Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: s60320 - 15.12.2012, 17:58:08
-
Eli käyttöohjekirja sanoo että Volvon omaa, mutta löytyykö huoltoasemalta mitään autoon sopivaa nestettä? Kiitos jo etukäteen! :)
-
Kato minkä väristä se vanha on, todennäköisesti vihreetä. Sillon käy mikä tahansa vihree neste mitä huoltoasemalta löytyy. Voi olla punaista myös ja oliko kolmas sininen? Mutta niitäkin löytyy yleensä aika hyvin.
-
Eli käyttöohjekirja sanoo että Volvon omaa, mutta löytyykö huoltoasemalta mitään autoon sopivaa nestettä? Kiitos jo etukäteen! :)
Katot minkä väristä siellä on ja laitat samanväristä sinne lisää :)
Volvolla on nesteen väri on vaihtunu jokunen vuosi sitten vihreästä siniseksi.
-
Vihreetähän näissä on, ainakin miulla
-
Ja jos kuuma kone, niin korkki varovasti auki. ;)
-
Vihreetähän näissä on, ainakin miulla
Jos on merkkiliikkeessä huollettu vaikkapa jakopää vesipumppuineen niin saattaa olla siniset nesteet ;)
-
Nestetaso oli päässyt jo niin alas, ettei säiliöön kurkkaamalla väriä nähnyt, mutta ABC:n hyllystä hain Korrekin "yleismallista" jäähdytysnestettä, joka oli väriltään sinistä ja sitä säiliöön kaadoin ensihädässä.
Kiitokset kaikille ongelmassa auttaneille! :)
-
Nestetaso oli päässyt jo niin alas, ettei säiliöön kurkkaamalla väriä nähnyt, mutta ABC:n hyllystä hain Korrekin "yleismallista" jäähdytysnestettä, joka oli väriltään sinistä ja sitä säiliöön kaadoin ensihädässä.
Kiitokset kaikille ongelmassa auttaneille! :)
Sepä tässä juuri onkin ongelmana, että noitä värejä on jo niin paljon, että vanhempaa heikottaa :o
Sinällään " värillä " ei ole mitään väliä, kunhan muistaa sen, että on Propyleeni- ja Etyleeni glykolia, ja niitä ei pidä mennä sekoittamaan keskenään, muuten tulee puuroa.
-
Ja noitakin on musta molempia vihreenä....
-
Ja noitakin on musta molempia vihreenä....
Juurikin ;)
-
Ja kannattaa muistaa, että pelkkä raaka neste ei kestä kunnolla pakkasta, vaan menee hyytelöks. Vaatii vettä sekaan pullon ohjeen mukaan. :)
-
Ja kannattaa muistaa, että pelkkä raaka neste ei kestä kunnolla pakkasta, vaan menee hyytelöks. Vaatii vettä sekaan pullon ohjeen mukaan. :)
Jos ei ole varma mitä siellä on niin lisää aina pelkkää vettä!
Kyllä sen värin sitten näkee kun se nestepinta sieltä nousee näkyviin.
-
Talven kannalta ajatellen nyt olisi varmaan viisainta tyhjätä koko säiliö ja laittaa uudet nesteet sisään. Alfamer auttaa varmasti asiassa, mutta onko jotain kikkoja millä homma hoituisi helpoimmin?
-
Volvon alkuperäislitkuina on tietääkseni aina käytetty (mono)etyleeniglykolipohjaista jäähdytysnestettä. Mutta jos huoltohistoriasta ei ole täyttä varmuutta, niin onhan pieni todennäköisyys, että joku on sinne vaihtanut propyleeniglykolipohjaisenkin liemen.
Joskus olen minäkin kuullut väitettävän, että nuo kaksi erityyppistä jäähdytysnestettä puuroutuisivat keskenään. Ilmeisesti kuitenkaan näin ei ole, vaan mahdollisen sakkautumisen voivat aiheuttaa epäyhteensopivat lisäaineet. Kuitenkaan ei ole hyvä idea sekoittaa keskenään etyleeniglykolia ja propyleeniglykolia, koska erilaisista omainaispainoista johtuen sekoituksen pakkaskestävyyttä ei pysty mittaamaan.
Ainakin Valvoline Maxlife Coolant (etyleeniglykolipohjainen) on valmistajan väitteiden mukaan yhteensopiva kaikkien jäähdytysnesteiden kanssa: "Only coolant with Alugard® Plus to ensure compatibility with all coolants", ja tiedän tuota litkua käytettävän ainakin yhdellä korjaamolla kaikkiin autoihin, riippumatta siitä mitä sieltä ennestään löytyy (vaikkapa sitten sitä propyleeniglykolipohjaista)! Uskoisin, että myös muilta valmistajilta löytyy vastaavia "yleiskäyttöisiä" aineita, joilla ei ole vaaraa lisäaineiden haitallisista reagoinneista vanhojen aineiden kanssa.
Parasta tietty on suositusten mukaisesti vaihtaa nesteet kokonaan sen parin vuoden välein ja käyttää joko Volvon omaa lientä tai ainakin dokumentoida huoltohistoriaan, että mitä sinne on tullut laitettua...
-
itse kysyin wetteriltä asiaaviime talvena kun edellinen omistaja oli lisännyt punaista virheän sekaan vastaus oli yksiselitteinen jokaisessa volvossa kuuluu olla VIHREÄ neste ja tuosta erivärien sekoittelusta niin vaikka pesin ja huuhtelin jäähdytysjärjestelmän moneen kertaan vihreäpunasekoituksesta niin sellaista ruskeaa kanahkaa jäi jokapaikkaan eikö irti lähtenyt... ei saa sekoitta erivärejä missään tapauksessa
-
ei saa sekoitta erivärejä missään tapauksessa
No, esim. tuo ylempänä mainitsemani yleisliemi on väriltään punaista ja toimii kyllä ongelmitta yhteen Volvon vihreän nesteen kanssa. En ketään kehota värisekoituksiin, mutta "ei missään tapauksessa" on vähän turhan jyrkkä kanta. Enkä kyllä toisaalta uskaltaisi vannoa pelkän värinkään perusteella kaikkia nesteitä yhteensopiviksi...
-
Vihreistä sanotaan näin: "Vanhempiin autoihin. Monoetyleeniglygoli-pohjaisia "perinteisiä" pakkasnesteitä. Tunnusväri vihreä, ei suositella uudempiin autoihin."
Punasista sanotaan näin: "Uudempiin autoihin. Silikaattivapaa pakkasneste "Glysantin", yleensä punainen tai pinkki. Mm. VW/Audin G05/G11/G12-koodeilla varustettu WVTL774D-vaatimukset täyttävä neste. Uusin versio G30 korvaa vanhemmat. Ei saa sekoittaa muun värisiin. "
Autowiki sanoo vielä: "Jäähdytysnestettä lisätessä tai vaihdettaessa nyrkkisääntönä kannattaa muistaa, ettei eri värisiä jäähdytysnesteitä saa sekoittaa keskenään. Uusissa alumiinisella sylinterikannella varustetuissa autoissa suositellaan usein käytettävän punaista jäähdytysnestettä. Näihin lukeutuvat mm. Opelin ja VAG-konsernin uudemmat bensa- ja diesel-moottorit.
Eiköhän toi ole aika selvästi sanottu? :)
-
Kun jäähdytysnestettä lähtee vaihtamaan, on kai turha toivo, että sen viimeisenkin litran saisi vanhaa liruteltua pois. Näinollen "värinvaihto" ei ole ihan helppoa.
-
Vihreistä sanotaan näin: "Vanhempiin autoihin. Monoetyleeniglygoli-pohjaisia "perinteisiä" pakkasnesteitä. Tunnusväri vihreä, ei suositella uudempiin autoihin."
Punasista sanotaan näin: "Uudempiin autoihin. Silikaattivapaa pakkasneste "Glysantin", yleensä punainen tai pinkki. Mm. VW/Audin G05/G11/G12-koodeilla varustettu WVTL774D-vaatimukset täyttävä neste. Uusin versio G30 korvaa vanhemmat. Ei saa sekoittaa muun värisiin. "
Autowiki sanoo vielä: "Jäähdytysnestettä lisätessä tai vaihdettaessa nyrkkisääntönä kannattaa muistaa, ettei eri värisiä jäähdytysnesteitä saa sekoittaa keskenään. Uusissa alumiinisella sylinterikannella varustetuissa autoissa suositellaan usein käytettävän punaista jäähdytysnestettä. Näihin lukeutuvat mm. Opelin ja VAG-konsernin uudemmat bensa- ja diesel-moottorit.
Eiköhän toi ole aika selvästi sanottu? :)
No, tuon Autowikin selityksen jättäisin omaan arvoonsa, samanlainen kun wikipedia, jonne jokainen saa kirjoittaa mitä mieleen tulee ;D
-
Kun jäähdytysnestettä lähtee vaihtamaan, on kai turha toivo, että sen viimeisenkin litran saisi vanhaa liruteltua pois. Näinollen "värinvaihto" ei ole ihan helppoa.
Kyllä se onnistuu, määrätyt paikat auki, ja ihan normaalilla/normaalia pienemmällä vesipaineella huuhtelee järjestelmän, ei ole mitään rakettitiedettä. ;)