..ja minä kun olen aina ollut siinä uskossa, että se bensavehkeitten imuilman esilämmitys on liittynyt pikemminkin vanhojen kaasarikoneiden kurkkujen aukipitämiseen kuin moottorin lämmittämiseen
Onhan semmoisia kurkkuletkuja toki esim. vanhoissa S/V 40 sarjalaisissakin joissa on jo ruisku.
Pitääkö tällekin uhrata nyt peräti kokonainen ajatus

?
Kyllähän se varmaan niinkin on, että esilämmitetty (pakokaasuilla) oleva ilma saadaan puristamalla kuumemmaksi kuin mitä ilman mutta taas toisaalta:luulisi palotapahtuman olevan huonompi (matalampi lämpötila) kun happea ei ole niin hyvin saatavilla?
Eikös EGR:n ajatuksena olekin pienentää typen oksideja tiputtamalla palamislämpötilaa?
Anyway, omat empiiriset kokemukset TDI+(EGR ja ilman sitä) eivät tue kyllä sitä käsitystä, että tällä olisi olellinen merkitys lämpeämiseen/lämpimänä pysymiseen.