RallyBaron  Samppasport

S80 automaatin toiminta

  • 19 Vastauksia
  • 11458 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
S80 automaatin toiminta
« : 10.11.2012, 20:56:47 »
Tuli vaihdettua manuaali ensimmäiseen automaattiin.
Auto on S80 D5 350tkm ajettu vm.-07. varusteet paremmat kuin myynti ilmoituksessa oli mm. xenonit(lyh.), lisälämmitin ajastimella, sadetunnistin.
Auto on suhteellisen siisti ja ennen kaikkea tilava, kaikin puolin mielyttävä.

Mutta automaatin toiminasta, kun kytkee pakin se menee kuin ajatus mutta eteenpäin vaihdettaessa välillä viive jonka jälkeen kytkee nykäsemällä vaihteen päälle. onko kyseessä jokin solenoidi vika ja missä se sijaitsee, auttaako sen puhdistus tai vaihteiston uudelleen ohjelmointi?
Öljyt on vaihdettu jonkin aikaa sitten.

Toinen ongelma, hälytin ei pidä ääntä mutta hätävilkut syttyvät.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #1 : 11.11.2012, 11:46:24 »
Tuonikäiseen menee ehkä uusi ohjelma, joka auttaa hieman. Muuten automaatin toiminta poikkeaa hiukan aiemmista automaateista. Pienet nykäykset ym taitavat olla enemmän ominaisuuksia mutta voi siinä vikaakin olla.

Hälyttimissä on usein kosteusvika akkuvarmennetussa summerissa. Se sijaitsee tuulilasin alamuovin alla keskellä mustan peltikannen alla. Täällä on kuvakin jossain viestiketjussa.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #2 : 11.11.2012, 19:55:59 »
Hälyttimestä löysin kuvia joissa kosteusviasta oli juttua, ajattelin jos mahdollisesti jokin muu voisi aiheuttaa ongelmia.
Vaihteistosta vielä, viive on välillä pari sekunttia ja jos jarru on päällä nykäisy on voimakas, Lämpimänä vähäisempi.

Joku kirjoitti että oli vaihtanut jonkin osan(kallis) vaihteistosta ja tämän jälkeen ohjelmoi(Volvolla) uudelleen niin toiminta muuttui paremmaksi. miksi pitää uudellen ohjelmoida?

731km jossa 100km peräkärry perässä 6,2l/100km(ajotietokone)<- tarkistin myös laskemalla, tuntuisi olevan tarkka, korkeintaan 0,2l voi lisätä joskin tankkauskin vaikuttaa tarkkuuteen.
Loppu matka (keskin. 85km/h cruise) vei 5,6l/100km(ajotietokone).

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #3 : 11.11.2012, 21:47:23 »
Onko tuo -07 dieseli vielä ilman hiukkassuodatinta? Kulutus kuulostaa todella alhaiselta.
-12 V60 D3A

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #4 : 13.11.2012, 19:12:02 »
Onko tuo -07 dieseli vielä ilman hiukkassuodatinta? Kulutus kuulostaa todella alhaiselta.
Tehtaalta tullessa siinä on ollut hiukkassuodatin, niinkuin MY06 lähtien volvon itse valmistamissa dieselkoneissa muutenkin, mutta onhan sille käytetyssä joku voinut jo tehdä jotakin...

Poissa rengas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #5 : 14.11.2012, 08:06:48 »
Hälyttimestä löysin kuvia joissa kosteusviasta oli juttua, ajattelin jos mahdollisesti jokin muu voisi aiheuttaa ongelmia.
Vaihteistosta vielä, viive on välillä pari sekunttia ja jos jarru on päällä nykäisy on voimakas, Lämpimänä vähäisempi.

Joku kirjoitti että oli vaihtanut jonkin osan(kallis) vaihteistosta ja tämän jälkeen ohjelmoi(Volvolla) uudelleen niin toiminta muuttui paremmaksi. miksi pitää uudellen ohjelmoida?

731km jossa 100km peräkärry perässä 6,2l/100km(ajotietokone)<- tarkistin myös laskemalla, tuntuisi olevan tarkka, korkeintaan 0,2l voi lisätä joskin tankkauskin vaikuttaa tarkkuuteen.
Loppu matka (keskin. 85km/h cruise) vei 5,6l/100km(ajotietokone). Hienoa, että Volvosi kulutus noin pieni. Itsellä täysin sama auto ja en koskaan ole päässyt alle 7L/100KM vaikka kuinka yrittäisi. Nyt on saatu kulutus hiukka putoon sinne n. 8.2L/100 Km (keskikulutus), mutta on rahaakin palannut lähes 1000e remontteihin. Laatikkokin kuullostaa hiukka samanlaiselta kuin sulla, mutta pidän enemmän ominaisuutena. Alla seitsemäs Volvo ja ehkä se viimeinen...
Volvo S60 2012

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #6 : 14.11.2012, 16:45:02 »
Tehtaalta tullessa siinä on ollut hiukkassuodatin, niinkuin MY06 lähtien volvon itse valmistamissa dieselkoneissa muutenkin, mutta onhan sille käytetyssä joku voinut jo tehdä jotakin...
Epäilen ettei hiukkasuodattimelle ole tehty mitään. On ollut yksi omistaja ennen minua ja huollot merkkiliikkeessä tehty. Oma arvaus on, entinen omistaja ollut selainen ettei auton rassaaminen kiinnosta.
Hienoa, että Volvosi kulutus noin pieni. Itsellä täysin sama auto ja en koskaan ole päässyt alle 7L/100KM vaikka kuinka yrittäisi. Nyt on saatu kulutus hiukka putoon sinne n. 8.2L/100 Km (keskikulutus), mutta on rahaakin palannut lähes 1000e remontteihin. Laatikkokin kuullostaa hiukka samanlaiselta kuin sulla, mutta pidän enemmän ominaisuutena. Alla seitsemäs Volvo ja ehkä se viimeinen...
Kulutus kyllä pomppaa kaupunkiajossa, mutta nyt matka-ajossa kärry perässä nosti kulutuksen 5,6:sta->6,3l/100(ajotietokone). puolet matkasta kärry täynnä puutavaraa.

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #7 : 14.11.2012, 17:48:43 »
No perkele. Mulla imee aina yli 7 vaikka ajaisi pelkkää maantietä 80-100 alueella suoraa tietä. Luulin aina, että tuo DPF kenno tuli vasta joskus -08 pintaan....
-12 V60 D3A

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #8 : 27.11.2012, 16:27:29 »
Päivitystä kulutukseen 1005km 63litraa ja liruttamalla 65litraa meni tankkiin.
ennen tankkausta ajotietokone ilmoitti 20km tyhjään tankkiin ja keskikulutukseksi 6,5l/100km, tämän perusteella ajotietokone on tarkka.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #9 : 07.12.2012, 13:38:19 »
Nyt on vaihteisto nollattu. pakista(N) eteen(D) edelleen viive kytkeytymisessä. vaihdot tuntuisi tällä hetkellä huomaamattomimmilta, käsittääkseni se nyt opettelee sopeutumista ajooni mikä saattaa vaikuttaa toimintaan.

Jos kuski vaihtuu säilyykö muistissa entisen omistajan ajotyyli vai muuttuuko vaihteisto ohjelma uuden kuskin myötä?
muutama vika koodi TCM-P171900 ja TCM-P072500 joskin ei aktiivisina jos olisi aktiivisena voi olla vaikutusta vaihteiston toimintaan.
ECM-P201500 Imusarjan luistin/ katkaisimen piiri aktiivinen vika, eli mikä osa kyseessä ja missä?

Poissa Volmanni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #10 : 07.12.2012, 16:49:04 »
Nyt on vaihteisto nollattu. pakista(N) eteen(D)

Miten tuo  vaihteiston nollaus tehdään? Merkkihuollossako?
V70 D5 AWD

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #11 : 07.12.2012, 17:02:25 »
Nyt on vaihteisto nollattu. pakista(N) eteen(D) edelleen viive kytkeytymisessä. vaihdot tuntuisi tällä hetkellä huomaamattomimmilta, käsittääkseni se nyt opettelee sopeutumista ajooni mikä saattaa vaikuttaa toimintaan.

Jos kuski vaihtuu säilyykö muistissa entisen omistajan ajotyyli vai muuttuuko vaihteisto ohjelma uuden kuskin myötä?
Se oppiva vaihteisto sopeuttaa vaihteiston käyttäytymistä vaihtoihin liittyen. Tavoitteena "hyvänlaatuiset" vaihdot. Se ei siis opettele ajotyyliä/kuljettajan käyttäytymistä. Minun mielestäni, kun sopeuttamistiedot on nollattu volvolla, olisi samalla kannattanut opettaa vaihdot ohjelman mukaan, eikä jättää sopeuttamista käyttäjälle.

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #12 : 07.12.2012, 18:10:10 »
Juu en ole itsekään huomannut eroja eri automaattien käytöksissä toisten kuskien jäljiltä. Järjestään kaikki vaihtavat 2000rpm kohdalla omalla ajotyylillä. Mitä sen oikeastaan edes pitäisi oppia? Jos polkaisen kaasun pohjaan, kaikki vaihteistot tekevät "kick downinsa" vaihtelevalla menestyksellä. Muutan ajetaan aina mahdollisimman pienillä kierroksilla.

Itse tulee ohittaessa käytettyä manuaalista valintaa. Helpompi ja mukavampi lyödä 4-5 vaihde silmään valmiiksi ennen kuin lähtee ohittamaan. Muuten tuo Volvo miettii hieman liian kauan ja antaa vielä potkunkin lähtiessään. Vaimon 3008 taas vaihtaa heti neloselle, toteaa ettei kiihdy, miettii hetken, vaihtaa vitoselle, kiihtyy ohitettavan rinnalle, miettii ja vaihtaa taas 6. vaihteelle. Joka vaihdossa ainakin sekunnin viive :D Siksi Pösöllä ohitetaan aina manuaalipuolella. Tai ottaen huomioon 100hp koneen, ei ohiteta ollenkaan  ::)
-12 V60 D3A

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #13 : 07.12.2012, 19:40:15 »
Se oppiva vaihteisto sopeuttaa vaihteiston käyttäytymistä vaihtoihin liittyen. Tavoitteena "hyvänlaatuiset" vaihdot. Se ei siis opettele ajotyyliä/kuljettajan käyttäytymistä. Minun mielestäni, kun sopeuttamistiedot on nollattu volvolla, olisi samalla kannattanut opettaa vaihdot ohjelman mukaan, eikä jättää sopeuttamista käyttäjälle.
ok, olen ymmärtänyt väärin vaihteiston toimintaperiaatteen. Ei toi sopeuttamis ajo ole ongelma, kivuttomasti tuntuu menevän.
Nollaus tehtiin Volvon pikahuollossa

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: S80 automaatin toiminta
« Vastaus #14 : 11.12.2012, 12:29:03 »
Mitenkäs tämä sopeutuminen oikein menee? Eikös se tee sitä kokoajan nollataan sitä tai ei?
Ainankin kun heittää kesälomareissun vaunu perässä muutaman tuhat kilsaa ja reissun jälkeen ajelee tyhjillään terveisiä niin loota kierrättää konetta ihan turhaan muutaman päivän. Oppii kevyenpään kuormaan kuitenkin suht nopeasti ja ilman mitään nollauksia.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
  EX Volvot
Imperial -70  Imperial -61  2x Coronet -70   BMW 501

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy