Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: zemex - 28.10.2012, 11:39:00
-
Mulla on Volvo S60 2.4i vm2001 ja ajettu 240tkm.
Ilmeisesti tuohon ei ole koskaan vaihdettu automaattilaatikon öljyjä.
Melko tummat on öljyt mutta vielä kuitenkin punertavat väriltään mutta siis tumman punaiset.
Oon miettinyt jos vaihdattaisi tai vaihtaisi öljyt tuohon lootaan.
Vaan uskaltaako tuota nyt mennä tekemään? Jos ne moskat kerta liikkeelle lähtee
niin eikö niitä saa sieltä liikkumaan näppärästi ulos.
-
Mulla on Volvo S60 2.4i vm2001 ja ajettu 240tkm.
Ilmeisesti tuohon ei ole koskaan vaihdettu automaattilaatikon öljyjä.
Melko tummat on öljyt mutta vielä kuitenkin punertavat väriltään mutta siis tumman punaiset.
Oon miettinyt jos vaihdattaisi tai vaihtaisi öljyt tuohon lootaan.
Vaan uskaltaako tuota nyt mennä tekemään? Jos ne moskat kerta liikkeelle lähtee
niin eikö niitä saa sieltä liikkumaan näppärästi ulos.
Kyllähän nuo vaihtaa kannattaa, sellainen kuulosuosituskin on että kannattais vaihtaa 80-100th:n välein.
Itte vaihdatin S60:ssä pikkasen alta 200th ja olivathan ne likaiset.
Vaihtohan suoritetaan huuhtelemalla, ja öljyä kuluu lutraamiseen tuollaiset 8-12 litraa, jos on todella palaneet.
Itte laitatin Mobil ATF 3309 öljyt, ja mukavasti pelitti sen jälkeen.
-
Tuota nykyistä autoa, kun olin ostamassa niin kyselin useammasta paikasta tuota laatikkojen kestämistä ja öljynvaihdon osuutta asiaan. Wetterillä sanoi (joku huollon päällikkö tms), että 100tkm huitteilla ajettuun ehdottomasti kannattaa vaihtaa, mutta jos samoilla öljyillä on menty jo se 200tkm ->, niin vähän arpapeliä kestävyyden suhteen... Bemareiden osalta oli useampia tapauksia, joissa ei oltu vaihdettu öljyjä ollenkaan ja uusi ostaja halusi ne vaihtaa laatikon toimivuuden varmistamiseksi, mutta kohta vaihdon jälkeen varasikin aikaa laatikkoremppaan...
Mulla on Volvo S60 2.4i vm2001 ja ajettu 240tkm.
Ilmeisesti tuohon ei ole koskaan vaihdettu automaattilaatikon öljyjä.
Melko tummat on öljyt mutta vielä kuitenkin punertavat väriltään mutta siis tumman punaiset.
Kun vaihdoin omaani (230tkm oli mittarissa ja oli siis vaihdettu aiemminkin) laatikkoöljyt sano TJR-auton osaavaksi kehuttu laatikkovelho, että näistä Volvoista tulee yleensä ihan mustaa öljyä. Eli jos öljyn sävy on kuitenkin punaista, niin ehkä ne onkin joskus vaihdettu? Huuhtelusta tuolla oli myös oma mielipiteensä...
-
Tuota nykyistä autoa, kun olin ostamassa niin kyselin useammasta paikasta tuota laatikkojen kestämistä ja öljynvaihdon osuutta asiaan. Wetterillä sanoi (joku huollon päällikkö tms), että 100tkm huitteilla ajettuun ehdottomasti kannattaa vaihtaa, mutta jos samoilla öljyillä on menty jo se 200tkm ->, niin vähän arpapeliä kestävyyden suhteen... Bemareiden osalta oli useampia tapauksia, joissa ei oltu vaihdettu öljyjä ollenkaan ja uusi ostaja halusi ne vaihtaa laatikon toimivuuden varmistamiseksi, mutta kohta vaihdon jälkeen varasikin aikaa laatikkoremppaan...
Kun vaihdoin omaani (230tkm oli mittarissa ja oli siis vaihdettu aiemminkin) laatikkoöljyt sano TJR-auton osaavaksi kehuttu laatikkovelho, että näistä Volvoista tulee yleensä ihan mustaa öljyä. Eli jos öljyn sävy on kuitenkin punaista, niin ehkä ne onkin joskus vaihdettu? Huuhtelusta tuolla oli myös oma mielipiteensä...
Näissä Aisin-Warnerin askeissa monet ongelmat lähtee liikkeelle juuri likaisesta öljystä, joten suosittelen ehdottomasti aloituspostaajalle öljynvaihtoa ja nimenomaan huuhtelemalla. Todennäköisempää kuin se, että uusi öljy oikeasti rikkoo askin, on että uusi öljy vain tuo jo valmiiksi rikki olleen askin viat paremmin esille.
TJR-auton laatikkovelho ei vissiin tiedä, että jos automaattilaatikosta tulee oikeasti mustat öljyt pihalle, on askissa hyvin todennäköisesti vikaa. Musta öljy kielii askissa olevien kytkinlevyjen palamisesta, joka johtuu niiden luistamisesta tai muuten vaan kulumisesta.
Itse asiassa jos ihan tarkkoja ollaan, niin kyllähän se öljy mustalta näyttää kun sen laskee pihalle. Tämä on kuitenkin ihan eri asia kuin musta öljy, joka näyttää mustalta öljytikustakin katsottuna (esim. vanha moottoriöljy). Punainen vaihteistoöljy tummuu aika nopeasti sen verran, että siitä ei näy enää läpi kun sitä on tarpeeksi paljon astiassa.
Esim. Autossani oli 185tkm mittarissa kuin vaihdoin öljyt ja ed. kerran oli vaihdettu jossain 100tkm kohdalla.
Pihalle tullut tavara näytti tältä: http://i10.aijaa.com/b/00936/11180715.jpg
Öljytikusta kun katsoin ennen öljynvaihtoa, oli öljy aivan kirkkaan punaista, se vain ei läpäise enää valoa kun sen laskee tuollaiseen parin litran astiaan.
Kuvassa taustalla näkyvässä mitta-astiassa on uutta öljyä tilkka astian pohjalla.
Ennen autoni askiöljyjen vaihtoa (huuhtelemalla tehtynä) tikusta öljy näytti viininpunaiselta kun sitä pyyhkäisi rättiin. Puhdas öljy näyttää pikemminkin vaaleanpunaiselta ja siitä se hiljalleen tummuu käytön myötä.
-
Pitääpä käydä vielä tänään tarkastamassa minkä väriset ne oikeasti on.
Koitin kysellä Biliasta missä huollettu autoa alussa, että onko vaihdettu mutta vastausta en saanut.
Wetteriltä sain vastauksen, että 140 000 huollossa ei ole ainakaan vaihdettu.
Alkoi hieman huolestuttaan nyt kun ajossa nykäisee vaihdoissa huomattavasti enemmän kuin ennen.
Aikaisemmin on toiminut ihan nätisti tuo. Eihän tuo ihan huomaamaton ole kuitenkaan. En tiedä
miten vaikuttaa kylmä (-1 - -7) tuon toimintaan kun ajotkin on lyhyttä kaupunki ajoa enimmäkseen.
-
http://aijaa.com/pIl5Zo - Tikussa
http://aijaa.com/UvOFu6 - Paperilla
Tuon näköistä öljyä siellä näytti olevan. Tarkistettu lämpimästä koneesta noin puoli tuntia ajon jälkeen.
Muistelen, että ois kylmällä näyttänyt jopa punaiselle.
Entisen omistajan mukaan ois vaihdettu 125tkm kohdalla kun oli ostanut auton.
-
Onhan tuo aika mustaa, ehdottomasti olisi vaihdon tarpeessa. En nyt jaksa omastani käydä ottamassa vertailukuvaa, mutta n. 80 tkm ajetuilla öljyillä näytti jotakuinkin samalta kuin tämän kuvan paperilla:
http://thumbs.ifood.tv/files/images/Tips_to_remove_red_wine_stains.jpg
Ja täysin uusi öljy näyttää tosiaan vaaleanpunaiselta, kuten aiemmin kirjoittelin.
Eihän tuo aski mikään pehmeyden perikuva ole, kyllä varsinkin legendaarisen 2-3 vaihdon tuntee lähes aina pienenä nykäisynä. Mitään rytkettä sen ei kuitenkaan kuuluisi pitää ja mm. N-D/R vaihdot tulisi olla käytännöllisesti katsoen huomaamattomia.
-
Näissä Aisin-Warnerin askeissa monet ongelmat lähtee liikkeelle juuri likaisesta öljystä, joten suosittelen ehdottomasti aloituspostaajalle öljynvaihtoa ja nimenomaan huuhtelemalla. Todennäköisempää kuin se, että uusi öljy oikeasti rikkoo askin, on että uusi öljy vain tuo jo valmiiksi rikki olleen askin viat paremmin esille.
TJR-auton laatikkovelho ei vissiin tiedä, että jos automaattilaatikosta tulee oikeasti mustat öljyt pihalle, on askissa hyvin todennäköisesti vikaa. Musta öljy kielii askissa olevien kytkinlevyjen palamisesta, joka johtuu niiden luistamisesta tai muuten vaan kulumisesta.
Itse asiassa jos ihan tarkkoja ollaan, niin kyllähän se öljy mustalta näyttää kun sen laskee pihalle. Tämä on kuitenkin ihan eri asia kuin musta öljy, joka näyttää mustalta öljytikustakin katsottuna (esim. vanha moottoriöljy). Punainen vaihteistoöljy tummuu aika nopeasti sen verran, että siitä ei näy enää läpi kun sitä on tarpeeksi paljon astiassa.
Esim. Autossani oli 185tkm mittarissa kuin vaihdoin öljyt ja ed. kerran oli vaihdettu jossain 100tkm kohdalla.
Pihalle tullut tavara näytti tältä: http://i10.aijaa.com/b/00936/11180715.jpg
Öljytikusta kun katsoin ennen öljynvaihtoa, oli öljy aivan kirkkaan punaista, se vain ei läpäise enää valoa kun sen laskee tuollaiseen parin litran astiaan.
Kuvassa taustalla näkyvässä mitta-astiassa on uutta öljyä tilkka astian pohjalla.
Ennen autoni askiöljyjen vaihtoa (huuhtelemalla tehtynä) tikusta öljy näytti viininpunaiselta kun sitä pyyhkäisi rättiin. Puhdas öljy näyttää pikemminkin vaaleanpunaiselta ja siitä se hiljalleen tummuu käytön myötä.
Ei varmaan uudet öljyt sinällään rikokaan, mutta tekiskö nuo uusien öljyjen paremmin esille tuomat (mahdolliset) viat sen (mahdollisen) rikkoutumisen nopeammin? Näin itse ymmärtäisin asian.
Epäilisin, että se hyvinkin saattaa tietää millon niissä on vikaa ja minkälaista vikaa erilaiset oireet ilmentää. En kysyny sen tarkemmin määritelmää "mustalle", mutta ei varmaan moottoriöljyn mustaa. Pikemminkin vois kuvitella, että sillä meinasi about zemex:n linkittämien kuvien värimaailmaa.
Mulla oli 90tkm kohdalla merkitty vaihto ja 140tkm sen jälkeen vaihtaessani oli tuo laatikkovelho satavarma, että on tuolla välilläkin vaihdettu. Väri oli jotain tuon linkittämäsi kuvan jäteöljyn ja uuden väliltä...
Jos ne on 125tkm kohdalla vaihdettu, niin nythän vaihto tulisi hieman aiemmin. 1+1 laskettuna vaihdosta tässä tapauksessa vähemmän haittaa, kuin hyötyä, eli kannattaa ;)
-
Ei varmaan uudet öljyt sinällään rikokaan, mutta tekiskö nuo uusien öljyjen paremmin esille tuomat (mahdolliset) viat sen (mahdollisen) rikkoutumisen nopeammin? Näin itse ymmärtäisin asian.
Vähän semmoisia henkimaailman juttujahan nämä välillä on. Mitä netistä nyt olen lukemattomia tunteja tämän vaihteiston sielunelämää tutkiskellut, niin olen sen käsityksen saanut, että eniten näitä askeja on hajonnut kun öljyjä ei ole ikinä vaihdettu (kiitos Volvon alkuperäisen "fill for life" suosituksen), öljynvaihdon jälkeen porsineita ei ole osunut keskusteluissa vastaan. Tämä nyt tietysti ei ole mikään tieteellinen tutkimus, mutta näin omat havainnot kertovat.
Tämän perusteella itsekin autoani ostaessa varmistin että öljyt on edes joskus vaihdettu eikä ole menty vajaata paria sataa tuhatta alkuperäisillä litkuilla.
-
Elikkä tämän keskustelun valossa pitää alkaa katteleen sopivaa öljynvaihto päivää. :)
Kuitenkin tuntuu toimivan vielä ja saa minun puolesta muutaman vuoden vielä toimiakin.
Tuon Neutral Controllin visiin saa pois sinisellä? Raivostuttaa tuo kun liikennevaloissa on pysähdyksissä
jalka jarrulla ja kun lähtee liikkeelle niin nykäisee tympiästi. Sitä en tiedä pitäisikö olla huolissaan kun
tuo tuntuu pysähdyksissä ja jalka jarrulla jyrisevän ja hieman humpaavan kieroksia. Sitten kun heittää N:lle niin
loppuu. Ei oikein tuo automaatin sielun elämä ole millään tavalla tuttua. :D
-
Elikkä tämän keskustelun valossa pitää alkaa katteleen sopivaa öljynvaihto päivää. :)
Kuitenkin tuntuu toimivan vielä ja saa minun puolesta muutaman vuoden vielä toimiakin.
Tuon Neutral Controllin visiin saa pois sinisellä? Raivostuttaa tuo kun liikennevaloissa on pysähdyksissä
jalka jarrulla ja kun lähtee liikkeelle niin nykäisee tympiästi. Sitä en tiedä pitäisikö olla huolissaan kun
tuo tuntuu pysähdyksissä ja jalka jarrulla jyrisevän ja hieman humpaavan kieroksia. Sitten kun heittää N:lle niin
loppuu. Ei oikein tuo automaatin sielun elämä ole millään tavalla tuttua. :D
Otata ihmeessä se NC pois sieltä, siitä ei ole kun haittaa 8)
-
Heitänpä samaan tähän samaan syssyyn.
Onko moottorin päällä olevalla tukikumilla vaikutusta vaihteiden kytkeytymiseen?
Huomasin, että tuo on halki ja näyttää heiluvan melko lailla.
Jokin aika sitten alkoi vaihteet kytkeytyä päälle paljon terävemmin. Tuntuu, että jokainen vaihde
terävästi nykäisee. Välillä taas sitten tuntuu menevän ihan ok.
-
Minä olen käyttäjä factoryn kanssa samoilla linjoilla.
Itse tyrmäisin täysin sellaisen ajatuksen, että uudet öljyt rikkoo laatikon. Täysin järjenvastaista. Kyllä se paska kiertää siellä vanhojenkin öljyjen mukana. Minunkin mielestä laatikossa on ollut jo aiemmin vikaa, jos öljynvaihdon yhteydessä tulee. Tai sitten öljynvaihdossa on mokattu, mutta missään tapauksessa en usko siihen että uusi ja oikealaatuinen öljy aiheuttaisi vikoja.
Omassa 01 v70 issä ei ollut vaihdettu lootaöljyjä koskaan ja sillä oli ajettu 240tkm kun sen ostin. Olihan ne mustat, mutta loota pelas niinkuin pitääkin. Ja pelaa vieläkin 20tkm öljynvaihdon jälkeen.
Itse en suosittele pelkkää "huuhtelua", vaan kannattaa ensin laskea propun kautta kaikki pois mikä tulee ja puhdistaa proppu(Magneettinen ja itsellä oli ainakin täynnä paskaa). Niin onpahan sekin moska vähempänä sieltä laatikosta.
-
Itse en suosittele pelkkää "huuhtelua", vaan kannattaa ensin laskea propun kautta kaikki pois mikä tulee ja puhdistaa proppu(Magneettinen ja itsellä oli ainakin täynnä paskaa). Niin onpahan sekin moska vähempänä sieltä laatikosta.
Joo ehdottomasti eka propusta öljypohja tyhjäksi. Magneetin moskamäärä antaa samalla mukavaa osviittaa laatikon kunnosta (varsinkin jos joskus ennenkin vaihdettu öljyt, uutenahan niihin aina kertyy jonkin verran moskaa). Itselläni 180tkm kohdalla oli käytännössä puhdas magneetti (öljyt vaihdettu 100tkm kohdalla viimeksi).
-
Joo ehdottomasti eka propusta öljypohja tyhjäksi. Magneetin moskamäärä antaa samalla mukavaa osviittaa laatikon kunnosta (varsinkin jos joskus ennenkin vaihdettu öljyt, uutenahan niihin aina kertyy jonkin verran moskaa). Itselläni 180tkm kohdalla oli käytännössä puhdas magneetti (öljyt vaihdettu 100tkm kohdalla viimeksi).
No, ne vaihtaa propun kautta kenen laatikossa sellainen on, 55-51 laatikossa ei ole. ;)
-
No, ne vaihtaa propun kautta kenen laatikossa sellainen on, 55-51 laatikossa ei ole. ;)
Siis hä :idiot2:
Joskus tuollaiseenkin oon vaihteistoöljyt vaihtanu ja kyllä niissä oli vaihteistoöljylle pohjaroppu, about samaa kokoa+ samanlainen alumiininen tiiviste, kuin moottoriöljyn vaihtoa varten moottorin puolella.
Onneksi autonvalmistajat on keksiny "Filled for Life" termin niin ei tollasia tarvii miettiä *taavih->
Nimimerkki: Eihän kukaan aja autollaan yli 160 tkm ennen paalaamista.
-
Siis hä :idiot2:
Joskus tuollaiseenkin oon vaihteistoöljyt vaihtanu ja kyllä niissä oli vaihteistoöljylle pohjaroppu, about samaa kokoa+ samanlainen alumiininen tiiviste, kuin moottoriöljyn vaihtoa varten moottorin puolella.
Onneksi autonvalmistajat on keksiny "Filled for Life" termin niin ei tollasia tarvii miettiä *taavih->
Nimimerkki: Eihän kukaan aja autollaan yli 160 tkm ennen paalaamista.
Aha, onko, pistäs kuva missä kohtaa AW 55-51 laatikossa se on. 8)
Tyhmanä kun en tiedä.
-
Aha, onko, pistäs kuva missä kohtaa AW 55-51 laatikossa se on. 8)
Tyhmanä kun en tiedä.
Osa nro 32
(http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-224644.jpg)
-
Kiitos Miksu selkeästä kuvasta.
Olen ehdottomasti öljynvaihdon kannalla. Mikäli vaihto tehdään oikeaoppisesti siten, että ensin lasketaan ulos se mitä tulee pohjapropun kautta, irrotetaan mahdollinen öljypohja ja puhdistetaan se/vaihdetaan se + uusi suodatin, mikäli on vaihdettava suodatin ja kaikki öljykierrossa oleva öljy vaihtuu vähintään kerran öljyä lopuksi kierrättämällä niin kyllä se vaan jatkaa vaihteiston elinikää (volvoissa olevissa aisineissa ei ole irrotettavaa öljypohjaa eikä suodatinta, mutta monessa muussa on).
Toki jos vaihdossa ei vaihdeta kaikkea öljyä (jolloin likaista öljyä jää järjestelmään) tai käytetään öljylaatua, joka ei vastaa valmistajan vaatimuksia ja / tai laitetaan liian vähän/ liian paljon öljyä tai jätetään valmistajan mahdollisesti vaatima vaihteiston ohjelmistopäivitys/sopeuttaminen tekemättä on helppo rikkoa laatikko ja pistää omat vaihtotyöaikaiset virheet uuden öljyn syyksi.
Mikäli merkkiliike ei suosittele vaihteistoölyn vaihtoa, kannattaa vaihtotyö teettää jossakin osaavassa korjaamossa. Usein tällaisesa merkkiliikkeessä ei nimittäin ole kokemusta oikeaoppisesta vaihdosta ( ja Rane ei välttämättä valmistajan ohjeita lue) ja homma tulee tehtyä puolittain :facepalm:
Onneksi Volvoja on niin paljon takseina, että melkein joka kylällä vaihteistoöljynvaihdon osaava kaveri pitäisi merkkiliikkeestäkin löytyä (eikä työ ole mitään rakettitiedettä).
Itseä muuten henkilökohtaisesti on ihmetyttänyt se, että miksi joka merkkiliikkeessä ei ole tajuttu, että vaihteistoöljynvaihdon tarjoaminen ja markkinoiminen myös yksityisasiakkaalle olisi hyvää bisnestä, koska siitä saa lisää myyntiä firmalle. ( toki hallin väki pitää olla koulutettu ja mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut hankittu ensin).
-
Osa nro 32
(http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-224644.jpg)
Kuinkas paljon vaihteistoon jää paskasta öljyä, jos propun kautta ottaa ulos ?
No, teettekö öljynvaihdon itse niin, että propusta öljyt pois, sitten kaikki muu siihen päälle, vai kierrättämällä 8)
-
Kuinkas paljon vaihteistoon jää paskasta öljyä, jos propun kautta ottaa ulos ?
No, teettekö öljynvaihdon itse niin, että propusta öljyt pois, sitten kaikki muu siihen päälle, vai kierrättämällä 8)
Niin se kuuluu tehdäkkin, eli ensin propun kautta kaikki pois, sitten kierrättämällä.
Eli propunkautta päästetään vaihteiston pohjalta öljyt pois (öljyä tulee sieltä reilu 3 litraa), sen jälkeen öljytikun putken kautta laitetaan uutta öljyä siihen samaan paikkaan, josta vanha laskettiin pois, nyt on sitten uusi öljy lähdössä sieltä pohjalta kiertoon, työntämään sitä vanhaa öljyä pois.
-
Kuinkas paljon vaihteistoon jää paskasta öljyä, jos propun kautta ottaa ulos ?
Öljykierto eli vaihteisto+turbiini+öljynjäähdytin putkineen vetää reilu 7 litraa eli n 7- n3 = noin 4 litraa jää vanhaa öljyä. Eli tässä syy edellisessä viestissäni olleeseen "avautumiseen" valmistajan ohjeiden mukaisesta öljynvaihdosta.
No, teettekö öljynvaihdon itse niin, että propusta öljyt pois, sitten kaikki muu siihen päälle, vai kierrättämällä 8)
Mikäli vaihto tehdään oikeaoppisesti siten, että ensin lasketaan ulos se mitä tulee pohjapropun kautta, irrotetaan mahdollinen öljypohja ja puhdistetaan se/vaihdetaan se + uusi suodatin, mikäli on vaihdettava suodatin ja kaikki öljykierrossa oleva öljy vaihtuu vähintään kerran öljyä lopuksi kierrättämällä niin kyllä se vaan jatkaa vaihteiston elinikää (volvoissa olevissa aisineissa ei ole irrotettavaa öljypohjaa eikä suodatinta, mutta monessa muussa on).
Itse teen aina tällä kaavalla (+mahdollinen softapäivitys/sopeutus/laskurien nollaus lopuksi)
-
Eli tässä syy edellisessä viestissäni olleeseen "avautumiseen" valmistajan ohjeiden mukaisesta öljynvaihdosta.
Volvon vidalla oleva ohje kyllä käskee ensin laskea propusta öljyt pois ja sen jälkeen jäähdyttäjän letkusta kierrättämällä.....
-
Joo näinhän mä teenkin. Mä ilmeisesti artikuloin epäselvästi ;)
Ja se valmistajan ohjeiden mukaisesta öljynvaihdosta avautuminen olisi pitänyt kirjoittaa muotoon: Valmistajan ohjeiden mukaisen öljynvaihdon tärkeydestä avautuminen.
-
Joo näinhän mä teenkin. Mä ilmeisesti artikuloin epäselvästi ;)
Ja se valmistajan ohjeiden mukaisesta öljynvaihdosta avautuminen olisi pitänyt kirjoittaa muotoon: Valmistajan ohjeiden mukaisen öljynvaihdon tärkeydestä avautuminen.
uudelleenmuotoilu ymmärretty :)