Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Akusti - 02.12.2012, 20:21:43

Otsikko: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Akusti - 02.12.2012, 20:21:43
Onko nää ykköskoppaset dieselit tosissaan näin kylmiä vai onko tässä nyt jotain vikaa?
Ulkona on 10 astetta pakkasta ja 100km ajon jälkeen hytissä huutaa vieläki lämmöt täysillä kun tuntuu että ei ole tarpeeksi lämmin.

Moottorin lämmöt on kyllä normaalissa mutta kabiini vain tuntuu kylmälle.

Jos nyt jo kylymää niin entäs kun on 20 astetta pakkasta?!?
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: janne81 - 02.12.2012, 20:35:41
Kyllä lämpee kun on termostaatti kunnossa ja kennossa kiertää neste kunnolla. Ei puhettakaan että pitäis olla täysillä lämmöt tällä kelillä.
Mullakin oli vanha termostaatti jolla lämpö nousi melkeen puoleen väliin ja kabiinissa ei ollut semmosta "volvo kuumaa" puhallusta ja kun laitoin uuden orggiksen paikoilleen niin lämmöt nousee just eikä melkein puoleen ja kuumaa tulee, todella iso ero entiseen.

Onkohan joku korjannut vuotoja sementillä, tai kenno muuten vaan tukkoinen? Tuleeko yhtään paremmin lämmintä jos pitää kierroksia yllä koneessa?
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Akusti - 02.12.2012, 20:55:31
ei vaikutusta oliko paikallaan vai ajossa.. pitää varmaan tuo termostaatti vaihtaa ja kokeilla auttaako mitään..
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: pomo - 02.12.2012, 21:01:21
Mä olin tänään liikkeellä 15-17 asteen pakkasessa ja lämpöö piisas.
Missä asennossa sulla on lämpömittarin neula? Pitäis olla jos ihan kunnossa niin viisarin verran yli puolenvälin.
Mullakin on pikkasen alakanttiin ja silti tarkenee.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Hiltsu - 02.12.2012, 21:05:48
Oonko mä kylmäverinen, viisari meillä just viisarin verran yli puolenvälin ja +24 astetta aut asennossa vilustaa ::)
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: janne81 - 02.12.2012, 21:09:08
Oonko mä kylmäverinen, viisari meillä just viisarin verran yli puolenvälin ja +24 astetta aut asennossa vilustaa ::)
Rippuu mitä on päällä..

Kyllä minä ainakin tarkenen +22 asennolla tällä -15 kelillä vaikka takana on useita bensa-takavetoja verrokkina.  ;)
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Hiltsu - 02.12.2012, 21:11:37
Rippuu mitä on päällä..

Kyllä minä ainakin tarkenen +22 asennolla tällä -15 kelillä vaikka takana on useita bensa-takavetoja verrokkina.  ;)
Farkut ja huppari yleensä. Työkalussa tarkennoo +18 samoilla vaatteeilla :)
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: ESE - 02.12.2012, 21:11:57
mulla varmaan toi termari jä auki kun ei oikein nouse tohon kelo kolmeen vaanjää apaut klo neljään..pikkasen tulee lämpöö..sais olla lämpimämpi..taidan vaihdattaa samalla kun menee jakopää vaihtoon jahka saan varattuu jostain ajan..
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Akusti - 03.12.2012, 16:47:56
Tänään huomattua:
Pelkääjän puolen ritilöistä ei puske minkäänlaista ilmaa..
Ilmeisesti jumissa/tukossa jotain?
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: arska11 - 03.12.2012, 17:05:50
Tänään huomattua:
Pelkääjän puolen ritilöistä ei puske minkäänlaista ilmaa..
Ilmeisesti jumissa/tukossa jotain?

Jos sulla on aut.ilmastointi, niin voisi olla se sähköinen läpänsäätömoottori rikki apparin puolelta?
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Akusti - 03.12.2012, 18:05:51
joo automaattinen on. sit huomasin että kun laittaa puhalluksen ikkuna-asentoon niin AC menee päälle ja sisäilmankierto vaihtuu ulkoa ottavaks. ilmeisesti ominaisuus??

Jaa se moottori on varmasti hyvästi kojelaudan sisällä piilossa?
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: arska11 - 03.12.2012, 19:37:44
Joo, tuo on ominaisuus, että AC menee päälle kun laitat puhalluksen ikkunalle.
Kun otat hanskalokeron pois, niin sen takana vasemmalla puolen näkyy semmoinen musta laatikko, joka on ilmanvaihtokanavan kyljessä kiinni. Niin ja sen laatikon kyljessä on musta sähköliitin kiinni.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: pomo - 03.12.2012, 19:39:10
joo automaattinen on. sit huomasin että kun laittaa puhalluksen ikkuna-asentoon niin AC menee päälle ja sisäilmankierto vaihtuu ulkoa ottavaks. ilmeisesti ominaisuus??
Kyllä.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Akusti - 07.12.2012, 11:20:44
Avainvaunusta oli termostaatit loppu niin menin sitten hölmö ostamaan motonetistä.. 87 asteen termostaatti ja ei kyllä lämpiä auto vieläkään. Alkuperäinen pitäs vissiin olla 92 astetta?
Tyhjäkäynnillä puhaltaa todella viileää. kierroksilla haaleaa.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 07.12.2012, 13:24:21
Alkuperäinen termostaatti on 87 astetta.

Kun rauhallisen ajon jälkeen käyttää autoa paikallaan, pitäisi alavesiletkun pysyä kylmänä monta minuuttia, jos termostaatti on kunnossa näillä pakkaskeleillä.
 
Pitäisi mitata sylinterinkannen lämpötila vaikkapa säteilylämpömittarilla, että näkisi, onko lämpötila kohdallaan. Uusikin termostaatti voi olla sökö.

Lämmityslaitteen kenno voi olla tukossa ulkoisesti tai sisäisesti, vesipumpun siipi irti tai muovisiipitapauksessa rikki, lämmityslaitteeseen menevä letku lytyssä, lämmityslaitteen lämpötilansäätöläppä ei käänny kuumaan asentoon, jne.

Mittaritaulun lämpömittarista ei voi päätellä oikein mitään, sen anturi voi olla väärää tietoa antava tai vaikka olisi uudenveroisessa kunnossa, mittari näyttää vaakasuoraa asentoa jo lämpötilasta 72 astetta alkaen jonnekin 110 asteeseen asti.

Jos EGR-venttiili on tukittu, kylmentää se merkittävästi moottorin lämpötilaa ja sisäänpuhalluslämpöä pakkasilla.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Jarham - 08.12.2012, 01:38:56
Lämmityslaitteen kennokin saattaa olla tukkoinen jolloin vesi virtaa sen läpi liian heikosti ja kabiinissa ei riitä lämpö... Onko lämmitysjärjestelmää koskaan huuhdottu / vaihdettu uusia nesteitä?
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Akusti - 08.12.2012, 10:46:36
Sen verran että termostaattia vaihtaessa vaihdoin uudet nesteet sisään. jos kääntäs kennon letkut toisin päin niin lähtisköhän paska irti?
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Teutori - 08.12.2012, 15:00:48
Sen verran että termostaattia vaihtaessa vaihdoin uudet nesteet sisään. jos kääntäs kennon letkut toisin päin niin lähtisköhän paska irti?
Voi olla että paskat irtoaa, mutta mihin ne ajat ? johonkin pitäs olla vapaa pääsy paskoille koneesta ulos.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Masked Jackal - 08.12.2012, 18:39:06
Moinen huuhtelu on aivan humpuukia. Kennon sisäpintaan kertyy vuosien myötä vain talma joka ei lähde millään huuhtelulla irti vaan vaatisi kunnon myrkyillä liottamisen.
Voisi kuvitella, että tässä tulisi se hyöty eteen jos nekut vaihdettaisiin aika ajoin.
Olen kuullut käytettävän puhdistukseen ainakin lipeää ja teollisuuskäyttöön tarkoitettua lattianpesuainetta.

Kohta samalla vaivalla sinne vaihtaa sen kennon kuin käyttää lutraamiseen.
EGR: tulppaus ei näissä heikennä lämpeämisnopeutta kuin nimeksi.

Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 08.12.2012, 19:11:42

EGR: tulppaus ei näissä heikennä lämpeämisnopeutta kuin nimeksi.

Voisitko kertoa mittaustuloksesi?

Kun ulkona on -20 astetta, ei moottorin lämpötila koskaan nouse termostaatin avautumislämpötilaan nopeudella 80 km/h, jos EGR on tukittu. Kun venttiili toimii, lämpö nousee ja sitä riittää ohjaamoonkin ihan asiallisesti. Juuri tuli asia edellisviikolla taas testatuksi: 50 km ajon jälkeen aina vain oli kylmää autossa, moottorin lämpötila näytti olevan alle 80 astetta. Oli jäänyt EGR-kytkin väärään asentoon. Kun kytkintä käänsi, ei mennyt kuin muutama minuutti, niin piti jo kääntää lämpötilansäätönuppeja pienemmälle ja moottorin lämpö oli noin 88 astetta. EGR-venttiilillä on iso vaikutus kaupunkiajossa ja alle satasen maantieajossa. Kaasu pohjassa-ajettaessa sillä ei ole merkitystä, koska silloin moottorinohjain pitää venttiilin tukossa.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Masked Jackal - 09.12.2012, 19:40:29
Empä mitannut mutta mielestäni ero ei perstuntumalla ollut mitenkään merkitsevä kun moisella autolla ajelin yhden talven EGR:n kera ja sen jälkeiset ilman kun em. toiminto poistettiin ohjelmallisesti "lastutuksen" yhteydessä.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Teutori - 09.12.2012, 20:02:09

Jos EGR-venttiili on tukittu, kylmentää se merkittävästi moottorin lämpötilaa ja sisäänpuhalluslämpöä pakkasilla.
Selitäppä nyt tuo pointti, ihan kunnolla, miten EGR:n tukkiminen jäähdyttäisi moottorin, ja sisäilman lämpötilaa.  8)
Itte olen aikoinani tulpannut 855Tdi:n egr:n ja tulppaus ei vaikuttanut koneen lämpenemiseen mitenkään, eikä myöskään sisätilojen lämpenemiseen, ainoa hyöty siitä on, että ei paskasta imusarjaa  8)
EGR on venttiili, joka kierrättää pakokaasut uudelleen imupuolelle, tämä ei vaikuta moottorin lämpenemiseen/sisätilojen lämpenemiseen mitenkään, ja jos vaikuttaa, niin ilmiö on minimaalinen.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Kulmamies - 10.12.2012, 11:01:02
Selitäppä nyt tuo pointti, ihan kunnolla, miten EGR:n tukkiminen jäähdyttäisi moottorin, ja sisäilman lämpötilaa.  8)
Itte olen aikoinani tulpannut 855Tdi:n egr:n ja tulppaus ei vaikuttanut koneen lämpenemiseen mitenkään, eikä myöskään sisätilojen lämpenemiseen, ainoa hyöty siitä on, että ei paskasta imusarjaa  8)
EGR on venttiili, joka kierrättää pakokaasut uudelleen imupuolelle, tämä ei vaikuta moottorin lämpenemiseen/sisätilojen lämpenemiseen mitenkään, ja jos vaikuttaa, niin ilmiö on minimaalinen.

Miksi sitten bensa-autoissa on imuilman esilämmitys? Talvella ilma imetään pakosarjan päältä, jotta se olisi lämpimämpää ja moottori lämpeäisi nopeammin. Sama juttu dieselissä, kun moottori imee sisuksiinsa kuumaa pakokaasua. Toki sen egr:n tarkoitus ei ole ainostaan lämmittää moottoria, mutta kyllä se siitä huolimatta jossain määrin tekee.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Teutori - 10.12.2012, 15:16:08
Miksi sitten bensa-autoissa on imuilman esilämmitys? Talvella ilma imetään pakosarjan päältä, jotta se olisi lämpimämpää ja moottori lämpeäisi nopeammin. Sama juttu dieselissä, kun moottori imee sisuksiinsa kuumaa pakokaasua. Toki sen egr:n tarkoitus ei ole ainostaan lämmittää moottoria, mutta kyllä se siitä huolimatta jossain määrin tekee.
Mikä esilämmitys  :) mitä viileempää ilmaa tulee ruuville, sen parempi.  :D
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Teutori - 10.12.2012, 19:38:09
Miksi sitten bensa-autoissa on imuilman esilämmitys? Talvella ilma imetään pakosarjan päältä, jotta se olisi lämpimämpää ja moottori lämpeäisi nopeammin. Sama juttu dieselissä, kun moottori imee sisuksiinsa kuumaa pakokaasua. Toki sen egr:n tarkoitus ei ole ainostaan lämmittää moottoria, mutta kyllä se siitä huolimatta jossain määrin tekee.
No, niinkuin tuolla kirjoittelin, niin ei ainakaan tuossa -97  855Tdi:ssä tuota EGR:n tulppaamista huomannut mitenkään muuten, kun savutuksen vähenemisenä, auto lämpes ihan yhtä hitaasti, kun ennen tulppaamista.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Masked Jackal - 10.12.2012, 20:10:33
..ja minä kun olen aina ollut siinä uskossa, että se bensavehkeitten imuilman esilämmitys on liittynyt pikemminkin vanhojen kaasarikoneiden kurkkujen aukipitämiseen kuin moottorin lämmittämiseen :)

Onhan semmoisia kurkkuletkuja toki esim. vanhoissa S/V 40 sarjalaisissakin joissa on jo ruisku.
Pitääkö tällekin uhrata nyt peräti kokonainen ajatus :)?

Kyllähän se varmaan niinkin on, että esilämmitetty (pakokaasuilla) oleva ilma saadaan puristamalla kuumemmaksi kuin mitä ilman mutta taas toisaalta:luulisi palotapahtuman olevan huonompi (matalampi lämpötila) kun happea ei ole niin hyvin saatavilla?
Eikös EGR:n ajatuksena olekin pienentää typen oksideja tiputtamalla palamislämpötilaa?

Anyway, omat empiiriset kokemukset TDI+(EGR ja ilman sitä) eivät tue kyllä sitä käsitystä, että tällä olisi olellinen merkitys lämpeämiseen/lämpimänä pysymiseen.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Akusti - 17.12.2012, 19:14:55
Ongelma ratkaistu.
Sen kummemmin asiaa tutkimatta motonetistä uusi lämppärinkenno (90€) ja vaihtohommiin.
Nyt piisaa lämpöä kabiinissa.  ;)
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Akusti - 18.12.2012, 19:30:02
Ja tänään huomattua.....
Alavesiletku on aivan jääkylmä pitkänkin ajelun jälkeen.
Auto kylläkin lämpeää nyt sisältä erittäin hyvin ja lämmöt pysyy mittarin mukaan normaalissa koko ajan.

Sinälläänhän tuo ei nyt minua haittaa kun kabiinissa on lämpöä mutta ei liene ihan normaaliakaan.
Syyläri tukossa? Ilmaa järjestelmässä? vaikka eikös näiden pitäisi ilmautua itsestään?
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: -jadi- - 18.12.2012, 19:54:14
Toihan on ihan normaalia, että alavesiletku on kylmä, eihän se mikään jäähdytin muuten olisikaan, ja jos mittari näyttää normaalilukemia, niin kaikki ok.
Jos ylävesiletku on lämmin tai siis kuuma, niin vesi kiertää termostaatin auetessa.
Näillä pakkasilla nämä uudemmat dieselit eivät tahdo lämmetä ollenkaan, kun lämppärinkenno luovuttaa kaiken lämmön kabiinin puolelle ja ylävesiletkukin on kylmä.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: paku97 - 18.12.2012, 21:39:26
Viima suojaa sinne noukalle. :hello:
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: TMOS - 19.12.2012, 08:44:51
Isä kans hieman valittelee kylmää tuossa S80 TDi:ssä.... Termostaatin (volvon alkuperäisen) vaihdoin juuri syksyllä, samalla vaihtui melko paskaisen näköiset jäähd.nesteet. Vedellä huuhtelin järjestelmää kunnes se oli kirkasta. Sitten uudet nesteet sisään ja ovat pysyneet puhtaan näköisinä.

Koneen lämmöt kyllä nousevat sinne normaaliin, mutta kyllä siinä kestää.... Kannattaisiko suodatinkotelolta maskiin menevä imuletku ottaa pois? Saisi kone lämmintä ilmaa konehuoneesta.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: paku97 - 19.12.2012, 10:10:50
Minulla kyllä lämpiää suht mukavasti, ja sisällä lämpöä riittää, mutta tuota imu putkea eilen katselin, ja meinasinkin sen riipasta pois, jos tänään. Ainakin aikaisempi vw 1.9tdi rupesi lämpenemään nopeammin kun tuon imun otin konehuoneesta, ja tukin vielä maskissa olevan reijän.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: -jadi- - 19.12.2012, 12:48:20
Minulla kyllä lämpiää suht mukavasti, ja sisällä lämpöä riittää, mutta tuota imu putkea eilen katselin, ja meinasinkin sen riipasta pois, jos tänään. Ainakin aikaisempi vw 1.9tdi rupesi lämpenemään nopeammin kun tuon imun otin konehuoneesta, ja tukin vielä maskissa olevan reijän.
Taitaa olla vähän OT, mutta näissä uusimmissa tuo on jo tehtaalla hoidettu, ottaa pakkasella automaattisesti ilman syylärin ja motin välistä, ettei pöllyävä lumi pääse ilmansuodattimeen.
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/imupuolen%20juttuja/P8030008-1.jpg)
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: paku97 - 19.12.2012, 13:01:28
Osaatko sanoa vuosimallia, mitä lähtien?
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: -jadi- - 19.12.2012, 13:07:38
S80II -06 -->  ja V70III -07 -->
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Kulmamies - 19.12.2012, 13:24:47
S80II -06 -->  ja V70III -07 -->

OT. Sama ominaisuus löytyy jo viimeisistä kakkoskoppaisistakin.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: paku97 - 19.12.2012, 15:05:46
Kiitos, ei siis -00:ssa.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 04.01.2013, 18:53:54
Mittaustuloksia EGR:n vaikutuksesta:

Ulkolämpötila -6 astetta, tyhjäkäynnillä, tyhjäkäyntiä kaupunkiajon jälkeen niin kauan, että lämpötilat ovat vakiintuneet (n. 15 min), lämmityslaitteen lämmönsäätimet maksimilla, puhallusnopeus maksimi, aut. ilmastoinnin puhalluksen suuntaus lounaassa (alas ja kojelaudan päädyistä), puhalluslämpötilan mittaus oikeasta päätysuuttimesta, moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan mittaus OBD-liittimestä, sähkölämmitystulppien sulake irrotettuna:

EGR tukossa: moottori 61 astetta, sisäänpuhallus 36 astetta.
EGR toiminnassa:moottori 70 astetta, sisäänpuhallus 42 astetta.

Toinen testi: Maantieajoa vakionopeussäätimellä 80 km/h, mittaukset samasta maantien kohdasta, jossa ei ole ala- eikä ylämäkeä useamman kilometrin matkalla ennen mittauskohtaa. Ulkolämpötila -16 astetta, puhallus maksimilla, lämmönsäätimet maksimilla jne.
EGR tukossa: moottori 76 astetta, sisäänpuhallus 45 astetta.
EGR toiminnassa: moottori 88 astetta (=termostaatti raottuu jo tässä), sisäänpuhallus 53 astetta.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: janne81 - 05.01.2013, 18:55:11
 P> Hienoa että saatiin faktaa tästä.
Mittaustuloksia EGR:n vaikutuksesta:

Ulkolämpötila -6 astetta, tyhjäkäynnillä, tyhjäkäyntiä kaupunkiajon jälkeen niin kauan, että lämpötilat ovat vakiintuneet (n. 15 min), lämmityslaitteen lämmönsäätimet maksimilla, puhallusnopeus maksimi, aut. ilmastoinnin puhalluksen suuntaus lounaassa (alas ja kojelaudan päädyistä), puhalluslämpötilan mittaus oikeasta päätysuuttimesta, moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan mittaus OBD-liittimestä, sähkölämmitystulppien sulake irrotettuna:

EGR tukossa: moottori 61 astetta, sisäänpuhallus 36 astetta.
EGR toiminnassa:moottori 70 astetta, sisäänpuhallus 42 astetta.

Toinen testi: Maantieajoa vakionopeussäätimellä 80 km/h, mittaukset samasta maantien kohdasta, jossa ei ole ala- eikä ylämäkeä useamman kilometrin matkalla ennen mittauskohtaa. Ulkolämpötila -16 astetta, puhallus maksimilla, lämmönsäätimet maksimilla jne.
EGR tukossa: moottori 76 astetta, sisäänpuhallus 45 astetta.
EGR toiminnassa: moottori 88 astetta (=termostaatti raottuu jo tässä), sisäänpuhallus 53 astetta.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Hiltsu - 09.01.2013, 12:52:15
Meillä vaihdettiin kanssa uus kenno ja alko tulemaan kuumaa, mutta jotenkin vaikutti vaisulta...

Eilenpä sitte loppu lämppärin moottori pyörimästä, hain motonetin tarvike puhaltimen ja nyt sulaa kontinkin lasit -4 asteessa 8)
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: jaippi - 09.01.2013, 19:18:45
...
nyt sulaa kontinkin lasit -4 asteessa 8)
Ai juku toi olis muuten aika luksusta  :P
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: vpernu - 24.01.2014, 11:03:41
TDi asennettu pitkittäin ja egr luonnollisesti poistettu kun moottorin ohjauski vaihtu vaijeri-mallisee.Onko tässä nyt mitään keinoja saada edes lämppärille lämpöä vähän enemmän.Ulkona -20 ja n.30km ajoa.Infrapunalla mitattuna lämppärin letku +48,ylävesiletku -9 läheltä moottoria mitattuna ja samoten alaletku.Termostaatin toiminnan varmistin vielä tänäaamuna puristamalla yläletkun lyttyyn työmatkan ajaksi eikä mitään vaikutusta.Pitääkö tässä ruveta hitsaamaa pakosarjaan vaippaa missä saa lämppärille menevän nesteen kiertämää vai onko muita ideoita?Lisälämmitintä ei oo tulossa.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Vollemies - 24.01.2014, 12:56:04
sisäänpuhallus 53 astetta.

Todella mielenkiintoista.... Varsin samoissa lukemissa itsellänikin 2001 V70 commonrailista, kun kone on lämmin ja lämpömittarin neula pystyssä ja puhallus täysillä. Koneen käyntinopeus vaikuttaa itselläni sisäänpuhalluksen lämpötilaan - ilmeisesti kennossa jotain tukosta kertynyt ja vesi enää kierrä ihan täysin niin kuin pitäisi. Tyhjäkäynnillä puhalluslämpö putoaa melkein heti. Tosin normaalisti nyt ei tarvitse läheskään täysillä puhallella.

Oma havaintoni on että keula tukittuna lämpöä riittää normaaliin lämmitykseen 20 asteen pakkasella jo 60 rauhallisessa tasaisessa ajossa mutta koneen lämpö kääntyy laskuun jos puhallus on täysillä. 80 vauhdissa lämmintä riittää jo ainakin 25 asteen pakkasella. Tyhjäkäynnillä ja kaupunkiajossa yli 20 asteen pakkasella kone ei pysy täydessä lämmössä mutta liikennevaloissa seisomista tulee kuitenkin kovin vähän eikä ole mikään ongelma.

Eri asia on sitten kauanko lämpeneminen kestää. Joko lämmitän sähköllä koneen ja kabiinin niin sitten ei tarvitse täysillä puhaltaa ja konekin lämpenee ajon aikana tai sitten Ardicin kanssa kunnes kone on lämmin ja sen jälkeen lämmintä on kyllä piisannut ihan luonnostaa. Keula varmaan kannattaa tilkitä dieseleissä talveksi.
Otsikko: Vs: 2.5 TDI ei lämpeä..
Kirjoitti: Daffy - 02.03.2014, 22:06:09
Sain oman vollen lämpiämään kun oikaisin luttuun, Eberille menevän, taipuneen letkun.  Asiasta lisää tuolta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40096.msg705261#msg705261  (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40096.msg705261#msg705261)

Lämpömittari nousee puoleenväliin ja siinä vaiheessa lämmityskenno kykenee nostamaan tulevan  ulkoilman lämpötilaa noin 60 asteella. Eli kun ulkona 0C, niin sisälle tulee 67C ja kun ulkona-20C, niin sisälle +40C.  Tällöin lämpötila säädin "täysin punaisella" ja puhaltimsessa palaa 4 LED:iä.