Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Heikki75 - 24.08.2012, 21:27:37
-
On tässä pitkän VAG-kauden jälkeen tullut mieleen kokeilla jotakin muuta..
Mielessä on ollut jokin D5-tekniikalla oleva Volvo, vaikka vakavasti olen harkinnut jopa Ensimmäistä japsia...
Näyttäisi nykyään olevan tarjontaa tuossa vähän päälle 20k€ myös näitä V70mk3 ja S80mk2 100-150tkm. ajettuina.
Näistä tuli mieleen, että nuo autothan ovat niitä ensimmäisiä rekisteröityjä ko. mallisarjaa? Tekniikkahan näissä taitaa olla vielä raudan osalta aikalailla ennallaan, mutta korinsähköt jne.???
Onko näistä kokemuksia?
Muistan ex-appiukon kokeilut ensimmäisitä V50:stä, kaikkine sähkö/softa murheineen... Tosin sehän taisi olla volvolla selkeästi täysin uutta linjaa, näihin em. verrattuna?
Lyökää vaan jäitä hattuun, kuume on kova..
-
Itselle tuli 3-kopan XC70 takuulla ensimmäisten joukossa -ainakin silloin oli pakko todeta että auto oli laadukkain siihen asti, vaikka malli oli uusi -kuvaakaan ei tainnut olla tilatessa.
Mutta maanantaivehkeitä löytyy aina. Tuskin kukaan viitsisi ajaa 100-150tkm jollain vikapesällä? Eli voisko yksilön kunnon nähdä omistajien määrästä?
-
Mites vaikka S 80/V 70 Classic? :) Luulisi ettei enää olisi ongelmia hirveästi ainakaan ja omaa tekoa...
-
Mites vaikka S 80/V 70 Classic? :) Luulisi ettei enää olisi ongelmia hirveästi ainakaan ja omaa tekoa...
Miksi? S80 II/V70 III on valovuosia edellä ajettavuudessa.
-
Miksi? S80 II/V70 III on valovuosia edellä ajettavuudessa.
Noh, nuo lastentaudit ainakin ekoissa uusissa ja ajettavuus taitaa olla P2-malleissa rennompi... Penkit ovat myös mukavammat/pehmeämmät.
Kyllähän nuo uudemmatkin menisivät, ei siinä :P
-
Juu, noilla vanhemmilla koreilla alkaa malli-ikä jo painaa, vaikka joku helmi Classic-malli V70 vielä voisi ollakkin ok? Hyvä, vähän ajettu AWD:kin voisi kallistaa vahemman puolelle?
S80 mk1 on kuitenkin jo mallina 8 vuotta nykyistä kulkinetta vanhempi ja se väkisinkin vaivaa liiikaa..
-
Noh, nuo lastentaudit ainakin ekoissa uusissa
Näistä juuri?
Eli onko mitään vakavampaa yleisesti tiedossa..
Tyyliin "800€ ohjainbokseja, joiden päivitetyt versiot eivät käy yksiin vanhan ecun kanssa jne.. :)"
-
Noh, nuo lastentaudit ainakin ekoissa uusissa ja ajettavuus taitaa olla P2-malleissa rennompi... Penkit ovat myös mukavammat/pehmeämmät.
Kyllähän nuo uudemmatkin menisivät, ei siinä :P
Rennompi = täysin tunnoton, ei tykkää. Penkit on mun kropalle paremmat uudessa.
-
Mutta maanantaivehkeitä löytyy aina. Tuskin kukaan viitsisi ajaa 100-150tkm jollain vikapesällä? Eli voisko yksilön kunnon nähdä omistajien määrästä?
Ei kai välttämättä. Tutulla pirssi-isännällä on mk3 V70 D3 ja siinä on ollut likimain kaikki hajalla, joko uudesta lähtien tai hajonnu matkan varrella, ja tuohon lukeutuu sellaisia osia/osakokonaisuuksia jotka pitäisi kestää ja kestää.. Mittarissa tällä hetkellä joku about 280tkm ja eka omistaja, tokihan se on työkäytössä mutta silti eka omistaja eli se lukumäärä ei kyl ehkä kerro mitään.
On tuosta tosin jo monikin todennut että se on oikein todellinen maanantaikappale, näköjään sitä likimain mahdotonkin toteutuu joskus.
-
Ei kai välttämättä. Tutulla pirssi-isännällä on mk3 V70 D3 ja siinä on ollut likimain kaikki hajalla, joko uudesta lähtien tai hajonnu matkan varrella, ja tuohon lukeutuu sellaisia osia/osakokonaisuuksia jotka pitäisi kestää ja kestää.. Mittarissa tällä hetkellä joku about 280tkm ja eka omistaja, tokihan se on työkäytössä mutta silti eka omistaja eli se lukumäärä ei kyl ehkä kerro mitään.
On tuosta tosin jo monikin todennut että se on oikein todellinen maanantaikappale, näköjään sitä likimain mahdotonkin toteutuu joskus.
Hyvin on saanu D3 kyytiä. Satatonnia vuodessa :o. Tuolla ajomäärällä voi jo mennä jotain rikki.
-
Hyvin on saanu D3 kyytiä. Satatonnia vuodessa :o. Tuolla ajomäärällä voi jo mennä jotain rikki.
meillä on ollut nyt taksikäytössä kolme mk3 V70:stä ja kaikilla on tullut ajoja sen 100tkm/vuosi eikä vikoja ole liiemmin ollut :hello:
VW takseissa taitaa kaikissa olla moottoririkko-vakuutus DSG-lootan takia :D
-
Hyvin on saanu D3 kyytiä. Satatonnia vuodessa :o. Tuolla ajomäärällä voi jo mennä jotain rikki.
Melkein kakssataatonnia tuo mun mainitsema D3, auto on vasta 1,5 vuotias about. Ne ei iällisesti taksihommissa liikaa vanhene. :)
EDIT: iteasiassa olen likimain vastakkaista mieltä tuosta hajoamisesta, mitä nopeammin autoon kertyy kilometrejä niin sitä paremmin ne kestää. ;)
-
meillä on ollut nyt taksikäytössä kolme mk3 V70:stä ja kaikilla on tullut ajoja sen 100tkm/vuosi eikä vikoja ole liiemmin ollut :hello:
VW takseissa taitaa kaikissa olla moottoririkko-vakuutus DSG-lootan takia :D
Sepä se, ei niissä yleensä ihmeitä olekaan, kansipahveja on vaihdelleet ei kai juuri muuta. Tuohon nimenomaiseen D3 yksilöön on vaihdettu kone 30tkm kohdalla, sen jälkeen jo kertaalleen pahvi, latikko vtuilee ja aika moni muuki paikka. Ihan aito maanantai-edition.
-
Mites vaikka S 80/V 70 Classic? :) Luulisi ettei enää olisi ongelmia hirveästi ainakaan ja omaa tekoa...
Mulla ei yhtään V70 Classiccia ole ollut, tollanen -05 facelift versio oli uudesta ja enemmän sen kanssa Bilian tiloissa painittiin - joutuiko käymään kahdesti ;D Aikanaan 850 oli saman tyyppinen kuin ÄRRRÄ:n kertoma tapaus.
Ei sillä, hyviä ja tyylikkäitä autoja noi edelliskorisetkin ovat, omassa silmässä ikä alkaa painamaan. Mutta on uusissakin ärsyttäviä piirteitä, ainakin sähköikkunoiden katkaisija/katkaisijapaneelit ärsyttää. Mondeossa on samanlaiset ;D Eli ongelmat kohtuu pieniä.
-
Ei sillä, hyviä ja tyylikkäitä autoja noi edelliskorisetkin ovat, omassa silmässä ikä alkaa painamaan. Mutta on uusissakin ärsyttäviä piirteitä, ainakin sähköikkunoiden katkaisija/katkaisijapaneelit ärsyttää. Mondeossa on samanlaiset ;D Eli ongelmat kohtuu pieniä.
Jos helpottaa niin kerrotaan että Jaguarissa ja Aston Martinissakin on samanlaiset ;). Näissä uusi korisissa eniten itseä ärsyttää muutamat muoviset yksityiskohta sisällä. Vanhemmissa esim vaihdekeppinnuppi oli keinonahkaa, tuntuu kädessä paljon mukavammalta kuin uusien kiiltävä kovamuovinen versio :idiot2:. Tiedetään että pieni juttu, mutta se pilaa fiiliksen. Samoin se että Summum varustetason mukana tuleva vakio nahka on tosi huonolaatuista, näkee sokeakin että osa penkistä on keinonahkaa ja osa ei. 100tkm ajetut penkit on monesti todella pahan näköiseksi kuluneet.
-
Mun uusikorisessa vaihdekepin nuppi on kyllä nahkaa - tai sitä mitä Volvo nahaksi väittää, ei se tietenkään laadukkainta ole, muttei ole kallistakaan. Rahalla saa parempia.
On muuten samaa laatua kuin -05:ssakin oli. Ihan samaa nahkaa, mun mielestä vanhoissakaan ei istuimien takaosat ole aitoa nahkaa. Uudemmista en edes ole tunnustellut - eiköhän takaosat ole muovin jalompia versioita?
-
Mun uusikorisessa vaihdekepin nuppi on kyllä nahkaa - tai sitä mitä Volvo nahaksi väittää, ei se tietenkään laadukkainta ole, muttei ole kallistakaan. Rahalla saa parempia.
On muuten samaa laatua kuin -05:ssakin oli. Ihan samaa nahkaa, mun mielestä vanhoissakaan ei istuimien takaosat ole aitoa nahkaa. Uudemmista en edes ole tunnustellut - eiköhän takaosat ole muovin jalompia versioita?
Jopa S80 executivessa oli kovamuovia ja puuta vaihdekepinnuppi. Siis automaatissa.
Ei ole takaosat vanhoissa aitoja, mutta noissa uusissa ei ole etuosatkaan samaa nahkaa. Ainakin ne näyttävät erilaiselta. Monessa 100tkm ajetussa autossa vaaleat penkit on jo ihan kammottavassa kunnossa.
-
Samaa nahkaa keppi on.. ottaa vaikka verrokin vaikka ratista tai penkin istuonosasta. Ainakin mun vehkeissä. XC70 -08 ja -09 V70.. Eikä materiaalit ilman paremman luokan asiantuntemusta eroa -05 maliin vastaavista.
Toki huonommin varustelluissa noi varmaan on muovia. Exeä en ole sisältä nähnyt, "puukeppi" lienee oma lukunsa.
Sitsit saa huonoon kuntoon alle satkunkin.. Niin uusissa kuin ns. vanhemmissa.
-
Ei kai välttämättä. Tutulla pirssi-isännällä on mk3 V70 D3 ja siinä on ollut likimain kaikki hajalla, joko uudesta lähtien tai hajonnu matkan varrella, ja tuohon lukeutuu sellaisia osia/osakokonaisuuksia jotka pitäisi kestää ja kestää.. Mittarissa tällä hetkellä joku about 280tkm ja eka omistaja, tokihan se on työkäytössä mutta silti eka omistaja eli se lukumäärä ei kyl ehkä kerro mitään.
On tuosta tosin jo monikin todennut että se on oikein todellinen maanantaikappale, näköjään sitä likimain mahdotonkin toteutuu joskus.
Harmin kun Suomessa ei tämä Lemon Law ole ihan niin käytössä kuin vaikkapa USA:ssa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lemon_law
Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että auton saa jättää myyjälle jos jotain vikaa ei saada korjattua tai tulee koko ajan uusia vikoja. Kun on uusi auto kyseessä siis. Yleensä tilalle saa uuden samanhintaisen, eli saa tilata uuden auton ilmaiseksi... sitten vain toivottava, että ko. viat olivat oikeasti vikoja eivätkä mallisarjan featureita.
-
Itse kyllä vältän ostamasta uutta mallia ennenkuin 1-1½ vuotta on ollut tuotannossa, vaikka sitä ei suuremmin huudella, kyllä niitä muutellaan ilman varsinaista faceliftiä jos havaitaan, että jokin osa ei kestä. Reilu vuosi "varoaikaa" vähentää niitä mahdollisuuksia saada paskaa käteen...
-
Harmin kun Suomessa ei tämä Lemon Law ole ihan niin käytössä kuin vaikkapa USA:ssa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lemon_law
Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että auton saa jättää myyjälle jos jotain vikaa ei saada korjattua tai tulee koko ajan uusia vikoja. Kun on uusi auto kyseessä siis. Yleensä tilalle saa uuden samanhintaisen, eli saa tilata uuden auton ilmaiseksi... sitten vain toivottava, että ko. viat olivat oikeasti vikoja eivätkä mallisarjan featureita.
Eräs asiakas aikanaan kertoi jokseenkin vastaavanlaisesta tapauksesta. Eli oli ostanut uuden auton ja oliko lie ensimmäisen kahden vuoden aikana joutunut käyttämään korjaamolla liki sata kertaa ( tai vastaavaa, joka tapauksessa aivan posketon määrä). Loppupelissä asiakas hermostui, vei asian oikeuteen ja pitkähkön puimisen jälkeen maahantuoja velvoitettiin ottamaan auto takaisin, korvaamaan asiakkaalle aiheutuneet kulut jne jne. Auto tuli maksamaan maahantuojalle muistaakseni useamman kymmenen tuhatta enemmän kuin mitä auton listahinta oli.
Netistä kun kaivelis niin löytys ehkä tarkemmin :D
-
Itse kyllä vältän ostamasta uutta mallia ennenkuin 1-1½ vuotta on ollut tuotannossa, vaikka sitä ei suuremmin huudella, kyllä niitä muutellaan ilman varsinaista faceliftiä jos havaitaan, että jokin osa ei kestä. Reilu vuosi "varoaikaa" vähentää niitä mahdollisuuksia saada paskaa käteen...
Totta kirjoitat, mutta vuodesta 07/ 08 on jo aikaa ja lastentaudit on jo korjattu? Jotenkin tuntuu ettei 1-1/2 vuoden varoaikakaan aina riitä.
-
Juu.. Alkuperäisestä ajatuksesta huolimatta ajelin tuossa S60 2.4d Classiccia ja taitaa vaaka kallistua vanhemman korimallin puoleen.. Nätti auto hyvillä varusteilla sai jotenkin miettimään järkiperusteita.. Jos haluaa 100tkm. ajetun, ei aivan ensimmäisten sarjojen V70/S80, niin hilloa on lyötävä se reilu 5000€ lisää.. Eikä se raha tee pesää näihin laitteisiin..
-
Jos nyt vuonna 2012 ostaa esim. ensimmäisiä lajinsa edustajia olevan uuden mallin V70:n, niin eiköhän siitä ole surkeasti kestäviksi osoittautuneet osaset ehtineet jo tähän päivään mennessä, vuosien ja kilometrien varrella, hajota ja korvautua uudemmilla ja paremmilla. Niin kuin aikoinaan 2000-luvun alun kelvottomat koiranluut ovat varmaan jokaisessa vanhemmassa Volvossa ehtineet tulla vaihdetuiksi uusiin ja paljon parempiin. Jos pelkää, että uudessa mallissa on alkuun ollut joku laajempi rakenteellinen ongelma, on sitten viisaampi ostaa facelift-malli, joihin isommat fiksaukset tehdään. Volvossa ei tietääkseni mitään isoja ongelmia kuitenkaan ollut.
Itse jokin aika sitten ostin lajinsa ensimmäisiä yksilöitä olevan uudemman mallin S80:n (rek. 2006, mallivuosi 2007) ja olen sen toinen omistaja. Ensimmäisen omistajan luulisi hankkiutuneen autosta jo aiemmin eroon, jos ei olisi ollut hyvä. Kelpasi ostaa, kun auton tiedot ja taustat oli hyvin selvillä ja kaikesta näki, että auto oli hyvin pidetty ja huollettu. Minulla tämä auto on ekat puoli vuotta nyt ollut huoleton ja ongelmaton auto. Yhteensä se on kulkenut liki 200.000 km. En usko, että se tulevillakaan kilometreillä hajoaa itsekseen vain siksi, koska on joskus muinoin ollut ensimmäisiä tällaisia autoja. Ja nahkasisustus on aivan siisti vielä, kun sitä on hoidettu kunnolla.
Näiltä automerkkien harrastajapalstoilta lueskelemalla aika pian selviää, mikä missäkin autossa on ongelmallista jos on. Auton saavuttaessa muutaman vuoden malli-iän on ihan varmasti jo isoimmista tyyppivioista rutinoita luettavissa, jos tällaisia isoja tyyppivikoja on. Tietysti jos haluaa, niin voihan auto-ostoksilla tietysti pelätä kaikkea mahdollista, automaattivaihteita ja ensimmäisiä vuosimalleja ja nelivetoja ja ties mitä mitä kukakin nyt keksii pelätä, jos haluaa kaiken vaikeaksi tehdä. Toisaalta voi etsiä tietoa, tarkastella ostattelemaansa autoa yksilönä ja tehdä johtopäätökset siitä yksittäisestä autosta. ::)
-
Juu.. Alkuperäisestä ajatuksesta huolimatta ajelin tuossa S60 2.4d Classiccia ja taitaa vaaka kallistua vanhemman korimallin puoleen.. Nätti auto hyvillä varusteilla sai jotenkin miettimään järkiperusteita.. Jos haluaa 100tkm. ajetun, ei aivan ensimmäisten sarjojen V70/S80, niin hilloa on lyötävä se reilu 5000€ lisää.. Eikä se raha tee pesää näihin laitteisiin..
Itse arvostaa noissa vanhemmissa sitä, että ne ovat Volvon omaa tekoa. Itsenäinen pieni firma, ei Ford. Ja onhan eka kasikymppi historiallinen malli, viimeinen itsenäisyyden aikana tullut ja nykyäänkin näyttää todelta hienolta liikenteessä. Ei nykyinen ollut enää niin kova juttu mutta tokihan se vähän ehkä nuorenti mallia ja sai mm. V8:n.
Jos lähdetään vinoilemaan, niin XC 90 on viimeinen aito Volvo. Ainakin ennen Concept You:n ym. SPA-mallien tuloa ;D Ja itse pidän suorastaan hienona, että se on pysynyt tuotannossa ja tavallaan hypännyt Fordin yli.
-
Ei se ole aina niin sanottua,että ne tyyppiviat ois korjattu/korjautettu ensimmäisen omistajan aikana. Osa ihmisistä kun ei perusta pikku "featureista" mitään ellei vallan totaalisesti hyydy.
-
Niin, jotkut vaivat voi olla pitkiä. Laatikosta reklamoitu ensimmäisen omistuskuukauden aikana ja se vaihdettiin 140tkm ja useampi vuosi myöemmin takuuna ;D
Eiköhän ns. merkkihuolloissa korjata vikapaikkoja kaikessa hiljaisuudessa, meille enempää kertomatta. Uskon että poikkeuksia on, mutta lähtökohtaisesti uusin versio ei tarkoita lastentauteja. Toisaalta ei ne viimeiset linjalta rullanneet välttämättä ole viattomia.
Ihan yhtä todennäköisesti esim. vesipumpun rungossa on valmistus/materiaalivirhe ja se murtuu ennen aikojaan.
-
Voi kuule: lähtökohtaisesti uusin versio tarkoittaa aina jonkinasteisia lastentauteja :)
-
Voi kuule: ei todellakaan aina tarkoita.
Vai miten selität 2 samalla viikolla valmistunutta Volvoa, molemmat ensimmäisestä sarjasta, toinen täysin viaton ja toinen oli saanut sitten sitäkin enemmän osakseen? (Seuranta 4v ja 120-140tkm)
Omat kokemukset ja näkemykset perustuu 3 Volvoon (+1 kollegan samanlainen auto), jotka on tilattu ennen kun kunnollisia esitteitä tai kuvia on ollut tarjolla. 850 / V70 facelift / XC70 III.
Huonoin tuon 850-suden jälkeen on ollut 740, joka kärsi kokoajan lastentaudeista, vaikka mallisarja oli silloin jo vanha. Ehken vika oli siinä ettei Bilia osannut vikoja korjata/huoltaa autoa. V70 facelift kärsi useammasta viasta kuin uusikorinen XC - parempaan on menty kokoajan ja ennen kaikkea viat pääosin saadaan kuntoon.
-
Seuranta 15v :)
-
Monta eri autoa?
Mjuistathan huomioida että 15v seurantajakosolla alkaa tulemaan jo muitakin vikoja kuin ns. lastentauteja... ;D
-
Jos lähdetään vinoilemaan, niin XC 90 on viimeinen aito Volvo. Ainakin ennen Concept You:n ym. SPA-mallien tuloa ;D Ja itse pidän suorastaan hienona, että se on pysynyt tuotannossa ja tavallaan hypännyt Fordin yli.
Tehtaalta tullessaan ensimmäistä kertaa siihen oli jo ajan hammas purrut. Porukka silti noita ostelee ja R-Desing paketilla saa edes vähän näköä tuohon.
Mutta itsellä oli 2002 vuoden V70 D5 ja ei siinä oikeastaan muuta ollut kuin mittaristo hajosi! Mallisarjan ensimmäisiä kuitenkin oli... Tosin en uutena ostanut, mutta 1. omistajalta ja ei ainakaan maininnut mullistavia korjauksia olleen!
-
Juu.. Alkuperäisestä ajatuksesta huolimatta ajelin tuossa S60 2.4d Classiccia ja taitaa vaaka kallistua vanhemman korimallin puoleen.. Nätti auto hyvillä varusteilla sai jotenkin miettimään järkiperusteita.. Jos haluaa 100tkm. ajetun, ei aivan ensimmäisten sarjojen V70/S80, niin hilloa on lyötävä se reilu 5000€ lisää.. Eikä se raha tee pesää näihin laitteisiin..
Hyvä valinta. Mitään heebeliä ei puutu mitä kaipaisi ja vikoja ei ole ollut yhtä DSTC päivitystä lukuunottamatta. Miinuksena vanhahtava, syöpöhkö kone (2,4i bensa) mutta legendaarinen ja mukavat soundit. Nahkajakkarat on kun pakasta vedetty ja muutenkin virheetön. Tosin 2009 eli vikoja Classiceja mitä tullut ulos.