Carcom Oy  Elekma

850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu

  • 25 Vastauksia
  • 7073 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Heips, kokeillaan täältä apuja kun itteltä alkaa jo hermo pettää...
Eli auto on -95 saksasta raahattu 2.3 T5 farkku, jota hieman modattu. kilsoja 335tkm. manuaali vaihteinen.
Auto käy koko ajan jotenkin epätasaisesti, kuin yksi sylinteri puuttuisi pelistä. Ajossa toimii liki normaalisti muuten, mutta kun kaasua painaa niin miettii hetken ennen ku alkaa kiihtymään, kaasun kun laskee pois niin hetken pitää kierroksia noin 2000 ennen ku tippuu tyhjäkäynnille joka noin 800-900. Ja tää on toiminu näin jo n. 6 vuotta, vikaa ei ole löytynyt vielä tähän päivään mennessä.
Reilusti kaasua pohjaan, hetken kestää ennenku ahdot nousee jossain 2500 kohdalla rykäsee neulalta melkein niskat nurin, ennen tässä kohtaa kumi palo jo niin perkeleesti ei enää . vetää suoraan yli 1.1, nykäsee, ahdot tippuu 0.8 ja taas nousee vähän yli kiloon, nykäsee, tippuu 0.9 ja tasaantuu siitä hiljakseen n. kilon - vähän alle tasoon... kokeiltu kerran, pari aina 2 vaihteella.  Tää ahdin vika on tullut jokin aika takaperin.

Autoon on vaihdettu 19T turbo, V70R suuttimet, 3" downpipe sekä race katti, siitä taakse bsr:n 2,5" cat back putkisto. ennen turboa 2" rosteri mutka. "Lastuttajat" merkkinen lastu. vakio välijäähy. Asennettu bsr:n ahtomittari kojetauluun, josta nuo lukemat otettu.

Vaihdettuja osia alkaa olemaan jo vähän hemmetisti,
siniseltä tiskiltä haettu:
tulpat
tulpanjohdot
jakajan kansi sekä pyörijä


muuten on haettu/vaihdettu:
kaikki ali/ylipaine letkut, jotka liittyy edes jollain lailla moottoriin...
tyhjäkäynti moottori, hyvä käytetty
kaasuläpän asentotunnistin, hyvä käytetty
bensa pumppu, 2kk sitten
suodatin viime talvena

Mitattu puristuspaineet, jotka n. 13  ja rapiat. erot mitättömiä.
puola, ok
sytytysvahvistinko se oli, ok
nokka-akselin asentotunnistin, ok
kaasuläppäkotelo puhdistettu,
imm puhdistettu
koko imusarja käytetty irti ja uusilla tiivareilla kasaan, imuvuotonen varalta
lisään muuta muistaessani...

Kipinä tulee joka tulpalle.
Vikaa rajattu siten et koneen käydessä ottaa yksi kerrallaan ruiskusuuttimen liittimen hetkeksi irti, kone hieman laskee kierroksia, ok vaikuttaa hyvältä. mutta vikakoodia ei tule 2 eikä 4 sylinteriltä.
vika koodeja ei myöskään tästä ahto ongelmasta.
sinisellä käytin et tsekkaa niitten tietokoneella et mitä se on syöny. tuloksena oli et kaasuläpän asento tunnistin näyttää koko ajan kiinni tietoa asennosta riippumatta. sen jälkeen vaihdettu toimivaksi tiedettyyn tunnistimeen, ei muutosta. eikä tästäkään tule vikakoodia.
Sekä ruisku suuttimien, että tps johdot mitattu ecuun asti, kaikki ok, 0.07 ohmia järjestään kaikki johdot. Sen jälkeen käytin yhden tutun suosituksesta ecun korjattavana, josko sieltä jotain löytyisi. Kävi vantaalaisella pajalla, joka erikoistunut näihin ecu juttuihin, All Trade Finland oy, sieltä ecusta ei löytynyt mitään korjattavaa...

Mun jakeluun ei ole vieläkään mennyt tämä. sinisellä näyttää tietokone et sytkä säätää ennakkoa tyhjäkäynnillä n. 6 astetta. kirjan mukainen arvo, ok. kun katson ajoituslampulla niin en löydä mitään järkevää lukemaa asteikolta joka sijaitsee siinä imunokalla jakopään kopassa???

Sori, auto vittuillut pitkään, on yhtä kuin pitkä tarina... toivottavasti saitten selvää ja auttakaa jos pystytte. Kiitos jo etukäteen jos edes jaksoit lukea tänne asti.  ::)
« Viimeksi muokattu: 09.10.2012, 11:28:07 kirjoittanut dexa77 »
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #1 : 09.10.2012, 11:27:02 »
Kuules se kipinäpuoli ja konee ajoitus on kunnossa  eli jakopäästä ne merkit on kohdilla.Tämä varmaakin tehty.Tuota onko koneessa mitään lastu viritystä joka ei vain toimi tämäkin on sekattu.Toinen hommaa autollaa on ajettu 335tkm onko ne suuttimet vaihdettu tai jotain tehty niillee.Kun se  vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin paljon ja kiihtyvyyteen.Varmaakin siellä merkkikorjaamoissa muuten auto sekattu ja polttoanesuodatin koska olet vaihtanut ja paljon se bensapaineet on suutitukin päässä kun kone käy.Onko terillä koskaan tuo auto pelannut hyvin jos on niin koska toi vika tuli ja tehtiinko silloin autoon mitää asennusta.Kun monesti se syy ja seuraus kulkee käsi kädessä

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #2 : 09.10.2012, 11:33:56 »
juu, tää vika oli jo kun auton ostin. luulin 5 pyttyisen ominaisuudeksi tätä tyhjäkäynti juttua. No, nyt on tietoa joutunut hankkimaan enemmän... se oli silloin täysin vakio. jakopään hihnan kun vaihdoin kattoin ne merkit, eikä niistä oikein saanut selvää niin paljoa et ois uskaltanu luottaa. onneksi joku edellinen hihnanvaihtaja oli piirtänyt tussimerkit jotka vahvistivat originaalit merkit joita sitten käytin ajoitukseen.
suuttimet on vaihdettu vakioista v70R suuttimiin, ei mitää vaikutusta käyntiin. samaten tankkiin laitettu forten suuttimen puhdistus aine pullo, joka vaikuttanut toivotulla tavalla.
Olen kokeillut myös vakiolastulla, ainoa muutos oli ahtopaineen laskeminen n. 0.5kiloon.

Auto on mielestäni toiminut paremmin kun kytkimen vaihdatin  3 vuotta takaperin, tasan 2 päivää. en osaa sanoa toimiko niinkuin olisi pitänyt, mutta paremmin joka tapauksessa. en ole löytänyt vielä mitään mikä tämän selittää.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2012, 11:38:01 kirjoittanut dexa77 »
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #3 : 09.10.2012, 11:39:29 »
Tuota niitä vikavaloja ei palaa mittaristoss että sen puolesta Volvo on säädöissä vain kuinka.Onko se  bensapuoli sekattiu paineet, koska kun monelta se jää bensasuodatin (vaihdettu)vaihtamatta ja se ilmaputsari ja ilmamassamittari on kunnossa ja puhtaat.Jos otat siitä ilmamassamittarista sen virtapiuhan irti muuttuko käynti yhtään silloin imm vikaa Palaa vikakoodi mutta se häviää kun käynnistelet ja ajelet autolla tai sitten se akun- kengän irroitus kanssa kuittaa sen vikavalon Ps olet noita suodattimia vaihdellut kun pitkä kirjoitus häviää äkkiä tuo tieto.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2012, 11:46:50 kirjoittanut Nercs »

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #4 : 09.10.2012, 11:50:02 »
tässä on konehuoneessa se vilkkuledi juttu, josta noi vikakoodit voi kattella ja kojelaudassa ei pala mitään ylimääräistä valoa. Toissa kesänä kun vaihdoin ilmastoinnin sisäkennon(sen joka sen tonne paikkaan tunki, vois ampua) niin vaihdoin kaikki polttimot mittaristoon kun nyt sattu olemaan irti. Ei käynti muutu mihinkää imm johto irroitettuna. suodatin ja pumppu vaihdettu molemmat vuoden sisään, ei muutosta mihinkään. bensan paineita en ole mitannut, mittari ja letkut löytyis ku jostain sais käypäsen adapterin, tietäis ainakin sen jälkeen paineensäätimen elämästä jotakin. tuolla voi olla vaikka mitä vikaa, mutta kun ei jostain syystä näytä niitä vikakoodeja edes niistä paikoista joista pitäisi, niin mitä muuta sieltä voiskaan löytyä...
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #5 : 09.10.2012, 12:00:39 »
Köyhän miehen bensapainemittari.
Se mittari juokse varaosakauppaan osta manuaalien mittari eli puikko tulee esiin ja siinä lukemia jolla mitataan ne rengaspainee mallia 80 luku .Laitta renkaaseen painetta 3 bar tarkista hyvällä mittarilla paine ota se uusi rengasmittari taskusta katso onko siinä 3.0bar tikussa lukema.Laske renkaan paine normaaliksi ja mittaa se suutintukin paine sillä mittarilla kone käy muista se.Se paine on siinä 3.03 bar jos kaikki hyvin.
Toinen seikkaa kannattaa varmaakin ne puristukset mitataa sieltä syliunterista kuummaa konee ja kaasupohjassa vertailöe lukemia sitteen onko heittoa kun se10% sallitaan.
Kun ne vikakkodit monesti ei auta näihin ongelmiin joista kerroin tuossa ylhäällä,Ne on vain apuvalineitä.Puola on mitattu varmaakin että se tikissä on.Kirjoittele tänne.

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #6 : 09.10.2012, 12:08:57 »
ekassa viestissä jo mainitsin et puristukset sekä puola mitattu. puristuksissa eroa huonoimman ja parhaimman ero oli hiukan alle 0.5 bar. mitattu lämpimällä moottorilla kaasu pohjassa ja bensapumpun sulake irrotettuna.

joku tommonen paineen mittaus systeemi vois toimia, kuhan sieltä ei lennä bensaa naamaan 3.03 barin tai edes 2.01 barin voimalla...
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #7 : 09.10.2012, 12:22:42 »
Toivossa on hyvää elää?Tuota eikös se  auto vaadi toimiakseen tasaiset paineet siellä ahtopuollea.Mikä niitä painetita laskee onko tiivis paketti kaikki säätimet toimii oiken ja turbo kunnossa.  Tuosta turbosta juttua
http://www.kosunenracing.com/turbo.html
« Viimeksi muokattu: 09.10.2012, 12:30:52 kirjoittanut Nercs »

hevonen

  • Vieras
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #8 : 09.10.2012, 13:35:13 »
Varmista nyt ihan satasenvarmasti että se jako on kohillaan.

Tuo ahdon pumppaaminen vois olla ahtopaineensäädinvika?
Bypassi ehjä?

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #9 : 09.10.2012, 14:10:48 »
onhan se turbo jo 4 vuotta tuolla pyörinyt, uuden ostin -08 riikoselta. voi ne olla jo paskana tietty, bypassi sekä/tai hukkis... Toimiiko tässä tapauksessa ahtopaineensäätimenä se ilmanputsarin kupeessa oleva mutikka johon letkuja sekä sähköliitin? Voihan se olla ettei se laske painetta läpi kellolle tietty.

Milläs sen jaon tarkistat  muuten ku irrottamalla puoli konetta? ne merkit siel jakopäässä on aivan hemmetin huonot, ei tiedä onko tuo naarmu vai jakomerkki... Onko mitään muuta keinoa sitä varmistaa muuten ku purkamalla tosiaan nokat näkyville?
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #10 : 09.10.2012, 14:21:55 »
Tuota eiko ne merkit näy kunnolla siellä jakopäässä eihän se tarvii kuin 1-2 hampaalla heittää ja käynti on pielessä.   
 Tuossa hyvä linkki jos konerempan tee ja ne ajoitusmerkit näkyy kanssa hyvin
http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p6.html

Tuosta turbosta katso noi letkut että ei missään vuotoa ja menee oikein.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=51722&p=258343   juttua on paljon täällä foorumillaa noista turboista.Ei muuta kuin hakua pelii
« Viimeksi muokattu: 09.10.2012, 14:26:19 kirjoittanut Nercs »

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #11 : 09.10.2012, 14:53:12 »
toi tracys true soaps oli oikein hyvä linkki, kiitos! Eli pulttien kuviosta voipi varmistaa et ollaanko alueella, jos merkit on epäselvät.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

hevonen

  • Vieras
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #12 : 10.10.2012, 12:03:09 »
Milläs sen jaon tarkistat  muuten ku irrottamalla puoli konetta? ne merkit siel jakopäässä on aivan hemmetin huonot, ei tiedä onko tuo naarmu vai jakomerkki... Onko mitään muuta keinoa sitä varmistaa muuten ku purkamalla tosiaan nokat näkyville?
Jakopään etusuoja vaan pois, yksi ruuvi pois ja levy ylös.
Nokan merkit nyt löytää sokea reettakin mutta kampuran merkki rattaassa on heikompi, siksipä siellä on parempi merkki ihan sen hihnapyörän takana.
Siinä valussa johon hihnapyörä vedetään neljällä pultilla kiinni on sellainen kohollaan oleva viiru, erittäin selkeä. Sitä vertaat siihen lohkon nystyrään.
Se viiru näkyy kun lykkäät otsas kiinni nokkapyörään ja tihrustat lampun kanssa alas...

Tuossa kuvassa nuoli näyttää sitä nystyä joka on kuvassakin tuon lohkonpuolen merkin kanssa kohdakkain. Kyllä tuo pitäis näkyä vaika hihnapyörä olis paikoillaankin... :)


Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #13 : 12.10.2012, 14:07:09 »
Ok, nyt kun kerrankin ei satanut vettä niin avasin jakopään ja kyllä, jako on kohdallaan.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 -95 mystinen käyntihäirio, vikakoodeja puuttuu
« Vastaus #14 : 17.02.2013, 14:01:06 »
bensan paineet mitattu. virrat päälle ja nostaa n. 1.6bar, auto käymään tyhjäkäynnille niin paineet "nousee" 1,8bar:iin. autolla ajaessa paine ei juuri muutu mihinkään, paitsi kun turbo ahtaa 0,5 barilla niin bensan paineet laskee 1,5 bar:iin. auton kun sammuttaa niin paineet tippuu välittömästi 1bar:iin ja hetken päästä on tippunut jo 0,7 bar:iin. aamulla ei ollut jäljellä enää ku 0,3 bar.

paineensäädin paskana? Alipaine letku irti tai kiinni, ei vaikutusta paineeseen. alipaineletkusta ei sentään tullut bensaa ulospäin.
pumppu tosiaan laitettu uusiksi 4kk sitten, motonetistä hyvä walbro...
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron