Se on kiinnosta aihe ja noihan se on. Tarkempi, pienempi, parempi eli joka suhteessa kevyemmät vanteet ovat painavia paremmat (ulkonäkö?).
Valtaosalle autoilijoista enemmän painaa vaakakupissa hinta ja ulkonäkö.
Kevyet, kestävät ns. motorsport vanteet
ovat lähes poikkeuksetta 4-numeroisia kierroshintoja ja mitä kevyempää haluaa niin se ensimmäinen numero vaihtuu myös. Sitten, kun mennään oikeasti kevyisiin vanteisiin niin ollaan 4-numeroisissa kpl hinnoissa.
Joten tuo hinta/ulkonäkö on todellakin se mikä valtaosaan vaikuttaa. (olikohan tästä joskus ihan oma "vannepaino tjs?" topicin jossain vai muistelenko museota?)
Mutta miksi mennä motorsportvanteisiin keveyden etsimisessä, kun Volvon alkuperäisvalikoimasta löytyy kevyempiä vanteita kuin esim. team dynamicsin pro race 1.2.
Tietenkin jos haluaa aivan überkevyitä, niin sitten voi mennä ökyimpiin motorsporttivanteisiin, mutta jos säästää siinä kohdassa monin kertaisella sijotuksella kilon luokkaa niin kannattaako se enään?
Nimimerkillä rata-autoon alkuperäisvanteita.
Ps. raportoin projektikirjassa jos saadaan noita menemään rikki.
Tähän vielä liirumlaarumia ryöstettynä btcfltä:
16" VANTEITA: KOKO PAINO PUOLIA
OZ RACING VOLCANO 7X16 10,5kg 5
BORBET T 7,5X16 9,6kg 5
TEAM DYNAM. MOTORSPORT 7X16 9,0kg U6
BBS RX 7X16 8,9kg Y8
OZ RACING SUPERTURISMO 7X16 8,0kg 16
5ZIGEN COPSE 7X16 7,2kg 5
KOSEI K1 RACING 7,5X16 7,0kg U6
BBS RK 7X16 7,0kg V5Vertailun vuoksi esim. 7x16 Volvon ORIGINAALI, Nodus-mallinen vanne 7,8kg.
Disclamer, listan vanteita ei toki kaikkia saa volvoon. Pääsääntöisesti, kyllä uutena taitaa keveimpiä alkuperäisvanteita kevyemmät tai saman panosest maksaa samanverran kierros tai enemmän mitä alkuperäisvanteet.Kyllä jos nyt tulee kasipätkä käyttikseksi, niin mielummin laitan random orggisvanteet kuin random tarvikevanteet, koska random vanteiden hintaluokassa(n.200e/sarja/käytettyjä) todennäköisempä on että orggikset on kevyemmät.
Karkasin nyt vähän aiheesta, älkää ampuko.
