Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: anone - 10.09.2012, 14:14:19
-
Tarina on tämmöinen:
bongasin nettiautosta edullisen 960 joka oli yritetty leimata, mennyt hylkyyn ja myytiin vikalistan kera. Ei ollut suurempia, raidetangon pää, kallistuksenvakaajan helat, vääränväriset vilkut yms. Menin koeajamaan ja tuli ostettua viime perjantaina, kolme päivää sitten.
Moottorin vikavalo paloi joten ensimmäinen toimenpide oli lukea vikakoodi, joka kertoi nokan ykk-anturin viasta. Ostin motonetistä uuden anturin ja nollasin koodin, valo sammui. Ajelin testilenkkiä noin 15km tehden pari 0-100km/h täyskiihdytystä ja tuntui toimivan hyvin. Sitten risteykseen pysähtyessä tuntui samalle kuin D24 väljillä kannatinkumeilla, koko auto kävi vatkaamaan eestakasin. >:( Siitä sitten testilenkki ja polkeminen jatkui, ja tehossa ei moinen tunnu (vaikka ei kyllä uskoisi tästä laitteesta että muka 204hv), vaan alle 2000rpm käy pätkimään ja vatkaamaan koko autoa. Yli 2000rpm tuntuu siis käyvän kuudella.
Siitä sitten tallille takasin ja ihmettelemään. Paikansin puolia irti nykimällä vian 2. sylinteriin. Vaihdoin puolien paikkoja keskenään mutta aina tuntui olevan juuri 2. Vaihdoimpa tulppiakin mutta silti aina 2. pois pelistä. Tänään kun pääsin ihmisten ilmoille ostin 6kpl uusia tulppia ja vaihdoin kaikki, ei vaikutusta. Joka pytylle tuntuu tulevan kipinää koska puolaa ylös vedettäessä kipinä poksuu korvinkuultavasti kohti tulppaa.
Kokeilimpa nykiä suutintukin irti ja vaihtaa suuttimien paikkoja keskenään 5. ja 2. pytystä, ei auttanut. Mittasimpa vieä yleismittarilla joka suuttimen vastukseksi noin 17,5 ohmia, kuulostaa ihan järkevältä.
Kokeilin myös irrottaa vastavaihdetun ykk-anturin johdon, ei vaikutusta, sekä myös ilman IMM:ia. Vikakoodit antoi mutta käynti ei korjautunut.
Mietimpä jos olisi männänrengas mennyt? Puristusmittaria ei ole käytössä, mutta ei tuo ainakaan öljyntäyttöaukosta huohottanut sen vertaa että olisi kädellä tuntenut.
Ainiin, bensanpaineet mitattu noin 5,5 bar ja autolla mittarissa 357tkm.
Tuntuu että tässä on vaan joku typerä juttu mitä en hoksaa.
-tk
-
Koita starttipilotin tai jonkin vastaavan kanssa suihkia imupolelle löytyykö sieltä imuvuotoja
-
Hmm... pilottia jos ruiskautan ilmanottoon lähtisi kuollutkin pytty mukaan, mikäli imuvuoto?
-
Hmm... pilottia jos ruiskautan ilmanottoon lähtisi kuollutkin pytty mukaan, mikäli imuvuoto?
ei ilmanottoon, vaan esim imusarjan tiivisteen paikkeille. Jos sieltä hörii ilmaa, niin sit vaikuttaa kierroksiin. Toinen vaihtoehto esim. suutinten juuret
-
Nojaa. Pilottia ei hyllystä löytynyt joten kaadoin bensaa suihkepulloon ja suihkuttelin sitä. Ei tuntunut käynnissä mitenkään vaikka joka pytyn kohdalta oli imusarja likomärkä. Suihkuttelin myös kaasuläpän viereen mutta ei...
Mitenkäs näissä tyhjäkäyntimoottori? Mitä se edes tekee? Oon enempi diiselmiehiä niin näistä ei oo oikeen tietoa :)
edit: siis näissä ei sellaista perinteistä imusarjan (paperi) tiivistettä ole, vaan imusarja tulee joka pyttyyn kiinni kuudella kumiletkunpätkällä ja klemmareilla.
-
Ja sekin vielä että 95E10 en ole tankannut, edellisestä omistajastahan en tiedä...
alkaa tässä tulemaan pikkuhiljaa hoppu, viikon päästä loppuu kuukauden ajoaika koska yritetty ekan kerran leimata 17.8.
Tosin, päästöt on jo otettu ja menivät läpi joten niitähän ei uudestaan katsota? Jos inssi ei suutu pätkivästä moottorista. :)
-
Yksinpuheluksi menee mutta onkos muilla tupannu männänrenkaita menemään? En muista ainakaan kuulleeni että ois mitenkään tyyppivika.
-
siis näissä ei sellaista perinteistä imusarjan (paperi) tiivistettä ole, vaan imusarja tulee joka pyttyyn kiinni kuudella kumiletkunpätkällä ja klemmareilla.
No ettei aivan yksinpuheluksi mene, niin sanottakoon, että kyllä siellä ihan laippa ja paperitiiviste on. ;) Itse vikaan en kyllä osaa sanoa oikein juuta enkä jaata, mutta tuskin mäntävamma, jos on vedot tallella.
Edit: Ja tyhjäkäyntimoottori yllättäen antaa lisäilmaa tyhjäkäynnille. Sen voi putsailla esim. Bräkleeniä suihkimalla ja perään voiteluksi WD-40 tms.
-
Ettei ois venttiilivikaa kuitenkin? Ohivuotomittaus olisi nyt paikallaan.
-
No, malttamaton kun olin ajoin 40km kaverille lainaamaan puristuspainemittaria... muihin pyttyihin näyttääpi tyhjäkäynnillä 9bar ja tuohon kakkoseen jotain alle 2, asteikko ei edes riitä... olikohan se sitten siinä.
-
Siinähän se oli:venttiilivika
-
Siinähän se oli:venttiilivika
Just remppasin 260tkm ajetun 3 litrasen kannen. venttiilinkumit oli ihan riekaleina. Karstaa riittävästi ja venasta lähti lopulta pala pois. Pitkään ihmettelin tuollaisen koneen laliskuutta, mutta tuolla se vika oli.
Voimaa on ihan eri lailla nyt.
-
Missä kohtaa toi nokan anturi on?
-
Missä kohtaa toi nokan anturi on?
Siellä mottorin takapäässä pakonokan päässä. Kiinni kahdella torxilla.
(http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/cam_position_sensor.jpg)
Kuva on 5 pyttysestä, mutta sama morkula siellä on.
-
Siellä juuri, se repsikan puolen nokka. Ja takaisinlaitettaessa kannattaa muistaa laittaa toisen ruuvin alle takaisin n. 10cm pitkä maadoitusjohto joka menee koriin. :)
-
Siellä juuri, se repsikan puolen nokka. Ja takaisinlaitettaessa kannattaa muistaa laittaa toisen ruuvin alle takaisin n. 10cm pitkä maadoitusjohto joka menee koriin. :)
Toi maadoituspiuha voi olla kyllä jonkun toisenkin ruuvin alla, omassani se oli päällikannnen pultin alla.
-
Nyt mietitään sitte kansiremonttia... onkos toi tinalohko semmonen ettei oo olleskaan niitä tukkeja pitämässä nokkaa paikoillaan... eli se venakoppa on ainoa mikä painaa sitä nokkaa kantta vasten?
-
Nyt mietitään sitte kansiremonttia... onkos toi tinalohko semmonen ettei oo olleskaan niitä tukkeja pitämässä nokkaa paikoillaan... eli se venakoppa on ainoa mikä painaa sitä nokkaa kantta vasten?
Juuri näin.
(http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/top_head_removed.jpg)
(http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/top_head_removed2.jpg)
-
Tuolla on hyvät ohjeet tinakoneen remppaan:
http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html
-
Kiitos ohjeista. Taitaa jäädä itseltä tekemättä, katsotaan kokeneemman kaverin kanssa viikonloppuna.
-
Ollos hyvä vaan.
Voi näyttää ensalkuun pahalta, mutta loppuviimeks aika pitkälle pelkkää ruuvaamista ja tiivistepintojen puhdistelua, jos jättää kannnen hypitelyn koneistamolle.
Toki tuohon tarvii tehdä tai lainata muutama erikoistyökalu, tosin ne ei ole ylivoimaisia tehdä.
Kyllä tuohon silti aikaa ja rahaa saa palamaan, kun kaikki huolella tekee.
Muistelen, että täällä joku teetti rempan Tammerdieselissä ja hinta oli jotain 800€ luokkaa, joten ei tuossa loppuviimeks millekään palkoille itse tekien pääse, kun osatkin maksaa jo useita satoja, jos vaihtaa jakopäänosat samalla.
-
Voi näyttää ensalkuun pahalta, mutta loppuviimeks aika pitkälle pelkkää ruuvaamista ja tiivistepintojen puhdistelua, jos jättää kannnen hypitelyn koneistamolle.
Toki tuohon tarvii tehdä tai lainata muutama erikoistyökalu, tosin ne ei ole ylivoimaisia tehdä.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mihin tuossa kannen aukasussa erikoistyökaluja tarvitaan?
-
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mihin tuossa kannen aukasussa erikoistyökaluja tarvitaan?
Aukaisussa ei tarvita, kiinni laittamisessa on suureksi avuksi, pystyy kyllä ilman niitäkin kasaamaan.
-
Aukaisussa ei tarvita, kiinni laittamisessa on suureksi avuksi, pystyy kyllä ilman niitäkin kasaamaan.
Niin joo, nokille jotain pitimiä. Mietin vaan, että mitähän tuli tehtyä väärin. :D
-
Niin joo, nokille jotain pitimiä. Mietin vaan, että mitähän tuli tehtyä väärin. :D
Oon tehnyt tuon kerran ilman pitimiäkin, mutta paljon helpompi tuo on saada yksin tehden kohdalleen noiden pitimien kanssa.
Samoin oikeanlaiset puristimet on tosi hyvä apu, kun ei siinä ole paljon aikaa tunata sen kopan kiristämisen kans, liima kuivuu aika nopeeta. Kampiakselia ei kyl tarvi lukita vaikka monissa ohjeissa niin ohjeistetaankin.
-
Tasaisesti keskeltä ulospäin pultteja kiristämällä saa päälikopan mukavasti paikoilleen. Päälle parikymmentä kertaa noita tullut auottua tinakoneista ja joka kerran pulteilla kiinni ilman mitään ekstravälineitä. Pulttikoneella huulille ja loppukiristys käsipelissä, ei siinä montaa minuuttia mene.
-
Noniin, venttiilistä puuttui pala :(
-
Kansiremppa tehty, remmi vaihdettu samalla ja tämä yksilö saa nyt lähteä tarpeettomana uuteen kotiin, paremmalla hinnalla tietysti. :)
http://www.nettiauto.com/volvo/960/5120430