RallyBaron  Samppasport

244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa (korjattu), lämpö-ongelma

  • 34 Vastauksia
  • 10498 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #15 : 26.10.2012, 20:51:15 »
Koko järjestelmä tyhjätty ja putsattu pari kertaa. Oli siellä ihan kiitettävästi rojua :) tuota tuota. Oireileeko kannentiiviste noin? Ei haise öljyltä eikä jäähytysnesteeltä käydessä, ei ole öljykorkissa majoneesia, mutta vesi vaihtaa väriä rusehtavaksi. Voi tosin irrota ruostettaki esim syyläristä.. Muttamutta. Yksi lisäefekti: syyläri ylävesiletkun luota+ylävesiletku on lämpösiä, mutta alavesiletku ja syylärin alaosa lähdön vierestä on kylmiä. Ja syyläri ei ole tukossa. Käyköhän siinä niin että syyläri ajaa asiansa ja koneesta vesi lämpenee kannessa ja "nousee" yläpäästä syyläriin, mutta vesipumppu ei vaan jeesaa tarpeeksi alapäässä? Täytyy huomenna tutkia se pumppu ja koittaa toisen auton pumppua.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #16 : 26.10.2012, 21:21:54 »
oon nähnyt vesipumpun missä siipipyörä on irronnut.  noo,se selviää jos kerran oot pumppuu irrottamassa.
voisiko neula olla vääntynyt,se nyt voisi jumitella.

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #17 : 26.10.2012, 22:40:40 »
Jeps. Tuotanoin otin silmän käteen ja katoin tarkemmin, siinä keskivaiheilla neulaa tosiaan on lommoja, ei tosin isoja. Riittääkö pienetkin aiheuttamaan tommosta, eli virtausko siinä niin pahasti heikkenee että vetää laihalle? Nostin samalla pykälän ylöspäin ja röpinä siirty isommille kierroksille eikä rötää enää niin pahasti kun linttaa polkimen asvalttiin. Mistäs tohon saa neulan vai joutuuko tekemään ite? Malli B1FD. Mitähän tykkäis jos hiois nykysestä lommot pois? Paksunis seos vaan?

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #18 : 27.10.2012, 01:07:52 »
vesipaperilla hinkkaa ni ei sen luulis kauheesti kärsivän. onhan siin ohjeessa millä strömberg saadaan meneen jollain älyvapail paineilla se neula ihan nysä. kai tuon kaasutin expertin setissä olisi neulakin. ainakin hintansa puolesta olettais.

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #19 : 27.10.2012, 12:56:30 »
Lämpöongelma nyt jotenkin hoitunu. Ajossa nousee jonnekin 2mm punarajan alle ja pysyy siinä. Se mikä on erikoista niin tyhjäkäynnillä lämmöt laskee heti puoleen väliin, ehkä vähän reiluun. Mikä lie, kertokaa jos on ideoita. Pumppua en siis vaihtanu vielä vaan keitin termostaatin ja löin kiinni plus ilmasin kaikissa mahdollisissa asennoissa ettei ole siitä lukosta kiinni. Enää ei siis mittari mene punasen päälle/sen yli, mutta tiedä sitten jos tää pakkanen vaikuttas siihen.. Noo kuhan tulee kajuuttaa lämpöstä eikä keitä niin ollaan jo vahvoilla.

vesipaperilla hinkkaa ni ei sen luulis kauheesti kärsivän. onhan siin ohjeessa millä strömberg saadaan meneen jollain älyvapail paineilla se neula ihan nysä. kai tuon kaasutin expertin setissä olisi neulakin. ainakin hintansa puolesta olettais.

Mikäs ohje on kyseessä? Mielenkiinnosta vois vilkasta. Jos tuo räpinä nyt johtuu siitä että neulassa on lommoja, niin perustuuko se sitten siihen että virtaus heikkenee siinä kohden?

Kiitoksia vaan porukalle kun jaksaa vastailla tämmösiinki!  ELK 

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #20 : 28.10.2012, 20:34:56 »
Siinä korjaussarjassa ainakin ennen tuli neula, kalvo, se suutin johon neula uppoaa ja olisko tullut jotain tiivisteitä vielä.

Strömbergi toimii siis siten, että kaasua painaessa kaasuläppä aukeaa, jolloin alipaine nostaa luistia.
Tällöin neula nousee pohjalla olevasta suuttimen reiästä ylös, jolloin neulan ohi pääsee bensaa.
Jos neula ei ohene tasaisesti niin bensan tulo ei lisäänny tasaisesti.

Siinä viritysohjeessa neulaa oli hiottu siten, että neula ohenee nopeammin. (muistaakseni neulaa oli myös lyhennetty?)
Silloin bensaa tulee jo aikaisemmassa vaiheessa enemmän kaasua lisätessä.

Näin oon siis ton kaasarin toiminnan ymmärtänyt. (en sitä silti hallinnut, joten laitoin ruiskun...  ::) )
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #21 : 29.10.2012, 07:23:08 »
Jees kyllä tuo römperi rupee aika tuttu olemaan. Mietin vaan juurikin sitä että perustuuko laiha seos bensan virtauksen heikkenemiseen lommojen takia.
Neulasta hiottu pois mitä uskalsi, ja paremmin toimii. Enää heiluu seokset nelosella ajettaessa suurella kuormituksella kaasu noin 3/4. Kaasupohjassa pelaa. Täytyy vielä hinkata lisää neulaa kun ei kokonaan pois uskaltanu vielä hioa lommoja. Eli tuo seoshomma nyt on selvä, kiitos jeesaajille.

Lämpöhommaan takas, eli koneen lämmöt ajossa on suoraan verrannolliset ulkolämpötilaan. -2C, lämmöt punasen alla noin 2mm. +1C, lämmöt punasen alareunan päällä. Noin siis ajossa. Paikallaan tyhjäkäynnnnillä lämmöt aina mittarin puolivälissä. Viittaisko jopa siihen että syyläri paskana, kun pakkas ajoviima ei kerran jäähdytä?

Heh, heti kun tuon pannun sai toimimaan niin pyöränlaakeri leipo..

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa
« Vastaus #22 : 14.11.2012, 14:48:36 »
Seokset rupee olemaan kohillaan ja vetää tasasesti koko alueen.

Lämpöhomma vielä vaivaa, rupee keinot loppumaan pikkuhiljaa. Eli tehty:
-järjestelmän läpi laskettu kuumaa vettä niin ettei enää paskaa tullu
-syyläri vaihettu
-vesipumppu vaihettu
-lämpöanturi vaihettu
-nesteet vaihettu monesti
-ilmattu kaikissa asennoissa kaikilla eri tyyleillä
-termostaatti vaihettu monesti ja kokeiltu keittämällä toimivaksi
-ilman termostaattia ajettu, käy kylmänä

Ongelma siis se että nostaa ajossa lämmöt punaselle. Ulkolämpötila tuntus vaikuttavan asiaan.
Ylävesiletku lämmin, alavesiletku haaleahko. Ylävesiletku ei kuitenkaan polta kättä, voi pitää ihan rauhassa sen päällä kättä. Eli letkut ja syyläri ei ole tulikuumia, mutta tiedä sitten kuinka kuumana vesi käy kannessa anturin seudulla. Viittais anturivikaan? Kolmella anturilla kokeiltu. Voiko tuossa ite mittarissa olla jotain vikaa? Noitakin vastaan sotii sitten se että ilman termostaattia ajaessa kone käy kylmänä ja letkut kylmiä ja mittarikin on noussu vaan noin 1/4 ja pysyy siinä, vaikuttas ihan paikkaansapitävältä.

Mitä tuolle nyt tekis?
Ei se kuitenkaan keitä eikä ole ikinä keittänyt, eikä hävitä vettä vaikka mittari ois punasen päällä. Eikä kerää painetta mitenkään normaalia enempää. Ja tuo vika tuli aiemmin kun tuo auto oli noin 1,5v sitten arkiajossa, ihan yhtäkkiä nosti lämmöt punaselle kesähelteillä. Ennen sitä oli mukavasti puolivälissä.

Perkele.. Alkaa ottaa maksan päälle  ;D

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Ettei ois jännitteentasaaja kajahtanu mittaristosta.
Jäitä housuun!

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Niin, vika tosiaan tuli silmänräpäyksessä eikä mitenkään hirveästi ole oireillu muutaku mittari näyttää punasta. Mikä sitten selittää että se näytti suhtkoht oikein kun ilman termaria ajeli kone kylmänä?
Alavesiletku tosiaan on kylmä. En ymmärrä, syylärin läpi menee vesi ja pumppukin vaihettu ja lämmintä tulee sisälle niin miksei se muka sieltä kiertäisi  :idiot2:

Aiheuttaako tuo jännitteentasaaja sitten muita oireita?

s73

  • Vieras
Onko paisuntasäiliön korkki missä kunnossa? Mittariston vika ei taida näkyä kuin lämpö ja bensamittarissa jos en muista väärin.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
mites se vesipumppu? jos laittas vedenlämpömittarin ni sais toisen mittarin tiedon.

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
mites se vesipumppu? jos laittas vedenlämpömittarin ni sais toisen mittarin tiedon.

Pumppu vaihettu uuteen, vanhassakaan ei mitään sanomista oikein ollut.

Onko paisuntasäiliön korkki missä kunnossa? Mittariston vika ei taida näkyä kuin lämpö ja bensamittarissa jos en muista väärin.

Paisarin korkki päällepäin hyvässä kunnossa, mitäs se vois tähän vaikuttaa? Ei kerää painetta tarpeeksi kun päästää ilmaa läpi jos on paskana? Toisesta autosta voin korkkia kokeilla kyllä.

En oikein usko että vika olis tuon mittarin näyttämässä tai missään siihen liittyvässä. Koska se tuntus aika hyvin pitävän paikkaansa näin perstuntumalla ja kun pysähtyy autolla niin lämmöt pikapuoliin laskee puoleenväliin. Ei ne nytkään ajossa nouse punaselle mutta lähentelee sitä silti. Tuntus että tuolla on ilmalukko silti jossain, en tajua miksi muuten alavesiletku ois ihan kylmä. Se on kylmä ajon jälkeen ja tyhjäkäynnillä kokoajan. Vinkkejä ilmaukseen jos tuossa pumpun ja syylärin välisessä letkussa on lukko? Sormet verille puristeltu letkuja jo. Alavesiletkua tosin vaikee painella kone käynnissä ilman että käsi irtoaa.

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 477
Onko mikä vuosimalli ja onko mittaristoa vaihdettu?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Mittarivikaa eniten veikkaisin tai syttyennakot/seokset kierroksilla persiillään ja kuumenee siksi. Orastavan kansipahvivian saat selville kun käyt lähimmässä autohuollossa ja pyydät mittaamaan pakokaasupitoisuudet paisarista. Kyllä sen ylävesiletkun pitäisi olla kuuma jos keittää tai on lähellä keittää ja lämppäristä pitäisi tulla sen verran kuumaa, että kättä polttaa. Omassa vaparissa kun lämmöt on joskus ollut reilusti 100 asteen yli niin syylärin yläreuna ja ylävesiletku ovat kyllä niin kuumat että polttaa kättä heti kun koskee. Alavesiletku on kylmä siksi kun jäähdytin toimii (tai sitten neste ei kierrä jäähdyttimen läpi), jos alavesiletkukin olisi kuuma niin eihän se kone jäähtyisi millään. 240:ssä ei ilmaakaan järjestelmään jää, on yksi helpoimpia ilmattavia mitä on (eihän sitä edes tarvitse ilmata, kunhan kaataa nestettä paisariin). Onhan termari varmasti oikeinpäin? Onko tuulettimen tuulitunneli paikoillaan? Miten ylhäällä se muokattu lämppärille menevä putki on? Siihen periaatteessa voisi jäädä ilmalukko etenkin jos käy kansitason yläpuolella mutta se aiheuttaisi vain sen ettei lämppäristä tulisi kuumaa ollenkaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy