Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: VolvoVilho - 02.12.2012, 21:54:02
-
Eli kyse olis isä papan S80:stä ja siinä sellanen ongelma johon pyrin saamaan vastauksen on että normaali ajossa ja rauhallisesti kiihdyttäessä koneen ääni normaali mutta kun antaa monoa ni alkaa kolina kuulumaan moottorista.. ? :/
Vika ilmeni ihan yht äkkiä, ei pikku hiljaa. Ääni kuuluu myös kun paikallaan ryntäyttää moottoria.
Kokeiltuja korjauksia: Forte motor flush tehty pari kertaa, tulpat vaihettu, paremmat öljyt koneeseen(castrol edge) vikakoodin luku mutta mikään ei auta eikä mikään kerro mistä tai mikä äänen aiheuttaa.
Tarkennus vielä että ajettu 330tkm ja Automaatti vaihteistolla. Päästöt normaalit ja kulutus normaali eli 8-10l/100km.
-
Oireet kuulostaa kiertokangen laakereille. Taitaa olla Volvossa harvinaiset menemään mutta entiselle audimiehelle tuttu juttu.
-
Eli kyse olis isä papan S80:stä ja siinä sellanen ongelma johon pyrin saamaan vastauksen on että normaali ajossa ja rauhallisesti kiihdyttäessä koneen ääni normaali mutta kun antaa monoa ni alkaa kolina kuulumaan moottorista.. ? :/
Vika ilmeni ihan yht äkkiä, ei pikku hiljaa. Ääni kuuluu myös kun paikallaan ryntäyttää moottoria.
Kokeiltuja korjauksia: Forte motor flush tehty pari kertaa, tulpat vaihettu, paremmat öljyt koneeseen(castrol edge) vikakoodin luku mutta mikään ei auta eikä mikään kerro mistä tai mikä äänen aiheuttaa.
Tarkennus vielä että ajettu 330tkm ja Automaatti vaihteistolla. Päästöt normaalit ja kulutus normaali eli 8-10l/100km.
Oletko varma että ääni kuuluu moottorin sisältä ? vai kuuluuko ulkopuolelta,,,esim moottorin ylätuen vaimennin kumi riekaleina.
-
Morjensta.
Kannattaa lueskella näitä sivuja.Kolinoita on monenlaisia mm.kaqksoismassavauhtipyörä voi kuulemma olla syyllinen.
-
Pitää tsekata tuo ylä tuki ja ei voi olla vauhtipyörä ku on automaatti ni ei myöskään ole koko vauhtipyörää :P
-
Toivotaan että menee tuolla teutorin vinkillä ja vika ei oliskaan isompi O0 Tuo ylätukikumin vaihto on halpa ja helppo remppa. Varsinki niitten kauhukuvien jälkeen mitä mieleen tulee ku kuulee ne siitä johtuvat kolinat. Olin kans 850:n kans aikanaan varma ku kone alko pitää kolinoita että nyt kaivetaan laaria pohjia myöten, salin pihassa kaveri tuli ihasteleen volvoa ku sillä oli itellä samanlainen ja se kysy että ootko joutunu vaihtaan ylätukikumia. Ja pyysi aukaseen konepellin ja näytti osan tietämättömälle ja huomas heti että tuohan on p...ana :-[ Tähän nykyiseen autoon vaihoin nyt syksyllä tuon osan jo ennen ku kolina alkaa ku näky kumissa jo väsymisen merkit.
-
Oireet kuulostaa kiertokangen laakereille. Taitaa olla Volvossa harvinaiset menemään mutta entiselle audimiehelle tuttu juttu.
Musta ei kuulostaa KK laakereilta...
Jos KK laakerit niin kolisee tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla, vedätettäessä yleensä hiljenee...
Jos naputtaa tyhjäkäynnillä niin sylinteri kerrallaan tulppa irti ja jos jossain hiljenee niin syyllinen on siinä.
-
Meinaako Grimmy että olis jostai pytystä puristukset karannu vai mitä tarkotat tuolla ku tulpat on vaihettu ja puolat tarkatettu että ovat ehjät. Tuli sitten sellanen mieleen että voisko ääni kuuluu vaihe askista..? :/ Ääntä on hankala paikallistaa kun konepeitto on auki ni on kaikkee muutaki meteliä ettei oikee ota selvää kuuluuko se just moottorista.
Oli tuossa joku vuosi sitten (heräte ostos) 780tkm ajettu Diesel S70 -98 ja siitä oli muunnin räjähtäny moottorin ja laatikon väliin ni mahtaakohan se ennen ku poksahtaa ni varotella itestää mitää vai meneeks se vaa varottamatta mitään?
-
Sama vika luultavasti täälläkin, autona S60 2.4 -01. Kolina ainakin itselläni tuntuu kuuluvan oikealta puolelta autoa.
-
Käväsimpä tuossa paikallisessa autokorjaamossa kysymässä kolleikoilta neuvoa ni epäilivät kampuran laakereita.. :idiot2:
Olivat vaihtanu moottorin yhteen V70 D5 mistä oli jakopäästä katottuna ensimmäinen laakeripukki irronnu kokonaan ja se kuulema kolisin just vaan vedättäessä vaikka puuttui kokonaan.. Oli toinen pultti pyöriny auki ja toine katkennut..
Onks kellekää tullu tällästä viel vastaan?
-
No niin vika sitten viimein tuli ilmi. Kiertokangen laakerit sieltä meni ku joskus vissii laitettu jotai paska öljyä koneeseen ni eivät oo tykänny kovin hyvää moisesta..
Kerrasta sytty öljynpaine valo ja auto sammu jonka jälkeen jakso vähän aikaa startata mutta sit ei enää sitäkään. öljyt pois ja öljy pohja auki ja siellähän oli vaikka minkä näköstä metalli hilua joiden en usko sinne kuuluvan ainakaan siinä muodossa :D
Onko kellekkään muulle käyny näin?
-
Eipä noi laakeriviat mitään harvinaisuuksia moottoreissa ole.Pitkäksi mennyt öljyn vaihtoväli auton historiassa ja laakerit kiittää...
-
Itselläni on yksi tunnettu ikiliikkujan kuvatus (ei Volvo), jolla ajettu yli 100 000 km ilman öljyn vaihtoa (toki suodatin vaihdettu suunnilleen kerran vuodessa) ja kaikkiaan melkein puoli miljoonaa, eikä ota hajotakseen. Toinen raggine porsi aikoinaan juuri kiertokangen laakerista ajettuani sillä itse 40 000 km, vaikka itse sitä huolsin aina parhaani mukaan. Menneiden kokemukista nyt sitten ei minulla tietty voi olla tietoja.
-
Aikas harvinaista kiertokangenlaakerin vaurio/hajoaminen volvoissa ...
Onkohan ajettu ilman öljyä jossakin vaiheessa ( öljynpinta liian alhaalla ) ??
Yhden tapauksen tiedän, missä joku "köyhä" ajoi uudesta saakka volvolla 126 tkm ilman öljynvaihtoa ja sit kuului vasta POKS.
-
Uskosin että vian aiheuttaja oli loppupelissä niukka viskositeettinen öljy(10w-30) ja -30 pakkasta ja kaiken kruunaa vielä tuo volvon tooosi hyvä säteily mallinen moottori lämmitin.. Voi olla ettei öljynpainetta oo ollu käynnistyksestä vähään aikaan..
-
Mitä mää sanoin! (Ai että tuon sanominen tuntuu joka kerta yhtä hyvälle ;D)
Tosiaan jos oisit aikanaan tsekannu ne, oisit voinu selvitä pelkästään laakereitten vaihdolla.
-
Nii no joo mut oli se laakeri kaula jo aika hurjan näkönen ku joskus pyöriny ilman öljyy mikä aiheuttanu koko jutun ni ei oikee olis ilenny vaa lyyä nippuun uusilla laakereilla että olis se kampura varmaa pitäny käyttää pajalla hiottavana että siitä olis tullu varma. Ja ei se sekää taija iha ilmasta olla :D
-
Meinaako Grimmy että olis jostai pytystä puristukset karannu vai mitä tarkotat tuolla ku tulpat on vaihettu ja puolat tarkatettu että ovat ehjät. Tuli sitten sellanen mieleen että voisko ääni kuuluu vaihe askista..? :/ Ääntä on hankala paikallistaa kun konepeitto on auki ni on kaikkee muutaki meteliä ettei oikee ota selvää kuuluuko se just moottorista.
Hyvä että vika löyty, oliko se nyt sitten kampiakselin laakeri vai kiertokangen?
Tuon tulppajutun laitoin tuohon ihan silleen että monesti kun kk-laakerit menee niin ne yleensä sitten tuppaavat naputtelemaan tyhjäkäynnillä ja sellasella pintakaasulla enemmän. (Itellä naputus on aina hävinnyt kun "vedättää", todella pahastikkin menneissä laakereissa, siksi vielä kysyn että oliko se nyt nimenomaan kiertokangen eikä kampiakselin laakeri) Nyt sitten kun irrottaa tulpan niin jos ko. pytyn kk-laakerit on väljät niin se naputus häviää. Jos taas kampiakseli kolisee niin tuolla ei ole merkitystä. Öljynpaineet häviää sitten kun ne laakerit on aivan soirona...