Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: PerttuT5 - 07.11.2012, 21:07:47
-
Mistähän moinen johtuu? Ohjauksen jäykkyys tuntuu kääntäessä alueittain, eli ensin on jäykkä sitten kääntyy hetken normaalisti ja lopusta taas jäykkä.. Ja kiihdyttäessä auto vetelee todella rajusti minne sattuu eli ohjauskulmat ovat kyllä jotenkin päässeet vituralleen. Ohjaustehostimessa ei ole häikkää ja öljytkin ovat melko uudet ja näyttävätkin vielä puhtailta. Voiko ongelma olla jossain alustassa (alapallonivelet, raidetangonpäät, ohjauslaakerit)? Tuossa omassa s60:sessä on kyllä ollut yksi murhe kokoajan vaihdella alustanosia..
-
eli ohjauskulmat ovat kyllä jotenkin päässeet vituralleen.
-
ohjauksen jäykkyys voi johtua rattiakselin ristikosta, jos tuossa mallissa on.. kerran sattu kohdalle ku metästettiin vikaa, oli ristikko kuiva. mutta se ei selitä vetelyä kiihyttäessä..
-
Mutta vaikuttaako tuo ohjauskulmien persiillään olo ohjauksen jäykkyyteen? Se on siis niin jäykkä, että ei meinaa yhdellä kädellä saada rattia käännettyä.. Pitääpä tutkia tuo ristikko ja öljyillä varmuudeksi kans.
-
Mutta vaikuttaako tuo ohjauskulmien persiillään olo ohjauksen jäykkyyteen? Se on siis niin jäykkä, että ei meinaa yhdellä kädellä saada rattia käännettyä.. Pitääpä tutkia tuo ristikko ja öljyillä varmuudeksi kans.
Kyllä vaikuttaa, mutta harvemmin (=ikinä) niin paljoa, ettei paikallaan jaksaisi käännellä. Toimiihan tehostin?
Ohjauskulmat jos on keturallaan, niin ainakin vetelee ihan omia teitään.
-
Kyllä vaikuttaa, mutta harvemmin (=ikinä) niin paljoa, ettei paikallaan jaksaisi käännellä. Toimiihan tehostin?
Ohjauskulmat jos on keturallaan, niin ainakin vetelee ihan omia teitään.
Joo no tehostin näyttäisi toimivan eikä ääntele kummallisesti. Pitää tänään tutkia vähän tarkemmin jos saisi auton pukeille jossain vaiheessa.
-
Tuota vetelyä aiheuttaa yleensä muutama asia.
Rengastus : leveät ja matalaprofiiliset
Etupään puslat : antavat periksi kiihdyttäessä
Ohjauskulmat yleensäkkin, nelipyörä suuntaus suositeltavaa.
Nämä kaikki yhteensä, tekee mitä ihmeellisimpiä asioita.
-
Onkos autoa joskus kolaroitu tai ajettu tieltä ulos? Meinaan kun äiti kiskaisi ooppel corsansa lepikkoon pari vuotta sitten, vääntyi siitä raidetanko. Oli juurikin semmoinen, että käännettäessä tuli todella jäykkä alue, jonka jälkeen helpotti kunnes taas jäykistyi. Ulosajossa meni pyörät todella reilulle haritukselle, kun tuo raidetanko ja raidetangonpäät antoivat periksi. Sai sen vielä toimimaan, mutta vaikka aurauskulmat sääti kuinka kohdalleen, veteli sorsa kiihdytettäessä ihan ihmeellisesti minne sattuu ja ohjaus oli paikoin edelleen jäykkä.
-
Nojoo käytin auton oikeen huoltamolla ja syyksi selvis sit se mitä vähä jo pelkäsinki eli ohjausvaihde... On muuten ihanan kallis osa ja SMI ei vissiinkään enää edes noita tee eli pitäs vielä vaihtaa tuo uudenmman mallin ZF. Silloin pitää ilmeisesti vaihtaa vielä ohjauspyörän alin akseli ja ohjaustehostimen letkut.. :buck2: Pitää vissii alkaa vähä penkomaan noita purkaamoja läpitte jos löytys sopivaa "vähä" edullisempaan hintaan.
-
Onkos autoa joskus kolaroitu tai ajettu tieltä ulos? Meinaan kun äiti kiskaisi ooppel corsansa lepikkoon pari vuotta sitten, vääntyi siitä raidetanko. Oli juurikin semmoinen, että käännettäessä tuli todella jäykkä alue, jonka jälkeen helpotti kunnes taas jäykistyi. Ulosajossa meni pyörät todella reilulle haritukselle, kun tuo raidetanko ja raidetangonpäät antoivat periksi. Sai sen vielä toimimaan, mutta vaikka aurauskulmat sääti kuinka kohdalleen, veteli sorsa kiihdytettäessä ihan ihmeellisesti minne sattuu ja ohjaus oli paikoin edelleen jäykkä.
Niin ja ei ole kolaroitu ikinä
-
Nojoo käytin auton oikeen huoltamolla ja syyksi selvis sit se mitä vähä jo pelkäsinki eli ohjausvaihde... On muuten ihanan kallis osa ja SMI ei vissiinkään enää edes noita tee eli pitäs vielä vaihtaa tuo uudenmman mallin ZF. Silloin pitää ilmeisesti vaihtaa vielä ohjauspyörän alin akseli ja ohjaustehostimen letkut.. :buck2: Pitää vissii alkaa vähä penkomaan noita purkaamoja läpitte jos löytys sopivaa "vähä" edullisempaan hintaan.
Kyllä SMI:tä löytyy ainakin AD varaosaliikkeestä,hinta on muistaakseni 515e,jaromikselta ssat puoleen hintaan uuteen verrattuna,itselläon kyllä v70 -00 mk 2,ja omassa on TRW:n vaihde,joka maksaa uutena n.800 e
-
Jaa niitä saa vielä kuitenkin uutenakin. Eikä tuo 500€ nyt niin paha ole uudesta osasta mitä se aikoinaan on sinisellä maksanut.. Kiinnostaa vaan, että mikä sen on saanut vastustamaan kääntymistä noin paljon.. En muistaakseni ole mihinkään suurempiin töyssyihinkään ajanut. ???
-
Niin ja öljyähän tuo ei vuoda.