Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: dexa77 - 09.10.2012, 11:15:23
-
Heips, kokeillaan täältä apuja kun itteltä alkaa jo hermo pettää...
Eli auto on -95 saksasta raahattu 2.3 T5 farkku, jota hieman modattu. kilsoja 335tkm. manuaali vaihteinen.
Auto käy koko ajan jotenkin epätasaisesti, kuin yksi sylinteri puuttuisi pelistä. Ajossa toimii liki normaalisti muuten, mutta kun kaasua painaa niin miettii hetken ennen ku alkaa kiihtymään, kaasun kun laskee pois niin hetken pitää kierroksia noin 2000 ennen ku tippuu tyhjäkäynnille joka noin 800-900. Ja tää on toiminu näin jo n. 6 vuotta, vikaa ei ole löytynyt vielä tähän päivään mennessä.
Reilusti kaasua pohjaan, hetken kestää ennenku ahdot nousee jossain 2500 kohdalla rykäsee neulalta melkein niskat nurin, ennen tässä kohtaa kumi palo jo niin perkeleesti ei enää . vetää suoraan yli 1.1, nykäsee, ahdot tippuu 0.8 ja taas nousee vähän yli kiloon, nykäsee, tippuu 0.9 ja tasaantuu siitä hiljakseen n. kilon - vähän alle tasoon... kokeiltu kerran, pari aina 2 vaihteella. Tää ahdin vika on tullut jokin aika takaperin.
Autoon on vaihdettu 19T turbo, V70R suuttimet, 3" downpipe sekä race katti, siitä taakse bsr:n 2,5" cat back putkisto. ennen turboa 2" rosteri mutka. "Lastuttajat" merkkinen lastu. vakio välijäähy. Asennettu bsr:n ahtomittari kojetauluun, josta nuo lukemat otettu.
Vaihdettuja osia alkaa olemaan jo vähän hemmetisti,
siniseltä tiskiltä haettu:
tulpat
tulpanjohdot
jakajan kansi sekä pyörijä
muuten on haettu/vaihdettu:
kaikki ali/ylipaine letkut, jotka liittyy edes jollain lailla moottoriin...
tyhjäkäynti moottori, hyvä käytetty
kaasuläpän asentotunnistin, hyvä käytetty
bensa pumppu, 2kk sitten
suodatin viime talvena
Mitattu puristuspaineet, jotka n. 13 ja rapiat. erot mitättömiä.
puola, ok
sytytysvahvistinko se oli, ok
nokka-akselin asentotunnistin, ok
kaasuläppäkotelo puhdistettu,
imm puhdistettu
koko imusarja käytetty irti ja uusilla tiivareilla kasaan, imuvuotonen varalta
lisään muuta muistaessani...
Kipinä tulee joka tulpalle.
Vikaa rajattu siten et koneen käydessä ottaa yksi kerrallaan ruiskusuuttimen liittimen hetkeksi irti, kone hieman laskee kierroksia, ok vaikuttaa hyvältä. mutta vikakoodia ei tule 2 eikä 4 sylinteriltä.
vika koodeja ei myöskään tästä ahto ongelmasta.
sinisellä käytin et tsekkaa niitten tietokoneella et mitä se on syöny. tuloksena oli et kaasuläpän asento tunnistin näyttää koko ajan kiinni tietoa asennosta riippumatta. sen jälkeen vaihdettu toimivaksi tiedettyyn tunnistimeen, ei muutosta. eikä tästäkään tule vikakoodia.
Sekä ruisku suuttimien, että tps johdot mitattu ecuun asti, kaikki ok, 0.07 ohmia järjestään kaikki johdot. Sen jälkeen käytin yhden tutun suosituksesta ecun korjattavana, josko sieltä jotain löytyisi. Kävi vantaalaisella pajalla, joka erikoistunut näihin ecu juttuihin, All Trade Finland oy, sieltä ecusta ei löytynyt mitään korjattavaa...
Mun jakeluun ei ole vieläkään mennyt tämä. sinisellä näyttää tietokone et sytkä säätää ennakkoa tyhjäkäynnillä n. 6 astetta. kirjan mukainen arvo, ok. kun katson ajoituslampulla niin en löydä mitään järkevää lukemaa asteikolta joka sijaitsee siinä imunokalla jakopään kopassa???
Sori, auto vittuillut pitkään, on yhtä kuin pitkä tarina... toivottavasti saitten selvää ja auttakaa jos pystytte. Kiitos jo etukäteen jos edes jaksoit lukea tänne asti. ::)
-
Kuules se kipinäpuoli ja konee ajoitus on kunnossa eli jakopäästä ne merkit on kohdilla.Tämä varmaakin tehty.Tuota onko koneessa mitään lastu viritystä joka ei vain toimi tämäkin on sekattu.Toinen hommaa autollaa on ajettu 335tkm onko ne suuttimet vaihdettu tai jotain tehty niillee.Kun se vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin paljon ja kiihtyvyyteen.Varmaakin siellä merkkikorjaamoissa muuten auto sekattu ja polttoanesuodatin koska olet vaihtanut ja paljon se bensapaineet on suutitukin päässä kun kone käy.Onko terillä koskaan tuo auto pelannut hyvin jos on niin koska toi vika tuli ja tehtiinko silloin autoon mitää asennusta.Kun monesti se syy ja seuraus kulkee käsi kädessä
-
juu, tää vika oli jo kun auton ostin. luulin 5 pyttyisen ominaisuudeksi tätä tyhjäkäynti juttua. No, nyt on tietoa joutunut hankkimaan enemmän... se oli silloin täysin vakio. jakopään hihnan kun vaihdoin kattoin ne merkit, eikä niistä oikein saanut selvää niin paljoa et ois uskaltanu luottaa. onneksi joku edellinen hihnanvaihtaja oli piirtänyt tussimerkit jotka vahvistivat originaalit merkit joita sitten käytin ajoitukseen.
suuttimet on vaihdettu vakioista v70R suuttimiin, ei mitää vaikutusta käyntiin. samaten tankkiin laitettu forten suuttimen puhdistus aine pullo, joka vaikuttanut toivotulla tavalla.
Olen kokeillut myös vakiolastulla, ainoa muutos oli ahtopaineen laskeminen n. 0.5kiloon.
Auto on mielestäni toiminut paremmin kun kytkimen vaihdatin 3 vuotta takaperin, tasan 2 päivää. en osaa sanoa toimiko niinkuin olisi pitänyt, mutta paremmin joka tapauksessa. en ole löytänyt vielä mitään mikä tämän selittää.
-
Tuota niitä vikavaloja ei palaa mittaristoss että sen puolesta Volvo on säädöissä vain kuinka.Onko se bensapuoli sekattiu paineet, koska kun monelta se jää bensasuodatin (vaihdettu)vaihtamatta ja se ilmaputsari ja ilmamassamittari on kunnossa ja puhtaat.Jos otat siitä ilmamassamittarista sen virtapiuhan irti muuttuko käynti yhtään silloin imm vikaa Palaa vikakoodi mutta se häviää kun käynnistelet ja ajelet autolla tai sitten se akun- kengän irroitus kanssa kuittaa sen vikavalon Ps olet noita suodattimia vaihdellut kun pitkä kirjoitus häviää äkkiä tuo tieto.
-
tässä on konehuoneessa se vilkkuledi juttu, josta noi vikakoodit voi kattella ja kojelaudassa ei pala mitään ylimääräistä valoa. Toissa kesänä kun vaihdoin ilmastoinnin sisäkennon(sen joka sen tonne paikkaan tunki, vois ampua) niin vaihdoin kaikki polttimot mittaristoon kun nyt sattu olemaan irti. Ei käynti muutu mihinkää imm johto irroitettuna. suodatin ja pumppu vaihdettu molemmat vuoden sisään, ei muutosta mihinkään. bensan paineita en ole mitannut, mittari ja letkut löytyis ku jostain sais käypäsen adapterin, tietäis ainakin sen jälkeen paineensäätimen elämästä jotakin. tuolla voi olla vaikka mitä vikaa, mutta kun ei jostain syystä näytä niitä vikakoodeja edes niistä paikoista joista pitäisi, niin mitä muuta sieltä voiskaan löytyä...
-
Köyhän miehen bensapainemittari.
Se mittari juokse varaosakauppaan osta manuaalien mittari eli puikko tulee esiin ja siinä lukemia jolla mitataan ne rengaspainee mallia 80 luku .Laitta renkaaseen painetta 3 bar tarkista hyvällä mittarilla paine ota se uusi rengasmittari taskusta katso onko siinä 3.0bar tikussa lukema.Laske renkaan paine normaaliksi ja mittaa se suutintukin paine sillä mittarilla kone käy muista se.Se paine on siinä 3.03 bar jos kaikki hyvin.
Toinen seikkaa kannattaa varmaakin ne puristukset mitataa sieltä syliunterista kuummaa konee ja kaasupohjassa vertailöe lukemia sitteen onko heittoa kun se10% sallitaan.
Kun ne vikakkodit monesti ei auta näihin ongelmiin joista kerroin tuossa ylhäällä,Ne on vain apuvalineitä.Puola on mitattu varmaakin että se tikissä on.Kirjoittele tänne.
-
ekassa viestissä jo mainitsin et puristukset sekä puola mitattu. puristuksissa eroa huonoimman ja parhaimman ero oli hiukan alle 0.5 bar. mitattu lämpimällä moottorilla kaasu pohjassa ja bensapumpun sulake irrotettuna.
joku tommonen paineen mittaus systeemi vois toimia, kuhan sieltä ei lennä bensaa naamaan 3.03 barin tai edes 2.01 barin voimalla...
-
Toivossa on hyvää elää?Tuota eikös se auto vaadi toimiakseen tasaiset paineet siellä ahtopuollea.Mikä niitä painetita laskee onko tiivis paketti kaikki säätimet toimii oiken ja turbo kunnossa. Tuosta turbosta juttua
http://www.kosunenracing.com/turbo.html
-
Varmista nyt ihan satasenvarmasti että se jako on kohillaan.
Tuo ahdon pumppaaminen vois olla ahtopaineensäädinvika?
Bypassi ehjä?
-
onhan se turbo jo 4 vuotta tuolla pyörinyt, uuden ostin -08 riikoselta. voi ne olla jo paskana tietty, bypassi sekä/tai hukkis... Toimiiko tässä tapauksessa ahtopaineensäätimenä se ilmanputsarin kupeessa oleva mutikka johon letkuja sekä sähköliitin? Voihan se olla ettei se laske painetta läpi kellolle tietty.
Milläs sen jaon tarkistat muuten ku irrottamalla puoli konetta? ne merkit siel jakopäässä on aivan hemmetin huonot, ei tiedä onko tuo naarmu vai jakomerkki... Onko mitään muuta keinoa sitä varmistaa muuten ku purkamalla tosiaan nokat näkyville?
-
Tuota eiko ne merkit näy kunnolla siellä jakopäässä eihän se tarvii kuin 1-2 hampaalla heittää ja käynti on pielessä.
Tuossa hyvä linkki jos konerempan tee ja ne ajoitusmerkit näkyy kanssa hyvin
http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p6.html
Tuosta turbosta katso noi letkut että ei missään vuotoa ja menee oikein.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=51722&p=258343 juttua on paljon täällä foorumillaa noista turboista.Ei muuta kuin hakua pelii
-
toi tracys true soaps oli oikein hyvä linkki, kiitos! Eli pulttien kuviosta voipi varmistaa et ollaanko alueella, jos merkit on epäselvät.
-
Milläs sen jaon tarkistat muuten ku irrottamalla puoli konetta? ne merkit siel jakopäässä on aivan hemmetin huonot, ei tiedä onko tuo naarmu vai jakomerkki... Onko mitään muuta keinoa sitä varmistaa muuten ku purkamalla tosiaan nokat näkyville?
Jakopään etusuoja vaan pois, yksi ruuvi pois ja levy ylös.
Nokan merkit nyt löytää sokea reettakin mutta kampuran merkki rattaassa on heikompi, siksipä siellä on parempi merkki ihan sen hihnapyörän takana.
Siinä valussa johon hihnapyörä vedetään neljällä pultilla kiinni on sellainen kohollaan oleva viiru, erittäin selkeä. Sitä vertaat siihen lohkon nystyrään.
Se viiru näkyy kun lykkäät otsas kiinni nokkapyörään ja tihrustat lampun kanssa alas...
Tuossa kuvassa nuoli näyttää sitä nystyä joka on kuvassakin tuon lohkonpuolen merkin kanssa kohdakkain. Kyllä tuo pitäis näkyä vaika hihnapyörä olis paikoillaankin... :)
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/tb_around_crank.jpg)
-
Ok, nyt kun kerrankin ei satanut vettä niin avasin jakopään ja kyllä, jako on kohdallaan.
-
bensan paineet mitattu. virrat päälle ja nostaa n. 1.6bar, auto käymään tyhjäkäynnille niin paineet "nousee" 1,8bar:iin. autolla ajaessa paine ei juuri muutu mihinkään, paitsi kun turbo ahtaa 0,5 barilla niin bensan paineet laskee 1,5 bar:iin. auton kun sammuttaa niin paineet tippuu välittömästi 1bar:iin ja hetken päästä on tippunut jo 0,7 bar:iin. aamulla ei ollut jäljellä enää ku 0,3 bar.
paineensäädin paskana? Alipaine letku irti tai kiinni, ei vaikutusta paineeseen. alipaineletkusta ei sentään tullut bensaa ulospäin.
pumppu tosiaan laitettu uusiksi 4kk sitten, motonetistä hyvä walbro...
-
2.1 - 3.8bar pitäs kait olla ahdetussa paineet ajon aikana.
kuulostaa vähän pieniltä. onko tässä paineensäätimeltä se paluulinja tankille, jos sen painaa kasaan niin nouseeko paine ?
-
3,03bar on bensanpaine tyhjäkäynnillä ja siitä nousee ahtojen mukaan eli paineet on hieman kateissa ;) ja bensanpaineen ei missään nimessä pidä laskea ahdoilla verrattuna tyhjäkäyntiin :o tulee äkkiä tikka nakuttamaan koneeseen ja mäntäpistiäiset perässä :D
-
paluulinjan kun painaa kasaan, ei vaikuta suuntaan tai toiseen. eikä alipaine letkun irrotuskaan vaikuta mitään mihinkään. paineet on ja pysyy paikallaan.
tikkoja ja mäntäpistiäisiä en tänne halua, joten apuja kiitos!
-
Missähän kunnossa puola on? Pimeässä kannattaa katsoa miltä näyttää... (siis lyökö pahasti läpi..) Mutta näkee kyllä sivuilta jos pahasti mustunut ja jälkiä... Oli ainakin omassa 850 T5 ongelma että nyki varsinkin kostealla ja kävi hieman epätasaisesti... Alkuperäisenäkään tainnut olla mikään kohtuuttoman kallis...
-
paluulinjan kun painaa kasaan, ei vaikuta suuntaan tai toiseen. eikä alipaine letkun irrotuskaan vaikuta mitään mihinkään. paineet on ja pysyy paikallaan.
tikkoja ja mäntäpistiäisiä en tänne halua, joten apuja kiitos!
Kyllä sulla siellä tuottopuolella on vika. Se pumppu on sohlo, suodatin täystukossa tai joku letku vaikkapa tankissa päästää paineen takas tankkiin.
Käsittääkseni puolan kunto ei vaikuta bensanpaineeseen.
-
suodatin n. vuoden vanha, ehkei täystukossa vielä. tankissa oleva letku tuli pumpun mukana, ei todista ettei vuotaisi kuitenkaan. onko bensalinjassa pumpun ja suutin tukin välissä missään mitään esim. tipisuodatinta eli jotain metalliritilää tai jtn. joka voisi olla tukille tulevan paineen esteenä?
muussa tapauksessa pumppu epäilyttää.
-
Juu ei tietenkään vaikuta paineisiin se puola mutta melko usein näissäö syynä käyntihäiriöihin eikä jätä vikakoodeja... Mutta kun kerran paineissa häikkää niin lienee vaihdettu tarvikepumppu? Joka voi olla tuotoltaan riittämätön tai muuten vain vajaakuntoinen...
-
Siellähän on linjassa paineen mittausta varten nippa ennen sutiakin.. Senkin voisi vilasta mitä näyttää.
-
juu, hyvä ja halpa pumppu motonetista! walbro, tuotoista tiedä mitään, motonet ei liikoja tietoja ilmoittele varaosistaan...
missäs kohtaa ennen sutia olisi nippa?
puola ei kipinöi näkyvästi ja mittaukset ovat annettujen rajojen sisällä.
-
Auton alla heti ennen sutia on ollut. En tiedä onko tuota kaikissa vuosimalleissa..
Kovasti viittais että siellä tankissa se ongelma on. Jos paluulinjan irrottaa paineensäätimeltä ja laittaa siitä vaikka letkun johonkin purnukkaan niin sieltä tuskin tulee auton käydessä mitään ? Tai jos tulee ihan solkenaan mutta paineet on pienet niin silloinhan se säädin on horo, yleensä alkaa kyllä vuotaan sinne alipainepuolelle.
-
ok, täytyy tsekata vielä sieltäkin ne paineet jos löytyypi liitin. alipainepuolelta ei tullut juu bensaa ulospäin eikä paluu letkun luttaaminen nostanut painetta ollenkaan...