Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jokkepappa - 30.09.2012, 23:39:34
-
Elikkäs tehään nyt uus aihe kun vikaa ei ala vieläkään löytymään..
Elikkä auto tekee sellasta että, kun auton laittaa käymään ekalla kaasun polkasulla antaa kierroksia, välillä ampuu putkeen. Sitten kierrokset palaa tyhjäkäynti kierroksille ja sielä kierrokset heittelee 500-1000 välillä ja eikä anna yhtään kierroksia.
Vaihdettua osaa: Ruiskun lämpöanturi vaihdettu, imm mitattu ja arvojen sisäpuolella olivat että se todettu toimivaks. Tankin bensapumppu vaihdettu. Tulpat, johdot, pyörijä ja jakajankansi vaihdettu. Bensan paineet 3bar kun autoa starttaa, sillon kun auto käy huonosti niin 2bar. Tänään meni moottorin ohjausboksi sähkärille tarkistettavaks, Mutta tuo vaikuttaa jo hakuammunnalta
-
Perusasiat. Ootko tarkistanut suutinreleen kunnon? (Radio supression relay)
Yleensä tekee topin kokonaan mutta voihan se miettiä että pysyisköhän sitä vetäneenä vai ei... Antaa siis suuttimille jännitteen.
Se rele on usein siellä kuskinpuolen iskaritolpassa tai lokarissa.
Ai niin, mittaa ne vauhtipyörän antureiden vastukset, hyvät oli muistaakseni luokkaa 1000 ohm.
-
Otapa bensapaineen säätimen alipaineletku irti, onko bensainen? Nostata paineet, vuotaako?
-
Juu pitää nuo tarkistaa..
-
Pitääkö bensapumpun releen naputtaa kokoaika kun auto käy? Ei luultavasti? Otin säätimen letkun irti se ok. Miten auton pitäs käydä ilman alipaineletkua?
-
Pitäisi käydä aika normaalisti.
Rele ei kyllä kuulu naputtaa.
-
Niin ajettelinkin. Pitää toi suutinrele vielä tarkistaa. Moottorin ohjausboksi oli ok.
-
Auto käy! Putsattiin asentotunnistimen liittimet ja räplättiin immun liitintä niin alko toimiin! Nyt ihmetellään kauan toimii
-
No se ei kauaa käyny.. -.- eikä lähe enää ollenkaa käymää
-
No vaihtakaa se naputtava rele nyt ainakin.
-
Siis rele ei naputa.. Varmistin vaan että pitäskön sen naputtaa.. Imm johtoihin laittaa huomena uudet liittimet.. ei meinaa vaan järkiriittää että voiko ne tehdä tommosen jos eka käy hyvin ja yhtäkkiä sammuu kun seinään..
-
No se suutinrele?
-
suutinrele napsahtaa ainakin kun sen ottaa irti ja laittaa paikoilleen. huono tarkistaa kun ei ole purettavaa mallia..
-
Laittaa hyppyjohdon releen napojen väliin, joku vaan kertoo ne navat kun ei nyt itse muista. Jos sillä hyppyjohdolla toimii niin rele rikkisärki.
-
suutinrele napsahtaa ainakin kun sen ottaa irti ja laittaa paikoilleen. huono tarkistaa kun ei ole purettavaa mallia..
Hops! Saahan sen auki kun alareunasta vähän raottelee. Ite oon pari tommosta tinaillut kuntoon.
Jos sulla on autossa ilmastointi, siinä käytetään samaa relettä, löytyy myös konehuoneesta. Nopea kokeilu on silloin vaihtaa noiden releiden paikkaa. ;)
-
ilmastointia ei ole. nyt alkaa laittaan uusia liitoksia imm johtoihin. vkloppuna menee sähkärille jos ei ala toimiin
-
Putsasit ne asentotunnistimien liittimet mutta mittasitko niistä ohmit?
Ei muuten mutta mulla olis tossa yksi uusi anturi myynnissä jos joku tarvii, löytyy kierrätyskeskuksesta.
Noita ei ihan joka puljun kautta enää löydy...
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/001-16.jpg)
-
juu mitattiin. 1000 ohmia anto molemmisa. jotenki se liittyy imm johtoihin. nyt läks käymää mut kävi huonosti ja luultavasti rikkaalla
-
Kellota, siis mittaa niitten imm johtojen ehjyys immun ja boksin väliltä, ettei vedä oikoseen tai maihin missään.
faq-puolelta löytyy tuo boksin liitinjärjestys. No tuossahan se on samaan vaivaan... http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=594.0
Jos nuo on ehjät, olisko se immu kuitenkin syypää? :buck2:
Immun mittasitte, ootko varma ettei kosketus pettänyt hetkeksi ja arvot heittele läppää liikuttaessa? :knuppel2:
-
pitää selvittää että heittelikö arvot.
-
lämpöanturin liittimeen menee kaksi piuhaa kumminpäin ne pitää olla??
-
Eihän se töpsä mene väärin.
-
ei mutta ne piuhat lähti irti sieltä. nyt käy taas kun kello.
-
Eikä taida olla merkitystäkään kumminko päin.
-
näin arvelinkin. käy hienosti tyhjäkäyntiä. kohta heittää lenkki ja ihmetellä lisää. juu ja toi immun arvot eivät heittele.
-
eilen teki taas täydentopin, eikä lähteny enään käymään. tänään kokeilen niin lähti taas käyntiin. voisiko imm olla viallinen vaikka on mitattu että on toimiva
-
Nostellaas taas tää ylös.. elikkä vikaa ei ole vieläkää löytynyt. Luulin jo että vika löyty kun laitoin uuden puolan. Viikon verran toimi moitteitta sitten taas teki topin. Nyt auto ei käy juuri minuuttia kauempaa kun sammuu. kun uudestaan yrittää startata niin ei lähe -.-
-
No minäkin palaan taas samaan asiaan. Ota se suutinrele auki (sen saa auki kun nyppii sen tiivistyksen pois siitä kotelon reunasta) ja tinaile ne huonot juotokset uusiksi.
Sehän on huonona just tommonen että voipi pelitellä, sitten tekee topin eikä lähde käyntiin. Kun on jäähtynyt, saattaa taas pelittää muka normaalisti...
Bensapumputhan toimi molemmat?
-
Juu molemmat pumput toimii. Avaan tänään tuon releen! rele viety katottavaks. tossa käynnistelin ilman relettä autoo. niin kävi sen muutaman sekunnin ja sammui. näin teki myös kun rele oli paikallaan..
-
Juu molemmat pumput toimii. Avaan tänään tuon releen! rele viety katottavaks. tossa käynnistelin ilman relettä autoo. niin kävi sen muutaman sekunnin ja sammui. näin teki myös kun rele oli paikallaan..
Veit väärän releen katottavaksi.
-
Siinä iskari tolpan vieressä tuo rele on.. nelinapanen liitin tulee releeseen.
-
Siinä iskari tolpan vieressä tuo rele on.. nelinapanen liitin tulee releeseen.
Ei lähde käyntiin ilman sitä.
-
Aijaa -.- muuta relettä en oo kyllä huomannu sielä..
-
Oisko ilmastoinnin relettä kopeloitu.
-
Ilmastointia ei ole -.- onko se rele yleensä lähempänä keulas vai iskarintolpan takana? Onko se samankokonen suurinpiirtei kun bensapumpun rele
-
Rele katottu että toimii kun auto sammu kerran ja rele oli vetäneenä niinkuin kuuluukin. no toisen kerran kun kokeili käymään niin kävi taas hienosti. nyt sitä vikaa on taas vaikee ettiä kun auto toimii.
-
Rele katottu että toimii kun auto sammu kerran ja rele oli vetäneenä niinkuin kuuluukin. no toisen kerran kun kokeili käymään niin kävi taas hienosti. nyt sitä vikaa on taas vaikee ettiä kun auto toimii.
Jos sinulla oli se sama rele irti ja silti kävi muutaman sekunnin, niin se vika ei ole juurihuolletussa releessä.
-
Juu ei vika siinä olekkaan. Mites ykk anturi? Tekeekö tollasta?
-
Juu ei vika siinä olekkaan. Mites ykk anturi? Tekeekö tollasta?
Kokeile uudella, mulla on myynnissä. ;)
-
Mites toi ykk anturin arvot? pitäskö olla nolla jos ei toimi? jos näin niin pitää mitata nuo huomena. ja kumpi on se ykk anturi niistä?
-
Pidä siellä tankissa vaan bensaa tarpeeksi ;)
-
Hojo arvon kerholaiset!
Mulla olisi ton oman Volvon kanssa vähän mystinen ongelma. Sopii tähän topicciin koska samanlaisia oireita on havaittavissa. :)
B230ET penta.
Elikkä auto rupesi viikko sitten temppuilemaan siten että ei ota kierroksia yhtään enempää kuin 2500rpm, rupeaa rötäämään heti. Ja jos ahdolle polettaa (nämä testit tehty auton ollessa hallissa paikallaan) niin rupeaa paukkumaan ihan kunnolla ja ampuu putkeen n. 30cm pituista ketunhäntää..
Tänään sit löydetty pieni johtolanka josta joku teistä saattaisi tietää mistä johtuu.. Itseltä loppuu ideat kesken. :-\
Eli ajotuslampulla katottu sytkä, 1 ja 4 pytystä häviää totaalisesti kipinä kun rupeaa paukkumaan.. Mistähän johtuisi?
Tsekattua:
-IMM
-Jako
-Molemmat bensapumput
-Bensanpaineet (2bar joutokäynnillä) Onko liian vähän? Kaverin autosta mitattiin kanssa (B200et) paineet, samat lukemat tyhjäkäynnillä.. Kun koskee kaasuun niin nousee 2,5bar:iin.
-Sytkä+johdot+virranjakajan kansi
-Uudet tulpat
-Puristukset 8bar joka pytyssä
-Ecu
-Sytkäpääte
-Suuttimien etuvastus
-Ahto ja alipainevuodot
-Sulakkeet
-Puola
Auto käy hienosti tyhjäkäyntiä ja muuten mutta hetikun kierroksia nostaa edes pintakaasulla sinne 2500rpm paikkeille niin tulee ongelmia. Ja tämäkin vika tuli aivan yhtäkkiä. Toimi hienosti ennen tätä. Ahtopaine n. 1.3bar. Ei hukkaa nesteitä, ei tee jäähdytysjärjestelmään ylimääräistä painetta, ei pöllyttele mitään. Apu olisi tarpeen! 8)
Pahoittelut mahdollisesti sekavasta tekstistä! :)
-
Tarkoitatko sytkäpäätteen tsekkaamisella että suutinten tehopääte on tarkastettu?
Mittaa nyt vaikka vauhtipyörän antureiden ohmit ja tarkista niiden liittimet ja anturien mekaaninen kunto.
-
Tarkoitatko sytkäpäätteen tsekkaamisella että suutinten tehopääte on tarkastettu?
Mittaa nyt vaikka vauhtipyörän antureiden ohmit ja tarkista niiden liittimet ja anturien mekaaninen kunto.
Sytkäpääte akun vieressä. Musta boxi johon menee iso riviliitin. Myös suutinten etuvastus (harmaa pieni mötikkä sytkäpäätteen vieressä) ainakin osanumerolla kvg sanoi suutinten etuvastuksesksi. Jos olen väärässä, ni korjatkaa! :) Nämä osat kokeiltu ristiin kaverin volvosta.
Minkähänlaisia ohmeja noiden antureiden pitäisi antaa? Eikös ne ole ykk-anturi ja kierroslukuanturi?
-
Sytkäpääte akun vieressä. Musta boxi johon menee iso riviliitin. Myös suutinten etuvastus (harmaa pieni mötikkä sytkäpäätteen vieressä) ainakin osanumerolla kvg sanoi suutinten etuvastuksesksi. Jos olen väärässä, ni korjatkaa! :) Nämä osat kokeiltu ristiin kaverin volvosta.
Minkähänlaisia ohmeja noiden antureiden pitäisi antaa? Eikös ne ole ykk-anturi ja kierroslukuanturi?
Se musta boksi akun vieressä on suutinten tehopääte, suutinten etuvastukset on kyllä ne 4 harmaata pötkylää. Motronicissa sama ecu hoitaa ruiskun JA sytkän, ei ole sytkälle päätettä erikseen..
Tuolla vähän noita arvoja joita oon sinne kerännyt http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=595.0
Tarkastele maadoitukset ja rassaa johtosarjan liittimiä.
-
Se musta boksi akun vieressä on suutinten tehopääte, suutinten etuvastukset on kyllä ne 4 harmaata pötkylää. Motronicissa sama ecu hoitaa ruiskun JA sytkän, ei ole sytkälle päätettä erikseen..
Tuolla vähän noita arvoja joita oon sinne kerännyt http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=595.0
Tarkastele maadoitukset ja rassaa johtosarjan liittimiä.
Tänään to do listalle sit noi. :) Kiitoksia näistä vinkeistä!
-
Itellä tekee tällä hetkellä sitä että lähtee käyntiin kyllä mutta ei käy sekunttia kauempaa eikä vastaa kierroksiin.
-
Bensanpaineensäädin päästää varmaan liikaa paluulinjaan tavaraa jos pysyy käynnissä mut ei kärsi koskea kaasuun...mulla ainaki oli sama homma.
-
Itellä tekee tällä hetkellä sitä että lähtee käyntiin kyllä mutta ei käy sekunttia kauempaa eikä vastaa kierroksiin.
eli se hörähtää käyntiin kylmäkäynnistys suuttimesta tulevan bensan avulla? eli tuleekohan bensaa sitten suuttimista?
-
Ei ole nyt katottu tuleeko bensaa. mitäs si pitäs tehdä jos kerta suuttimista ei tuu bensaa jatkuvalla syötöllä?
-
Bensanpaineensäädin päästää varmaan liikaa paluulinjaan tavaraa jos pysyy käynnissä mut ei kärsi koskea kaasuun...mulla ainaki oli sama homma.
ei pysy käynnissä sekunttia kauempaa. sitten kun starttaa uudestaan niin käy taas sekunnin verran. välillä ei lähde ollenkaan käyntiin.
-
Ei ole nyt katottu tuleeko bensaa. mitäs si pitäs tehdä jos kerta suuttimista ei tuu bensaa jatkuvalla syötöllä?
Eikös tuo ole pulssisuihkutteinen?
-
Tuota en kyllä osaa sanoa? ei niin kovaa tietämystä ole.
-
Tuota en kyllä osaa sanoa? ei niin kovaa tietämystä ole.
Sitä vaan, että ei sieltä startatessa kuulukkaan tulla jatkuvalla syötöllä, vaan pulsseina.
-
Sitä vaan, että ei sieltä startatessa kuulukkaan tulla jatkuvalla syötöllä, vaan pulsseina.
Selvä. mistähän mahtaa johtua jos suuttimista ei tule bensaa?
-
Selvä. mistähän mahtaa johtua jos suuttimista ei tule bensaa?
Suuttimet eivät saa ohjausjännitettä tai sitten polttoainelinjassa ei ole painetta.
-
Suutinrele toimii se on katottu että pysyy vetäneenä. pitää sitten tuota bensanpaineen säädintä tutkia.
-
Suutinrele toimii se on katottu että pysyy vetäneenä. pitää sitten tuota bensanpaineen säädintä tutkia.
Vaikka se on vetäneenä, niin se ei kerro sitä, että suuttimelle tulee jännitettä.
Mittaa suuttimen liittimestä.
-
Hevoselle iso kiitos vinkeistä!
Vika löytyi lopulta juuri näistä 2 vauhtipyörällä olevista antureista. Otin auki, oli ihan mustassa töhnässä, cliinerillä puhtaaksi ja takasin kiinni ja avot. Toimii kuin unelma! :) 8)
-
Mites noi anturi lähtee irti koneen takaa. Liikkuu mutta ei lähe pois. Toisen sain pois mutta toinen ei lähe millään
-
ei pysy käynnissä sekunttia kauempaa. sitten kun starttaa uudestaan niin käy taas sekunnin verran. välillä ei lähde ollenkaan käyntiin.
Samanmoinen ongelma oli omassa B230ET:ssä ja korjaantui kun vain lopultakin suostuin vaihtamaan sen pumpun ja samalla suodattimen.
-
Mites noi anturi lähtee irti koneen takaa. Liikkuu mutta ei lähe pois. Toisen sain pois mutta toinen ei lähe millään
Ottaa ne kuusjokolopultit auki ja nitkuttaa oikeelle ja vasemmalle, samalla nostaa ylöspäin.. Pitäs lähteä. Oli meinaa ittelläkin tiukassa mutta irtosi nätisti kumminkin. 8)
-
Vaihdoin tänään bensapumpun ja suodattimen. Eipä ollu mitään vaikutusta. nyt venailen vaan hevoselta ykk anturia.. Mutta vahva tunne on että sekään ei mitään auta.
-
Pahus... Harmi, etten voinut auttaa... ittellä auttoi tuo viimein (sitä ennen vaihdettu releet jnpp, ei laatikoita) ja taisikin alunperin olla hepan ohje, silloin "joskus miekka ja kilpi" museossa... [jälkikiitos, ken sen ansaitsee, tunnistaa itsensä]
Bensaa kun tuli mutta jostain syystä ei toiminut aina ja silloin kun ei toiminut niin oli juuri (käy sekunnin, sitten sammuu...tm). Kai akku ja maadoitukset on kunnossa? Motronic käsittääkseni vaatii hyvän virran...
Hetken muistijohteesta (naapurina entinen Volvo-korjaaja, joka palautti mieleeni hepan kommentit) hommasin kesällä pumpun ja toki myös suodattimen ja jo vain käy projekti, joka siis mahdollisesti jatkukoon...ellei tule myyntiin hulppeine erikoislisävarusteineen...
-
maadoitukset pitäs olla kyllä kunnossa. Kokeiltu vetää akku kaapeleilla myös suoraa maat akulta. Sain tosiaa sen toisen anturin pois, siitä meni piuha todella helposti poikki sieltä anturin juuresta. Välillä kun yritti käymään niin kierrosluku mittari ei sanonut mitään siis anturi paikallaan.
-
Anturit paikallaan. Eipä vieläkään käy.
-
Startti oikosessa?
-
Enpä ole tullut ajatelleeks.. mutta vaikuttaako tuo siihen että auto sammui aina välillä? tai siis pari kertaa hörähti mutta sammui heti. eli samalla tavalla käyttäytyy kun ennen anturin vaihtoa.
Vieläkö löytyy ihmisiltä ideoita mitä tutkia seuraavaks? Otsikkoa muutettu..
eikös kiekkamittarin pitäs nykiä aina kun starttaa? välillä kiekkamittari eloton ja välillä herää taas..
-
Nyt on vose viety korjattavaks yhelle tutulle joka näistä sähköhommistakin enemmän tajuaa.. jos alkais vika löytymään!
-
Onko tämä autosi täysin alkuperäinen B200ET?
-
Kyllä on..
-
Vika luultavammin löyty.. sytkäntehopääte.. eli se mustalaatikko siinä akunvieressä.. saa kaupata semmosta jos jollain sattuun oleen :)
-
Vika luultavammin löyty.. sytkäntehopääte.. eli se mustalaatikko siinä akunvieressä.. saa kaupata semmosta jos jollain sattuun oleen :)
..edelleenkin se on suutinten tehopääte.. Ei se sytkälle mitään tee.
Sen pystyy elvyttämään, ohjeet laitoin joskus tähän, en enää.
-
No sitten -.- ei auta kun katella lisää -.-
-
Eihän suuttimien jännite kuulu laskea missään vaiheessa? tälläis ihmeteltiin.. tosiaa hörähtää muutamaks sekunniks käymään..
-
Eihän suuttimien jännite kuulu laskea missään vaiheessa? tälläis ihmeteltiin.. tosiaa hörähtää muutamaks sekunniks käymään..
No, sen suutinreleen totesit vissiin jo olevan kunnossa?
-
No, sen suutinreleen totesit vissiin jo olevan kunnossa?
Kunnossa pitäs olla.. Ei auta kun hakea uus ja kokeilla..
-
Tuotaa eikös suutinreleen kautta tule myös kylmäkäynnistyssuuttimen virta.
Joku paikka vuotaa?
-
Eipä ollu relettä motonetis eikä biltemassa.. Pitää käydä paikalliselta varaosa myyjältä kysyyn huomena..
-
Uus rele laitettu eikä vieläkään pysy käynnissä.. alan pikkuhiljaa kallistua moottorin ohjaus boksiin..
Vai vieläkö on jotain ideoita mitä kannattaa kokeilla?
-
Siis vaihoitko uudet ne anturit sinne koneen taakse vai puhdistitko ja mittasit että ovat kunnossa? Ja kannattaa kattoo että siellä vauhtipyörässä on se nappi kunnossa mitä se toinen anturi lukee. Ja eikö se rakotulkilla pidä kattoo se anturin ja nastan väli.
-
Takimmainen anturi on uusi.. Toisen putsasin.. Arvot ovat 1000 ohmin luokkaa kuten kuuluukin.. Kumpis näistä lukee tota nastaa?
-
Mistä johtuu että suuttimien jännite laskee vaikka rele uusittu.. Ecu vissiin voi olla yks syypää?
-
Suutinreleen pohja, sulakerasia (en ole varma mutta luullakseni suuttimillekin menee virta sulakkeen kautta), virtalukonpohja tai se suutinten tehopääte. Boksi katkoo suutinten maadoitusta, jos en ihan hakoteillä ole niin autossasi on matalaohmiset suuttimet eli niille ei kuulukaan tulla 12 volttia (jos siellä iskaritolpassa on se harmaa pötkylä niin suuttimet ovat matalaohmiset).
-
Juu semmoset pötkylät sieltä löytyy.. mutta ei kai niitten pitäs lähemmäs nollaan laskea?
-
niin ootkos ottanu ihan piruillessaan koko bensakiskon pois, niin että suuttimet ovat paikallaan ja yrität startata. meinaan sitä että todettas et tuleeko niistä suuttimista ainetta, ihan käytännössä.
-
Vika löydetty tehopäätteestä. Nyt nakuttaa julmetusti ja kolisee joku? tiedä sitten mikä on mennyt rikki koneesta. -.-
-
Immu läppä paikallaan 500-1100 ohmia ,6 ja 9 navat ja kun liikuttaa läppää 8-200 ohmia,navat 6 ja 7.
Yleisesti vanhoissa ja toimivissa immuissa nuo 6-7 arvot ovat noin 30- 200ohm. Jos tuo alkuarvo on jossain 50 ohm paikkeilla, voidaan varmaan vielä katsoa toimivaksi. Ei kyllä mikään uudenveroinen mutta käyntihäikkää ei pitäisi sen takia olla.
Mittasin lauantaina omasta toimisvasta immusta seuraavat arvot. 6 ja 9 napa 680ohm läppä paikallaan ja 6 ja 7 navat 313ohm myöskin läppä paikallaan (tiedän että olisi läppää pitänyt heilutella tässä vaiheessa, mutta olin laiska enkä jaksanut irroitella letkuja, jotta olisin päässyt läppää heiluttelemaan). Mittarista ja mittaajasta en mene täysin takuuseen :buck2:
Voin viikon päästä vielä mittailla mitä arvo antaa jos läppää heiluttelee, jos jotakuta kiinnostaa..