Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: V702.5tdi - 21.08.2012, 19:31:24
-
Elikkäs startti alko rynkyttämään ja wetterillä antoivat diagnoosiksi : Startti paskana, ja vääntiölevy/pelti tms.? mikä tämä on, tarkoittaakose vauhtipyörän hammaskehää. Selittäkääs nyt joku :). Wetterillä remppa tekee 2000€. Onneksi yks tuttu pystyy tekee sen ite, osat pitäs vaan hankkia.
-
Automaattivaihteisessa autossa ei ole vauhtipyörää, mutta samankokoinen peltilevy siellä on, jossa on hammaskehä.
Mutta joo "vauhtipyörän" hammaskehää periaatteessa tarkoittaa.
-
Sama vaiva rahikaisella, hampaita puuttuu :'( Saako tuohon automaatin peltikiekkoon vaihdettua pelkän hammaskehän niinkuin normaaliin valurautaiseen vauhtipyörään? Ja mistähän noita osia saisi edullisesti, arvelen että Biliassa voi maksaa aika paljon ??? Vm on 2005 ja kone 120kw D5.
-
Pelkkää hammaskehää ei saa erikseen, on hitsattu siihen levyyn kiinni.
Itse jouduin tuon vääntiölevyn vaihtamaan jokunen kuukausi takaperin, Karhulan Autosalvassa maksoi muistaakseni 350€ + starttiin uus bendix 35€ paikallisesta varaosaliikkeestä.
Yhden illan aikana tuon sai vaihdettua...rauhalliseen tahtiin ;)
Ja auto oli V70 -02 D5.
-
Yhden illan aikana tuon sai vaihdettua...rauhalliseen tahtiin ;)
Ja auto oli V70 -02 D5.
-H-
Aika äijä. Ei tainnut tapahtua missään parrkipaikalla ja käytössä oli varmaan monenmoista erikoistyökalua?
-
Haynes sanoo että vaihteisto on otettava kokonaan pois, ja että sen saa alakautta ulos kun on ensin irroteltu semmonen määrä tavaraa että minulta hommaan kuluisi varmaan pari työpäivää. Haynes kyllä usein neuvoo purkamaan turhan paljon, mahtuisiko aski sen verran siirtymään pois nostamatta että kiekon saa vaihdettua vaiheiston ja moottorin välisestä raosta? Muuten ei ripeemmältäkään remonttireiskalta taida illalla töiden jälkeen ja ennen urheiluruutua onnistua.
-
Haynes kyllä usein neuvoo purkamaan turhan paljon, mahtuisiko aski sen verran siirtymään pois nostamatta että kiekon saa vaihdettua vaiheiston ja moottorin välisestä raosta? Muuten ei ripeemmältäkään remonttireiskalta taida illalla töiden jälkeen ja ennen urheiluruutua onnistua.
Ei taida onnistua. Laatikko jää liikaa eteen.
-
Kyllä tuossa helpoimmalla loppupelissä pääsee kun ottaa laatikon ihan kunnolla pois edestä. Mulla ei suostunut vasen vetari irtoamaan laatikosta, mutta eipä tuo haitannut vaikka kiinni olikin.
Vääntiölevy on sitten kiinni 12-kulmaisilla pulteilla ja tuota hylsyä sai hiukan metsästää kun omasta pakista löytyy vain 6-kulmaisia.
Lenkkiavaimella saa kyllä auki kun lenkkiosa on 12-kulmainen, mutta kiinni laitossa olisi suotavaa saada momenttiavain kiinni. Tarvittavan hylsyn koko siis 17mm.
Muutenhan tuossa projektissa ei sen kummempia erikoistyökaluja tarvii.
Ja samalla jos tuohon hommaan ryhtyy niin ei varmaankaan olis pahitteeks vaihtaa uutta stefaa kampiakselin päähän...
-
Ja samalla jos tuohon hommaan ryhtyy niin ei varmaankaan olis pahitteeks vaihtaa uutta stefaa kampiakselin päähän...
Sekä viruneet vauhtipyörän pultit.
Samoin kannattaa uusia tiivistetulppa 8687868 4€ joka on heti kampuranstefan yläpuolella. On alkanut vuotamaan kahdesta autosta joilla ajettu yli 400tkm. Alkuperäinen on muovia( :idiot2:) ja uusi metallia. Se kestää varmasti kauemmin.
-
Mulla ottivat koko moottorin irralleen hammaskehää vaihdettaessa ??? Silloinhan "lisätyönä" sain myös ilmastoinnin huollon sekä renkaiden nelipiste suuntauksen... autona s60 D5 aut.
-
Ilmeisesti syynä noihin hammasongelmiin on vika startissa. Itsellänikin vauhtipyörä vaihdettu ja olen vähän miettinyt että pitäisikö starttikin vaihtaa uuteen hyvän sään aikaan. Startin vaihto ei liene ihmeellinen operaatio ja sen voinee tehdä helposti itsekkin ja kunnostettuja saa kohtuuhintaan. Vauhtipyörän vaihto oli koko päivän remppa pajalla. Rapiat 300 000 ajetun kolisevan kaksoismassapyörän hammaskehä ei uuden rinnalla hävennyt.
-
Ilmeisesti syynä noihin hammasongelmiin on vika startissa.
Tuota itsekin mietin, että pitäisikö startti vaihtaa samalla varmuuden vuoksi vaikka silmämääräisesti ratas näyttää olevan kunnossa ja starttia irrallaan kokeillessa bendix toimii hyvin. Tehdaskunnostettu vaihtostartti maksaa Motonetissä 239,- ja vaihto on alle tunnin homma. Ainakaan minun autossa ei tarvinnut purkaa mitään pois tieltä, ja startti on kahdella pultilla kiinni. Akun kenkä kannattaa irrottaa ennenkuin alkaa ruuvailla johtoa irti startista, muuten avain voi vähän lämmetä jos sen ropaa runkoon kiinni :o
-
En oikein usko että vika olisi startissa. Omassa kulkineessa tuo hammaskehä oli totaalisen kulunut jokaisen hampaan kohdalta, hampaitten harjat oli veitsenteräviä. Yhdestä kohtaa sitten kulahtaneet lopullisesti pois.
Mitään starttausongelmia ei ollut koskaan eikä startti jäänyt päälle.
Oma käsitykseni on että tuo hammaskehä vain on paljon pehmeämpi kuin startissa oleva hammas.
Startin hammaspyörässä ei edes ollut mitään kunnon kulumia, vaihdoin kuitenkin sen uuteen, varmuuden vuoksi.
-
Vika on hammaskehälähtöinen. Lämpökäsittely mennyt reisille valmistusvaiheessa
-
Vika on hammaskehälähtöinen. Lämpökäsittely mennyt reisille valmistusvaiheessa
Pysähtyyköhän moottori aina esim. kahteen tai kolmeen tiettyyn asentoon, jolloin nuo kohdat hajoavat lopulta.
-
Joku puristushan sen aina viimein toppaa.
-
Tere.
Neloskoneessa niitä pysähtymiskohtia on kaks
Ja kutoskoneessa niitä on kolme,epämoottoreista en tiedä.
Nuo pysähtymiskohdat määräytyy kampiakselin kaulojen kulmista.
Nelonen 180 astetta ja kutonen 120 astetta.
-
Nyt on remontti edennyt siihen vaiheeseen että hampaaton vääntölevy on pöydällä ja käytetty ehjä osa vieressä. Mutta osat on erilaiset:
8677768 moottorityypille D5244T/T2 (minulla tämä kone)
30677196 moottorityypille D5244TX paitsi D5244T/T2
Erot:
1) Momentinmuuntimen kiinnitysruuvien reiät ovat isommat. Väliin kyllä löytyisi juuri sopivat holkit.
2) Pyörimisnopeuden tunnistamista varten oleva aukko eri paikassa suhteessa kampiakselin kohdistustappiin
3) Hammaskehä jäisi n. 1 mm kauemmaksi startista
Muuten mitat on samat, ja etäisyys kampiakselin päästä momentinmuuntimen kiinnityspisteisiin on sama. Lähinnä tuo 2) arveluttaa jos ecu käyttää anturia vaikka ruiskutushetken ajoittamiseen.
Purku-kasaustyö on sen verran iso että olen kallistumassa oikean osan tilaamiseen Biliasta hintaan 325,- :-\
-
Ei se uudemman moottorimallin osa toimi. Reikien paikat ovat tärkeitä.
-
Sukulaiselle automaattivaihteista volvoa katsellut, onko tietoa missä vuosimallissa tämä ongelma olisi jo korjattu?
Täällä ainakin 2005 mainittu ongelman esiintyvän joten faceliftissäkin vielä sama materiaali?
-
Minähän vuonna tuon vääntiölevyn malli muuttui?
Auto on mallia 2005, hihnakopan tarrassa tekstit
Part no 6901209
Serial 246327
D5244T
Skandix.de haki alustanumeron avulla driving platen numeroksi
8677768
Sen vissiin uskaltaa hankkia?