Kiitos Miksu selkeästä kuvasta.
Olen ehdottomasti öljynvaihdon kannalla. Mikäli vaihto tehdään oikeaoppisesti siten, että ensin lasketaan ulos se mitä tulee pohjapropun kautta, irrotetaan mahdollinen öljypohja ja puhdistetaan se/vaihdetaan se + uusi suodatin, mikäli on vaihdettava suodatin ja kaikki öljykierrossa oleva öljy vaihtuu vähintään kerran öljyä lopuksi kierrättämällä niin kyllä se vaan jatkaa vaihteiston elinikää (volvoissa olevissa aisineissa ei ole irrotettavaa öljypohjaa eikä suodatinta, mutta monessa muussa on).
Toki jos vaihdossa ei vaihdeta kaikkea öljyä (jolloin likaista öljyä jää järjestelmään) tai käytetään öljylaatua, joka ei vastaa valmistajan vaatimuksia ja / tai laitetaan liian vähän/ liian paljon öljyä tai jätetään valmistajan mahdollisesti vaatima vaihteiston ohjelmistopäivitys/sopeuttaminen tekemättä on helppo rikkoa laatikko ja pistää omat vaihtotyöaikaiset virheet uuden öljyn syyksi.
Mikäli merkkiliike ei suosittele vaihteistoölyn vaihtoa, kannattaa vaihtotyö teettää jossakin osaavassa korjaamossa. Usein tällaisesa merkkiliikkeessä ei nimittäin ole kokemusta oikeaoppisesta vaihdosta ( ja Rane ei välttämättä valmistajan ohjeita lue) ja homma tulee tehtyä puolittain

Onneksi Volvoja on niin paljon takseina, että melkein joka kylällä vaihteistoöljynvaihdon osaava kaveri pitäisi merkkiliikkeestäkin löytyä (eikä työ ole mitään rakettitiedettä).
Itseä muuten henkilökohtaisesti on ihmetyttänyt se, että miksi joka merkkiliikkeessä ei ole tajuttu, että vaihteistoöljynvaihdon tarjoaminen ja markkinoiminen myös yksityisasiakkaalle olisi hyvää bisnestä, koska siitä saa lisää myyntiä firmalle. ( toki hallin väki pitää olla koulutettu ja mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut hankittu ensin).