Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mestari sarjassaan... - 11.11.2012, 12:49:39
-
juu, omasta 940 mykistyi lämmityslaite vallan, irrotin moottorin ja se pyörii suoralla virralla nätisti ja äänettömästi joten epäilisin että olisi ehjä... etuvastusta tai katkaisijaa epäilisin, koska ennen lopullista sammumistaan moottori pyöri samaa vauhtia riippumatta missä asennossa katkaisija oli.. sulake on ehjä joten virta kulkee kyllä. autossa ei ole ilmastointia, ja moottori on kierteellä siellä puhalluskanavassa ja lukitaan yhdellä ruuvilla paikoilleen. voiko tuollainen etuvastus pimetä vallan, vai onko katkaisija siirtynyt ajasta ikuisuuteen.. arvailuja ja tosiasioita otetaan vastaan ennenkuin alan availemaan enempää kojetaulua..
-
Katkaisijahan "annostelee" virtaa eri vastusmäärien läpi asennosta riippuen ja vitosasento ohittaa koko etuvastuspaketin.
Tuo että katkaisijan asento ei vaikuttanut mitenkään ennen pimentymistä vois viitata kovaan meltdowniin jossain liittimessä.
Olisko siellä vastuspaketilla nyt jotain häikkää moottorille syöttävällä puolella? Kun ei kerta vitosnopeuskaan toimi, joka ohittaa vastukset.
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/puhallin.png)
-
Saakohan se moottori maita??
Katsos kun se moottorin maa menee myös sen vastushässäkän kautta. (kaavio)
5 nopeus on suora 12V (14V lataus) eikä silläkään pyöri ja maadoitus kunnossa, niin hiilet lopussa.
Sattuu vain nyt pöydällä pyörimään kun eri asennossa paikallaan.
Tarkistuksia ja tarkistuksia....kyllä se siitä.
-
Juu, täytyy tsekata se etuvastuspaketti, hiilivikaan en ihan suurella todennäköisyydellä usko, kun moottori kuitenkin nätimmin kävi kuin moni uusi harakiri-malli... :D maavikakin voi olla mahdollinen, täytyy vaan lähtee sitkeästi selvittämään... kiitoksia vastauksista..
-
Ja se maadoitus kohta sijaitsee siinä ruiskupoksin alla, jää helposti irti autossa tutkiessa... Kun pitää irroittaa, että saa poksin irti, että saa puhallinmoottorin irti :idiot2:
-
Tähän liittyen, osaako joku kertoa onko jokin special säädin mulla, kun se on portaaton. Ei siis eri nopeusasentoja. Eikä ole ilmastointia eikä muutakaan automatiikkaa, vain tuo portaaton säädin ihmetyttää. Auto 740 -91.
-
Tähän liittyen, osaako joku kertoa onko jokin special säädin mulla, kun se on portaaton. Ei siis eri nopeusasentoja. Eikä ole ilmastointia eikä muutakaan automatiikkaa, vain tuo portaaton säädin ihmetyttää. Auto 740 -91.
kumpaa tarkoitat puhaltimen nopeutta vai lämppärin hanaa? Lämppärin hana on portaaton kun toimii alipaineella, puhaltimesta en tiedä.
-
Puhaltimen säädin
-
Tähän liittyen, osaako joku kertoa onko jokin special säädin mulla, kun se on portaaton. Ei siis eri nopeusasentoja. Eikä ole ilmastointia eikä muutakaan automatiikkaa, vain tuo portaaton säädin ihmetyttää. Auto 740 -91.
Sulla on ilmastoinnin esivalmius, siinä on portaaton.
-
Puhaltimen säädin
Se on ite tehty.
-
Joo, vika sitten löytyi hyvin pienen ponnistelun jälkeen, etuvastus sieltä on hajonnut,päällepäin ehjän näköinen mutta virta vaan ei kulje läpi. myös 5 nopeus kulkee täs mallis vastuksen kautta, samoin maadoitus. Marssin sitten käymään volvolla ja laitoin etuvastuksen tilaukseen, 60€ ne sille hintaa huuteli.. tarvikkeena ei ollut esim.fixuksella tarjolla, kuva löyty kirjasta mut ei ainootakaan maahantuojallakaan.. Lämmityslaitteen katkaisijasta vielä sen verran, kun joku täs mainitsi että se annostelee virtaa, niin saman virranhan se antaa joka nopeudella, esivastushan sen sitten vaan muuttaa...
-
Lämmityslaitteen katkaisijasta vielä sen verran, kun joku täs mainitsi että se annostelee virtaa, niin saman virranhan se antaa joka nopeudella, esivastushan sen sitten vaan muuttaa...
:facepalm: *karkuun->
-
Niinno, minähän sen sanoin ja tarkoitin sillä sitä että se katkaisija "annostelee" sitä virtaa esivastuksen eri kohtiin ja siten virtaa ohjataan erikokoisten vastusten läpi...
Näin sen ilmaisin: Katkaisijahan "annostelee" virtaa eri vastusmäärien läpi asennosta riippuen ja vitosasento ohittaa koko etuvastuspaketin.
Joo, ehkä huono sana tuo annostelee, ehkäpä ohjaa olisi ollut parempi mutta kun en siinä hötäkässä parempaakaan keksinyt niin laitoin tuon sanan ja vieläpä lainausmerkeissä jos huomasit. :)
Ajattelin että tämä nyt on selvä homma kun sen selitin ohjaavan virtaa eri vastusmäärien läpi...
No, hyvä kun vika löytyi sieltä suunnalta mistä sen oletettiinkin löytyvän. :pupu:
Kiitos nam...
-
Se on ite tehty.
??? Ohan noita liukusäätimellä... :o
-
Joo, vika sitten löytyi hyvin pienen ponnistelun jälkeen, etuvastus sieltä on hajonnut,päällepäin ehjän näköinen mutta virta vaan ei kulje läpi. myös 5 nopeus kulkee täs mallis vastuksen kautta, samoin maadoitus. Marssin sitten käymään volvolla ja laitoin etuvastuksen tilaukseen, 60€ ne sille hintaa huuteli.. tarvikkeena ei ollut esim.fixuksella tarjolla, kuva löyty kirjasta mut ei ainootakaan maahantuojallakaan.. Lämmityslaitteen katkaisijasta vielä sen verran, kun joku täs mainitsi että se annostelee virtaa, niin saman virranhan se antaa joka nopeudella, esivastushan sen sitten vaan muuttaa...
osa malliksi mukaan ja kodinkoneiden huoltoliikkeestä kyselemään vastusta, ja tinaat paikalleen, jos ei ole erikoisempi vastus.
-
Lämmityslaitteen katkaisijasta vielä sen verran, kun joku täs mainitsi että se annostelee virtaa, niin saman virranhan se antaa joka nopeudella, esivastushan sen sitten vaan muuttaa...
:facepalm:
http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml16.sis
Virta on aina jännitteestä ja resistanssista riippuva tulo.
Kuvittele jännitettä veden paineeksi, veden virtausmäärää virraksi ja resistanssia putken kooksi. Pienellä paineella et voi saada tolkutonta virtausta pienessä putkessa. Isolla paineella saat virtaamaa lisää, mutta silti sen virtausmäärän lopullisen suuruuden määrää se putken koko ja paine.
Esivastus on nimensä mukaisesti vastus. Se esivastus yhdessä sen puhallinmoottorin kanssa muodostaa yksinkertaistetusti resistanssien sarjaankytkennän. Isoin vastuksen resistanssi on asennossa yksi ja pienin asennossa 5 (ei vastusta, vaan jännite suoraan moottorille).
Eli Suomeksi se puhallin saa jännitettä vähiten kytkimen asennolla 1 ja eniten asennolla 5, jolloin sen moottorin ottama (ei saama) virta on pienin asennossa 1 ja suurin asennossa 5.
Vastuksia saa sitten myös täältä.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=20084&name=Lankavastukset
-
Onko muuten se portaaton säätö toteutettu PWM ohjauksena vai miten on volvoissa.
-
??? Ohan noita liukusäätimellä... :o
Eipä ole puhallinnopeuden kytkimiä tullu vielä yhtään portaatonta takavedossa vastaan.
-
Eli Suomeksi se puhallin saa jännitettä vähiten kytkimen asennolla 1 ja eniten asennolla 5, jolloin sen moottorin ottama (ei saama) virta on pienin asennossa 1 ja suurin asennossa 5.
P> Joopa, termit on tärkeitä että vehkeet toimii. ;)
-
joo, sen verran aattelin sanamuotoa korjata kun joku saattaa näitä lukea kuin piru raamattua ymmärtämättä lainkaan asiasta... ;) en sitten viitsiny lähteä sen esivastuksen kanssa etsimään elektroniikkaliikkeestä sopivaa pakettia, näytti noin päällepäin katsoen jonkin verran special tuotteelta, eikä arvotkaan ole tiedossa ja vastuksesta itestään ei specsejä löydy.. mutta ruotsista on apu jo tulos joten jos täsä vaan lämpö pysyis tuol nollan yläpuolella viel pari päivää niin ei oo mitään hätää.... :D
-
Mulla tosiaan tuo portaaton säätö puhaltimelle. Auto on jo uudempi ku -90 eli pyöreät säätimet. Tässä on kyllä muutakin ihmeellistä, mitä en ole koskaan tavannut. mm.täysin alkuperäinen säilytyslokero siinä lämppärin säätimien yläpuolella kojelaudan tasaisella väliosalla...
-
joo, sen verran aattelin sanamuotoa korjata kun joku saattaa näitä lukea kuin piru raamattua ymmärtämättä lainkaan asiasta... ;) en sitten viitsiny lähteä sen esivastuksen kanssa etsimään elektroniikkaliikkeestä sopivaa pakettia, näytti noin päällepäin katsoen jonkin verran special tuotteelta, eikä arvotkaan ole tiedossa ja vastuksesta itestään ei specsejä löydy.. mutta ruotsista on apu jo tulos joten jos täsä vaan lämpö pysyis tuol nollan yläpuolella viel pari päivää niin ei oo mitään hätää.... :D
Joskus osaa on pakko hakea ruotsista, saksasta, usa:sta... Joskus on pakko tehdä itse ;). Minulla oli joskus 1986 mallin Hiace, josta tuo puhaltimen säädin simahti. Olin joskus ostanut entisestä LyVi-myymälästä lankapotentiometrejä, joissa litteää lankaa. Mittasin vastusten arvot niistä rippeistä, purin lankaa potikasta ja käämin systeemin uudelleen. Tuli kuntoon eikä maksanut paljon. Oli vieläkin kunnossa kun auton myin noin 10 vuotta myöhemmin :). Valitettavasti autotehtaat tekevät nykyään vain sellaisia laitteita joita ei millään pysty korjamaan >:(.
-
Jeps, vaihdoin etuvastuspaketin ja puhallin saa taas virtaa.. :) ainoa vaan että sama vanha vaiva on edelleen eli puhallin puhaltaa samalla nopeudella kytkimen asennosta riippumatta.. täytyy lähteä pöyhimään katkaisijaa ja siitä sit virtalukolle jos ei vikaa löydy.. onko kellään mitään hyviä neuvoja miten irrottaa tuo katkaisijakomplexi kojetaulusta?