Futurez  Kulkukoira

D5 ruiskusuuttimien eri versiot

  • 15 Vastauksia
  • 12997 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« : 04.02.2011, 15:04:42 »
Autooni V70 MY2005 D5 tulee eteen lähiaikoina suuttimien vaihto.

Nykyiset suuttimet ovat  numerolla 8658352  ja vastaavalla Bosch numerolla 0445110 078.

2006 ja uudemmissa on suuttimina mm.
30777526 / Bosch 0445110 298  (esim. MY2008 XC70)
30750283 / Bosch 0445110 283 (esim. MY2007 V70)

Alkuperäiset lienevät ainakin 5-reikäiset ja uudemmat 7-reikäiset. Mekaanisesti nuo tietääkseni ovat vaihtokelpoisia.

Onko mitään estettä tai hyötyä tai peräti haittaa laittaa tuollaiseen RICA:lla terästettyyn mutta muuten vakioautoon uudempien mallien suuttimia? Netistä en löytänyt mitään tutkimusta mahdollisista käytännön eroista.

Poissa Major

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #1 : 04.02.2011, 15:17:01 »
Kyllä niillä 7-reikäisillä saadaan enemmän tehoa irti, mutta toimiiko auto enää ne laittamalla ennenkuin softa optiomidaan uudestaan...
-- Tuontiautoja avaimet käteen -- ViaCar.fi -- Ohjekirjoja & Xenon ballasteja & Volvon soittimia kaupan --

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #2 : 05.02.2011, 14:47:25 »
Kyllä niillä 7-reikäisillä saadaan enemmän tehoa irti, mutta toimiiko auto enää ne laittamalla ennenkuin softa optiomidaan uudestaan...

Samaapa meinasin sanoa, että autoa penkkiin ja softaa säätämään...

En ole varma, että ovatko suutin rungot mekaanisesti täysin samat mitat omaavia, museossa oli niihin aikoihin juttua, kun tuo D5244T4 kone (jossa siis 7-reikäiset suuttimet) tuli, että suutin kärkiä ovat vaihtaneet, mutta en muista koko suuttimesta olleen puhetta.

ja siis, jos sitä softaa ei säädä vastaamaan suuttimia, niin lienee noi suuttimet menevän enemmän sinne haitan puolelle..

Toki.. en tiedä, että minkälainen tuotto kummallakaan suutintyypillä on... voihan 5 ja 7 reikäinen olla samalla tuotolla, reikien koossa olisi tällöin eroa.

Poissa Major

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #3 : 05.02.2011, 17:57:09 »
En ole varma, että ovatko suutin rungot mekaanisesti täysin samat mitat omaavia, museossa oli niihin aikoihin juttua, kun tuo D5244T4 kone (jossa siis 7-reikäiset suuttimet) tuli, että suutin kärkiä ovat vaihtaneet, mutta en muista koko suuttimesta olleen puhetta.

Muistelisin että Valonviejä vaihtoi ex. S60 2.4d:een nuo uudet suuttimet kokonaan...
-- Tuontiautoja avaimet käteen -- ViaCar.fi -- Ohjekirjoja & Xenon ballasteja & Volvon soittimia kaupan --

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #4 : 07.02.2011, 20:17:43 »
Muistelisin että Valonviejä vaihtoi ex. S60 2.4d:een nuo uudet suuttimet kokonaan...

Tuosta myös luin joskus. 7/5=1.4, eli on paljon mahdollista, että uudemmat suuttimet tuottavat 1.4 kertaisen määrän sumutusta tietynmittaisella ohjauspulssilla. Näinollen polttoaineen annostelu ei ainakaan ihan optimaalista olisi ilman moottoriohjelman optimointia. Kokeilemallahan tuo toki selviäisi, mutta taitaa jäädä, kun menee taas turhan tuunaamiseksi.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #5 : 22.02.2012, 14:21:55 »
Eli miten on että onko nyt noilla tuotenumeroilla olevat varmasti 7 reikäiset?
volvoja - onhan noita.

Poissa Raivo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • S60 D5
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #6 : 23.02.2012, 13:55:37 »
vm 04 s60 D5
autoon vaihdettiin suutin kun falskasi liikaa.
kolme kertaa oon autoa sen jälkeen tankannut ja huomannut että kulutus on noussut huomattavasti

ajankohta tietty on huono ku kelit on mitä on niin osaa sanoa johtuuko kulutuksen nousu tosta sonnasta mitä tiellä on paljon ja pakkasista mutta
laittoi vaan miettimään.

vanhoissa suuttimissa on se 2 ympyröity ja tässä uudessa ei ole mitään tollasta ympyröityä numeroa. voiko tolla olla jotain merkitystä kulutuksen nousuun?
vääränlainen suutin?

kuhan ajattelen ääneen


Poissa Catalust

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • V70 vm04 D5 @1,6bar
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #7 : 23.02.2012, 23:09:23 »
eikös ne karalalla ollu just näillä 7reikäsillä (vanhat5 reikäset) ja uudella turbolla ottaneet S60 D5.sta sellaset 250hv pihalle ja lähemmän 600nm?
...3" RST hönkivä kiisseli... ...42,5/56 Garrett... ...600x300x76 cooleri... ...213hv noilla vakio suuttimilla sai... ...nälkä kasvaa kuitenkin syödessä... ;)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1129
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #8 : 24.02.2012, 09:39:07 »
Jostain syystä niissä on ne luokitukset 1,2 tai 3. Jostain ohjelmoinnista olen lukenut, auttaskohan se? Itse vaihdoin joku viikko sitten samannumeroiseen käytettyyn ja kulutus on kohtuullinen. Normaalisti ardicin kanssa talvikulutus on reilut 6 L/100km ja nyt tankkasin 58,48L ja 1045km, reilut 5,7 siis satasella. Mukana taajama-ajoa ja talvirajoituksia.
edit: jos olisi käynyt niin, että 4 suutinta olisi vanhaa 5-reikäistä ja viides 7-reikäinen joka puhaltais 1,4x ainetta ulos niin lopputulos ei varmaan ihan optimi ole.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2012, 09:45:04 kirjoittanut Jorma »

Poissa tjkano

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #9 : 24.02.2012, 12:37:48 »
"kolme kertaa oon autoa sen jälkeen tankannut ja huomannut että kulutus on noussut huomattavasti"

Eikös dieselin talvilaadut ole vähemmän energiaa sisältäviä joten sitä kautta kulutus nousee myös.
entiset: S40 2.0T Aut. 2004 Classic ,XC90 D5 Aut. 2005, V40CC T4 aut. 2015
nykyiset: V60 T3 aut. 2015

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #10 : 24.02.2012, 13:39:33 »
eikös ne karalalla ollu just näillä 7reikäsillä (vanhat5 reikäset) ja uudella turbolla ottaneet S60 D5.sta sellaset 250hv pihalle ja lähemmän 600Nm?

Jep, kun on ohjelmoinnissa, niin samantien noilla saa reilusti enemmän irti. Joskus niitä vakioon koitin ja tuli putken täydeltä mustaa savua.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #11 : 24.02.2012, 13:43:14 »
vm 04 s60 D5

vanhoissa suuttimissa on se 2 ympyröity ja tässä uudessa ei ole mitään tollasta ympyröityä numeroa. voiko tolla olla jotain merkitystä kulutuksen nousuun?
vääränlainen suutin?

Mitäs ne numerot siinä vaihdetussa on? On aikalailla tärkeä että se on samaa mallia kuin oli ennenkin. Muinaisessa 1. viestissäni luettelin muutamat numerot.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #12 : 24.02.2012, 13:48:25 »
Eikös dieselin talvilaadut ole vähemmän energiaa sisältäviä joten sitä kautta kulutus nousee myös.

Kyllä.

Mutta kuinka paljon tämän vaikutus sitten on, en osaa sanoa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #13 : 24.02.2012, 14:52:14 »
Se ympyröity numero suuttimessa on sen takia, että se suutin olisi halvempi :)
Siis noin niinkuin kuluttajan näkökannalta olennaisimpana tietona.

Kun suutin valmistetaan, niin se toki myös sitten testataan, jos olisi vain yhtä ympyröitynumero mallia suutinta, niin sille olisi sitten asetettu yksi raja-arvo, jonka sisään osuva hyväksytään ja ulkopuolelle jäävä pistetään romukoppaan, koska se suutin ei täyttänyt valmistustoleranssia.
Toleranssien ollessa pienempiä, kuin mitä työntömitalla saa mitattua, romukoppaan menevien määrä olisi aika iso..
Ideana:  eri raja-arvoja,  suutinta testatessa testataan, että mihin raja-arvon sisään suutin osuu ja lätkäistään tämä luokitus suuttimelle.
Nyt astuu moottorinohjainlaite kuvaan, ohjainlaitteelle kerrotaan, että mikä suutin siellä on ja ohjainlaite ohjaa suutinta tietyllä tavalla, että sen tuotto, avaus signaaliasta->aukeamishetkeen aika jne jne. arvo on sama, kuin sen on alunperin haluttu olevan sillä oikealla raja-arvolla olevalla suuttimella.

Vähemmän romutettavia suuttimia= pienemmät tuotantokustannukset/hyväksytty suutin = periaatteessa edullisempi hinta kuluttajalle..  toki tuota edullisuutta on sitten moni välikäsi vähän kompensoimassa sielä välissä, joten hinnaksi muodostunee ns. käypä/perinteinen hinta suuttimesta

Poissa Raivo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • S60 D5
Vs: D5 ruiskusuuttimien eri versiot
« Vastaus #14 : 24.02.2012, 20:54:43 »
Mitäs ne numerot siinä vaihdetussa on? On aikalailla tärkeä että se on samaa mallia kuin oli ennenkin. Muinaisessa 1. viestissäni luettelin muutamat numerot.

vanhoissa on
0445110 078
8658352

uudessa on
0445110 078
30777314

muitakin numero sarjoja oli mutta kaikissa 5 suuttimessa eri

uudessa ei ollut numeroa ympyrän sisällä.. vanhoissa oli

 

Samppasport  Futurez