Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: VilpuriS - 24.10.2012, 15:39:38
-
Autoni (v70 T5 2001) automaattiloota lopetti tänään yhteistyön. Heitti vauhdissa vapaalle eikä ottanut enää vaihdetta silmään. Hinauksella siniselle, ja tuomio: Mekaaninen vika, uusi vaihdeloota ostettava, hinta töineen n. 5600euroa. Laatikolle ei tule paineita. Eipä kyllä mitään vahvoja ole nämä Volvon lootat kun autolla ajettu 240t, ja öljyt vaihdettu lootaan säännöllisesti.
Joten, kertokaahan kannattaako edes etsiä romikselta uutta laatikkoa, tai onko ammattilaisia jotka korjaavat näitä lootia sen sijaan että merkkiliike vaihtaa aina rikkoontuneen osan tilalle uuden?
Ja jos korjaajia vielä löytyisi Joensuun/Itä-Suomen alueelta niin hyvä.
-
Eihän sieltä teoriassa tarvitse olla kuin sopivan solenoidin piuha irti niin katkeaa matka. Kannattaa ainakin pyytää liikkeestä tietoon mitä vikakoodeja aski heittää, niistä voi hyvässä lykyssä päätellä jo paljon.
Automaattivaihteistojen osalta keskivertokorjaamon kyvyt loppuvat yleensä johonkin öljyn tarkistuksen ja öljyn vaihdon välimaastoon...
-
Motor shop Kitee esim.eiköhän joenkaupungistakin löydy,on niitä suomessa kymmeniä
-
Eiköhän tuo Siekkisellä kuntoon tule niin, ettei tarvitse ihan reilua viittä rahaa maksaa. Ainakin Kuopion seudulla tuo korjaamo on hyvässä maineessa automaattilaatikkojen korjaajana. Itse ainakin tuolta kysyisin jos olisi automaattilaatikko ja siinä ongelmia.
http://www.konehuolto.vze.com/ (http://www.konehuolto.vze.com/)
Edit: Merkkihuollossahan myydään aina ensimmäisenä uusi osa, vaikka sen voisi korjata. Merkkiliikkeen varaosissa on isot katteet ja niillä se tulos tänä päivänä tehdään. Mutta onneksi on tarvikeosaliikkeitä, joista saa vastaavaa laatua ja auton voi korjauttaa muuallakin kuin merkkiliikkeessä.
-
oli eka ja viimeinen Volvon automaatti. muoviämpäri mitä paskoja jos eivät huollettuna kestä 240t enempää :(
-
oli eka ja viimeinen Volvon automaatti. muoviämpäri mitä paskoja jos eivät huollettuna kestä 240t enempää :(
Kyllä ne vahvoja ovat. Kestävät repimistä ja moottorin virityksenkin. Purkuosa on ihan hyvä vaihtoehto jos laatikon sisällä on jotain rikki. Kai sentään öljyn määrä tarkistettiin, ettei ole mikään lauhduttimen putki auennut?
-
Minähän en tiedä mitä tekivät, mutta luotan siihen että jos vien auton merkkiliikkeeseen, maksan siitä moninkertaisen hinnan verrattuna "Ramin pajaan", että tekeevät perusteellista työtä. Luotan siihen vaikka tiedän että näin ei todellakaan monesti ole.
Jos ovat vahvoja niin eivät ainakaan tasalaatuisia. Tässä tapauksessa yksi hyvä esimerkki. Loota oli kuitenkin huollettu merkkiliikkeessä ohjeistuksen mukaan. Tosin eihän Volvo taida laatikoita tehdä, mutta paska oli omassani ainakin.
-
Minähän en tiedä mitä tekivät, mutta luotan siihen että jos vien auton merkkiliikkeeseen, maksan siitä moninkertaisen hinnan verrattuna "Ramin pajaan", että tekeevät perusteellista työtä.
Ikävää jos laatikkosi porsi, mutta potentiaalinen ylimääräisene rahan menetys on useampi tonni jos vain annat heidän suorilta vaihtaa vaihteiston. Kannattaa oikeasti pyytää sieltä vaikka foorumilaisten luettavaksi askin vikakoodit, jos sieltä semmoiset löytyy. Vaihteisto kun tosiaan on solenoidien avulla hydraulisesti ohjattu, niin se ei vaadi kovinkaan kummoista vikaa että paineet häviää sopivasta välistä ja meno katkeaa. Tietysti ihan mahdollista on myös iso vaurio jonka korjaaminen on aivan eri luokan juttu.
Askissa esim. hydrauliikkakomponentit sisältävä venttiilipöytä on vaihdettavissa, ja sen hinta lienee vaihdatettunakin jtn 1500€. Tuon voi vaihtaa hyvin ilman askin irroitusta autosta joten työmäärä on kohtuullinen. Tuotakaan työtä tosin eivät varmasti Biliat sun muut tee, ne osaavat vain osakokonaisuuksien vaihdon (l. vaihdelaatikon). Sisäisemmätkin vauriot on korjattavissa ja niillekin löytyy osaajia suomesta (jälleen, ei merkkiliikkeistä). Isommat korjailut tosin vaatii pidemmän auton seisottamisen kun aski pitää irrottaa, korjata ja vielä asentaa takaisin.
Vaikka merkkiliikkeillä periaatteessa onkin autosi suhteen paras tuntemus, niin he eivät silti todennäköisesti ole esimerkiksi maan parhaita diagnosoimaan sähkövikoja tai vaikka tässä yhteydessä automaattivaihteistovikoja.
LISÄYS: Ja kuten yllä sanottiin, autokorjaamoissa myydään aina ensimmäiseksi uusi osa, sillä paras tuotto saadaan osan vaihdolla. Lisäksi osan vaihdolla minimoidaan riski siihen, että tapaus ei tulekaan kerralla kuntoon. Tämä kehitys on johtanut siihen, että aina kun osassa on pientäkin vikaa, pyritään se aina vaihtamaan uuteen vaikka korjaus olisi kohtuullisen helppoakin. Tee-se-itse mies voi säästää todella paljon korjaamalla/korjauttamalla viallisen osan, samalla kun autokorjaamossa osa vaihdetaan kalliilla uuteen.
-
Onpa huono mäihä.. :/ itellä v70 2.4d -03 automaatti ajettu 430tkm ilman loota murheita ja pelaa edelleen erittäin hyvin, kop kop.. ;) öljyt vaihettu 80tkm välein..
-
Ei ne siellä Volvolla tiedä yhtään mitään tuon Aisinin sielunelämästä. Hikiseen osaavat öljyt vaihtaa ja päivittää firmiksen. Jos se ei auta niin vaihtavat, en kuuntelisi hetkeäkään kun joku volvon ukko selittää automaatista, ne on ihan muut paikat jossa noi kannattaa hoitaa. Ja vaihtoloota varmaan halvin vaihtoehto jos et itse pysty mitn tekemään.
-
Minähän en tiedä mitä tekivät, mutta luotan siihen että jos vien auton merkkiliikkeeseen, maksan siitä moninkertaisen hinnan verrattuna "Ramin pajaan", että tekeevät perusteellista työtä. Luotan siihen vaikka tiedän että näin ei todellakaan monesti ole.
Jos ovat vahvoja niin eivät ainakaan tasalaatuisia. Tässä tapauksessa yksi hyvä esimerkki. Loota oli kuitenkin huollettu merkkiliikkeessä ohjeistuksen mukaan. Tosin eihän Volvo taida laatikoita tehdä, mutta paska oli omassani ainakin.
Kunpa tekisivätkin perusteellista työtä sillä rahalla mitä niille maksetaan. Itse en näe yhtään mitään muuta perustetta auton merkkiliikkeessä huollattamiseen, kuin takuun säilyminen, JOS semmoinen autossa enää on. Ja kun tänä päivänä on joitain edullisempia korjaamoita, jotka ovat autovalmistajan hyväksymiä ja joissa huollattaessa takuu säilyy, niin vielä vähemmän ymmärrän merkkiliikkeissä huollattamista. Toki merkkiliikkeessä tietyt asiat tehdään rutiinilla ja siellä voidaan päivittää mm. ohjelmistoja, mutta muuten ne eivät ole tavallisia korjaamoita kummempia.
Mikäs muuten on Volvon ohjeistus automaatin huoltojen suhteen? Ainakin joskus taisi olla, että öljyjä ei vaihdeta? Ja joissain merkkiliikkeissä olen kuullut vaihdettavan vain sen mitä tyhjennyspropusta ulos tulee, eli alle puolet öljymäärästä.
-
Vaihdatin merkkiliikkeessä 6-pykäläiseen geartroniciin öljyt. Kilsoja oli joku 150tkm. Öljynvaihto huuhtelemalla ja sen mukaisesti vaihteistöljystä iso lasku. Öljynvaihdon jälkeen laatikko vaihtoi huonosti ja nykimällä, ja isommilla vaihteilla reippaissa kiihdytyksissä saattoi yllättäen heittää vapaalle ja sitten karmeella pamauksella pykälä päälle... Oikein kiva esim. rekkaa ohittaessa, kun veto loppuu hetkeksi... No ei muuta kun auto takaisin pajalle. Diagnoosi: väärä öljymäärä/liian vähän öljyä. Eli eivät osanneet merkkikorjaamolla saada edes öljymäärää oikeaksi. Sitä kun kuvitteli maksavansa merkkiliikkeelle asiantuntemuksesta, että tietävät mitä tekevät, mutta ei. Noinkin yksinkertainen homma osattiin sössiä. No hoitivat asian sitten kuntoon ilman lisäveloitusta, mutta aikaa paloi ylimääräisessä korjaamokäynnissä ja taas kerran luottamus merkkihuoltoon tipahti muutaman pykälän. Olisi meinaan muutama muukin vastaava omakohtainen kokemus kerrottavana, mutta jääköön toiseen kertaan. Laatikko sitten kuitenkin pelasi ihan ok lopulta. Mutta pointti on se, että ei kannata sokeasti uskoa merkkiliikkeen ylivertaiseen asiantuntemukseen, osaavia tekijöitä kyllä löytyy halvemmalla muualtakin.
-
No niin. Autossani on aktiivisena seuraavat koodit:
ECM-530D Vikamerkkivalo, TMC-signaali virheellinen
TCM-002C 5. vaihde virheellinen välityssuhde
Seuraavat tiedot pöytäkirjassa: öljyn määrä ja laatu OK, öljynpaineen tarkastus -- ei painetta.
-
Jos siellä kerran öljyä on, niin joko öljypumppu sökö, tai sitten laatikon yksi tyyppivika: Pääakselissa oleva rumpu revennyt hitsauksestaan, jos veikkaamaan aletaan. :P
Jos ei muita ongelmia ole aikaisemmin ollut, niin teoriassa selviää muutaman osan vaihdolla. Tosin vaatii laatikon irroittamisen, joten töineen voi tulla hintaa tonni-pari.
-
onko kellään tietoa paljon tuo laatikko painaa? Vois arvioida toimituskuluja jos vaikka Ruotsista sellaisen löytäisi.
-
Laatikko on nyt avattu. Oli hydrauliikkayksiköstä mäntä "räjähtänyt", ja laatikosta oli levyt palaneet. Kunnostaminen liian kallista joten tilataan Ruotsista uusi laatikko.
Kestäviä nämä kapistukset :D
-
Huono tuuri käynyt sulla.
Mutta pakko itsekin sanoa että merkkiliike on viimeinen paikka jonne kannattaa auto viedä korjattavaksi jos automaatti hajoaa.
Otetaan esimerkiksi vaikka Raision Veho ja mersu (jos nyt joku joskus vaikka vaihtaa merkkiä :idiot2: ):
A-sarjan 5-vaihteinen laatikko menee vikatilaan (käytössä vain 3. vaihde) joka poistuu auto uudelleen käynnistämällä. Vika on "satunnainen". Raision veho avaa laatikon ja vaihtaa koko hydrauliikan, "2500 euroa, kiitos". Asiakkaalle ei toimiteta vikakoodeja paperilla vaikka pyydetään, laskutetaan niiden lukemisesta tosin (60-vuotiaalle naiselle kun kertoo ne suullisesti niin menee tosi hyvin perille... ::) ).
Noh, vikahan pysyy ja auto uudelleen Vehoon - tällä kertaa joku keksii ilmeisesti mittailla / oikeasti lukeakin koodeja ja vaidetaan 600 eurolla vaihteiston asentotunnistin. Avot, vika pois.
Korvaako Veho 2500 euroa vaikka Turun kuluttajaneuvoja heille soittaa ja näin suosittelee - no ei helvetissä korvaa. Eli oikeuden kautta olisi pitänyt hakea noitakin...
Summa summarum: hyvin harva merkkiliike omaa kaverin jolla on oikeasti kokemusta eri laatikoista ja niiden korjaamisesta pätkääkään...
-
Summa summarum: hyvin harva merkkiliike omaa kaverin jolla on oikeasti kokemusta eri laatikoista ja niiden korjaamisesta pätkääkään...
Niin, merkkiliikkeissä ei tuommoisia päteviä kavereita tarvita, koska korjauskeinona on uuden osan vaihtaminen kokeiluperiaatteella. Jos vika ei poistunut uuden osan vaihdolla, ei hätää, vaihdetaan toinen uusi osa ja veloitetaan sekin asiakkaalta.
-
Missä paikassa laatikkosi avattiin, Wetterillä? Tilaatko uuden laatikon jostakin sinisen keskusvarastolta vai mitä kautta?
-
Uskaltaakohan käytettyä harkita?
http://www.varaosahaku.fi/?link=search&searchmode=1&vc1=204&vc
Esim. jotain tällaista?
Juu joo. Uusi&takuu on vahva valinta.
-
Tollanenkin vois olla hyvä vaihtoehto (Hellsten AB) 8)
-
loota avattiin "nyrkkipajan" toimesta joka on tehnyt lootahommia ennenkin. Uusi tulee ruotsista, ei Hellsteniltä, koska heillä aika suolainen hinta, ja muita huonompi takuu. Ja purkaamolaatikkoa en osta. Mistä siitä tietää vaikka kuukauden päästä laukee, näyttää nää Volvon lootat olla sen verran sekalaatuisia että toinen kestää 100tuhatta, ja toinen 400tuhatta. Työn osuus kuitenkin sen verran suuri että parempi laittaa tehdas-uusi loota, on ainakin sitten luvassa 2vuotta/40tuhatta huolettomia kilometrejä.
-
Paljos tommonen tehdas uusi maksaa jos joskus tulee tarvetta...itsekkään en oikeen noita purkulaatikoita huoli kun tuskin niissä sen pidemmälle on happea jäljellä kun jo lauenneissa.
-
Mulla jäi rahteineen ja veroineen maksamaan 3050€. On se iso raha mutta merkkiliikkeessä ois maksanut jotain 4200-4400.
-
Laatikko on nyt avattu. Oli hydrauliikkayksiköstä mäntä "räjähtänyt", ja laatikosta oli levyt palaneet. Kunnostaminen liian kallista joten tilataan Ruotsista uusi laatikko.
Mikäs tuossa nyt niin kalliiksi tekee? Uusi hydrauliyksikkö (n.600€), master kit + B4 panta + suodatin (n.500€) + kunnostettu momentinmuunnin (n.200€), päivän verran remonttia ja meillä on uutta vastaava laatikko. Paitti toki jos pitää laakereita tai muuta vaihtaa. :P
-
Nyt on auto taas ajokunnossa ja loota toimii hienosti.....muuten hyvä mieli mutta aika lailla tämä projekti lompakkoa laihdutti :-\
-
sen verran kerrottava että työpaikallani neljällä, minä mukaan lukien on särkynyt kuluvan vuoden aikana Volvon automaattilootat. Autoilla ajettu 160t-300t......kertoo hyvin millaista laatua ne on. Toivottavasti ihmiset tajuaisi pysyä erossa :)
-
Kävin eilen ostamassa volvon s80 2,5t vm. 2004, ajettu sillä 136tkm, huolto papereissa ei mainintaa lootan öljyn vaihdosta.
Taitaa olla kiirus öljyn vaihtoon? Mikä tämmössessä on suositeltava vaihtoväli?
-
Kävin eilen ostamassa volvon s80 2,5t vm. 2004, ajettu sillä 136tkm, huolto papereissa ei mainintaa lootan öljyn vaihdosta.
Taitaa olla kiirus öljyn vaihtoon? Mikä tämmössessä on suositeltava vaihtoväli?
60 - 80 tkm.
-
sen verran kerrottava että työpaikallani neljällä, minä mukaan lukien on särkynyt kuluvan vuoden aikana Volvon automaattilootat. Autoilla ajettu 160t-300t......kertoo hyvin millaista laatua ne on. Toivottavasti ihmiset tajuaisi pysyä erossa :)
Juu mutta laatikot on kyllä Aisin Warnerin tekemiä. ;)
Tätä samaa löytyy muistakin autoista..
Ei siinä susi tämän täytyy olla. Mulla näyttää olevan kans menossa laatikko ja huomenna autoliikkeen kanssa tappeleen.
Kun auton ostosta on n.2kk.. Sillon vielä toimi hyvin.
-
Jaha, missäs oulun suunnalla on pätevin volvon laatikoiden repareeraaja? Laatikkoni EI ole rikki mutta henkisesti olen varautunut moiseen vuoden parin sisällä;-) tietää mihin nilkuttaa sitten. Parilla tutullakin tämmöttinen samanmoinen ja jollakulla todn kohtpuoliin sienipilvi tupsahtaa
Ps. Autot kasataan osista ja moduuleista jotka alihankkija valmistaa ja yleensä suunnitteleekin päämiehen toimeksiannosta. Jotkut menee useisiin merkkeihin ja malleihin ja jotkut vähän kohdennetummin. Niissä niin sanotuissa "omissa" moottoreissa, laatikoissa jne automerkin oman suunnittelun osuus saattaa olla suhteellista tänä päivänä kun likimain kaikessa tekemisessä on joka alalla alihankinta mukana tavalla tai toisella. So not. Mutta tehtiinpä niin tai näin niin päämiehen on taattava laatu ja valintojensa toimivuus. Kuluttajaa ei lohduta se että hajonnut moduuli oli outsourced, sehän tuntee tulleensa viilatuksi linssiin moisista jutuista
-
http://www.powermatic.fi/index.html
Tuolta saa apua ongelmaan.
-
http://www.powermatic.fi/index.html
Tuolta saa apua ongelmaan.
Kiitti mutta tuohan on vantaalla
-
itse olen sitä mietlä että noita ...tanan veistämiä laatikoita kannata alkaa korjaamaan. Kun vaihdat rikkoontuneet osat niin millä takaat ettei puolen vuoden päästä korkkaa joku osa mitä ei vaihdettu. Samaan konkurssiin ja vaivaan uusi loota kolmella tonnilla Ruotsista niin taas on n.300t huolettomia kilometrejä...siis laatikon osalta.
Ja siitä olen varma että nykyteknologialla noi lootat saatais kestämään vaikka kuuhun saakka. Mutta eihän autoteollisuuden tai muun toimialan kannata liian kestäviä suunnitella ja valmistaa. Kulutusjuhla se on juhlaa :D
-
Samaa mieltä siitä et vaihtolaatikko järkevin.Mut ihan missävaan ei laatikonkaan vaihtoa voi teettää. Sen verran oppinu kantapään kautta et jotain erikoistumista syytä olla oli sitten kyse vaikka vaan öljynvaihdosta.
Väittäisin että ei niitä laatikoita ole tarkoituksella tehty lyhytikäisiksi. Mutta kun pitää toimia sulavasti pitkillä huoltoväleillä, kylmässä ja kuumassa, mahd pieni tehohäviö, kevyt, kompakti, järkevä hinnaltaan jne jne niin.. Parhaansa ovat varmaan yrittäneet;-). Sanovat että f1 moottorinkin suunnittelee helposti kun ei tarvii välittää juuri mistään mutta hyvä henkilöauton moottori sensijaan on jo pahempi nakki
-
Ja noi "uudet" laatikon on takuukorjattuja laatikoita. Ainakaan 4 vaihteisia ei uusia saa ja 5 vaihteisten kanssa alkaa olemaan niin ja näin. 6 vaihteisia saa vielä uusia.
Ja mitä niiden kaikkien korjauksii tulee, niin yhtäkään en ole saanut korjattu pelkästään peruskorjaussarjalla. Tämä koskee myös muiden merkkien laatikoita.
Ja tietääkseni kellään muulla ei ole ollut omia laatikoita käytössä kuin Mersulla, GM ja Fordilla (ja se mersun varmaan yhteistyötä ehkä ZF kanssa)
Volvolla ei ole koskaan ollutkaan omia laatikoita, vanhoissa Borg warner laatikot ja zf ollut yhdessä vaiheessa, mutta enimmäkseen aisin warner laatikoita.
Ja ei noi muidenkaan merkkien laatikot mitään taivaanlahjoja ole. Menkää vain vaikka bmw ja audi forumeille lukemaan. Vähintään yhtäpaljon ongelmia automaattien kanssa kuin volvoissakin.
Miksi toinen kestää 100tkm ja toinen 500tkm johtuu ajotyylistä, onko paljon kaupunki ajoa, vedetäänkö raskasta kuormaa usein ja huollosta. Kaupunki ajossa kytkimet pelaavat edes takasin huomattavasti enemmän kuin esim pitkää maantieajoa ajavalla. Samat asiat kuluttavat venttiileitä, joka tuo sitten omat ongelmansa.
Noissa 5 vaihteisissa on muutakin ongelmaa, mutta siihen tulossa kohtapuolin korjaus, joka tekee siitä paremman kuin vakio laatikko. ::)
-
AW 55-51sn mitä tarkoittaa tuo sn ELK
-
Ja ei noi muidenkaan merkkien laatikot mitään taivaanlahjoja ole. Menkää vain vaikka bmw ja audi forumeille lukemaan. Vähintään yhtäpaljon ongelmia automaattien kanssa kuin volvoissakin.
Vähän ot, mutta:
Kahdella kollegalla mersun 7-lovinen (250 ja 400 tkm). Ovat aika epäuskoisia kun yritän herätellä keskustelua automaatin riskeistä. Väittävät että ko. lootat kestää maailman tappiin. Onko sinulla C70 antaa minulle mitään eväitä keskusteluun?
-
No en suoraan viitannut mersuihin, mutta niidenkin laatikoissa ollut sähköongelmia, turbiinilukon tärinöitä ja sen sellaista. 7 vaihteisesta en osaa sanoa juuta tai jaata.
ZF taas alumiini rumpujen repeilyä ja vastaavaa. 6 vaihteiset zf olleet käsittääkseni ihan ok.
Mutta mitä noista uudemmista laatikoista huomaa, on niissä huomattavasti suuremmat väännönkestot kuin vanhemmissa laatikoissa, joka on ollut ongelma ainakin dieseleiden ja turbobensojen perässä. Onhan volvon 4 ja 5 vaiheiset periaatteessa alimitoitettuja laatikoita kylläkin. 6 vaihteinen kestää sitten jo paremmin.
-
Tietenkin MB:n 7g kestää maailman tappiin asti autossa, jossa 500tkm on vasta sisäänajoa (toisissa vaan sisäänajovaiheessa vaihdetaan kuluvien osien lisäksi sitä sun tätä). Sehän on kiinni vaan siitä, minkä värisillä laseilla maailmaa katsoo
Ja ihan turha yrittää väittää Mersukuskille muuta tai sanoa KVG
Toivoisin kyllä, että arjalaiset olisivat löytäneet "automaattivaihteistojen Graalin maljan", mutta Nichts ( ja ei,en tarkoittanut ikuisella myöskään DSG ja multitronic vaihteistoja ). Kyllä niissä 7g lootissa on ollut ongelmia, siinä missä muissakin. Yleisemmin venttiilipöytä vaihtoon ja nykyisin taitaa mennä vaihtolaatikon puolelle. Likapartikkelit öljyn seassa näissäkin on se ongelma. Ahkera öljynvaihto säästäisi monelta harmilta.
Samoin ZF6hp19/21 ja sen sukuiset on tunnettuja samoista ongelmista. Öljyn ja suodattimien vaihto on huomattavasti halvempaa, kuin vaihteiston. Ongelmaa pahentaa, että vaikka ZF suosittaa vaihtamaan öljyt 80-120 tkm välein ajo/käyttöolosuhteista riippuen, on esim Audin virallinen kanta "Filled for Life" eli kestää koko vaihteiston eliniän. (joka jää usein valitettavan lyhyeksi ) Jenkkilässä taisi audi joutua pidentämään juuri ZF6HP19 laatikoiden takuun 100 mailiin, kun muuten tulee Jenkit ryhmäkanteineen silmille, kun laatikko ongelmia on tainnut tulla muutama liikaa
Toki sekä ZF, että MB on vääntömomentin kestossa paremmalla tolalla, kuin Aisin tuon volvossa olevan 6-vaihteisen kanssa, mutta esim Audin 3.0 tdi koneessa on menty riskirajoilla ja nähtävästi hieman ylikin.
-
Yksi syyllinen voisi olla se, ettei takavetoisen laatikkoa tarvitse yrittää tehdä niin pieneksi, jotenkin räjäytyskuvissa näyttääkin takavetoisen laatikot, vaihdemäärästä huolimatta, aika yksinkertaisilta.
-
Niin kyllähän se tilanpuute rajoittaa suuunnittelijan elämää ja ehkä siitä johtuen ei kukaan muukaan ole aisinin lisäksi ole onnistunut tekemään poikittaismoottorisen vaihdelaatikkoa jossa suurin sallittu sisään tulevan vääntömomentin kesto olisi yli 440 Nm. (tai en ainakaan muista, että jossakin autossa tällainen olisi)
Mutta ei nuo pitkittäisasennettavat laatikot sen yksinkertaisempia ole. Eikä nekään ikuisesti toimi ilman öljynvaihtoa, vaikka niissä yleensä on vaihdettava suodatin ja vaihdettava/puhdistettavissa oleva öljypohja.