Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: retox - 28.10.2012, 17:39:00
-
Mistä vehkeestä olette ottanut sähköflektin? b200k kone kyseessä.
-
Mistä vehkeestä olette ottanut sähköflektin? b200k kone kyseessä.
S80:n flekti (sama S60:ssä ja V70n:ssä) 940:n tunnelissä kiinni. Flektin kehysmuovi jää hitusen pieneksi tuonne sisälle mutta kun hyvin saa keskitettyä niin 1,5cm leveä koriliimasauma tulee tuubista suoraan ilman suutinkärkeä. 940:ssä tuolla virityksellä jää 15mm rakoa flektimoottorin ja vesipumpun väliin että remmejä voi vielä kivuttomasti vaihdella V:>
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940flekti.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940flekti2.jpg)
-
tai sitten motonetistä sähköflekti. monta eri kokoa valittavissa. itsellä ja kavereilla hyvin toiminut.
-
tai sitten motonetistä sähköflekti. monta eri kokoa valittavissa. itsellä ja kavereilla hyvin toiminut.
Minkäkokosena otitte? Mitä piti tehä että saa toimimaan\pysymään?
-
Minkäkokosena otitte? Mitä piti tehä että saa toimimaan\pysymään?
Olikohan nyt se 40cm kokoinen itsellä.. Rele väliin sitten anturi on myös itselle syylärissä että lähtee automaattisesti pyörimään tietyssä lämpötilassa. Itsellä myös pakkosyöttö napilla. Kiinnitys ihan nippusiteillä flektin kiinnityksistä syylärinläpi niistä reijistä. Ja kyllä pysyy kiinni. Itselle tällä hetkellä 3 nippusiteellä kiinni kun flektin yksi kinitys rrikki. Voin pistää kuvan tänne illemmallA sähkökaaviosta. Googlettamalla sekin kyllä löytyy.
-
Omasta mielestä syylärin läpi kiinnittäminen ei kuulostanu hyvältä :idiot2:
Bilteman 35cm meni aika kivasti ja ainaki viel on ihan tarpeeks jäähdyttäny:
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/291020121970.jpg)
-
Joo, ja kannattaa asentaa se oikein päin. Itellä oli joskus sellanen viritys et puhalsi eteenpäin, ei ollu oma asennus....
-
Mulla on ollut parissa vehkeessä silleen että esim. m4 pulteilla tai porakärkiruuveilla yläreunaan (siihen lirpakkeeseen) kiinni ja alas vedetty nippusiteillä (ei syylärin läpi). Hyvin on pysyny :pomo:
-
Omasta mielestä syylärin läpi kiinnittäminen ei kuulostanu hyvältä :idiot2:
Bilteman 35cm meni aika kivasti ja ainaki viel on ihan tarpeeks jäähdyttäny: http://fjoni.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+1988/291020121970.jpg/full (http://fjoni.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+1988/291020121970.jpg/full)
mikä siinä ei kuulosta hyvältä? moneen volvoon ollaan vedetty niin eikä ikinään ole mitään ongelmia ollut. ei niitten ohuitten ripojen sisällä mitään vettä kulje. eikä ne edes väänny vaikka nippusiteillä laittaa kiinni joten aivan sama. saa olla amatööri että saa syylärin rikki kun kiinnittää flektin nippusiteillä siihen. ei pitäis edes onnistua.
-
mikä siinä ei kuulosta hyvältä? moneen volvoon ollaan vedetty niin eikä ikinään ole mitään ongelmia ollut. ei niitten ohuitten ripojen sisällä mitään vettä kulje. eikä ne edes väänny vaikka nippusiteillä laittaa kiinni joten aivan sama. saa olla amatööri että saa syylärin rikki kun kiinnittää flektin nippusiteillä siihen. ei pitäis edes onnistua.
Entä sit ku kiinnitys pikkasen löystyy ja flekti pääsee heiluun syyläriä vasten?
-
Omasta mielestä syylärin läpi kiinnittäminen ei kuulostanu hyvältä :idiot2:
Bilteman 35cm meni aika kivasti ja ainaki viel on ihan tarpeeks jäähdyttäny: http://fjoni.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+1988/291020121970.jpg/full (http://fjoni.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+1988/291020121970.jpg/full)
Mulla on ollu asennettuna ihan pulteilla ja tosi leveillä aluslevyillä kiinni syyläriin,
taivuttaa niitä ripoja sen verta että se pultti mahtuu siitä läpi.
Kuten mainittu ei niissä vettä mene, se ei haittaa mitään että 4:stä
kohdasta on jäähdytysripoja hiukan sivuun käännetty että m6 pultti menee läpi.
-
Entä sit ku kiinnitys pikkasen löystyy ja flekti pääsee heiluun syyläriä vasten?
Ei se löystymään pääse jos kiinnittää kunnolla.
-
Näyttäkää mulle yksikin tehdastekoinen auto jossa flekti on kiinnitetty suoraan kennon läpi.
-
Tehdastekoisesta en tiedä mutta pariin F-ryhmäläiseen Bemariin tehtiin ja yhteen 940:een ja hienosti on pelannut läpipultatut. Kestää rallin höykkyytykset eikä ole tarvinnut kiristellä jälkeen. Sopivat aluslevyt kennoa vasten ja lukkomuttereilla kiinni.
-
Omaankin on sähköflekti rakenteilla, meinasin 940:n sähköflektin kuoriin sovitella tuon bilteman isomman yleismallin. Mistäs anturi? Mieluiten ottaisin sellaisen mikä käy suoraan syyläriin. Mulla on tuossa syylärissä kartturin puoleisessa päässä sellainen muovinen tökättävä tulppa niin sen tilallehan se olisi helppo laittaa.
-
Muistaakseni itse ostin anturin ihan motonetin varaosatiskiltä. Varmaan volvoltakin saa. Ja oli juurikin sellainen painettava sinne syylärin yläkulmaan.
-
Joo omaan ysiinkin ostin mätänetistä.
Tuossa numero:
Jäähd puhallinant Volvo260/700 13-3693 900-s jos sähköpuhallin (ø22mm reikään) [1990 - 1998] 9.90 €
-
Näyttäkää mulle yksikin tehdastekoinen auto jossa flekti on kiinnitetty suoraan kennon läpi.
Mitä haet tällä? Että jos ei ole ollut tehtaalla missään niin ei voisi sitä tehdä?
-
Löytyykö syyläristä anturille paikkaa? Ja 35cm levyinenkö riittää? Ja imevä pitänee olla?
-
(http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6693.jpg)
-
Vielä et minkäkokonen sulake? 10A? Ja miksi on\off kytkin?
-
Löytyykö syyläristä anturille paikkaa? Ja 35cm levyinenkö riittää? Ja imevä pitänee olla?
Ainakin itsellä on ollut 700&900 sarjalaisissa kuvan osoittamassa paikassa anturi/ anturille paikka.. Jossei anturia ole niin sen voi ostaa esim. jostain autotarvike liikkeestä n.13 euron hintaan. Olet ihan oikeassa sen suhteen, että imevähän sen pitää olla.
-
Ainakin itsellä on ollut 700&900 sarjalaisissa kuvan osoittamassa paikassa anturi/ anturille paikka..
Joo anturille on ainakin 900-sarjalaisissa paikka mutta esim dieseleissä ei kyseistä anturia ole vakiona.
-
Joo anturille on ainakin 900-sarjalaisissa paikka mutta esim dieseleissä ei kyseistä anturia ole vakiona.
Entäs 240?
-
Itella ei ollut 242 syylärissä paikka anturille mutta helppo vetää 22mm porala reikä ja tiiviste väliin ja painaa vaan anturi kiinni.
Tiviste tuli anturin mukana.
-
Entäs 240?
Muutamia 200-sarjalaisia purkaneena en ainakaan anturin paikkaa löytänyt yhdestäkään dieselistä, B19A koneellisesta enkä B200K koneellisesta. Tuo Motonetin osanumero antaa kyllä osviittaa kun lukee 260/700.
-
Mitä haet tällä? Että jos ei ole ollut tehtaalla missään niin ei voisi sitä tehdä?
Varmaan sitä että yksikään valmistaja ei ole katsonut tuon kestävän loputtomiin.
Ei kai se itseään puhki hierrä ihan heti ja jos tiukasti kiinni mutta pienikin tärinä alkaa hiertää ja kas vain sitten on reikä. Noh miten vain.
-
Itella ei ollut 242 syylärissä paikka anturille mutta helppo vetää 22mm porala reikä ja tiiviste väliin ja painaa vaan anturi kiinni.
Tiviste tuli anturin mukana.
Mihinkä kohtaan porasit? Onko kuvaa/kuvia miten toteutettu?
-
Mitä haet tällä? Että jos ei ole ollut tehtaalla missään niin ei voisi sitä tehdä?
Otolla on ihan oikea ajatus tuossa, jos autotehdas ei ole ottanut käyttöön jotain tapaa toteuttaa asioita, on siihen yleensä helvetin hyvä syy.
Itse ainakin pyri autohommissa ja muussakin siihen, ettei nyt kovin kauheasti viitsi alkuperäisratkaisuista ainakaan huonontaa keston suhteen, vaikka oma suunniteltu käyttöaika laitokselle olisi mikä.
Liian monasti tuntuu ihmisillä olevan aikaa ja rahaa tehdä asiat monta kertaa juosten kusten, mutta ei kerralla kunnolla. ;)
Mulla on Bilteman, olikohan 14", flekti Sianpäässä ja on kesäkuumalla aivan liian tehoton, lämmöt karkaa ruuhka-ajossa helposti. Täytyy laittaa kaksi noita rinnakkain, niin sitten alkaa piisaamaan varmasti. Sian syyläri on sen verta matala, ettei tuonne yhtä isompihalkasijaista ole järkeä laittaa, kun menee yli reunoista kovin isolla. 850 Turbon flekti ei edes mahtunut paikalleen, sen verta vähän syvyyssuunnassa tilaa.
Alavesiletkussa termostaattikytkin, joka ohjaa tuota flektiä ja katkasijalla pakkosyöttö.
http://www.elisanet.fi/mtn/images/autot/GLT/head/IMG_2326.JPG
http://www.elisanet.fi/mtn/images/autot/GLT/head/IMG_2341.JPG
-
Itella ei ollut 242 syylärissä paikka anturille mutta helppo vetää 22mm porala reikä ja tiiviste väliin ja painaa vaan anturi kiinni.
Tiviste tuli anturin mukana.
Tiivistettä ei saa irrallaan, ainakaan tarvikkeena.. Näin kertoivat tarvikepuljut tääläpäin.
Joo anturille on ainakin 900-sarjalaisissa paikka mutta esim dieseleissä ei kyseistä anturia ole vakiona.
Tulipa sattumalta hetki sitten tiirailtua asiaa ja totesin, että tarkkailun kohteena olleessa tiilikeula diesel seiskassa oli tuommoinen paikka anturille.
-
näytätte olevan niin varmoja tuosta asiasta ja varmasti faktaakin löytyy ettei kestä...? nooh siinä tapauksessa en väittele sen enempää viisampien kanssa ;) lähden tästä kuluttamaan syyläriä. voin sitten tulevaisuudessa laittaa tietoa ja kuvia jos flekti/kiinnitys rikkkoo syylärin.
-
Mihinkä kohtaan porasit? Onko kuvaa/kuvia miten toteutettu?
siinä syylärin yläkulmassa on sellanen suora kohta. ei ole kuvaa tällä hetkellä mutta voin ottaa kun käyn tänään tallilla.
löysin sittenkin kuvan vanhasta autostani.
http://i418.photobucket.com/albums/pp268/Lapland_/Volvo%20745/Kuva0080.jpg
toivottavasti näät tarkasti
-
itellä on samalla lailla ku filemanilla. mutta mulla on kokoa isompi flekti jolloin sen saa vägättyä ylhäältä ja alhaalta syylärin pellin väliin ja flektin omat kiinnikkeet lyhentää nii et mahtuu syylärin reunojen väliin. pelkästään noin ei antanu milliäkään periksi retuuttamalla ja ne nippusiteet varmistamassa ettei pomppaa pois. anturia eioo kyl jaksanu asentaa :p
kokoa en muista mutta oli isoin motonetin tarvikeflekti
-
Tulipa sattumalta hetki sitten tiirailtua asiaa ja totesin, että tarkkailun kohteena olleessa tiilikeula diesel seiskassa oli tuommoinen paikka anturille.
Joo näinhän juuri totesin tuossa lainauksessasi :D Anturia ei dieselissä ole, paikka kyllä löytyy.
-
Mää laitoin anturin letkuun. En muista kumpaan
-
Mihinkä kohtaan porasit? Onko kuvaa/kuvia miten toteutettu?
Tässä vielä tämä tarkempi kuva.
http://i418.photobucket.com/albums/pp268/Lapland_/WP_000316.jpg
eli kylmästi vaan 22m reikä ja se kumi siihen painetaan paikoilleen sen jälkeen anturi painetaan paikoilleen. ja pysyy.
-
Omaankin on sähköflekti rakenteilla, meinasin 940:n sähköflektin kuoriin sovitella tuon bilteman isomman yleismallin. Mistäs anturi? Mieluiten ottaisin sellaisen mikä käy suoraan syyläriin. Mulla on tuossa syylärissä kartturin puoleisessa päässä sellainen muovinen tökättävä tulppa niin sen tilallehan se olisi helppo laittaa.
Biltemasta saat samalla reissulla volvoon tarkoitetun flektin anturin.
Tuosta kiinnityksestä niin sanoohan sen järkikin että jos alumiinia vasten vedetään teräsruuvi ja tuossa tapahtuu elämistä ihan varmasti lämmönvaihtelun ja tärinän takia. Lopputuloksena on ihan varmasti vuotava syyläri jossain vaiheessa.
-
Tuosta kiinnityksestä niin sanoohan sen järkikin että jos alumiinia vasten vedetään teräsruuvi ja tuossa tapahtuu elämistä ihan varmasti lämmönvaihtelun ja tärinän takia. Lopputuloksena on ihan varmasti vuotava syyläri jossain vaiheessa.
Johan sen maalaisjärki sanoo, että noin ohutseinämäisiin putkiin ei kannata kiinnittää yhtään mitään ylimääräistä. :idiot2:
-
Johan sen maalaisjärki sanoo, että noin ohutseinämäisiin putkiin ei kannata kiinnittää yhtään mitään ylimääräistä. :idiot2:
Mutta kun pitäis olla faktaa ::)
Ei vaan tee mieli edes hommata sitä faktaa ;D
-
Aika kallis on mätänetin 40cm imevä flekti, yli 70e ja päälle vielä reilun kympin anturi...
Mahtaskohan jostain purkaamolta löytää halvemmalla jonkun.
-
Ebaysta. Jos en väärin muista niin noin 40€ kotiin toimitettuna 14" flekti.
http://www.ebay.co.uk/itm/Electric-Radiator-Fan-14-Push-Pull-Free-fitting-kit-MG-Triumph-Ford-Mini-Jaguar-/310481448217?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item484a22ed19&_uhb=1 (http://www.ebay.co.uk/itm/Electric-Radiator-Fan-14-Push-Pull-Free-fitting-kit-MG-Triumph-Ford-Mini-Jaguar-/310481448217?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item484a22ed19&_uhb=1)
-
Aika kallis on mätänetin 40cm imevä flekti, yli 70e ja päälle vielä reilun kympin anturi...
Mahtaskohan jostain purkaamolta löytää halvemmalla jonkun.
Ite oon myyny noit 850/940 sähköflektei releen kanssa noin 50eurolla ja varmasti parempi, kun motonetin rimpulat..
Pitäis noita viellä muutamat löytyä varastosta.. yv:llä tavottaa.
-
Ite oon myyny noit 850/940 sähköflektei releen kanssa noin 50eurolla ja varmasti parempi, kun motonetin rimpulat..
Pitäis noita viellä muutamat löytyä varastosta.. yv:llä tavottaa.
Hyvä kun mainitsit! ;)
Pistämpä YV.
-
On ollut kovasti kyselyä noista flekteistä, mutta kauppoja ei olla lyöty kenenkään kanssa viellä lukkoon, joten päätin tehdä myynti-ilmoituksen: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26084
Jätin viellä pari flektiä omaan käyttöön 8)
-
Laitteleeko porukka lisähevosten toivossa näitä sähköflektejä? :buck2: Itellä oli yhdessä 740:ssä sähkönen, mutta vaihtu melko pian takasi viskoon kun flekti lähti motonetin anturilla pyörimään vasta kun höyry jo nousi konepellin alta :2funny: Kolmosmallin Mazda 626:en flekti passaa muuten aika hyvin pikku muutoksilla paikoilleen.
-
Laitteleeko porukka lisähevosten toivossa näitä sähköflektejä? :buck2: Itellä oli yhdessä 740:ssä sähkönen, mutta vaihtu melko pian takasi viskoon kun flekti lähti motonetin anturilla pyörimään vasta kun höyry jo nousi konepellin alta :2funny: Kolmosmallin Mazda 626:en flekti passaa muuten aika hyvin pikku muutoksilla paikoilleen.
ehkäpä lähinnä sen takia että saa sen tyhmän kuuloisen viskon huminan pois. minkähän arvoinen tämä anturi sitten on ollut jos kerta noin myöhään lähti pyörimään? itsellä toiminut vallanmainiosti.
-
ehkäpä lähinnä sen takia että saa sen tyhmän kuuloisen viskon huminan pois. minkähän arvoinen tämä anturi sitten on ollut jos kerta noin myöhään lähti pyörimään? itsellä toiminut vallanmainiosti.
Itseäni ei kyllä pahemmin häiritse se 5 sekuntia käynnistyksen jälkeen humiseva flekti tai joskus kesähelteillä liikennevaloista lähdettäessä. Jos en ihan väärin muista niin 92 päälle ja 87 pois. On kuitenkin jo useampi vuosi aikaa :hello:
-
Ite ainakin haluan juuri tuosta viskon huminasta eroon, ja kyllähän toi viskon poisto lisää tehoa ainakin 1hv! :pomo:
-
Ite ainakin haluan juuri tuosta viskon huminasta eroon, ja kyllähän toi viskon poisto lisää tehoa ainakin 1hv! :pomo:
Olipahan tehohävikkiä joku mittaillutkin. Muistaaksen hukkaa jopa 2-3kW kovemmilla kierroksilla
-
Olipahan tehohävikkiä joku mittaillutkin. Muistaaksen hukkaa jopa 2-3kW kovemmilla kierroksilla
Ehjä vai jumittunut?
-
Kahdella kiilaurahihnalla menee voimansiirtoon oma siivu. Sit visko ei pyöri kuin max (heitän hatusta) 3000rpm joten ite visko lämpiää jo aika isolla teholla ja loppu menee ilman siirtämiseen+voima_äänen tuottamiseen
-
Ite ainakin haluan juuri tuosta viskon huminasta eroon, ja kyllähän toi viskon poisto lisää tehoa ainakin 1hv! :pomo:
Kaikennäköisiä pikkuseikkoja on. Itselle tärkein on kuitenkin se, ettei visko jäähdytäturhaan moottoria kylmäkäynnistyksen ohessa, joten näin ollen auto lämpiää huomattavasti nopeammin ja täten ollen säästää polttoainetta ja moottoria jossain määrin ;)
Olen kuullut myös mutuilua, että 1kg pois pyörivistä massoista vastaa 10 kg kokonaismassasta :o
-
Olen kuullut myös mutuilua, että 1kg pois pyörivistä massoista vastaa 10 kg kokonaismassasta :o
Tuo on täyttä mutua.
Poistettavan massan etäisyys pyörivän kappaleen keskipisteestä on ratkaisevaa.
-
http://www.autotune.fi/tuote/394/flekti-12 tollanen toisessa ruottin kulkineessa ja volvoon laitan myös tuommoisen..jäähdytystehoa piisaa, alkuperäisen 3-lapasen flektin aikana lämmöt kesällä pysyi puolessa välissä ja tämän kun laitoin niin flekti käynnistyi ja n.20sekuntia niin lämmöt 1/4 ja flekti sammuu.
-
olis muuten mukava tietää että auttaako sähkönen flekti oikeesti tehoihin monta kaakkia noissa vähän tehokkaammissa vehkeissä ;)
-
olis muuten mukava tietää että auttaako sähkönen flekti oikeesti tehoihin monta kaakkia noissa vähän tehokkaammissa vehkeissä ;)
Ja paljonkohan syö normiohjaustehostin hevosia?
-
olis muuten mukava tietää että auttaako sähkönen flekti oikeesti tehoihin monta kaakkia noissa vähän tehokkaammissa vehkeissä ;)
Olipahan tehohävikkiä joku mittaillutkin. Muistaaksen hukkaa jopa 2-3kW kovemmilla kierroksilla
Saikos postauksessa olla pelkkiä lainauksia? No pistetään vaikka Hyvää Joulua! niin ei mene pelkäksi lainailuksi
-
Kaikennäköisiä pikkuseikkoja on. Itselle tärkein on kuitenkin se, ettei visko jäähdytäturhaan moottoria kylmäkäynnistyksen ohessa, joten näin ollen auto lämpiää huomattavasti nopeammin ja täten ollen säästää polttoainetta ja moottoria jossain määrin ;)
Meinaatko että se lohkon etuosaan tuleva ilmavirta tekee ratkaisevan eron? Jäähdyttimessähän vesi ei kierrä kuin vasta moottorin lämmettyä jos termari on ehjä.
Minulla oli koko viime talven 240 ilman viskoa, yhtään nopeammin se ei lämmennyt ja yhtään paremmin se ei kulkenut. Sen myönnän kyllä että hiljaisempi siitä tuli mutta se olikin ainoa käytännön ero.
-
Meinaatko että se lohkon etuosaan tuleva ilmavirta tekee ratkaisevan eron? Jäähdyttimessähän vesi ei kierrä kuin vasta moottorin lämmettyä jos termari on ehjä.
Minulla oli koko viime talven 240 ilman viskoa, yhtään nopeammin se ei lämmennyt ja yhtään paremmin se ei kulkenut. Sen myönnän kyllä että hiljaisempi siitä tuli mutta se olikin ainoa käytännön ero.
Kyllä minäkin olen saman havainnon tehnyt että ilman viskoa vähän nopeammin lämpenee. Puhutaan siis toimivista flekteistä.
-
Laitteleeko porukka lisähevosten toivossa näitä sähköflektejä? :buck2: Itellä oli yhdessä 740:ssä sähkönen, mutta vaihtu melko pian takasi viskoon kun flekti lähti motonetin anturilla pyörimään vasta kun höyry jo nousi konepellin alta :2funny: Kolmosmallin Mazda 626:en flekti passaa muuten aika hyvin pikku muutoksilla paikoilleen.
Itsellä kyse on ainakin ihan jäähdytystehon parantamisesta, toiminnan optimoinnista ja tilansäästöstä.
-
Laitteleeko porukka lisähevosten toivossa näitä sähköflektejä? :buck2: Itellä oli yhdessä 740:ssä sähkönen, mutta vaihtu melko pian takasi viskoon kun flekti lähti motonetin anturilla pyörimään vasta kun höyry jo nousi konepellin alta :2funny:
riippuu varmasti myös anturista..mulla käytössä MK5 golffin 2-nopeuksinen anturi ja flekti lähtee pyörimään kun mittari on hieman vajaa puolessa välissä. Tämä siis saabissa.
-
itse en laita anturia ollenkaan, vaan katkaisia kojelautaan ;D .
-
itse en laita anturia ollenkaan, vaan katkaisia kojelautaan ;D .
No siinä tapauksessa ei kyllä kannata kesällä lainata autoa kellekkään. Paitsi jos napsauttaa flektin pyörimään ja sanoo, että tuohon nappulaan ei saa koskea.
-
itse en laita anturia ollenkaan, vaan katkaisia kojelautaan ;D .
100% varmuudella unohdat joskus joten pistä se anturi sinne vaan. ei se niin vaikea ole laittaa :idiot2:
-
(http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6693.jpg)
Onkos tässä jokin pointti miksi anturi on - puolella?
Jos anturin läpi tulisi esim. puolan + selviäisi yhdellä releellä.
-
On kyllä vähän tuuhea kytkentä. Akultakin tulee kaksi + kaapelia rinnaikkain samalle releelle. Toisessa vain sulake.
Toinen mitä ihmettelen on että miten sähköflektin asentamisesta saadaan tähän mennessä viidettä sivua juttua - harvinaisen asiallista keskustelua vielä
-
muistaakseni saabiin kytkin flektin niin että heräte kulkee anturin läpi ja herätteestä on ryöstetty vielä katkasijalle piuhat
-
Megaruutalla on mukava ohjaa flektiä, kun saa päättää lämpötilat itte ja ei tarvi mitään ylimääräsiä antureita. 8)
-
Megaruutalla on mukava ohjaa flektiä, kun saa päättää lämpötilat itte ja ei tarvi mitään ylimääräsiä antureita. 8)
totta tuokin...sitte kannattaa vaan hommata muutakin ku mega ohjaamaan flektiä :)
-
Tuli mieleen että voisko 240 kymppissä käyttää flketin anturina koneen omaa lämpöanturia?
-
Tuli mieleen että voisko 240 kymppissä käyttää flketin anturina koneen omaa lämpöanturia?
Mutuilisin että ei missään nimessä, koska koneen lämpöanturi on tyyppiä jonka vastus muuttuu lämpötilan mukana, flektin anturin pitäisi taas olla on/off -tyyppinen.
-
Eli menee totenäkösesti rikki joten ei mennä kokeileen :D
-
Tuli mieleen että voisko 240 kymppissä käyttää flketin anturina koneen omaa lämpöanturia?
taitaa anturi paukkua...joissain mittarien antureissa mainitaan että kestää max. 8A virran ja flektithän on tavallisesti 20-30A sulakkeella eli virtaakin nuo flektit haukkaa enemmän.
Joku perus sulkeva anturi niin toimii.
-
taitaa anturi paukkua...joissain mittarien antureissa mainitaan että kestää max. 8A virran ja flektithän on tavallisesti 20-30A sulakkeella eli virtaakin nuo flektit haukkaa enemmän.
Joku perus sulkeva anturi niin toimii.
Eikös ne releen kautta kuitenkin ole.
-
Eikös ne releen kautta kuitenkin ole.
totta..jäi kirjoittamatta että jos kytkee ns. suoralla virralla eli ei relettä väliin. Relekytkennällä tuolla ei liene virran puolesta merkitystä.
-
Nii tosiaan jos relekytkennällä käyttäs sitä anturi. tiiä sitte missä lämpötiloissa anturi kytkis releen. voipi olla että vastusarvo ois nolla vasta sillon ku mittari punasella tapissa.
-
Nii tosiaan jos relekytkennällä käyttäs sitä anturi. tiiä sitte missä lämpötiloissa anturi kytkis releen. voipi olla että vastusarvo ois nolla vasta sillon ku mittari punasella tapissa.
sitä anturi on lämpötilaan reagoiva vastus, EI kytkin. Releen ohjaukseen tarvitsee kytkimen
sitä anturin lämpötila tietoa voi käyttää jonkun ohjauselektroniikan (vaikka se megasquirt) signaalinan
ohjaus elektroniikka sitten toimii kytkimenenä flektin releelle
-
Nyt meni mielenkiintoiseksi....
-
Nyt meni mielenkiintoiseksi....
??
eihän tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa/miettimistä...hakee flektin, piuhaa, anturin, muutaman abikoliittimen ja releen..hintaa kertyy ehkä 30€+flektin hinta.
-
??
eihän tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa/miettimistä...hakee flektin, piuhaa, anturin, muutaman abikoliittimen ja releen..hintaa kertyy ehkä 30€+flektin hinta.
Juurikin näin. Eiköhän tähän ole hyvä lopettaa ja vaikka lukita tämä topici
-
??
eihän tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa/miettimistä...hakee flektin, piuhaa, anturin, muutaman abikoliittimen ja releen..hintaa kertyy ehkä 30€+flektin hinta.
On vaan niin lennokkaita ideoita koko topicci täynnä. Tulee mieleen luokkakaverini Harri, joka rakensi sähkökitaralleen kaiutinkaappeja veistotunnilla. Ämyrit löytyi jostain vanhasta putkiradiosta, mutta vahvistinta ei kuulemma tarvittu. Koska olivat kalliita. Ja voimakkuus säädetään potikasta. Joten Harri osti kaksi potikkaa elektroniikkaliikkeestä. Johdot kiinni ja kaiuttimesta ei kuulunut mitään.
Sen jäähdytynesteen lämpötila-anturin liittäminen sähköflektiin = huono idea. Sen liittäminen megasquirttiin = huono idea.
It won't go to eleven.
-
Sen jäähdytynesteen lämpötila-anturin liittäminen megasquirttiin = huono idea.
???
-
Sen jäähdytynesteen lämpötila-anturin liittäminen sähköflektiin = huono idea. Sen liittäminen megasquirttiin = huono idea.
It won't go to eleven.
Kyllä itselläni on ainakin Megasquirtissa käytössä Coolant Temp Sensor. Mikä estää käyttämästä Megasquirttia sähköflektin releen ohjausvirtana? Itse tein toki hieman perinteisemmin ja ohjaan relettä jäähdyttimen omalla anturilla.
-
Alkuperäinen idea taisi olla mittarin anturi?
-
No sillä "anturilla" nyt ehkä hätäisesti yhtä epätarkkaa punertavan väristä viisaria liikuttelee :)
-
Sinne mittaristoonhan voisi lisätä mikrokytkimen tai optisen anturin joka reagoi lämpömittarin neulan liikkeeseen ja käynnistää sähköflektin.
Tai sitten hakee vaikka biltemasta valmiit osat
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Liitokset--anturi/SAHKOTUUL-TERMOSTAATTIANTURA-61580/
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Viritys/Suorituskyky/Sovitin-tuulettimen-termostaattianturille-321238/
-
Sinne mittaristoonhan voisi lisätä mikrokytkimen tai optisen anturin joka reagoi lämpömittarin neulan liikkeeseen ja käynnistää sähköflektin.
Tai sitten hakee vaikka biltemasta valmiit osat
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Liitokset--anturi/SAHKOTUUL-TERMOSTAATTIANTURA-61580/
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Viritys/Suorituskyky/Sovitin-tuulettimen-termostaattianturille-321238/
Tuohan hyvä idea! 300 sarjassa on sellainen HOT valo, siitä releen ohjaus....
Volvon letkujen paksuus taisi olla 32 mm? Saabista saa sopivan T-haaran. Siinä on kaksi napaa eri lämpötiloille. joten sillä voi ohjata 2-nopeus flektiä, sellaista mikä on Volvoissa. Focuksesta löytyy taas reippaankokoinen etuvastus, jos haluaa nikkaroida yleismallin flektiin kaksi nopeutta. Näppärä jos autossa on ilmastointi, niin kompressorin käydessä voi kytkeä flektin 2-nopeuden.
Jos anturoinnit ei nappaa flektin asennuksessa, niin kytkee flektin jarruvaloon.
-
Tässä yksivaihtoehto. Ei tarvitse laitella erillisiä antureita. Riittää kun laittaa "tunto viiksen" jäähdyttimen kennon rivoitukseen ja on säädettävä kytkeytymislämpötila. Tätä tai vastaavaa saa esim us-partsilta.
http://www.summitracing.com/parts/flx-31147/overview/
-
Jos anturoinnit ei nappaa flektin asennuksessa, niin kytkee flektin jarruvaloon.
:2funny: FAQ kamaa
-
Kannattaa jokaisen uudempaan lh 2.4 "anturointia" miettiessä tarkistaa oma mootttorinohjausboksi ja laittaa ohjaus sieltä, pinni 10 hitaampi ja pinni 11 nopeampi. Lh maadoittaa nastat kun lämpötila nousee (10=105ºc ja 11=115ºc).
-956 loppusesta boksista ainakin löytyy, varmaan kaikista -91 eteen päin 900 sarjasta...
Omaan seiskaan laitoin 850 kaksnopeuksisen flektin ja toimii!
-
Löytyiskö muuten 1/8 kierteelle olevata anturia?
Oon jo parituntia etsinny, huonolla menestyksellä :facepalm:
Jotenkin itellä ei luotto riitä tuohon tökättävään anturaan...
-
Löytyiskö muuten 1/8 kierteelle olevata anturia?
Oon jo parituntia etsinny, huonolla menestyksellä :facepalm:
Jotenkin itellä ei luotto riitä tuohon tökättävään anturaan...
Ookko katsonut Bilteman valikoimat ?
-
Löytyiskö muuten 1/8 kierteelle olevata anturia?
Oon jo parituntia etsinny, huonolla menestyksellä :facepalm:
Jotenkin itellä ei luotto riitä tuohon tökättävään anturaan...
Tossa Startaxin numeroita erilaisille antureille: kierre m14x1,5 7901-94498 (BMW)
M16x1,5 7901-94495 (Toyota Yaris)
Eli noita saa yleensä varaosaliikkeestä.
1/8 kierteellisiä ei orggisantureissa tullut vastaan kun listan selasin.
Muistelen nähneeni Varaosamaailmassa kirjan jossa erilaisia antureita kuvien kera, näkyy kierteet ja muut tiedot, esim öljynpainekatkaisijan painearvot.
-
Tossa Startaxin numeroita erilaisille antureille: kierre m14x1,5 7901-94498 (BMW)
M16x1,5 7901-94495 (Toyota Yaris)
Eli noita saa yleensä varaosaliikkeestä.
1/8 kierteellisiä ei orggisantureissa tullut vastaan kun listan selasin.
Muistelen nähneeni Varaosamaailmassa kirjan jossa erilaisia antureita kuvien kera, näkyy kierteet ja muut tiedot, esim öljynpainekatkaisijan painearvot.
Nuilla kierteillä löyty haulla mutta en 1/8 >:(
Eikä tosiaan bilteman valikoimassa ole tuota anturia vaikka siihen oleva "anturiputki" kyllä kaupataan. Yleismallin anturi kävis, ei tarvitse mikään merkkikohtainen olla. 88-92 välillä sais olla. harvinainen kierre ilmeisesti tuo
Pitää soitella varaosamaailmaan ja kysellä sieltä jos kukaan ei sitä ennen löydä
-
TÄMÄ (http://motonet.fi/fi/tuote/492160/Lampomittarin-vara-anturi) pitäis mitä todennäköisimmin olla 1/8" kierteellä.
-
TÄMÄ (http://motonet.fi/fi/tuote/492160/Lampomittarin-vara-anturi) pitäis mitä todennäköisimmin olla 1/8" kierteellä.
Voi olla, mutta väärä anturi
-
Monikos asteista anturia porukka on laittenut tuohon alavesiletkuun sähköflektille näissä?