Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: hempp2_ - 16.02.2011, 22:28:47
-
Öljyruiskullisissa turbokoneissa on ilmeisesti suurempitehoinen öljypumppu, mikä on sen varaosanumero?
Millainen homma on asentaa öljyruiskut sellaiseen lohkoon jossa niitä ei ole?
Esimerkiksi b19 lohkot tai vanhemmat b2xx lohkot.
-
Öljyruiskullisissa turbokoneissa on ilmeisesti suurempitehoinen öljypumppu, mikä on sen varaosanumero?
Millainen homma on asentaa öljyruiskut sellaiseen lohkoon jossa niitä ei ole?
Esimerkiksi b19 lohkot tai vanhemmat b2xx lohkot.
Öljypumpun numeroa, tuottoja yms. en tiedä, mutta öljyruiskut (BMW) on tuossa pöydällä odottamassa. Jahka saan lohkon pora päräyttää tämän ketjun mukaiset reiät:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=115422
-
Kuulemma 1985-1990 välsiin lohkoihin joissa on 8-limppuinen kampiakseli EIKÄ "knöölejä" öljyruiskuille, olisi tila-ongelmia noiden kanssa. Varmasti saa sopimaan, mutta onko vaivan väärti?
4-limppuisella kampuralla olevat lohkot ovat helpompia asentaa, kun voi asentaa sinne missä ei ole kampuran vastapainoa pyörimässä, eli B18/19/20/21/23 lohkot.
Itse öljypumppu sopii heittämällä ymmärtääkseni B18/20/17/19/21/23/200/230 lohkoihin. B20 ja B18 en ole 100 varma, mutta muihin ainakin. Osanumero on 1346144.
Haluaisinkin kysyä, että MIKSI noita öljyruiskuja tarvitsee olla? 400-500hv tehoilla ne eivät ainakaan ole tarpeellisia oman kokemuksen mukaan. :)
-
Läheltä menee vastapaino ,B230-89 lohko,8-vastapainonen akseli .
Hyvä pylväsporakone tai jyrsinkone helpottaa "tekemistä".
Suuttimelle täytyy saada sileä tasopinta lohkoon ja kierre banjopultille.
Suuttimissa on eroja ,näissä on pieni ohjaustappi jolle on porattu pieni matala reikä tasopintaan
käyttäen "ohjurina" yhtä ylimääräistä suutinta mistä se ohjaustappi oli poistettu.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img327408.jpg)
-
Haluaisinkin kysyä, että MIKSI noita öljyruiskuja tarvitsee olla? 400-500hv tehoilla ne eivät ainakaan ole tarpeellisia oman kokemuksen mukaan. :)
Itse järkeilin asian niin, että kun kone on kerran auki, niin sille tehdään nyt kaikki mitä ei voi tehdä myöhemmin. Öljyruiskut ei varmaankaan ole sieltä ihan tarpeellisimmasta päästä, mutta jos tuo nyt kuitenkin insinöörien viisaudessa on todettu hyödylliseksi, niin eiku kiinni vaan. Pesee ainakin männän alapuolelta körnää pois ja eihän sitä ikinä tiedä, jos vaikka jäisi se koneen räjäyttävä nakutus tulematta, kun nuo on paikoillaan :P.
-
Enpä ole ajanut yhtään 400tkm ajettu öljysuuttimetonta B200/230, joka ei kolkottaisi männistään, ja toisaalta en ole törmännyt vielä männistään kolkottavaan öljyruutalliseen koneeseen.
-
Enpä ole ajanut yhtään 400tkm ajettu öljysuuttimetonta B200/230, joka ei kolkottaisi männistään, ja toisaalta en ole törmännyt vielä männistään kolkottavaan öljyruutalliseen koneeseen.
Hyvältä kuullostaa.
Nuo orkkis männät (-89, B230F, 320tkm), jotka on tuossa pöydällä on aika lailla reunoista raavittu ja sylinterit oli soikeat. Kolkotusta en kyllä muista hetkeen kuulleeni, mutta ehkä sille on jo tullut immuuniksi :).
-
Itse järkeilin asian niin, että kun kone on kerran auki, niin sille tehdään nyt kaikki mitä ei voi tehdä myöhemmin.
Öljy ruisku jäähdyttää mäntää.
Männän keraaminen pinnoittaminen eristää palokaasujen lämmön siirtymistä mäntään
Kait sulle tulee pinnoitetut männät? ;) Ja stressilevy runkolaakeripukkien alle?
-
Öljy ruisku jäähdyttää mäntää.
Männän keraaminen pinnoittaminen eristää palokaasujen lämmön siirtymistä mäntään
Kait sulle tulee pinnoitetut männät? ;) Ja stressilevy runkolaakeripukkien alle?
No tuota... Kaikki mitä ymmärrän, että tarvitsee tehdä :). Mikä tuo stressilevy edes on?
Kuka noita pinnoituksia muuten tekee? Martelius?
-
Enpä ole ajanut yhtään 400tkm ajettu öljysuuttimetonta B200/230, joka ei kolkottaisi männistään, ja toisaalta en ole törmännyt vielä männistään kolkottavaan öljyruutalliseen koneeseen.
Jaa, mä en ole ajanut yhtäkään yli 400 tkm ajettua öljyruutallista niin en tiedä, aina ollut niin "vähän ajettuja". Voisko tuossa olla jotain perää..? ^-^
Eihän se ruutta kyllä normikonetta haittaakaan.
Meillä oli jotain 430tkm ajettu 230et, ei sen männät päästänyt ääntä, muuten vuosi kyllä joka paikasta ja oli vähän loso tietenkin. Ölppäruiskujahan tuossa ei ollut.
-
Enpä ole ajanut yhtään 400tkm ajettu öljysuuttimetonta B200/230, joka ei kolkottaisi männistään, ja toisaalta en ole törmännyt vielä männistään kolkottavaan öljyruutalliseen koneeseen.
Johtunee siitä että yleensä vain B200 koneet kolkattavat pienemmän porauksen+männän helmapinta-alan takia, ja niissä on HYVIN harvoin öljyruiskuja, koska tulivat kai vasta joskus 1994 nuo öljyruiskut ja siihen aikaan B200 koneiden valmistusmäärä on ollut suomessa olevista ehkä 10% ja B230 90%. :)
Mulla on kaks B230 86/87 konetta jotka olleet veneessä, ja kumpikaan ei kolkata vaikka eivät varmaan ole alle 70% rasitusastetta ja alle 3500rpm nähneet kun 5% käyttötunneistaan, eli käyttö vastaa about sitä kun ajetaan autobahnilla nappi laudassa 160km/h++ :)
-
Johtunee siitä että yleensä vain B200 koneet kolkattavat pienemmän porauksen+männän helmapinta-alan takia, ja niissä on HYVIN harvoin öljyruiskuja, koska tulivat kai vasta joskus 1994 nuo öljyruiskut ja siihen aikaan B200 koneiden valmistusmäärä on ollut suomessa olevista ehkä 10% ja B230 90%. :)
Mulla on kaks B230 86/87 konetta jotka olleet veneessä, ja kumpikaan ei kolkata vaikka eivät varmaan ole alle 70% rasitusastetta ja alle 3500rpm nähneet kun 5% käyttötunneistaan, eli käyttö vastaa about sitä kun ajetaan autobahnilla nappi laudassa 160km/h++ :)
Ei mulla ole tuommosia vajaaporauksisia ollu herran aikoihin, itse asiassa kaikki mulla olevat/olleet öljyruiskuttomat b230 koneet ovat kolkottaneet enempi tai vähempi, yksi ET todella paljon enempi :P.
-
Nyt on omassa lohkossa reiät, kierteet ja tasanne tehtynä ja nuo epäpyhät ja kiistanalaiset ruiskutkin vetäisin suurin piirtein paikoilleen. Öljykanavat losottelin taas tutulla ja turvallisella lamppuöljyllä suurinpiirtein puhtaiksi.
(http://i2.aijaa.com/t/00835/7571510.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=008357571510.jpg)(http://i6.aijaa.com/t/00132/7571519.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=001327571519.jpg)
Kampiakseli menee aika läheltä ja tuo putki tulee kiertokangen ja vastapainon väliin. Ruuviin tulee punaista kierrelukitetta ja koska tuossa ruiskussa ei ole mitään ohjuria, niin sen ja kuparitiivisteiden välit tuhrin täyteen laakerilukitetta.
-
Mikä lohko tuo on? Jos viitsit, niin laitatko kuvan alapuoleltakin? Tulen tekemään saman homman omalle lohkolle jossain vaiheessa.
-
mistä nuo öljyruiskun tarvikkeet saa ostettua ? onko niitä erinlaisia vaihtoehtoja ? b230A lohkoon tulisi.
ylempänä tuli osanumero: Osanumero on 1346144.
onko tuo nyt se äkäisempi pumppu ?
eken viestiin kaipaisin selvennyksiä ;)
thx !
-
Noi mun suuttimet on TOYOTASTA ,muistaakseni on 0,5bar venttiilillä .
Tarvittaessa löytyy sellasia vielä . Asennuskin onnistuu pienellä toimitusajalla .
Vantaalla .
-
Noi mun suuttimet on TOYOTASTA ,muistaakseni on 0,5bar venttiilillä .
Tarvittaessa löytyy sellasia vielä . Asennuskin onnistuu pienellä toimitusajalla .
Vantaalla .
minkä laista ja hintaista volvolla olisi itse tarjota suuttimiksi ?
niin ja tuo pumppu kysymys mikä nyt jäi jo tuonne edelliselle sivulle.
-
Volvolta en kysynytkään suuttimia kun no"Japanialaiset" istu niin sopivasti ja oli jäänyt hyllyyn.
Mulle tuli öljypumppu STEN PARNERILTA jakopään remmi / ratassarjan mukana, siinä valurautapumpussa on rattaat
korkeammat kun vakiossa ,= enemmän tuottoa .
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=60
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=69
-
Mikä lohko tuo on? Jos viitsit, niin laitatko kuvan alapuoleltakin? Tulen tekemään saman homman omalle lohkolle jossain vaiheessa.
Lohko on K, B230 (F) vm -89 ja kyljissä molemmin puolin "13". Runkolakrussa molemmin puolin "A-2". Aikaleima ilmeisesti "89 03 16".
(http://i4.aijaa.com/t/00248/7577121.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=002487577121.jpg)(http://i10.aijaa.com/t/00294/7577122.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=002947577122.jpg)(http://i2.aijaa.com/t/00958/7577123.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=009587577123.jpg)
Ykkösen ruisku tuli liian lähelle tasanteen reunaa. Eiköhän tuo tiivisty, mutta huonoon paikkaan tuli tökättyä.
(http://i4.aijaa.com/t/00004/7577124.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=000047577124.jpg)
Niin ja tosiaan: Nuo paikat voi olla hyvät tai sitten ei. Se oma paikka löytyy sovittamalla ja mittaamalla. Koekasaus ja vaikka kaksipuoleisella teipillä hakien ruiskuille parhaat paikat.
-
Volvolta en kysynytkään suuttimia kun no"Japanialaiset" istu niin sopivasti ja oli jäänyt hyllyyn.
Mulle tuli öljypumppu STEN PARNERILTA jakopään remmi / ratassarjan mukana, siinä valurautapumpussa on rattaat
korkeammat kun vakiossa ,= enemmän tuottoa .
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=60
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=69
Motonet myi aikoinaan FT.n pumppua, sieltä minä silloin ostin, se on tosiaan valurautaa, made in USA. :)
-
Motonet myi aikoinaan FT.n pumppua, sieltä minä silloin ostin, se on tosiaan valurautaa, made in USA. :)
Oma motonetista tilattu FT:n öljypumppu on scantechin alumiininen ja työnlaadusta ja alumiinivalun paksuudesta päätellen mate in sademetsä.
Nyt kun tuo öljykierto on muokkauksen ja ihmettelyn kohteena, niin mitä muuta siellä lohkossa ja kannessa kannattaa tehdä? Metallisilppu pitäisi tietysti saada mahdollisimman tarkkaan pois.
Onko tuosta öljykierrosta mitään selkeää kuvaa missään?
-
No se pääöljykanavan tulppa auki ja tietysti jos viimeisen päälle tekee, kaikki tulpat pois ja kemialliseen kylpyyn.
-
No se pääöljykanavan tulppa auki ja tietysti jos viimeisen päälle tekee, kaikki tulpat pois ja kemialliseen kylpyyn.
Tulpan rei-istä on myös kätevä kurkkia taskulampulla tuleeko öljyruiskun pultti kanavaan asti virtausta tukkimaan :).
Kun tein/teetätin kannen oli sen öljykanavaan kulkeutunut oikein mukava messinkilastu. Tuo lastu pääsi kovana pakkasaamuna mukavasti nokan ja laakeripukin väliin ja käyntiääni oli edelleen aikasta mukava. Neuroottista jynssäystä ja liuottelua muillekin koneen rakentelijoille :).
-
Suunnittelin juuri ton kannen pesettämistä, ennen ja jälkeen porttauksen...
Mietin että pesun jälkeen varmaan tuuppaan pienet silikoni tupot jokaiseen öljykanavaan ja poistan ne vasta juuri ennen kasausta. Myös kasa korvatulppia voisi toimia tässä.
Milläs kannattaa noi alumiini hilppeet pestä?
Koitin konetiskiaine ja vesi liuosessa liottaa, mutta ei tulos ollut haluttu. Natriumhydroksidi sai imusarjan puhtaaksi mutta se on sen verran äreää ettei ihan kaikkia osia ainakaan niin tiukassa seoksessa pitää...
-
minkä laista ja hintaista volvolla olisi itse tarjota suuttimiksi ?
niin ja tuo pumppu kysymys mikä nyt jäi jo tuonne edelliselle sivulle.
volvolta kysyin niin:
4xsuuttimet+4xbanjopultit=310e ja rapiat päälle
toyotalta kysäsin:
4xsuuttimet+4xbanjopultit=n.120e
ja tarkennus ko meneee kyselee toitsin osia nii katottiin -05 2.4 turbodieseli hiaceen...
-
BMW öljyruiskut, kuulaventtiilisillä banjopulteilla, maksoivat luokkaa 13,20€/kappale, merkkiliikkeeseen tilattuina.
Osanro: 11111739907 (esim. e-36 318iS)
Noita se wanha crossipetteri John VanLandingham on pannut varmaan ripakopallisen vinokoneisiin ja on ne minullakin ihan suosiolla toimineet.
-
Enpä ole ajanut yhtään 400tkm ajettu öljysuuttimetonta B200/230, joka ei kolkottaisi männistään, ja toisaalta en ole törmännyt vielä männistään kolkottavaan öljyruutalliseen koneeseen.
Onko ne öljysuuttimelliset olleet 400tkm ajettuja?
Ennen pyrittiin vähentämään kampikammiossa ruiskuavaa öljyä. Nykyään on erillisiä suuttimia joilla lisätään sitä. Niin maailma muuttuu.
Täysin turhia ovat.
-
No mulla on yksi 467tkm ajettu B230FK öljyruutilla joka ei kolise, tosin en edes ala väittämään että motin hyvä kunto jyvittyisi yksinomaan pelkkiin öljyruiskuihin.
Vaikka monta hyvin tehokasta vinokonetta on suurella menestyksellä tehty ilman öljyruiskuja, niin kokisin että fakta, että oikeastaan jokaisessa 150-200HV/litra viritysasteella olevassa moottoripyörän vapari 4t-moottorissa sellaiset kuitenkin on, todistaa melko vahvasti siitä että eivät ne ruiskut nyt aivan arvottomat ole.
On aika vaikea nähdä että miksi valmistaja hyväksyisi ylimääräiset kulut koneistuksista ja osista, sekä myötäsyntyisen (joskin hyvin hyvin pienen) riskin että ruiskun banjopultti aukeaa kesken laukan ja hävittää öljynpaineet ja koko moottori porsii - ilman etuja jotka oikeuttavat kulut. (ja sanotun minimaalisen riskin).
Pärrät nyt kuitenkin ovat vielä lähinnä hupiajeluun suunnattuja kapineita joten niiden moottoreilla ei pyöritellä kivimurskainta tai vedellä malmilasteja ylös Kesselin mäkiä kolmivuorotyönä.
Ilmankin pärjää, mutta ei se ylimääräinen lämpönielu männistä pois pahaakaan tee.
-
Onko ne öljysuuttimelliset olleet 400tkm ajettuja?
Ennen pyrittiin vähentämään kampikammiossa ruiskuavaa öljyä. Nykyään on erillisiä suuttimia joilla lisätään sitä. Niin maailma muuttuu.
Täysin turhia ovat.
Joo, suurpiirtein. Yks oli hitusen alle ja pari oli selkeästi yli.
Edit: siis öljyruuttakoneista, joista olen kannen irrotellut. Näyttivät pytyt todella hyvältä vrt vanhemmat sumuttomat koneet.
-
Vastaan nyt kuitenkin, vaikka en tiedä onko öljyruiskuiila mitään tekemistä asian kanssa :)
Eli toistaiseksi kulunein vinokone, minkä olen purkanut on ollut 208tkm ajettu B230FK. Kilometrit pitävät takuulla paikkanasa, mutta sylinterit olivat poikkeuksellisen kuluneet. Suurin epäilys tähän on kuitenkin Nesteen LongLife öljy, eikä öljyruiksut ;)
-
Vastaan nyt kuitenkin, vaikka en tiedä onko öljyruiskuiila mitään tekemistä asian kanssa :)
Eli toistaiseksi kulunein vinokone, minkä olen purkanut on ollut 208tkm ajettu B230FK. Kilometrit pitävät takuulla paikkanasa, mutta sylinterit olivat poikkeuksellisen kuluneet. Suurin epäilys tähän on kuitenkin Nesteen LongLife öljy, eikä öljyruiksut ;)
Ja tästähän päästäänkin sujuvasti aiheeseen öljykeskustelu ;).
Ihan oikeasti voi muuten olla öljyjen kehitykselläkin suuri teko siinä, miksi öljyruutalliset koneet pääasiallisesti kestävät väljistymättä pitempiä kilometrimääriä. Toisaalta niillehän speksattiin 15tkm vaihtovälit ::)
-
En tiedä öljysumuista mitään koska yhdessäkään mun koneessa ei niitä ole.
Mulla on molemmissa vanhuksissa käytetyt normi männät ja havaittavaa kiinnileikkaumaa tai mäntien epämuodostumaa en ole havainnut. Tosin tuossa Amazonissa on normi K koneen männät mistä olen sorvannut 0,1mm pois puristuskenkaan yläpuolelta männän kyljestä...
Seuraava kone tulee kuivasumpulla ja kaikilla mahdollisilla lisä tukilevyillä(stressilevyllä) yms. mutta pidän std porauksen niin ei tarvitse laskea kuraa vesitilaan eikä myöskään tarvitse öljysumuja...
Oma mielipide siis on että ne on ylimääräisiä hajoovia osia koneen sisällä.
Ainakaan Wiseco ei ilmoita omissa laatikoissaan että pitäisi olla öljysumut koneessa.
-
En tiedä öljysumuista mitään koska yhdessäkään mun koneessa ei niitä ole.
Mulla on molemmissa vanhuksissa käytetyt normi männät ja havaittavaa kiinnileikkaumaa tai mäntien epämuodostumaa en ole havainnut. Tosin tuossa Amazonissa on normi K koneen männät mistä olen sorvannut 0,1mm pois puristuskenkaan yläpuolelta männän kyljestä...
Seuraava kone tulee kuivasumpulla ja kaikilla mahdollisilla lisä tukilevyillä(stressilevyllä) yms. mutta pidän std porauksen niin ei tarvitse laskea kuraa vesitilaan eikä myöskään tarvitse öljysumuja...
Oma mielipide siis on että ne on ylimääräisiä hajoovia osia koneen sisällä.
Ainakaan Wiseco ei ilmoita omissa laatikoissaan että pitäisi olla öljysumut koneessa.
Onhan sulla nokilekassa öljysumut ;), ja taisit itsekin todeta ne siinä tarpeelliseksi.
Joo, siis tässähän haetaan nyt eri asioita, kilometrejä väitän öljysumullisten kestävän paremmin, mutta huipputehokäytössä ei mahtane olla tarvetta mokomille?
Tuosta öljypumppujutusta muuten, onko niillä "normaalilla" volvolaisella ja sitten tuolla suurituottoisella turbon pumpulla miten paljon eroa, siis jos pumpun osia lähtee sekottelemaan ristiin? Onko siis ainoa ero pesä ja isommat hammaspyörät, vai onko niissä muutakin eroa?
-
No nokilekassa juu on mutta jätin sen kokonaan laskuista pois kun on käyttis. Puristuspaineet onkin pikkusen eri luokkaa ja pitkissä vedoissa kärry perässä niistä voikin olla hyötyä??? Tosin ajoin kyllä vapari dieseleillä jotka oli ahdettu, ongelmaksi niissä tuli jo yli karstoittuneet männän rengasvälit ja kun kunnolla pääsi lämpiämään jäi renkaat jumiin ja huohotus oli sen mukaista. Tuskin olisi öljysumuista ollut enää hyötyä.
Mulla on ollut Fk öljypumppu käytössä tuossa 16v koneessa ja paineet on enemmän kuin hyvät. 3-3,5bar vakio jousella ja 4,5-5bar 1,5mm lisä prikalla. Tyhjäkäynti paine noin 2bar.
Kokemusta ei ole noista tarvike pumpuista.
-
Palotila on moottorin kuumin osa ja mäntä on iso osa sitä. Ainoa reitti lämmölle männältä pois on männänrenkaiden kautta sylinteriputkiin ja sieltä nesteeseen. Kun lämpöä on tarpeeksi, syliputken/männän voitelu pettää tai männänrenkaat kuoleentuu josta seuraa että lämpö ei enää siirry sinne minne pitäisi. Alkaa huohotus, rengasvälit karstoittuu ja moottori on aika nopeasti morjes.
Männänrenkaiden tilannetta voi helpottaa öljysuihkulla jolloin osa lämpökuormasta poistuu öljyn mukana. Koska insinöörit on jostain syystä nähneet ne tarpeellisiksi jo vakio moottoreihinkin niin uskon että mikäli kyseessä ei ole jokkis-kilpuri tai pelkkä kesälelu niin kannattaa vaivautua.
-
tietääkö kukkaan mittään kauppaa netissä mistä sais nuita ö-ruiskuja tilailtua? yrittäny katella mutta ei taho löytyä..vissiin se täytys lähtä bmw:n marmori tiskiltä kyseleen :D
-
.
-
Schmiedmann.fi myy bemarin varaosia ja sitä kautta saa öljyruiskujakin tilattua.
-
Mihin vuosimalliin nuo ruiskut on tulleet? Omani on -93 ft ja kilometrejä 365tkm eikä vielä kolkattele :P Tosin öljyt on huoltokirjasen mukaan vaihdeltu 10tkm välein.
-
onnistuukohan koti konstein porailla nuita, ite hommasin just tuomoset ruutat ja aattelin kokeilla ihan koti konstein jonkulaisen jigin kautta porailla nuita röörejä, reiät varmaan saan mutta tuo taso pinta voi olla tekemätön paikka..on tossa yks joutilas 200et lohko nii pitää siihen reenata :D
-
onnistuukohan koti konstein porailla nuita, ite hommasin just tuomoset ruutat ja aattelin kokeilla ihan koti konstein jonkulaisen jigin kautta porailla nuita röörejä, reiät varmaan saan mutta tuo taso pinta voi olla tekemätön paikka..on tossa yks joutilas 200et lohko nii pitää siihen reenata :D
Tämäntyyppisellä tasoupottimella homma onnistuu kunhan sen alkureiän tekee ensiksi.
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSfuwJBf--rxJPVjcIhe9qgkbeHmSwgfX5P1xAZXylo10iizNEu)
-
kiitoksia, ei muutako kyseleen rautakaupasta :pomo: nii ja semmonen kysymys vielä että paljonko normi öljypumpun siipi on korkee, ja paljon taas tuo tehokkaamman..mahtaakohan 230etssä olla vakiona tuo tehokkaampi pumppu vai onko se vaan ftssä? ::)
-
Öljyruiskullisissa turbokoneissa on ilmeisesti suurempitehoinen öljypumppu, mikä on sen varaosanumero?
lainaten ketjun aloitusviestiä.
pumppu pitäis hakea, mistä kannattaa ostaa ? ja tuo suurempitehoinen täytyy olla. ruiskut tuli bemarista.
jos volvolta haen niin mitä sanon moottorin malliksi, eli mistä tiedän että varmasti saan sen suurempituottoisemman. etteivät myy mulle sitä "huonompaa"
-
lainaten ketjun aloitusviestiä.
pumppu pitäis hakea, mistä kannattaa ostaa ? ja tuo suurempitehoinen täytyy olla. ruiskut tuli bemarista.
jos volvolta haen niin mitä sanon moottorin malliksi, eli mistä tiedän että varmasti saan sen suurempituottoisemman. etteivät myy mulle sitä "huonompaa"
Ainakin B230FT koneissa oli sitä suuritehosempaa pumppua, eli ns "ft-pumppua". Motonetistä sai aikasemmin edullisesti, 100e hintaan ja ainakin +500hp koneissa sitä menestyksekkäästi käytetty. Löytyy motonetistä vieläkin kun hakee 740 mallikoodilla ja vaikka -90 vm. Mutta varastosaldot 0, ja ei kuulemma ole tulossa vissiinkään lisää. Eli ilmeisesti oli Scantechin tuotos ja sehän lafka meni nurin.
Käyppäs vaikka siniseltä kyselemässä hintaa, ja sano malliksi vaikka 940+b230ft ja ysikytluvun lopusta esim.. Muistan vaan joskus jonkun sitä kysyneen ja hinta tais olla tosi suolanen, 250-350e..
Ruotsissa esim. pappa-Stemu myy pumppua, hinta tais olla jotain ~160e luokkaa tällä kurssilla.. Itsellä olisi tarkotus kysellä lähiaikoina suomesta noilta varaosapuljuilta saatavuutta.. Esim, AD ja pienemmistä kivijalkaliikkeistä..
-
lainaten ketjun aloitusviestiä.
pumppu pitäis hakea, mistä kannattaa ostaa ? ja tuo suurempitehoinen täytyy olla. ruiskut tuli bemarista.
jos volvolta haen niin mitä sanon moottorin malliksi, eli mistä tiedän että varmasti saan sen suurempituottoisemman. etteivät myy mulle sitä "huonompaa"
Ostin itselle kanssa bemarin ruiskut, käytetyn pumpun sain samalla kun ostin varamännät ruotsista.
Katson jos pumpusta löytyisi varaosanumero.
En huomannut pumpussa itsessään mitään numeroa. Ainoa oli valmistusvuosi, -95 ja numerosarja 1285-3
-
Ottaa tavan pumpun ja FT pumpun vierekkäin niin eron näkee ihan silmällä.
Ottaa tavan pumpun malliksi tiskille mukaan niin eivät myy samanlaista
-
itellä pari et moottorin pumppua tiiä sitten onko niissä eroa normi motin pumppuun, vasta käytin b230a auki ja en kyllä hoksannu sillon vertailla.
-
Käsittääkseni tuo about 5mm pidemmillä rattailla oleva ns.FT pumppu on vain 1991-> TURBOlohkoissa joissa knöölit öljysuuttimille, eli ns- L-blockissa.
Penta koneista en ole tuota pumppua löytänyt, tosin en ole noin uusia purkanut, ja 300 sarjan volvoista kans turha etsiä, koska se EI mahdu 300 sarjan aluöljypohjan sisälle 300 sarjan ÖP jalan kanssa tekemättä muokkauksia.
1990 mallisesta FT lohkosta löytyi tuo pidempi pumppu, vaikka ei ollut öljyruittoja, mutta knöölit löytyi.
En sit tiedä miten tarpeellinen tuo on, tottakai öljyruuttiojen kanssa ei ole haitaksi.
-
itellä nyt irrallaan kaks tämmöstä 3340 7 numero sarjalla olevaa pumppua..edelleen ei ole vertaus kohdetta, voisko joku ottaa hammasrattaasta mitan että tietäs mikä on nomi pumppu ja mikä suurtehosempi pumppu :o
-
Vähän offtopic ja kääntää puukkoa haavassa. Perskule jos olisi hieman aikaisemmin nähnyt tämän kommentin. Oli tänään pienitehoisen pumpun rattaat pöydällä...
-
lueskelin topicin lävitse mutta en huomannut että mainittiinko missään että onko tuo B230FT pumppu soveltuva B230ET koneeseen?
-
Kyllä se sinne sopii.
-
Kyllä se sinne sopii.
Asia pihvi. Mulla on aihiona tuo ET lohko mutta siinä ei ole kuin kampura paikoillaan, joten kaikki muu on erikseen haalittava :)
-
Mistäs on edullisin ostaa tuo 144 loppuinen pumppu?
-
täytyy vastata omaan kysymykseen eli turbobricksin forumilla joku kirjotti että normi öljypumpun hammasrattaan pituus on 25.1mm ja taas 3340 loppusen hammasratas on 30mm pitkä. summitracingilta pitäs löytyä pumppuja
-
Pistetääs pari kuvaa noista 3340 pumpuista kun sattui käteen romuja penkoessa.
(http://trauma.silokki.org/volvo/IMG_20160612_121833.jpg)
(http://trauma.silokki.org/volvo/IMG_20160612_120723.jpg)
(http://trauma.silokki.org/volvo/IMG_20160612_120752.jpg)
30mm 3340-2 on jostain vanhasta b23 lohkosta
25mm 3340 oli mielestäni vm91 b230 ft:stä
-
Mistäs on edullisin ostaa tuo 144 loppuinen pumppu?
KL Racing myy myös näitä suurempituottoisia alkuperäisiä pumppuja.
-
http://www.hemimotors.fi/tuote/volvo-oljypumppu-b19-b21-b23-b200-b230-2180
Tuolta tuli omaan