Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: viiksivallu - 02.12.2012, 14:37:19
-
Talvi tekee kovin tuloaan, myös kovat pakkaset. Onko Volvolla saatavilla viimasuojaa maskille? Kestää nimittäin aika kauan nousta lämmöt diisselissä. Keskarin omamekaanikko sanoi että saisi..
-
Omaan V50 ei kuulemma saa, kävin kysymässä. Sanoivat myös, että kaikki diesel volvot ( olikohan 2000 vm. -->) mitkä on varustettu polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä ei enää saa. Mutta täältä voisi löytyä.......
http://autotarvike.palvelut.ilkka.fi/2012/11/28/nyt-viimasuoja-maskisuoja-maskipeitto-maskipeite-nokkapeitto-edullisesti-rengastien-autotarvikkeelta-hox-runsaasti-uutuuksia-2/
http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autolampo/maskisuojat/volvo
-
Onhan tuossa "ilkka-linkissä" V50 2011 >> ;)
Taidanpa tilata omaani V50 tuollaisen ... tuohon maksaa melkein viidessä vuodessa itsensä takaisin ;)
-
Itse yirin myös Googlen kautta löytää, mutten löytänyt. Noissa linkeissäkään ei ollut suojia mulle. Täytyy pärjätä tämä talvi lohkolla, ja katella ensi talveksi Webastoa :-\
-
Rautakaupasta saa tuota samaa solumuovia kaksi metriä leveänä. Nippusiteillä kiinni.
-
Sit vaan pahvi keulaan tai Minulla ollut valkoinen huovanpala ;)
Nippusiteillä kii ... Toimii
-
Onhan tuossa "ilkka-linkissä" V50 2011 >> ;)
Juu niin on, mutta Siniseltä ei saa.
Taidanpa tilata omaani V50 tuollaisen ... tuohon maksaa melkein viidessä vuodessa itsensä takaisin ;)
Ajattelin itsekin tilata.
-
Tekasin tuossa kumimaton palasta viimasuojan puskurin alimmaiseen aukkoon ja nippusiteillä kiinni, kai se jotain auttaa.. On tuo D5:nen hidas lämpiämään muuten.
-
Minulla oli aikoinaan tuollainen D5 ja oli hidas lämpenemään ...
EI nykyinenkään V50 eco dee lämpenee nopaa ilman lämmitintä ...
Mutta emännän bensa corolla lämpenee heti, kun lähtee ajamaan ;)
-
Itse hain Etrasta sitä läpinäkyvää muovia mitä käytetään esim varasto/kylmätilojen oviaukoissa. (olisko maksanut 10€/metri)
Ja Laakkoselta hain niitä kiinnikkeitä jolla maskisuojat kiinnitetään. Maksoi 1€ kpl.
Ja varsinkin automaattilaatikkolla varustetulla kannattaa tukkia myös se alempi reikä. (ja jättää vähän rakoa itse maskin peittoon)
-
ai laakkoselta saa noita kiinnikkeitä ...
Täytyiskö sittenkin "askartella" oma maskisuoja ;)
mm karhulaatikosta saa näppärän logolla ...
-
Pakko se sitten on teettää muovista. Luulis nyt että Volvo olisi tehnyt noihin viimasuojia :idiot2:
-
ai laakkoselta saa noita kiinnikkeitä ...
Täytyiskö sittenkin "askartella" oma maskisuoja ;)
mm karhulaatikosta saa näppärän logolla ...
Saa.
Niitä kiinnikkeitä on eri mittaisilla "läpiviennillä"
V70n maski vaatii sen 5mm+ viimasuojan paksuus.
Mulla tuo 5mm ja muovi on ~3mm paksu . Saa nippanappa paikoilleen. Olis saanut olla pitemmällä, niin olis hieman helpompi asentaa.
-
Mä oon jo monta vuotta laittanu puskurin alle niihin aukkoihin mustia vaahtomuovipalasia. Sopivan kokonen pala ja taittaa kaksinkerroin ja täyttää sen aukon. Aika huomaamattomat ovat siellä puskurin alla kun autokin on musta. Kestää jopa TI-hallin painepesurin suihkeen. Ovat vaan "aika" pölysiä jo.
-
Itse hain Etrasta sitä läpinäkyvää muovia mitä käytetään esim varasto/kylmätilojen oviaukoissa. (olisko maksanut 10€/metri)
Ja Laakkoselta hain niitä kiinnikkeitä jolla maskisuojat kiinnitetään. Maksoi 1€ kpl.
Ja varsinkin automaattilaatikkolla varustetulla kannattaa tukkia myös se alempi reikä. (ja jättää vähän rakoa itse maskin peittoon)
Tarkoitatko Autotalo Laakkosta?
-
Tarkoitatko Autotalo Laakkosta?
Jep.
Ainakin Tampereen toimipisteessä löytyi.
-
Melkoinen vaikutus tuolla alemman aukon tukkimisella.. Vanhasta telttapatjasta mustaksi maalattuna tuli oikein jämäkkä. Noissa viimeisissä 1-korin s60:ssä on tuo ala-aukko reilussa syvennyksessä. Siihen kun leikkaa pikkuisen ylikokoisen palan, niin melkein pysyy sellaisenaan. Toki pistin pari nippusidettä varmistukseksi..
-
V70mk2 vm 2003 itsellä ja maski on peitetty läpinäkyvällä pakkausteipillä ja puskurin alla olevassa isossa aukossa on tungettuna ilman sen enempää kiinnitystarvetta sopivanmittaiseksi leikattu peittävä pala Tarjoustalon mustasta retkipatjasta. Kyllä nuo jotain auttaa ja ei ole tullut pikkupakkasilla ylilämpöä ainakaan vielä 200km moottoritieajossa.
-
Itellä V70 -06. Ratkaisin asian lopulta siten että hölläsin puskurin takaa (auton alla) olevaa muovia oikeasta reunasta ja tungin ison vaahtomuovin palan puskurin rungon ja lauhduttimen väliin. Maskn reiästä pääsee vielä ilma virtaamaan. Huomaamaton ja kyllä sieltä vähän väkevämmin lämmintäkin tulee. Lämpenemisnopeuteen vaikutti odotetusti:vähän. (D5)
-
Varmaan jo aiemminkin maininnut omasta -03 D5:sta johon olen laittanut kaupankassan kuljetinhihnasta puskurin alle kuin myös ylägrilliin maskisuojat.Ja vaikka ei ole kuin säteilijä niin kyllä nuo on auttaneet esim. 11km työmatkalla ja jo muutaman kilometrin jälkeen alkaa tulla lämmintä tupaan.Pitemmälle reissulle otan alle -20 pakkasella ylägrillistä peitteen pois.
-
Pitemmälle reissulle otan alle -20 pakkasella ylägrillistä peitteen pois.
Miksi?
Otappa kokeeksi ensi kerralla Ardicin sulake pois ja jätä viimasuoja paikoilleen. Voit yllättyä miten kylmänä auto käy.
-
Mulla oli molemmat aukot tukittuna viime talvena solumuovilla. Taisin tukkia ylämaskin vasta ku tuli oikeesti pakkaset (tyyliin -10 liki jatkuvasti). Nolla kelissä huomasin sit että puhallin pyöri kaupungissa, motarin päälle puhallin ei pyöriny. Sen jälkeen revin muovista jonkun 15 sentin palan irti. Eipä sen jälkeen puhallin pyöriny.
Tälle talvelle laitoin kaljapakista pahvia ja jäi vähän vajaaksi heti...
-
Miksi?
Otappa kokeeksi ensi kerralla Ardicin sulake pois ja jätä viimasuoja paikoilleen. Voit yllättyä miten kylmänä auto käy.
No mullahan ei ole Ardiccia (ainoastaan säteilijä) ja ehkä turhaankin ottanut peitteen ylägrillistä pois mutta kun olen huomannut että pysyy lämmöt kohillaan matkaajossa ilman sitäkin.
-
Muistelen jonkun joskus kommentoineen, että jos on ardic, ajoviima kylmentää nesteitä enemmän kuin sellaisissa malleissa jossa ardicia ei ole lainkaan (ellei ardic ole siis päällä..)
Oman D5 '02 lämpömittari ei pysy siinä keskivaiheilla ilman ardicia jos pakkasta on parikymmentä tai enemmän. Pidemmällä matkalla kun sisäpuoli on saatu lämpöiseksi, alkaa lämmöt pysyä moottorissakin paremmin.
Auto oli sisäpesussa viime viikolla (tuli muuten hiano, ulkopuoli pistettiin samalla kiillottaen ja vahaten ja autohan on musta) ja penkkeihin oli jäänyt vähän kosteutta. Ajelin 100km/h motaria ja lämpötilansäädöt kaakossa (puhallin pyöri täysillä kun automaatti-ilmastointi) ja lämmöt alkoi tippua jos ardicin sammutti.
-
Minä leikkasin pahvilaatikosta sopivan palasen ja vetäisin sen rautalangalla etusäleikköön kiinni. On se siinä jo joulusta asti pysyny ja vakavasti näyttää sille, että kulutus laski pikkasen keulan tukkimisen jälkeen. Josko tuo ardic nykyään jo sammuilee tuossa työmatkalla. Ilman keulapahvia se hurisi iloisesti vielä 45 minuutin ajon jälkeenkin kun työpaikan pihaan toppailin.
Kaunishan tuo ei ole, mutta hinta-laatusuhteeltaan lyömätön.. : ELK
-
3 vuotta sitten leikkasin oikean muotoiset pahvit, päälle mustaa jätesäkkiä, jessellä siististi teipattu "lahjapaketti" ja nippusiteillä tai rautalangalla kiinni. Tänäkin talvena samat suikaleet oli paikallaan kun pakkanen oli -20 ja ylikin.