestaan...
Samaapa meinasin sanoa, että autoa penkkiin ja softaa säätämään...
En ole varma, että ovatko suutin rungot mekaanisesti täysin samat mitat omaavia, museossa oli niihin aikoihin juttua, kun tuo D5244T4 kone (jossa siis 7-reikäiset suuttimet) tuli, että suutin kärkiä ovat vaihtaneet, mutta en muista koko suuttimesta olleen puhetta.
ja siis, jos sitä softaa ei säädä vastaamaan suuttimia, niin lienee noi suuttimet menevän enemmän sinne haitan puolelle..
Toki.. en tiedä, että minkälainen tuotto kummallakaan suutintyypillä on... voihan 5 ja 7 reikäinen olla samalla tuotolla, reikien koossa olisi tällöin eroa.
-
En ole varma, että ovatko suutin rungot mekaanisesti täysin samat mitat omaavia, museossa oli niihin aikoihin juttua, kun tuo D5244T4 kone (jossa siis 7-reikäiset suuttimet) tuli, että suutin kärkiä ovat vaihtaneet, mutta en muista koko suuttimesta olleen puhetta.
Muistelisin että Valonviejä vaihtoi ex. S60 2.4d:een nuo uudet suuttimet kokonaan...
-
Muistelisin että Valonviejä vaihtoi ex. S60 2.4d:een nuo uudet suuttimet kokonaan...
Tuosta myös luin joskus. 7/5=1.4, eli on paljon mahdollista, että uudemmat suuttimet tuottavat 1.4 kertaisen määrän sumutusta tietynmittaisella ohjauspulssilla. Näinollen polttoaineen annostelu ei ainakaan ihan optimaalista olisi ilman moottoriohjelman optimointia. Kokeilemallahan tuo toki selviäisi, mutta taitaa jäädä, kun menee taas turhan tuunaamiseksi.
-
Eli miten on että onko nyt noilla tuotenumeroilla olevat varmasti 7 reikäiset?
-
vm 04 s60 D5
autoon vaihdettiin suutin kun falskasi liikaa.
kolme kertaa oon autoa sen jälkeen tankannut ja huomannut että kulutus on noussut huomattavasti
ajankohta tietty on huono ku kelit on mitä on niin osaa sanoa johtuuko kulutuksen nousu tosta sonnasta mitä tiellä on paljon ja pakkasista mutta
laittoi vaan miettimään.
vanhoissa suuttimissa on se 2 ympyröity ja tässä uudessa ei ole mitään tollasta ympyröityä numeroa. voiko tolla olla jotain merkitystä kulutuksen nousuun?
vääränlainen suutin?
kuhan ajattelen ääneen
-
eikös ne karalalla ollu just näillä 7reikäsillä (vanhat5 reikäset) ja uudella turbolla ottaneet S60 D5.sta sellaset 250hv pihalle ja lähemmän 600nm?
-
Jostain syystä niissä on ne luokitukset 1,2 tai 3. Jostain ohjelmoinnista olen lukenut, auttaskohan se? Itse vaihdoin joku viikko sitten samannumeroiseen käytettyyn ja kulutus on kohtuullinen. Normaalisti ardicin kanssa talvikulutus on reilut 6 L/100km ja nyt tankkasin 58,48L ja 1045km, reilut 5,7 siis satasella. Mukana taajama-ajoa ja talvirajoituksia.
edit: jos olisi käynyt niin, että 4 suutinta olisi vanhaa 5-reikäistä ja viides 7-reikäinen joka puhaltais 1,4x ainetta ulos niin lopputulos ei varmaan ihan optimi ole.
-
"kolme kertaa oon autoa sen jälkeen tankannut ja huomannut että kulutus on noussut huomattavasti"
Eikös dieselin talvilaadut ole vähemmän energiaa sisältäviä joten sitä kautta kulutus nousee myös.
-
eikös ne karalalla ollu just näillä 7reikäsillä (vanhat5 reikäset) ja uudella turbolla ottaneet S60 D5.sta sellaset 250hv pihalle ja lähemmän 600Nm?
Jep, kun on ohjelmoinnissa, niin samantien noilla saa reilusti enemmän irti. Joskus niitä vakioon koitin ja tuli putken täydeltä mustaa savua.
-
vm 04 s60 D5
vanhoissa suuttimissa on se 2 ympyröity ja tässä uudessa ei ole mitään tollasta ympyröityä numeroa. voiko tolla olla jotain merkitystä kulutuksen nousuun?
vääränlainen suutin?
Mitäs ne numerot siinä vaihdetussa on? On aikalailla tärkeä että se on samaa mallia kuin oli ennenkin. Muinaisessa 1. viestissäni luettelin muutamat numerot.
-
Eikös dieselin talvilaadut ole vähemmän energiaa sisältäviä joten sitä kautta kulutus nousee myös.
Kyllä.
Mutta kuinka paljon tämän vaikutus sitten on, en osaa sanoa.
-
Se ympyröity numero suuttimessa on sen takia, että se suutin olisi halvempi :)
Siis noin niinkuin kuluttajan näkökannalta olennaisimpana tietona.
Kun suutin valmistetaan, niin se toki myös sitten testataan, jos olisi vain yhtä ympyröitynumero mallia suutinta, niin sille olisi sitten asetettu yksi raja-arvo, jonka sisään osuva hyväksytään ja ulkopuolelle jäävä pistetään romukoppaan, koska se suutin ei täyttänyt valmistustoleranssia.
Toleranssien ollessa pienempiä, kuin mitä työntömitalla saa mitattua, romukoppaan menevien määrä olisi aika iso..
Ideana: eri raja-arvoja, suutinta testatessa testataan, että mihin raja-arvon sisään suutin osuu ja lätkäistään tämä luokitus suuttimelle.
Nyt astuu moottorinohjainlaite kuvaan, ohjainlaitteelle kerrotaan, että mikä suutin siellä on ja ohjainlaite ohjaa suutinta tietyllä tavalla, että sen tuotto, avaus signaaliasta->aukeamishetkeen aika jne jne. arvo on sama, kuin sen on alunperin haluttu olevan sillä oikealla raja-arvolla olevalla suuttimella.
Vähemmän romutettavia suuttimia= pienemmät tuotantokustannukset/hyväksytty suutin = periaatteessa edullisempi hinta kuluttajalle.. toki tuota edullisuutta on sitten moni välikäsi vähän kompensoimassa sielä välissä, joten hinnaksi muodostunee ns. käypä/perinteinen hinta suuttimesta
-
Mitäs ne numerot siinä vaihdetussa on? On aikalailla tärkeä että se on samaa mallia kuin oli ennenkin. Muinaisessa 1. viestissäni luettelin muutamat numerot.
vanhoissa on
0445110 078
8658352
uudessa on
0445110 078
30777314
muitakin numero sarjoja oli mutta kaikissa 5 suuttimessa eri
uudessa ei ollut numeroa ympyrän sisällä.. vanhoissa oli
-
Moro,
Löytyiskö vinkkiä... Kyseessä V70 D5 163hv -03. Neljä suutinta vaihdettu Bosch 30777314 versioon ja yksi on alkuperäinen 8658353 (tässä on ympyröity 3). Tuntuu että polttoainetta menee aiempaa enemmän. Voiko tämän pistää Vidalla kuntoon vai tarvitaanko muita toimenpiteitä?