Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: teemu242 - 06.09.2012, 22:46:22
-
Kyseessä on siis 940 volvo -96 automaatti ajettu 752tkm.
tietoa tarvittais mikä mahtaa olla kun välillä jarruista katoaa puoliksi paine ja poljin painuu hieman normaalia alemmas (ei siis kokonaan) mutta kun jarruttelee hetken tai polkee jarruja kunnolla saattaa palautua normaaliksi ja voi toimia taas normaalisti jonkin aikaa? tarkistettu on ettei missään jarruihin liittyvien osien lähellä näy vuotoja. pääsylinterissä vikaa ??
Toinen ongelma on käsijarru ? missä mahtaa olla käsijarru vaijerin kireyden säätö kun ei tunnu löytyvän mistään ? 200 sarjalaisessa on ainakin käsijarrukahvan vieressä.mutta eipä ollu 900 sarjalaisessa. uudet käsijarrukengät laitettu paikalleen mutta ongelmana on että ei mene levy paikalleen koska vaijeria ei saa löysättyä?.
-
9-satkun käsijarrun säätö löytyy, kun irroitan keskikonsolin takaosan. Vaatii peräti neljän ruuvin irroituksen. 2 kpl käsijarrukahvan alta ja kaksi sen säilytyslaatikon pohjalta.
-
9-satkun käsijarrun säätö löytyy, kun irroitan keskikonsolin takaosan. Vaatii peräti neljän ruuvin irroituksen. 2 kpl käsijarrukahvan alta ja kaksi sen säilytyslaatikon pohjalta.
millanen säätö siel pitäis olla ? ku on keskikonsoli ollu ajat sitte jo purettuna mut äkkii katottuna huonos valossa siel ei kyl näkyny mitään säätöä.tartteeki ottaa lamppu oikee ja tutkia.
-
millanen säätö siel pitäis olla ? ku on keskikonsoli ollu ajat sitte jo purettuna mut äkkii katottuna huonos valossa siel ei kyl näkyny mitään säätöä.tartteeki ottaa lamppu oikee ja tutkia.
Kyllä sen tajuat, kun sen näet valossa. Se on sellainen muovimutteri.
-
Jarrutehostaja paskana tai alipaineletku vuotaa.
Käsijarrunkiristysruuvi tosiaan siellä takapenkin tuhkakupin etupuolella. Ku nostaa sen lootan ylös ja työntää käden takapenkinpuolelta keskikonsolin alle, ni ei voi mennä ohi.
-
tuhkakuppi pois, alareunasta paljastuu kaksi klipsiä, joita nostat vähän taltta meisselillä ja vedät samalla taustalevyn alaosasta.
sitten paljastuukin vaijerin kiri systeemi
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/940%20wagon/16062012464.jpg)
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/940%20wagon/16062012465.jpg)
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/940%20wagon/16062012466.jpg)
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/940%20wagon/16062012467.jpg)
-
9-satkun käsijarrun säätö löytyy, kun irroitan keskikonsolin takaosan. Vaatii peräti neljän ruuvin irroituksen. 2 kpl käsijarrukahvan alta ja kaksi sen säilytyslaatikon pohjalta.
Ei sen säädön ruuvaaminen kyllä tosiaankaan vaadi kuin tuon takamuovin pois ottamisen.
-
Voi olla pääsylinteri vika piirit vuotaa keskenään,käsijarrun säätöön laitettukin jo hyvät kuvat
-
Tosiaan pää sylinterin tiivisteet voipi laskee läpi tai sitten voipi olla jarruissa ilmaa tai vanhat nesteet.
-
Tosiaan pää sylinterin tiivisteet voipi laskee läpi tai sitten voipi olla jarruissa ilmaa tai vanhat nesteet.
Käsijarru on saatu jo kuntoon. olikin ihan helppo säätää.
Käyttöjarrukin alkanut taas ihmeellisesti itsestään toimia? ainoa ongelma tosiaan on kun painaa jarrua ja käynnistää autoa samalla niin polkimesta häviää paine silloin kun auto lähtee käyntiin. mutta palautuu normaaliksi kun painelee muutaman kerran jarrua käynnistämisen jälkeen. Leimalle tarttis vaan mennä..
-
Käsijarru on saatu jo kuntoon. olikin ihan helppo säätää.
Käyttöjarrukin alkanut taas ihmeellisesti itsestään toimia? ainoa ongelma tosiaan on kun painaa jarrua ja käynnistää autoa samalla niin polkimesta häviää paine silloin kun auto lähtee käyntiin. mutta palautuu normaaliksi kun painelee muutaman kerran jarrua käynnistämisen jälkeen. Leimalle tarttis vaan mennä..
Eli sulla on siis normaalitilanne se, että jarrutehostinta ei ole. Veikataan parikin kertaa, ensin veikataan että pata on dieseli, ja toisena veikataan että alipainepumppu on död.
-
Eli sulla on siis normaalitilanne se, että jarrutehostinta ei ole. Veikataan parikin kertaa, ensin veikataan että pata on dieseli, ja toisena veikataan että alipainepumppu on död.
Jarrut näytti kelpaavan katsastuksessa niin en niille sitten mitään tehnyt enempää. Leima tuli :)
-
Morjensta. kertokaapa viisaammat et mikä on ku käsijarru ei pidä kunnollare kuinrengasta taakse päin pyöritettäessä..? Uudet kengät ja levyt on. Vaijerin linkut on rasvattu.
-
Vikahan oli vain että ajan kuluessa tuo H tanko on vain käynyt liian lyhyeksi ja siksi kengät ottavat väärästä kohti ja huonosti. Prikka tai kaksi H tangon juuree korjasi homman tai sitten voisi varmaan ostaa ne 240 säädettävät.
-
Aikanaan motonetissa kävin katsomassa sitä säätöruuvia ja niiden numerolla antoi ihan ihmeellisen kapistuksen, mutta tuossa on mallia millainen sen pitäisi ollahttp://www.softbildelar.se/catalogsearch/result/?q=18.7525&x=38&y=10 (http://www.softbildelar.se/catalogsearch/result/?q=18.7525&x=38&y=10)
-
Eikös 740 oo samanlainen ku 940 tuo kässärin säätö?
-
Eikös 740 oo samanlainen ku 940 tuo kässärin säätö?
Kyllä. Jarruosat ovat täysin identtiset.
-
Kyllä. Jarruosat ovat täysin identtiset.
Ei ne ihan ole. Tuo säätöhimmeli vaijerissa on yleensä seiskoissa sellainen että et kyllä sormin säädä niinkuin yseissä...
Periaate sama mutta seiskassa joutuu melkeinpä avaimella tai pihdeillä pitämään vastaan kun kiertää säätöä, ettei vaijerin kuori lähde pyörimään mukana.
-
Ei ne ihan ole. Tuo säätöhimmeli vaijerissa on yleensä seiskoissa sellainen että et kyllä sormin säädä niinkuin yseissä...
Periaate sama mutta seiskassa joutuu melkeinpä avaimella tai pihdeillä pitämään vastaan kun kiertää säätöä, ettei vaijerin kuori lähde pyörimään mukana.
Ihan samanlainen se on seiskassakin JOS vaijeri on alkuperäinen. Tarvike vaijereissa on sitten erinäköisiä säätömuttereita jotka osaa olla niin jäykkiä että säätämiseen tarvitsee ihan työkalut kaivaa pakista.
-
Ihan samanlainen se on seiskassakin JOS vaijeri on alkuperäinen. Tarvike vaijereissa on sitten erinäköisiä säätömuttereita jotka osaa olla niin jäykkiä että säätämiseen tarvitsee ihan työkalut kaivaa pakista.
Ei ole samanlainen, Volvo vaihtoi myös loppupään seiskoihinkin mm. erilaiset käsijarruvaijerit, samanlaiset mitkä on myös 940:ssä.
-
kappas on siinä näköjään se ero ennen -88 valmistetuissa että vaijerin jarrujen päässä on U-lenkin tilalla O-lenkki ja säätömutteri on karvanverran erinmuotoinen. Noo mutta asiaan eli se säätö on kuitenkin prikulleen samassa paikassa eli tuhkakupin takana.
-
kappas on siinä näköjään se ero ennen -88 valmistetuissa että vaijerin jarrujen päässä on U-lenkin tilalla O-lenkki ja säätömutteri on karvanverran erinmuotoinen. Noo mutta asiaan eli se säätö on kuitenkin prikulleen samassa paikassa eli tuhkakupin takana.
Myös se linkku jarrussa on erilainen että koko vaijeri on aikalailla erilainen, josta johtuu aika paljon se säädettävyys, herkkyys ym.
-
No mulla on 89 740 ja siinä se säätö on tuolla tuhkakupin takana ja muovimutteri, samannäkönen ku kuvassa. Sitä tosin piti työkalujen kanssa laittaa mutta ei kai isoja eroja oo.
-
No mulla on 89 740 ja siinä se säätö on tuolla tuhkakupin takana ja muovimutteri, samannäkönen ku kuvassa. Sitä tosin piti työkalujen kanssa laittaa mutta ei kai isoja eroja oo.
No ei nii, siinäpä se ero vaan on että 940 tuon säätömutterin pyörittää sormin, 740 tarvitaan työkaluja.
-
mistähän saa noita käikäleit missä vaijerit yhdistyyy taka-akselilla, oikean käsijarruvaijerin mukana ei tullut ainakaan mitään hiluja ja motonetistä saa sen käikäleen mihin tää ite systeemi tulee kiinni..
-
Huomenna pitäisi vaihtaa käsijarruvaijeri (kahvalta akselille) siis -98 940:iin ja onko tuohon hommaan etukäteen mitään niksejä tai neuvoja antaa? :idiot2:
-
Huomenna pitäisi vaihtaa käsijarruvaijeri (kahvalta akselille) siis -98 940:iin ja onko tuohon hommaan etukäteen mitään niksejä tai neuvoja antaa? :idiot2:
Saitko vaihettua sen vaijerin ja pitikö tankkia laskea alemmas? Tahi purkaa kovasti jotain muuta?
-
Omassa ysissä ihmeteltiin jarruja ilmatessa, että aina välillä tulee hyvä ja seuraavalla polkaisulla on taas ilmaa vaikka kuinka paljon. Syyksi paljastui pääsylkän nestesäiliön toinen kumitutti joka oli murtunut. M-kaupasta löytyi 240:n osista sopiva korjaussarja.