Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: duster - 05.02.2011, 16:39:21
-
mitä kaikkea tarvitaan ja mitä kaikkea pitää tehdä ajotietokoneen ja cruisen asentamiseksi kyseiseen autoon, sellaisia ei vakiona ole. ajotietokoneen saisin aika sopuhintaan, mutta järki sanoo että ei se ole aivan yksinkertaista. eli mitä kaikkea siihen tarvitaan, ja mitä kaikkea täytyy muuttaa/asentaa/ottaa huomioon?
-
850 ei tarvitse muuta kuin digitaalinäytön, säätimen ja niiden välisen johtonipun asennuksen.
[mutu]Luulisi että -98 x70:ssä olisi samanlaiset valmiudet.[/mutu]
-
850 ei tarvitse muuta kuin digitaalinäytön, säätimen ja niiden välisen johtonipun asennuksen.
[mutu]Luulisi että -98 x70:ssä olisi samanlaiset valmiudet.[/mutu]
Voi tarvita ohjelmanpätkän ecuun, joka maksaa maltaita. En o tuosta -98 mallista ihan varma mut -99 ainakin tarvii kun siinä on CAN-väylä.
-
Juu, ja sitte kannattaa duster:in kattella sekin, että minkä merkin mittaristo on.
Mutta se on varmaa, että se hyöty minkä tuosta saa, ei vastaa rahamäärää minkä menettää. ;)
-
Juu, ja sitte kannattaa duster:in kattella sekin, että minkä merkin mittaristo on.
Mutta se on varmaa, että se hyöty minkä tuosta saa, ei vastaa rahamäärää minkä menettää. ;)
Mutta onhan se hieno kun kulutuslukemat laukkaa siinä ruudulla. ;) Sitä fiilistä ei voi rahassa mitata ;D
-
Mutta onhan se hieno kun kulutuslukemat laukkaa siinä ruudulla. ;) Sitä fiilistä ei voi rahassa mitata ;D
V*tutuskäyrä vaan nousee, kun ainetta palaa niin ***keleesti.
-
Juu, ja sitte kannattaa duster:in kattella sekin, että minkä merkin mittaristo on.
Mutta se on varmaa, että se hyöty minkä tuosta saa, ei vastaa rahamäärää minkä menettää. ;)
no mikäköhän se mahtais olla, täytyy tutkia. mutta tosiaan jos ei muuta tarvita kun se näyttö, säädin ja johdot niinkuin kisko sanoi ni kuullostaa aika helpolta kun tosiaan aika huokeaan hintaan saisin ne hilppeet. se asennushan on eri asia sitten 8)
-
no mikäköhän se mahtais olla, täytyy tutkia. mutta tosiaan jos ei muuta tarvita kun se näyttö, säädin ja johdot niinkuin kisko sanoi ni kuullostaa aika helpolta kun tosiaan aika huokeaan hintaan saisin ne hilppeet. se asennushan on eri asia sitten 8)
niin tarkennan nyt vielä että se ajotietokone tulis samanvuotisesta autosta, tosin eri koneella olevasta, lieneekö merkitystä? onko se nyt ihan melkein pulttaa kiinni periaatteella asennus?
-
Kojelaudassa on johdot kytkimelle valmiina. En ole täysin varma että onko ajotietokoneen ohjelmat konetyypin mukaan, vai yksi ja sama kaikissa, ja informaatio tulee ohjausboksilta valmiina kyseisen koneen arvoja kuvastaen?
Onko sinulla tulossa siis koko mittaristo?
-
Kojelaudassa on johdot kytkimelle valmiina. En ole täysin varma että onko ajotietokoneen ohjelmat konetyypin mukaan, vai yksi ja sama kaikissa, ja informaatio tulee ohjausboksilta valmiina kyseisen koneen arvoja kuvastaen?
Onko sinulla tulossa siis koko mittaristo?
ei, vaan siis se ajotietokone boksi ja se info katkaisija.
-
löysin tällaisen jutun http://www.backspegeln.com/tips_dator.asp koskee tosin 850:stä. pisti vain silmään että tuo näyttöosa tuossa 850 näyttää olevan irroitettavissa, mutta tuossa v70 mittaristossa se näyttää olevan mittaristossa kiinteästi. tässä on kuva samanlaisesta mittaristosta mikä minun autossa on http://media.photobucket.com/image/v70%20mittaristo%20kuva/zimbaha/volle/IMG_0564.jpg
eli v70 on se ajotietokoneen asennus sitten aivan eri tavalla kuin 850:seen noissa kuvissa? muistelin, että valolla kun näyttää siihen v70 nestekidenäyttöön, niin siellä reunoilla on kyllä valmiiksi tekstit ja paikat niitä ajotietokoneen kertomia asioita varten eli järki sanoo että ei sitä näyttöosaa kuuluisikaan vaihtaa. mitenhän se homma nyt mahtaa mennä, vai pitääkö koko mittaristo vaihtaa. ???
-
Tästä jäi kuva että jos Haaparannalta hakee 855:een irrallisen nestekidenäyttö ajotietokoneen mittariston alareunaan ja jonkun info katkaisijan ja ruuvaa paikalleen, niin bensakulutus pelittää. Cool.
-
Tästä jäi kuva että jos Haaparannalta hakee 855:een irrallisen nestekidenäyttö ajotietokoneen mittariston alareunaan ja jonkun info katkaisijan ja ruuvaa paikalleen, niin bensakulutus pelittää. Cool.
Tähän on edellytyksenä että 850:ssä sattuu olemaan VDO -mittaristo (jossa on mikroprosessori) ja jenkkimallin VDO:hon tuo näyttöön liitettävä piuha ei sovi suoraan vaan johtosarjan joutuu modaamaan. Jos sulla on Yazakin mittaristo niin joudut vaihtamaan koko mittariston mutta sekään ei ole paha rasti. Ajotietokoneen ja nappulan väliin tuleva 50cm piuha pitää myös olla, se ei ole auton johtosarjassa valmiina.
-
nostetaan, jos joku viisas sattuisi lukemaan.
-
nostetaan, jos joku viisas sattuisi lukemaan.
Piuhat kiinni ja ohjelmanpätkän tuo todennäköisesti tarvii, joka aktivoi nuo pimeenä olevat segmentit.
Museon puolella oli muistaakseni joskus tästä kans juttua, hakua kehiin.
-
Museossakin se juttu tyssäsi osapuilleen tähän pisteeseen. Lopullista selkoa ei tullut.
-
Piuhat kiinni ja ohjelmanpätkän tuo todennäköisesti tarvii, joka aktivoi nuo pimeenä olevat segmentit.
Museon puolella oli muistaakseni joskus tästä kans juttua, hakua kehiin.
no sehän selvensi kun siellä vähän aikaa penkoi. eli siis käsitin asian niin, että tarvitsen vain sen katkaisimen, ja kojelaudan sisällä on valmiina johdot sitä katkaisinta varten (ko, kö)?
ja sitten ajetaan volvolla joku softa sisään mikä tekee ajotietokoneesta toimivan. kysyn tätä volvolta seuraavan huollon yhteydessä.
piti muuttaa aiheen otsikkoakin, en tiedä käsitinkö väärin mutta jostain kohtaa olin ymmärtävinäni että cruisen saa asennettua samaan tapaan, ja tietysti sekin kiinnostaisi kun sellaisen vilkkuviiksenkin saisin halvalla. vilkkuviiksi cruiselliseksi ja softa sisään? en ihan suoranaista vastausta tähän asiaan sieltä löytänyt. no volvolta varmaan vastaus löytyy, jos ei täällä joku hieno ihminen satu tietämään asiasta.
sitten sellainen asia, auto menee ohjelmoitavaksi/lastutettavaksi (kumpaa termiä tässä tapauksessa kuuluukaan käyttää) hariselle, ja se tapahtuu ennen mitään näitä mahdollisia ajotietokone+cruise softauksia. voiko siellä auton softamaailmassa tapahtua jotakin, jos sinne alkaa ajamaan jotain uusia ohjelmia, tarkoitan siis ettei menis esim se viritysohjelma jollain tapaa pieleen, häviä, vahingoitu tms.
-
Museossakin se juttu tyssäsi osapuilleen tähän pisteeseen. Lopullista selkoa ei tullut.
jatkakaamme siis siitä? 8)
-
no sehän selvensi kun siellä vähän aikaa penkoi. eli siis käsitin asian niin, että tarvitsen vain sen katkaisimen, ja kojelaudan sisällä on valmiina johdot sitä katkaisinta varten (ko, kö)?
ja sitten ajetaan volvolla joku softa sisään mikä tekee ajotietokoneesta toimivan. kysyn tätä volvolta seuraavan huollon yhteydessä.
Muistaakseni tuo softa oli sen verran hinnakas, että museon puolella se hommeli kaatui siihen.
Uskon, että valmiit liittimet sieltä löytyy.
Cruisenkin saanee samaan tapaan.
Ei muuta kun luuri kouraan ja kysymään, niin ei tarvi odotella.
-
Muistaakseni tuo softa oli sen verran hinnakas, että museon puolella se hommeli kaatui siihen.
Uskon, että valmiit liittimet sieltä löytyy.
Cruisenkin saanee samaan tapaan.
Ei muuta kun luuri kouraan ja kysymään, niin ei tarvi odotella.
ei tainnut olla varmaa tietoa, joku mielestäni oli kirjoittanut satasen paikkeilla se ajotietokonesofta, sekin tietysti vanha tieto. täytyy soitella kun ehtii niin eiköhän asia tule selväksi.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2698.0 , http://www.bikudo.com/product_search/details/119290/volvo_vida_dice.html tällaisella laitteellahan tuollaiset softahommat tehdään volvollakin? olis aika kätevä. V:>
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2698.0 , http://www.bikudo.com/product_search/details/119290/volvo_vida_dice.html tällaisella laitteellahan tuollaiset softahommat tehdään volvollakin? olis aika kätevä. V:>
Noista myydään kiinassa tehtyjä piraattikopioita, joten toimintakin on vähän epävarmaa.
Lisäksi tarvitaan Vida-ohjelma ja softien lataamiseen online yhteydet ja lisenssit volvolle, eli hintaa kertyy...
-
Muistaakseni tuo softa oli sen verran hinnakas, että museon puolella se hommeli kaatui siihen.
Uskon, että valmiit liittimet sieltä löytyy.
Cruisenkin saanee samaan tapaan.
Ei muuta kun luuri kouraan ja kysymään, niin ei tarvi odotella.
eikös cruise tarvii muutakin hilpettä kuin viiksen ja päivityksen?? vai onko kaikkiin vedetty alipaineletkut, moottorit, polkimien tunnistimet jne... valmiiksi esim?? epäilen.. ;)
-
eikös cruise tarvii muutakin hilpettä kuin viiksen ja päivityksen?? vai onko kaikkiin vedetty alipaineletkut, moottorit, polkimien tunnistimet jne... valmiiksi esim?? epäilen.. ;)
Eihän ne ole. Vaatii muutakin osaa kuin viiksen + softan.
-
mitäs osaa tarvii tommoseen -98 tdi:hin laittaa että saa siihen vakkarin.. boksi vakkarillisesta autosta ja viiksi riittääkö?
-
Eihän ne ole. Vaatii muutakin osaa kuin viiksen + softan.
sitä juuri tarkoitinkin.. :) eli, jos haluua auton missä on vakari ja muut kilkeet, niin miksi rakentaa sellaista kun löytyyhän nyt valmiitakin autoja.. :P
-
Noista myydään kiinassa tehtyjä piraattikopioita, joten toimintakin on vähän epävarmaa.
Lisäksi tarvitaan Vida-ohjelma ja softien lataamiseen online yhteydet ja lisenssit volvolle, eli hintaa kertyy...
jep, vähän aavistelinkin että eihän se ihan niin helposti käy :buck2:
mutta joo, voisin soitella ensi viikolla volvolle ja kysellä sen ajotietokonesoftan hintaa, ja kertoa sen myös tänne niin saa sen tiedon myös muut mahdolliset asiaa harkitsevat. :)
tuo cruise hommakin kuullosti vähän liian hyvältä ollakseen totta, että vain softa+vilkkuviiksi. joten haudataan se ajatus jo tässä vaiheessa.
-
volvolle soitettu, operaation hinta oli seuraava: asennussarja, tarkoittanee luultavasti sitä katkaisinta 44e, ohjelmisto 252e ja työ vielä päälle siitä.... ::)
-
osat halpoja mutta sinisen taksa ainakin Turussa 84erkkiä tunnilta... ja kyllä jos sininen tohon noi askartelee paikalleen niin aikaa menee.. tietty jos jos on mania millä mällätä niin antaa palaa ;)
-
osat halpoja mutta sinisen taksa ainakin Turussa 84erkkiä tunnilta... ja kyllä jos sininen tohon noi askartelee paikalleen niin aikaa menee.. tietty jos jos on mania millä mällätä niin antaa palaa ;)
en tiedä maksaisinko 44e katkaisimesta, ja varsinkaan 252e ohjelmistosta, vähän käy luonnon päälle. toki katkaisimen saisi omasta takaa 10 eurolla.
eihän siinä mitään muuta fyysistä työtä ole kuin sen katkaisimen asennus mihin menee ehkä max 5min, sitten autoon piuha kiinni ja tietokoneesta painaa nappia niin se on siinä, joten ei siinä kyllä puolta tuntia enempää voi veloittaa ::)
-
olikos sulla ne tangot ja tunnistimet valmiina sekä alipaine letkut asennettuna?
-
Kummastelen, että millä ihme värkillä ne meinaa -98 malliseen autoon jotain softaa laittaa...
Softan lataukset ovat alkaneet käytännössä vm. 99 malleista, joihin pääsee sisään vadis-ohjelmalla (nykyään vida) (+ sopivat laitteet ja yhteydet)
-
olikos sulla ne tangot ja tunnistimet valmiina sekä alipaine letkut asennettuna?
niinkuin tuossa aikaisemmin puhuttiin ja landian puolelta juttuja tutkin, niin ei ilmeisesti vaadi muuta kuin sen katkaisijan ja ohjelmiston, eli muuten kaikki valmiudet olisi jo olemassa. eivät myöskään volvolla mitään muuta sanoneet vaadittavan.
-
olikos sulla ne tangot ja tunnistimet valmiina sekä alipaine letkut asennettuna?
Tässä taisi olla kyse ajotietokoneesta, cruise haudattiin suunnitelmista edellisellä sivulla. Siispä noita ei tarvita. Vielä ;)
-
Kummastelen, että millä ihme värkillä ne meinaa -98 malliseen autoon jotain softaa laittaa...
Softan lataukset ovat alkaneet käytännössä vm. 99 malleista, joihin pääsee sisään vadis-ohjelmalla (nykyään vida) (+ sopivat laitteet ja yhteydet)
oletko aivan varma. miten sellainen ajotietokone on tehty sitten tehtaalta lähtiessä toimivaksi, jos se kerran tarvitsee vain ohjelmiston ja ei pystyisi kuin vasta vuodesta 99 niin tekemään?
niinkuin tuossa sanoin niin volvollakin sanoivat että ohjelmisto sinne ajetaan sisään, en usko että siellä paskaa puhuvat.
-
oletko aivan varma. miten sellainen ajotietokone on tehty sitten tehtaalta lähtiessä toimivaksi, jos se kerran tarvitsee vain ohjelmiston ja ei pystyisi kuin vasta vuodesta 99 niin tekemään?
niinkuin tuossa sanoin niin volvollakin sanoivat että ohjelmisto sinne ajetaan sisään, en usko että siellä paskaa puhuvat.
Jos mä oon nyt kärryyillä niin -98 malliin et saa ajettua softaa(rahan siitä voi silti ottaa), vasta -99 mallista eteenpäin vaaditaan softan ajo.
Mutta on ko sulla varmasti autos -98 vai onko se jo -99 mallia?
-
Jos mä oon nyt kärryyillä niin -98 malliin et saa ajettua softaa(rahan siitä voi silti ottaa), vasta -99 mallista eteenpäin vaaditaan softan ajo.
Mutta on ko sulla varmasti autos -98 vai onko se jo -99 mallia?
miten ne sitten mahtaa tehdä sen ajotietokoneen toimivaksi? kyllä olen 100% varma että on 98 mallia, valmistenumeron perusteellakin sen tarkistanut.
-
miten ne sitten mahtaa tehdä sen ajotietokoneen toimivaksi? kyllä olen 100% varma että on 98 mallia, valmistenumeron perusteellakin sen tarkistanut.
Ei hajuakaan mitä pitäis tehdä. :-\
OK, siis on -98.
-
otin vähän asiasta lisää selkoa ulkomaisilta foorumeilta.
eli kyllä, autoon EI ladata tai asenneta mitään ohjelmistoja, niin pystyy tekemään vain 99 mallista lähtien niinkuin miksu tuolla aikaisemmin jo sanoikin.
volvolla varmaan vain "yksiselitteisesti" kertoivat operaation olevan ohjelmointi tms kun asiasta tiedustelin, tai puhelimessa ollut kaveri ei ihan asiasta tiennyt.
eli hommahan menee niin, että johonkin volvon tietojärjestelmään pitää syöttää auton VIN koodi, ja sieltä esiintulevista tiedoista pitää poimia auton VGLA locktype PIN koodi.
sitten se PIN koodi syötetään sellaiseen käsiskanneriin, joka on obd portissa kiinni ja sieltä skannerista sitten vain painetaan se ajotietokone toiminto päälle.
olen uudestaan yhteydessä volvoon, ja voisin olla niin röyhkeä ja vain selittää asian kulun ja kysyä heidän hinnan sille. jos tuosta kehtaavat vielä veloittaa 250e, niin nauran kyllä päin naamaa ;D
eli tässä aika selventävä vastaus hommaan, jos joku muu asiaa on pohtinut. :)
-
otin vähän asiasta lisää selkoa ulkomaisilta foorumeilta.
eli kyllä, autoon EI ladata tai asenneta mitään ohjelmistoja, niin pystyy tekemään vain 99 mallista lähtien niinkuin miksu tuolla aikaisemmin jo sanoikin.
volvolla varmaan vain "yksiselitteisesti" kertoivat operaation olevan ohjelmointi tms kun asiasta tiedustelin, tai puhelimessa ollut kaveri ei ihan asiasta tiennyt.
eli hommahan menee niin, että johonkin volvon tietojärjestelmään pitää syöttää auton VIN koodi, ja sieltä esiintulevista tiedoista pitää poimia auton VGLA locktype PIN koodi.
sitten se PIN koodi syötetään sellaiseen käsiskanneriin, joka on obd portissa kiinni ja sieltä skannerista sitten vain painetaan se ajotietokone toiminto päälle.
olen uudestaan yhteydessä volvoon, ja voisin olla niin röyhkeä ja vain selittää asian kulun ja kysyä heidän hinnan sille. jos tuosta kehtaavat vielä veloittaa 250e, niin nauran kyllä päin naamaa ;D
eli tässä aika selventävä vastaus hommaan, jos joku muu asiaa on pohtinut. :)
Mielenkiintoista. Melkoista rahastusta kaikkiaan tuolla hinnalla.
-
Mielenkiintoista. Melkoista rahastusta kaikkiaan tuolla hinnalla.
älä muuta sano! voihan se olla, että tuo 250e hinta oli tosiaan sille ladattavalle ohjelmistolle, jota ei nyt tämän vuosikerran autossa ole mahdollista käyttää. luulis että olis vähän kohtuullisempi hinta tuolla selostamallani operaatiolla.
heidän tietokantaansa yhden koodin näpyttely, skannerin liittäminen auton obd porttiin ja napin painaminen, ei voi kaiken järjen mukaan puolen tunnin työtä enempää veloittaa ::)
-
Veloitus ei ole työstä vaan ohjelmistolisenssistä.
About samanlainen hinnoitteluperiaate on kaikkialla ohjelmistoalalla käytössä. Sen softan tekeminen on kuitenkin jotain maksanut, miksipä sitä pitäisi ilmaiseksi antaa?
En kuitenkaan ota kantaa, onko tuo hinta oikea ja voisiko sitä näin vanhojen autojen kohdalla ajatella jo toisin.
-
Veloitus ei ole työstä vaan ohjelmistolisenssistä.
About samanlainen hinnoitteluperiaate on kaikkialla ohjelmistoalalla käytössä. Sen softan tekeminen on kuitenkin jotain maksanut, miksipä sitä pitäisi ilmaiseksi antaa?
En kuitenkaan ota kantaa, onko tuo hinta oikea ja voisiko sitä näin vanhojen autojen kohdalla ajatella jo toisin.
autoon ei asenneta tai ladata mitään ohjelmistoja tai softia, se ajotietokone ominaisuus on jo autossa olemassa mutta se tarvitsee vain aktivoida sellaisella skannerilla, joka puolestaan vaatii ajoneuvon pin koodin kytkeäkseen sen ominaisuuden päälle. ainut ohjelmistoon tai softaan liittyvä asia koko projektissa on se volvon oman tietokannan käyttäminen, josta se auton pin koodi otetaan ylös. tuskin maksaa mitään hirveästi ylimääräistä, kun esim. huoltoa varatessa, varaosia hakiessa kysyvät auton rek num tai vin koodin koneelle ja sieltä alkaa löytymään tiedot autosta.
ja sen katkaisijan tietysti vaatii. luulisin, että vähän kohtuullisemmalla hinnalla tuo homma tehtäisiin, kun kerran mitään ei asenneta/ladata tms. painetaan vain auton omista ominaisuuksista toiminto päälle. näin minä sen käsitän, mutta voin toki olla väärässäkin ::)
-
autoon ei asenneta tai ladata mitään ohjelmistoja tai softia, se ajotietokone ominaisuus on jo autossa olemassa mutta se tarvitsee vain aktivoida sellaisella skannerilla, joka puolestaan vaatii ajoneuvon pin koodin kytkeäkseen sen ominaisuuden päälle. ainut ohjelmistoon tai softaan liittyvä asia koko projektissa on se volvon oman tietokannan käyttäminen, josta se auton pin koodi otetaan ylös. tuskin maksaa mitään hirveästi ylimääräistä, kun esim. huoltoa varatessa, varaosia hakiessa kysyvät auton rek num tai vin koodin koneelle ja sieltä alkaa löytymään tiedot autosta.
ja sen katkaisijan tietysti vaatii. luulisin, että vähän kohtuullisemmalla hinnalla tuo homma tehtäisiin, kun kerran mitään ei asenneta/ladata tms. painetaan vain auton omista ominaisuuksista toiminto päälle. näin minä sen käsitän, mutta voin toki olla väärässäkin ::)
Tuo lisenssi eli käyttöoikeus tuossa maksaa. Ilmiönähän tuo on tuttu esim. moottorien ohjauksien suhteen, samat koneet, eri softat ja sitä kautta tehot & hinta.
Millainen tuossa lienee ollut suhteellinen hinta alkuperäisenä? Eli paljonko esim. ajotietokone on maksanut optiolistalla -98 ja millä hintaa tuon PIN-koodin avauksen ja käyttökytkimen on saanut siniseltä?
-
Tuo lisenssi eli käyttöoikeus tuossa maksaa. Ilmiönähän tuo on tuttu esim. moottorien ohjauksien suhteen, samat koneet, eri softat ja sitä kautta tehot & hinta.
Millainen tuossa lienee ollut suhteellinen hinta alkuperäisenä? Eli paljonko esim. ajotietokone on maksanut optiolistalla -98 ja millä hintaa tuon PIN-koodin avauksen ja käyttökytkimen on saanut siniseltä?
siis, se skannerin käyttökö. vai se volvon tietokannan käyttö maksaa, vai voidaanko kuvitella että siitä ajotietokoneen käytöstä periaatteessa veloitetaan? sittenhän pitäisi aina laskuttaa, kun ajoneuvosi tietojen perusteella sieltä jotain hakevat, ja siellä se pin koodi ymmärtääkseni möllöttää eli on ihan suoraan luettavissa ::)
katkaisin maksaa nykypäivänä jotain 40e en muista tarkkaa määrää mitä volvolla sanoivat.
no joo, en ota noihin kantaa enkä vänkää niistä sen enempää ennenkuin volvolle menen asiaa selvittämään huollon yhteydessä, mutta järki vaan sanoo että ei normaalista tietokoneohjelman käytöstä ja käsiskannerin näppäilystä voi veloittaa 250e.
-
siis, se skannerin käyttökö. vai se volvon tietokannan käyttö maksaa, vai voidaanko kuvitella että siitä ajotietokoneen käytöstä periaatteessa veloitetaan? sittenhän pitäisi aina laskuttaa, kun ajoneuvosi tietojen perusteella sieltä jotain hakevat, ja siellä se pin koodi ymmärtääkseni möllöttää eli on ihan suoraan luettavissa ::)
katkaisin maksaa nykypäivänä jotain 40e en muista tarkkaa määrää mitä volvolla sanoivat.
no joo, en ota noihin kantaa enkä vänkää niistä sen enempää ennenkuin volvolle menen asiaa selvittämään huollon yhteydessä, mutta järki vaan sanoo että ei normaalista tietokoneohjelman käytöstä ja käsiskannerin näppäilystä voi veloittaa 250e.
Ohjelman käyttö maksaa. Onhan tietokoneenkin mukana windowsin office-paketti, mutta siihen pitää maksaa lisenssi erikseen että sitä saa käyttää.
Tuo hinta taas on ihan kohtuuton, eikä mitenkään korreloi nykyhintaisen -98 V70 reaalihintaa. Tuota vaan pohdin että onko tuo "lisenssin" hinta ollut jo alunperin tuo 250e, vai onko sitä päivitetty. Sillä pohdin tuota optiolistan hintaa. Jos ajotietokone on sillä maksanut esim. 500e, mutta pin-avauksen ja käyttökytkimen olisi saanut erikseen hintaan 290e, niin mitä helvettiä?
-
Jännää että ovat laittaneet -98 malliin kaikki romut jo valmiiksi cruisea varten paitsi siis sen viiksen. Bensakoneissa kun siellä pitää olla alipaineletkua ja venttiiliä poikineen tuota varten. Dieseleissä on sähköinen kaasu niin siellä onnistuu kääntämällä bittiä.
-
Jännää että ovat laittaneet -98 malliin kaikki romut jo valmiiksi cruisea varten paitsi siis sen viiksen. Bensakoneissa kun siellä pitää olla alipaineletkua ja venttiiliä poikineen tuota varten. Dieseleissä on sähköinen kaasu niin siellä onnistuu kääntämällä bittiä.
Tuohon ei tainnut vielä tulle selvyyttä, luulisin ettei tuota valmiutta ole. Kalliiksi tulisi firmalle kaikkiin nuo osat heittää paikalleen ilman tarvetta. Keskustelu nyt koskenut lähinnä ajotietokonetta.
-
autoon ei asenneta tai ladata mitään ohjelmistoja tai softia, se ajotietokone ominaisuus on jo autossa olemassa mutta se tarvitsee vain aktivoida sellaisella skannerilla, joka puolestaan vaatii ajoneuvon pin koodin kytkeäkseen sen ominaisuuden päälle. ainut ohjelmistoon tai softaan liittyvä asia koko projektissa on se volvon oman tietokannan käyttäminen, josta se auton pin koodi otetaan ylös. tuskin maksaa mitään hirveästi ylimääräistä, kun esim. huoltoa varatessa, varaosia hakiessa kysyvät auton rek num tai vin koodin koneelle ja sieltä alkaa löytymään tiedot autosta.
ja sen katkaisijan tietysti vaatii. luulisin, että vähän kohtuullisemmalla hinnalla tuo homma tehtäisiin, kun kerran mitään ei asenneta/ladata tms. painetaan vain auton omista ominaisuuksista toiminto päälle. näin minä sen käsitän, mutta voin toki olla väärässäkin ::)
Se softa on aikoinaan koodattu. Jotkut ovat tehneet ihan oikeaa työtä sen softan kanssa eikä tuo työ ole ollut ilmaista. Maksat siis siitä työstä, joka on tehty jo aikoinaan, vain pieneltä osin siitä työstä joka tehdään kun tuo softanpätkä aktivoidaan. Maksat siis lisenssistä tuohon softanpätkään.
Kokonaan toinen kysymys on, onko tuo lisenssihinta kohdallaan enää näin vanhoissa autoissa.
-
Jännää että ovat laittaneet -98 malliin kaikki romut jo valmiiksi cruisea varten paitsi siis sen viiksen. Bensakoneissa kun siellä pitää olla alipaineletkua ja venttiiliä poikineen tuota varten. Dieseleissä on sähköinen kaasu niin siellä onnistuu kääntämällä bittiä.
tuolla aikaisemmin jo oikaistiinkin tuo väärä tieto, tarvii siis kaikki muut romutkin asentaa jos sen cruisen haluaa. toki olishan se hienoa ja helppoa, jos vain sillä viiksellä alkais pelaamaan.
Se softa on aikoinaan koodattu. Jotkut ovat tehneet ihan oikeaa työtä sen softan kanssa eikä tuo työ ole ollut ilmaista. Maksat siis siitä työstä, joka on tehty jo aikoinaan, vain pieneltä osin siitä työstä joka tehdään kun tuo softanpätkä aktivoidaan. Maksat siis lisenssistä tuohon softanpätkään.
Kokonaan toinen kysymys on, onko tuo lisenssihinta kohdallaan enää näin vanhoissa autoissa.
ahaa, no nyt ymmärrän. totta että se hinnan kohtuus on sitten eri asia, kuitenkin 13 vuotta vanhasta autosta kyse, joten luulis että on jo katteet tulleet volvolla enemmän kuin kuntoon niiltä osin, ettei tarvis "uuden" hintaa ottaa tuon ikäisestä autosta. mutta tosiaan asia selvitellään tarkemmin tuossa myöhemmin, kun olen huollon merkeissä volvoon yhteydessä.
-
päivitetäänpä tilannetta.
kävin tänään volvolla juttelemassa asiasta, selitin tuon ajotietokoneen ohjelmointikuvion ja kysyin että onko näin.
äijä sanoi että kyllä näinhän se menee, pitää vain tuo auton pin-koodi selvittää tehtaalta asti, kun tuontiautoista sitä tietoa ei suomen volvo-järjestelmästä saa.
palatakseni tuohon cruise hommaan, äijä luuli ensin että puhun kokoajan siitä cruisen asentamisesta. korjasin sitten asian että kyse on nyt ajotietokoneesta, mutta kysyin kuitenkin että onko tosiaan niin että vain vilkkuviiksen vaihto+ominaisuus aktivoidaan, eikä mitään muita hilppeitä tarvitse asentaa/vaihtaa? ei kuullemma tarvitse, alkoi kyllä kiinnostamaan sekin asia taas ::)
eli tuo ajotietokoneen ja cruisen jälkiasennus menee niin että katkaisija/viiksi vaihdetaan, ja ominaisuudet kytketään obd portin kautta päälle.
hintaa tosin aika lailla, 225e oli tuon ajotietokoneohjelmoinnin hinta, cruisea en kysynyt koska tulis vähän liian iso lasku yhdellä kertaa, mutta samoissa hinnoissa pyörii. katsellaan sitä myöhemmin.
sanoin vain että onpas kallis napinpainallus, ja kun kyseessä kuitenkin niinkin vanha auto niin kuinka kohtuullinen se hinta on. äijä oli kanssani samoilla linjoilla, mutta siitä ei voi tingata koska se vain on sen "ominaisuuden hinta", oli auto vanha tai uusi :idiot2:
kysyin sitäkin että vaikuttaako tuollaiset asiat mitenkään auton lastutukseen, sanoi että ei usko kun on kuitenkin fyysinen lastu asennettu ja autossa obd portti, eli mitään uutta ohjelmaa tms ei voi sinne sisälle ajaa, mutta kuitenkin omalla vastuulla.
onko jollakin tästä tietoa? olis vitun hienoa kun se lastusofta häviäis sieltä >:(
-
Jännää että ovat laittaneet -98 malliin kaikki romut jo valmiiksi cruisea varten paitsi siis sen viiksen. Bensakoneissa kun siellä pitää olla alipaineletkua ja venttiiliä poikineen tuota varten. Dieseleissä on sähköinen kaasu niin siellä onnistuu kääntämällä bittiä.
näin volvon mies mulle kovasti väitti että viiksi+ominaisuuden kytkentä päälle riittää, mitään muuta ei tarvita ::)
-
menipäs tämä homma merkilliseksi. tänään oli varattu aika noille kahdelle operaatiolle, joista ei kumpikaan onnistunut. no ihan ensimmäiseksi ilmoittivat, että vakionopeudensäädintä "ei enää toimiteta". mitä lienee tarkoittaa, eivät saa aktivoida sitä tai eivät saa sitä koodia vai mitä ???
no sitten ihmettelin kun ei mitään kuulu, eihän muutamaan napinpainallukseen pitäis kovinkaan kauaa mennä kun se ajotietokone piti aktivoida. menin pihaan ja katsoin että kas siellähän se on jo valmiina, menin sitten tiskille ja äijä puhelimessa. sanoi että nyt mättää joku tässä ajotietokoneen koodin hankkimisessa, on ollu jo puol tuntia puhelimitse volvoon yhteydessä eikä nyt löydy.
noh äijä sulki puhelimen ja sanoi että sitä koodia ei nyt ole tai ei ainakaan nyt saada, näytti vielä sen lapunkin minkä olivat tilanneet missä on ajoneuvon tiedot ja erinäiset koodit, oli se ajotietokone kohta vain tyhjänä. eikä sitä nyt tähän hätään mistään saatu selvitettyä. totes vain että hän soittelee kun selviää ::)
-
nyt on ajotietokone autossa. kyllä vähän ottaa luonnon päälle, 251 ja risat makso mutta kun olin jo päättänyt sen hommata niin ei voi mitään.
ja sitä cruisea ei tosiaan edes saa enää, "ei toimiteta".
tämä nyt oikeastaan on case closed, ajotietokoneen aktivointi maksaa tuon 251 ja sitten se katkaisija päälle, cruisea ei enää saa ollenkaan. aiheesta toki voi vielä täällä jutella :)
-
Hyvä että toimii. Jännä tuo cruisen homma, luulisi että se koodin antaminen ei vaikeaa ole. Pitäisi noita pin koodeja ja valmistenumeroita kasata isompi sarja ja katsoa voisiko sen laskea. Netistähän noita ohjelmia löytyy esim. bemarin koodeille, ne yleensä on laskettavissa joko boksin tai valmistenumeron perusteella.
Halvempi vaihtoehto on tietenkin hommata mittaristo samoilla kilometreillä, ja jossa ajotietokone on aktivoitu. Itse hommasin tuon ruotsista ja info-katkaisimen kanssa hintaa tuli 115e.
-
Hyvä että toimii. Jännä tuo cruisen homma, luulisi että se koodin antaminen ei vaikeaa ole. Pitäisi noita pin koodeja ja valmistenumeroita kasata isompi sarja ja katsoa voisiko sen laskea. Netistähän noita ohjelmia löytyy esim. bemarin koodeille, ne yleensä on laskettavissa joko boksin tai valmistenumeron perusteella.
Halvempi vaihtoehto on tietenkin hommata mittaristo samoilla kilometreillä, ja jossa ajotietokone on aktivoitu. Itse hommasin tuon ruotsista ja info-katkaisimen kanssa hintaa tuli 115e.
juu, en tiedä mikä siinä sitten on, että "ei toimiteta", mitäköhän sekin mahtaa tarkoittaa. riittääkö tosiaan pelkkä mittaristo, kun se ominaisuushan pitää kytkeä päälle sieltä obd portin kautta?
-
Jeb, siis heitin tuon mittariston ajotietokoneella paikalleen ja kytkimen myös, toimii ongelmitta. Ilmeisesti tuo ajotietokoneen aktivointi siis kohdistuu juurikin mittariston taipumukseen näyttää infoa näytöllään. Sillä ei ilmeisesti ole merkitystä millä koneella olevasta autosta tuo mittaristo on, sillä se näytti ainakin itselläni samoja lukemia T5 sekä vapari mittaristolla. Varmistin siis ensin kaverin mittaristolla homman toimivuuden ennen kuin tilasin oman.
Tuli samalla purettua tuo koko mittaristo osiin ja jos uutta hommaa, niin sen kunnolla ei ole merkitystä jos entinen on ulkoisesti kunnossa. Vaihtaa vaan sisukset entiseen mittaristoon. Esim. jos mittariston "lasi"on naarmuinen niin hinta on purkaamoilla jopa 70e halvempi ja tuo osa on parilla klipsulla kiinni. Kaikki mittariston näytöt ja mittarit on kokonaisuudessaan helppo vaihtaa.
-
Summataanpas taas..
Omassa -98 bensakoneisessa mittaristossa näkyy "haaleasti" ajotietokoneen näytöt. Hankin sen INFO-katkaisijan ja laitoin liittimeen kiinni. Ei toimi.
Tarvitsisi siis maksaa edelleen tuo 250€ että saisi sen toimimaan..?
Onko kukaan saanut tähän tolkkua reilun parin vuoden jälkeen edellisestä viestistä? :)
-
Jenkkifoorumeilta löytyi seuraavaa:
1999- ja uudempiin vaatii aina ohjelmoinnin. Ohjelmointi on näppärä, jos tietää auton PIN-koodin. Koodin haku Volvota parisataa euroa. Koskee niin cruisea kuin ajotietokonetta. Molemmissa tapauksissa vaaditaan pelkästään käyttökytkimet ja ohjelmointi. (=OFF asentoon =ON)
1997-1998 menee sitten ihan mekaanisesti. Laitoin toissapäivänä omaani cruisen - toimii. Saksasta purkaamolta osat (Volvo V70 Tempomat):
- Pumppu akkukotelon alle, kolminapainen sähköliitin valmiina
- Alipaineletku pumpulta kuskin jalkatilaan, läpivientikumi samassa missä konepellin vaijeri
- Cruisen rele konepellin alle sulakekoteloon
- Jarru- ja kytkinpolkimeen venttiilit kiinni - niks, pienet kaksinapaiset liittimet kiinni molempiin, löytyy sieltä jo valmiiksi
- Kaasupolkimeen toinen pumppu kiinni, varsi kiinni polkimeen ja pumppu sujautetaan jalkatilan puhallinsuuttimessa olevaan koloon ja ruuvilla kiinni
- Alipaineletkut kiinni polkimien ja pumppujen kesken nelihaaraisella haarakappaleella
- Viiksi kiinni vanhan tilalle
Auto käyntiin, hetken aikaa kuului puhallus jalkatilasta mutta nappasi cruise kiinni ja toimii 100%. Hintaa tuli posteineen 145 €.
Ajotietokoneen kytkeminen päälle vanhemmissa ei taida olla niin simppeli homma, mutta mittariston vaihtamalla (jossa ajotietokone on kytketty) ja INFO-nappulan asentamalla lähtee 1997-1998 V70 ajotietokone pelaamaan. Mittariston täytyy olla siis vanhasta autosta, ei 1999->. Mittariston hinnat pyörii siinä 40-150 euron paikkeilla, ja jos haluaa hifistellä, niin R-mallin mittaristo käy myös kiinni suoraan, vuosimalli huomioiden. Kilometrit kulkevat mittariston mukana.
-
kuinka han iso projekti tälläseen 1/00 käyttöön otettuun ois asentaa nuo?? 2.5tdi v70 mk1
-
Laitoin aikanaan omaan v70 tdi:hin cruisen ja ajotietokoneen. Muuta ei tarvita kuin ajotietokoneen nappula , viiksi cruiselle ja koodit Volvolta tai tavallaan "aktivointi" noille ominaisuuksille , jotka siis sinunkin autossasi jo ovat ,tosin "lukittuina" numerosarjalla.
-
Itse pistin omaan v70 vm98 TDI ajotietokoneen pari vuotta sitten, vaihdoin ajotietokoneellisen mittarin ja pistin katkasijan kiinni, toimii edelleen ja koskaan ei oo koodattu mitään.. Nyt pähkäilen tota cruisee, mut autodatan mukaan rele konehuoneessa, eipä ole siellä..
-
Cruisen saa kuulemma vaihtamalla cruisellisesta autosta ecun ja tökkäämällä viiksi paikalleen.
Joku taisi joskus sanoa, ettei volvolla enää näihin koodailla cruisea lainkaan....
-
Cruisen saa kuulemma vaihtamalla cruisellisesta autosta ecun ja tökkäämällä viiksi paikalleen.
Joku taisi joskus sanoa, ettei volvolla enää näihin koodailla cruisea lainkaan....
Näin oon itekki käsittäny, relettä erikseen ei vissiin diisseleissä ainakaa ole..
-
Eli mun 1998 mallin autossa pitäisi onnistua pelkällä katkaisijan asennuksella?? Mittaristo on ajotietokone valmiudella.
Vaatiiko tuo sitten jonkun virrattomana käytön että lähtee pelaamaan? Eli akunkaapeli irti ja silleen.
-
Näin oon itekki käsittäny, relettä erikseen ei vissiin diisseleissä ainakaa ole..
Juu, tarkennettakoon siis vielä että puhuin nimenomaan diesel-mallista. TDI-koneisissa se cruise on vaan bittejä ecun sisässä.
-
Tdi kone siis vaatii vain sen viiksen ja ECUn, jossa vakionopeudensäätöominaisuus on aktivoitu. Volvolla aktivoinnin hinta on yli 600€, kävin vuosi sitten kysymässä, mutta vanhempaan 15.2 ohjausjärjestelmään aktivointia ei enää tehtäne. Tämä jäi hiukan epäselväksi, muttei hinnan takia enää kiinnostanutkaan.
-
Bensakoneet menee jaolla 98 ja vanhemmat: viiksi, pumput, letkut, rele. 1999 ja uudemmat CAN-vehkeet pelkkä viiksi, PIN-koodi 200€ ja ohjelmointi. Dieselissä eri juttu, ja siitä tässä onkin juttua tässä. ECU:n vaihto, miten käy ajoneston kanssa?
Ajotietokoneen saa helpoiten, kun vaihtaa tilalle mittariston, jossa tietokone valmiiksi aktivoitu. Aktivointi kulkee mittariston mukana, kuten myös ajokilometrit. Sama ikäsääntö pätee, 1997-1998 on omansa ja 1999-> omansa. Pätee siis bensakoneellisilla. Pelkkä mittariston vaihto ja info-nappulan asentaminen omalle paikallensa riittää. Johdot valmiina.
Poikkeuksena B5202 2.0 ja B5252 2.5 koneet 10v Fenix-ohjauksella ovat vanhaa mallia 1999 asti. Nyt ei pidä sekoittaa 850-malliin, niillä on näiden varusten suhteen eri jutut.
-
Ajotietokoneen saa helpoiten, kun vaihtaa tilalle mittariston, jossa tietokone valmiiksi aktivoitu. Aktivointi kulkee mittariston mukana, kuten myös ajokilometrit. Sama ikäsääntö pätee, 1997-1998 on omansa ja 1999-> omansa. Pätee siis bensakoneellisilla. Pelkkä mittariston vaihto ja info-nappulan asentaminen omalle paikallensa riittää. Johdot valmiina.
Ajokilometrit tallentuu myös ECU:uun siis ainakin -99 ja uudemmissa, vanhemmista en tiedä.
-
S/V/C70-mallien mittaristoissa on kaikissa valmiina ajotietokone ja näyttö. Uudempiin malleihin riittää infonuppi ja ohjelmointi n. 220€, mutta en tiedä, tehdäänkö ohjelmointia enää 1998-1999-malleihin.
Saksaksi vakkari on Bordcomputer ja cruise on Tempomat. Bensa- ja dieselkoneiden mittaristot eivät sovi keskenään. Edellisellä sivulla luettelin vanhaan vakkariin kuuluvat osat.
Parisataa euroa on paljon, mutta uutena varusteet ovat kalliimpia. Ja onko se pari hunttia paljon muka, jos omistaa hyvän auton. Kun vaihtaa samanlaiseen, paremmin varusteltuun autoon, häviää ehkä välissä rahaa, saa vaihtaa samoja alapalloniveliä mitä juuri omaan laittoi, niin äkkiä tulee se pari sataa täyteen. Eikä välttämättä saa yhtä hyvää. Eli ei se varustelu nyt niin kallista ole.
-
Ajokilometrit tallentuu myös ECU:uun siis ainakin -99 ja uudemmissa, vanhemmista en tiedä.
Tallentuu, mutta näyttääkö mittari sen lukeman. Luin jenkkifoorumeilta, että mittari näyttää oman lukemansa. Huoltokirjassa pari kohtaa varattu mittariston vaihdolle, johon voi merkitä alkuperäiset kilsat ja uuden mittarin aloituslukeman.
Tän kuukauden aikana kerron, miten mittariston vaihto sujuu. Cruise toimii jo. Auto on bensa 10V 1998.
-
Tallentuu, mutta näyttääkö mittari sen lukeman. Luin jenkkifoorumeilta, että mittari näyttää oman lukemansa. Huoltokirjassa pari kohtaa varattu mittariston vaihdolle, johon voi merkitä alkuperäiset kilsat ja uuden mittarin aloituslukeman.
Tän kuukauden aikana kerron, miten mittariston vaihto sujuu. Cruise toimii jo. Auto on bensa 10V 1998.
Ei näytä ainakaan -99:ssä, koska niissä voi olla pieni heittokin keskenään.
Tarkoitan siis ihan räpeltämättömänäkin.
-
Totta. ECUn tallentama kilsalukema eroaa monesti mittaristosta eri mittauskohteiden (ABS, vaihteisto jne.) ja erilaisten katkosten sun muiden takia.
-
Totta. ECUn tallentama kilsalukema eroaa monesti mittaristosta eri mittauskohteiden (ABS, vaihteisto jne.) ja erilaisten katkosten sun muiden takia.
Totta! Itsellä oli saksan tuonti 850 jossa eroa oli huimat 120.000km ecun ja mittariston välillä.. Tässähän saattaa olla muutakin ;)
-
tulipa oltua täältä taas foorumilta pois kauan. pahojen merkkien teillä.... no alotetaan taas tästä. :D
joo, henkilökohtaisesti tuon asian selvitin volvolta reilu 2 vuotta sitten, 98 autoon tosiaan niin että ajotietokone vaatii katkaisijan+aktivoinnin ja siitä se veloitus oli silloin 251€. cruiseen ei jostakin syystä kyseistä aktivointia ollut saatavilla, tai olikohan se asian hoitajasta kiinni, en tiedä. mutta sekin volvolta vahvistettiin että vain viiksi+aktivointi ja pelittää.
-
tulipa oltua täältä taas foorumilta pois kauan. pahojen merkkien teillä.... no alotetaan taas tästä. :D
joo, henkilökohtaisesti tuon asian selvitin volvolta reilu 2 vuotta sitten, 98 autoon tosiaan niin että ajotietokone vaatii katkaisijan+aktivoinnin ja siitä se veloitus oli silloin 251€. cruiseen ei jostakin syystä kyseistä aktivointia ollut saatavilla, tai olikohan se asian hoitajasta kiinni, en tiedä. mutta sekin volvolta vahvistettiin että vain viiksi+aktivointi ja pelittää.
Juurihan tuossa edellisellä sivulla (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2326.msg759191#msg759191) oli mainintaa, että -98 ei vaatisi softausta cruiselle. Itse ostin -98 R:n ja eilen huomasin ainakin cruisen alipainepumpun löytyvän jo valmiina, mutta viiksessä ei toimintoa. Täytyy siis tarkistaa, että löytyykö muut komponentit valmiina ::)
-
Juurihan tuossa edellisellä sivulla (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2326.msg759191#msg759191) oli mainintaa, että -98 ei vaatisi softausta cruiselle. Itse ostin -98 R:n ja eilen huomasin ainakin cruisen alipainepumpun löytyvän jo valmiina, mutta viiksessä ei toimintoa. Täytyy siis tarkistaa, että löytyykö muut komponentit valmiina ::)
Jaa jaa. No Volvolla sitten valehtelivat minulle päin naamaa, että viiksi kiinni ja nappulan painallus koneelta ja avot. ???
-
Toi vuosmallin vaihtuminen on joku tietty kuukaus loppuvuodesta 1998. Mistököhän sen helpoiten tunnistaisi...
Runkonumero mulla on X = 1999, mutta 10V Fenix bensavapari ja samanlainen kuin vanhempi eli 1998. Onko uudemmissa sähköinen kaasuläppä?
-
Jep, siinhän se ero taitaa tulla. Mulla jo vuosimallia 2000, niin sähköinen kaasupoljin/kaasuläppä. Sulla vaijerilla.
-
Jaa jaa. No Volvolla sitten valehtelivat minulle päin naamaa, että viiksi kiinni ja nappulan painallus koneelta ja avot. ???
Eivät välttämättä valehdelleet, jos eivät tiedä asiaa. Itsekään en uskalla väittää faktaksi, että toimisi ilman softausta, mutta ainakin täällä joku on saanut toimimaan ilman.
Tuo 98/99 ero on todennäköisesti juuri kaasuläpässä, eli mekaaninen vs. sähköinen.
Jos jollai on lähettää tai jakaa noista cruisen letkujen reiteistä, niin hieno homma. Myös vaikka kuva polkimiin tulevista osista, niin voisi nopeasti vilkaista, että löytyiskö omasta jo ne valmiina (kun kerran alipainepumppukin löytyi akun alta).
-
CAN- väylä tuli loppuvuodesta -98 eli ilmeisesti mallivuoden -99 alettua näin ainakin turboissa. Eli sähköinen kaasuläppä on se varmin tunnistin CAN-väylästä.
-
Eivät välttämättä valehdelleet, jos eivät tiedä asiaa. Itsekään en uskalla väittää faktaksi, että toimisi ilman softausta, mutta ainakin täällä joku on saanut toimimaan ilman.
Tuo 98/99 ero on todennäköisesti juuri kaasuläpässä, eli mekaaninen vs. sähköinen.
Jos jollai on lähettää tai jakaa noista cruisen letkujen reiteistä, niin hieno homma. Myös vaikka kuva polkimiin tulevista osista, niin voisi nopeasti vilkaista, että löytyiskö omasta jo ne valmiina (kun kerran alipainepumppukin löytyi akun alta).
Kyllä uskoisin että tiesivät, joutuivat nimittäin nuo ajotietokone/cruise asiat selvittämään erikseen, koska tällaiset toimenpiteet olin tilannut. No mutta mistä näitä tietää voihan se olla että oli väärä tietokin :)
-
Jos jollai on lähettää tai jakaa noista cruisen letkujen reiteistä, niin hieno homma. Myös vaikka kuva polkimiin tulevista osista, niin voisi nopeasti vilkaista, että löytyiskö omasta jo ne valmiina (kun kerran alipainepumppukin löytyi akun alta).
Meneekö siitä pumpusta letkua mihinkään? Itse vedin putsarinkotelon ali, pääsulakerasian takaa tulipellistä sisään. Kumitutissa kaksi vapaata paikkaa, sitten on paksu johtosarja ja konepellin avausvaijeri samassa. Sieltä sitten vaan työnsin läpi kojelaudan sisälle (koko cruisen asennuksen vaikein homma, kannattaa liukastetta käyttää). Polkimien anturit tunnistat siitä, että varsissa on neliön muotoiset reiät pitkille, mustille antureille. Antureille menee liittimet, pienet harmaa ja musta johto. Kaasupolkimesta lähtee muovinen varsi toiselle pumpulle, joka kiinnittyy lämppärin koteloon. Kaivan parit kuvat.
Tossa yks kuva:
(http://www.atthetipwebs.com/technologyinstructions/volvo/850/cruise-pedal.jpg)
Tässä kuvassa kaikki osat (tää on automaatista, eli manuaalin T-haarassa neljä lähtöä ja samanlainen anturi kuin jarrupolkimellakin):
(http://www.volvospeed.com/richpics/CruiseControl.jpg)
(http://atthetipwebs.com/technologyinstructions/volvo/850/cruise-pedal-arm.JPG)
Ja ne asennusohjeet on tossa pari sivua taaksepäin mun viestissä. Kyllä se ainakin toimii!
-
Nyt on artikkelia cruisesta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=46144
-
Ja nyt artikkeli mittaristosta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=46147.msg809879#msg809879
Foorumilla pyörii pitkä lista varaosanumeroista, mutta ainoastaan nämä artikkelissani mainitsemat ovat todellisia ja paikkansa pitäviä.