Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Vanhalankku - 15.10.2012, 11:20:44
-
Jes ongelma tuli kun dumpin laitoin paikoilleen. Aiemmin toimi ku unelma. Eli kun ajaa pintakaasulla ni kapeakaista näyttää sopivaa seosta, linttaat kaasun pohjaan niin menee niin laihalle että signaali hukkuu, rätisee ja paukkuu trtrtrtrtrptptrprptreprertg about 5 sekuntia jonka jälkeen rupee vetämään normaalisti ja seos taas löytyy ja on sopiva. Eikö se saa bensaa tarpeeks nopeesti vai prakaako sytytys? Ilman dumppia myös testattu eikä vaikutusta, eli tuskin liittyy dumppi mitenkään tuohon ongelmaan. Akku on ainakin rytöpaska, toimii kun apuvirralla laittaa käyntiin mutta kun sammuttaa niin ei jaksa pyöräyttää kertaakaan konetta eikä edes naksahda. Voiko vaikuttaa? Puola, tulpat, tulpanjohot?
Autossa siis turborömppä jossa tosiaan 2mm liian pieni bensaletku, voiko olla syy? Sitte se jakaja jossa paksu kello, ahtoja tajuava mekaaninen bensapumppu. Jännintä on että se aiemmin toimi ku kello. Kyllä se mun korvaan kuulostas että ohite sytyttää, eikös sillonki mittari hukkaa seoksen ko nihkeesti tulee pakokaasua vaikka bensaa pyttyy meniski?
Asialla ois jokseenki kiire :o
-
tsiikoo imuvuodot, onkos strömppä imu vai painepuolella?
-
Imuvuotoja ei havaittavissa. Strömppä painepuolella. Äsken autossa rupes leijumaan kierrokset yms toimi kuin suzuki pv konsanaan. Strömperihän se vittuilee, luisti ei palautunu alas kunnolla. Ilmeisesti tuo rötääminenki johtuu sitten tuosta luistin huonosta liikkuvuudesta, se ei nouse ylös tarpeeksi nopeasti= kone täynnä ilmaa muttei bensaa. Ottaa sitten sen about 5sec että nousee ylös asti. Onko tuolle tehtävissä mitään?
-
katkojän kärjissä piikki,kaasarin kalvo ??? onko vaimennus öljyä siellä kaasarin päässä
-
katkojän kärjissä piikki,kaasarin kalvo ??? onko vaimennus öljyä siellä kaasarin päässä
tämä
-
Käykö sinne esim moottoriöljy? Vai mistä sitä punasta litkua saa ja millä nimellä se kulkee? Täytyy huomenna purkaa se kotelo luistin päältä ja kattoa mitä se on syöny kun on tahmea
-
ATF automaattilootan öljy.
-
turboon moottoriöljy,jopa laitettu smoke stoppia. atf liian litkuu
-
Joo aluksi tuntu että tuo atf kaasarissa ois jeesannu mutta paskat, samaa tekee vieläkin. Rupee olemaan jo silleen että 80 ajat niin pintakaasulla kun ikää mahdollista ja millin painat enemmän esim ylämäessä ni afr rupee seilaamaan 12-20.. Jos puolikaasulla ajaa niin afr 20 ja rötisee eikä ns pääse sen rötäämisvaiheen yli ollenkaan. Kaasu pohjassa rötää 5sek jonka jälkeen aukee römperi kokonaa ja seokset kohillaa yms. Onko noihin strömpereihin saatavilla mistää varaosia tai mitään? Selvästi se luisti liikkuu helvetin nihkeesti siellä ja tästä syystä prakaa.
Plus sitten olis toinenkin onkelma, termostaatti paikallaan ajossa lämmöt yli punarajan, auto paikallaan tyhjäkäynnillä vähän laskee. Termostaatti uusi, koitettu monella eri termostaatilla ja sama juttu.
Ilman termostaattia toimii, lämmöt ei tällä ilmalla nouse edes yli puolivälin.
Oliskohan vika vesipumppu joka ei jaksa työntää vettä kiertoon termostaatin pienestä reijästä? Kun kerran ilman sitä ei lämpene. Ja sitten tyhjäkäynnillä vähän polkastaessa kaasua välillä kuuluu helvetillinen mekkala sieltä pumpun suunnalta, ääni vähän ku hihna luistas muttei kuitenkaan. Semmonen metallinen kireä ääni. Joten onko tuo pumppu entinen? Jäähytyssysteemi putsattu joku aika sitten yms.
-
hihna irti ja kopeloimaan pumppua. kaasarin kalvo voi olla revennyt,ei olis eka turboströmppä kun kalvo murteella.
-
Kaasari purettu, kaikki osat tuntu ehjiltä, kalvokin oli ehjä. Kylmällä kelillä jää välillä leijumaan raakasti, selviää ku korkki auki ja painaa männän alas.. Onko tuolle tehtävissä mitään?
Ostetaan toimiva r-sport strömberg tai imusarja+paineistetut tuplat bolt-on mielessä. Pitäis pitää tuo pirssi ajossa..
-
se vaikuttaa kanssa jos se kalvo on ihan lötkö. kokeile jöötimpää vaimennusöljyä ???
-
Kaasutinexpertiltä saa ainakin korjaussarjaa kaasariin.
Hintakin näköjään laskenut, pari vuotta sitten kun oman kaasarin
kanssa leikin niin maksoi reilu satasen. Nyt 85€.
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_details.php?p=730 (http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_details.php?p=730)
Turbon kaasariin käytetään tosiaan moottoriöljyä (itse käytin 10w-30).
Sen pitäis kai tasata käyntiä vähän, kun luisti liikkuu ahdoilla vähän rauhallisemmin.
Voisko tossa olla neula kulunut sopivasti siitä keskivaiheilta ja sen takia rötää?
Oletko koittanut säätää neulaa yhtään?
-
Jees mitähän tuo sarja pitää sisällään? Täytyypä laittaa myös tota moottoriöljyä sinne. En mä usko et siinä mikää muu on ku se että se akseli on vähän kiero. Ja kun sen kannen lyö kiinni niin sehän keskittyy siihen. Täten akseli ei sitte oo ihan suorassa siihen kopan sylinterii nähen. Täytyy muokata siitä vapaasti liikuteltava malli ja koittaa hakea oikea kohta. Onko se akseli/mäntä luistissa kiinni miten? Että voisko sen vaikka purkaa. Mietin myös että jos siitä sorvaa vaikka kympin pois nii mitäs tapahtuu kun ei enää olekaan timmi sen sylinterin kanssa? Sitte ainaki liikkus mutta mitäs sivuoireita tulee? Täytyy se neulaki kahtoo mut muistaakseni ehjä oli, eikä se säädöistä ole kiinni kun aiemmin toimi loistavasti. Joku siellä vaan nyt jumittaa.
Oisko muita vinkkejä ton lämpöongelman suhteen? Voiko vesipumppu oireilla noin vai oisko siellä jopa niinkin yksinkertanen vika ku ilmalukko? Putki mikä lähtee vesipumpulta lämppärin kennolle pakosarjan alta on muokattu siten että se kiertää tolpan vierestä ja siihen tuli kaksi mutkaa lisää, tämä siksi etttä turbon pakosarja mahtu paikalleen, vaikuttaako negatiivisesti? Tuo ongelma tosin tuli jo ennen sen muokkausta.. Perkeleen vehkeet
-
Kaukaa haettua mutta oletko tutkinut onko jäähdytin auki?Että vesi todellakin kiertää.Joskus on lohkotkin olleet täynnä "kuraa".Kun niitä nesteitäkin pitäisi vaihdella joskus.
-
Koko järjestelmä tyhjätty ja putsattu pari kertaa. Oli siellä ihan kiitettävästi rojua :) tuota tuota. Oireileeko kannentiiviste noin? Ei haise öljyltä eikä jäähytysnesteeltä käydessä, ei ole öljykorkissa majoneesia, mutta vesi vaihtaa väriä rusehtavaksi. Voi tosin irrota ruostettaki esim syyläristä.. Muttamutta. Yksi lisäefekti: syyläri ylävesiletkun luota+ylävesiletku on lämpösiä, mutta alavesiletku ja syylärin alaosa lähdön vierestä on kylmiä. Ja syyläri ei ole tukossa. Käyköhän siinä niin että syyläri ajaa asiansa ja koneesta vesi lämpenee kannessa ja "nousee" yläpäästä syyläriin, mutta vesipumppu ei vaan jeesaa tarpeeksi alapäässä? Täytyy huomenna tutkia se pumppu ja koittaa toisen auton pumppua.
-
oon nähnyt vesipumpun missä siipipyörä on irronnut. noo,se selviää jos kerran oot pumppuu irrottamassa.
voisiko neula olla vääntynyt,se nyt voisi jumitella.
-
Jeps. Tuotanoin otin silmän käteen ja katoin tarkemmin, siinä keskivaiheilla neulaa tosiaan on lommoja, ei tosin isoja. Riittääkö pienetkin aiheuttamaan tommosta, eli virtausko siinä niin pahasti heikkenee että vetää laihalle? Nostin samalla pykälän ylöspäin ja röpinä siirty isommille kierroksille eikä rötää enää niin pahasti kun linttaa polkimen asvalttiin. Mistäs tohon saa neulan vai joutuuko tekemään ite? Malli B1FD. Mitähän tykkäis jos hiois nykysestä lommot pois? Paksunis seos vaan?
-
vesipaperilla hinkkaa ni ei sen luulis kauheesti kärsivän. onhan siin ohjeessa millä strömberg saadaan meneen jollain älyvapail paineilla se neula ihan nysä. kai tuon kaasutin expertin setissä olisi neulakin. ainakin hintansa puolesta olettais.
-
Lämpöongelma nyt jotenkin hoitunu. Ajossa nousee jonnekin 2mm punarajan alle ja pysyy siinä. Se mikä on erikoista niin tyhjäkäynnillä lämmöt laskee heti puoleen väliin, ehkä vähän reiluun. Mikä lie, kertokaa jos on ideoita. Pumppua en siis vaihtanu vielä vaan keitin termostaatin ja löin kiinni plus ilmasin kaikissa mahdollisissa asennoissa ettei ole siitä lukosta kiinni. Enää ei siis mittari mene punasen päälle/sen yli, mutta tiedä sitten jos tää pakkanen vaikuttas siihen.. Noo kuhan tulee kajuuttaa lämpöstä eikä keitä niin ollaan jo vahvoilla.
vesipaperilla hinkkaa ni ei sen luulis kauheesti kärsivän. onhan siin ohjeessa millä strömberg saadaan meneen jollain älyvapail paineilla se neula ihan nysä. kai tuon kaasutin expertin setissä olisi neulakin. ainakin hintansa puolesta olettais.
Mikäs ohje on kyseessä? Mielenkiinnosta vois vilkasta. Jos tuo räpinä nyt johtuu siitä että neulassa on lommoja, niin perustuuko se sitten siihen että virtaus heikkenee siinä kohden?
Kiitoksia vaan porukalle kun jaksaa vastailla tämmösiinki! ELK
-
Siinä korjaussarjassa ainakin ennen tuli neula, kalvo, se suutin johon neula uppoaa ja olisko tullut jotain tiivisteitä vielä.
Strömbergi toimii siis siten, että kaasua painaessa kaasuläppä aukeaa, jolloin alipaine nostaa luistia.
Tällöin neula nousee pohjalla olevasta suuttimen reiästä ylös, jolloin neulan ohi pääsee bensaa.
Jos neula ei ohene tasaisesti niin bensan tulo ei lisäänny tasaisesti.
Siinä viritysohjeessa neulaa oli hiottu siten, että neula ohenee nopeammin. (muistaakseni neulaa oli myös lyhennetty?)
Silloin bensaa tulee jo aikaisemmassa vaiheessa enemmän kaasua lisätessä.
Näin oon siis ton kaasarin toiminnan ymmärtänyt. (en sitä silti hallinnut, joten laitoin ruiskun... ::) )
-
Jees kyllä tuo römperi rupee aika tuttu olemaan. Mietin vaan juurikin sitä että perustuuko laiha seos bensan virtauksen heikkenemiseen lommojen takia.
Neulasta hiottu pois mitä uskalsi, ja paremmin toimii. Enää heiluu seokset nelosella ajettaessa suurella kuormituksella kaasu noin 3/4. Kaasupohjassa pelaa. Täytyy vielä hinkata lisää neulaa kun ei kokonaan pois uskaltanu vielä hioa lommoja. Eli tuo seoshomma nyt on selvä, kiitos jeesaajille.
Lämpöhommaan takas, eli koneen lämmöt ajossa on suoraan verrannolliset ulkolämpötilaan. -2C, lämmöt punasen alla noin 2mm. +1C, lämmöt punasen alareunan päällä. Noin siis ajossa. Paikallaan tyhjäkäynnnnillä lämmöt aina mittarin puolivälissä. Viittaisko jopa siihen että syyläri paskana, kun pakkas ajoviima ei kerran jäähdytä?
Heh, heti kun tuon pannun sai toimimaan niin pyöränlaakeri leipo..
-
Seokset rupee olemaan kohillaan ja vetää tasasesti koko alueen.
Lämpöhomma vielä vaivaa, rupee keinot loppumaan pikkuhiljaa. Eli tehty:
-järjestelmän läpi laskettu kuumaa vettä niin ettei enää paskaa tullu
-syyläri vaihettu
-vesipumppu vaihettu
-lämpöanturi vaihettu
-nesteet vaihettu monesti
-ilmattu kaikissa asennoissa kaikilla eri tyyleillä
-termostaatti vaihettu monesti ja kokeiltu keittämällä toimivaksi
-ilman termostaattia ajettu, käy kylmänä
Ongelma siis se että nostaa ajossa lämmöt punaselle. Ulkolämpötila tuntus vaikuttavan asiaan.
Ylävesiletku lämmin, alavesiletku haaleahko. Ylävesiletku ei kuitenkaan polta kättä, voi pitää ihan rauhassa sen päällä kättä. Eli letkut ja syyläri ei ole tulikuumia, mutta tiedä sitten kuinka kuumana vesi käy kannessa anturin seudulla. Viittais anturivikaan? Kolmella anturilla kokeiltu. Voiko tuossa ite mittarissa olla jotain vikaa? Noitakin vastaan sotii sitten se että ilman termostaattia ajaessa kone käy kylmänä ja letkut kylmiä ja mittarikin on noussu vaan noin 1/4 ja pysyy siinä, vaikuttas ihan paikkaansapitävältä.
Mitä tuolle nyt tekis?
Ei se kuitenkaan keitä eikä ole ikinä keittänyt, eikä hävitä vettä vaikka mittari ois punasen päällä. Eikä kerää painetta mitenkään normaalia enempää. Ja tuo vika tuli aiemmin kun tuo auto oli noin 1,5v sitten arkiajossa, ihan yhtäkkiä nosti lämmöt punaselle kesähelteillä. Ennen sitä oli mukavasti puolivälissä.
Perkele.. Alkaa ottaa maksan päälle ;D
-
Ettei ois jännitteentasaaja kajahtanu mittaristosta.
-
Niin, vika tosiaan tuli silmänräpäyksessä eikä mitenkään hirveästi ole oireillu muutaku mittari näyttää punasta. Mikä sitten selittää että se näytti suhtkoht oikein kun ilman termaria ajeli kone kylmänä?
Alavesiletku tosiaan on kylmä. En ymmärrä, syylärin läpi menee vesi ja pumppukin vaihettu ja lämmintä tulee sisälle niin miksei se muka sieltä kiertäisi :idiot2:
Aiheuttaako tuo jännitteentasaaja sitten muita oireita?
-
Onko paisuntasäiliön korkki missä kunnossa? Mittariston vika ei taida näkyä kuin lämpö ja bensamittarissa jos en muista väärin.
-
mites se vesipumppu? jos laittas vedenlämpömittarin ni sais toisen mittarin tiedon.
-
mites se vesipumppu? jos laittas vedenlämpömittarin ni sais toisen mittarin tiedon.
Pumppu vaihettu uuteen, vanhassakaan ei mitään sanomista oikein ollut.
Onko paisuntasäiliön korkki missä kunnossa? Mittariston vika ei taida näkyä kuin lämpö ja bensamittarissa jos en muista väärin.
Paisarin korkki päällepäin hyvässä kunnossa, mitäs se vois tähän vaikuttaa? Ei kerää painetta tarpeeksi kun päästää ilmaa läpi jos on paskana? Toisesta autosta voin korkkia kokeilla kyllä.
En oikein usko että vika olis tuon mittarin näyttämässä tai missään siihen liittyvässä. Koska se tuntus aika hyvin pitävän paikkaansa näin perstuntumalla ja kun pysähtyy autolla niin lämmöt pikapuoliin laskee puoleenväliin. Ei ne nytkään ajossa nouse punaselle mutta lähentelee sitä silti. Tuntus että tuolla on ilmalukko silti jossain, en tajua miksi muuten alavesiletku ois ihan kylmä. Se on kylmä ajon jälkeen ja tyhjäkäynnillä kokoajan. Vinkkejä ilmaukseen jos tuossa pumpun ja syylärin välisessä letkussa on lukko? Sormet verille puristeltu letkuja jo. Alavesiletkua tosin vaikee painella kone käynnissä ilman että käsi irtoaa.
-
Onko mikä vuosimalli ja onko mittaristoa vaihdettu?
-
Mittarivikaa eniten veikkaisin tai syttyennakot/seokset kierroksilla persiillään ja kuumenee siksi. Orastavan kansipahvivian saat selville kun käyt lähimmässä autohuollossa ja pyydät mittaamaan pakokaasupitoisuudet paisarista. Kyllä sen ylävesiletkun pitäisi olla kuuma jos keittää tai on lähellä keittää ja lämppäristä pitäisi tulla sen verran kuumaa, että kättä polttaa. Omassa vaparissa kun lämmöt on joskus ollut reilusti 100 asteen yli niin syylärin yläreuna ja ylävesiletku ovat kyllä niin kuumat että polttaa kättä heti kun koskee. Alavesiletku on kylmä siksi kun jäähdytin toimii (tai sitten neste ei kierrä jäähdyttimen läpi), jos alavesiletkukin olisi kuuma niin eihän se kone jäähtyisi millään. 240:ssä ei ilmaakaan järjestelmään jää, on yksi helpoimpia ilmattavia mitä on (eihän sitä edes tarvitse ilmata, kunhan kaataa nestettä paisariin). Onhan termari varmasti oikeinpäin? Onko tuulettimen tuulitunneli paikoillaan? Miten ylhäällä se muokattu lämppärille menevä putki on? Siihen periaatteessa voisi jäädä ilmalukko etenkin jos käy kansitason yläpuolella mutta se aiheuttaisi vain sen ettei lämppäristä tulisi kuumaa ollenkaan.
-
Onko mikä vuosimalli ja onko mittaristoa vaihdettu?
Vm. -74, ei tietoa onko mittaristoa vaihettu.
Mittarivikaa eniten veikkaisin tai syttyennakot/seokset kierroksilla persiillään ja kuumenee siksi. Orastavan kansipahvivian saat selville kun käyt lähimmässä autohuollossa ja pyydät mittaamaan pakokaasupitoisuudet paisarista. Kyllä sen ylävesiletkun pitäisi olla kuuma jos keittää tai on lähellä keittää ja lämppäristä pitäisi tulla sen verran kuumaa, että kättä polttaa. Omassa vaparissa kun lämmöt on joskus ollut reilusti 100 asteen yli niin syylärin yläreuna ja ylävesiletku ovat kyllä niin kuumat että polttaa kättä heti kun koskee. Alavesiletku on kylmä siksi kun jäähdytin toimii (tai sitten neste ei kierrä jäähdyttimen läpi), jos alavesiletkukin olisi kuuma niin eihän se kone jäähtyisi millään. 240:ssä ei ilmaakaan järjestelmään jää, on yksi helpoimpia ilmattavia mitä on (eihän sitä edes tarvitse ilmata, kunhan kaataa nestettä paisariin). Onhan termari varmasti oikeinpäin? Onko tuulettimen tuulitunneli paikoillaan? Miten ylhäällä se muokattu lämppärille menevä putki on? Siihen periaatteessa voisi jäädä ilmalukko etenkin jos käy kansitason yläpuolella mutta se aiheuttaisi vain sen ettei lämppäristä tulisi kuumaa ollenkaan.
Termaria ei saa laitettua väärinpäin. Myös se henkireikä osottaa ylöspäin. Se muokattu putki on täysin samanlainen kuin vakio, korkeus ja kulma yms on kaikki samoja mutta se vain kiertää tolpan vierestä. Sisälle tosiaan tulee lämmintä. Kylmää ei oikein tule, paitsi kahesta keskimmäisestä venttiilistä joista ei sitten tulekaan läämmintä. Ei pitäis vaikuttaa mitenkään koska hana kuitenkin on auki ja täten vesi pääsee kiertämään? Tuulitunneli ei ole paikallaan, vika tuli kun se oli paikallaan, muistaakseni.
Testaan varulta tuon tuulitunnelin ja paisarin korkin kun talliin pääsen.
-
varmaan tuo mihin joni viittaa, niin joissain mittaristoissa (jenkit?) on semmoinen piirilevy lämpömittarin yhteydessä joka ohjaa neulaa eri asentoihin. Se ei siis näytä lineaarisesti lämpötilaa vaan jos lämmöt on hieman koholla, niin se pompauttaa neulan heti ylärajalle asti. Eli ne lämmöt voi olla todellisuudessa vain hieman keskiarvon yläpuolella vaikka mittari näyttää ylärajaa, jos siellä se piiri levy on. Piirilevyn voi poistaa ja ohittaa hyppylangalla jolloin se toimii "normaalisti" eli näyttää juuri senverran mitä ne lämmöt on. Tuo piirilevy on myös herkkä rikkoutumaan jolloin lämmöt näyttää mitä sattuu.
(https://www.ipdusa.com/uploads/images_newsletters/1906.jpg)
(http://i50.photobucket.com/albums/f325/rstarkie/volvo/COMPBD.jpg)
edit: en tiedä päteekö noin vanhaan vuosimalliin
-
Oiskos kellään tietoa tuosta mittaristohommasta että löytyskö noin vanhasta tuollanen piirilevy? Ei turhaan kehtais silpoa mittaristoa..
Kiitoksia avuista :hello:
-
Tuskin löytyy. Jenkkimalleis tais olla 86-93 vuosimalleis tms.
-
Niistä kahdesta keskimmäisestä suuttimesta kuuluukin tulla kylmää ilmaa, ettei kuivu silmät päähän.
Vailla parempaa tietoa, haluaisin osallistua arvontaan ehdottamalla tuota jännitteentasaajaa. Jos tuosta linkistä olisi jotain apuva?
http://www.k-jet.org/articles/projects/instrument-cluster-voltage-regulators/
tai olisikohan siinä jotain mieltä jos mittaisi lämpöanturin arvoja kylmästä ja "keittävästä" koneesta ja vertaisi annettuihin arvoihin, jotka löytyvät täst PDF:stä sivulta "1" http://www.kovsh.com/media/library/312/Sensors%20Europe.pdf Taulukossa on annettu vm. 90:n arvot, mutta esim. motonetin luettelo antaa ymmrtää että ko. anturi on ollut sama läpi mallisarjan, joten vastaavat arvot pitäisi löytyä sieltä -74:stakin.