Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ribbe - 16.02.2011, 10:25:00
-
Saipa pakkanen aikaan otsikon tekstit näkyviin ajotietokoneeseen. Sain nilkutettua S60:pin huoltoon. Mitkähän viat noita tekstejä sytyttää? Jotta vois vähän varautua meneekö tonni vai kaks.
-
Saipa pakkanen aikaan otsikon tekstit näkyviin ajotietokoneeseen. Sain nilkutettua S60:pin huoltoon. Mitkähän viat noita tekstejä sytyttää? Jotta vois vähän varautua meneekö tonni vai kaks.
Noiden tekstien perusteella ei ikävä kyllä pysty varautumaan...
Vikahan voi olla vaikka irronnut letku tai hajonnut moottori, noin niinkuin ääripäinä.
-
Noiden tekstien perusteella ei ikävä kyllä pysty varautumaan...
Vikahan voi olla vaikka irronnut letku tai hajonnut moottori, noin niinkuin ääripäinä.
Välillä tuntu että kävi huonosti, mutta kun "moottorin ohj.järjestelmä vaatii huoltoa" teksti näky niin auto liikku ihan normaalisti. Kun hidasti risteykseen niin vaihtu tuo toinen teksti. Risteyksen jälkeen uusinta startti niin taas mentiin "moottorin ohj.järjestelmä vaatii huoltoa" teksti ruudussa toiseen risteykseen. Toivotaan ettei ole motti menny :'(
-
Sama vika. Kierrokset kun nousee yli 2000rpm niin teksti ruutuun ja tehot hukkuu. Sammutus ja käynnistys poistaa ongelman, mut jos kierrokset nousee niin sama homma. Autona V70D5 -02.
-
Sama vika. Kierrokset kun nousee yli 2000rpm niin teksti ruutuun ja tehot hukkuu. Sammutus ja käynnistys poistaa ongelman, mut jos kierrokset nousee niin sama homma. Autona V70D5 -02.
Kyllä mulla käynnistyksen jälkeen kierrokset pääsi nousemaan ihan normaalisti. Moottorijarrutus vasta heitti tuon "nilkuta kotia" -moodin päälle.
-
Tarkennan vielä, että kytkin pohjassa auto ottaa kierroksia, mut vaihde päällä on tuo 2000rpm rajana. Kai se on lähdettävä nilkuttamaan johonki huoltoon...
-
Huollossa käyty. Polttoainesuodatin oli tullut matkansa päähän... Taas toimii, kunnes seuraava rahareikä löytyy... :'(
-
Huollossa käyty. Polttoainesuodatin oli tullut matkansa päähän... Taas toimii, kunnes seuraava rahareikä löytyy... :'(
Itekkin mietin että suodatin voi olla jäässä, kun oon ajellu tankin tälläkin viikolla ihan tyhjäksi ennen kuin tankannu täyteen.
Tai sitten voi olla myös IC jäätyny :idiot2:
-
Ei voi Ribbe olla totta. Tämä päivä on näille Volvoille ilmeisesti paha paikka, meinaan juuri äsken töihin lähtiessäni n. 300 metriä käynnistyksestä tuli näyttöön teksti "moottorin teho alentunut".. Uskomaton mäihä.
No, auto parkkiin ja uudelleen käynnistys. Auto toimi moitteetta käynnistyksen jälkeen. Mitähän tässä nyt kannattaisi sitten tehdä? Voisiko pakkaset temppuilla? Vai pitäisikö viedä piuhan päähän? ???
-
Piuhassa näkisit mikä tuon vikatilan on aiheuttanut. Minun vankkuri antoi polttoaineenpaine, liian matala -ilmoituksen, jonka perusteella huoltomies vaihtoi suodattimen.
-
Onko klubilaisilla täällä etelä-Suomessa vikakoodinlukulaitteita?` ???
-
Piuhassa näkisit mikä tuon vikatilan on aiheuttanut. Minun vankkuri antoi polttoaineenpaine, liian matala -ilmoituksen, jonka perusteella huoltomies vaihtoi suodattimen.
Piuhaan se jonottaakin. Aamulla olin eka asiakas pikahuollossa. Just soitin niin kohta ottavat työn alle.
Edit: mikähän on tuolle polttoaineen suodattimelle vaihtoväli? Itellä sitä ei ole koskaan vaihdettu ja 157tkm on mittarissa.
-
Piuhaan se jonottaakin. Aamulla olin eka asiakas pikahuollossa. Just soitin niin kohta ottavat työn alle.
Edit: mikähän on tuolle polttoaineen suodattimelle vaihtoväli? Itellä sitä ei ole koskaan vaihdettu ja 157tkm on mittarissa.
Olisiko 160 tkm.
-
Dodii auto saatu pois huollota. Mitään mekaanista vikaa ei löytyny. Vikakoodit nollattiin ja koeajossa ei vika uusiutunu. Vikakoodit laskun mukaan viittaavat pako nokka-akselin säätöihin ja kaasuläppävikaan. (ECM-5110, ECM-614B JA ECM-929D). Vaikka en usko ihme korjautumisiin niin toivottavasti johtui vain esim. virran vähyydestä tai vastaavasta viat. Onko näissä uudemmissa kuinka yleinen vika tuo kaasuläppä?
-
Ei voi Ribbe olla totta. Tämä päivä on näille Volvoille ilmeisesti paha paikka, meinaan juuri äsken töihin lähtiessäni n. 300 metriä käynnistyksestä tuli näyttöön teksti "moottorin teho alentunut"..
No, auto parkkiin ja uudelleen käynnistys. Auto toimi moitteetta käynnistyksen jälkeen.
Ei kahta ilman kolmatta, kakspisteviisteetä. :) -28C oli meillä mittarissa ja välittömästi käynnistyksen jälkeen 'moottorin teho alentunut', rykivä tyhjäkäynti ja kierroksia otti vain 2000rpm. Sammutin ja käynnistin uudelleen -> kaikki oireet hävisivät. Ajossa toimi moitteettomasti, taisi olla bittivika.
Edit: mikähän on tuolle polttoaineen suodattimelle vaihtoväli? Itellä sitä ei ole koskaan vaihdettu ja 157tkm on mittarissa.
20tkm huoltovälin bensavehkeissä 160tkm. 30tkm huoltovälillä varmaankin 150 tai 180tkm.
-
20tkm huoltovälin bensavehkeissä 160tkm. 30tkm huoltovälillä varmaankin 150 tai 180tkm.
Itelle ei 150tkm huollossa sitä vielä vaihdettu joten olisko 180tkm :). Huoltomies mulle puhu 60tkm välistä ???.
Ei kahta ilman kolmatta, kakspisteviisteetä. :) -28C oli meillä mittarissa ja välittömästi käynnistyksen jälkeen 'moottorin teho alentunut', rykivä tyhjäkäynti ja kierroksia otti vain 2000rpm. Sammutin ja käynnistin uudelleen -> kaikki oireet hävisivät.
Oireet on samat kuin mullakin, mutta ei vain lähteny ilman nollausta vika pois. Toivottavasti omakin johtui vain kylmyydestä :)
-
Eli meitä on nyt ollut kolme samana päivänä sama vika. Ja kaikki 2,5 Turboja.. ??? :idiot2:
-
Onko klubilaisilla täällä etelä-Suomessa vikakoodinlukulaitteita?` ???
Lohjalta löytyis BSR:n ppc. Laita yv.:tä, niin katellaan.
Pakkaset kiusaavat :)
Täälläkin T5 hälyytteli matalaa jäähdytysneste pintaa ja käski sammuttaa moottorin, sekä tarkistamaan. Pikkasen minimin yläpuolella oli--> lisätty puoleen väliin. Taitaa olla aika herkkä tuo tasoanturi??
-
Eli meitä on nyt ollut kolme samana päivänä sama vika. Ja kaikki 2,5 Turboja.. ??? :idiot2:
Yksi 2,5T ilmoittautuu joukkoon :). Kahtena talvena tullut muutaman kerran ilmoitus: "Moottorin teho alentunut". Tällöin automaattilaatikolla kierroksia ei saa vaihde päällä nostettua yli 1000 kierroksen, mutta vapaalla tai pysäköintivaihteella saa. Vika on kadonnut kun pysäköintivaihteella on hetken "huudattanut" moottoria isommilla kierroksilla ja sen jälkeen käynnistänyt auton uudelleen. Tämän jälkeen yleensä on tullut ilmoitus "Moottorijärjestelmä vaatii huoltoa", joka on kuitenkin poistunut muutamien käynnistyskertojen jälkeen. Kerran kävin Bilialla ja lukivat vikakoodit. Eivät kuitenkaan päässeet käsiksi vian aiheuttajaan. Jos jollakin olisi hyviä ehdotuksia vian aiheuttajasta, niin otetaan vastaan.
-
Vikakoodit laskun mukaan viittaavat pako nokka-akselin säätöihin ja kaasuläppävikaan. (ECM-5110, ECM-614B JA ECM-929D).
Lukaistiin omastani koodit ja löytyi lähes samat, ECM-614B Camshaft control, exhaust ja ECM-929C Engine control module.
20tkm huoltovälin bensavehkeissä 160tkm. 30tkm huoltovälillä varmaankin 150 tai 180tkm.
Varmistin tämän oikeasta taulukosta ja vaihtoväli on 180tkm.
-
toivottavasti johtui vain esim. virran vähyydestä tai vastaavasta viat.
Mulla ilmotteli viimetalvena että moottorijärjestelmä vaatii huollon, poltteli pakokaasun merkkivaloa sekä ilmoitteli että akkujännite alhainen.
Akunvaihdon jälkeen ei ole ilmoitellut muutakuin tankkaustarpeesta, toistaiseksi.
-
Tänä aamuna taas "Moottorin teho alentunut". Onneks olin viisaampi nyt. Uudelleen käynnistys, kaasuttelua P-asennossa niin kierrokset nousi ok ja lopulta viestikin hävisi. MUTTA ei tuo normaalia ole. Tosi huonosti lähti käyntiin, piti sahata tosi pitkään kaksi kertaa. Uudelleen käynnistyksessä lähti sitten ihan normaalisti :idiot2:
-
Dodii auto saatu pois huollota. Mitään mekaanista vikaa ei löytyny. Vikakoodit nollattiin ja koeajossa ei vika uusiutunu. Vikakoodit laskun mukaan viittaavat pako nokka-akselin säätöihin ja kaasuläppävikaan. (ECM-5110, ECM-614B JA ECM-929D). Vaikka en usko ihme korjautumisiin niin toivottavasti johtui vain esim. virran vähyydestä tai vastaavasta viat. Onko näissä uudemmissa kuinka yleinen vika tuo kaasuläppä?
Kaasuläppäkoteloita niistä on paljon mennyt.. Koita puhdistaa ensin ja anna volvon ajaa uus softa sinne
-
Kysäsin omasta 04:sen samanlaisesta ongelmasta kun olen menossa jakopäärempaan,. sanoivat että 04:ses ja uudemmissa ei pitäis olla enää kaasuläppävikoja. Puhdistuksesta sanoivat sen verran että melkoisella varmuudessa sen saa samalla rikki jos sitä aikoo mennä sörkkimään puhdistaakseen. Jos sinne jotain pas*kaa on kertynyt niin joku falskaa.
Vika ilmeni samalailla , "alentunut teho jne". kovalla pakkasella vuosi stten, jälkeen päin ei samaa ole tullut.. KOP KOP ..
Kun kerran vika on poistunut kuten meikäläisellä niin itse en aio mennä koskemaan en laitteeseen.
-
Itselläni ainakin tuli samainen teksti, EGR.än paskaisuuden takia... sen puhdistus, ja imusarjankotelon samalla puhdistin niin ei mitään ongelmia sen jälkeen...
-
Kysäsin omasta 04:sen samanlaisesta ongelmasta kun olen menossa jakopäärempaan,. sanoivat että 04:ses ja uudemmissa ei pitäis olla enää kaasuläppävikoja. Puhdistuksesta sanoivat sen verran että melkoisella varmuudessa sen saa samalla rikki jos sitä aikoo mennä sörkkimään puhdistaakseen. Jos sinne jotain pas*kaa on kertynyt niin joku falskaa.
Vika ilmeni samalailla , "alentunut teho jne". kovalla pakkasella vuosi stten, jälkeen päin ei samaa ole tullut.. KOP KOP ..
Kun kerran vika on poistunut kuten meikäläisellä niin itse en aio mennä koskemaan en laitteeseen.
Itse olen niitä ainaki puhdistellu, toiset toimii pari viikkoo, toiset pari vuotta puhdistuksen jälkeen.. Eipä se uusikaan kotelo hirveitä maksa
-
Puhdistuksesta sanoivat sen verran että melkoisella varmuudessa sen saa samalla rikki jos sitä aikoo mennä sörkkimään puhdistaakseen. Jos sinne jotain pas*kaa on kertynyt niin joku falskaa.
Tämä on taas ihan täyttä höpö höpöä...
Olen monia puhdistanut, ja sen jälkeen toiminta on taas normaalia. Huohottimestahan sitä likaa kertyy, ja myös palotilasta tulee tavaraa...
-
Itse olen niitä ainaki puhdistellu, toiset toimii pari viikkoo, toiset pari vuotta puhdistuksen jälkeen.. Eipä se uusikaan kotelo hirveitä maksa
Omaan 01 S60 maksoi 680€. Tietysti se on suhteellista mikä maksaa hirveesti :)
-
Eli meitä on nyt ollut kolme samana päivänä sama vika. Ja kaikki 2,5 Turboja.. ??? :idiot2:
Moi.
Lueskelin tätä keskustelua, niin tuli mieleen että millä bensalla olette ajaneet, että oletteko käyttänyt
E10 95 okt. bensaa.
itse käytän 98E ja auto 2.4T v70, ei pakkasilla ollut mitään vikoja. :)
-
Moi.
Lueskelin tätä keskustelua, niin tuli mieleen että millä bensalla olette ajaneet, että oletteko käyttänyt
E10 95 okt. bensaa.
itse käytän 98E ja auto 2.4T v70, ei pakkasilla ollut mitään vikoja. :)
En ole 5 vuoteen muuta bensaa Volvoihin laittanu kuin 98E:tä. Ei uskalla lastutettuun muuta laittaa :)
-
En ole 5 vuoteen muuta bensaa Volvoihin laittanu kuin 98E:tä. Ei uskalla lastutettuun muuta laittaa :)
Juu, 98:lla minäkin ajelin... :)
-
Yksi 2.5 T samalla ilmoituksella "moottorin teho alentunut" ilmoittautuu lisää. Ilmaantui aivan yht'äkkiä aamulla töihin ajaessa. Ihmettelin että sutivatko pyörät kun kaasu ei vastannut. Kun parkkeerasin niin kierrokset nousivat aivan kivasti. Toivottavasti lähtee aiemmin ehdotettu tavalla, tyhjästä ei huvittaisi vikakoodien luvusta maksaa.
Oma autoni on aikalailla vähän ajettu ja juuri määräaikaishuolto tehty joten en oikein näihin aiempiin kaasuläppä jne. analyyseihin jaksaisi uskoa. Yhtään en ihmettelisi jos tämä olisi aiheutunut uudesta etanolibensasta, kovasti tuntui että niillä muutamalla kerralla kun 95 kymppiä tankkasin niin sekä tehot pienenivät ja heti myös keskikulutus nousi 0,5l.
JOS MEITÄ ON LYHYEN AJAN SISÄLLÄ TOISTAKYMMENTÄ JOILLA SAMA ONGELMA NIIN TÄMÄ TUSKIN ON IHAN HARVINAINEN VIKA...
-
Taitaa ne vikakoodit jäädä muistiin vaikka vika häviää. Pitää varmaan käydä ennen katsastusta käydä ne nollaamassa ja varmuuden vuoksi ottaa päästömittauskin. Mun säkällä siinä on kuitenkin jotain häikkää ;D
-
Yhtään en ihmettelisi jos tämä olisi aiheutunut uudesta etanolibensasta, kovasti tuntui että niillä muutamalla kerralla kun 95 kymppiä tankkasin niin sekä tehot pienenivät ja heti myös keskikulutus nousi 0,5l.
JOS MEITÄ ON LYHYEN AJAN SISÄLLÄ TOISTAKYMMENTÄ JOILLA SAMA ONGELMA NIIN TÄMÄ TUSKIN ON IHAN HARVINAINEN VIKA...
Turbovolvoihin suositellaan ihan valmistajankin toimesta 98-oktaanista, vaikkakin 95-oktaanista voi käyttää. Tuo kulutuksen nousu ja tehojen lasku 95E10-bensalla on ihan ymmärrettävää, kulutus kasvaa etanolin pienemmän energiasisällön takia ja tehot laskevat alemman oktaaniluvun takia.
Se että näytössä lukee "moottorin teho alentunut" ja "moottorin ohj.järjestelmä vaatii huoltoa" ei ole mikään tietty vika vaan kyseessähän on ilmoitus siitä että jotain vikaa on jossain. Nuo ilmoitukset voi siis olla seurausta useista eri vioista, joten ei kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
-
Oma autoni on aikalailla vähän ajettu ja juuri määräaikaishuolto tehty joten en oikein näihin aiempiin kaasuläppä jne. analyyseihin jaksaisi uskoa. Yhtään en ihmettelisi jos tämä olisi aiheutunut uudesta etanolibensasta, kovasti tuntui että niillä muutamalla kerralla kun 95 kymppiä tankkasin niin sekä tehot pienenivät ja heti myös keskikulutus nousi 0,5l.
JOS MEITÄ ON LYHYEN AJAN SISÄLLÄ TOISTAKYMMENTÄ JOILLA SAMA ONGELMA NIIN TÄMÄ TUSKIN ON IHAN HARVINAINEN VIKA...
Siis omakin on Volvolla huollettu viimeksi marraskuussa. Ja koko ajan kun se on itsellä ollu on tankattu 98E:tä joten e10 bensaa ei voi syyttää. Ja kuten Taavi sano niin tuo teksti on ihan yleinen vikailmoitus, sen voi sytyttää tosi moni vikakoodi.
-
Kävin äsken kokeilemassa MaParin aiempien ohjeiden mukaista hoitoa ja "vika" katosi minultakin :)
Kun lähdin pihalta (en kehdannut työpaikan pihassa nostattaa kierroksia vaan ajoin nurkan taakse) niin kiekat eivät nousseet ollenkaan yli tuhannen eli jonkinlainen rajoitin oli mennyt automaattisesti päälle. Tämän jälkeen pysäytys, virrat pois, käyntiin ja paikoillaan nostatin pari kolme kertaa kierroksia 4000-5000 saakka. Tämän jälkeen laitoin muistaakseni vaihteen (auto on automaatti) pykälään ja auto toimi kuin ei mitään. Vikailmoitus tosin edelleen ajotietokoneessa ja varoitusvalo palaa mutta varoituksen mukaisesta "moottorin teho alentunut" ei tietoakaan. Täytynee seurata sammuuko varoitus itsestään tai sitten on pakko käydä luetuttamassa vikakoodit ja nollaamassa ilmoitus.
Oma analyysi tästä ihan talopoikaisjärjellä: jonkinlainen tietokonepohjainen bugi jota on ehkä saattanut edesauttaa kevätteiden kuraisuus tms. Tai bugiakaan ei vaadita jos jokin ohjausjärjestelmä havaitsee että jossain on nyt kuraa ja tulkitsee sen koneelle vaaralliseksi viaksi. Ihan niinkuin Windowsissa konsanaan...
-
ainakin nollata pitää jossain vaiheessa, muuten ei mene katsastuksesta läpi.
-
Ainakin bensakoneilla ei mene katsastuksesta läpi, jos tämänkaltaisia vikoja löytyy historiasta. Vikailmoitus poistuu näytöstä muutaman käynnistyskerran jälkeen, mikäli vika ei ole aktiivinen. Kuitenkin se jää historiaan eli kannattaa käydä nollaamassa ennen katsastusta.
Kävin luettamassa vikakoodit Biliassa maaliskuun alussa ja vikakoodiksi tuli ECM-929C. Tämän seurauksena päädyttiin kaasuläppäkotelon puhdistamiseen, joka oli hyvin karstoittunut. Sen jälkeen ei ole vikaa tullut, mutta toisaalta eipä ole kovia pakkasiakaan ollut.
Itse en ole ikinä laittanut muuta kuin 98-oktaanista, joten bensalaadusta ei pitäisi olla kiinni. Eräs mersumies kertoi, että hänen autossa tämänkaltainen vikailmoitus voi johtua myös alhaisesta akun jännitteestä...
-
Omaan 01 S60 maksoi 680€. Tietysti se on suhteellista mikä maksaa hirveesti :)
Englannista tais olla 300e vapareihin ja T5:seen 400e
-
Käväsin luetuttamassa viimeisimmät vikakoodit. Tällä kertaa oli moottorinpyörimis anturilta koodi. No koodit nollattu ja auto katsastettu.
-
Sama ongelma tavattu kerran toissavuonna kovassa pakkaskelissä voimakkaan kiihdytyksen yhteydessä, moottorin teho alentunut eikä ottanut kierroksia kun n. 1000/min. Moottorin sammuttaminen ja parin minuutin rauhallinen odottelu ennen uutta käynnistystä, vika poistui eikä ilmennyt enään uudelleen. Sillon päättelin maalaisjärjellä että olisko ollut joku vikailmoitus joltain anturilta tms. Näin jälkeenpäin muistellessa ei mennyt kauaakaan kun meni akku vaihtoon. Olisiko ollut pakkasella ja ikääntyvällä akulla tekemistä asian kanssa? Akku ei tosin ehtinyt mitään jännitteen alentumis ilmoituksia antaa, kunhan vain sippasi kaupan pihaan eikä enää antanut riittävästi virtaa starttaukseen.
Vikakoodia en ole poistattanut, eikä siitä ole katsastusasemalla mitään sanomista tullut, läpi meni ilman kommentointia, niin kuin aina ennenkin. Ja kulkinehan on varustettu 2.5T moottorilla....
-
Taustoja:
S60 2.4 bensavapari, vm. 2002, 110 tkm, sellanen on murheeni mun...
Keväällä -13 tuli ajossa ilmoitus "AKKUJÄNNITE ALHAINEN" ja olihan se, muistaakseni 11,8 V. Vika hävisi moottorin pysäyttämisellä eikä uusiutunut. Akku oli kyllä tiensä päässä joten uusi akku kehiin ja hyvillä mielin kohti kesää joka sujuikin ihan OK tuon puolesta...
Nyt sysksyllä (kalenteri väittää talveksi) kolmasti tullut heti käynnistyksen jälkeen "MOOTTORIJÄRJ. VAATII HUOLLON". Ilmoitus häviää aina moottorin pysäyttämisellä. Syitä pyöritellyt päässä ja lataillut akkuakin mutta eipä ole auttanut. Seuraava veikkaus taitaa mennä kaasuläpän suuntaan.... Jospa johonkin korjaamoon sattuisi pääsemään Joulun jälkeen niin toivottavasti olis sen jälkeen vähän viisaampi. Eikä nyt voi ainakaan kylmää ilmaa syyttää kun mittari ei ole viikkoihin käynyt päkkasen puolella.
Vaikuttaa aika paljon sähkövikoja olevan näissä peleissä, enemmän kuin rapeassa ranskalaisessa ainakin :)
Hyvää ja maukasta Joulua!
-
Kaivellaan vanhoja ku ei uutta jaksa tehdä. vm03 v70 bensa 2.5t awd 260tkm ja +3 astetta lämmitä ilmotti moottoritehon alentuneen kun lisäsin vakionopuden säätimellä paripykälää nopeutta. 1500rpm pomppas 3000rpm ja sitten ei antanut tehdä mitään. Auto tiensivuun ja uudelleen starttaus ja viat hävisi. keskiviikkona pääsen piuhanpäähän ihmettelemään missä vika. itse käytän 95 (halpaa) mutta taidan siirtyä itsekkin 98. Normaali kiihdytyksissä ei ilmoitusta tule. toivottavasti itselläkin oli vain väliaikainen vika.
-
Kaivellaan vanhoja ku ei uutta jaksa tehdä. vm03 v70 bensa 2.5t awd 260tkm ja +3 astetta lämmitä ilmotti moottoritehon alentuneen kun lisäsin vakionopuden säätimellä paripykälää nopeutta. 1500rpm pomppas 3000rpm ja sitten ei antanut tehdä mitään. Auto tiensivuun ja uudelleen starttaus ja viat hävisi. keskiviikkona pääsen piuhanpäähän ihmettelemään missä vika. itse käytän 95 (halpaa) mutta taidan siirtyä itsekkin 98. Normaali kiihdytyksissä ei ilmoitusta tule. toivottavasti itselläkin oli vain väliaikainen vika.
Oikein kun herkistelee muistia niin omassa oli syynä Kytkinpolkimen asentoanturi. Vaikutti niin, että heitti vakkarin pois päältä. Korjaantui hetkellisesti nollaamalla vikakoodit mutta tuli pian takaisin. En vaihtanut anturia mutta maksoikohan alle satasen, eikä löytynyt kuin sinisen luukulta.
-
Itsellä ei ole tämän topicin aloittamisen jälkeen ollut mitään ongelmaa ja mittariin tullu pari kilsaakin lisää :)
-
Täytyy myöntää, ettei ongelma ole vaivannut minuakaan vuoteen koska auto vaihtui toisenmerkkiseen :)
Mielenkiinnollaa oottelen, että millasia uudet mallit Volvon omilla uusilla moottoreilla tulee olemaan...
-
Minulla vika korjaantui putsaamalla kaasuläpän sekä huohottin järjästelmän. Oli paskaa kertynyt huohottimen öljynerottimeen. Sen koommin ei ole vikaa tullu ja 5000km tullu ajeltua sen jälkeen. toivottavasti ny korjaantu sitte.
-
Itellä tuommonen V70 D5 -04 ja tuli tuo sama ilmoitus muutaman kerran ja tehot tippu kans ja kierroksia ei saanu juurikaan yli 2000.
Aina kun käytti virrat pois niin kävi taas normaalisti. Aina kun kiihdytti kovemmin niin sama ilmoitus ja samat oireet. Luettiin vikakoodit ja ilmoitti et, "Jakotukin paine-ero negatiivinen". Vikakoodi siis viittas siihen et mylly ei saanu tarpeeksi löpöä. Vaihdettiin polttoainesuodatin ja nollattiin vikakoodit. Ei mitään ongelmia sen jälkeen. :)
-
Auto on v70 2.4 vapari 02
viesti sanoo että moottorijärjestelmä vaati huollon mikä vois olla vikana ku on vaihdettu ilman ja bensan suodatin, tulpat ja akku.
vika koodia ei anna ja joka toisella kiihdytyksellä ei oo tehoja ja auto pätkii
-
Auto on v70 2.4 vapari 02
viesti sanoo että moottorijärjestelmä vaati huollon mikä vois olla vikana ku on vaihdettu ilman ja bensan suodatin, tulpat ja akku.
vika koodia ei anna ja joka toisella kiihdytyksellä ei oo tehoja ja auto pätkii
Varmasti antaa vikakoodia, jos herjaa tuota moottorijärjestelmä vaatii huollon. Saattaa olla puolavikaa, jos pätkii. Koodien luku kunnollisella testerillä.
-
Oireet aika samat, eli hidastaessa "joulukuusi" "Moottorin teho alentunut" ja tyhjäkäynti kuin olisi kaasuläppäkotelo aivan susi.
Ajatellaanpa ensin herjaa liian suuresta lämpötilailman erosta (ECM-120D) kun kuski jättää juuri -15-20 asteen pakkasesta ajetun auton noin tosi kosteaan ilmaan +10-+15 asteen parkkiluolassa.
Tunkkaiseenkosteaan parkkiluolaan ajaessa alkaa tiivistyä kosteutta vähän joka puolelle moottorin ilmanottoa, mutta myös kertyä lämpötilaeroja. XC90:n ahtopainepuolen lämpötila-anturihan on siellä välijäähdyttimen alavasemmassa nurkassa.Mutta IMM onkin siellä aivan moottorin lähellä ja ei mene kauaa kun ne IMMn lämpötila-anturin lukemat on aivan nurinkurisia ahtopainepuolen lämpötila-anturin lukemiin verrattuna (pakkasella vielä mukamas?)
No sitten se pelätyin herja tällaiseen hyvin yksinkertaiseen tapahtumaan liittyen, eli https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-929D.
Ei siinä ollut sen kummempaa oikeastaan, kuin että tiivistynyt vesi jäätyi kaasuläppäkoteloon.
Oli ns. paskat housussa haeskellessa noiden ilmoituksien kanssa: ECM-929D ei ole tullut enää sen jälkeen takaisin kun olen sulatellut ja kuivatellut auton kunnolla. Tämä voisi ehkä selittää jos joskus tulee haamu ECM-929D eikä huollossa löydy mitään vikaa.
-
Joo tuo kaasuläpän nokeutuminen ja sitä kautta jumiutuminen näissä isoissa paljon ajetuissa diiseleissä yleistä.. olisi hyvä välillä puhdistaa tuo kotelo ja läppä.
-
Bensoissahan on paljon kaasuläppäongelmia, mut ikinä kuullut näistä dieseleistä samaa, mimmoinen läpänkaltainen niissä edes on?
-
https://www.nimark.fi/buy/kaasulapan-kotelo_volvo_xc70_ii_136_d5_awd_bosch_0280750520/?gclid=Cj0KCQiAwqCOBhCdARIsAEPyW9k9fJ8edMCpOfi7Y0-jKlYxtRwSLvS3I3j-MAn8IJn_tCdd8q4X5f4aAmeuEALw_wcB tuommosta tarkoitin ja olikohan niin että jos EGR käytössä/ poistettu niin edes auttaa tuota jumittamista. Mutta helppo irroittaa ja puhdistella välillä.
-
Aivan samaa herjaa tulee myös S40 1.8 '06. Laajennan toisen palstan puolelta jakaakseni ajatuksia. Eli meillä on ollut kyseinen auto vuosia, olen itse kunnostanut moottorin, jolle on tyypillistä ihan tolkuton öljynkulutus. Moottori ei kuluta öljyä, siitä on uudet tulpat, EGR on putsattu ja toimii, imuilman lämpötilamittaus on uusittu.
Suoraa tai mutkaista tietä näkymättömiin ilman ongelmia mutta usein kaupunkiajossa kone ottaa nokkiinsa, jossain liikennevaloissa syttyy keltainen, moottorin teho alentunut joka yleensä kuittaantuu käyttämällä virrat pois. Aiemmin koodeja (BSR lukija ja Vida) oli lambda (vaihdettu), kaasupoljin (avattu, putsattu, liittimet käsitelty antikorroosia suihkeella, myös CEM pää) ja kaasuläppäkotelo. Kaasuläppäkotelo on helppo ottaa pois ja putsata. Siinä vain ei yleensä ole mitään putsattavaa, ihan kiiltävä ja jotain pientä harmaata jää rättiin kun liuottimella pyyhkii. Yleensä putsaaminen kuitenkin auttaa muutaman viikon - mutta auttaako putsaaminen vai se, että läppäkotelon johto on ollut irti? Olemme myös nollanneet asetukset eli akku irti, oikosulkee auton +/- kaapelit jotta varaukset tyhjenee kaikista ohjainpiireistä ja vartin päästä akku takaisin, auto käyntiin ilman valoja, ilmastointia ja muita kulutuskojeita. Ohjain lataa uudet parametrit noin kymmenessä minuutissa.
Kaiken tämän puuhastelun jälkeen vikaa voi odottaa lähiviikkoina hiljaisemmassa ajossa.