Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: virkpe - 10.11.2012, 20:56:47
-
Tuli vaihdettua manuaali ensimmäiseen automaattiin.
Auto on S80 D5 350tkm ajettu vm.-07. varusteet paremmat kuin myynti ilmoituksessa oli mm. xenonit(lyh.), lisälämmitin ajastimella, sadetunnistin.
Auto on suhteellisen siisti ja ennen kaikkea tilava, kaikin puolin mielyttävä.
Mutta automaatin toiminasta, kun kytkee pakin se menee kuin ajatus mutta eteenpäin vaihdettaessa välillä viive jonka jälkeen kytkee nykäsemällä vaihteen päälle. onko kyseessä jokin solenoidi vika ja missä se sijaitsee, auttaako sen puhdistus tai vaihteiston uudelleen ohjelmointi?
Öljyt on vaihdettu jonkin aikaa sitten.
Toinen ongelma, hälytin ei pidä ääntä mutta hätävilkut syttyvät.
-
Tuonikäiseen menee ehkä uusi ohjelma, joka auttaa hieman. Muuten automaatin toiminta poikkeaa hiukan aiemmista automaateista. Pienet nykäykset ym taitavat olla enemmän ominaisuuksia mutta voi siinä vikaakin olla.
Hälyttimissä on usein kosteusvika akkuvarmennetussa summerissa. Se sijaitsee tuulilasin alamuovin alla keskellä mustan peltikannen alla. Täällä on kuvakin jossain viestiketjussa.
-
Hälyttimestä löysin kuvia joissa kosteusviasta oli juttua, ajattelin jos mahdollisesti jokin muu voisi aiheuttaa ongelmia.
Vaihteistosta vielä, viive on välillä pari sekunttia ja jos jarru on päällä nykäisy on voimakas, Lämpimänä vähäisempi.
Joku kirjoitti että oli vaihtanut jonkin osan(kallis) vaihteistosta ja tämän jälkeen ohjelmoi(Volvolla) uudelleen niin toiminta muuttui paremmaksi. miksi pitää uudellen ohjelmoida?
731km jossa 100km peräkärry perässä 6,2l/100km(ajotietokone)<- tarkistin myös laskemalla, tuntuisi olevan tarkka, korkeintaan 0,2l voi lisätä joskin tankkauskin vaikuttaa tarkkuuteen.
Loppu matka (keskin. 85km/h cruise) vei 5,6l/100km(ajotietokone).
-
Onko tuo -07 dieseli vielä ilman hiukkassuodatinta? Kulutus kuulostaa todella alhaiselta.
-
Onko tuo -07 dieseli vielä ilman hiukkassuodatinta? Kulutus kuulostaa todella alhaiselta.
Tehtaalta tullessa siinä on ollut hiukkassuodatin, niinkuin MY06 lähtien volvon itse valmistamissa dieselkoneissa muutenkin, mutta onhan sille käytetyssä joku voinut jo tehdä jotakin...
-
Hälyttimestä löysin kuvia joissa kosteusviasta oli juttua, ajattelin jos mahdollisesti jokin muu voisi aiheuttaa ongelmia.
Vaihteistosta vielä, viive on välillä pari sekunttia ja jos jarru on päällä nykäisy on voimakas, Lämpimänä vähäisempi.
Joku kirjoitti että oli vaihtanut jonkin osan(kallis) vaihteistosta ja tämän jälkeen ohjelmoi(Volvolla) uudelleen niin toiminta muuttui paremmaksi. miksi pitää uudellen ohjelmoida?
731km jossa 100km peräkärry perässä 6,2l/100km(ajotietokone)<- tarkistin myös laskemalla, tuntuisi olevan tarkka, korkeintaan 0,2l voi lisätä joskin tankkauskin vaikuttaa tarkkuuteen.
Loppu matka (keskin. 85km/h cruise) vei 5,6l/100km(ajotietokone). Hienoa, että Volvosi kulutus noin pieni. Itsellä täysin sama auto ja en koskaan ole päässyt alle 7L/100KM vaikka kuinka yrittäisi. Nyt on saatu kulutus hiukka putoon sinne n. 8.2L/100 Km (keskikulutus), mutta on rahaakin palannut lähes 1000e remontteihin. Laatikkokin kuullostaa hiukka samanlaiselta kuin sulla, mutta pidän enemmän ominaisuutena. Alla seitsemäs Volvo ja ehkä se viimeinen...
-
Tehtaalta tullessa siinä on ollut hiukkassuodatin, niinkuin MY06 lähtien volvon itse valmistamissa dieselkoneissa muutenkin, mutta onhan sille käytetyssä joku voinut jo tehdä jotakin...
Epäilen ettei hiukkasuodattimelle ole tehty mitään. On ollut yksi omistaja ennen minua ja huollot merkkiliikkeessä tehty. Oma arvaus on, entinen omistaja ollut selainen ettei auton rassaaminen kiinnosta.
Hienoa, että Volvosi kulutus noin pieni. Itsellä täysin sama auto ja en koskaan ole päässyt alle 7L/100KM vaikka kuinka yrittäisi. Nyt on saatu kulutus hiukka putoon sinne n. 8.2L/100 Km (keskikulutus), mutta on rahaakin palannut lähes 1000e remontteihin. Laatikkokin kuullostaa hiukka samanlaiselta kuin sulla, mutta pidän enemmän ominaisuutena. Alla seitsemäs Volvo ja ehkä se viimeinen...
Kulutus kyllä pomppaa kaupunkiajossa, mutta nyt matka-ajossa kärry perässä nosti kulutuksen 5,6:sta->6,3l/100(ajotietokone). puolet matkasta kärry täynnä puutavaraa.
-
No perkele. Mulla imee aina yli 7 vaikka ajaisi pelkkää maantietä 80-100 alueella suoraa tietä. Luulin aina, että tuo DPF kenno tuli vasta joskus -08 pintaan....
-
Päivitystä kulutukseen 1005km 63litraa ja liruttamalla 65litraa meni tankkiin.
ennen tankkausta ajotietokone ilmoitti 20km tyhjään tankkiin ja keskikulutukseksi 6,5l/100km, tämän perusteella ajotietokone on tarkka.
-
Nyt on vaihteisto nollattu. pakista(N) eteen(D) edelleen viive kytkeytymisessä. vaihdot tuntuisi tällä hetkellä huomaamattomimmilta, käsittääkseni se nyt opettelee sopeutumista ajooni mikä saattaa vaikuttaa toimintaan.
Jos kuski vaihtuu säilyykö muistissa entisen omistajan ajotyyli vai muuttuuko vaihteisto ohjelma uuden kuskin myötä?
muutama vika koodi TCM-P171900 ja TCM-P072500 joskin ei aktiivisina jos olisi aktiivisena voi olla vaikutusta vaihteiston toimintaan.
ECM-P201500 Imusarjan luistin/ katkaisimen piiri aktiivinen vika, eli mikä osa kyseessä ja missä?
-
Nyt on vaihteisto nollattu. pakista(N) eteen(D)
Miten tuo vaihteiston nollaus tehdään? Merkkihuollossako?
-
Nyt on vaihteisto nollattu. pakista(N) eteen(D) edelleen viive kytkeytymisessä. vaihdot tuntuisi tällä hetkellä huomaamattomimmilta, käsittääkseni se nyt opettelee sopeutumista ajooni mikä saattaa vaikuttaa toimintaan.
Jos kuski vaihtuu säilyykö muistissa entisen omistajan ajotyyli vai muuttuuko vaihteisto ohjelma uuden kuskin myötä?
Se oppiva vaihteisto sopeuttaa vaihteiston käyttäytymistä vaihtoihin liittyen. Tavoitteena "hyvänlaatuiset" vaihdot. Se ei siis opettele ajotyyliä/kuljettajan käyttäytymistä. Minun mielestäni, kun sopeuttamistiedot on nollattu volvolla, olisi samalla kannattanut opettaa vaihdot ohjelman mukaan, eikä jättää sopeuttamista käyttäjälle.
-
Juu en ole itsekään huomannut eroja eri automaattien käytöksissä toisten kuskien jäljiltä. Järjestään kaikki vaihtavat 2000rpm kohdalla omalla ajotyylillä. Mitä sen oikeastaan edes pitäisi oppia? Jos polkaisen kaasun pohjaan, kaikki vaihteistot tekevät "kick downinsa" vaihtelevalla menestyksellä. Muutan ajetaan aina mahdollisimman pienillä kierroksilla.
Itse tulee ohittaessa käytettyä manuaalista valintaa. Helpompi ja mukavampi lyödä 4-5 vaihde silmään valmiiksi ennen kuin lähtee ohittamaan. Muuten tuo Volvo miettii hieman liian kauan ja antaa vielä potkunkin lähtiessään. Vaimon 3008 taas vaihtaa heti neloselle, toteaa ettei kiihdy, miettii hetken, vaihtaa vitoselle, kiihtyy ohitettavan rinnalle, miettii ja vaihtaa taas 6. vaihteelle. Joka vaihdossa ainakin sekunnin viive :D Siksi Pösöllä ohitetaan aina manuaalipuolella. Tai ottaen huomioon 100hp koneen, ei ohiteta ollenkaan ::)
-
Se oppiva vaihteisto sopeuttaa vaihteiston käyttäytymistä vaihtoihin liittyen. Tavoitteena "hyvänlaatuiset" vaihdot. Se ei siis opettele ajotyyliä/kuljettajan käyttäytymistä. Minun mielestäni, kun sopeuttamistiedot on nollattu volvolla, olisi samalla kannattanut opettaa vaihdot ohjelman mukaan, eikä jättää sopeuttamista käyttäjälle.
ok, olen ymmärtänyt väärin vaihteiston toimintaperiaatteen. Ei toi sopeuttamis ajo ole ongelma, kivuttomasti tuntuu menevän.
Nollaus tehtiin Volvon pikahuollossa
-
Mitenkäs tämä sopeutuminen oikein menee? Eikös se tee sitä kokoajan nollataan sitä tai ei?
Ainankin kun heittää kesälomareissun vaunu perässä muutaman tuhat kilsaa ja reissun jälkeen ajelee tyhjillään terveisiä niin loota kierrättää konetta ihan turhaan muutaman päivän. Oppii kevyenpään kuormaan kuitenkin suht nopeasti ja ilman mitään nollauksia.
-
Sopeuttaminen on jatkuva prosessi. Vaunun kanssa näin uusi laatikko toimii käsittääkseni siten, että perävaunumoduuli kertoo eteenpäin, että nyt on kärry kiinni ja vaihteisto ajaa eri ohjelmalla/ajoittaa vaihdot eri tavalla vaunun kanssa. Itse en ainakaan ole tuota outoa käytöstä huomannut, vaikka välillä tulee 1800 kg vaunua revittyä perässä.
-
Pakko kirjoittaa tosin viellä varauksella. Olen miettinyt että pitääkö vaihtaa vaihteiston "venttiiili koneisto" kun vaihtaa D:lle niin nykäsee ja kaasu pohjassa kiihdyttäessä ei vaihda kovin nopeasti seuraavaa pykälää(vaihto viive).
Päätin tänään kokeilla Forte automatic transmission treatment ia lootaan ja ajelua.
Kauppassa käynnin jälkeen, kun kytkin vaihteen D:lle niin ykkönen meni huomaamatta päälle, tätä myös vaimo hämmästyi.
Kun vielä testasin muutaman kerran tuntuisi että kytkeytyminen tosiaankin pehmeni huomattavasti.
Kuten aluksi totesin pitää viellä seurata, riittikö 37,- vaihteiston ongelman korjaamiseen.
-
Mulla olis sama tökötti menossa lootaan (v70 2.4da -08), mutta mistä reiästä se sinne laatikkoon lurautetaan? Öljyä ei ilmeisesti tursunnu ulos, vaikka tökötin sinne laittoikin..?
-
Ilmanputsarin kotelon alta löytyy täyttö reikä, tarvitset tulpan irrottamiseen torx T55 avaimen. Itse otin suodattimen ensin pois ja sen jälkeen nostin kotelon pohjan varovasti pois, jottei muovinen kiinike murru pohjasta.
Öljyä ei tule ulos kun tulpan irroittaa.
Uudemman koe ajon jälkeenkin vaihteiston toiminta on paljon parempi kuin ennen Fortea.
Ajoin n.50km jonka jälkeen huomasin että aine tuntuu auttavan.
-
Kylmänä vielä jonkin verran nytkähtää kun vaihde kytkeytyy, mutta kun öljyt lämpenee niin vaihtaminen muuttuu huomaamattomaksi. Ei ole vaihteisto toiminut näin hyvin koko aikana.
Aikaisemmin oli myös ongelmana, kun painoi kaasun pohjaan pamautti vaihteen päälle, tuntui että tällä menoin jotain hajoaa.
Pitäisi vielä tehdä öljyn vaihto huuhtelemalla jotta saisi moskat pois.
Fortea meinasin ostaa aikaisemmin vaihteistoon, mutta jätin ostamatta kun olin epäilevä sen hyödystä.
Hyvä aine ei voi muuta todeta.