Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Obelix1 - 13.02.2011, 19:20:13
-
Moi
Kysyisin nyt viisaammilta neuvoa.. Mun 92 850 2,5 20v meni pakoventtiili paskaks..
Viimeks liikkeessä vaihto makso yli 1600€.. Ja nyt en ainakaan vie sitä sinne.. Tuli ajatus mieleen vaihtaa koko kone.
Käykö noi kaikki 20 tappiset koneet keskenään..? Vai tarviiko olla sama moottorikoodi...? Ja toi mun auto on automaatti.... Ja jos joku ihmettelee et oli kallis remontti, niin oli munkin mielestä.. Tehtiin 2008 ja olen sen jälkeen ajanu 16000 km autolla... Että pikkusen alko itteekin kyrsimään..
-
taasko meni pakoventtiili? ota nyt ihmeessä ensimmäiseksi selville, että mikä niitä särkee ja korjaa se asia.
-
Ei kyllä kuulosta miltään tyyppivialta vaan joku siellä nyt on pielessä. Miten se aiempi venttiili meni? Ajossa vai startatessa vai huomasko sitä heti? Irtosko lautanen mäntään osuessa? Ohjuri jumissa?
Vika voi olla kannessa, nostajassa, nokassa, ohjurissa tai itseventtiilissä(joka tosin epävarmin jos toistamiseen menee samasta kohtaa).
Katselet jostain toisen kannen, jossa on kaikki mukana. Nokka-akseleita lukuunottamatta myös turbokoneista löytyy sama kansi aina ´98 asti. Tietenkin myös koko koneen vaihtaminen on vaihtoehto mutta hitusen työläämpi homma.
-
Ei kyllä kuulosta miltään tyyppivialta vaan joku siellä nyt on pielessä. Miten se aiempi venttiili meni? Ajossa vai startatessa vai huomasko sitä heti? Irtosko lautanen mäntään osuessa? Ohjuri jumissa?
Vika voi olla kannessa, nostajassa, nokassa, ohjurissa tai itseventtiilissä(joka tosin epävarmin jos toistamiseen menee samasta kohtaa).
Katselet jostain toisen kannen, jossa on kaikki mukana. Nokka-akseleita lukuunottamatta myös turbokoneista löytyy sama kansi aina ´98 asti. Tietenkin myös koko koneen vaihtaminen on vaihtoehto mutta hitusen työläämpi homma.
Startatessa meni ekan kerran, ja nyt en tiedä ku en ajanu ite...... Ekalla kerralla ei osunu mihkään, hävis vaan pala venttiilistä. Ja nyt ei oo viel avattu, ku ihmettelen vaihdanko koko koneen... Todennäköisesti vaihdan koko koneen... Mutta ku tietäs vaan et käyks noi miten keskenään... Ei tarvis sit suotta vaihtaa ihan kaikkee...
-
Startatessa meni ekan kerran, ja nyt en tiedä ku en ajanu ite...... Ekalla kerralla ei osunu mihkään, hävis vaan pala venttiilistä. Ja nyt ei oo viel avattu, ku ihmettelen vaihdanko koko koneen... Todennäköisesti vaihdan koko koneen... Mutta ku tietäs vaan et käyks noi miten keskenään... Ei tarvis sit suotta vaihtaa ihan kaikkee...
sinuna kyllä vaihtaisin pelkästään kannen, niinkuin j_tapio tuossa jo neuvoikin. mutta mikäs siinä jos isompaa iltapuhdetta haluaa niin vaihda vaikka koko motti, mutta en ymmärrä miksi ::)
-
sinuna kyllä vaihtaisin pelkästään kannen, niinkuin j_tapio tuossa jo neuvoikin. mutta mikäs siinä jos isompaa iltapuhdetta haluaa niin vaihda vaikka koko motti, mutta en ymmärrä miksi ::)
Tlee vaan hintoihin rempata purkukansikii.... ... Laskelin vaan, et tulee äkkiä samoihin hintoihin ku vaihtaa koko konee... Omalla ajettu 270.... En mä tiedä, siksi kyselinkii täältä.... :o
-
Tlee vaan hintoihin rempata purkukansikii.... ... Laskelin vaan, et tulee äkkiä samoihin hintoihin ku vaihtaa koko konee... Omalla ajettu 270.... En mä tiedä, siksi kyselinkii täältä.... :o
eihän se ole edes paljon ajettu, ja voin kertoa että kyllä pelkkä kansi on edullisempi kuin koko kone. tiedä sitten mitä taas saat vastaasi, jos ostat käytetyn moottorin. jos moottorisi muuten pelaa hyvin ja on kunnossa, niin todellakin vain sen kannen vaihtaisin, tai no ensinnäkin ottaisin selvää mistä se venttiilien rikkoutuminen johtuu.
-
Moi
Tulin siihen tulokseen, et vaihtaa ton yhen venttiilin tohon kanteen ja kattoo mitä tapahtuu....
Kun ei se ole halki eikä muutenkaan huono kansi... Tai ainaki selviää ku nostaa pois...
Oliks mitää vihjeitä kannen irrotukseen...? En oo 850 ikinä ottanu.. Eiks tos niinsanotussa venttiilinkopassa oo jotain kummallista, ainaki ku kasaanpäin alkaa laittaa..???
-
Nokkien laakerointi on kannessa ja toinen puolisko "venttiilikopassa" Ja se koppa tiivistetään liimalla. Kannattaa samalla uusia nokkien stefat, hae ne volvolta, maksaa hiukan enemmän mutta toimii ja tiivistää. Jotkut ovat tehneet työkalun, joka kierretään sytytystulpan paikalle ja saadan sen avulla painettua/vedettyä koppa paikkaansa. Loppu onkin sitten ihan perus tekniikkaa..... ::)
-
Nokkien laakerointi on kannessa ja toinen puolisko "venttiilikopassa" Ja se koppa tiivistetään liimalla. Kannattaa samalla uusia nokkien stefat, hae ne volvolta, maksaa hiukan enemmän mutta toimii ja tiivistää. Jotkut ovat tehneet työkalun, joka kierretään sytytystulpan paikalle ja saadan sen avulla painettua/vedettyä koppa paikkaansa. Loppu onkin sitten ihan perus tekniikkaa..... ::)
Moi...
Oliks hyviä vihjeitä, millä sen liimatun kopan saa irti...?? Ehjänä.... :) :)
-
Moi...
Oliks hyviä vihjeitä, millä sen liimatun kopan saa irti...?? Ehjänä.... :) :)
Ulkokehällä on muutamassa kohdassa sellaisia puolikkaan sokeripalan kokoisia paiseita joista voi muovivasaralla naputtaa ylöspäin. Mitään talttaa ei kannata hakata väliin. Se lähtee kyllä aika sievästi irti.
-
Ja yhtään mitään et tunge sinne kansien tiivistepintojen väliin. Yksi naarmu ja vuotaa öljyä.
Takaisin kun laitat niin putsaa vanhat liimat hyvin pois ja uutta liimaa tasainen ohut kerros. Hyvin putsaantuu leveällä metalli lastalla jolla tasaisesti koko terällä raaputtaen kaapii liimat pois.
-
Ja muistaa nostaa kopan suoraan ylöspäin ettei vääntele sitä yhtään ja sitten vielä nokka-akselit pois niin suoraan ylöspäin ettei akselin päittäistuki stefan takana vaurioita kantta.
-
Niin ja tietenkin nokan asentotunnistin ensin pois!!! ja virranjakaja kans !!!
-
Tarviiks tos hommas mitään erikoistyökaluja...? Ja saaks sen venttiilikopan ihan käsineen painettua kiinni....?
Silmät auki, jos jostain sais järkihintaan koko kannen.... Mut purkaamoilla pyytää vähän turhan paljon niist....
-
Mitäs liimaa ootta käyttäny kopan takaisin liimauksessa?
-
Perus tasotiivisteliimaa by Loctite on tullu käytettyä itselläni.
Itse lähtisin tossa kohtaa vain kannenvaihtoon jos alakerrassa on kaikki kunnossa.
Kumminkin se koko koneen vaihto vaatii vähän enemmän jumppaamista.