Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tonto - 16.12.2012, 21:49:44

Otsikko: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 16.12.2012, 21:49:44
Ostin kyseisen vehkeen, kaikki toimi normaalisti kun ajoin kotiin n. 60km ja loppumatkasta tuntui että olis jarruttanu voimakkaasti etujarruilla, sen jälkeen noin 20km/h vauhdissa pätkäsee aina, tuli teksti näyttöön että laatikko huolla heti, luin vikakoodit ja sano et solenoidi ohjaus 3 jatkuva vika.. Menee vikatilaan välillä eikä kulje mihkään, virrat pois niin taas mennään.. Siis onko jotain tyyppivikoja et toi solenoidi sieltä hajois?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Masked Jackal - 16.12.2012, 23:55:10
Ei voitane puhua tyyppivioista. Vaihteistojen hydraulikoneistojen kanssa oli murheita vähän vanhemmissa malleissa: karkeita vaihtoja ym. Muistaakseni vuosimallit 01-03?
Niihin vaihdettiin vallan toisentyyppiset hydraulilohkot ongelmien ilmaantuessa.
Tämän pitäisi olla jo "parempaa vuosikertaa".
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 17.12.2012, 12:02:54
Oon käsittäny kans et ton uudemman laatikon kans ei olis ollu hirveesti murheita, varsinka ku kilometrejä on "vasta" 290tkm.. Muutamalta eri taholta on jo sanottu et olis hydraulikoneistossa vika.. Tänään tuli uus vikakoodi "lukitus luisuu tai ei toimintaa" ja vaihdenäyttö näyttää mittaristossa viivaa eikä manuaali puoli toimi
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Grimmy - 17.12.2012, 15:49:06
Jos liikkeestä ostit niin takaisin vaan.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 17.12.2012, 16:33:43
Vaihtokauppa yksityisen kans..
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 18.12.2012, 20:47:09
Ei voitane puhua tyyppivioista. Vaihteistojen hydraulikoneistojen kanssa oli murheita vähän vanhemmissa malleissa: karkeita vaihtoja ym. Muistaakseni vuosimallit 01-03?
Niihin vaihdettiin vallan toisentyyppiset hydraulilohkot ongelmien ilmaantuessa.
Tämän pitäisi olla jo "parempaa vuosikertaa".

Parempi vuosikerta menee silti koko ajan vikatilaan ja rykäsee välillä melko pahasti.. Vanhemman v70 mittarissa 370tkm ja toiminu viimisen 100tkm moitteitta
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Jouk - 19.12.2012, 10:57:08
Vaihtokauppa yksityisen kans..
Saattaa silti täyttää petoksen tuntomerkit mikäli kaveri antanut sinun ymmärtää että auto on ehjä ja jättänyt "vahingossa" mainitsematta että automaattilaatikossa on ehkä tuhansien eurojen vika.

Ellet mannen kanssa vaihtanut niin kannattaa olla yhteydessä ensin myyjään ja sitten poliisiin ja kysellä voiko asiasta tehdä rikosilmoituksen. Joskus pelkkä uhkaus / ilmoituksen jättäminen riittää kaupan purkuun...
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Nortti - 19.12.2012, 11:34:48
Vaihtokauppa yksityisen kans..

Olen samaa mieltä. Takaisin vaan myyjän juttusille. Hyvin todennäköisesti on tiennyt viasta. Vähintäänkin 1000-2000€ hinnanalennus pitäisi saada.

Tietysti 290000 on automaatille paljon jos öljyjä ei ole koskaan vaihdettu. Siinä etureunassa on öljytikku mistä pystyy tarkistamaan öljyn värin ja määrän. Pitäisi olla läpikuultavaa kirkkaanpunaista. Öljynvaihdoista luulis olevan huoltokirjassa merkintöjä.

On tässä sekin pieni mahdollisuus että muut koeajajat ovat repineet sen vaihteiston rikki, eikä myyjä tiedä asiasta mitään.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: weisto - 19.12.2012, 11:41:04
Lainaus käyttäjältä: Kuluttajavirasto

Käytetyssä autossa voi olla käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja, jotka eivät ole virheitä. Virheen arviointi perustuu kokonaisharkintaan. Huomioon otetaan mm. kauppahinta, käyttöolosuhteet ja ajoneuvon ikä, ajettu kilometrimäärä sekä miten autoa on hoidettu ja huollettu.

Pääsääntö on, että autossa on virhe, jos

auto ei vastaa myyjän antamia tietoja,
myyjä ei ole kertonut sinulle tiedossaan olleista auton ominaisuuksia tai käyttöä koskevista olennaisista seikoista,
auto on huonommassa kunnossa kuin mitä sinun oli perusteltua edellyttää auton hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen.
Et voi vedota autossa olevaan virheeseen, josta myyjä on kertonut ennen kaupantekoa. Muista myös, että jos ostat käytetyn auton jälleenmyyjältä, aiemmalla myyntiportaalla ei ole vastuuta auton virheistä. Tarkista kuitenkin, onko aiemman myyntiportaan antama takuu edelleen voimassa.

 

Lainaus Kuluttajaviraston ohjeista...
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Jouk - 19.12.2012, 13:15:59
Lainaus Kuluttajaviraston ohjeista...
Kuluttajansuojalaki ei suojele yksityisten välisessä kaupassa eikä Kuluttajavirasto neuvo tahi auta niissä. Lisäksi nuo ohjeet, esim. auton iästä ja virheen arvioinnista pätevät vain mikäli auton ostaa yritykseltä.

Ainoa mitä voi yrittää on syyttää myyjää petoksesta ja siitä että tämä ei kertonut viasta autoa myydessä. Tämäkin tosin on vaikeaa, mutta koska auto hajosi jo kotimatkalla niin mahdollisuudet ovat hieman paremmat.

Jos laatikko olisi hajonnut esim. viikon päästä niin mitään mahdollisuutta ei käytännössä olisi syyttää myyjää mistään...
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 19.12.2012, 16:58:04
Olen samaa mieltä. Takaisin vaan myyjän juttusille. Hyvin todennäköisesti on tiennyt viasta. Vähintäänkin 1000-2000€ hinnanalennus pitäisi saada.

Tietysti 290000 on automaatille paljon jos öljyjä ei ole koskaan vaihdettu. Siinä etureunassa on öljytikku mistä pystyy tarkistamaan öljyn värin ja määrän. Pitäisi olla läpikuultavaa kirkkaanpunaista. Öljynvaihdoista luulis olevan huoltokirjassa merkintöjä.

On tässä sekin pieni mahdollisuus että muut koeajajat ovat repineet sen vaihteiston rikki, eikä myyjä tiedä asiasta mitään.

Öljyt vaihdettu -09 ja 50tkm sitten, kirkkaanpunasta on silti vaikka muutama desi on vajetta..
Volvo tullu itelle maksamaan nyt 400e, niin kai sitä viittii vielä muutamalla tonnilla korjata
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 19.12.2012, 17:10:06
Kysymyshän kuului että onko kukaan kuullu et ne hydrauliyksiköt olis niistä joskus hajonnu, että vaihdanko sen sinne vai mikä noissa yleensä sohlaa..
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Fact0ry - 19.12.2012, 17:42:33
Onhan noita aisin-warnerin 5-vaihteisissa automaateissa mennyt. Jos kerran solenoidivikaa valittaa niin eiköhän se hydraulikoneisto ole särki. Niihin saa myös jostain päin maailmaa korjaussarjaa jos kiinnostaa räpellellä.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 19.12.2012, 18:12:31
Onhan noita aisin-warnerin 5-vaihteisissa automaateissa mennyt. Jos kerran solenoidivikaa valittaa niin eiköhän se hydraulikoneisto ole särki. Niihin saa myös jostain päin maailmaa korjaussarjaa jos kiinnostaa räpellellä.

Autokomi anto ensin vikakoodin soledoidista, sen jälkeen "lukitus toiminto ei toimi, tai liukuu" tarkottanee turbiinia
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Grimmy - 20.12.2012, 00:32:29
Kaikki toimii öljyn paineella ja toimintoja ohjaa nuo solenoidit. Siellä on esm yksi solenoidi joka säätää sekä 1 kytkeytymistä että turbiinin lukitusta. Mutta onhan siellä muitakin kitkapintoja joita pitää vaihtaessa avata ja lukita.

Joko öljynpaine on huono tai sitten solenoidi vika.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3687.0

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3014.0

Jos korjaat ite ni tilaa uus solenoidi pöytä. Niitä sai muistaakseni briteistä ja ison meren toiselta puolelta.
http://valvebodyxpress.com/images/pdfs/VBX_Products_Infiniti_AW55_50SNProductHighlightNEW.pdf
http://www.sunbeltvalvebodies.com/sbvb/default.aspx
http://atransmission.info/parts-lookup/aisin-warner/valve-body-components-en/aw-50-40le-50-42le-55-50sn-en.html

Vaihto-ohjeetkin löytyy
http://www.v70xc.com/resources/how-to/pdf/2002-V70-XC-Valve-Body-Replacement-Notes.pdf

Toki voit myös vaihtaa vain solenoidit

Vaihto-ohjeita on juutuupi pullollaan: http://www.youtube.com/watch?v=8VnCQqOa9dE

http://www.sonnax.com/system/pdfs/87/original/PRE-ATRA08-RCW.pdf
http://autogear.fi/vaihteistokauppa/aw_55-50.pdf

SLU, SLT ja SLS solenoideja saa pakettina vaikka ebaystä noin 250 taalaa... noiden säätäminen on sitten toinen juttu, siihenkin toki löytyy ohjeita http://ebookbrowse.com/aw55-50-solenoid-adjustment-chart-v2-pdf-d313722619

Jos ei ite jaksa niin näitäkin löytyy http://www.autogear.fi/?id=1

Ja EkiJ osaa varmaan kertoo lisää http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228

Jne.. jos auto maksanu vaan 400 eskoo niin noilla päässee alkuun. Ihan itsekkin tehtävissä..
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 20.12.2012, 17:24:00
Kaikki toimii öljyn paineella ja toimintoja ohjaa nuo solenoidit. Siellä on esm yksi solenoidi joka säätää sekä 1 kytkeytymistä että turbiinin lukitusta. Mutta onhan siellä muitakin kitkapintoja joita pitää vaihtaessa avata ja lukita.

Joko öljynpaine on huono tai sitten solenoidi vika.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3687.0

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3014.0

Jos korjaat ite ni tilaa uus solenoidi pöytä. Niitä sai muistaakseni briteistä ja ison meren toiselta puolelta.
http://valvebodyxpress.com/images/pdfs/VBX_Products_Infiniti_AW55_50SNProductHighlightNEW.pdf
http://www.sunbeltvalvebodies.com/sbvb/default.aspx
http://atransmission.info/parts-lookup/aisin-warner/valve-body-components-en/aw-50-40le-50-42le-55-50sn-en.html

Vaihto-ohjeetkin löytyy
http://www.v70xc.com/resources/how-to/pdf/2002-V70-XC-Valve-Body-Replacement-Notes.pdf

Toki voit myös vaihtaa vain solenoidit

Vaihto-ohjeita on juutuupi pullollaan: http://www.youtube.com/watch?v=8VnCQqOa9dE

http://www.sonnax.com/system/pdfs/87/original/PRE-ATRA08-RCW.pdf
http://autogear.fi/vaihteistokauppa/aw_55-50.pdf

SLU, SLT ja SLS solenoideja saa pakettina vaikka ebaystä noin 250 taalaa... noiden säätäminen on sitten toinen juttu, siihenkin toki löytyy ohjeita http://ebookbrowse.com/aw55-50-solenoid-adjustment-chart-v2-pdf-d313722619

Jos ei ite jaksa niin näitäkin löytyy http://www.autogear.fi/?id=1

Ja EkiJ osaa varmaan kertoo lisää http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228

Jne.. jos auto maksanu vaan 400 eskoo niin noilla päässee alkuun. Ihan itsekkin tehtävissä..

Autogear olis tossa 10 kilsan päässä, mut sen verran kaverit käyttäny siä autojansa, 3000e lasku tuli muutaman kerran eikä laatikko toiminu silti, jos kysyt niiltä apua ja meinaat itse tehdä ko. homman, ei apua paljon tule.

Hydraulikoneistoa on vikakoodien perusteella moni meinannu et kannattaa vaihtaa, Volvolta sen saa 780e osa(töineen 2200e) taidan vaihtaa sen ensin ja kattoo mitä tapahtuu.. Ohjeaika vaihdolle kuulemma 4h
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: eki_j - 21.12.2012, 23:00:20
Jeps, todennäköisesti hydrauliyksikön vaihdolla tulee kuntoon - jos ei sitten ole jo kauaakin ryskännyt... Itte lokakuussa tilasin englannista uuden yksikön, olikos se nyt n. £550, eli abaut 680€ kotiovelle kolmessa päivässä tuotuna. Rauhassa väsäten viikonlopussa vaihtaa, vaikka siinä pitääkin pikkusen purkailla tavaraa pois edestä.

Noita erillisiä solenoideja ja korjauskittejähän on tosiaan tarjolla vaikka ja kuinka, mutta kun yleensä siinä yksikössä on kuluneita myös ne lukuisat muut männät ja varsinkin niiden sylinterit, mitkä jo vaativatkin erikoisemmat porauslaitteet, jigit sun muut viritykset.

Niijja tuo solenoidien säätäminen, ei kannata alkaa leikkimään niiden kanssa jos ei ole dynamometriä. Kaikki kolme lineaarisolenoidia kun osallistuvat kukin jotenkin miltei jokaisella vaihdolla, ja jo neljänneskierroksen säätö saa aikaan isoja muutoksia (synkkaa niitä sitten kaikkia kohalleen kerrasta)... Siihen kun vielä sotketaan adaptaatioajot sun muut, ei kannata alkaa siihen souviin. :-\

Kaikkista helpoimmalla pääset, kon vaihdat sen koko hydrauliyksikön kerralla.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 21.12.2012, 23:38:31
Jeps, todennäköisesti hydrauliyksikön vaihdolla tulee kuntoon - jos ei sitten ole jo kauaakin ryskännyt... Itte lokakuussa tilasin englannista uuden yksikön, olikos se nyt n. £550, eli abaut 680€ kotiovelle kolmessa päivässä tuotuna. Rauhassa väsäten viikonlopussa vaihtaa, vaikka siinä pitääkin pikkusen purkailla tavaraa pois edestä.

Noita erillisiä solenoideja ja korjauskittejähän on tosiaan tarjolla vaikka ja kuinka, mutta kun yleensä siinä yksikössä on kuluneita myös ne lukuisat muut männät ja varsinkin niiden sylinterit, mitkä jo vaativatkin erikoisemmat porauslaitteet, jigit sun muut viritykset.

Niijja tuo solenoidien säätäminen, ei kannata alkaa leikkimään niiden kanssa jos ei ole dynamometriä. Kaikki kolme lineaarisolenoidia kun osallistuvat kukin jotenkin miltei jokaisella vaihdolla, ja jo neljänneskierroksen säätö saa aikaan isoja muutoksia (synkkaa niitä sitten kaikkia kohalleen kerrasta)... Siihen kun vielä sotketaan adaptaatioajot sun muut, ei kannata alkaa siihen souviin. :-\

Kaikkista helpoimmalla pääset, kon vaihdat sen koko hydrauliyksikön kerralla.

Tätä vastausta odotinkin! KIITOOOOS!
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: C70 - 23.12.2012, 00:02:25
Niiden solenoidien säätö tulee kyseeseen, kun pelkästään vaihtaa solenoidit. Solenoidit siis synkataan venttiilikoneistoon. Jos ostat koko koneiston solenoideineen, ei säätöä tarvita. Opetusajo täytyy tehdä molemmissa tapauksissa.
Ja itse suosittelen koko paketin vaihtoa. Siellä tosiaan kuluu solenoidien lisäksi myös venttiilikarat ja niiden runko.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 23.12.2012, 14:35:04
Niiden solenoidien säätö tulee kyseeseen, kun pelkästään vaihtaa solenoidit. Solenoidit siis synkataan venttiilikoneistoon. Jos ostat koko koneiston solenoideineen, ei säätöä tarvita. Opetusajo täytyy tehdä molemmissa tapauksissa.
Ja itse suosittelen koko paketin vaihtoa. Siellä tosiaan kuluu solenoidien lisäksi myös venttiilikarat ja niiden runko.

Jos koko roska maksaa sen 530e, niin ei kannata muuta edes miettiä
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 04.01.2013, 18:26:39
No nyt se teki temput terävät eikä liiku enää mihkään päin muutaku kolmosella lähtee normaalisti liikenteeseen, pienemmillä vaihteilla ei, eikä peruuttamalla.. Ohjaako sama solenoidi noita vaihteita vai ruvetaanko epäileen jo mekaanista vikaa?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Grimmy - 04.01.2013, 20:16:20
Solenoidit ohjaa vaihdot kyllä, en tosin tiedä kuinka usein ne hajoavat noin totaalisesti että vain yksi vaihde toimii.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 04.01.2013, 20:25:21
Solenoidit ohjaa vaihdot kyllä, en tosin tiedä kuinka usein ne hajoavat noin totaalisesti että vain yksi vaihde toimii.

Siis kolmonen pienin vaihde millä lähtee liikenteeseen, enlonen ja vitonen toimii kans..
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: jak900 - 04.01.2013, 20:33:18
Kysäisempäs tähän väliin vaikka juuri tätä vikaa ei koskekkaan. Kylmänä automaatti nykäisee hiukan kun kytkee valitsimen P asennosta D asentoon ja pienellä viiveellä, kuumana ei tätä ilmiötä ole, onko tuo ihan normaalia kun tuo volvon automaatti sen verta uusi tuttavuus?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 04.01.2013, 20:37:22
Kysäisempäs tähän väliin vaikka juuri tätä vikaa ei koskekkaan. Kylmänä automaatti nykäisee hiukan kun kytkee valitsimen P asennosta D asentoon ja pienellä viiveellä, kuumana ei tätä ilmiötä ole, onko tuo ihan normaalia kun tuo volvon automaatti sen verta uusi tuttavuus?

Mulla on 98vm oleva v70 automaatti ja toi 2004 automaatti, kummassakaan ei oo vielä ollu tommosta "vikaa" vaikka toi vanhempi on jo nähnyt melko paljo maailmaa.. Minkä näköstä on lootan öljy/onko sitä tarpeeks?

Tosin sitä toi vanhempi on aina tehny et pakki menee päälle vähän niinku kahessa osassa, ensin lyö pakin päälle, sekunti odottelua niin se kytkeytyy kunnolla.. Sama meno jatkunu noin 100tkm eikä oo siitä pahentunu
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: eki_j - 04.01.2013, 21:50:48
No nyt se teki temput terävät eikä liiku enää mihkään päin muutaku kolmosella lähtee normaalisti liikenteeseen, pienemmillä vaihteilla ei, eikä peruuttamalla.. Ohjaako sama solenoidi noita vaihteita vai ruvetaanko epäileen jo mekaanista vikaa?

Miten mahtaa olla 4. ja 5. vaihteet? Vai antaako vaihtaa niille (jos vikatilassa)?

Joko vaihteistoöljy haisee palaneelle?

Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 05.01.2013, 18:02:28
Miten mahtaa olla 4. ja 5. vaihteet? Vai antaako vaihtaa niille (jos vikatilassa)?

Joko vaihteistoöljy haisee palaneelle?

Ei oo nyt vikatilassa ku en oo sillä ajanu muuta ku siirtäny verstaalta ulos ja sisälle.. Sit ku menee vikatilaan, jää nelonen kokonaan päälle..

Öljy meni ruskeeks heti ku rupes sohlaamaan kunnolla niin sen jälkeen en oo ajanu
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: jak900 - 07.01.2013, 13:14:19
Ölperit ajattelin laatikkoon vaihtaa. Kumpiko putki vm 2002 lauhduttimelta irti huuhtelu vaihdossa, ylempi vaiko alempi ja öljynä mobil ATF 3309 mutta paljonko kannattaa varata litroissa?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Fact0ry - 07.01.2013, 19:12:33
Ölperit ajattelin laatikkoon vaihtaa. Kumpiko putki vm 2002 lauhduttimelta irti huuhtelu vaihdossa, ylempi vaiko alempi ja öljynä mobil ATF 3309 mutta paljonko kannattaa varata litroissa?
Ylempää ainakin itse käytin -04 s60:ssä. Letku sitten öljynjäähdyttimeen kiinni, ei siihen askiin menevään letkuun. Muista käydä hakemassa siniseltä uusi klipsu ja o-renkaat siihen.

Öljyä riitti itselleni 9 litraa: 3,4 litraa öljypohjasta ja kolme huuhtelurundia á 1,8 litraa. Viimeisellä huuhtelukerralla alkoi tulemaan puhdasta öljyä huuhtelussa.
Kannattaa varata myös mukaan tarkkoja mitta-astioita ja ja mitata niillä ulos tuleva öljymäärä ja laittaa tismalleen sama määrä takaisin (huomasin että atf 3309 purkeissa oli karvan yli litra per purkki, joten kannattaa mitata samalla astialla sisään menevä öljy myös). Vaihtoa ennen olet tietysti tarkistanut kuuman koneen öljymäärän, niin voit sitten tarpeen vaatiessa laittaa aavistuksen enemmän tai vähemmän öljyä kuin mitä tuli ulos, jotta taso saadaan oikeaksi.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: jak900 - 07.01.2013, 19:20:48
Ok. Siinä ylemmässä letkussa näkyykin tuo vihreä klipsu. Oljy siis tulee lauhduttimelta tuosta ulos eikä putkesta joka lauhduttimesta irroitetaan. Jossain vain oli kuvattuna että öljy johdettiin tuosta letkusta astiaan erillisellä 12mm letkulla.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: (Miksu) - 07.01.2013, 19:25:48
Ok. Siinä ylemmässä letkussa näkyykin tuo vihreä klipsu. Oljy siis tulee lauhduttimelta tuosta ulos eikä putkesta joka lauhduttimesta irroitetaan. Jossain vain oli kuvattuna että öljy johdettiin tuosta letkusta astiaan erillisellä 12mm letkulla.


Ainakin yksi ohje, joka kuvallisena netissä on ollut, koskee vanhakorista autoa, jossa neste kiertää erisuuntaan.
Itsellä on käytettävissä tuohon öljyjäähdyttäjään sopiva pikaliitinputki, muutenhan siihen täytyy laittaa tosi iso letku..
Ehkä hieman sotkuisempi tapa, mutta jos irroittaa alemman letkun sieltä jäähdyttäjästä (samanlainen liitos) niin sitten voi laittaa siihen letkun puolelle letkun, josta johtaa öljyn pois.

sotkuisempi siksi, kun öljynjäähdyttäjästä toki valuu öljyä ulos, kun letkun avaa.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: jak900 - 07.01.2013, 19:53:28
Jep, löysin kuvan jossa tuo ylempi letku olikin irroitettuna laatikon päästä jossa kierteellä kiinni ja siihen letkun päähän sitten meneekin jo tuo 12mm " lisäletku " eli öljy kiertää lauhduttimessa alhaalta ylöspäin.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: (Miksu) - 07.01.2013, 20:07:27
Jep, löysin kuvan jossa tuo ylempi letku olikin irroitettuna laatikon päästä jossa kierteellä kiinni ja siihen letkun päähän sitten meneekin jo tuo 12mm " lisäletku " eli öljy kiertää lauhduttimessa alhaalta ylöspäin.

Niin, toki se niinkin onnistuu, että avaa letkun siitä venttiilikoneiston kannen päältä, eikä jäähdyttäjän päästä..
Se saattaa olla tosi tiukassa siitä kierteestä.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Fact0ry - 07.01.2013, 23:01:30
Itsellä on käytettävissä tuohon öljyjäähdyttäjään sopiva pikaliitinputki, muutenhan siihen täytyy laittaa tosi iso letku..
Tällä tavoin: http://aijaa.com/wRienX ?  8)
Virtasi muuten aika hitaasti öljy tuon kokoisessa letkussa. Pieniä haasteita aiheutti myös letkun saaminen lopulta pois siten ettei konehuoneeseen lorahda desi vaihteistoöljyä kun about kuvassa oleva määrä sinne jäi vaikka miten letkua taivutteli (tuo imuputki oli tiellä ettei saanut letkua taitettua reilusti alas).

Kokonaisuutena veikkaan kuitenkin tuon sijainnin olevan helpoin huuhtelun kannalta, kun on loppuviimeksi tosi hyvin käsillä eikä tarvitse esim. ryömiä auton alla.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: (Miksu) - 07.01.2013, 23:36:16
Tällä tavoin: http://aijaa.com/wRienX ?  8)

On toikin tuttu juttu, joskus myös vaihdoin tuollaisella letkulla.
Tosin se letku oli hieman liian pieni ja tein ihan tosissani töitä, että sain sen levitettyä :D
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: jak900 - 08.01.2013, 22:19:33
Tuli sitten vaihdettua laatikon öljyt ja 8 litralla homma ok. Kyllä oli selkeä ero öljyjen värissä, vanhat oli todella tummat ja vaihdettu koska lie vaiko koskaan. Vaihteiden toiminassa oikein selkeä ero, vaihtaa pehmeämmin. Saa nähdä sitten vaikuttiko P→D  siirrettäessä syntyneeseen " nykäisyyn " mitenkään kylmänä joka oli mielestäni aikamoinen.
Tuo öljyn vaihto olikin sitten todella simppeli tehdä. 5litran kanisteriin merkki 2l kohdalle ja letku kanisteriin, aika nopeasti täyttyi tuohon kahteen litraan ja kone sammuksiin. Litran pulloista kun öljyt kaatoi tilalle oli sitten helppo tarkastaa poistuneen öljyn määrä kun kaatoi ne tyhjiin puteleihin. Sama määrä meni sisään kuin
ulos ja ennen vaihtoa vaihteisto kuumaksi ajellen ja tarkastus että ölppää oikea määrä. Homma tuli suoritettua täältä saatujen ohjeiden mukaan joten, KIITOS KAIKILLE !!
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: jak900 - 09.01.2013, 20:52:48
Jatkoa: öljynvaihdon jälkeen laatikko pelaa hienosti ja vaihtaa nätimmin. Mutta tuo kylmänä nykäisy ei juurikaan muuttunut, ehkä vähän pehmeni. Elikkäs kylmällä laatikolla kun vaihteen kytkee P→D vaihteisto miettii hetken 1-2 sekunttia ennen kuin vaihde kytkeytyy päälle ja nytkäyttää autoa aika voimakkaasti mutta mitään kolinoita ei mistään kuulu, lämpimällä laatikolla ominaisuus poistuu. Sieltä täältä olen samaa ongelmaa lukenut / löyttänyt mutta lopputulos jäänyt selvittämättä mistä johtuu. Ainakin tuohon vaikuttaa laatikon tai koneen lämpötila. Ehdotuksia?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Jouk - 10.01.2013, 15:09:45
Nytkähtääkö kun laittaa R -> D?

Lopussa oleva moottorin kannatinkumi (alempi, muistaakseni) on aiheuttanut esim. moista nytkähtämistä. Itse ajoin kerran yksilöä jossa koko auto selvästi heilahti joka kerta kun vaihteen iski pakilta D:lle - en vain muista tekikö se sitäö myös parkilta...
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: jak900 - 10.01.2013, 15:13:15
Ei nytky. Tänään kylmällä laatikolla polkaisin ensin kierroksia koneeseen ja annoin laskea tyhjäkäynnille ennen kuin kytkin vaihteen P→D ja nykäisyä ei syntynyt, eli öljyt lähti kait paremmin kiertoon ja paineet nousi.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Jouk - 11.01.2013, 11:00:38
Ei nytky. Tänään kylmällä laatikolla polkaisin ensin kierroksia koneeseen ja annoin laskea tyhjäkäynnille ennen kuin kytkin vaihteen P→D ja nykäisyä ei syntynyt, eli öljyt lähti kait paremmin kiertoon ja paineet nousi.
Korjatkaa fiksummat jos olen väärässä, mutta olen käsittänyt ettei noissa AW:n laatikoissa hirveästi öljyt kierrä P tai R vaihde päällä? (Tämän takia joillakin on tapana heittää laatikko N:lle pariksi sekunniksi ennen kuin iskevät "päivän ekan" pakin päälle...  ;) )

Ja sillä uhallakin että toistan itseäni niin tämä osa (http://www.ipdusa.com/products/5824/112760-transmission-torque-mount) tosiaan kannattaa tarkistaa jos vaihdot eivät ole nättejä ja laatikko tuntuu liikkuvan.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: jak900 - 11.01.2013, 11:33:19
Jep. Laatikko toimii hyvin ja taas tänä aamuna ilman nytkäytystä kun antoi ensin hiukan kierroksia, eipä tuo haittaa. Katotaan jos tuo tuosta vielä muuttuu kun tuon öljyn vaihdon jälkeen ei vielä kilometrejäkään ole kertynyt. Moottorin / laatikon  kumityynyt tarkastettu ja kaikki ok.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Bliz - 11.01.2013, 15:15:24
Katos etuvetareitten ne pikku pultit mitkä löytyy vanteitten keskireikien peitelevyjen alta. mulla ne oli löysällä niin teki vähän samanlaisia oireita ku kytki PRND:tä kylmänä.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 21.02.2013, 10:45:59
Tekeekös tuo hydrauliyksikön vika yleensä vaan sen et rykäsee kun vaihtaa asennosta P-D? Eihän toi vehje meinaa lähtee enää eteenpäin ennen ku kytkee kolmosen päälle, pakille kun laittaa tarvii odotella kymmenisen sekuntia ennen ku lähtee liikenteeseen, voiskohan se kuitenkin olla turbiini vika.
Vikakoodit edelleen 3 solenoidi(hydraulivika) ja turbiini liukuu, nämä koodit tulee siis autocomin testerillä
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 29.08.2013, 15:16:06
Hydrauliyksikkö vaihdettu.. Sama vika, vaan vikakoodit muuttu, nyt lukee laatikon puolla koodeissa "virheellinen välitys-suhde"
Moottoripuolen vikakoodit "ei yhteyttä TCM:n kanssa" Olisko vika kuitenkin TCM:ssä
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: virkpe - 29.08.2013, 16:44:41
Vaihdettu liikkeessä vai itse? Onko adaptaatio tehty? Onko TCM liitin kunnolla kiinni?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 29.08.2013, 18:05:19
Vaihdettu liikkeessä vai itse? Onko adaptaatio tehty? Onko TCM liitin kunnolla kiinni?

Itse vaihdettu.. Tarviiko toi adaptaatio teettää taas volvolla vai onnistuuko muuten? tcm:stä valitti jo ennen yksikön vaihtoa
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Gunner - 29.08.2013, 18:23:54
Korjatkaa fiksummat jos olen väärässä, mutta olen käsittänyt ettei noissa AW:n laatikoissa hirveästi öljyt kierrä P tai R vaihde päällä? (Tämän takia joillakin on tapana heittää laatikko N:lle pariksi sekunniksi ennen kuin iskevät "päivän ekan" pakin päälle...  ;) )

Ja sillä uhallakin että toistan itseäni niin tämä osa (http://www.ipdusa.com/products/5824/112760-transmission-torque-mount) tosiaan kannattaa tarkistaa jos vaihdot eivät ole nättejä ja laatikko tuntuu liikkuvan.

Mistäs tuon kyseisen hela/tukikumi hässäkän sais Eu rajojen sisäpuolelta edukkaasti? Mikä osa esim. motonetissä? Ilmeisesti joku noisa moottorin tukikumista. Tuolta jenkeistä tilaamalla tulli kun nappaa osansa. Itsellä vaan oireina kun esim. pikatiellä runttaa kaasun pohjaan ja laatikko suorittaa nopean vaihdon, niin tuntuu oikein pamaus. Ei metallinen mutta että jossain on löysää. Tuon vaihtaa itsekin kätevästi vai onko pakoputki tms. edessä? Niin ja pirssi oli V70 vm.-01 2.4 vapari tomaatilla 215tkm rullattu.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 29.08.2013, 18:59:53
Eikös noihin saa powerflexiltäkin puslia? Neljällä pultilla kiinni, eikä ole mikään tiellä
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Gunner - 29.08.2013, 19:03:21
Mieluiten ottaisin koko köntin uuden niin ei tarvi etsiä prässiä tai alkaa muutenkaan kikkailemaan. Joskus vaihdoin yhteen pirssiin powrflexin puslan kun kone eli liikaa kovassa ajossa. No ajossa pelas hienostu mutta tyhkäynnillä tuli tärinä kabiiniin asti. Että välillä ne on kyllä liian jäykkiä tommosiin perus vessoihin.  :)
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 29.08.2013, 19:42:18
Mieluiten ottaisin koko köntin uuden niin ei tarvi etsiä prässiä tai alkaa muutenkaan kikkailemaan. Joskus vaihdoin yhteen pirssiin powrflexin puslan kun kone eli liikaa kovassa ajossa. No ajossa pelas hienostu mutta tyhkäynnillä tuli tärinä kabiiniin asti. Että välillä ne on kyllä liian jäykkiä tommosiin perus vessoihin.  :)

Powerflexiä ei tarvii prässätä ja ohan valmiiks rikki pusla helppo irrottaa.. Eikä joka puslaa tietenkä kannata korvata uretaanipuslalla jos perusajossa on, mutta itelle vaihdoin pelkän moottorin yläkannakkeen uretaanipuslaan, nehän on aina paskana muutenkin, ei vaikuttanu resonointiin

Eksyttiin muuten pikkusen aiheesta......
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Gunner - 29.08.2013, 19:45:35
Tarvii itsekkin tarkastaa se myös. Millainen se homma on?

Saa vieläkin laittaa vinkkiä mistä sais noita heloja/tukikumia edukkaasti!
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 29.08.2013, 20:21:35
Tarvii itsekkin tarkastaa se myös. Millainen se homma on?

Saa vieläkin laittaa vinkkiä mistä sais noita heloja/tukikumia edukkaasti!

Jaa yläkumin vaihto? Kato powerflexin sivut
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Gunner - 29.08.2013, 21:42:15
Juu sitä meinasin että paljon siinä joutuu purkaa. Tarvii katsella sitä ylempää puslaa powerflexiltä. Tonne alas vaihtasin mieluusti sen koko helan puslineen.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 29.08.2013, 22:07:35
Juu sitä meinasin että paljon siinä joutuu purkaa. Tarvii katsella sitä ylempää puslaa powerflexiltä. Tonne alas vaihtasin mieluusti sen koko helan puslineen.

Olisko siinä neljä pulttia kannessa ja sen puslan läpimenevä pultti.. Ei muuta
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: virkpe - 30.08.2013, 16:55:10
Itse vaihdettu.. Tarviiko toi adaptaatio teettää taas volvolla vai onnistuuko muuten? tcm:stä valitti jo ennen yksikön vaihtoa
Volvolla tarvii teettää. Aikaisemmin joku kirjoitti, että oli itse vaihtanut kys. osan vaihto ongelmien takia ja vaihtojen laatu korjaantui lopullisesti kun suoritti adaptaation.
Mistä hommasit hydrauliikkayksikön?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 30.08.2013, 19:06:33
Volvolla tarvii teettää. Aikaisemmin joku kirjoitti, että oli itse vaihtanut kys. osan vaihto ongelmien takia ja vaihtojen laatu korjaantui lopullisesti kun suoritti adaptaation.
Mistä hommasit hydrauliikkayksikön?

v40 T4:sen laatikosta
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 30.08.2013, 19:39:51
Luulis et sillä yksiköllä joku vaikutus olis ennen adaptaatiota, toi kun ei muuttunu miksikään.. Vikakoodit muuttu, ei muuta
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: virkpe - 30.08.2013, 21:26:03
Luulis et sillä yksiköllä joku vaikutus olis ennen adaptaatiota, toi kun ei muuttunu miksikään.. Vikakoodit muuttu, ei muuta
Hydrauliikka yksikkö ei anna vikakoodia jos kyseessä likaisuus tai solenoidien kuluma.
Vikakoodit eivät muuttuneet, alkaisin etsimään vikaa muualta. Luki häiriö, unohda toi komentti.

aikaisempi keskustelu (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3014.msg70681#msg70681) <- tuolla mainittiin nykimisestä joka pysyi ennallaan jos ei tehty adaptaatiota.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 30.08.2013, 21:41:28
Hydrauliikka yksikkö ei anna vikakoodia jos kyseessä likaisuus tai solenoidien kuluma.
Vikakoodit eivät muuttuneet, alkaisin etsimään vikaa muualta.

aikaisempi keskustelu (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3014.msg70681#msg70681) <- nykiminen pysyy ennallaan jos ei tehty adaptaatiota.

Menee ohi, kovaa ja korkealta..
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: venttiili - 01.09.2013, 09:30:19
Korjatkaa fiksummat jos olen väärässä, mutta olen käsittänyt ettei noissa AW:n laatikoissa hirveästi öljyt kierrä P tai R vaihde päällä? (Tämän takia joillakin on tapana heittää laatikko N:lle pariksi sekunniksi ennen kuin iskevät "päivän ekan" pakin päälle...  ;) )

Ja sillä uhallakin että toistan itseäni niin tämä osa (http://www.ipdusa.com/products/5824/112760-transmission-torque-mount) tosiaan kannattaa tarkistaa jos vaihdot eivät ole nättejä ja laatikko tuntuu liikkuvan.

Millainen homma on vaihtaa tämä palikka? Voi olla että omassakin on kohta edessä.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 01.09.2013, 12:21:10
Parin tunnin homma.. apurunkoa tarvii pudottaa et palikka mahtuu pois
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Gunner - 01.09.2013, 12:43:24
Parin tunnin homma.. apurunkoa tarvii pudottaa et palikka mahtuu pois
http://www.youtube.com/watch?v=9M7oULO595Q

Tässä videossa ilmeisesti apurunkoa on jo pudotettu, kun tämän mukaan ei tarvi kun pari lenkkiavainta?

http://www.ipdusa.com/products/4740/111086-polyurethane-upper-engine-stabilizer-mount
Onko tämä se tarkoittamasi ylempi tukipusla? Vois tuolta tilata molemmat kun kerran suht huokeesti tuntuu irtoavan.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Rompe - 01.09.2013, 12:47:23
Parin tunnin homma.. apurunkoa tarvii pudottaa et palikka mahtuu pois
Noinko ne korjaamolla on sulle väittänyt?


Auto ylös ja alasuoja pois edestä (jos autossa sellainen edes on)
Ja sitten niinkuin Gunner linkkaamassa videossa tehdään =10 min
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 01.09.2013, 12:48:14
http://www.youtube.com/watch?v=9M7oULO595Q

Tässä videossa ilmeisesti apurunkoa on jo pudotettu, kun tämän mukaan ei tarvi kun pari lenkkiavainta?

Sorry, luulin et puhuttiin sen hydraulipöydän vaihdosta.. Eihän toi puslahässäkkä tarvi muuta ku sen kaks lenkkiavainta eikä siitä tarvii purkaa mitään edestä..
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 01.09.2013, 12:55:07
Noinko ne korjaamolla on sulle väittänyt?


Auto ylös ja alasuoja pois edestä (jos autossa sellainen edes on)
Ja sitten niinkuin Gunner linkkaamassa videossa tehdään =10 min

Jos omistaa 14mm ja 18mm hylsyt ja pulttipyssyn, 1min homma
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Lapari - 01.09.2013, 13:23:11

Ja sillä uhallakin että toistan itseäni niin tämä osa (http://www.ipdusa.com/products/5824/112760-transmission-torque-mount) tosiaan kannattaa tarkistaa jos vaihdot eivät ole nättejä ja laatikko tuntuu liikkuvan.

Perjantaina ihan Suomessakin tuo osa maksoi 47€ tarvikkeena. Mutta jos halvalla tuon haluaa niin näin:

(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/WP_20130901_002_zps8bd1d33a.jpg)

Luulen että saatto tulla jäykempi kuin alkuperäinen niin tuo isompi kumihan se sitten menisi seuraavaksi...
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Gunner - 01.09.2013, 13:24:43
Oli tuolla jenkkilän kaupassa niin kovat postikulut että taidan tilata Powerflexin puslan ja samalla sen alemman pusla hässäkän ebay:tä.
Olikos tää nyt se ylempi pusla niin tulee varmasti tilattua oikea?
http://www.powerflex.co.uk/road-series/product-details/Upper+Engine+Mount+Large+Round+Bush+Petrol/520.html

Edit: Itse tuli muuten joskus tuolla "Laparin" tyylillä korjattua T4 puslat.  :)
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Gunner - 01.09.2013, 15:24:14
Skruvat.fi:stä sai muuten tuota auton alle tulevaa tukihässäkkää valmiina urtsipuslilla huokeaan hintaan ja tuohon ylätukeenkin irtosi urtsipuslat reilulla parillä kympillä. Itse tilasin ihan normi puslan tuohon ylös kun maksoi vain n.16e ja alle tulevan normipuslilla. Saapahan lomalle vähän jumppaa.  ::)
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 02.09.2013, 16:30:08
Mahtaako sopia s80:sen laatikko, ilman geartroniccia mulle, laatikon numerot tismalleen samat, ohjainlaitteessa oli eri numeroita..

Molemmat laatikot siis aw 55-50sn, mulla geartronic, s80:sessa ei
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: (Miksu) - 02.09.2013, 16:35:22
Jos volvo-varaosanumerot on samoja, niin kyseessä on silloin täsmälleen samanlainen laatikko.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 02.09.2013, 17:22:54
Jos volvo-varaosanumerot on samoja, niin kyseessä on silloin täsmälleen samanlainen laatikko.

Täsmälleen samat numerot on.. Eli geartronicissa on vaan erilainen keppi ja ohjainlaite
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Tonto - 04.09.2013, 17:38:03
Kunnossa on.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: venttiili - 13.09.2013, 22:58:36
Öljynvaihdon yhteydessä vaihdoin tuon vaihteiston ja moottorin välisen tuen, meni kuten yllä sanottu eli heittämällä, joskin oli 13mm pultit pienemmässä päässä. Pienempi pusla oli totaalisen rikki ja heilui lähes valtoimenaan. Olisi pitänyt vaihtaa jo aiemmin, mutta onpahan nyt kuitenkin korjattu. Koeajoa ei tullut vasta kuin muutama kilsa ja nopea perstuntuma on että mahtaa olla jämäkämpi.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: volB230ET - 23.04.2015, 16:17:14
Kerrottakoon ja kysyttäköön vaikka täällä. Menimpä viimein vaihtamaan tuohon omaan v70 aw55-50 vaihteistoon uuden tai vähemmän ajetun venttiilikoneiston syystä että käytännössä sain sen ilmaseks koska Se vaihteisto oli saanu vesikylvyn joten nappasin tuon koneiston siitä purin putsasin ja kasasin.  nyt tänään Sitte löin auton käyntiin ja testi. D kytketty erittäin pehmeästi ja lähin liikkeelle. 1-2 vaihto napakka 2-3 vaihto sen tuntunen että kakkonen putoo jo päältä ennenkö kytkee kolmosen ja 3-4 vaihto tuntus siltä että meinaa olla kaks vaihetta yhtä aikaa päällä hetken. Vitoselle asti en kehannu kiihytellä. Eli onko nyt niin että solenoidit on väärissä säädöissään vai korjaantusko tuo jollaki ohjelmoinnilla? Tuon jälkeen anto vielä vikakoodin solenoidista c (sähkövika). Tyhmälle saa nauraa mutta rassataan nyt kumminki:D kerrotaan vielä että vaihoin tuon sen takia koska vanha alko rassaamaan turbiinilukkoa ja 2-3 vaihto jäi välillä kesken tai kesti liian kauan ja aiheutti epämukavan jysäyksen... Meinasin tuota nyt joka tapauksessa vielä rassata ku vähän kiinnostaa tuo toimintaki. Uutta on aina mukava oppia.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: volB230ET - 23.04.2015, 16:19:08
Toinen vikakoodi muuten oli 1618 minkä anto mistä ei nyt oo tietoo mitä Se meinaa?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: virkpe - 23.04.2015, 16:57:08
Eikös noissa AW55 venttiilikoneistoissa ole jokin kirjain A,B,C mikä pitää olla sama kuin alkuperäisessä, tarkistitko että on?
En tiedä mikä ero eri kirjaimen omaavilla on?

http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228
Tuolla linkissä puhutaan säätämisestä. Olen myös aikaisemmin laittanut linkin kyseisen venttiilikoneiston säätämiseen.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: TurpoUrpo - 24.04.2015, 00:17:32
Pystyy säätämään, mutta itse lähtisin liikkeelle laatikon opetuksesta: auto vidan nokkaan ja noin tunnin opettelu laatikolle.

Ainiin, mikäs toi vikakoodi? 

EDIT:  jouduitko jatkamaan johtoja? Liitokset kunnossa?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: volB230ET - 24.04.2015, 22:06:07
Ensimmäistä vikakoodia en nyt ulkoo muista mikä Se numeroltaan oli mutta viaks kerto sähkövian solanoidissa C. Sen unohin mainita että johdoille ei tarvinnut tehä mitään koska vaihoin vielä lisäksi vanhasta venttiilikoneistosta yhen solenoidin karoineen mikä muistaakseni vihreellä liittimellä. Isoista kolmesta keskimmäinen. Syy miks otin vanhasta sen oli Se että liittimen lähtö olis uuessa ollu alaspäin ja näin ollen johtoa olis pitäny jatkaa. Molemmat solenoidit mittasin ja vastus molemmissa 5.8 ohmia

ja niin kukas tai mistäs tuohon Sais haettua sen opetus ohjelman? Tai kuka sen pystyy rassailemaan. Otanko suunnaksi hämeenauton?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: virkpe - 24.04.2015, 22:13:05
No säädöt tehtävä jos ei tehdas uusi -> http://www.rostratransmission.com/pdf/AW55-50-Solenoid-Adjustment-Chart-v2.pdf
tuon linkin olin aiemmin toisessa keskustelussa säätämiseen liittyen tuonut esille. sitä en tiedä tarvitseeko säätö tehdä?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: volB230ET - 24.04.2015, 22:44:04
Taitaa olla niin että joutuu avaamaan uusiks tuon koneiston peltikopan ja poraamaan ne säätöreijät... Tuo venttiilikoneisto oli Yks ilta kokonaan palasina keittiön pöydällä ja joka prkl nippelin kävin läpi ja putsasin.. Hämmästyin kyllä ku sentään,löytää vaihteet:D monikohan täällä on purkanu noita? nyt vielä ku Sais ne vaihteet vaihtumaan siististi...
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: virkpe - 25.04.2015, 09:19:57
Taitaa olla niin että joutuu avaamaan uusiks tuon koneiston peltikopan ja poraamaan ne säätöreijät... Tuo venttiilikoneisto oli Yks ilta kokonaan palasina keittiön pöydällä ja joka prkl nippelin kävin läpi ja putsasin.. Hämmästyin kyllä ku sentään,löytää vaihteet:D monikohan täällä on purkanu noita? nyt vielä ku Sais ne vaihteet vaihtumaan siististi...
Itse olen mielenkiinnosta purkanut uudemman mallisen venttiilikoneiston. Pitää hyvin varovaisesti ottaa auki jos meinaa saada kaikki osat takaisin alkuperäisille paikoille, On siellä sen verran pieniä osia ja jousia.
Solenoidien päissä on ruuvit joiden mitat olisi kannattanut laittaa muistiin, niin että saa ne säädettyä oikein.
Onko sinulla vanha venttiilikoneisto, ota niistä mitat (jos et ole niitä muuttanut) ja laita samoiksi uudessa.
Virheellinen säätö tekee sen että vaihto tapahtuu viiveellä tai tekee siitä töksähtävän...
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: volB230ET - 25.04.2015, 13:55:00
Joo paljon,pieniä nippeleitähän Se tuntu sisältävän.. Rauhassa tekiessä ei kumminkaan,tuntunu miltään älyttömältä hommalta. Täytyypä kattoa ja mittailla nuo kaks muuta solenoidia ja säädellä tuo uus niihin samoihin asentoihin. Kolmannenhan eli käskimmäisen purin ja kasasin joten sekin nyt pielessä mutta eiköhän tuo viimeinen löydy hakemallaki kohalleen,jos muut kaks löytys ees lähelle:D
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Lapari - 25.04.2015, 20:33:34
Oliko ne sisukset likaantuneita? Kun aina täällä kirjoitetaan että likaantunut/ kulunut venttiilikoneisto.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: mulugren - 26.04.2015, 15:02:14
Oliko ne sisukset likaantuneita? Kun aina täällä kirjoitetaan että likaantunut/ kulunut venttiilikoneisto.
Ihmetyttää myös kun on kaikenmaailman puhdistusaineita moottorille niin eikö ole laatikoille moista pesua olemassa..?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: virkpe - 26.04.2015, 22:10:04
Ihmetyttää myös kun on kaikenmaailman puhdistusaineita moottorille niin eikö ole laatikoille moista pesua olemassa..?
Ongelma on kun ei suodatinta voi vaihtaa kuin purkamalla vaihteisto.
Vaikka ei taida olla toi suodatin kovin tarkka puhdistamaan, kissaa suuremmat taitaa pysäyttää?
Mikä myös tekee toiminta ongelmia vaihtoihin on vikaantuneet solenoidit, öljyn vaihto ei itse solenoidi ongelmaa korjaa.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: Ayrton - 27.04.2015, 17:23:19
Ihmetyttää myös kun on kaikenmaailman puhdistusaineita moottorille niin eikö ole laatikoille moista pesua olemassa..?

On, ainakin LitkuMolo, lontooks http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/en_2512.html?Opendocument&land=DE tahi suomeksi http://www.liqui-moly.de/liquimoly/mediendb.nsf/gfx/22E2B566B9BA9143C1257C1B0030C6AF/$file/5614.pdf  (äh, linkki ei toimi suoraan, käytä copy-pastea)
Koitin tota omaan (V50 T5 AWD A 2005), ei vaikutusta.. (Solenoidien vaihtoa siis edessä..)
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: rmaker - 06.05.2015, 18:20:42
Tämä volB230ET:n volvo siirtyi nyt minun murheeksi, ja kävin ensitöikseni vikakoodit lukemassa. Vikana oli SLS solenoidi signaali puuttuu. Asentaja oli sitä mieltä että johto on poikki tms, että ei nuo solenoidit hajoa tuollain.
Purin sitten tuon kannen auki, ja otin solenoidin irti, ja havaitsin että se onkin karaltaan erilainen kuin se alkuperäinen. Samalla huomasin että alkuperäinen pöytä on ilman merkintää, ja tämä uusi paikallaan oleva on B.
Laitoin sitten oikean solenoidin paikoilleen ja jatkoin johdot että sain liittimen kiinni.
Hetkeksi toivo heräsi kun peruutin auton ulos ja käänsin pihassa, tuntui toimivan normaalisti. Lähdin sitten ajamaan, ja kaikki tuntui pelaavan ok, no pysähdyin ja kokeilin L, 3 ja 4 vaihteet, ja yllättäen taas mentiin vikatilaan, ja oireet aivan samat kuin alussa.
Eli onko nyt ensimmäisenä mahdottomuus saadakaan pelaamaan B pöytää autossa johon kuuluu A tai merkitön, ja mistä voi johtua että vikakoodi on ettei yhteyttä sls solenoidiin, molemmissa oli vastus oikein. Voihan johto olla jostain väliltä poikki, mutta se on jo mahdoton löytää että mistä, ja miksi toimi hetken, ja vaihtoikin ihan nätisti?
Sekin on erikoista, että hetken pelaa ja menee sitten vikatilaan ja 4 pykälä päälle. Ja vaikka on tuo alkuperäinen solenoidi paikallaan.  Ja miksi pelasi hetken aikaa, ei ollut akku irti tai mitään muutakaan mikä olisi "nollannut" vikamuistin, ja heti kun käynnisti auton se kyllä näytti kolmiota ja "vaihteisto huolla heti" tekstin.
Alkuperäinen vikahan oli kuvattu jo yllä, mikä viittaisi tuohon pöydän vikaantumiseen.
Eli tilataanko nyt sitten suoraan remanufactured A venttiili vai koko laatikko pajalle?
Onkos vinkkejä/linkkejä mistä noita kannattaa alkaa kyselemään, löytyyhän noita googlella, mutta jos joku olisi löytänyt jo toimivan liikkeen mistä tilata, niin ei tarvitsisi sataa emailia alkaa laittamaan?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: virkpe - 06.05.2015, 20:58:58
Tämä volB230ET:n volvo siirtyi nyt minun murheeksi, ja kävin ensitöikseni vikakoodit lukemassa. Vikana oli SLS solenoidi signaali puuttuu. Asentaja oli sitä mieltä että johto on poikki tms, että ei nuo solenoidit hajoa tuollain.
Purin sitten tuon kannen auki, ja otin solenoidin irti, ja havaitsin että se onkin karaltaan erilainen kuin se alkuperäinen. Samalla huomasin että alkuperäinen pöytä on ilman merkintää, ja tämä uusi paikallaan oleva on B.
Laitoin sitten oikean solenoidin paikoilleen ja jatkoin johdot että sain liittimen kiinni.
Hetkeksi toivo heräsi kun peruutin auton ulos ja käänsin pihassa, tuntui toimivan normaalisti. Lähdin sitten ajamaan, ja kaikki tuntui pelaavan ok, no pysähdyin ja kokeilin L, 3 ja 4 vaihteet, ja yllättäen taas mentiin vikatilaan, ja oireet aivan samat kuin alussa.
Eli onko nyt ensimmäisenä mahdottomuus saadakaan pelaamaan B pöytää autossa johon kuuluu A tai merkitön, ja mistä voi johtua että vikakoodi on ettei yhteyttä sls solenoidiin, molemmissa oli vastus oikein. Voihan johto olla jostain väliltä poikki, mutta se on jo mahdoton löytää että mistä, ja miksi toimi hetken, ja vaihtoikin ihan nätisti?
Sekin on erikoista, että hetken pelaa ja menee sitten vikatilaan ja 4 pykälä päälle. Ja vaikka on tuo alkuperäinen solenoidi paikallaan.  Ja miksi pelasi hetken aikaa, ei ollut akku irti tai mitään muutakaan mikä olisi "nollannut" vikamuistin, ja heti kun käynnisti auton se kyllä näytti kolmiota ja "vaihteisto huolla heti" tekstin.
Alkuperäinen vikahan oli kuvattu jo yllä, mikä viittaisi tuohon pöydän vikaantumiseen.
Eli tilataanko nyt sitten suoraan remanufactured A venttiili vai koko laatikko pajalle?
Onkos vinkkejä/linkkejä mistä noita kannattaa alkaa kyselemään, löytyyhän noita googlella, mutta jos joku olisi löytänyt jo toimivan liikkeen mistä tilata, niin ei tarvitsisi sataa emailia alkaa laittamaan?
Liititkö johdot juottamalla? Jos kerran toimi välillä moitteetta, tarkistaisin johdot.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: rmaker - 06.05.2015, 21:02:26
Joo juottamalla liitin, et tuskin se nyt kolmen kilometrin matkalla katkeaa. Tosin niinhän se taisi ed. omistajallakin toimia aluksi hetken vaikka oli väärä solenoidi, ja sit jää vikatila päälle.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: virkpe - 06.05.2015, 21:39:41
Ettei ole jossain muualla johto poikki? Tai sitten huono kontakti. Itse tarkistaisin myös maadoitukset.
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: rmaker - 10.05.2015, 21:12:14
Sen verran tutkin lisää, että otin vaihteiston ohjausboksin irti ja mittasin vastuksen. Oli 5.6ohmia, ja heiluttelin vielä johtoja koko matkalta eikä ollut katkoksia. ESP autotrans esitti et voi olla se boksi mykkä, kokeillaan uudella ja jos ei tokene niin sitten varmaan uutta askia venttiilikoneistoineen paikalleen. Eipä taida hirveästi olla vaihtoehtoja?
Otsikko: Vs: V70 vm. 2004 automaattilaatikon vika
Kirjoitti: TurpoUrpo - 21.05.2015, 20:04:04
Saakos ne johdot vielä testattua, ohjainlaitteesta kampa irti ja venakoneiston päästä piuhat irti?  Sit yksitellen mittarilla lävite johdot?