Tarina on tämmöinen:
bongasin nettiautosta edullisen 960 joka oli yritetty leimata, mennyt hylkyyn ja myytiin vikalistan kera. Ei ollut suurempia, raidetangon pää, kallistuksenvakaajan helat, vääränväriset vilkut yms. Menin koeajamaan ja tuli ostettua viime perjantaina, kolme päivää sitten.
Moottorin vikavalo paloi joten ensimmäinen toimenpide oli lukea vikakoodi, joka kertoi nokan ykk-anturin viasta. Ostin motonetistä uuden anturin ja nollasin koodin, valo sammui. Ajelin testilenkkiä noin 15km tehden pari 0-100km/h täyskiihdytystä ja tuntui toimivan hyvin. Sitten risteykseen pysähtyessä tuntui samalle kuin D24 väljillä kannatinkumeilla, koko auto kävi vatkaamaan eestakasin.

Siitä sitten testilenkki ja polkeminen jatkui, ja tehossa ei moinen tunnu (vaikka ei kyllä uskoisi tästä laitteesta että muka 204hv), vaan alle 2000rpm käy pätkimään ja vatkaamaan koko autoa. Yli 2000rpm tuntuu siis käyvän kuudella.
Siitä sitten tallille takasin ja ihmettelemään. Paikansin puolia irti nykimällä vian 2. sylinteriin. Vaihdoin puolien paikkoja keskenään mutta aina tuntui olevan juuri 2. Vaihdoimpa tulppiakin mutta silti aina 2. pois pelistä. Tänään kun pääsin ihmisten ilmoille ostin 6kpl uusia tulppia ja vaihdoin kaikki, ei vaikutusta. Joka pytylle tuntuu tulevan kipinää koska puolaa ylös vedettäessä kipinä poksuu korvinkuultavasti kohti tulppaa.
Kokeilimpa nykiä suutintukin irti ja vaihtaa suuttimien paikkoja keskenään 5. ja 2. pytystä, ei auttanut. Mittasimpa vieä yleismittarilla joka suuttimen vastukseksi noin 17,5 ohmia, kuulostaa ihan järkevältä.
Kokeilin myös irrottaa vastavaihdetun ykk-anturin johdon, ei vaikutusta, sekä myös ilman IMM:ia. Vikakoodit antoi mutta käynti ei korjautunut.
Mietimpä jos olisi männänrengas mennyt? Puristusmittaria ei ole käytössä, mutta ei tuo ainakaan öljyntäyttöaukosta huohottanut sen vertaa että olisi kädellä tuntenut.
Ainiin, bensanpaineet mitattu noin 5,5 bar ja autolla mittarissa 357tkm.
Tuntuu että tässä on vaan joku typerä juttu mitä en hoksaa.
-tk