Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: siipiveikko - 29.10.2012, 18:39:57

Otsikko: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 29.10.2012, 18:39:57
Laitetaan tuo oma 940 -97 turbofarkkukin tänne näytille kun suurimmat muutostyöt on nyt takanapäin.
Autohan on nimimerkki Hevosen entinen ja tuli mun omistukseen vajaa pari vuotta sitten.
Meinasin jo kesällä myydä tuon kun mieli teki hommata V90, mutta sitten tulin järkiini ja päätin pitää auton ja muokata sen näyttämään V90:ltä, ja onhan tuo turbotekniikka paljon hauskempi kuin vaparikutonen.
Tekniikkaa on piristetty entisen omistajan toimesta, eli perusjuttuja: bensalastu ja ahdot 1,1bar, kiinakuuleri ja dumppi. Putsarikoteloa avarrettu ja pakoputken takapönttö korvattu paremmin virtaavalla.
Kaupan mukana tuli penkkilappu 220hp ja sen jälkeen vaihdettu tuo cooleri.
Tältä auto näytti ostohetkellä
(http://i19.photobucket.com/albums/b176/turbo245/turbo%20945/19062012240.jpg)
(http://i19.photobucket.com/albums/b176/turbo245/turbo%20945/19062012239.jpg)
Ja tällä hetkellä
(http://i19.photobucket.com/albums/b176/turbo245/turbo%20945/29102012301.jpg)
(http://i19.photobucket.com/albums/b176/turbo245/turbo%20945/29102012303.jpg)
(http://i19.photobucket.com/albums/b176/turbo245/turbo%20945/29102012304.jpg)
(http://i19.photobucket.com/albums/b176/turbo245/turbo%20945/29102012305.jpg)
(http://i19.photobucket.com/albums/b176/turbo245/turbo%20945/29102012306.jpg)
(http://i19.photobucket.com/albums/b176/turbo245/turbo%20945/29102012307.jpg)
(http://i19.photobucket.com/albums/b176/turbo245/turbo%20945/29102012308.jpg)
Tänään kävin Mikkelistä hakemassa nuo 18" Super DTM vanteet (kiitokset Jahrelle) ja pakkohan ne oli ruuvata kiinni vaikka hieman liukasta onkin. Lähinnä tarkoitus oli katsoa miltä auton stance näyttää noilla ja tarvitseeko autoa madaltaa lisää keväällä, ja täytyyhän sitä hieman tiputtaa. Taakse täytyy vaihtaa katkotut kuormajouset että kestää laittaa kuormaakin kyytiin.
Viime kesänä laitoin tuohon purkuautosta ilmastoinnin, vakionopeussäätimen, sähkölasit ja kauko-ohjattavan keskuslukon/hälyt.
Sisustaan tuli oviverhoilut S90 Volvosta.
Ulkopuolen muutoksia varten hommasin 960 sedanin josta sain etupuskurin, lokarit, ovenkahvat ja kylki- ja helmalistat. Takapuskuri löytyi markkinapaikan kautta.
Takaikkunan pyyhkijä on tarkoitus vaihtaa V90 tai V70 malliseen, takaluukun tekstit vaihtuu lähiaikoina  ja koukkukin on pakko laittaa paikalleen kunhan muilta kiireiltä kerkeää, tuossa yhdessä kuvassa näkyy hienosti miten koukun sähköt roikkuvat paikallaan ;D
kommentoida saa vapaasti, ei vedetä papuja nokkaan kritiikistäkään.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon
Kirjoitti: hukka - 29.10.2012, 18:42:53
Todella hieno!  O0

Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon
Kirjoitti: jen - 29.10.2012, 18:47:06
Todella hieno!  O0
on! :hello:
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon
Kirjoitti: Tuomas-89 - 29.10.2012, 19:36:30
Hieno on  :hello:
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon
Kirjoitti: viiksivallu - 29.10.2012, 19:56:45
Hieno on  :hello:
Kyllä O0
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon
Kirjoitti: hevonen - 30.10.2012, 08:49:28
No joo, jotenkin tän arvasinkin... Helpolla tuon vielä tunnistaa, ihan samat kilvetkin on vielä. :))

Komian oot tehnyt, on noita herkkujakin paikallaan nyt, vielä sen tankillisen pensaakin tinkasit piru... :D
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon
Kirjoitti: Dave - 30.10.2012, 09:03:12
Hieno. Mutta onhan suora kuutonen sivistynyt moottori ja V 90 varmasti mukavampi ajaa, sisustus arvokkaampi jne. :) Kyllä minullekin kaveriksi menisi joku 940 Turbo mutta ei S 90:n tilalle :)

Moni tuntuu 940:n puolelle menevän... :P
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon
Kirjoitti: FenixOmena - 30.10.2012, 09:13:46
Tää on komia! Ja tuttu piha kuvissa :D kävin hakemassa puskurit ja takaluukun farkkuun sillon joskus :)
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon
Kirjoitti: hevonen - 30.10.2012, 13:10:23
Hieno. Mutta onhan suora kuutonen sivistynyt moottori ja V 90 varmasti mukavampi ajaa, sisustus arvokkaampi jne. :) Kyllä minullekin kaveriksi menisi joku 940 Turbo mutta ei S 90:n tilalle :)

Moni tuntuu 940:n puolelle menevän... :P
No, tuollainen kevytpiristetty 940 tbo vetää jo reilusta 2000rpm täydellä ahdolla.
Ei siinä mikään tinakone pysy mukana vakiona.
Kai se sitten siinä on?

S90 on toki erittäin sivistynyt kehonsiirtoväline mutta jos lähdetään erittelemään ominaisuuksia, 940 tbo vie mielestäni voiton.
Sairaan kova alavääntö(lastuilla) ja pysyy sinne ylämerkkiin asti... :)
Suorakuus toimii jouheasti mutta tehokaan ei riitä liki samoihin lukemiin, saatikaan vääntö.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon
Kirjoitti: siipiveikko - 30.10.2012, 13:28:27
No, tuollainen kevytpiristetty 940 tbo vetää jo reilusta 2000rpm täydellä ahdolla.
Ei siinä mikään tinakone pysy mukana vakiona.
Kai se sitten siinä on?

S90 on toki erittäin sivistynyt kehonsiirtoväline mutta jos lähdetään erittelemään ominaisuuksia, 940 tbo vie mielestäni voiton.
Sairaan kova alavääntö(lastuilla) ja pysyy sinne ylämerkkiin asti... :)
Suorakuus toimii jouheasti mutta tehokaan ei riitä liki samoihin lukemiin, saatikaan vääntö.
Samaa mieltä ollaan, kesällä koeajoin 180hp V90:n ja kyllä se aika mopo on tuohon turboon verrattuna.Yläkierroksilla oli havaittavissa jotain eloa mutta muuten aika hengetön.
Olen kyllä alkanut keräilemään tinakutosen osia ja siihen puhallin tai kaksi kylkeen, ei taida kylläkään tähän korin tulla tuo tinakone kun tuo tuttu katsastusmies väitti ettei sitä saa luvallisesti laittaa, umpimielinen äijä :'(
Älä Heppa jaksa olla katkera siitä tankillisesta, ne on ajettu jo kauan sitten ja täytyyhän myytävässä autossa olla tankki täynnä ;D
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon
Kirjoitti: siipiveikko - 30.10.2012, 13:35:03
Tää on komia! Ja tuttu piha kuvissa :D kävin hakemassa puskurit ja takaluukun farkkuun sillon joskus :)
Kiitokset, harmi kun en sattunut olemaan kotona silloin niin olisi voitu höpistä maailmaa paremmaksi.
Vielä niitä 200-sarjan osia löytyy nurkista jos tarviit.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: FenixOmena - 01.11.2012, 10:39:42
Kiitokset, harmi kun en sattunut olemaan kotona silloin niin olisi voitu höpistä maailmaa paremmaksi.
Vielä niitä 200-sarjan osia löytyy nurkista jos tarviit.

Pitää tuossa katsella jos jotain tarvitsee kuhan saa kepit pois ja pääsee auton rattiin :D oliko sulla vielä myynti-ilmo tuolla et näkee mitä on tarjolla?

ehkä sitä vois joskus käydä näyttämässä volvoa sielläpäin ja vaihtaa muutamat sanaset!  :hello:
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 01.11.2012, 12:01:59
 oliko sulla vielä myynti-ilmo tuolla et näkee mitä on tarjolla?

Löytyihä se ilmo kun vähän kaiveli, uppasin sen etusivulle.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: Rusakko - 01.11.2012, 12:16:10
Hevosen kärrynä bongattu aikasemmin ja komee on kyllä nykyäänkin *W->
Missäs päin tää majailee?
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 01.11.2012, 13:27:56
Hevosen kärrynä bongattu aikasemmin ja komee on kyllä nykyäänkin *W->
Missäs päin tää majailee?
Kiitokset. Kotkassa majailee.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: jogiin - 01.11.2012, 15:05:30
Vähän muuttunu siitä ku siellä kesällä pyörähdin  :)
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: bolinder - 01.11.2012, 18:40:49
vähän helppo mä ostin tämmönen 945 ja sitte tadaa seuraava kuva mulla on v90r ;D no ei mutta paljonko noista osista oli bolt on ? varmaan takapuskuri ja listat on mutta miten konepelti?
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: Jussi.L - 01.11.2012, 19:25:57
No, tuollainen kevytpiristetty 940 tbo vetää jo reilusta 2000rpm täydellä ahdolla.
Ei siinä mikään tinakone pysy mukana vakiona.
Kai se sitten siinä on?

S90 on toki erittäin sivistynyt kehonsiirtoväline mutta jos lähdetään erittelemään ominaisuuksia, 940 tbo vie mielestäni voiton.
Sairaan kova alavääntö(lastuilla) ja pysyy sinne ylämerkkiin asti... :)
Suorakuus toimii jouheasti mutta tehokaan ei riitä liki samoihin lukemiin, saatikaan vääntö.

Nii muttaku 940 on vajaapyttynen  :P Mutta 940 turbo vie kyllä hippusen vähemmän pensaa.  Kokemusta on molemmista ja manuaalina. Mutta ei kai kukaan kulutuksen takia takaveto volvolla ajele  :D

E: Ainii. Ja tosi komee pirssi! Itellä käyny sama swappi mielessä ku olis paloiks joutava 960.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 01.11.2012, 23:00:07
vähän helppo mä ostin tämmönen 945 ja sitte tadaa seuraava kuva mulla on v90r ;D no ei mutta paljonko noista osista oli bolt on ? varmaan takapuskuri ja listat on mutta miten konepelti?
Takapuskurin kiinnikkeisiin joutu porailemaan uudet reiät koriin ja viilaamaan puskurin alumiinikiinnikkeitä, helmalistoille joutui tietysti laittamaan kiinnikkeet eli helmoihin joutui poraamaan reikiä.
Kylkilistoille joutui poraamaan reiät oviin kiinnikkeitä varten ja vanhojen listojen reiät jäi ikävästi näkymään uusien listojen alapuolelle, sen takia mulla on nuo ylimääräiset "kromi"listat kylkilistojen alla. Mulla oli ruosteettomat ja hyvämaaliset ovet niin en viitsinyt hitsata reikiä umpeen kun sitten olisi pitänyt maalata ne.
Ovien kahvojen vaihto oli helppo kun vaihdoin samalla ovipahvit ja kaikki avausmekanismit 960:n ovista, Helpoin olisi tietysti vaihtaa koko ovet.

Keula vaati hieman enemmän työtä, konepelti on sama vanha 940:n pelti mutta lokareiden takayläkulmat joutui muokkaaamaan että ne istui tuulilasin tolppiin ja lasin ja konepellin väliseen peltiin.
Leikkasin vain palat pois 960:n lokareista ja hitsasin tilalle 940:n lokareista vastaavat palat. Joutuihan niitä paloja jonkin verran muokkaamaan kun tuo lokarin yläreunan kantti on paljon pyöreämpi kuin 940:ssä.
Valot oli melkein bolt on juttu, 960:stä porasin irti yhdet pienet pellinpalat pistehitseistä ja hitsasin ne 940:n valojen taustapeltiin.
Etupuskurille tein kiinnikkeet 940:n alkuperäisistä pumpuista, ensin poralla pieni reikä kylkeen että pääsee paineet pois, sitten varsi poikki lentävällä.
Tein puskurin taakse sopivat laput 4mm levystä ja hitsasin ne katkaistuihin pumppuihin.
Sitten vaan maalaus ja osat kiinni. Pari kolme viikkoa siinä meni ja silti auto oli koko ajan liikenteessä.

Tänään sain takaluukun tekstit postista ja irroittelin jo vanhat merkit/liimat luukusta. Myllytin takaluukun maalipintaa kiiltäväksi, huomenna täytyy hakea jotain 2-puolista teippiä millä nuo merkit saa kiinni. 
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: 460GLE - 02.11.2012, 14:13:25
Todella hyvännäköstä jälkeä, kyllä se muuttuikin paljon ku vertaa alkuperäseen.  8)
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 02.11.2012, 19:04:50
Todella hyvännäköstä jälkeä, kyllä se muuttuikin paljon ku vertaa alkuperäseen.  8)
Kiitokset.
Tänään sain laitettua takaluukun V90R merkit paikalleen, kuvia ei tullut otettua kun satoi vettä kaiken päivää.
Tänään lähti pihasta myös 2 varaosaautoa (945 ja 960) romu-ukon kyytiin, sain vielä parikymppiä rahaakin niistä :2funny: ja emäntä tykkää kun pihat siistiytyy.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 04.11.2012, 12:17:00
Tarkoitus olisi vaihtaa autoon vaalean harmaa nahkasisustus, tai oikeastaan pelkät penkit jos vaan jostain löytyisi hyväkuntoiset. Saa tarjota jos jollain on ylimääräisenä.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon
Kirjoitti: A.J.H - 06.11.2012, 20:39:38
Samaa mieltä ollaan, kesällä koeajoin 180hp V90:n ja kyllä se aika mopo on tuohon turboon verrattuna.Yläkierroksilla oli havaittavissa jotain eloa mutta muuten aika hengetön.
Olen kyllä alkanut keräilemään tinakutosen osia ja siihen puhallin tai kaksi kylkeen, ei taida kylläkään tähän korin tulla tuo tinakone kun tuo tuttu katsastusmies väitti ettei sitä saa luvallisesti laittaa, umpimielinen äijä :'(
Älä Heppa jaksa olla katkera siitä tankillisesta, ne on ajettu jo kauan sitten ja täytyyhän myytävässä autossa olla tankki täynnä ;D

Tuhnuhan se tuo 180hv on, ehkä tuolla kannella olis vähän piristyny ja putkella lisää, mut ei se turbo silti oo. Takalasinpyyhkijän voinet hakea samasta paikasta kuin listankiinnikkeet  ;) , omaanikin oli vaihdettu tavallinen 940 pyyhin joskus ja sen päivitin heti oston jälkeen, ei ollu kallis.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 07.11.2012, 10:34:39
Täytyypä käydä kysymässä pyyhkijän varren hintaa sinisellä, kiitti vinkistä.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: Rusakko - 07.11.2012, 14:10:52
Täytyypä käydä kysymässä pyyhkijän varren hintaa sinisellä, kiitti vinkistä.
Kait siihen tää kävis suoraan?
http://viewitem.eim.ebay.fi/-VOLVO-V70-ESTATE-9600-UPGRD-REAR-WIPER-ARM-BLADE-Mk1/170924793375/item
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 07.11.2012, 14:37:25
Saattais käydä mutta ehdin jo käymään sinisellä ja tilasin alkuperäisen V90 pyyhkijän, hintaa n.60e. Tilasin samalla kuskin oveen kromilistan kiinnikkeet kun lista helähtää ikävästi ovea sulkiessa.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: comanche - 07.11.2012, 18:30:25
Kuinka sait asennettua nuo muovihelmat? Teitkö reiät koriin?

Tosi hieno auto!

E: Siellähän se lukee  :idiot2:
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 08.11.2012, 17:30:51
Eilen laitoin 960:n sähköflektin alkuperäisen viskon tilalle, oli helppo asentaa kun olin vetänyt jo kaikki sähköt valmiiksi samalla kun laitoin ilmastoinnin viime kesänä. Flekti oli helppo kiinnittää alkuperäiseen tuulitunneliin kolmella 6mm pultilla.
Flektin moottorin ja vesipumpun hihnapyörän pultinpäiden väliin jäi vain 2-3mm rakoa , täytyy lyhentää vielä niitä pultteja hieman ettei ota toisiinsa kiinni.
Selkeästi auton käytös muuttui kun visko jäi pois, ottaa herkemmin kierroksia ja lämpeneekin nopeammin.
Hiekkapuhaltelin purkuautosta otetut etutukivarret ja jarrusatulat puhtaaksi ja hain tiivistesarjat satuloille. Pitää vielä maalailla ja kasata satulat, sitten ne voi laittaa hyllyyn odottelemaan asennusta joskus tulevaisuudessa.
Tukivarsiin voisi hommailla uretaanipuslat niin saisi alustasta hieman jämäkämmän.
Mistä saisi edullisimmin uretaanipuslat?
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: A.J.H - 08.11.2012, 22:34:19
Eilen laitoin 960:n sähköflektin alkuperäisen viskon tilalle, oli helppo asentaa kun olin vetänyt jo kaikki sähköt valmiiksi samalla kun laitoin ilmastoinnin viime kesänä. Flekti oli helppo kiinnittää alkuperäiseen tuulitunneliin kolmella 6mm pultilla.
Flektin moottorin ja vesipumpun hihnapyörän pultinpäiden väliin jäi vain 2-3mm rakoa , täytyy lyhentää vielä niitä pultteja hieman ettei ota toisiinsa kiinni.
Selkeästi auton käytös muuttui kun visko jäi pois, ottaa herkemmin kierroksia ja lämpeneekin nopeammin.
Hiekkapuhaltelin purkuautosta otetut etutukivarret ja jarrusatulat puhtaaksi ja hain tiivistesarjat satuloille. Pitää vielä maalailla ja kasata satulat, sitten ne voi laittaa hyllyyn odottelemaan asennusta joskus tulevaisuudessa.
Tukivarsiin voisi hommailla uretaanipuslat niin saisi alustasta hieman jämäkämmän.
Mistä saisi edullisimmin uretaanipuslat?

Ite tilasin aikoinaan jenkkilästä IPD:ltä sen setin, missä oli vahvistetut kumit ja sit se ristikkäinen pusla sinistä uretaania, eli melko pehmeä. ei kai noita suomesta kovin edukkaasti saa.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 17.11.2012, 22:42:59
Tänään sain korjattua muutaman ärsyttävän pikkuvian. Oikean takavalon kosketushäiriö poistui kun vaihdoin kokonaan toisen lampunkannan ja polttimon.
Sisävalo ei toiminut kuskin ovesta, luulin että olin unohtanut jonkun maadoituksen irti kun kesällä vaihdoin johtosarjan, mutta ilmenikin että ovivalokytkin ei saanut kunnolla maita, korjaantui putsaamalla ja ruuvia kiristämällä.
Oikean takaoven keskuslukko ei lukinnut ovea, avasi kylläkin joten aina kun auton lukitsi niin takaovi piti muistaa lukita sisältä. Vika poistui kun vaihdoin toisen lukkomoottorin.
Vesipumpun pultit sain myös lyhennettyä, nyt ei tarvitse pelätä että ottaako pultit kiinni sähköflektiin.
Talvirenkaat laitoin alle n. viikko sitten ja pesin, vahasin ja imuroin auton, nyt saa talvi tulla mun puolesta.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 21.11.2012, 23:34:08
Eilen laitoin sen 960/V90 takalasinpyyhkijän paikalleen ja vaihdoin peruutusvalokytkimen laatikkoon. Kytkimen vaihto oli helppo homma paitsi jostain syystä kytkimeen tuleva liitin oli erilainen kuin uudessa kytkimessä, johdoista löytyi vanhat tinaukset eli joku oli aikaisemmin vaihtanut liittimen. Onneksi löytyi sopiva liitin varastosta, niin sain tinailtua sopivan liittimen johtoihin.
Ahdetun kutosen tekeminenkin edistyy pikkuhiljaa, nyt on tarvittava määrä T5:n mäntiä kasassa ja ne on kaverilla ultraäänipesussa.
Punnitsin männät ja heittoa oli 3g kevyimmän ja painavimman välillä, täytyy viilailla ne samanpainoisiksi kun ehtii.
Männänrenkaat pitäisi jostain löytää, paikallinen varaosakauppias myi eioota sekä Volvon että audin männänrenkaita kysyessäni.
Kuulin että audin 3B koneen männänrenkaat olisi samoilla mitoilla ja pitäisi olla reilusti halvempia kuin T5:n renkaat. Jos jollain on heittää vinkkiä mistä nuo renkaat löytyisi, niin olisin kiitollinen. Ylimmän renkaan korkeus pitää olla 1,5mm, joissain sarjoissa on 1,2mm.
Kun männänrenkaat löytyy niin voisi viedä lohkon hoonattavaksi.
Kyselty myös H-profiilikankia JuhaU:lta.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: bolinder - 22.11.2012, 17:38:19
 jännä homma tään kutosen kanssa ku on niin hankala löytää konen sisäisiä  osia , tuntuu että kaikki on ruotsin tilaus kamaa..... tuolta ainakin saa jotain renkaita http://www.stenparnermotor.se/Default.aspx
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: ässäarpa - 25.11.2012, 09:10:19
Todella hienoa!
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: 855_T5R - 29.11.2012, 22:59:03
Komia! Ei voi muuta sanoa!  8)
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 13.12.2012, 19:15:05
Kiitokset.
Eilen aloittelin alkoholin väärinkäytön, eli tankkasin RE85:sta 20L ja loput 98-bensaa. Ainakaan vielä en ole huomannut mitään muutosta auton käyttäytymisessä.
Tänään tilasin männänrenkaat ahdettuun kutosprojektiin, renkaat on tarkoitettu Audin koneeseen mutta mitat täsmää Volvon T5 mäntiin, eli ylin rengas 1,5mm, toinen 1.75mm ja alin 3mm. Hintaa jäi 110e koko sarjalle.
Kampiakseli ja H-profiilit tuli ostettua JuhaU:lta ja ne pitäisi saapua ensi viikolla.
Sitten pääsee koekasaamaan alakerran että näkee mahtuuko veivit liikkumaan vai täytyykö lohkosta ottaa tavaraa pois.
Sitten kanget tarkastettavaksi alasilmän pyöreyden osalta ja lohko hoonattavaksi, siitä se pikkuhiljaa lähtee etenemään.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: bolinder - 13.12.2012, 20:00:39
Lainaus
Eilen aloittelin alkoholin väärinkäytön, eli tankkasin RE85:sta 20L ja loput 98-bensaa. Ainakaan vielä en ole huomannut mitään muutosta auton käyttäytymisessä.

eikö näissä menee ihan kivasti ,kun lammas pikkasen korjaa seokset . enemmän se mylly vaatii  "kotimaista"

onko tinalohko valittu jo tuleeko uudempi vahvempi vai
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 13.12.2012, 20:29:19
lohko on jo hankittu, vanha b6254 960 Volvosta.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: bolinder - 13.12.2012, 21:04:11
onko mitään vahvistuksia tulossa putkienympäri?
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 23.12.2012, 10:06:13
onko mitään vahvistuksia tulossa putkienympäri?
Tuota on mietitty ja todettu ettei ole tarvetta mun tehotavotteilla.
Pari päivää sitten sain kampiakselin ja H-profiiliveivit ja vein ne samantien kaverille mitattavaksi. Kampiakseli oli mitoissaan ja kaulat kunnossa. Kiertokankien alasilmän pyöreys oli OK mutta yläsilmät oli liian tiukat ja koneistusjälki huono, kaveri koneisti ne samantien oikeisiin mittoihin.
Eilen koekasattiin alakerta ja todettiin ettei mahdu kunnolla pyörimään, kiertokanki hipaisee sylinteriputken alareunaan. Otin paineilmavingulla n.4mm tavaraa pois sylinteriputken alareunasta molemmista reunoista, nyt mahtuu pyörimään.
Ehkä ensiviikolla lähtee lohko hoonattavaksi.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: sekokupu - 23.12.2012, 11:50:24
Jos ahdetun kutosen meinasit tähän lyödä, miten meinasit hoitaa lakiteknisen puolen?
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 23.12.2012, 11:58:44
Näillä näkymin ei ole tarkoitus laittaa tähän autoon, ei onnistu laillisesti. Tehdään nyt kone ensin ja katsotaan sitten mihin koriin se laitetaan, tai sitten teen siitä lumilingon kun tuota lunta tuntuu riittävän :2funny:
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 31.12.2012, 13:51:22
Tänään varmistui tuon kutosen ahdinvalinta kun löysin edullisesti hyvän mitsun ahtimen T5-R volvosta eli 15g suoralla downpipen lähdöllä. Nyt pitää vaan löytää toinen samanlainen.
Lohkoa en ole vielä ehtinyt viemään hoonattavaksi, ehkä loppuviikosta saa senkin vietyä.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 26.01.2013, 23:00:29
Auto on pelannut hienosti eikä ole tarvinnut käsiä rasvata sen kanssa.
Ahdettu kutosprojektikin etenee pikkuhiljaa, lohko on nyt hoonattu mutta ei siitä aivan täydellinen tullut.
Entinen omistaja oli onnistunut jättämään sylintereihin vettä kun kone seisoi tallissa ilman kantta, jonkun verran oli syöpymiä pytyissä ja ne lähti hoonaamalla sen verran ettei niitä tunne käsin mutta ne näkyy tummempina kohtina.
No näillä mennään ja toivotaan ettei se nyt ihan älyttömästi polta öljyä.
Tänään poistettiin kattilakiveä sylinterien väliin jyrsityistä 0,6mm urista etikkahapon avulla, nyt täytyy hommata sopivaa shimmilevyä mitä tungetaan noihin uriin kestävyyden parantamiseksi.
Lohko lähtee maanantaina lasikuulapuhallukseen ja sieltä suoraan maalattavaksi.
Sitten pääsee kasaamaan alakertaa, kansikin pitää viedä työstettäväksi kunhan budjetti sallii.
Toinen turbokin on vielä löytämättä eli jos jollakin on ylimääräinen mitsu 15g niin voi tarjota.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 07.02.2013, 15:19:23
No niin, lohko ja öljypohja nyt lasikuulapuhallettu ja maalattu. Alakerran kasausta aloiteltu sen verran että kampiakseli,kiertokanget ja männät on paikallaan.
Toinen turbokin löytyi edullisesti, mutta se on harmittavasti sillä kartiopakopesällä kun toinen ahdin on paremmalla suoralla pesällä. Molemmat pesät on  kokoa 7.
Vähän on mietityttänyt jos vaihtaisi molempiin kutosen pesät, ettei tulisi turhan korkealta heräilevä kone. Jos jollain on ylimääräisiä kutosen pesiä niin voi tarjota ja voin harkita vaihtoakin seiskan pesiin.
Täytyy jossain vaiheessa tilailla ebaystä korjaussarjat turboihin kun toisessa on turhan paljon akselin suuntaista välystä.
Kansi lähtee lähiaikoina paikalliselle kansigurulle työstöön, tehdään ainakin race-seetit ja ehkä kevyttä porttaustakin.
Täytyy laittaa kuvia koneprojektista lähiaikoina.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 08.02.2013, 10:36:23
No nyt hajosi lämppärin kenno autosta, olenkin ihmetellyt muutaman päivän ikkunoiden huurtumista. Tänään lisäsin nestettä ja lähdin ajamaan, vähän ajan päästä alkoi glykoli haisemaan ja veti ikkunat huurteeseen. Tiedossa kiva remontti, viime kesänä vasta laitoin ilmastoinnin autoon ja samalla vaihtui koko lämmityslaite eli tiedän miten veemäinen homma on tiedossa.
Mistähän saisi uuden hyvän kennon? Ne Nissensin kennot on kuulemma ihan susia ja sinisellä taitaa hinnat olla pilvissä.
Saa tarjota käytettyä ehjää kennoa jos jollain on ylimääräisenä.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: A.J.H - 08.02.2013, 10:45:46
No nyt hajosi lämppärin kenno autosta, olenkin ihmetellyt muutaman päivän ikkunoiden huurtumista. Tänään lisäsin nestettä ja lähdin ajamaan, vähän ajan päästä alkoi glykoli haisemaan ja veti ikkunat huurteeseen. Tiedossa kiva remontti, viime kesänä vasta laitoin ilmastoinnin autoon ja samalla vaihtui koko lämmityslaite eli tiedän miten veemäinen homma on tiedossa.
Mistähän saisi uuden hyvän kennon? Ne Nissensin kennot on kuulemma ihan susia ja sinisellä taitaa hinnat olla pilvissä.
Saa tarjota käytettyä ehjää kennoa jos jollain on ylimääräisenä.

Kysäseppä sekokuvulta, sille myin siitä kaadetusta raadosta koko paketin kaikkineen. Sillä saattaa vielä olla tallessa se
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: Elk - 08.02.2013, 10:55:05
Hella-Behr kennoa pitäs saada tilattua ihan minkä tahansa asiantuntevan varaosaliikkeen kautta.

Se sinisen hinta muuten on aika suolainen, noin 360e ja varaosanumero ilmastoituun 940:een 1307236.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 08.02.2013, 11:05:21
Kiitokset vinkeistä, kysellään.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: Half time - 08.02.2013, 13:06:12
Tuosta lämppärin kennosta sen verran, että kaverit on pari sellasta tarvike kennoa laittanut (nissen) ja kennon vaihdon myötä on lämpö kaikonnut kabiinin puolelta. En kyllä suosittele ollenkaan varsinkin kun tietää tosiaa millanen savotta se sinne on laittaa.
Korjauta vanha tai osta siniseltä uusi.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: Elk - 08.02.2013, 13:07:35
Tuosta lämppärin kennosta sen verran, että kaverit on pari sellasta tarvike kennoa laittanut (nissen) ja kennon vaihdon myötä on lämpö kaikonnut kabiinin puolelta. En kyllä suosittele ollenkaan varsinkin kun tietää tosiaa millanen savotta se sinne on laittaa.
Korjauta vanha tai osta siniseltä uusi.
Orggis on Hella-Behr. Kysyttävää?
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 08.02.2013, 16:44:35
Hella-behr tilattu, tulee maanantaina. Hintaa n.80e.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 10.02.2013, 21:19:13
Tänään purettu vanha lämppärin kenno pois, aikaa kului 3-4 tuntia. Välillä piti hakea klemmariavain kaverilta lainaan kun ei pikkuräikällä, jatkovarsilla ja 7mm hylsyllä saanut kaikkia kotelon ruuveja auki. Vanha kenno oli pettänyt päädyn ja kennon saumasta, en tiedä saisiko sen korjattua.
Vanha kenno oli merkiltään Harrison ja siinä oli messinkipäädyt.
No, huomennapitäisi saapua uusi kenno ja pääsee kasaamaan auton takaisin ajoon.

Samalla huomasin konehuoneessa että öljyn mittatikku oli hypännyt irti putkesta, olisikohan huohotin mennyt jäähän jossain vaiheessa.
Mistähän tuo huohotus yleensä menee tukkoon ja mitä kannattaa purkaa/putsata.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: Half time - 10.02.2013, 21:30:47
Joo muistaakseni toi Harrison on englantilainen kenno. Oli erään vanhemman jäähdytin korjaajan kanssa kerran puhe noista kenno asioista ni se tuumi ettei ne oikein nää alumiini kennot oo kummosia. Suurimmaksi viaksi se sano että joko väliseinä vuotaa tai sitä ei jopa ole ollenkaan. Koita siinä sitten saada lämpöä koppiin.

 
Orggis on Hella-Behr. Kysyttävää?
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 11.02.2013, 21:19:33
Lämppärin kenno vaihdettu ja kasailtu sisustusta, vielä jäi hieman hommaa huomiseksi. Etupenkit, hanskalokero ja kojelaudan alle tulevat panelit jäi vielä laittamatta.
Kenno on muovipäätyinen ja made in China, toivottavasti kestää ja on lämmin.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: sorvari - 11.02.2013, 23:06:36
Hella-Behr orginaali??
omassa 9satkussa oli Harrisonin kenno kun viime syksynä sen purkasin.
uusi messinki päätyinen volvolta 351euroa,oli tehty ranskassa.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 13.02.2013, 09:03:40
Eilen sain kasailtua sisustuksen valmiiksi, taas toimii laitteet. Eikun kovaa ajoa. Nyt voi taas keskittyä kutosen rakentamiseen.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 14.02.2013, 12:42:10
Kutosen kansi viety eilen paikalliselle kansigurulle, tehdään ainakin race-seetit ja ehkä kevyt porttaus. Katsotaan ensin paljonko se virtaa vakiona. Onko ideoita/tietoa mistä sitä kannattaa kairata?
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 13.03.2013, 16:47:43
Volvo kotiutui äsken luottomaalarilta, putsattiin tuulilasin ympäristön alkavat ruosteenalut ja maalattiin/lakattiin pilarit ja katon etuosa.
 Samalla korjattiin etupuskurin maalivaurio joka ilmestyi syksyllä kun vastamaalattu puskuri oli tallin lattialla ylösalaisin vanhan lakanan päällä, lakanassa oli varmaan jarrunesteläikkä tai jotain muuta myrkkyä kun maali rokahti kämmenenkokoiselta alueelta.
Annetaan maalien kuivua muutama päivä ennen sumurajan kiilloitusta, ja sitten laitetaan uudet tuulilasinlistat paikoilleen.
Vielä kun löytäisi jostain 960 farkun tai V90 katon tippalistat, niin ne voisi vaihtaa nykyisten tilalle.
Oli muuten hurja määrä roskia/multaa tippalistojen ja tuulilasitolppien välissä, se rako kun kapenee alaspäin tultaessa ja kaikki roskat kiilautuu sinne väliin ja maatuu sinne. Kannattaa puhallella paineilmalla sinne rakoihin sillointällöin niin tulee paskat pois.

Lankulta löytyi mulle parempikuntoinen maski ja ajovalojen korkeudensäätömoottorit, kiitokset niistä.
Maski meni samantien kiinni mutta korkeudensäätömoottorit laitan vasta keväämmällä kun tarkenee tehdä pihalla. Talli on taas niin täynnä kun teen kahden A-Fordin peltihommia, toinen on kaverin -30 avolava ja oma on -29 Tudor.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 16.02.2014, 11:48:15
Tämäkin voi hyvin ja palvelee uskollisesti. Vuosi sitten sain ostettua V90:n harmaan nahkasisustan ja se tuli putsattua ja asennettua paikalleen.
Lämppärinkennon vaihdon jälkeen en ollut täysin tyytyväinen lämmitystehoon, joten korjautin vanhan kennon. Siihen tinattiin uusi samanlainen "hunajakenno" kuin alkuperäinen, kallista lystiä oli mutta nyt riittää lämpöä.

Takajouset vaihdoin viime kesänä kierroksella lyhennettyihin kuormajousiin, tuli paljon parempi ajaa ja jaksaa kantaa kuormaa.
Ahdettu kutoskone alkaa olla kasassa, vielä ahtimille öljynsyöttö ja moottorinohjauksen kasaus niin kone on valmis. Kytkimeksi tuli hankittua SRE -765 ja 4-lapainen jousittamaton sintteri. Laatikoksi tulee BMW:n 6-vaihteinen manuaali GS6-53DZ, pitäisi kestää sen mitä tinakutosesta irti saa. Laatikko on tällä hetkellä hitsattavana nimim. BOOST:lla, joka hitsaa laatikkoon tinakutosen perästä olevan automaattilaatikon kaavelin.

Etupuskuriin on vieläkin työn alla lasikuitukopio 850 T-5R:n spoilerista, muotti on lähes valmis, kunhan vaan olisi aikaa tehdä viimeiset viimeistelyt siihen.
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: bolinder - 17.02.2014, 14:45:17
Lainaus
Ahdettu kutoskone alkaa olla kasassa, vielä ahtimille öljynsyöttö

mistä muuten nappasit öljysyötön
Otsikko: Vs: Siipiveikon Wagon V90R
Kirjoitti: siipiveikko - 17.02.2014, 15:52:23
Alkuperäiseltä öljynpaineanturilta haaroitettu molemmille ahtimille.