Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: BrahesoundS - 28.12.2012, 07:25:40
-
Kertokaas mielipiteitä perusteluineen, että miksi kannattaa ostaa Volvon alkuperäisvanteet ennemmin kuin replicat? Siis jos sitä mieltä on että kannattaa :) Ei mielellään mitään: "kuulin huhuja, että vuonna 1970 mummon siskon kaiman veljellä hajos replica vanne, kai vissiinki jos oikein muistan.." tai "no kun ne vaan nyt pitää olla alkuperäiset!". Mielelläni kuulisin syitä, että mikä tekee alkuperäisestä ainoan oikean ratkaisun vanne valintaan, jos asia näin on.
Itse siis mielelläni ostaisin alkuperäis vanteet, jos hinta olisi kohtuullisempi verrattuna replicoihin. Mitään syytä en siihen osaa sanoa että miksi. Miksi alkuperäiset maksaa n.1600-2000€/sarja 18-19" kokoisena, kun replicat saa 850-950€/sarja tai montaa mallia halvemmallakin n.600€/sarja? Itse olen omistanut niin alkuperäisiä kuin halvempia replicoita ja ihan yleismallin halpoja vanteita. Mikään vanteista ei ole hajonnut alle tai mennyt omassa ajossa kieroon yms. Jotkin tarvike vanteet on kyllä olleet aivan järkyttävän painavia, jonka voisi kuvitella johtavan isompaan polttoaineen kulutukseen, kuin myös mahdollisiin laakeri, nivel tai jousitus ongelmiin ajan mittaa.
Varmaan ainakin keskireikä ja ET on alkuperäisissä yleensä sopivammat, mitä muissa. Ei tarvii alkaa spacereilla välttämättä leikkimään.
Onko alkuperäiset:
Kestävämmät (mitattua taikka käytännön faktaa asiasta)? Kevyemmät (alkuperäisen paino/replican paino)?
-
Ekana mitä itselle tulee mieleen niin semmoinen ero että 17" kokoinen R-replica ei mahdu äRRä Volvoon, mutta 17" kokoinen alkuperäinen vanne mahtuu ;). Kestävyyttä on vaikea mitata, paino olisi hyvä saada tietää. Yksi mikä noissa replicoissa on että niitä tuntuu olevan monenlaisia. Eli jos ajat vaikkapa 18" R-replican mutkalle niin on uusi vanne melkein pakko ostaa samasta paikasta kuin edellisetkin että saa just samanlaisen.
-
Ekana mitä itselle tulee mieleen niin semmoinen ero että 17" kokoinen R-replica ei mahdu äRRä Volvoon, mutta 17" kokoinen alkuperäinen vanne mahtuu ;). Kestävyyttä on vaikea mitata, paino olisi hyvä saada tietää. Yksi mikä noissa replicoissa on että niitä tuntuu olevan monenlaisia. Eli jos ajat vaikkapa 18" R-replican mutkalle niin on uusi vanne melkein pakko ostaa samasta paikasta kuin edellisetkin että saa just samanlaisen.
Tuossa on juurikin tuo, että ET on oikea kyseiseen autoon suoraan tuolla alkuperäisvanteella.
Tosiaan tuo replicoitten malli homma on juuri tuota, että toisessa liikkeessä voi olla eri valmistajan replica malli, joka on aivan erilainen mitä toisessa.. Näin kävi kaverille kun sillä meni Audi A8 replica mutkalle, kun ajoi terävään monttuun kohtuu kovaa..
-
No, itsellä tämmönen kokemus aiheesta. Ostin setin dracoja kun halvalla sai. Osoittautui että niistä 3 oli kopioita ja 1 alkuperäinen. Niistä oli myös 3 pahasti hapettuneita ja 1 ihan hyvän näköinen. Ja kyllä, tuo yksi on sama yksilö.
-
Tästä tulikin mieleen että onko kesävanteeni replicat vai ei?
Ovat oz valmistamat vip vanteet. Näitä on valmistettu vain volvoihin!
Ei noita turhan usealla ole, mutta voiko niitä sanoa alkuperäisvanteiksi?
-
Tästä tulikin mieleen että onko kesävanteeni replicat vai ei?
Ovat oz valmistamat vip vanteet. Näitä on valmistettu vain volvoihin!
Ei noita turhan usealla ole, mutta voiko niitä sanoa alkuperäisvanteiksi?
Jos se on kopio jostain vanteesta, jonka voit ostaa suoraan volvolta, niin se on replica
Jos se on volvon kautta ostettavissa oleva vanne, se on alkuperäinen
Jos se on oz:n valmistama/suunnittelema vanne, joka ei ole kopioitu volvon alkuperäisvanteesta, niin se on oz:n valmistama alkuperäinen oz vanne, mutta ei volvon alkuperäisvanne.
-
Jos se on kopio jostain vanteesta, jonka voit ostaa suoraan volvolta, niin se on replica
Jos se on volvon kautta ostettavissa oleva vanne, se on alkuperäinen
Jos se on oz:n valmistama/suunnittelema vanne, joka ei ole kopioitu volvon alkuperäisvanteesta, niin se on oz:n valmistama alkuperäinen oz vanne, mutta ei volvon alkuperäisvanne.
OK.
Eli on oz valmistama vanne, mutta ei ole volvon pyynnöstä valmistettu.
oz on vain valmistanut kyseisen mallin volvoa varten.
-
Tuossa on juurikin tuo, että ET on oikea kyseiseen autoon suoraan tuolla alkuperäisvanteella.
Tosiaan tuo replicoitten malli homma on juuri tuota, että toisessa liikkeessä voi olla eri valmistajan replica malli, joka on aivan erilainen mitä toisessa.. Näin kävi kaverille kun sillä meni Audi A8 replica mutkalle, kun ajoi terävään monttuun kohtuu kovaa..
ET oli vanteissa sama. Orkkis vanteessa oli vain ohuemmat puolat, replicassa puolat takaosa otti kiinni jarrusatulaan.
-
Tästä tulikin mieleen että onko kesävanteeni replicat vai ei?
Ovat oz valmistamat vip vanteet. Näitä on valmistettu vain volvoihin!
Ei noita turhan usealla ole, mutta voiko niitä sanoa alkuperäisvanteiksi?
vip vannetta ei ole missään Volvon kuvastossa joten se ei ole alkuperäinen vanne.
-
Onko alkuperäiset:
Kestävämmät (mitattua taikka käytännön faktaa asiasta)? Kevyemmät (alkuperäisen paino/replican paino)?
Hintahan on levoton, oli kuinka alkuperäinen tahansa. Samaan hintaan saa jo laadukkaita merkkivanteita.
Jos nyt alkuperäistä haluaa niin sitten vain maksamaan tai käytettynä etsimään.
Uskaltaisin jopa väittää, että alkuperäiset ovat kevyemmät kuin tarvike. Ero ei välttämättä ole kovin suuri, suurempi ero tulee vakiovanne vs. laadukasvanne jossa voi olla jo useita kiloja per vanne eroa. Joka tietysti vaikuttaa moneen asiaan ja pelkästään positiivisesti.
Kestävämpi? Uskoisin myös pitävän paikkaansa. Omat kokemukset vs. halpisvanteet ja sen mitä on kuullut autopiireistä on, että replicat/halpisvanteet eivät ole niin hyviä/kestäviä kuin merkkivanteet. Lakkapinta alkaa irtoamaan, kiveniskusta lähtee leviämään ja likaa menee jopa lakan alle..
Kuoppa/kanttare kestävyyttä on periaatteessa mahdoton verrata koska autot eivät ole samanpainosia, vauhti ei ole ollut sama, kuoppa tuskin on ollut samanlainen osuessaan (osumakohta, leveys, korkeus yms).
No yhtään merkkivannetta en ole kuullut/nähnyt menneen "normaali"ajossa kuopasta tai pienestä kanttareosumasta kieroon/lyttyyn (vaikka olisivat hieman kärsineen näköiset ns. suorat ovat. Tasapainokoneessa testattu) mutta replikoita/halpisvanteita on muutamia nähnyt ja kuullut vielä enemmän.
2 kierrosta halpisvanteita ollut ja toisesta tosiaan lähti kiveniskuista lakkapinta irtoamaan/lohkeilee kokonaan hieman reilun 1-2v kohdalla.. 3 kierrosta laatuvanteita ollut. Suoria kaikki vaikka 2-4 vuotta alla, lakkapinta ei irtoillut vaikka kiveniskuja on jokaisessa ollut. Ovat olleet radallakin ja kadulla ajettu normaalista ajosta täysin poikkeavasti. ::)
Yhdessä sarjassa oli muutama vanne jotka vaihtaessa kippasi naamalleen asfaltilla, jälki oli rumaa mutta eivät siitä huonomaksi muuttuneet seuraavan 3vuoden kuluessa.
Auto jossa vanteet ovat on edelleen liikenteessä ja samat vanteet alla, eivät ole huonoksi menneet 7v kuluessa.
Merkkinä OZ sillä kertaa, eivätkä nuo Team Dynamics racing vanteet ole painavan volvon alla myöskään kärsineet kuin muutaman kiven iskun, muutoin täysin uutta vastaavat ja 3 kesäkausi alkamassa.
-
No yhtään merkkivannetta en ole kuullut/nähnyt menneen "normaali"ajossa kuopasta tai pienestä kanttareosumasta kieroon/lyttyyn (vaikka olisivat hieman kärsineen näköiset ns. suorat ovat. Tasapainokoneessa testattu) mutta replikoita/halpisvanteita on muutamia nähnyt ja kuullut vielä enemmän.
Tuossa on oma OZ kun ajoin 140kmh vauhdilla kiveen:
(http://pp.kpnet.fi/huhtala/S60/vanne.jpg)
Jälkeenpäin huomattiin että 5 pultinreijästä kolmessa oli hiushalkeamia. Mutta kestävät nuo oli.
-
Tuossa on oma OZ kun ajoin 140kmh vauhdilla kiveen
Jälkeenpäin huomattiin että 5 pultinreijästä kolmessa oli hiushalkeamia. Mutta kestävät nuo oli.
Kyllä ne kestää tuollaisessa kaupunkiajonopeudessa yllättävän paljon. ;)
-
(http://i218.photobucket.com/albums/cc275/o0ohdavid/IMG_6813.jpg)
Ajettu neljää kymppiä pikku monttuun.
-
Ajettu neljää kymppiä pikku monttuun.
4" kuopasta oli tullut 2 "jalan" <> 60cm monttu ja syvyyttäkin lienee tullut lisää, kun se sortui (syveni?) eli en nyt tiedä voiko sitä enää pieneksi sanoa? ???
Voisi olla moni vanne koetuksella moisessa..
Halpis vanne kuitenkin oli kyseessä ns. Made in China. Noita voi aina pari sarjaa oikeiden hinnalla ostaa niin eihän moinen haittaa. ;)
-
Enkku 10+ vai mite se oli. :-[ Ameriikan mittayksiköt hämää myös usein todellisuuskuvaa.
Mutta periaate on tärkein, eli tosiaan kiinavanne kyseessä.
-
Miks ajaa monttuun, eikö se ole vähän uunon hommia?
-
Miks ajaa monttuun, eikö se ole vähän uunon hommia?
ööö.... ei kai sitä aina voi huomata varsinkaan kovemmilla nopeuksilla jos tiessä sattuu olemaan reikä asfaltissa?
-
Noo, minä en ole ainakaan ajellut kertaakaan sellaiseen monttuun että olis vanne menny mutkalle. Kortti ollut 16 vuotta, ja aina ajellut replikoilla. (pl tämä talvi).
Nähdäänkö tässä taas liian suuret tilannenopeudet?
-
Et oo käyny venäjällä.
-
Noo, minä en ole ainakaan ajellut kertaakaan sellaiseen monttuun että olis vanne menny mutkalle. Kortti ollut 16 vuotta, ja aina ajellut replikoilla. (pl tämä talvi).
Nähdäänkö tässä taas liian suuret tilannenopeudet?
Renkaan onnettoman pieni ilmatila/ tienpidon määrärahat/ tiestön lisääntynyt kulutus
E:Olen usein nähnyt kun yli 40,000€ auto on pilattu halvimmilla mahdollisilla pinponglinglong "renkailla"...
-
= ei osata suhteuttaa nopeutta vallitseviin olosuhteisiin.
-
Palataan aiheeseen ennenkuin viisastelu pahenee. Jookos? :)
-
Meikäläinen ei kyllä ikinä osta orggis-vanteita:
- kalliit
- rumat
Tulee vaihdettua vanteita vuoden välein (ne ovat auton asuste), joten vaikka jostain löytyis siistit alkuperäisvanteet niin tulee niin perkuleen kalliiksi ;)
-
Tammoset polarikset voisin laittaakkin.
(http://www.volvo240tic.com/polaris1.jpg)
Kyllähän se vähän niin on, että volvolla ainakaan ei ole mitään yyber hienoja vanteita, ainakaa sopivassa koossa :-\
-
Piti oikein alkaa ynnäilemään, mulla on kahdeksan sarjaa Volvon orggisaluvanteita ja muutamat peltivanteet päälle. Eikä yhtäkään tarvikevannetta.
-
= ei osata suhteuttaa nopeutta vallitseviin olosuhteisiin.
Jos tuon hajonneen vanteen tarina pitää paikkaansa niin kuoppa oli 10cm kokoinen aluksi ja vauhtia n.40kmh.
Näyttää ajaessa, että asfaltti olisi pinnasta rikki, ei paha.
Voisin jopa väittää, että kaikki jopa sinä olet joskus about samankokoisen reijän yli joskus ajanut.
Tuossa tapauksessa vain oli maa sortunut alta yli ajaessa ja takapyörän kohdalla oli sitten ilmestynyt se 60cm monttu ja syvyyttä varmasti myös koska maa oli alta johonkin vajonnut. 40kmh vauhti, jäykkä alusta, matala rengas ja BMW M3 ei niitä kevyitä autoja ole niin uskoisin, että moni muukin vanne olisi solmuun mennyt tai ainakin käyttökelvottomaksi "samoissa olosuhteissa". Ainakin hyvin varma rengasvaurio.
Ja tuollaista ei nyt voi välttää, jos maa häviää alta oli siinä kuoppaa tai ei -> etu ja takapyörän välistä vaikka olisi miten kauan ollut kortti. ::)
-
Et oo käyny venäjällä.
Venäjä aate levinnyt pitkin itäsuomea jo aika hyvin ,ehkä tiepiirin puikossa jo venäläisiä ...
-
Orggisvanteet, tai sitten oikeasti laadukkaat tarvikevanteet esim. Ronal, Schmidt, BBS, Konig jne...
Jotkut tusinavalua olevat kopiovanteet vähääkään siistimmässä autossa on omasta mielestäni hieman sama, kuin että ostaisi mittatilauspuvun ja laittaisi kaulaan Anttilasta ostetun polyesterikrakan...
-
Älä anna bbssän huijata, nimittäin on tuon merkin ohella valmistettu paskojakin vanteita.
-
Orggisvanteet, tai sitten oikeasti laadukkaat tarvikevanteet esim. Ronal, Schmidt, BBS, Konig jne...
Jotkut tusinavalua olevat kopiovanteet vähääkään siistimmässä autossa on omasta mielestäni hieman sama, kuin että ostaisi mittatilauspuvun ja laittaisi kaulaan Anttilasta ostetun polyesterikrakan...
Onneksi Volvot eivät ole niin siistejä autoja etteikö tusinavalut niihin sopisi.
EDIT: olen siis kanssasi samaa mieltä.
-
Kyllä välillä p-halleissa jne kiinnittää huomiota kun ns. laatuauton alla on jotain Barzettoja, jo pitkälle näyttää aika kusisilta... Mut tuosta BBS:stä, mulla oli Sokotassa 18" CH:t, eipä ne kovin kevyet olleet, tuli punnittuakin mutta en enää muista lukemia. Laadukkaan oloista tekoa kyllä muuten.
-
Eikös se ollut niin, että 1kg pyörivistä massoista vastaa 10kg muuten ? :o
Vanteissa, jos saat säästettyä vaikkapa 3kg kappale = 12kg = 120kiloa
-
Tuo vanteiden paino homma kiinnostaa kyllä siinä mielessä itseäni, että jos vanne on huomattavasti kevyempi, niin mitä vaikuttaa auton ajotuntumaan, polttoaineenkulutukseen, suorituskykyyn yms.?
Itse näkisin asian, että mitä kevyempi vanne, niin sitä parempi, jo pelkästään niveliä ja laakereita ajatellen.
-
Tuo vanteiden paino homma kiinnostaa kyllä siinä mielessä itseäni, että jos vanne on huomattavasti kevyempi, niin mitä vaikuttaa auton ajotuntumaan, polttoaineenkulutukseen, suorituskykyyn yms.?
Itse näkisin asian, että mitä kevyempi vanne, niin sitä parempi, jo pelkästään niveliä ja laakereita ajatellen.
Se on kiinnosta aihe ja noihan se on. Tarkempi, pienempi, parempi eli joka suhteessa kevyemmät vanteet ovat painavia paremmat (ulkonäkö?).
Valtaosalle autoilijoista enemmän painaa vaakakupissa hinta ja ulkonäkö.
Kevyet, kestävät ns. motorsport vanteet ::) ovat lähes poikkeuksetta 4-numeroisia kierroshintoja ja mitä kevyempää haluaa niin se ensimmäinen numero vaihtuu myös. Sitten, kun mennään oikeasti kevyisiin vanteisiin niin ollaan 4-numeroisissa kpl hinnoissa.
Joten tuo hinta/ulkonäkö on todellakin se mikä valtaosaan vaikuttaa. (olikohan tästä joskus ihan oma "vannepaino tjs?" topicin jossain vai muistelenko museota?)
-
En sanoisi että pienemmällä vanteella tulee tarkempi ajettava, päinvastoin. Isompi vanne --> pienempi renkaan profiili --> tarkempi ajettavuus. Tai toisinpäin, pienempi vanne --> isompi renkaan profiili --> löysä ajotuntuma.
EDIT: tai no, eihän vanteen pienentyessä ole pakko renkaan profiilia kasvattaa, tuleepahan siinä samalla auton madallus.
-
En sanoisi että pienemmällä vanteella tulee tarkempi ajettava, päinvastoin. Isompi vanne --> pienempi renkaan profiili --> tarkempi ajettavuus. Tai toisinpäin, pienempi vanne --> isompi renkaan profiili --> löysä ajotuntuma.
EDIT: tai no, eihän vanteen pienentyessä ole pakko renkaan profiilia kasvattaa, tuleepahan siinä samalla auton madallus.
Eihän siitä vanteen pienentämisestä kukaan ole puhunutkaan, vain keventämisestä. ;)
auton ajotuntumaan, polttoaineenkulutukseen, suorituskykyyn yms.?
Tarkempi, pienempi, parempi
Vastaten siis noihin.
Aika pieniä nuo oikeat kilpavanteet oikeasti ovat joten kyllähän se myös tarkentuu, rata-autoissa tietysti on "isoja" vanteita ja pirusti leveyttä mutta tarvitaan sitä rengastakin. Hiuksia voi tietysti halkoa lisää, että kyllä siihen tarkkuuteen moni, moni muukin asia vaikuttaa mutta näin yleisellä tasolla.
Meidän lullavolvon tasoisissa autoissa yleensä suurennetaan vannetta ja pienennetään rengasta kuten sanoit joten pitää se tarkennus siinäkin paikkaansa.
Säästäen myös polttoainetta ja nopeampaa kiihtyvyyttä mutta autojen painaessa muutenkin puoli milj. niin suurta muutosta tuskin saavutetaan? PLussaa kuitenkin normaaliin verrattuna. Enemmän sitä hintaa ja ulkonäkö katsotaan.
-
Jostain joskus kuulin, että F1:ssä käytetään pienempää vannekokoa (ja korkeampi profiilista rengasta) siksi että se toimii samalla jousituksen apuna. Matalat renkaat ja iso vanne-yhdistelmä toisivat ilmeisesti niin paljon tärinää (tjt) ettei iskarit kerkee niitä vaimentamaan.
En tiedä että onko oikeesti näin, mutta jos on niin siinä syy miksei formuloissa käytetä isompaa vannetta. Syy ei ole siis ajettavuuden huononeminen.
-
Totta tuo on tai sitten olen itse kuullut saman urbaanilegendan. Formuloissahan on rengaspaineetkin mallia naurettavat, yhden barin tietämissä huitelevat kun auto on kevyt ja renkaassa katuautoon verrattuna suhteettoman suuri ilmatila.
-
Se miten pyörivä massa vaikuttaa näkyi hyvin Top gearin jaksossa missä alkoivat tuunaamaan Renault Avantimeä rata kuntoon. Ekana nakkasivat alle isommat vanteet matalemmilla kumeilla sekä isot jarrut. Kierrosaika huononi reilu 2 sekuntia. Seuraavaksi vanteille väänneetiin semi-sliksit ratarenkaat. Jolloin aika oli sama kuin vakiolla autolla. :-\
-
Renkaiden painon ja pyörintävastuksen huomaa hyvin myös tehoja mitattaessa. Kaverin F-ryhmäläinen kilpuri kävi penkissä sorapyörillä ja lapuista uupui useita kymmeniä hevosia ja nyyttönetia vrt. siihen että olisi ollut siviili kesärenkulat alla.
Se miten pyörivä massa vaikuttaa näkyi hyvin Top gearin jaksossa missä alkoivat tuunaamaan Renault Avantimeä rata kuntoon.
Eilen illalla tuli katsottua tuo jakso ja tuli heti tämä topikki mieleen :D
-
Ekana nakkasivat alle isommat vanteet matalemmilla kumeilla sekä isot jarrut. Kierrosaika huononi reilu 2 sekuntia. Seuraavaksi vanteille väänneetiin semi-sliksit ratarenkaat. Jolloin aika oli sama kuin vakiolla autolla. :-\
Voisi tietysti spekuloida lisää. Yhdeltä foorumilta löysin, että nuo vanteet olisi Dynamicsin tekeleet. Mikä lie malli ollut silloin, muistuttaa hieman Pro Race 1.3 ja mikä lie koko 18-19"? kuitenkin nuokin painaa sen 11-13kg kpl.
Suht kevyitä tuohon kokoon ja menevät tuohon autoon, oli varmasti saatavilla vastaavaa mallia tuolloin (saattoivat jopa painaa enemmän?).
Olisi hausta tietää mikä olisi ero tai tulisiko edes eroa koska tänä päivänä saa 19" kokoisia vanteita jotka painaa ~8kg (ehkä kevyempiäkin?). Ei tosin mistään paikallisesta rengasliikkeestä ja maksavat ihan kipeästi mutta pelkkää painoa katsoen. Ero kuitenkin on 3-4kg vanne = 12-16 = 120-160kg. Oikeassa rata-autossa ja kelloa vastaan huomaisikin selkeän eron.
-
Onkos nuo R-replicat muuten missä päin maailmaa yleensä tehty? Ostin tuossa setin joissa lukee made in germany, kyseessä siis 18" Pegasus-replicat vuodelta 2006.
-
Se on kiinnosta aihe ja noihan se on. Tarkempi, pienempi, parempi eli joka suhteessa kevyemmät vanteet ovat painavia paremmat (ulkonäkö?).
Valtaosalle autoilijoista enemmän painaa vaakakupissa hinta ja ulkonäkö.
Kevyet, kestävät ns. motorsport vanteet ::) ovat lähes poikkeuksetta 4-numeroisia kierroshintoja ja mitä kevyempää haluaa niin se ensimmäinen numero vaihtuu myös. Sitten, kun mennään oikeasti kevyisiin vanteisiin niin ollaan 4-numeroisissa kpl hinnoissa.
Joten tuo hinta/ulkonäkö on todellakin se mikä valtaosaan vaikuttaa. (olikohan tästä joskus ihan oma "vannepaino tjs?" topicin jossain vai muistelenko museota?)
Kyllä niitä 1000e/kpl vanteita saa painavinakin. :D
-
Tätä aito- VS replica-vanne asiaa miettinyt että onko 300tkm ajettu aito parempi kuin uusi replica? En usko.
Toisesta topicista kopioitu mielipiteeni.
Uudelta kalliilta tuotteelta tietenkin voi odottaa enemmän. Mutta yleensä uusia vanteita ostaessa itsellä ei ole tietoa, että onko se nyt jostain toisesta mallista kopio. Kunhan sopii autoon.
Uuden merkkivanteen ja replican vertailu ja testi olisi mielenkiintoista luettavaa.
Näköjään top gearissa osittain testattukin ;)
-
Tänään oli niin onnellinen tilanne et tallissa sattui lojumaan 18" R-vanteita (ilman kumeja) niin alkuperäisinä kuin replikoina, joten päätin käyttää molemmat vaakalla.
Alkuperäinen painaa 12,16kg ja replika 13,64kg.
Vastaavat 17":t punnitsin joskus vuosi sitten ja niissä eroa oli hiukan alle kilo.
-
Tänään oli niin onnellinen tilanne et tallissa sattui lojumaan 18" R-vanteita (ilman kumeja) niin alkuperäisinä kuin replikoina, joten päätin käyttää molemmat vaakalla.
Alkuperäinen painaa 12,16kg ja replika 13,64kg.
Vastaavat 17":t punnitsin joskus vuosi sitten ja niissä eroa oli hiukan alle kilo.
Perusperhesportissa ei 4-6 kiloa per kierros taida vaikuttaa mihinkään. Enemmän vaikuttaa jo millainen rengas vanteelle on pyöräytetty.
-
Se on kiinnosta aihe ja noihan se on. Tarkempi, pienempi, parempi eli joka suhteessa kevyemmät vanteet ovat painavia paremmat (ulkonäkö?).
Valtaosalle autoilijoista enemmän painaa vaakakupissa hinta ja ulkonäkö.
Kevyet, kestävät ns. motorsport vanteet ::) ovat lähes poikkeuksetta 4-numeroisia kierroshintoja ja mitä kevyempää haluaa niin se ensimmäinen numero vaihtuu myös. Sitten, kun mennään oikeasti kevyisiin vanteisiin niin ollaan 4-numeroisissa kpl hinnoissa.
Joten tuo hinta/ulkonäkö on todellakin se mikä valtaosaan vaikuttaa. (olikohan tästä joskus ihan oma "vannepaino tjs?" topicin jossain vai muistelenko museota?)
Mutta miksi mennä motorsportvanteisiin keveyden etsimisessä, kun Volvon alkuperäisvalikoimasta löytyy kevyempiä vanteita kuin esim. team dynamicsin pro race 1.2.
Tietenkin jos haluaa aivan überkevyitä, niin sitten voi mennä ökyimpiin motorsporttivanteisiin, mutta jos säästää siinä kohdassa monin kertaisella sijotuksella kilon luokkaa niin kannattaako se enään?
Nimimerkillä rata-autoon alkuperäisvanteita.
Ps. raportoin projektikirjassa jos saadaan noita menemään rikki.
Tähän vielä liirumlaarumia ryöstettynä btcfltä:
16" VANTEITA: KOKO PAINO PUOLIA
OZ RACING VOLCANO 7X16 10,5kg 5
BORBET T 7,5X16 9,6kg 5
TEAM DYNAM. MOTORSPORT 7X16 9,0kg U6
BBS RX 7X16 8,9kg Y8
OZ RACING SUPERTURISMO 7X16 8,0kg 16
5ZIGEN COPSE 7X16 7,2kg 5
KOSEI K1 RACING 7,5X16 7,0kg U6
BBS RK 7X16 7,0kg V5
Vertailun vuoksi esim. 7x16 Volvon ORIGINAALI, Nodus-mallinen vanne 7,8kg.
Disclamer, listan vanteita ei toki kaikkia saa volvoon. Pääsääntöisesti, kyllä uutena taitaa keveimpiä alkuperäisvanteita kevyemmät tai saman panosest maksaa samanverran kierros tai enemmän mitä alkuperäisvanteet.
Kyllä jos nyt tulee kasipätkä käyttikseksi, niin mielummin laitan random orggisvanteet kuin random tarvikevanteet, koska random vanteiden hintaluokassa(n.200e/sarja/käytettyjä) todennäköisempä on että orggikset on kevyemmät.
Karkasin nyt vähän aiheesta, älkää ampuko. :idiot2:
-
Orggisvanteet, tai sitten oikeasti laadukkaat tarvikevanteet esim. Ronal, Schmidt, BBS, Konig jne...
Voisiko joku jatkaa tätä listaa? :) Kuuluuko esim Aez tälle listalle?
Toisena asiana, löytyykö jostain noita alkuperäisiä Volvon vanteita vanteen valmistajan omalla merkillä ja onko ne silloin yhtään alkuperäisiä halvempia? Pitäisi uusia vanteita ja oikeastaan Volvon alkuperäisistä ei löydy sen verran silmää hiveleviä malleja, että viitsisi maksaa niistä sen mitä ne maksaa. Toisaalta en missään nimessä halua huonoja vanteita alle, mutta mistäs noista tietää, että mitkä on hyviä ja mitkä huonoja? Missä menee laatuvanteen ja halpisvanteen raja, jos hintaa katsoo?
nimim. tietämätön...
-
Voisiko joku jatkaa tätä listaa? :) Kuuluuko esim Aez tälle listalle?
Toisena asiana, löytyykö jostain noita alkuperäisiä Volvon vanteita vanteen valmistajan omalla merkillä ja onko ne silloin yhtään alkuperäisiä halvempia? Pitäisi uusia vanteita ja oikeastaan Volvon alkuperäisistä ei löydy sen verran silmää hiveleviä malleja, että viitsisi maksaa niistä sen mitä ne maksaa. Toisaalta en missään nimessä halua huonoja vanteita alle, mutta mistäs noista tietää, että mitkä on hyviä ja mitkä huonoja? Missä menee laatuvanteen ja halpisvanteen raja, jos hintaa katsoo?
nimim. tietämätön...
Varmasti ei yks yhteen löydy samanlaisia, mutta esim jos miettii mitä vanteita BBS on Volvolle tehnyt niin lähes saman näköisiä löytyy BBS:n omastakin valikoimasta. Hinnat ei ole välttämättä halvempia. Jos miettii esim. Nebula joka on BBS:n valmistama kaksiosainen vanne ja vertaa BBS:n omiin koottaviin vanteisiin niin taitaa Nebula olla halvempi.
-
Voisiko joku jatkaa tätä listaa? :) Kuuluuko esim Aez tälle listalle?
Toisaalta en missään nimessä halua huonoja vanteita alle, mutta mistäs noista tietää, että mitkä on hyviä ja mitkä huonoja? Missä menee laatuvanteen ja halpisvanteen raja, jos hintaa katsoo?
AEZ on käsittääkseni oikea valmistaja, ei tee siis kopiovanteita.
Tuo hinta on hankala koska siihen vaikuttaa monta asiaa valmistaja, koko ja itse vanne.
Jos nyt karkeasti arvaa niin 18" Interactionin replica voisi olla 650e ja Team Dynamicsin vastaava 18" olisi siinä ~950e nurkilla. Näin esimerkiksi.
Google kertoo aika hyvin, kun etsii haluttua merkkiä ja vannemallia -> lisää siihen 'is replica' tai 'replica' yms niin löytyy ihan varmasti topicia ja tietoa onko ks. valmistaja/malli jonkun kopio/replica.
-
Nooh, jos pysytellään vähän maltillisemmassa hintaluokassa, niin esimerkiksi Aez Valencia vs BBS CS 17 tuumaisena. Hintaero Saksassa vissiin viitisenkymppiä per kiekko, niin onko tuo BBS oleellisesti laadukkaampi? Ulkonäöllisesti en vielä osannut valita, että kumpi miellyttää enemmän silmää (vai olisiko sittenkin joku muu malli), mutta jos ajatellaan, että ulkonäöllisesti kumpi vaan, niin mitä tuossa BBS:ssä saa sillä viidenkympin lisärahalla? Valencian kuitenkin saa 65.1mm keskireiällä (kunhan löydän myyjän, mutta Aezin listalta löytyy tuollainen), mikä käsittääkseni on tuollaisen V70 edellisen mallisarjan classicin oikea koko ja BBS CS:ää en löytänyt, joten vaatii soviterinkulat vielä lisäksi.
Pahoittelut, jos vedän ketjua offtopiciksi.
-
Nooh, jos pysytellään vähän maltillisemmassa hintaluokassa, niin esimerkiksi Aez Valencia vs BBS CS 17 tuumaisena. Hintaero Saksassa vissiin viitisenkymppiä per kiekko, niin onko tuo BBS oleellisesti laadukkaampi?
Suomessa näyttäis olevan ~80e per kiekko eroa noiden välillä.
Mikä on oleellisesti? :) Ei taida oleellista eroa olla näin normaali käytössä.
Menee hieman pilkunviilaus asteelle mutta BBS saattaa olla ~1kg verran kevyempi. Painoja mitä löysin 18" koossa niin niissä oli reilu 1kg painoeroa eli 10kg vähemmän pyörivää massa per vanne eli 40kg kierros. Kai se jotain kymmenesosia on kiihtyvyydessä ja jotain desilitroja bensassa, ajassa xxxx ja ihan täysin hatusta arvaten.
Tosin pelkkä vanteen muoto/malli voi painoeron tehdä. Imago kysymys ehkä kans, BBS voi olla arvokkaampi merkki vaikka vanteet olisi yhtä laadukkaat?
-
En ikinä punninnut, mutta esim. entiset 8x19 R-replicat painoi ku helevetti. Tuntui kuin jyrien päällä olisi rullannut. Nyt on alla noi vuosia sitten hankitut halpis RS Gold Driftit, muistaakseni jopa alle 8kg/kpl koossa 7,5x18. Ei paljon 17" talvisille eroa huomaa.
Tietysti kun rikastuu ja lakkaa köyhtymästä niin Ultraleggerat lähtee saman tien, kyllä vanteen ja vanteen ero on huomattava.
-
Aez on ehkä se hankilin vertailumalli et tekeekö valmistaja hyviä/kalliita tai huonoja/halpoja vanteita. Sillä on valikoimissaan täyttä kuraa sekä aivan pro -malleja (kuten 3-os. Nemesis ja täystako Forge-A jonka kappalehinta pyörii 1500e nurkilla).
-
Suomessa näyttäis olevan ~80e per kiekko eroa noiden välillä.
Mikä on oleellisesti? :) Ei taida oleellista eroa olla näin normaali käytössä.
Menee hieman pilkunviilaus asteelle mutta BBS saattaa olla ~1kg verran kevyempi. Painoja mitä löysin 18" koossa niin niissä oli reilu 1kg painoeroa eli 10kg vähemmän pyörivää massa per vanne eli 40kg kierros. Kai se jotain kymmenesosia on kiihtyvyydessä ja jotain desilitroja bensassa, ajassa xxxx ja ihan täysin hatusta arvaten.
Tosin pelkkä vanteen muoto/malli voi painoeron tehdä. Imago kysymys ehkä kans, BBS voi olla arvokkaampi merkki vaikka vanteet olisi yhtä laadukkaat?
Nooh, tätä nyt pähkittyäni olen kallistumassa, että tuo BBS CS näyttää kuitenkin ehkä vähän paremmalta, vaikka ei kai sillä lisärahalla muuta oleellista saa kuin ulkonäköä tässä tapauksessa, kai. Oleellisia olisi omasta mielestä kestävyys ja että voi kutakuinkin luottaa, että vanne on suora ja pyöreä eikä kiero ja soikea heti uutena, vaikkei olisi kuljetuksessa kolhittu. Pitää ulkonäkönsä edes jotakuinkin ilman, että tarvitsee joka päivä hinkata ja puunata, vaan satunnainen pesu riittää perushoidoksi, eli pintakäsittely on kunnossa. Jos sitten sattuvat olemaan vähän kevyemmät siinä sivussa, niin se on pelkkää plussaa.
-
Mistähän tunnistaa aidot galaxyt.Vai onko noita edes paljon kopiona missään?
Kunnoltaan hyvät ja melko uusi kumpseleilla vielä. Lähinnä kysyn kun pitäs joku järkevä hinta keksiä?
-
Mistähän tunnistaa aidot galaxyt.Vai onko noita edes paljon kopiona missään?
Kunnoltaan hyvät ja melko uusi kumpseleilla vielä. Lähinnä kysyn kun pitäs joku järkevä hinta keksiä?
Galaxyjä ei mielestäni ollu kopioina.
-
ok.
Paljonkohan noista kehtais pyytää? ois nimittäin ylimääräisenä ;)
-
ok.
Paljonkohan noista kehtais pyytää? ois nimittäin ylimääräisenä ;)
Kyllähän pyytää saa. ;)
Jos mulla olis auto mihin laittaa niin vanteista voisin 200 maksaa. :pomo:
Mutta katso vaikka ebaysta ja blocketista mitä niistä on pyydelty. Siihen sit pikkasen lisää.
-
En oo puntarille pistänyt vanteita, mut ainakin omasta mielestä esim super DTM 18" suht matalalla kumilla painaa ihan jeesuksen paljon. Tallista löytyy 17" R vanteet kopiona ja alkuperäsinä, niin noistahan sais puntaroimalla tuloksia, mut sen verta mitä (todella vähän) käynyt esim suoraan kiihdyttelemässä, niin 15" raskasmetalli vanteet vaikuttaa huomattavasti paremmalta, mitä näyttävät alumiiniset.
Omilla 17" R-replikoista ei mitään negatiivista sanottavaa normaali käytössä. On kanttari jälkeä, eikä silti lakat lähde kesimään. Myöskään kiven iskuista ei ole lähtenyt kehittymään mitään harmittavaa. Toiset suvipiaksut menossa ja on edelleen suorat. Hintaero replika ja orgis Pegasuksien välillä on niin julma, etten pitäis alkuperäsiä vaihtoehtona ees. ( no ehkä sinä oikeessa R:ssä, mut ei muuten).
-
Nosto... VP-partsilla myydään Kiinassa tehtyjä 5,5" peltivanteita (uustuotanto kamaa) ja ne on aika paskoja joten ei kannata niihin tuhlata rahoja. Paskuudella tarkoitan sitä että ne vipottaa joka suuntaan, pölykapseleita ei saa paikalleen ilman vanteiden viilausta ja kaiken lisäksi ne pitää maalata uudeestaan samantien koska orkkis maali on niin heikkolaatuista. Että näin! 60-luvulla väännetyt vanteet on paljon paremmat verrattuna noihin uusiin, tiedän kyllä että ne ei ole Volvon tekemiä. :)
-
En oo puntarille pistänyt vanteita, mut ainakin omasta mielestä esim super DTM 18" suht matalalla kumilla painaa ihan jeesuksen paljon.
Saman huomion tehnyt omissa 225/40R18 rengastuksella olevissa supereissa, painaa ihan v*tusti... :-\ Mutta kun ne näyttää niin kivalta? 8)
-
En nyt löytänyt muutakaan topiccia mistä kysyä nii kysytään nyt täältä.Mistä tunnistaa aidon ja kopion R-vanteen?lukeeko takapuolella volvo?
-
En nyt löytänyt muutakaan topiccia mistä kysyä nii kysytään nyt täältä.Mistä tunnistaa aidon ja kopion R-vanteen?lukeeko takapuolella volvo?
Lukee aina volvo ja valussa on myös varaosanumero.
-
Tulevan auton kesäpyöriä miettinyt tovin...
Vaihtoehdot ovat joko aidot 17"R tai reblica 18"R
Liekkö noilla toisiinsa kuinka paljon paino eroa?
Sekä onko ajettavuuteen mitään eroa 3mm et erolla?
-
Ainakin 19" replikat painoivat aikoinaan aivan helvetisti, vois kuvitella eron olevan useampia kiloja per nurkka. Mä laittaisin aidot 17" mieluummin, samaan rahaan saa parempi laatuiset renkaatkin.
-
Ainakin 19" replikat painoivat aikoinaan aivan helvetisti, vois kuvitella eron olevan useampia kiloja per nurkka. Mä laittaisin aidot 17" mieluummin, samaan rahaan saa parempi laatuiset renkaatkin.
Erittäin hyvä pointti :)
Myöskin 17" kuvittelis istuvan paremmin ei madalleettuun sekä maalle missä tiet on ihan järkyttävät...
-
18" Pegasus ja Saksalainen 18" replica painaa kilon sisään saman verran.
Ne ekat replicat oli Saksassa tehtyjä ja suoralla sovitteella, Idässä tehdyistä ei ole kokemuksia.
-
Saako noita R-replikoita ennää mistään uutena? Gummihusetilla on vaan 17", sais olla 18"...
-
Ei Suomesta uusia, maailmalta kyllä.
-
Ei Suomesta uusia, maailmalta kyllä.
Linkkivinkkejä otetaan vastaan :)
-
Replica R vanteet TAM 3074 ja 3074 hyper, melko laajasti myydään juuroopassa
-
Linkkivinkkejä otetaan vastaan :)
Täällä myös linkkivinkeistä kiinnostunut, ylipäätään replicat kiinnostaa niin perinteiset Nebula/R-replicat kuin uudemmankin mallisetkin. 18" setti mielessä...
-
Täällä myös linkkivinkeistä kiinnostunut, ylipäätään replicat kiinnostaa niin perinteiset Nebula/R-replicat kuin uudemmankin mallisetkin. 18" setti mielessä...
Pyynnöstä aloitetaan tuollaisella ;)
http://www.ipdusa.com/products/4911/115264-ipd-pegasus-replica-wheel-18-inch-hyper-silver
-
Pyynnöstä aloitetaan tuollaisella ;)
http://www.ipdusa.com/products/4911/115264-ipd-pegasus-replica-wheel-18-inch-hyper-silver
Plussaa jos ois sellanen pulju josta saa myös renkaatkin samalla. Cumhusetilla ei ollut kuin 17"
-
IPD:n Euroopan kauppa tai vaikka L-M-R .se
http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/category&path=1663_1725&page=2
-
IPD:n Euroopan kauppa tai vaikka L-M-R .se
http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/category&path=1663_1725&page=2
Tuolla näkyi olevan 19" reiluun 700€ sarja, mutta rahti aika kova, ~200€
-
Tossa http://www.ebay.co.uk/itm/18-VOLVO-R-PEGASUS-STYLE-ALLOY-WHEELS-AND-TYRES-VOLVO-S60-10-ES-/281412963621?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4185850d25
18" renkaineen ja toimitettuna kotiin
1030€
-
http://infosite.se/Aluminiumfalgar?car[car_make]=Volvo&car[car_description]=V70+2000-2007&rim[diameter]=18
-
Tuolla näkyi olevan 19" reiluun 700€ sarja, mutta rahti aika kova, ~200€
Niin, ei se 700€n käytetty 18" olekkaan enään niin kallis hyvine merkkirenkaineen.
-
Mulla ei ole ikinä ollut niin huonoja vanteita kuin 18" pegasus R-replicat.
Aivan uskomattoman pehmeät, yhden kesän jäljiltä 3 vannetta kierona, suoristajakin totesi että ompa tinavanteet...
Ja kyllä, painetta oli renkaissa aina 3bar, enkä ajele metsissä vaan ihan kotimaisilla maanteillä.
-
Niin, ei se 700€n käytetty 18" olekkaan enään niin kallis hyvine merkkirenkaineen.
Täytyy myöntää jotta hyvä tarous...
Mulla ei ole ikinä ollut niin huonoja vanteita kuin 18" pegasus R-replicat.
Aivan uskomattoman pehmeät, yhden kesän jäljiltä 3 vannetta kierona, suoristajakin totesi että ompa tinavanteet...
Ja kyllä, painetta oli renkaissa aina 3bar, enkä ajele metsissä vaan ihan kotimaisilla maanteillä.
Lie minkä tekeleitä olleet? Kun näitäkinhän on monen laatuisia markkinoilla.
Oishan tuota muitakin vanne vaihtoehtoja, mutta noi "ärrä" vanteet ois aina helppo puhistaa savesta yms...
-
Kiinastahan nämä tulee n. 100/kpl http://www.alibaba.com/product-detail/VOLVO-R-replica-aluminum-alloy-wheel_60104516623.html
-
Kiinastahan nämä tulee n. 100/kpl http://www.alibaba.com/product-detail/VOLVO-R-replica-aluminum-alloy-wheel_60104516623.html
Min. Order 80pieces
-
Min. Order 80pieces
On ainakin varalle, jos katukiviin tulee usein ajettua ;D
-
Nimikin on hienosti keksitty. Ei siis ole kyseessä BBS:n vanne :pomo:
(http://www.vannetukku.fi/images/885_4.jpg)
-
Nimikin on hienosti keksitty. Ei siis ole kyseessä BBS:n vanne :pomo:
Härskiä kopiointia. 885 :buck2:
Tehdään saman näköinen vanne ja laitetaan siihen saman näköinen logopäälle.
Ei siinä kyllä tuollaiset voi volvon alle kiepsauttaa, kunhan ei missään tapauksessa mene RSssiksi kehuskelemaan. :) :)